Er zijn momenteel nog geen fietsstraten in Nazareth. In het kader van het nieuwe mobiliteitsplan willen we de veiligheid van fietsers in de gemeente verhogen.
Door het inrichten van fietsstraten willen we een duidelijk signaal geven dat op deze locaties de fietser een duidelijke plaats heeft in het wegbeeld.
In afwachting van het definitieve mobiliteitsplan willen we voor 2 schoolomgevingen de fietsstraten alvast invoeren bij wijze van proefopstelling. Ook voor het Dorp, een belangrijk onderdeel van de schoolfietsroute, is er een noodzaak tot invoering van een fietsstraat.
Uit het participatietraject van het mobiliteitsplan blijkt de invoering van fietsstraten zowel door inwoners als adviesraden gedragen te zijn.
In het kader van de opmaak van het nieuwe mobiliteitsplan zijn er enkele straten geselecteerd waar er op korte, middellange en lange termijn een fietsstraat zou kunnen worden ingericht.
Voor bepaalde straten is er geen bijkomend onderzoek meer nodig om de fietsstraat praktisch in te kunnen voeren.
In functie van de verkeersveiligheid van de schoolomgevingen zouden we graag al 3 fietsstraten wensen in te voeren voorafgaand de goedkeuring van het mobiliteitsplan:
- Fietsstraat Stropstraat: Er komen heel wat meldingen binnen over de verkeersonveiligheid in de Stropstraat, waar de School Van Morgen zich bevindt. Het invoeren van de fietsstraat in de volledige Stropstraat zou een duidelijk signaal zijn. Dit vormt een eerste stap in de verbetering van de verkeersveiligheid van deze schoolomgeving in afwachting van verdere plannen rond de Kiss & Ride op schooldomein.
- Fietsstraat De Lichterveldestraat: Tussen de Steenweg en de fietsoversteek in de Lichterveldestraat zou ook een fietsstraat ingevoerd kunnen worden ter verbetering van de verkeersveiligheid. De toegang tot de school is gelegen in de fietsstraat. Het zou ook de veiligheid ter hoogte van de schooltoegang kunnen verbeteren.
- Fietsstraat Dorp: Tussen rotonde en slagerij D'Oosterlinck zouden we een fietsstraat invoeren om de plaats van de fietsers duidelijker te benadrukken. Ondanks de pleininrichting wordt er te snel gereden en voelen fietsers zich niet veilig. Het is ook een belangrijke schakel in de schoolfietsroute. Het inrichten van de fietsstraat zou een duidelijk signaal zijn naar de weggebruiker toe.
De fietsstraten worden aangeduid met de verkeersborden F111 en F113. De maximale toegelaten snelheid bedraagt 30 km/u. Auto's mogen fietsers niet inhalen in de fietsstraat. Bij invoering van de fietsstraat moet ook de plaatsing van de zone 30 borden herbekeken worden.
Gezien er nog geen fietsstraten in Nazareth zijn, wordt de regelgeving van de fietsstraat best ook uitvoerig gecommuniceerd in het infomagazine van december 2022 en via sociale media. Ook de betrokkenheid van de scholen is daarbij van belang.
Het koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en uitvoeringsbesluiten.
Deze beslissing zal leiden tot een aanpassing van het goedgekeurde meerjarenplan.
Het plaatsen van 10x verkeersborden F111 en 6x verkeersborden F113 kan geraamd worden op ca. 1800 euro (excl. BTW)
Optioneel kan ook nog de fietsstraat markering worden aangebracht (offerte nog op te vragen).
De inrichting van fietsstraten met louter bebording en markering komt in aanmerking voor subsidie 'Veilige Schoolomgeving' (50% van de kosten voor signalisatie en kleine infrastructurele maatregelen in schoolomgevingen).
Artikel 1 - Gaat akkoord met invoering van een fietsstraat in de Stropstraat door middel van de verkeersborden F111 en F113 en aanvullende markering van het verkeersbord F111 op de rijweg. De verkeersborden en markering worden na elk kruispunt herhaald.
Artikel 2 - Gaat akkoord met de invoering van een fietsstraat in De Lichterveldestraat voor het gedeelte tussen Steenweg en de fietsoversteek in de Lichterveldestraat door middel van de verkeersborden F111 en F113.
Artikel 3 - Gaat akkoord met de invoering van een fietsstraat op het Dorp voor het gedeelte tussen de rotonde met de N437 's Gravenstraat en slagerij d'Oosterlinck door middel van de verkeersborden F111 en F113.
Artikel 4 - Gaat akkoord met het aanvragen van de subsidie 'Veilige Schoolomgeving' voor de invoering van fietsstraten.
Artikel 5 - Voorziet een evaluatie over 6 maanden van de fietsstraten in het kader van een mogelijk aanvullend politiereglement en in functie van de verdere toepassing van fietsstraten op het grondgebied Nazareth.
Artikel 6 – Een afschrift van deze beslissing overgemaakt aan: