Terug
Gepubliceerd op 29/03/2023

Notulen  Gemeenteraad

ma 27/02/2023 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Dirk Le Roy, voorzitter
Danny Claeys, burgemeester
Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, schepenen
Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, raadsleden
Steven Van de Velde, algemeen directeur
Verontschuldigd: Peter Versnaeyen, raadslid
  • Openbaar

    • Algemeen bestuur

      • Zittingsverslag van 30 januari 2023. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Het zittingsverslag van 30 januari 2023, dat ten minste 8 dagen vóór de vergadering op het gemeentesecretariaat ter beschikking gehouden is van de raadsleden.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Het zittingsverslag van 30 januari 2023 wordt goedgekeurd.

      • Behandeling van fysiek aangeleverde uitgaande (rest)post via raamcontract Creat. Kennisname principieel akkoord en gunning.

        Aanleiding

        Kennisname van instap en gunning van de opdracht "Behandeling van fysiek aangeleverde uitgaande (rest)post" via het raamcontract van Creat.

        Context / feiten / argumenten

        Via CREAT bestaat de mogelijkheid om in te stappen in een nieuw contract "Behandeling van fysiek aangeleverde uitgaande (rest)post".

        CREAT nam de volledige aanbestedingsprocedure voor haar rekening.

        Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 6 februari 2023 haar principieel akkoord om in te stappen in het raamcontract van Creat "Behandeling van fysiek aangeleverde uitgaande (rest)post". 

        Creat gunde het contract aan de firma Easypost, Zwijnaardsesteenweg 813 te 9000 Gent.

        Juridische overwegingen

        Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en zijn uitvoeringsbesluiten.

        Financiële impact

        De financiële impact is voorzien in het meerjarenplan en leidt niet tot aanpassingen.

        Gemeente

        De uitgave wordt geraamd op € 35.072,05 excl. btw of € 42.437,18 incl. btw per dienstjaar (exclusief de éénmalige prijsherzieningen per 1 januari).

        De budgetten zijn voorzien op volgende artikelen van het exploitatiebudget:

        • 2023-2026/GB5-01-02/0110-00/613090/GEMEENTE/SEC/IP-GEEN (ophaling)
        • 2023-2026/GB5-01-02/0110-00/614003/GEMEENTE/SEC/IP-GEEN (portkosten).
        OCMW
        De uitgave wordt geraamd op € 6.854,24 excl. btw of € 8.293,63 incl. btw per dienstjaar (exclusief de éénmalige prijsherzieningen per 1 januari).
        De budgetten zijn/worden voorzien op volgend artikel van het exploitatiebudget:  2023-2026/GB5-01-02/0905-02/614003/OCMW/SEC/IP-GEEN.
        Tussenkomsten gemeenteraadsleden

        Raadslid Vanheel Daan vraagt of het ook de bedoeling is om over te schakelen naar een systeem waarbij de ontvanger kan kiezen hoe hij/zijn de briefwisseling van het lokaal bestuur wenst te ontvangen (Magda). Dit is inderdaad de bedoeling in een latere fase.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde
        Resultaat: Ter kennis genomen met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Neemt kennis van de instap en gunning voor overheidsopdracht "Behandeling van fysiek aangeleverde uitgaande (rest)post" via de aankoop- en dienstencentrale CREAT van FARYS.

        Artikel 2 - CREAT nam de volledige aanbestedingsprocedure voor haar rekening waarbij de wetgeving op de overheidsopdrachten werd gerespecteerd. Het contract voor de komende 4 jaren werd gegund aan de firma Easypost, Zwijnaardsesteenweg 813 te 9000 Gent.

      • Rapportering realisaties Lokaal Energie- en Klimaatplan. Kennisname.

        Aanleiding

        De vereiste rapportering over de gerealiseerde acties in kader van het Lokaal Energie- en Klimaatplan.

