Het zittingsverslag van 24 oktober 2022, dat ten minste 8 dagen vóór de vergadering op het gemeentesecretariaat ter beschikking gehouden is van de raadsleden.
Artikel 1 - Het zittingsverslag van 24 oktober 2022 wordt goedgekeurd.
E-mail ontvangen van raadslid Peter Versnaeyen houdende tijdelijke neerlegging van zijn mandaat als raadslid wegens ziekte.
Artikel 1 - Neemt kennis van de tijdelijke neerlegging van het mandaat van de heer Peter Versnaeyen als raadslid.
De heer Peter Versnaeyen heeft zijn mandaat als raadslid tijdelijk neergelegd wegens ziekte.
Een tijdelijke opvolger moet voorzien worden.
Artikel 1 - Dit agendapunt te verdagen, daar de opvolger nog niet is aangemeld.
Het aangetekend schrijven van IVM van 20 oktober 2022 inzake de uitnodiging tot de buitengewone algemene vergadering van 7 december 2022 met de agenda en de informatie betreffende de agendapunten.
De agenda voor de buitengewone algemene vergadering van IVM van 7 december 2022, vastgesteld door de raad van bestuur in zijn zitting van 4 oktober 2022.
De statuten van IVM.
De beslissing van de gemeenteraad van 4 februari 2019 waarbij de heer Dirk Vos als vertegenwoordiger en de heer Koen De Bleeckere als plaatsvervangend vertegenwoordiger werden aangeduid om deel te nemen aan de algemene vergaderingen van IVM voor de duurtijd van de huidige legislatuur.
De beslissing van de gemeenteraad van 30 mei 2022 waarbij de heer Peter Vermaerke als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van IVM werd aangeduid ter vervanging van de heer Koen De Bleeckere voor de duurtijd van de huidige legislatuur.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen.
Artikel 1 - Goedkeuring te hechten aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van IVM van 7 december 2022 en aan de afzonderlijke agendapunten die dit vereisen:
Artikel 2- De vertegenwoordiger, schepen Dirk Vos, of plaatsvervangend vertegenwoordiger, raadslid Peter Vermaerke, van de gemeente te mandateren om op de algemene vergadering van IVM van 7 december 2022 zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.
De volmachtdrager beschikt over het totaal van het aantal stemmen waarover de gemeente beschikt, zijnde 11.574 stemmen.
Artikel 3 - Afschrift van deze beslissing per e-mail over te maken aan IVM.
De uitnodiging van de buitengewone algemene vergadering van Veneco van 27 oktober 2022, met aanduiding van de agenda voor de buitengewone algemene vergadering van 8 december 2022.
De gemeente Nazareth is vennoot van de Intergemeentelijke Vereniging Veneco.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Artikel 33 § 5 van de gecoördineerde statuten van Veneco van 1 juli 2020 dat stelt dat de vertegenwoordiger voor de volledige duur van de legislatuur kan worden aangeduid, de concrete inhoud van het mandaat van de vertegenwoordiger daarentegen dient herhaald te worden voor elke algemene vergadering.
Artikel 436 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 met betrekking tot de onverenigbaarheden.
Dat de afgevaardigde geen lid mag zijn van de raad van bestuur.
Artikel 1 - De agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de Intergemeentelijke Vereniging Veneco die plaatsvindt op 8 december 2022 worden goedgekeurd:
Artikel 2 - Aan de vertegenwoordiger van de gemeente Nazareth, raadslid Christiaan Van herzeele en in voorkomend geval de plaatsvervanger raadslid Yves Ghyselinck, houder van 1.000 aandelen, die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van de Intergemeentelijke Vereniging Veneco die plaatsvindt op 8 december 2022 om 18.00 u in MCC Verstraete, Vliegplein 20 te 9991 Maldegem, wordt het mandaat gegeven om:
Artikel 3 - Afschrift van deze beslissing over te maken aan Veneco, ter attentie van mevrouw Veronique Verstraeten, Panhuisstraat 1, 9070 Destelbergen of via mail veronique.verstraeten@veneco.be.
