Een bewoner meldt ontbrekende signalisatie in de Muitstraat en verkeersproblemen met zwaar verkeer.
Het aanvullend reglement voor de Muitstraat wordt gewijzigd.
De bandensporen op het in heraanleg zijnde pleintje in de Muitstraat konden bij een terreinbezoek begin februari vastgesteld worden.
Het pleintje wordt definitief heraangelegd tegen eind maart 2023.
De Muitstraat is een doodlopende straat. Het bord F45 ontbreekt ter hoogte van het kruispunt met de Roombaardstraat.
In de bocht Muitstraat - Roombaardstraat bevindt zich het verkeersbord A1b voor het verkeer vanuit de Muitstraat richting Roombaardstraat. Verder is er geen signalisatie in de Muitstraat aanwezig.
Er is ook wel wat zwaar verkeer aanwezig in de Roombaardstraat.
Voorstel tot het aanbrengen van volgende signalisatie:
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het gemeentedecreet van 15 juli 2005.
Overwegende dat de hierna voorziene maatregelen gemeentewegen treffen.
Deze beslissing is niet voorzien in het goedgekeurde meerjarenplan.
Het voorzien van bijkomende signalisatie van het verkeersbord C21 + blauw onderbord en F45 kan geraamd worden op ca. 400 euro (excl. BTW).
Artikel 1 – De Muitstraat is een doodlopende straat aangeduid door het verkeersbord F45 aan het begin van de Muitstraat ter hoogte van het kruispunt met de Roombaardstraat.
Artikel 2 - De snelheid in de Muitstraat valt onder de zone 30 die aanvangt bij het inrijden van de Roombaardstraat.
Artikel 3 – De flauwe bocht vanuit Muitstraat richting Roombaardstraat wordt duidelijk gemaakt door het verkeersbord A1b (flauwe bocht naar rechts).
Artikel 4 - Om te vermijden dat zwaar verkeer zich vastrijdt in de doodlopende Muitstraat, wordt ook het verkeersbord C21 met blauw onderbord ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’ geplaatst aan het begin van de Muitstraat.
Artikel 5 – Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de Vlaamse minister van Mobiliteit – Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid.
Artikel 6 - Na goedkeuring wordt het reglement bekendgemaakt overeenkomstig artikel 186 van het gemeentedecreet.