        LEKP 1.0 en 2.0

        BC 2030

        SDG 13. Klimaatactie

        SDG 12. Verantwoorde consumptie en productie

        SDG 11. Duurzame steden en gemeenschappen

        SDG 7. Betaalbare en duurzame energie

        Context / feiten / argumenten

        Het ondertekenen door de gemeente Nazareth van

        • het Burgemeestersconvenant 2030, aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, op 22 juni 2020;
        • het Klimaatpact 1.0 op 30 augustus 2021 zijnde het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021 aangaande het verbintenissenengagement inzake de algemene engagementen en de vier werven behoudend 16 specifieke doelstellingen.

        Binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact moet een jaarlijkse inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voortgang opgemaakt worden.
        De rapportering 2022, in bijlage, moet na kennisname door de gemeenteraad bij Agentschap Binnenlands Bestuur ingediend worden voor 1 maart 2023.
        Hiervoor wordt gebruik gemaakt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt.

        De gedownloade rapportering is online op het Klimaatpactportaal https://www.lokaalklimaatpact.be/ bij rapporten te raadplegen. Dit rapport is gegenereerd op basis van cijfermateriaal ingegeven

        • op groenblauwpeil.be door de betrokken diensten en inwoners voor wat betreft de werven Vergoening (bomen, hagen, geveltuinbelanting en natuurgroenperken) en Water (ontharding, extra hemelwateropvang
        • door Fluvius en lokaal bestuur voor wat betreft de werven Renovatie en hernieuwbare energie (collectieve renovaties, klimaattafels, coöperatieve/participatieve hernieuwbare energieprojecten) en door Autodelen.net/MOW voor  koolstofvrije (deel)mobiliteit, laadpunten,fietspaden.
        • de algemene doelstellingen worden opgevolgd door VVSG/Fluvius

        Bij iedere doelstelling is de oorsprong van het cijfermateriaal weergegeven. Foutieve of ontbrekende gegevens kunnen na kennisname door de gemeenteraad samen met het raadsbesluit gemeld worden.

        Vastgesteld wordt dat

        • de 4.500 aangeplante bomen in het Kasteelpark die ingegeven werden op groenblauwpeil.be niet werden weerhouden.
          Volgens het Netwerk Klimaat zou het mogelijk zijn dat deze niet weerhouden zijn omdat ze als bos beschouwd worden. Bos telt niet mee voor de rapportering.
          Indien dit zo zou zijn, kan het Kasteelpark mits de nodige voorwaarden zoals inzaaien van bloemen in het gras nog meetellen als m² groenperk.
        • De recent aangelegde fietspaden werden ook niet geregistreerd.
        • Met Klimaattafels wordt in deze iets anders bedoeld dan de Klimaattafels georganiseerd als participatiemomenten voor de opmaak van het SECAP. Voor de Klimaattafels zoals bedoeld in het LEKP moeten minstens 267 huishoudens worden uitgenodigd voor een klimaattafel ter bespreking van een wijkgerichte aanpak (met een focus op de verduurzaming van de warmtevraag en de synergie tussen de vier werven) voor einde 2024. Dit kan gekoppeld worden aan het bezoek van de Energiewijkmobiel.
        • De verklaring voor de vaststelling van een daling in het primair energiegebruik en toch een stijging in de CO2-uitstoot wordt onderzocht door Fluvius en het Netwerk Klimaat.

        Wat niet in de rapportering stond werd voorlopig als toelichting bij de doelstelling meegegeven.
        De toelichtingen kunnen gegeven worden via het formulier “LEKP-rapport – Toelichting Lokaal Bestuur” op het Loket voor Lokale Besturen. Correcties voor de databron worden ingevoerd via het formulier “LEKP-rapport – Melding correctie authentieke bron” op het Loket.

        Juridische overwegingen

        Art. 2 van het Decreet Lokaal Bestuur: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”

        Financiële impact

        50 % Subsidiëring

        Opvolging door Vlaanderen door koppeling aan LEKP via

        • PA2-02-04 Het groen beheren via een hedendaags en onderhoudsvriendelijk groenplan. Hier wordt de link gelegd met de verdere vergroening van de gemeente + een lokaal onthardingsproject (bvb. van 1 straat) zou hier ook onder kunnen vallen.
        • GG7-01-01 Beheer gebouwen. Hier kan de link gelegd worden met het verduurzamen van onze gebouwen (bvb. verhogen energie-efficiëntie), maar bvb. ook de ontharding van de speelplaats aan het KLJ-gebouw kan hieraan gekoppeld worden.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde
        Resultaat: Ter kennis genomen met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Neemt kennis van de rapportering 2022 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact.