De uitnodiging van IGS Westlede van 13 oktober 2022 voor de buitengewone algemene vergadering, welke doorgaat op 13 december 2022 om 19 uur in de hoofdzetel te 9080 Lochristi, Smalle Heerweg 60, met volgende agendapunten:
De gemeente is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Westlede.
Het decreet lokaal bestuur.
Schepen Van Ongeval licht hierbij nog toe dat er een onderzoek volgt om in de toekomst te opteren om elektrisch te cremeren in plaats van met gas.
Artikel 1 - Keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van het IGS Westlede van 13 december 2022 goed:
Artikel 2 - Aan schepen Thomas Van Ongeval, effectief vertegenwoordiger van de gemeente en schepen Annemie De Gussem, plaatsvervanger, wordt opdracht gegeven in te stemmen met de diverse punten op deze agenda.
Artikel 3 - Afschrift van deze beslissing over te maken aan IGS Westlede per mail 20221213BAVWL@westlede.be.
Het arbeidsreglement dient o.a. aangepast te worden naar aanleiding van:
Daarnaast werden ook de andere bijlagen met betrekking tot ICT en informatieveiligheid onder de loep genomen.
Overzicht aanpassingen arbeidsreglement
Advies BOC/HOC op 15/11/2022 (verslag in bijlage).
Artikel 1 - Keurt de aanpassingen in het arbeidsreglement zoals in bijlage toegevoegd, goed.
De lancering van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0. Mogelijkheid tot ondertekening.
Het reeds onderschreven LEKP 1.0 : reductie CO2-uitstoot tot -40 % tegen 2030, realiseren van een primaire energiebesparing 2.09 % van de eigen gebouwen per jaar
Burgemeestersconvenant 2030: reductie CO2-uitstoot -40 % tegen 2030.
SDG 13. Klimaatactie.
Vlaanderen en de lokale besturen slaan, d.m.v. het Lokaal Energie- en Klimaatpact sinds 2021 de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 (LEKP 2.0) geeft een vervolg aan het Lokaal Energie en Klimaatpact van 2021 en bevat een aanscherping van de klimaatambities die in LEKP 1.0 werden vooropgesteld. Dit in lijn met de verscherpte Europese klimaatdoelstellingen vermeld in het Fit for 55-pakket.
Het LEKP 2.0 volgt dezelfde principes als het LEKP 1.0. Twee van de vier concrete en herkenbare werven werden uitgebreid (zie hieronder) naar aanleiding van de reeds vermelde aanscherping op Europees niveau. Er wordt hierbij verder ingezet op een gelijktijdige bottom-up en top-down aanpak. Beide actoren, de Vlaamse overheid en de lokale besturen geven aan om naast de reeds bestaande engagementen verder werk te maken van de aangescherpte engagementen zoals hieronder vermeld:
De ondertekening van het LEKP 1.0 werd goedgekeurd in zitting van 30 augustus 2021.
Het trekkingsrecht van 38.518,93 euro werd op 29 april 2022 ontvangen.
De opvolging door Vlaanderen van de uitvoering van de nodige acties gebeurt door de koppeling met het budget en via Fluvius voor het energieverbruik van de gebouwen.
De doelstellingen van versie 1.0 lopen gelijk met de doelstellingen van het onderschreven Burgemeestersconvenant 2030.
Naar aanleiding van de verhoogde klimaatambities op Europees niveau lanceerde de Vlaamse Regering het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 (LEKP 2.0) met aangescherpte doelstellingen ten opzichte van LEKP 1.0.
Een subsidie van € 8.750.000 zal in 2022 bovenop de subsidie van het LEKP 1.0 (€ 24.870.000) verdeeld worden over de lokale besturen die intekenen op het verhoogde engagement van LEKP. Idem voor 2023 en voor 2024 zal € 5.000.000 verdeeld worden.
Het proces om de subsidie aan te vragen is hetzelfde als bij het LEKP 1.0. Lokale besturen moeten hun gemeenteraadsbeslissing ingeven via het Loket voor Lokale Besturen.
De deadline voor indiening van de gemeenteraadsbeslissing is 5 december 2022.
Uiterlijk op 30 april 2023 zal de storting van de subsidie afgerond zijn.
De 6 vernieuwde doelstellingen van LEKP 2.0:
- Nieuwe uitdaging onder werf 2:
- 25 fossielvrije renovaties onder de 50 collectieve renovaties per 1.000 wooneenheden tegen 2030.
- De inwoners van 50 per 1.000 wooneenheden worden uitgenodigd voor een klimaattafel ter bespreking van een wijkgerichte aanpak voor einde 2024
- Nieuwe uitdaging onder werf 3
- 1,5 in plaats van 1 (semi-) publieke laadequivalenten per 100 inwoners (99.000 laadpunten (CPE) in Vlaanderen) tegen 2030.
Dit 2.0-pact is dus zeer ambitieus. Of de doelstellingen haalbaar zijn, hangt o.a. af van de mogelijkheid om op korte termijn (gedurende de komende 8 jaar) hoge budgetten te voorzien voor de benovatie van de gemeentelijke gebouwen, de verdere vergroening van de energievoorziening in de gebouwen en de verdere vergroening van het voertuigenpark.
Om de 40 % reductie voor het onderschreven LEKP 1.0 te halen (trekkingsrecht voor 2022 van 38.518,93 euro), d.i. ook de doelstelling voor het Burgemeestersconvenant 2030) te halen zal een duurzaam vastgoedbeheer nodig zijn m.a.w.
55 % reductie voor LEKP 2.0 zal nog zwaarder doorwegen op het budget.
Het trekkingsrecht dat tegenover deze versie 2.0 staat zal voor Nazareth in 2022 ~13.901 euro. Idem voor 2023 en voor 2024 ongeveer € 7.744. De uiteindelijke bedragen zijn afhankelijk van het aantal gemeenten het LEKP 2.0 ondertekenen.
Ter vergelijking: de benovatie van een modale eengezinswoning uit de jaren '60 tot een energielabel A kost om en bij de 70.000 euro. Voor een gemeentelijk gebouw zal dit afhankelijk van het volume en de toestand van het gebouw een veelvoud zijn.
Anderzijds zijn de terugverdientijden van de investeringen met de huidige hoge energieprijzen veel korter worden. In die zin is de energiecrisis een opportuniteit.
De uitvoering van LEKP 2.0 wordt eveneens gecontroleerd/opgevolgd via het energieverbruik van de gemeente, door koppeling aan het budget en via een rapport voor te leggen aan de gemeenteraad en door te sturen naar Vlaanderen.
Ook bij LEKP 2.0 geldt de 50 % cofinanciering. De gemeente moet in totaal minstens het dubbele uitgeven aan het klimaatengagement als de verkregen subsidie.
Of de subsidies zullen teruggevorderd worden bij het niet behalen van de doelstellingen is niet duidelijk. VVSG verwijst ernaar dat in het pact nergens een clausule staat dat het geld kan teruggevraagd worden. Het is de bedoeling dat de lokale besturen de beperkte middelen inzetten.
De Vlaamse overheid engageert zich tot:
Met de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 op 30 augustus 2021 gaf lokaal bestuur Nazareth aan actie te ondernemen om de doelstellingen zoals vermeldt in LEKP 1.0 te behalen.
Door de ondertekening van het LEKP 2.0 en werk te maken van de hierboven vermelde aangescherpte engagementen met de wijzigingen met betrekking tot Werf 2 en Werf 3 heeft het lokaal bestuur recht op extra financiële ondersteuning van de Vlaamse overheid d.m.v. trekkingsrecht en draagt het lokaal bestuur bij tot het sneller behalen van de klimaatdoelstellingen.
