Terug
Gepubliceerd op 04/03/2024

Notulen  Gemeenteraad

ma 29/01/2024 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Dirk Le Roy, voorzitter
Danny Claeys, burgemeester
Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, schepenen
Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Annelies Lagaert, raadsleden
Steven Van de Velde, algemeen directeur
Verontschuldigd: Matthias Ghijs, raadslid
  • Openbaar

    • Algemeen bestuur

      • Zittingsverslag van 18 december 2023. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Het zittingsverslag van 18 december 2023, dat ten minste 8 dagen vóór de vergadering op het gemeentesecretariaat ter beschikking gehouden is van de raadsleden.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Annelies Lagaert, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Annelies Lagaert
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Het zittingsverslag van 18 december 2023 wordt goedgekeurd.

      • Sterrenregister voor stilgeboren kindjes. Kennisname.

        Aanleiding

        De aangifte van een stilgeboren kindje is administratief pas verplicht vanaf een zwangerschapsduur van 180 dagen. Vanaf een zwangerschap van 140 dagen is een aangifte niet verplicht, maar wel mogelijk. Een wettelijke aangifte vanaf een zwangerschap korter dan 140 dagen kan op vandaag echter niet.

        Context / feiten / argumenten

        Het verlies van een kindje tijdens de zwangerschap of bij de geboorte is een ingrijpende en emotionele ervaring, ongeacht de duur van de zwangerschap.

        Ouders die een kindje verliezen na minder dan 140 dagen zwangerschap, kunnen vandaag echter wettelijk gezien geen aangifte doen.

        Nochtans betekent een (symbolische) erkenning en registratie voor veel ouders een eerste belangrijke stap in het rouw- en verwerkingsproces. Het is immers niet omdat een baby nog niet oud genoeg is volgens de wettelijke termijnen dat het niet bestaat voor de ouders en families, en dat zij geen verdriet hebben.

        Om aan de noden van deze ouders tegemoet te komen, kunnen we als lokaal bestuur een sterrenregister opstarten voor stilgeboren kindjes.

        Het college van burgemeester en schepenen keurde tijdens de zitting van 15 januari 2024 de opstart van een sterrenregister goed, waarbij volgende werkwijze en principes gehanteerd worden:

        • Vanaf 1 februari 2024 wordt een sterrenregister opgestart voor de registratie van kindjes die overleden zijn tijdens, of kort na de zwangerschap
        • Ook sterrenkindjes geboren vóór 1 februari 2024 kunnen geregistreerd worden
        • Het sterrenkindje hoeft niet in Nazareth te zijn geboren
        • Minstens 1 van de ouders woont in Nazareth
        • De registratie is gratis
        • De registratie heeft geen juridische gevolgen
        • In het sterrenregister worden volgende gegevens opgenomen: voornaam kindje, achternaam kindje (optioneel), geboortedatum, geboorteplaats (optioneel), naam + voornaam + rijksregisternummer ouder 1, naam + voornaam + rijksregisternummer ouder 2 (optioneel), adres van de ouders, datum registratie, e-mailadres, telefoonnummer
        • De aangifte kan zowel persoonlijk aan het loket als digitaal gedaan worden
        • De ouders ontvangen, indien zij dat wensen, een symbolische akte
        • De ouders van de sterrenkindjes worden, indien zij dat wensen, uitgenodigd om deel te nemen aan de activiteiten rond het geboortebos en toekomstige herdenkingsmomenten of -initiatieven
        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Annelies Lagaert, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Annelies Lagaert
        Resultaat: Ter kennis genomen met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Neemt kennis van de opstart van een sterrenregister, waarbij volgende werkwijze en principes gehanteerd worden:

        • Vanaf 1 februari 2024 wordt een sterrenregister opgestart voor de registratie van kindjes die overleden zijn tijdens, of kort na de zwangerschap
        • Ook sterrenkindjes geboren vóór 1 februari 2024 kunnen geregistreerd worden
        • Het sterrenkindje hoeft niet in Nazareth te zijn geboren
        • Minstens 1 van de ouders woont in Nazareth
        • De registratie is gratis
        • De registratie heeft geen juridische gevolgen
        • In het sterrenregister worden volgende gegevens opgenomen: voornaam kindje, achternaam kindje (optioneel), geboortedatum, geboorteplaats (optioneel), naam + voornaam + rijksregisternummer ouder 1, naam + voornaam + rijksregisternummer ouder 2 (optioneel), adres van de ouders, datum registratie, e-mailadres, telefoonnummer
        • De aangifte kan zowel persoonlijk aan het loket als digitaal gedaan worden
        • De ouders ontvangen, indien zij dat wensen, een symbolische akte
        • De ouders van de sterrenkindjes worden, indien zij dat wensen, uitgenodigd om deel te nemen aan de activiteiten rond het geboortebos en toekomstige herdenkingsmomenten of -initiatieven.
      • Ontwerp logo en huisstijl voor fusiegemeente Nazareth-De Pinte. Raming, bestek en gunningswijze. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Goedkeuren van de opstart van de overheidsopdracht “Ontwerp logo en huisstijl voor fusiegemeente Nazareth-De Pinte”.

        Context / feiten / argumenten

        In het kader van de opdracht “Ontwerp logo en huisstijl voor fusiegemeente Nazareth-De Pinte” werd een bestek met nr. TECH2024-002 opgesteld door de dienst facility en communicatie.

        De raming excl. btw bereikt de limiet van € 143.000,00 voor het gebruik van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking niet.

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Als limietdatum voor het indienen van de offertes wordt 27 februari 2024 om 10.00 uur voorgesteld.

        Juridische overwegingen

        De wet van 17 juni 2013 houdende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet).

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 houdende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

        Artikel 56, § 3, 5° en 6° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en zijn uitvoeringsbesluiten.

        Financiële impact

        De financiële impact is voorzien in het meerjarenplan en leidt niet tot aanpassingen.

        De uitgave van deze opdracht wordt geraamd op € 50.000,00 incl. btw.

        De uitgave is voorzien op volgend artikel van investeringsbudget: 2024/PE3-01-04/0190-00/214000/GEMEENTE/COM/IP-PE3-01

        Tussenkomsten gemeenteraadsleden

        Raadslid Dhaenens Frank vraagt hoe men aan de € 50.000 komt. Volgens hem is 5.000 - 7.500 € een realistischer bedrag. Burgemeester denkt dat het ook voor minder zal kunnen.