        Artikel 2 - Geeft samen met het raadsbesluit de toelichtingen en correcties door via het Loket voor Lokale Besturen.

      • Actualisatie SEAP. Mitigatieplan 2030. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Ondertekening burgemeestersconvenant 2030.

        SDG 13 Klimaatactie.

        LEKP 1.0 en 2.0

        Context / feiten / argumenten

        In uitvoering van het burgemeestersconvenant 2030, ondertekend op 22 juni 2020, was een actualisatie van het in 2016 goedgekeurde SEAP 2020 vereist.

        Deze actualisatie bestond uit:

        • de opmaak van een Klimaatadaptatieplan om de gemeente te wapenen tegen mogelijke gevolgen van klimaatwijzigingen
        • de actualisatie van het energieactieplan of het Mitigatieplan om de CO2-uitstoot op het grondgebied Nazareth tegen 2030 met 40 % te verminderen t.o.v referentiejaar 2011

        Het actualisatietraject werd doorlopen onder begeleiding van de Provincie Oost-Vlaanderen en Futureproofed Cities.

        Het Klimaatadaptatieplan werd goedgekeurd op 30 juni 2021.
        Daarna werd gestart met de evaluatie van het energieactieplan 2020 en de opmaak van het Mitigatieplan 2030.

        Voor de opmaak van het Mitigatieplan en de berekening van de impact van de verschillende acties werd gebruik gemaakt van de webtool van Futureproofed cities.

        Aan het uitschrijven van het Mitigatieplan 2030 gingen verschillende klimaatteams met de uitvoerende gemeentelijke teams en betrokken mandatarissen, een Klimaattafel voor alle inwoners en een adviesvraag aan alle adviesraden (31 januari 2023) vooraf. Met de tijdens deze overlegmomenten geformuleerde opmerkingen of suggesties werd bij de opmaak van het actieplan rekening gehouden. De geformuleerde adviezen van de raden bevinden zich in bijlage.
        Op de interactieve FP-webtool https://nazareth.futureproofed.com/ kan een overzicht van de stand van zaken, een beschrijving van de acties per sector en hun impact nagelezen worden. Bedoeling is om de webtool in te bedden in de gemeentelijke website en op die manier raadpleegbaar te maken voor alle inwoners en betrokken sectoren. Daardoor kunnen ook oproepen/sensibilisering gekoppeld aan de acties eenvoudig gecommuniceerd worden. Het Mitigatieplan werd aan de hand van deze webtool op 31 januari 2023 ter advisering aan alle raden voorgelegd.

        Op het klimaatteam van 9 februari 2023 werd het ontwerp Mitigatieplan gefinaliseerd.

        Het uitgeschreven Mitigatieplan 2030, in bijlage, beschrijft de evolutie van de CO2-uitstoot en het energieverbruik in Nazareth vanaf 2011 tot en met 2019, de bijdrage van de diverse sectoren, de kansen en vooropgestelde maatregelen en acties om tot een daling van 40 % CO2-uitstoot in 2030 te komen.

        Het mitigatieplan moet ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd worden.

        Vóór 22 maart moeten het Klimaatadaptatieplan, het Mitigatieplan, alle verbruiksgegevens en acties online ingegeven worden op website van het Burgemeestersconvenant.

        Door technische problemen met de webtool wordt de haalbaarheid betwijfeld en is door de Provincie Oost-Vlaanderen uitstel gevraagd aan Europa en verkregen voor het opladen op de website van het Burgemeestersconvenant.

        Tussenkomsten gemeenteraadsleden

        Raadslid Van Poucke Simon stelt dat de CO² gestegen is ondanks maatregelen. Hoe moeten we dit beoordelen? Dit komt door de nog niet realisatie van de windmolens. Het bedrijventerrein veroorzaakt een stijging (dat was niet voorzien in plan).

        Raadslid Van Poucke Simon vraagt naar het aantal km haag dat er moet bijkomen. Is dit ook voor private initiatieven? Hoe gaan we inwoners aanzetten om die inspanningen te registreren? Moeten we hagen dan ook niet subsidiëren zoals heggen? We roepen op in de infokrant. Of dit voldoende is, is natuurlijk moeilijk te controleren.

        Schepen Vos antwoordt dat we bezig zijn met verandertrajecten, maar niet alles wordt geregistreerd. Bv ontharding in zoomstrook Gaston De Grootelaan.

        Raadslid Vanheel Daan pleit om de KMO zones de regierol te geven bij het plaatsen van de windmolens. We zullen die nodig hebben. Als lokaal bestuur kunnen we daar nog meer actie proactief te ondernemen.

        Schepen Vos stelt dat veel interesse is om windmolens te plaatsen, maar de procedures zijn omvangrijk.

        Raadslid Le Roy Nele vraagt hoe inwoners geïnformeerd worden over de initiatieven van autodelen. De deelplatformen doen dit zelf en we zullen daar nog infomomenten (marktje in week van mobiliteit) over organiseren.

        Schepen Schaubroeck antwoordt dat het hopinpunt tegen het einde van het jaar zal gerealiseerd zijn.

        Raadslid Vermaerke Peter vraagt of we meedoen aan de actie tegelwippen. Dat wordt verder onderzocht.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Keurt het Mitigatieplan 2030, zoals in bijlage, goed.

    • Wegen en mobiliteit

      • Aanvullend politiereglement in de Muitstraat. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Een bewoner meldt ontbrekende signalisatie in de Muitstraat en verkeersproblemen met zwaar verkeer.

        Het aanvullend reglement voor de Muitstraat wordt gewijzigd.

        Context / feiten / argumenten

        De bandensporen op het in heraanleg zijnde pleintje in de Muitstraat konden bij een terreinbezoek begin februari vastgesteld worden.
        Het pleintje wordt definitief heraangelegd tegen eind maart 2023.

        De Muitstraat is een doodlopende straat. Het bord F45 ontbreekt ter hoogte van het kruispunt met de Roombaardstraat. 

        In de bocht Muitstraat - Roombaardstraat bevindt zich het verkeersbord A1b voor het verkeer vanuit de Muitstraat richting Roombaardstraat. Verder is er geen signalisatie in de Muitstraat aanwezig. 
        Er is ook wel wat zwaar verkeer aanwezig in de Roombaardstraat.

        Voorstel tot het aanbrengen van volgende signalisatie:

        • Verkeersbord F45 (doodlopende straat) aan het begin van de Muitstraat ter hoogte van het kruispunt met de Roombaardstraat
        • Verkeersbord C21 '3,5t' + onderbord 'uitgezonderd plaatselijk verkeer' aan het begin van de Muitstraat ter hoogte van het kruispunt met de Roombaardstraat. Hiermee is plaatselijk zwaar verkeer mogelijk, maar rijdt ongewenst zwaar verkeer zich niet meer vast in de doodlopende Muitstraat.
        Juridische overwegingen

        De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.

        Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

        Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

        Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

        Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

        De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

        De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.

        Het gemeentedecreet van 15 juli 2005.

        Overwegende dat de hierna voorziene maatregelen gemeentewegen treffen.

        Financiële impact

        Deze beslissing is niet voorzien in het goedgekeurde meerjarenplan.

        Het voorzien van bijkomende signalisatie van het verkeersbord C21 + blauw onderbord en F45 kan geraamd worden op ca. 400 euro (excl. BTW).

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 – De Muitstraat is een doodlopende straat aangeduid door het verkeersbord F45 aan het begin van de Muitstraat ter hoogte van het kruispunt met de Roombaardstraat.

        Artikel 2 -  De snelheid in de Muitstraat valt onder de zone 30 die aanvangt bij het inrijden van de Roombaardstraat. 

