Terug
Gepubliceerd op 09/10/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

wo 04/09/2024 - 17:00

Tijdelijke politieverordening op het wegverkeer nav buurtfeest in de Renbaanstraat (en deel Axeldreef) + principiële goedkeuring buurtcheque.

Aanwezig: Thomas Van Ongeval, burgemeester wnd.
Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, schepenen
Heidi Declercq, algemeen directeur wnd.
Verontschuldigd: Steven Van de Velde, algemeen directeur
Danny Claeys, burgemeester
Aanleiding

Diverse buurten doen ieder jaar terug een aanvraag tot het bekomen van een toelage (buurtcheque) door het organiseren van een buurtfeest.  Elke georganiseerde groep of tijdelijke samenwerking van buurtbewoners kan een aanvraag voor een buurtcheque indienen. Kermissen, privé-feesten, schoolfeesten en activiteiten met winstoogmerk zijn uitgesloten van ondersteuning.

Tom Vermeiren diende een aanvraag in tot het organiseren van een buurtfeest op zondag 8 september 2024 in de Renbaanstraat vanaf 11u tem 21u.

Feiten, context en argumentatie

Het gemeentebestuur wil de inwoners kansen bieden om initiatieven te nemen die de sociale contacten en het gemeenschapsgevoel in straten, buurten en wijken bevorderen. Het reglement voorziet in de financiële ondersteuning van buurtfeesten via buurtcheques. Voor het organiseren van dit buurtfeest is het wenselijk om de Renbaanstraat gedeeltelijk verkeersvrij te maken op zondag 8 september 2024 van 11u tem 21u.

Drankvergunning

Tijdens het Renbaanstraatonderonsje worden zowel gegiste als sterke dranken geschonken.
De organisator Tom Vermeiren vraagt een vergunning voor het schenken van en ter plaatse te gebruiken van gegiste dranken.

 
Juridische overwegingen

Het koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het  wegverkeer.

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en uitvoeringsbesluiten.

Buurtfeesten die aan onderstaande voorwaarden voldoen, komen in aanmerking voor een buurtcheque:

  • het buurtfeest richt zich tot alle bewoners van de straat, buurt of wijk
  • de aanvraag gebeurt door minstens drie bewoners van verschillende gezinnen die in de betrokken buurt, straat of wijk wonen
  • bij elke vorm van promotie vermelden de organisatoren duidelijk de steun van het gemeentebestuur Nazareth en het promotionele logo van de gemeente

Buurten, straten en wijken kunnen slechts één keer per kalenderjaar een subsidie bekomen. Organisatoren dienen hun aanvraag minstens twee maanden voor de activiteit schriftelijk in bij de dienst vrije tijd. Na afloop van het buurtfeest dienen de organisatoren binnen de maand na de activiteit volgende bewijsstukken in bij de dienst vrije tijd:

  • minstens 1 affiche of uitnodiging waaruit blijkt dat het buurtfeest openstond voor alle inwoners van de betrokken straat, buurt of wijk en waarop de steun van het gemeentebestuur Nazareth en het promotioneel logo van de gemeente duidelijk vermeld staan
  • minstens 1 sfeerfoto van het buurtfeest
  • facturen en betaalbewijzen van de gemaakte kosten, waaruit op een ondubbelzinnige wijze blijkt dat de kosten gemaakt werden voor de organisatie van het buurtfeest, met een bewijs van betaling. Het bewijs van betaling kan geleverd worden door een ondertekende vermelding ‘voor voldaan’ op de factuur of door een kopie van een rekeninguittreksel.

Drankvergunning fuif of evenement

Sinds 7 januari 2006 is het de gemeente die beslist of en onder welke vorm ze het schenken van gegiste en/of sterke drank op fuiven en evenementen onderhevig maakt aan een vergunning. De wet legt dus niets meer op, maar anderzijds laat de wetgever de mogelijkheid open aan de gemeentelijke overheden om zelf autonoom te bepalen in hoeverre zij nog voorafgaande toelatingen of voorwaarden (zelfs inzake moraliteit) oplegt. Verschillende gemeenten hanteren inderdaad nog een vergunning of minstens een meldingsplicht. Op deze manier is het gemeentebestuur op de hoogte van evenementen en fuiven, en kan ze de organisatoren/verantwoordelijken informeren over de (wettelijke) verplichtingen → zie vergunning in de bijlage en Uittreksel wetsbepalingen inzake de slijterijen van gegiste dranken, samen geordend op 3 april 1953 (BS 4 april 1953), zoals nadien gewijzigd.

Financiële impact

Er is geen financiële impact op het meerjarenplan.

Besluit

Artikel 1 - Neemt kennis van de aanvraag van Tom Vermeiren, Renbaanstraat 16 te 9810 Nazareth voor het inrichten van een buurtfeest in de Renbaanstraat op zondag 8 september 2024.

Artikel 2 - Vraagt aan het buurtcomité om binnen de maand na de activiteit volgende bewijsstukken voor te leggen:

  • minstens 1 affiche of uitnodiging waaruit blijkt dat het buurtfeest openstond voor alle inwoners van de betrokken straat, buurt of wijk en waarop de steun van het gemeentebestuur Nazareth en het promotioneel logo van de gemeente duidelijk vermeld staan.
  • minstens 1 sfeerfoto van het buurtfeest.
  • facturen en betaalbewijzen van de gemaakte kosten, waaruit op een ondubbelzinnige wijze blijkt dat de kosten gemaakt werden voor de organisatie van het buurtfeest, met een bewijs van betaling. Het bewijs van betaling kan geleverd worden door een ondertekende vermelding ‘voor voldaan’ op de factuur of door een kopie van een rekeninguittreksel.

Artikel 3 - Aan Tom Vermeiren wordt de toelating verleend tot het gedeeltelijk verkeersvrij maken van de Renbaanstraat (pleintje) op zondag 8 september 2024 van 11u tem 21u.

Artikel 4 - De organisatie neemt de nodige maatregelen om de veiligheid en het goede verloop van het buurtfeest te verzekeren. De aangelanden dienen minstens 48u op voorhand verwittigd worden van het buurtfeest en de eventuele overlast.

Artikel 5 - Een vrije doorgang van 4m dient ten allen tijde verleend te worden aan de hulpdiensten.

Artikel 6 - Uiterlijk 24u na beëindiging van het buurtfeest moet het openbaar domein in zijn oorspronkelijke staat achtergelaten worden en ontdaan worden van alle afval.

Artikel 7 – De nodige signalisatie wordt ter plaatse geleverd door de gemeentelijke uitvoeringsdiensten op vrijdag 6 september 2024. Dit betreft nadarhekkens met C3 en onderbord 'Buurtfeest'.

Artikel 8 – De aanvrager dient zelf in te staan voor het ter plaatse zetten van de signalisatie en dit minstens een half uur voor aanvang van het buurtfeest en terug te plaatsen ten laatste een half uur na beëindiging van het buurtfeest. De signalisatieverantwoordelijke is Tom Vermeiren (0468126103).

Artikel 9 - Keurt de uitbetaling van de buurtcheque goed met maximaal 50% van de kosten en met een maximum van 150 euro. Dit mag gestort worden op BE 37750707999728.

Artikel 10 - Gaat akkoord met het verlenen van een vergunning voor het schenken en ter plaatse te gebruiken van gegiste dranken tijdens het evenement Renbaanstraatonderonsje op zondag 8 september 2024 van 11u tot 21u en informeert de aanvrager over de wettelijke verplichtingen.

Artikel 11 – Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan:

  • de korpschef van de politiezone Schelde-Leie
  • de aanvrager