        Raadslid Vanheel Daan vraagt ook de regioleveranciers aan te schrijven.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Annelies Lagaert, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Annelies Lagaert
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Keurt het bestek met nr. TECH2024-002 en de raming goed voor de opdracht “Ontwerp logo en huisstijl voor fusiegemeente Nazareth-De Pinte”, opgesteld door facility en communicatie. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bijzonder bestek en zoals opgenomen in de algemene aannemingsvoorwaarden voor de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.

        Artikel 2 - Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking en volgende firma’s worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure:
        - Partners for Design, Gentsesteenweg 75/3 te 9800 Deinze;
        - Canada, Schuurkenstraat 2/302 te 9000 Gent;
        - SKINN, Krakeleweg 39 te 8000 Brugge;
        - Maradonna, Doregem 20 te 2880 Bornem;
        - Studio Boiler, Lange Dijkstraat 18 te 2060 Antwerpen;
        - Goed Goed Studio, Bothastraat 57A 001 te 2140 Borgerhout;

        - Anndesign, Steinstraat 80 te 9810 Nazareth;

        - Quillium bv, Wontergemstraat 17 te 9810 Nazareth;

        - Carte Confituur, Zuiderbiesten 5 te 9810 Nazareth;

        - Boulevard43, Oude Gentweg te 9840 De Pinte;

        - Addes Graphic Design, Drapstraat 85B bus 201 te 9810 Nazareth;

        - Six Advertising, Steenweg Deinze 150 te 9810 Nazareth.

        Artikel 3 - Het college wordt gemachtigd tot gunning en verdere opvolging van bovengenoemd dossier.

        Artikel 4 - Bovengenoemd dossier wordt ter kennis voorgelegd aan de gemeenteraad De Pinte.

      • Wijzigen straatnamen n.a.v. fusiegemeente Nazareth-De Pinte op grondgebied Nazareth. Goedkeuring.

        Aanleiding

        De fusie van Nazareth en De Pinte heeft een impact op de straatnamen en hun nummering.

        • Straatnamen die moeten gewijzigd worden:
          • Met dezelfde naam
          • Met fonetisch dezelfde naam (bvb. Stationsstraat en Stationstraat)
        • Straatnamen waarvan het ten sterkste wordt aanbevolen om te wijzigen (zie ook advies Brandweerzone Centrum dd. 11 december 2023)
          • Straten met dezelfde naam waarvan enkel het type weg verschillend is (bvb. Kasteellaan en Kasteelstraat).
        • Nummers die moeten gewijzigd worden:
          • voor eenzelfde straatnaam moet elk huisnummer uniek zijn.

        Vanuit Vlaanderen is er bij de fusietrajecten extra ondersteuning voorzien. Dit organiseert men specifiek voor de fusiebesturen en is éénmalig.

        • Men laat zo veel mogelijk adresaanpassingen automatisch gebeuren, zowel door overheden als door privébedrijven (bvb. banken, verzekeringsmaatschappijen, energieleveranciers, …).
        • Voor rechtspersonen zorgt men voor een automatische en kosteloze aanpassing in het KBO. De verplichte publicatie in het Staatsblad gebeurt via het KBO en is eveneens kosteloos. De ondernemer hoeft hiervoor zelf niets te doen.
        • Ondersteunend communicatiemateriaal wordt voorzien.
        Context / feiten / argumenten

        Om te bepalen of een straat van naam moest veranderen in Nazareth of De Pinte, wordt het aantal inwoners en bedrijven per straat in rekening gebracht. De straat met het minst aantal inwoners en bedrijven krijgt in 2025 een nieuwe straatnaam.

        Categorie A: gelijke straatnamen - 1 moet gewijzigd worden

        Aan te passen in De Pinte:

        • Dorp
        • Nijverheidsstraat
        • Savaanstraat (tussen N60 en Grote Steenweg)
        • Stationsstraat

        Aan te passen in Nazareth:

        • Boeregemstraat
        • Groenstraat
        • Heerweg. Wijzigen in Heirweg, te hernummeren vanaf Nazareth
        • Kerkplein
        • Krekelstraat
        • Lijsterstraat
        • Merelstraat
        • Molenstraat
        • Nieuwstraat
        • Veldstraat

        Categorie B: deelstraten Nazareth – De Pinte: hernummering is nodig, straatnaam kan behouden blijven 

        Aan te passen in De Pinte:

        • Bosstraat
        • Wontergemstraat
        Aan te passen in Nazareth:
        • Deurlestraat
        • Landuitstraat

        Met uitzondering van de Heerweg, waarbij voorgesteld wordt om deze te wijzigen in Heirweg, zal voor de keuze van een nieuwe straatnaam, een participatief traject worden opgestart waarbij:

        • alle inwoners van Nazareth en De Pinte de mogelijkheid hebben om voorstellen in te dienen
        • de cultuurraad/erfgoedraad van beide gemeenten de voorstellen zullen evalueren
        • de inwoners van een straat zullen kunnen stemmen voor de nieuwe naam van hun straat.
        Juridische overwegingen

        Decreet bescherming namen van openbare wegen en pleinen dd. 28/1/1977 

        Omzendbrief van 24 september 2020 m.b.t. de richtlijnen en aanbevelingen voor het vaststellen en toekennen van een adres en huisnummer.  

        Financiële impact

        De kosten verbonden met de straatnaamswijzigingen (aanpassingen straatnaamborden en dergelijke) zijn voorzien in het goedgekeurd MJPA 2024 (actie PE3-01-04)

        Adviezen

        Advies Brandweerzone Centrum van 11 december 2023.

        Tussenkomsten gemeenteraadsleden

        Raadslid Vanheel Daan stelt dat het advies van de brandweer niet volledig gevolgd wordt. Dit kan nog later? Antwoord: Ja

        Raadslid Van Poucke Simon vraagt of de inwoners voor 100 % de keuze zullen bepalen. In de feiten is het de gemeenteraad die de naam definitief vaststelt na het advies en de stemming van de inwoners.

        Raadslid Van herzeele Christiaan stelt dat het alleen maar geldt bij straatnaamwijzigingen en huisnummerwijzigingen.

        Raadslid Ghyselinck Yves vraagt wanneer de mensen zullen worden verwittigd? Antwoord na de gemeenteraad van De Pinte (5/2/2024) per brief en er zijn twee infovergaderingen voorzien.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Annelies Lagaert, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Annelies Lagaert
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Volgende straatnamen op het grondgebied Nazareth te wijzigen tegen 1 januari 2025:

        • Boeregemstraat
        • Groenstraat
        • Heerweg
        • Kerkplein
        • Krekelstraat
        • Lijsterstraat
        • Merelstraat
        • Molenstraat
        • Nieuwstraat
        • Veldstraat

        Artikel 2 - Volgende straatnamen te hernummeren in Nazareth

        • Deurlestraat
        • Landuitstraat

        Artikel 3 - Voor de keuze van de nieuwe straatnamen een participatief traject op te starten en de modaliteiten hiervan te laten bepalen door het gezamenlijk fusiecollege van de gemeente Nazareth en de gemeente De Pinte.