        Artikel 3 – De flauwe bocht vanuit Muitstraat richting Roombaardstraat wordt duidelijk gemaakt door het verkeersbord A1b (flauwe bocht naar rechts).

        Artikel 4 -  Om te vermijden dat zwaar verkeer zich vastrijdt in de doodlopende Muitstraat, wordt ook het verkeersbord C21 met blauw onderbord ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’ geplaatst aan het begin van de Muitstraat.

        Artikel 5 – Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de Vlaamse minister van Mobiliteit – Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid.

        Artikel 6 - Na goedkeuring wordt het reglement bekendgemaakt overeenkomstig artikel 186 van het gemeentedecreet.

      • Onderhoud van hagen, perken en grasmatten voor dienstjaar 2023. Goedkeuring raming, bestek en gunningswijze.

        Aanleiding

        Opstarten van de overheidsopdracht opdracht “Onderhoud van hagen, perken en grasmatten voor dienstjaar 2023” en goedkeuren van de raming, bestek en gunningswijze.

        Context / feiten / argumenten

        In het kader van de opdracht “Onderhoud van hagen, perken en grasmatten voor dienstjaar 2023” werd een bestek met nr. TECH2023-005 opgesteld door de dienst milieu en facility.

        Deze opdracht is als volgt opgedeeld:

        * Perceel 1 (Algemeen onderhoud van hagen, perken en grasmatten);

        * Perceel 2 (Onderhoud van hagen, perken en grasmatten in de wijken 'Biesten' en 'Kouter');

        * Perceel 3 (Onderhoud van 2 perken thv de 'centrale as' (Drapstraat en Roombaardstraat);

        * Perceel 4 (Onderhoud van hagen en perken aan Deinzestraat en Steenweg Astene).

        Om de continuïteit te verbeteren, wordt de mogelijkheid toegevoegd in het bestek om de opdracht maximaal 1 jaar te verlengen (dienstjaar 2024).

        Deze verlenging is pas mogelijk na een positieve evaluatie van de leidend ambtenaar van de uitgevoerde diensten in 2023.

        De raming excl. btw (inclusief de mogelijke verlenging 2024) bereikt de limiet van € 215.000,00 voor het gebruik van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking niet.

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

        Juridische overwegingen

        De wet van 17 juni 2013 houdende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 15 (toegang voorbehouden aan sociale werkplaatsen en ondernemers die de sociale en professionele integratie van kansarmen of personen met een handicap tot doel hebben) en artikel 41, §1, 1° (het geraamde bedrag excl. btw bereikt de drempel van € 215.000,00 niet) en artikel 57.

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 houdende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

        Artikel 56, § 3, 5° en 6° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en zijn uitvoeringsbesluiten.

        Financiële impact

        De financiële impact is voorzien in het meerjarenplan en leidt niet tot aanpassingen.

        De uitgave van deze opdracht wordt geraamd op € 118.181,68 incl. btw voor dienstjaar 2023 (raming op basis van eenheidsprijzen 2021 + inclusief 20% prijsstijging).

        * Perceel 1 (Algemeen onderhoud van hagen, perken en grasmatten) - € 28.404,10 excl. btw

        * Perceel 2 (Onderhoud van hagen, perken en grasmatten in de wijken 'Biesten' en 'Kouter') - € 61.080,14 excl. btw

        * Perceel 3 (Onderhoud van 2 perken thv de 'centrale as' (Drapstraat en Roombaardstraat) - € 2.978,30 excl. btw

        * Perceel 4 (Onderhoud van hagen en perken aan Deinzestraat en Steenweg Astene) - € 5.208,00 excl. btw

        De uitgave is voorzien op volgend artikel van het exploitatiebudget 2023/GO3-02-01/0680-00/610351/GEMEENTE/GRO/IP-GEEN.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 – Keurt het bestek goed met nr. TECH2023-005 en de raming ten bedrage van 118.181,35 incl. btw (dienstjaar 2023) voor de opdracht “Onderhoud van hagen, perken en grasmatten voor dienstjaar 2023”, opgesteld door de dienst milieu en Facility. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bijzonder bestek en zoals opgenomen in de algemene aannemingsvoorwaarden voor de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.