Het LEKP 2.0 werd ook voorgelegd aan de milieuraad op 24 november 2022.
De internationale conferentie inzake milieu en ontwikkeling gehouden in Rio de Janeiro in 1992 en het internationaal verdrag van Kyoto van 1997 met betrekking tot het nemen van maatregelen ter bescherming van het klimaat en ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen;
Het ondertekenen van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen door de federale overheid in New York in 2015 aangaande het engagement om aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen te werken;
Het ondertekenen door de gemeente Nazareth van het Burgemeestersconvenant 2030, aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen;
Het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021-2030
Het Regeerakkoord Vlaamse Regering 2019-2024.
Ook de Vlaamse en lokale overheden nemen hun verantwoordelijkheid en geven het goede voorbeeld. Net zoals de Vlaamse Overheid zullen gemeenten, steden, intercommunales, OCMW’s, provincies en autonome gemeentebedrijven worden gevraagd dat zij hun broeikasgassen met 40% reduceren in 2030 ten opzichte van 2015 en vanaf 2020 per jaar een energiebesparing van 2,09% realiseren op het energieverbruik van hun gebouwenpark (inclusief technische infrastructuur, exclusief onroerend erfgoed).
Het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021 aangaande het verbintenissen engagement inzake de algemenen engagementen en de vier werven behoudend 16 specifieke doelstellingen. Ter goedkeuring beslist op de gemeenteraad 30 augustus 2021.
Het ‘FIT for 55’-pakket van de Europese Commissie waardoor Europese regelgeving in overeenstemming wordt gebracht met de doelstelling van de Europese Unie om in 2030 de netto-uitstoot van broeikasgassen met ten minste 55% te verminderen ten opzichte van 1990. Met als gevolg de visienota van de Vlaamse Regering van 5 november 2021 ‘Bijkomende maatregelen Klimaat’ met een extra pakket aan maatregelen voor een reductie van 40% broeikasgasuitstoot (ten opzichte van 2005) voor de sectoren transport, bouw, landbouw, afval en industrie.
Art. 2 van het Decreet Lokaal Bestuur: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”
Het trekkingsrecht dat tegenover deze versie 2.0 wordt volgens de verdeelsleutel voor Nazareth in 2022 op ~13.901 euro en voor 2023 en voor 2024 op ongeveer € 7.744 geraamd. De uiteindelijke bedragen zijn afhankelijk van het aantal gemeenten die het LEKP 2.0 ondertekenen. Ook bij LEKP 2.0 geldt de 50 % cofinanciering.
In de milieuraad was 1 tegenstem omdat daar gepleit werd om te blijven bij 1.0 en er teveel groot geldgewin mee gemoeid is.
Raadslid Vanheel Daan vraagt om op regelmatige basis terug te koppelen naar de gemeenteraad en/of gemeenteraadscommissie.
Schepen Vos Dirk stelt dat dit gemonitord wordt met software en dus dit eenvoudig kan.
Artikel 1 - Neemt kennis van LEKP 2.0, de gevraagde bijkomende inspanningen tegen 2030 en de daartegenover staande trekkingsrechten.
Artikel 2 - Gaat akkoord met het ondertekenen van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0. De registratie van de ondertekening gebeurt door het opladen van de gemeenteraadsbeslissing via het online platform van het Agentschap Binnenlands Bestuur vóór 5 december 2022.
Goedkeuren van instap in nieuw raamcontract via Stad Brugge voor het softwareprogramma TOPdesk.
Het lokaal bestuur beschikt over een uitgebreid patrimonium. De informatie hierover wordt momenteel fragmentarisch bijgehouden: op verschillende locaties, door verschillende diensten, .... We hebben nood aan een professionele, ondersteunende tool om aan efficiënt vastgoedbeheer te doen.
Dit betekent:
Met een interne werkgroep werden verschillende softwaretools bekeken en geëvalueerd. Hierbij werd eveneens in kaart gebracht of de software ook voor andere zaken kan gebruikt worden zoals het beheer van gelijksoortige bedrijfsmiddelen (zoals ICT), opvolgen van meldingen en of er een koppeling mogelijk is met de werkplanning van de technische medewerkers.