    • Algemene financiering

      • Tegemoetkoming aan inwoners en ondernemingen n.a.v. straatnaam/huisnummer wijziging ten gevolge van de fusie. Subsidiereglement. Goedkeuring.

        Aanleiding

        De omzendbrief van 24 september 2020 vraagt om homonieme straatnamen in de fusiegemeente aan te passen. Om te komen tot nieuwe straatnamen zal een participatief traject uitgerold worden. Het is aangeraden om dit traject te voltooien voor de eigenlijke fusiedatum.

        Digitaal Vlaanderen biedt haar input aan voor de praktische verwerking van de heradressering in het adressenregister.
        Hierdoor wordt op 1 januari 2025 de nieuwe toestand actief.

        Context / feiten / argumenten

        Voor gezinnen en bedrijven kan een straatnaam- en/of huisnummerwijziging administratieve lasten teweeg brengen, soms met een financiële impact. Met dit subsidiereglement wordt voorzien in een compensatieregeling als tussenkomst in kosten voor gezinnen en ondernemingen.

        De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van reglementen.

        Juridische overwegingen

        Verordening van het Europees parlement en de raad betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG, (EU) 2016/679 van 27 april 2016 en haar wijzigingen.
        Wet over de controle op de toekenning en aanwending van toelagen van 14 november 1983 en haar wijzigingen.
        Wet betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens van 30 juli 2018 en haar wijzigingen.
        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en haar wijzigingen.
        Decreet bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen van 28 januari 1977 en haar wijzigingen.
        De omzendbrief m.b.t. de richtlijnen en aanbevelingen voor het vaststellen en toekennen van een adres en huisnummer van 4 november 2020.

        Financiële impact

        Deze beslissing is voorzien in het goedgekeurd meerjarenplan en leidt niet tot een aanpassing (actie PE3-01-04).
        De uitgaven gekoppeld aan deze beslissing zijn geraamd op 40.000 euro (voor Nazareth en De Pinte samen).

        Tussenkomsten gemeenteraadsleden

        Schepen De Preester Viviane stelt dat er is gepleit om een derde categorie toe te voegen, namelijk de lokale middenstanders, die meer kosten zouden kunnen hebben dan louter een vennootschap. Schepen toont een duurzame boodschappentas als voorbeeld. Idem voor cadeaubonnen. Hierbij zijn er meer kosten dan € 150.

        Raadslid Vanheel Daan vraagt over hoeveel zaken het gaat? Om de mogelijkheid van schepen De Preester mee te nemen. Schepen Van Ongeval antwoordt dat de optie niet is meegenomen omdat er dan een ongelijkheid tussen de bedrijven zou kunnen ontstaan.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Annelies Lagaert, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Annelies Lagaert
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Keurt het subsidiereglement tegemoetkoming straatnaam- en/of huisnummerwijziging Nazareth-De Pinte, zoals toegevoegd in bijlage, goed.

      • Ingebruikname Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Op 22/12/2023 werd het decreet 'Vastgoedinformatieplatform' in het Vlaams parlement goedgekeurd. Dit is een decreet dat de opvraging van vastgoedinformatie (de voormalige 'notarisbrieven') bij lokale besturen uniformeert en reguleert. Sedert 01/01/2024 is het decreet officieel in werking.

        Het lokaal bestuur Nazareth is sedert 01/03/2023 (wave 3) aangesloten op het Vastgoedinformatieplatform (VIP). Door inwerkingtreding van het nieuwe VIP-decreet dienen een aantal juridisch-administratieve formaliteiten tussen het aangesloten lokaal bestuur en de Vlaamse overheid opnieuw vastgelegd en goedgekeurd te worden.

        Context / feiten / argumenten

        Wat verandert er met betrekking tot het VIP in de decreetfase:

        • Alle aanvragers kunnen vastgoedinformatie verkrijgen, mits grondslag en rechtmatige toegang tot VIP.
        • Een automatische betaalcomponent treedt in werking, wat zorgt voor een financiële ontzorging voor lokale besturen. Er wordt maandelijks afgerekend tussen Athumi en het lokaal bestuur.
        • Bovenop de gemeentelijke retributie wordt er vanuit Vlaanderen een bijkomstige platformretributie geheven voor onderhoud en gebruik van het platform.
        • Steeds meer gegevens kunnen veilig ontsloten worden via het VIP-platform.
        Vanaf de decreetfase zullen Athumi en de lokale besturen gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken voor VIP zijn:
        • AVG-wetgeving verplicht dat er een overeenkomst is tussen de gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken.
        • Daarnaast zal Athumi instaan voor het innen van de gemeentelijke retributies wat eveneens een verwerkersovereenkomst vereist (inclusief voorafgaandelijk akkoord met het principe van self-billing).

        Deze administratieve werklast wordt gebundeld in één document: de Toetredingsovereenkomst - zie Bijlage 1.

        Hiernaast is ook een gemeenteraadsbesluit (2) noodzakelijk, met:

        • Verwijzing naar het VIP-decreet, dat reeds in werking is.
        • Verwijzing naar het eigen retributiereglement.
        • Vermelding van de gewijzigde hoedanigheden met betrekking tot de inning (betaalcomponent).
        • Vermelding van de vrijgestelde organisaties van gemeentelijke retributie (evenals van de platformretributie).

        Hiervoor wordt verwezen naar het huidig agendapunt en het Retributiereglement Vastgoedinformatieplatform - zie Bijlage 2.

        Hierop volgend, tevens in de gemeenteraad van 29/01/2024, zal ook het Algemeen Retributiereglement van de gemeente Nazareth (laatste goedgekeurde versie 18/12/2023) specifiek met betrekking tot vastgoedinlichtingen aangepast worden, zodanig dat dit reglement overeenstemt met de artikels uit het Retributiereglement Vastgoedinformatieplatform (Bijlage 2) en bij uitbreiding dit gemeenteraadsbesluit.

        Juridische overwegingen

        Artikel 173, van de Grondwet.

        Artikel 40, §3, van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

        Artikel 21, eerste lid, van het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform.

        Artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009.

        De financiële toestand van de gemeente en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden.

        Dat aanvragers informatie over onroerende goederen van verschillende overheidsinstanties, waaronder gemeenten, centraal en gebundeld wensen te ontvangen.

        Dat de gemeente het belangrijk vindt dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed.