        Artikel 2 - Gunt bovengenoemde opdracht bij wijze van 'Vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking'.

        Artikel 3 - Het college wordt gemachtigd tot gunning en verdere opvolging van bovengenoemd dossier.

    • Leren en welzijn

      • Vernieuwen 2 gasketels in cascade voor BKO Ter Biesten. Kennisname gunning onder hoogdringendheid.

        Aanleiding

        Kennisname van de gunning onder hoogdringendheid voor de opdracht “Vernieuwen 2 gasketels in cascade voor BKO Ter Biesten”.

        Context / feiten / argumenten

        Voorstel van Fluvius BKO Ter Biesten: Volledige energetische renovatie (Gebouwenschil isoleren, HVAC (hybride systeem met warmtepomp en gasketel) + ventilatie, zonnepanelen en relighting). Voorstel van Fluvius werd in de budgetbesprekingen niet weerhouden wegens een lange terugverdientijd.

        Dienst facility had al aangegeven dat we budget moesten voorzien voor het vervangen van 1 gasketel (25.000 euro).

        In de eerste week na nieuwjaar heeft ook de 2de ketel het begeven.

        Ondertussen is het daar al bijna 3 weken gemiddeld 14°C.

        De installatie kon niet meer in werking worden gesteld.

        We deden navraag bij fluvius en kregen het advies om te kiezen voor 2 gasketels in een cascade systeem zodat het éne gebouw ook met de andere ketel kan verwarmd worden moest 1 vd 2 ketels uitvallen. We vroegen ook of we dit nog in het raamcontract van fluvius konden gieten maar dat kon niet meer omdat dit te sterk afwijkt van hun studie (hybride systeem).

        Nu kiezen voor het hybride systeem (geraamd op 90.000 euro door fluvius) is niet mogelijk. Dit werd allemaal berekend op basis van de warmteverliezen en luchtdichtheid van het gebouw na isoleren en luchtdicht maken.

        We vroegen 4 aannemers om prijs op te maken voor het cascade-systeem + verplicht plaatsbezoek.

        Er werden 4 offertes ontvangen:

        • EEG, Kortrijksesteenweg 255 9830 Sint-Martens-Latem (€ 55.915,51 excl. btw)
        • CDC, Louis Dhontstraat 3 te 9800 Deinze (€ 27.995,00 excl. btw)
        • Van Cauter (€ 37.786,47 excl. btw)
        • Celcio (€ 43.853,40 excl. btw)

        Peter Goudmaeker stelde een vergelijkingsverslag op (zie bijlage).

        Peter Goudmaeker en de dienst facility stellen voor om, rekening houdende met het voorgaande, deze opdracht te gunnen aan de economisch meest voordelige bieder (op basis van de prijs), zijnde CDC, Louis Dhontstraat 3 te 9800 Deinze tegen het nagerekende offertebedrag van € 27.995,00 excl. btw of € 33.873,95 incl. btw. .

        Dit bedrag is exclusief:

        • isolatie diameter 28: € 18/lm
        • isolatie diameter 35: € 25/lm
        • keuring elektriciteit stookplaats door BTV: € 185,00 excl. btw.
        Juridische overwegingen

        De wet van 17 juni 2013 houdende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 houdende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

        Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en zijn uitvoeringsbesluiten.

        Financiële impact

        De financiële impact is niet voorzien in het meerjarenplan en leidt tot aanpassingen.

        Er is geen specifiek budget voorzien voor deze opdracht.

        De werken zullen betaald worden vanuit het algemeen gebouwenbudget.

        De uitgave van deze opdracht wordt geraamd op € 27.995,00 excl. btw of € 33.873,95 incl. btw (exclusief isolatie en elektriciteitskeuring).