Op basis hiervan stellen we voor om in te stappen op het raamcontract van Stad Brugge en te gunnen aan Inetum Realdolmen, A. Vaucampslaan 42 te 1654 Huizingen voor het softwareprogramma TOPdesk.
Voor het inventariseren van de kennis is er in de opstartfase van dit project bijkomende personeelsinzet nodig. Voorgesteld wordt om hiervoor tijdelijk (gedurende 1 dag per week, voor een periode van een half jaar) beroep te doen op Antoon De Maerteleire (voormalig directeur omgeving, met pensioen sinds begin 2022).
De wet van 17 juni 2013 houdende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet) en artikel 43.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 houdende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Artikel 56, § 3, 5° en 6° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en zijn uitvoeringsbesluiten.
De kosten worden geraamd op:
De financiële impact is voorzien in het meerjarenplan en leidt tot aanpassingen (verschuiving budgetten).
Raadslid Vanheel Daan vraagt of het mogelijk is om het programma te gebruiken voor andere zaken. En zo ja is daar al een visie over. Schepen Schaubroeck antwoordt dat dit inderdaad mogelijk is en dit is ook de bedoeling.
Artikel 1 – Keurt het voorstel goed om in te stappen in raamcontract via Stad Brugge voor het softwareprogramma TOPdesk (Inetum Realdolmen).
Artikel 2 – Het college wordt gemachtigd tot gunning en verdere opvolging van bovengenoemd dossier.
De gemeenteraadscommissie heeft de evaluatie besproken van het parkeerverbod dat tijdelijk werd ingevoerd in de Hanestraat.
Kippenbedrijf Hanestraat
Na de melding ging dienst openbare werken ter plaatse om het probleem van het kippenbedrijf te bekijken. Leveringen vinden vooral 's nachts plaats (vanaf 21u), maar zijn moeilijk te voorspellen. Bezoekers van Arona parkeren fout in de bocht van de Hanestraat ter hoogte van nr. 2 alsook in de grindberm aan de overzijde van het kippenbedrijf waardoor het vrachtverkeer van en naar het kippenbedrijf problemen ervaart. Door het college werden in november 2021 maatregelen genomen om het probleem aan te pakken: aanbrengen van een verdrijvingsvlak in de bocht van de Hanestraat + plaatsing van biggenruggen op de grindberm aan de overzijde. Er kwamen sindsdien geen meldingen meer binnen over problemen rond bereikbaarheid van het kippenbedrijf. Dienst openbare werken zal de biggenruggen wel nog haaks plaatsen om het parkeren door grote auto's zeker ook te voorkomen.
Geluidsoverlast en geparkeerde wagens Hanestraat
November 2021: overleg met lokale politie betreffende problematiek Hanestraat. Oplossingsvoorstel op 29 november 2021 naar gemeenteraad:
--> dossier werd verdaagd op Gemeenteraad van 29 november met een aanvullende vraag tot participatie.
December 2021: Opstart participatie: Enquête wordt verdeeld naar buurtbewoners en Arona 2.0:
Januari 2022: Goedkeuring proefopstelling parkeerverbod Hanestraat:
Juni 2022: Evaluatie proefopstelling
Juni 2022: Toelichting Gemeenteraadscommissie - bijsturing voorstel:
Deze beslissing heeft geen impact op het goedgekeurde meerjarenplan.
Raadslid Dhaenens Frank stelt dat zijn fractie zal tegenstemmen. Er is reeds al meer dan 4 uur tijd besteed aan dit punt. En dit om een dienst te bewijzen aan 1 iemand. Er is voor het kippenbedrijf reeds een afdoende oplossing. Voor de geluidsoverlast is er wel degelijk sporadisch een last, maar geen grote overlast. De enquête is niet duidelijk, het is onduidelijk hoe dit verlopen is en dus waardeloos. Het parkeerverbod zal niet helpen, integendeel. Er mag nog steeds gestationeerd worden. Dit kan ook lawaai veroorzaken, alleen de politie kan dit voorkomen en deze zullen er niet altijd zijn. De geluidsoverlast zal vermeerderen.