        Dat gemeenten op zoek zijn naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen.

        Dat het Vastgoedinformatieplatform een elektronisch informatiesysteem is om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen, en uit te wisselen tussen aanleverende entiteiten en aanvragers.

        Dat het Vastgoedinformatieplatform beheerd wordt door het Vlaams Datanutsbedrijf (ook “Athumi” genoemd) zoals geregeld in het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform.

        Dat de gemeente via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers aangevraagde vastgoedinformatie kan verzamelen in een product en dit product met vastgoedinformatie kan ontsluiten.

        Dat het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoedinformatie en het samenvoegen van deze vastgoedinformatie in een product, op verzoek van aanvragers voor de gemeente. Dat de gemeente Nazareth de kost voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie via producten op de aanvrager ervan wenst te verhalen.

        Financiële impact

        De inwerkingtreding van het VIP-decreet (01/01/2024) heeft geen impact op de gemeentelijke bronretributie voor het verkrijgen van vastgoedinformatie. Dit tarief wordt nog steeds door de lokale besturen zelf bepaald en is opgenomen in het Retributiereglement Vastgoedinformatieplatform (Bijlage 2).

        Na inwerkingtreding van het VIP-decreet wordt er bovenop de gemeentelijke retributie voor vastgoedinformatie nog een bijkomende platformretributie geheven vanwege Vlaanderen, voor de werking en het onderhoud van het platform. 

        • De platformretributie is opgebouwd uit een vaste component (15,50 EUR) en tijdelijke component (21 EUR). De tijdelijke component dekt de investeringskost van Vlaanderen om het VIP-platform te bouwen. Deze valt weg van zodra de investeringskost terugbetaald is (ca. 3 - 4 jaar).
        • Er werd gekozen voor een transactioneel model: de aanvrager draagt bij in plaats van alle belastingbetalers.
        • Platformretributie wordt per capakey berekend, ongeacht de berekeningswijze die het lokaal bestuur kiest.
        • Plafonnering per aanvraag: maximaal 10x platformretributie.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Annelies Lagaert, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Annelies Lagaert
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Keurt de ingebruikname van het Vastgoedinformatieplatform definitief goed.

        Artikel 2 - Keurt het retributiereglement Vastgoedinformatieplatform en de toetredingsovereenkomst goed.

        Artikel 3 - Het retributiereglement Vastgoedinformatieplatform vervangt vanaf 1 februari 2024 alle retributiereglementen die betrekking hebben op aanvragen van producten, die kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform en wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

      • Algemeen retributiereglement. Wijziging. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Wijziging van het algemeen retributiereglement in functie van de start van het Vastgoedinformatieplatform.

        Context / feiten / argumenten

        Detail aanpassingen retributiereglement:

        • 11.1.3 Afgifte van administratieve inlichtingen
          • wijzigingen in functie van de ingebruikname van het vastgoedinformatieplatform. Voor de volledigheid wordt het tarief opgenomen in het algemeen retributiereglement. De bijzondere bepalingen inzake het Vastgoedinformatieplatform zijn onderdeel van het desbetreffende gemeenteraadsbesluit van 29 januari 2024.
        Juridische overwegingen

        Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en zijn latere wijzigingen, m.b. art. 40.

        Het algemeen retributiereglement van de gemeente Nazareth, goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 maart 2022 en laatst gewijzigd in de gemeenteraad van 18 december 2023.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Annelies Lagaert, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Annelies Lagaert
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Keurt de aanpassing van het algemeen retributiereglement in functie van de start van het Vastgoedinformatieplatform, zoals toegevoegd in bijlage, goed.

        Artikel 2 - Dit retributiereglement wordt toegezonden aan de toezichthoudende overheid. Het retributiereglement wordt overeenkomstig artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur afgekondigd en bekendgemaakt.

    • Wegen en mobiliteit

      • Aanvraag tot het bekomen van een parkeerplaats voor personen met een handicap thv Roombaardstraat 33. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Er kwam een aanvraag van Marleen Piens, wonende te Roombaardstraat 33, tot het bekomen van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap op openbaar domein ter hoogte van Roombaardstraat 33. 

        Context / feiten / argumenten

        Bewoner Marleen Piens en haar dochter beschikken beiden over een geldige parkeerkaart voor persoon met een handicap.

        De woning van de Roombaardstraat is een halfopen woning en beschikt over een oprit waar voldoende ruimte is tot het parkeren van de wagen. De aanvrager zou hier zelf ook geregeld parkeren. 

        Er is een negatief advies vanuit mobiliteit voor de inrichting van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap.

        Indien alsnog een voorbehouden parkeerplaats voor een handicap wordt ingericht, wordt dit bij voorkeur voorzien vooraan de haag van Roombaardstraat 29 zodat ook bewoner van nr. 35 de mogelijkheid heeft om vlakbij zijn woning te kunnen parkeren. Deze wordt gesignaleerd door het verkeersbord E9a met symbool persoon met een handicap aangevuld door blauwe markering en symbool persoon met een handicap op de grond.
        Het college van burgemeester en schepenen gaf op 12 december 2023 een gunstig advies. 

        Juridische overwegingen

        De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.

        Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

        Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

        De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.

        Het gemeentedecreet van 15 juli 2005.

        Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

        Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

        De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

        Financiële impact

        Deze beslissing is niet voorzien in het goedgekeurde meerjarenplan en zal dus leiden tot een aanpassing. 

        Het voorzien van een voorbehouden parkeerplaats voor mindervaliden met verkeersbord E9a met symbool mindervalide + blauwe markering en symbool persoon met een handicap op de parkeerstrook kan geraamd worden op ca. 250 euro.  

        Adviezen

        Advies mobiliteit: Vanuit mobiliteit wordt de aanvraag tot inrichten van een voorbehouden parkeerplaats aan Roombaardstraat 33 negatief geadviseerd omwille van volgende redenen:

         - In de Roombaardstraat zijn aan weerszijden van de weg parkeerstroken zonder parkeerregime aanwezig. De parkeerdruk is ook beperkt waardoor er op eender welk moment van de dag op zeer korte afstand parkeerplaats op de parkeerstrook voor handen is.

        - De aanvrager beschikt over een ruime oprit en dus de mogelijkheid om op eigen terrein vlakbij de woning te parkeren. Op basis van terreinbezoek en foto's op googlemaps blijkt de aanvrager zelf ook op eigen terrein te parkeren. Het voorzien van een voorbehouden parkeerplaats voor mindervaliden op openbaar domein lijkt vooral aangewezen wanneer een bewoner niet beschikt over een oprit of garage of de parkeerdruk in de onmiddellijke omgeving van de woning zodanig hoog is dat deze parkeerplaats door middel van signalisatie voorzien wordt. 