        De uitgave zal geboekt worden op volgend artikel van het investeringsbudget: 2023/GB7-01-01/0119-04/221007/GEMEENTE/FAC/IP-GEBOUW.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde
        Resultaat: Ter kennis genomen met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Neemt kennis van het vergelijkingsverslag van de ontvangen offerte, opgesteld door Peter Goudmaeker, goed.

        Artikel 2 - Neemt kennis van de gunning van deze opdracht aan de economisch meest voordelige bieder (op basis van de prijs), zijnde CDC, Louis Dhontstraat 3 te 9800 Deinze tegen het nagerekende offertebedrag van € 27.995,00 excl. btw of € 33.873,95 incl. btw.

        Dit bedrag is exclusief:

        • isolatie diameter 28: € 18,00/lm
        • isolatie diameter 35: € 25,00/lm
        • keuring elektriciteit stookplaats door BTV: € 185,00 excl. btw

        Artikel 3 - De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven op volgend artikel van het investeringsbudget: 2023/GB7-01-01/0119-04/221007/GEMEENTE/FAC/IP-GEBOUW.

      • Besteding noodhulp na aardbevingen in Turkije en Syrië. Kennisname.

        Aanleiding

        Zware aardbeving(en) in Turkije en Syrië op maandag 6 februari.

        Context / feiten / argumenten

        Maandag 6 februari waren er zware aardbevingen in Turkije en Syrië, het dodenaantal is enorm en stijgt nog steeds.

        Meerdere hulpinstanties zijn aan het werk in de getroffen regio. Volgens experten is vanuit België financiële hulp in eerste instantie het meest efficiënt.

        Zo wil de Internationale Federatie van het Rode Kruis 200 miljoen euro inzamelen. Va het gewenste bedrag zou 120 miljoen euro voor Turkije bestemd zijn en 80 miljoen voor Syrië.

        Artsen Zonder Grenzen heeft teams ter plaatse. Mensen worden opgevangen in de eigen hulpposten of gezondheidscentra die hulp krijgen van de ngo.

        Bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/02/07/aardbeving-turkije-syrie-hulpacties-wat-kan-ik-doen/

        De gemeenteraad keurde in zitting van 26 augustus 2019 goed dat de bevoegdheid voor noodhulp aan het college overgedragen werd, ook dat noodhulp besteed wordt aan de erkende organisaties het Rode Kruis Internationaal/Vlaanderen en Artsen Zonder Grenzen. Dit om het geld voor noodhulp sneller bij de behoeftigen te krijgen. (zie relatie)

        Daarom werd op het cbs van 13/02/2023 beslist om 2500 euro te storten, waarvan 1250 euro aan het Rode Kruis Internationaal en 1250 euro aan Artsen Zonder Grenzen.

        Daarnaast stellen we voor om het budget van noodhulp terug aan te zuiveren bij de volgende budgetwijziging.

        Financiële impact

        Er is € 2500 voorzien voor noodhulp op 2023/GB2-03-01/0160-00/649210/GEMEENTE/ORG/IP-GEEN van het exploitatiebudget, dit vraagt om geen aanpassingen in het meerjarenplan.

        Het voorstel is om

        • € 1250 te storten aan Artsen Zonder Grenzen op het algemeen rekeningnummer BE73 0000 0000 6060
          (BIC: BPOTBEB1, Mededeling: INT)
        • € 1250 te storten aan the International Committee of the Red Cross op op rekeningnummer CH25 0024 0240 C012 9986 5
          (Begunstigde: Comité international de la Croix-Rouge (CICR), BIC: UBSWCH ZH80A, Bank Adress: UBS SA, PO Box 2600, 1211 Geneva 2, Switzerland.)

        De aanzuivering van het budget voor noodhulp vraagt een extra € 2500 die niet voorzien is in het meerjarenplan en voor aanpassingen zorgt.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Neemt kennis van de besteding van € 2500 aan noodhulp na de aardbevingen in Turkije en Syrië via Artsen Zonder Grenzen en het Rode Kruis Internationaal.

        Artikel 2 - Keurt de aanzuivering van het budget voor noodhulp met € 2500 goed.

    • Varia

      • Mondelinge vragen inwoners m.b.t. de in openbare zitting behandelde punten.