        - Roombaardstraat 35, de nabijgelegen woning, is de enige woning dit niet over een parkeermogelijkheid op eigen domein beschikt en door een voorbehouden parkeerplaats thv nummer 33 mogelijks niet meer nabij kan parkeren. Indien er alsnog een voorbehouden parkeerplaats voor mindervaliden op openbaar domein zou worden gerealiseerd, wordt dit bij voorkeur gedaan ter hoogte van de haag van Roombaardstraat 29 zodanig dat ook bewoner van nr. 35 in de nabije omgeving de mogelijkheid blijft hebben om hier te parkeren.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Annelies Lagaert, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Annelies Lagaert
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Neemt kennis van de aanvraag voor een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap op openbaar domein te Roombaardstraat 33.

        Artikel 2 - Gaat akkoord met het voorzien van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van Roombaardstraat 33 door middel van het verkeersbord E9a aangevuld door het symbool voor personen met een handicap en aangevuld door blauwe markering.

      • Verzoekschrift m.b.t. nieuwe dienstregeling van De Lijn. Kennisname.

        Aanleiding

        Op 13/12/2023 werd door de heer Pedro Duprez een verzoekschrift ingediend met betrekking tot de nieuwe dienstregeling van De Lijn.

        Tussenkomsten gemeenteraadsleden

        Raadslid Vanheel Daan stelt dat deze gehele operatie budgetneutraal moest zijn en er dus geen middelen zijn bijgekomen. Hij vindt het wel een taak van het lokaal bestuur om dit verder op te volgen en daar te blijven over communiceren en evalueren samen met de burgers.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Annelies Lagaert, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Annelies Lagaert
        Resultaat: Ter kennis genomen met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Neemt kennis van het ingediende verzoekschrift met betrekking tot de nieuwe dienstregeling van De Lijn.

        Artikel 2 - Neemt kennis van de toelichting van schepen Schaubroeck.

        Artikel 3 - Het college verzamelt de opmerkingen van de burgers en zal blijven in contact treden met De Lijn om de best voorziene dienstverlening af te dwingen.

    • Wonen en werken

      • Audit Vlaanderen. Auditrapporten TA reispassen en rijbewijzen bij Lokaal Bestuur Nazareth. Kennisname.

        Aanleiding

        Auditrapporten ontvangen van de thema-audit reispassen en rijbewijzen bij Lokaal Bestuur Nazareth.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Annelies Lagaert, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Annelies Lagaert
        Resultaat: Ter kennis genomen met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Neemt kennis van de auditrapporten van de thema-audit reispassen en rijbewijzen bij Lokaal Bestuur Nazareth.

        Artikel 2 - Neemt kennis van de toelichting van de burgemeester en algemeen directeur


      • Definitieve vaststelling gemeentelijk ruimtelijk beleidsplan Nazareth. Goedkeuring.

        Aanleiding

        In 2018 werd door de Vlaamse Regering de strategische visie van het Beleidsplan Ruimte Vlaanderen goedgekeurd, een formele stap op weg naar het Beleidsplan Ruimte Vlaanderen. De Vlaamse Regering wil met haar beleidsplanning een ambitieus veranderingstraject op gang trekken om het bestaand ruimtebeslag beter en intensiever te gebruiken en zo de druk op de open ruimte te verminderen.

        Het doel is het bijkomend ruimtebeslag terug te dringen van gemiddeld 6 hectare per dag vandaag (2018) naar 3 hectare per dag in 2025 en naar 0 hectare in 2040.
        Ook de gemeenten spelen een belangrijke rol in dit veranderingstraject. De ontwikkeling van nieuwe woningen, werkplekken en voorzieningen zal immers meer en meer moeten gebeuren op goed gelegen locaties in de steden en dorpen.

        Het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan van Nazareth dateert van 1 april 2003.

        Een vernieuwde blik op het ruimtelijk beleid dringt zich op in het licht van het beoogde veranderingstraject.

        Een ruimtelijk beleidsplan bestaat uit een strategische visie en één of meer beleidskader(s) die samen het kader aangeven voor de gewenste ruimtelijke ontwikkeling.

        Het ruimtelijk beleidsplan is erop gericht samenhang te brengen in de voorbereiding, de vaststelling en de uitvoering van beslissingen in de ruimtelijke ordening. Het is realisatiegericht. De strategische visie omvat een langetermijnvisie voor de ruimtelijke ontwikkeling.
        Een beleidskader bevat operationele beleidskeuzes voor de middellange termijn en actieprogramma's voor een thema of voor een gebiedsdeel. Beleidskaders beschrijven onder meer hoe en met wie de gewenste ruimtelijke ontwikkeling wordt gerealiseerd.

        Het beleidsplan wordt omkaderd door onderzoeksrapporten, beleidsacties en monitorings- en evaluatierapporten.

        De gemeenteraad van het lokaal bestuur Nazareth stelt het gemeentelijk ruimtelijk beleidsplan Nazareth en het bijhorende milieueffectenrapport definitief vast.

        De gemeente liet zich voor de opmaak bijstaan door de streekintercommunale Veneco en volgde een uitgebreide procedure met voldoende ruimte voor onderzoek, overleg en participatie.

        Context / feiten / argumenten

        Beleidsplan:

        In de gemeenteraad van 4 december 2017 werd kennis genomen van de nota ‘van GRS Nazareth naar Beleidsplan Ruimte Nazareth’ opgemaakt door de gemeentelijk omgevingsambtenaar en werd akkoord gegaan met de principes uit de nota.

        In de gemeenteraad van 23 april 2018 werd de beslissing genomen om een gemeentelijk beleidsplan op te maken en dit met de goedkeuring van de offerte van de intercommunale Veneco. Veneco is opdrachthouder van het beleidsplan. Zij heeft het studiebureau Omgeving onder de arm genomen om enkele onderzoeksrapporten op te maken.

        In de Vlaamse wetgeving wordt veel belang gehecht aan een goed uitgebouwde overleg- en participatiestructuur bij de totstandkoming van een ruimtelijk beleidsplan. Het is belangrijk dat alle relevante actoren en partijen de kans krijgen om mee na te denken over het gewenst toekomstbeeld van de gemeente en dit van bij de start van het proces.

        De wijze waarop de gemeente dit overleg en deze participatie wil vorm geven, is neergeschreven in deze procesnota. De procesnota is een informatief en evolutief document dat in de loop van het planningsproces wordt aangevuld.

        De nota geeft dus een overzicht van de genomen en/of nog te nemen procedurestappen
        vanaf de opstart tot de goedkeuring en bevat informatie over de actoren, wijze van participatie, omgang met resultaten van participatie,…

        Actoren:

        Er zijn 3 overlegfora:
        Planteam: het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Nazareth, de algemeen directeur, medewerkers van de gemeentelijke diensten (directeur omgeving, omgevingsambtenaar, deskundige vergunningen, mobiliteitsambtenaar en milieuambtenaar) en de ruimtelijke planners van
        intercommunale Veneco (voor het onderzoekswerk aangevuld met de ruimtelijk planners van het studiebureau Omgeving).
        Gemeentelijke begeleidingsgroep: planteam, provincie Oost-Vlaanderen, departement Omgeving en een vertegenwoordiging van elke politieke fractie in de gemeenteraad (5).
        Ronde tafel: planteam + alle deskundigen van de GECORO (gemeentelijke commissie ruimtelijk ordening) + relevante gemeentelijke diensten met inzicht in ruimtelijk beleid.

        Processtappen:

        De Vlaamse wetgeving beschrijft ook de stappen die moeten worden gevolgd om tot een goedgekeurd ruimtelijk beleidsplan te komen.

        Er zijn vier belangrijke fasen/producten:

        • de conceptnota
        • het voorontwerp van ruimtelijk beleidsplan
        • het ontwerp ruimtelijk beleidsplan dat voorlopig wordt vastgesteld door de gemeenteraad
        • het ruimtelijk beleidsplan dat definitief wordt vastgesteld door de gemeenteraad.

        De conceptnota en het ontwerp van ruimtelijk beleidsplan zijn het voorwerp van een ruime consultatieronde. Het ontwerp van ruimtelijk beleidsplan wordt onderworpen aan een openbaar onderzoek.

        In het najaar van 2019 en begin 2020 werd het voorontwerp van het gemeentelijk ruimtelijk beleidsplan Nazareth opgemaakt.

        Dit bestaat uit de volgende niet te scheiden onderdelen:

        • strategische visie
        • beleidskader “kernen en economisch netwerk”
        • beleidskader “open ruimte en groenblauwe netwerk”

        In voorbereiding van het voorontwerp van het gemeentelijk ruimtelijk beleidsplan werden ook verschillende onderzoeken en studies uitgevoerd voor de gemeente Nazareth:

        • Onderzoeksnota open ruimte
        • Onderzoeksnota kernen
        • Onderzoek woonbehoeften en afweging woonuitbreidingsgebieden.

        Overwegende de voorlopige vaststelling van het ontwerp gemeentelijk ruimtelijk beleidsplan op de gemeenteraadszitting van 24 april 2023;

        Overwegende het openbaar onderzoek dat liep van 1 juni 2023 tot en met 29 augustus 2023;

        Overwegende de behandeling door de gecoro van 10 oktober 2023  van de opmerkingen en adviezen die voortkwamen uit het openbaar onderzoek;

        Overwegende de beslissing van het schepencollege van 4 december 2023 volgend op de door de gecoro geformuleerde opmerkingen en aanpassingen zoals te lezen in het kleurgecodeerde onderdeel van de procesnota;

        Overwegende de termijnsverlenging die toegekend werd op het schepencollege van 11 december 2023 volgens artikel 45 en 46 van het besluit met de uitvoeringsregels voor ruimtelijke beleidsplannen;

        Overwegende de goedkeuring door het Team Omgevingseffecten van het Departement Omgeving van het plan-milieueffectenrapport waarin de milieueffecten in kaart gebracht werden;

        Ligt vandaag het definitieve ontwerp van het ruimtelijk beleidsplan Nazareth voor, dat bestaat uit de volgende niet te scheiden onderdelen:

        • Strategische visie
        • Beleidskader “kernen en economisch netwerk”
        • Beleidskader “open ruimte en groenblauwe netwerk"
        • Het bijhorende plan-milieueffectenrapport
        • De onderzoeksnota's Kernen, Open ruimte en Wonen
        • De Procesnota
        Juridische overwegingen

        Uit het Besluit van de Vlaamse Regering tot bepaling van nadere regels voor de opmaak, de vaststelling en de herziening van ruimtelijke beleidsplannen en tot wijziging van diverse besluiten van de Vlaamse Regering in het kader van de regeling van de ruimtelijke beleidsplanning:

        Artikel 41. (05/05/2018- ...)
        Overeenkomstig artikel 2.1.11, § 2, eerste lid, 4°, van de VCRO, stelt de gemeenteraad het gemeentelijk beleidsplan ruimte of het beleidskader voorlopig vast.

        Artikel 42. (22/11/2018- ...)
        § 1. Overeenkomstig artikel 2.1.11, § 2, eerste lid, 3°, van de VCRO, onderwerpt het college van burgemeester en schepenen het ontwerp van gemeentelijk beleidsplan ruimte of het ontwerp van beleidskader aan een openbaar onderzoek dat binnen zestig dagen na de voorlopige vaststelling, vermeld in artikel 41 van dit besluit, minstens wordt aangekondigd door :
        1° een bericht in het gemeentelijke infoblad of, bij gebrek aan een dergelijk infoblad of aan een tijdige verschijning ervan, een aanplakking of digitale affichage van het bericht;
        2° een bericht in het Belgisch Staatsblad;
        3° een bericht in ten minste drie dag- of weekbladen die worden verspreid in de provincie waarin de gemeente ligt, of in een set van regionale bladen waarvan de verdeling samen het volledige grondgebied bestrijkt van de provincie waarin de gemeente ligt;
        4° een bericht op de website van de gemeente.

        De aankondiging, vermeld in het eerste lid, bevat of vermeldt minstens:
        1° een beknopte toelichting;
        2° de plaats waar het ontwerp van gemeentelijk beleidsplan ruimte of het ontwerp van beleidskader geraadpleegd kan worden;
        3° de begin- en einddatum van het openbaar onderzoek;
        4° de plaats, de datum en het uur waarop de informatie- en inspraakvergaderingen, vermeld in artikel 43, zullen plaatsvinden;
        5° de wijze waarop, waar en wanneer het publiek reacties kenbaar kan maken;

        6° een verwijzing naar de webpagina met de procesinformatie, vermeld in artikel 36.