        Besluit

        Nihil.

      • Mondelinge vragen raadsleden.

        Besluit

        Nihil.

      • Mededelingen van de voorzitter.

        Aanleiding
        • afhandeling klacht m.b.t. gebrekkige communicatie
        • herinnering uitnodiging Ronde van Vlaanderen VVSG
  • Besloten

    • Wonen en werken

      • Project handhaving zwerfvuil. Aanstellen extra handhavers OVAM. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Op 14 juni 2021 kondigde OVAM het project handhaving zwerfvuil aan (Kennisname CBS 2/08/2021). Ondertussen is het project opgestart. Binnen dit project zetten ze 30 handhavers in tegen zwerfvuil. De handhavers zullen werken als GAS-vaststellers in Vlaanderen, in samenwerking met lokale besturen.

        Via patrouilles op het terrein, ook 's avonds en in het weekend, zal getracht worden overtreders op heterdaad te betrappen. Bij vaststelling van een overtreding wordt een bestuurlijk verslag opgemaakt, er wordt niet gewerkt met waarschuwingen.

        De nadruk ligt op peuken, kauwgom, flesjes, pizzadozen, ... en ook het bij zich hebben van hondenpoepzakjes. Er wordt geen controle gedaan op sluikstort.

        Context / feiten / argumenten

        Lokale besturen kunnen beroep doen op de handhavers van OVAM door een online aanvraag in te dienen en een opvolgend intakegesprek te voeren over de noden in de gemeente. Hiermee ging het college reeds akkoord in zitting van 27/12/2021.

        Vooraf dienen de handhavers aangesteld worden door de gemeenteraad. In gemeenteraad van 31 januari 2022 werden de eerste handhavers reeds aangesteld.

        Overwegende de noodzaak om deze gewestelijke personeelsleden aan te stellen als vaststeller gemeentelijke administratieve sancties met het oog op de sanctionering via een gemeentelijke administratieve sanctie van overtredingen op de bepalingen van gemeentelijke reglementering de binnen hun welomschreven bevoegdheid te situeren zijn; dat deze gewestelijke vaststellers enkel binnen de omschreven bevoegdheid mogen optreden.

        Overwegende dat volgend gewestelijk personeelslid de opleiding Gemeentelijke Administratieve Sancties, georganiseerd door PAULO-Politieopleiding heeft gevolgd (van 26 september 2022 tot en met 30 september 2022 en 5 oktober 2022):

        • Bahram Maaruf

        Overwegende het brevet van de politieschool Paulo Gent waaruit blijkt dat voorgaand personeelslid de opleiding met gunstig gevolg heeft voltooid.

        Overwegende dat volgende gewestelijke personeelsleden de opleiding Gemeentelijke Administratieve Sancties, georganiseerd door West-Vlaamse Politieschool hebben gevolgd (van 28 november 2022 tot en met 9 december 2022):

        • Dirk Verrees
        • Michael Sobkowiak

        Overwegende het brevet van de West-Vlaamse politieschool waaruit blijkt dat voorgaande personeelsleden de opleiding met gunstig gevolg hebben voltooid.

        Juridische overwegingen

        De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.

        Het KB van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en de personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven van een gemeentelijke administratieve sanctie.

        Het besluit van de gemeenteraad van 2 december 2019 tot goedkeuring van het GAS-reglement Schelde-Leie 2020.

        Financiële impact

        De inzet van OVAM-medewerkers is gratis voor het lokaal bestuur.

        De inkomsten van de GAS-boeten zijn te innen op rekening van het lokaal bestuur.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Onderstaande personen worden aangesteld als gewestelijk vaststeller voor de gemeentelijke administratieve sancties voor de gemeente Nazareth voor de vaststelling van overtredingen op artikels 40 tot en met 46 van het GAS-reglement Schelde-Leie:

        • Bahram Maaruf
        • Dirk Verrees
        • Michael Sobkowiak.

Namens Gemeenteraad,

Steven Van de Velde
algemeen directeur

Dirk Le Roy
voorzitter