        Het college van burgemeester en schepenen brengt het departement, de deputatie en de colleges van burgemeester en schepenen van de aangrenzende gemeenten vóór de aanvang van het openbaar onderzoek schriftelijk, analoog of digitaal, op de hoogte van de voorlopige vaststelling en de startdatum van het openbaar onderzoek.
        § 2. Het openbaar onderzoek start uiterlijk op de zestigste dag na de datum van de publicatie van de aankondiging in het Belgisch Staatsblad.
        § 3. Het openbaar onderzoek duurt negentig dagen. Tijdens het openbaar onderzoek kan het ontwerp van gemeentelijk beleidsplan ruimte of het ontwerp van beleidskader geraadpleegd worden op de website van de gemeente en in het gemeentehuis op een manier die voor iedereen toegankelijk is.
        § 4. Reacties worden uiterlijk de laatste dag van het openbaar onderzoek schriftelijk, analoog of digitaal, aan het college van burgemeester en schepenen bezorgd op het adres dat is opgenomen in de aankondiging, vermeld in paragraaf 1. De reacties kunnen ook uiterlijk de laatste dag van het openbaar onderzoek op het gemeentehuis worden afgegeven tegen ontvangstbewijs.
        Artikel 43. (05/05/2018- ...)
        Het college van burgemeester en schepenen organiseert tijdens de eerste helft van het openbaar onderzoek ten minste één informatie- en inspraakvergadering.
        Artikel 44. (05/05/2018- ...)
        De Vlaamse Regering, de deputatie en de colleges van burgemeester en schepenen van de aangrenzende gemeenten kunnen uiterlijk de laatste dag van het openbaar onderzoek een schriftelijk advies over het ontwerp van gemeentelijk beleidsplan ruimte of het ontwerp van beleidskader bezorgen aan het college van burgemeester en schepenen.
        Artikel 45. (05/05/2018- ...)
        § 1. Het college van burgemeester en schepenen bezorgt het ontwerp van gemeentelijk beleidsplan ruimte of het ontwerp van beleidskader vóór de start van het openbaar onderzoek aan de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening.
        § 2. Het college van burgemeester en schepenen brengt binnen zestig dagen na het einde van het openbaar onderzoek verslag uit over het openbaar onderzoek bij de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening. Het college van burgemeester en schepenen kan de termijn, vermeld in het eerste lid, verlengen met zestig dagen.
        § 3. Binnen negentig dagen, of honderdvijftig dagen bij verlenging van de termijn als vermeld in paragraaf 2, tweede lid, na de einddatum van het openbaar onderzoek kan de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening een standpunt uitbrengen over het ontwerp en het gevolg dat het best gegeven kan worden aan de reacties uit het openbaar onderzoek.

         

        Uit het Decreet Vlaamse codex Ruimtelijke Ordening:

        Artikel 2.1.1.

        § 1. Een ruimtelijk beleidsplan bestaat uit een strategische visie en een of meer beleidskaders die samen het kader aangeven voor de gewenste ruimtelijke ontwikkeling. Het ruimtelijk beleidsplan is erop gericht samenhang te brengen in de voorbereiding, de vaststelling en de uitvoering van beslissingen in de ruimtelijke ordening. Het is realisatiegericht.

        De strategische visie omvat een langetermijnvisie voor de ruimtelijke ontwikkeling.

        Een beleidskader bevat operationele beleidskeuzes voor de middellange termijn en actieprogramma's voor een thema of voor een gebiedsdeel. Beleidskaders beschrijven onder meer hoe en met wie de gewenste ruimtelijke ontwikkeling wordt gerealiseerd. De Vlaamse Regering kan nadere regels bepalen met betrekking tot de inhoud van een beleidskader.

        Het ruimtelijk beleidsplan maakt deel uit van een cyclisch planningsproces. Dat betekent dat:

        1° het door onderzoek onderbouwd wordt;

        2° het opgemaakt of herzien wordt met inspraak van de bevolking en via overleg tussen onder meer bestuursniveaus, beleidsdomeinen of diensten en middenveldorganisaties;

        3° de uitvoering ervan gemonitord wordt;

        4° het in de eerste helft van elke regeer- of bestuursperiode geëvalueerd wordt;

        5° het te allen tijde geheel of gedeeltelijk herzien kan worden.

        De vaststelling van een strategische visie en een of meer beleidskaders kan worden gevolgd door de vaststelling van aanvullende beleidskaders die vervolgens integraal deel uitmaken van het ruimtelijk beleidsplan.

         

        Uit het besluit met de uitvoeringsregels voor ruimtelijke beleidsplannen:

        Artikel 45.

        § 1. Het college van burgemeester en schepenen bezorgt het ontwerp van gemeentelijk beleidsplan ruimte of het ontwerp van beleidskader vóór de start van het openbaar onderzoek aan de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening.

        § 2. Het college van burgemeester en schepenen brengt binnen zestig dagen na het einde van het openbaar onderzoek verslag uit over het openbaar onderzoek bij de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening.

        Het college van burgemeester en schepenen kan de termijn, vermeld in het eerste lid, verlengen met zestig dagen.

        § 3. Binnen negentig dagen, of honderdvijftig dagen bij verlenging van de termijn als vermeld in paragraaf 2, tweede lid, na de einddatum van het openbaar onderzoek kan de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening een standpunt uitbrengen over het ontwerp en het gevolg dat het best gegeven kan worden aan de reacties uit het openbaar onderzoek.

        Onderafdeling 4. Definitieve vaststelling van het gemeentelijk beleidsplan ruimte of van het beleidskader, publicatie en inwerkingtreding (... - ...)

        Artikel 46.

        § 1. Overeenkomstig artikel 2.1.11, § 2, eerste lid, 4°, van de VCRO, stelt de gemeenteraad het gemeentelijk beleidsplan ruimte of het beleidskader definitief vast binnen honderdvijftig dagen, of tweehonderdtien dagen bij verlenging van de termijn als vermeld in artikel 45, § 2, tweede lid, na de einddatum van het openbaar onderzoek.

        Bij de definitieve vaststelling van het beleidsplan of het beleidskader kunnen ten opzichte van het voorlopig vastgestelde beleidsplan of het voorlopig vastgestelde beleidskader alleen wijzigingen worden aangebracht die gebaseerd zijn op of voortvloeien uit reacties op of adviezen of standpunten over het ontwerp.

        § 2. Het definitief vastgestelde gemeentelijk beleidsplan ruimte of het definitief vastgestelde beleidskader wordt onmiddellijk na de definitieve vaststelling bezorgd aan de Vlaamse Regering en aan de deputatie.

        Als de Vlaamse Regering of de deputatie, met toepassing van artikel 2.1.11, § 2, tweede lid, van de VCRO, een voorbehoud maakt bij bepaalde opties uit het gemeentelijk beleidsplan ruimte, moet dat voorbehoud voldoen aan al de volgende criteria :

        1° het bevat een precieze aanduiding van tekstpassages;

        2° het is gemotiveerd op grond van strijdigheid met het Beleidsplan Ruimte Vlaanderen of een ontwerp van Beleidsplan Ruimte Vlaanderen, respectievelijk het provinciaal beleidsplan ruimte of een ontwerp van provinciaal beleidsplan ruimte;

        3° het wordt naar de gemeente gestuurd binnen 45 dagen na de ontvangst van het definitief vastgestelde gemeentelijk beleidsplan ruimte of het definitief vastgestelde beleidskader.

        Tussenkomsten gemeenteraadsleden

        Raadslid Vanheel Daan dankt voor de toelichting en stelt dat opmerkingen die door de Open VLD fractie meegegeven werden bij de voorlopige vaststelling nu ook bevestigd zijn door de hogere overheden. Het is jammer dat het plan zo'n focus legt op het aansnijden van woonuitbreidingsgebieden, aangezien dit in strijd is met hogere regelgeving. In de praktijk zal dus enkel de visie op verdichting van de centra en de woonwijken gerealiseerd kunnen worden. De fractie dringt aan op snelheid maken met de RUPs en beleidskaders, omdat ze vrezen dat er op basis van deze visie anders mogelijks ongewenste en ondoordachte verdichtingen in woonwijken kunnen plaatsvinden door projectontwikkelaars. Is de visie echt dat we enkel de woonwijken gaan verdichten? Er moet nog duidelijkheid komen over de prioriteiten en hoe de verdichting zal worden aangepakt. Hoewel er enkele logische principes in het plan staan, zal alles vallen of staan met de realisatie daarvan. De fractie blijft een koele minnaar van het beleidsplan en zal zich onthouden.

        Burgemeester stelt dat het een visie is en dat de uitvoering zal moeten komen met RUP's. Verdichtingsvisie staat er nu wel in. De tekst is niet bindend.

        Raadslid Vanheel Daan stelt dat er geen termijnen zijn voor de uitvoering.

        Burgemeester stelt ook dat het zal gebruikt worden als toetsing bij vergunningen op ruimtelijk vlak.

        Raadslid Vanheel Daan vraagt naar de visie over de windmolens? Is de windmolen die nu tot commotie leidt, ondersteund door het college?

        Burgemeester antwoordt dat het enkel is toegelicht.

        Raadslid Vanheel Daan stelt dat de gemeente misschien beter initiatief neemt.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Annelies Lagaert, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Annelies Lagaert
        Onthouders: Daan Vanheel, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels
        Resultaat: Met 17 stemmen voor, 3 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1 - Stelt het gemeentelijk ruimtelijk beleidsplan Nazareth en het bijhorende milieueffectenrapport definitief vast, met bijhorende niet te scheiden onderdelen en documenten:

        • De Strategische visie
        • De twee beleidskaders 'Kernen en economisch netwerk' en 'Open ruimte en groenblauwe netwerk'
        • De Procesnota
        • De onderzoeksnota's 'Kernen', 'Open ruimte' en 'Wonen'
        • Het plan-MER en bijhorende bijlagen
    • Leren en welzijn

      • Aankoop en plaatsing speeltoestellen op speelterrein Eke Landuit. Raming, bestek en gunningswijze. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Goedkeuren van de opstart van de overheidsopdracht “Aankoop en plaatsing speeltoestellen op speelterrein Eke Landuit”.

        Context / feiten / argumenten

        In het kader van de opdracht “Aankoop en plaatsing speeltoestellen op speelterrein Eke Landuit” werd een bestek met nr. TECH2024-001 opgesteld door de dienst facility en welzijn (buurtgerichte werking).

        Deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:

        • Perceel 1 (Zandspeeltuig);
        • Perceel 2 (Veertoestel);
        • Perceel 3 (Picknicktafel);

        De raming excl. btw bereikt de limiet van € 143.000,00 voor het gebruik van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking niet.

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Als limietdatum voor het indienen van de offertes wordt 22 februari 2024 om 10.00 uur voorgesteld.

        Juridische overwegingen

        De wet van 17 juni 2013 houdende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet).

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 houdende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

        Artikel 56, § 3, 5° en 6° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en zijn uitvoeringsbesluiten.

        Financiële impact

        De financiële impact is voorzien in het meerjarenplan en leidt niet tot aanpassingen. De uitgave van deze opdracht wordt geraamd op € 30.000,00 incl. btw.

        De uitgave is voorzien op volgend artikel van investeringsbudget: 2024/PD3-04-01/0200-00/221000/GEMEENTE/FAC/IP-PD3-04.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Annelies Lagaert, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Annelies Lagaert
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 Keurt het bestek met nr. TECH2024-001 en de raming goed voor de opdracht “Aankoop en plaatsing speeltoestellen op speelterrein Eke Landuit”, opgesteld door de dienst facility en welzijn. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bijzonder bestek en zoals opgenomen in de algemene aannemingsvoorwaarden voor de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.

        Artikel 2 - Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking en volgende firma’s worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure:

        • BOERplay bvba, Sneeuwbeslaan 4, Bus 13 te 2610 Wilrijk (Antwerpen);
        • Europlay NV, Eegene 9 te 9200 Oudegem (Dendermonde);
        • Mekano Play bvba, Processieweg 3 te 3640 Kinrooi;
        • Dadiplay bv, Keerweg 10 te 9850 Deinze.

        Artikel 3 - Het college wordt gemachtigd tot gunning en verdere opvolging van bovengenoemd dossier.

    • Varia

      • Mondelinge vragen inwoners m.b.t. de in openbare zitting behandelde punten.

        Besluit

        Nihil.

      • Mondelinge vragen raadsleden.

        Mondelinge vragen gemeenteraadsleden

        Raadslid Dhaenens Frank vraagt naar de toegangsweg Zonnehoeve. Wat met de bewegwijzering en de inlichting aan Google Maps. Wordt bij invoering opgenomen door de gemeente.

        Raadslid Dhaenens Frank vraagt naar de proefopstelling in de Gaversepontweg. Die zou vandaag gebeurd zijn.

        Raadslid Vermaerke Peter vraagt om de vakantiejobs sneller toe te wijzen.

        Raadslid Vanheel Daan vraagt om proactief te communiceren bv etenresten niet meer in restvuilzak.

        Raadslid De Jans Anja vraagt om duidelijkheid te scheppen over de GFT container. Er staat blijkbaar een oude GFT infobrochure op de website van Nazareth.

      • Mededelingen van de voorzitter.

        Mededelingen van de voorzitter
        • Globale raadscommissie (gezamenlijk) op 4 maart 2024.

Namens Gemeenteraad,

Steven Van de Velde
algemeen directeur

Dirk Le Roy
voorzitter