De voorzitter Dirk Le Roy stelt dat de gehele bespreking reeds gevoerd is op de gemeenteraadscommissie en er dan geen opmerkingen waren vanuit de NVA-fractie. Raadslid Dhaenens stelt dat hij last-minute verontschuldigd was op de gemeenteraadscommissie.
Raadslid Vanheel Daan stelt dat het geluidsprobleem niet zal worden opgelost door een parkeerverbod. Moeten we hier niet mensen samenzetten en de twee uitersten te verzoeken. De Open Vld fractie zal zich onthouden.
"Raadslid Vanheel stelt dat het voor zijn fractie duidelijk wordt dat verkeersbeleid voeren zonder duidelijke visie en op basis van papieren enquetes, al dan niet anoniem, niet werkt. De gemeente moet op zoek naar een betere aanpak. In ruimtelijke dossiers wordt vaak een vergadering belegd waarin mensen hun bezorgdheid kunnen uiten en er samen naar een oplossing gezocht wordt, misschien is dat een betere aanpak. De historiek van dit dossier en de manier waarop het aangepakt is, stemt niemand vrolijk. De Open Vld fractie zal zich onthouden."
Raadslid Leenders Walter stelt dat collega Dhaenens er een karikatuur van maakt. Er wordt nu ook gestopt. Het is een non-argument.
Schepen Schaubroeck stelt dat nog geen enkele reactie is geweest van de betrokkenen na de installatie van de proefopstelling. Het in- en uitstappen lijkt geen probleem te zijn. Er is een enquête geweest in vervanging van de groepsbijeenkomst. Bewonerskaarten is geen optie, omdat mensen met een oprit er geen kunnen krijgen. Het parkeerverbod is niet constant en beperkt tot de drukke momenten.
Artikel 1 – Om het huidige parkeerverbod in de Hanestraat te bestendigen.
Op 14 september 2021 deed een inwoner een melding betreffende de onveilige toestand voor bewoners Steenweg 41-55 en geparkeerde wagens in de strook langs de Steenweg Deinze. De melder vroeg een oplossing voor de geparkeerde wagens en een maatregel om de zichtbaarheid te verbeteren.
Er wordt op vandaag veel geparkeerd in de parkeerstrook ter hoogte van nrs. 41-55. De Steenweg Deinze is een gewestweg en dus in het beheer van AWV.
Het probleem stelt zich volgens de melder vooral voor bewoners die de woning/garage met de auto verlaten en door de geparkeerde wagens geen zicht hebben op het autoverkeer op de Steenweg Deinze (70 km/u), maar ook niet op de fietsers op het fietspad wanneer ze vanuit de Steenweg Deinze naar de woning willen rijden.
Er werd een voorstel uitgewerkt door gemeente Nazareth om de parkeervakken af te bakenen in deze strook, waarbij er voor opritten/garages een zone van 6m breed vrijgehouden zou worden. Op die manier zou de zichtbaarheid op aankomend verkeer en fietsverkeer verbeteren. Er was eventueel ook ruimte voor aanplanten van bomen.
AWV gaf eind december een negatief advies, zowel voor wat betreft de markeringen als voor wat betreft aanplant bomen.
Op 16 januari 2022 gebeurde er een ongeval ter hoogte van de Steenweg Deinze nr. 43, bij het verlaten van de oprit. Het voorstel werd herleid tot enkel aanbrengen van parkeervakken (geen bomen) en werd opnieuw voorgelegd aan AWV ter goedkeuring. Op 18 februari werd in het overleg met AWV dit dossier opnieuw besproken. In mei 2022 gaf AWV, na meerdere rappels vanuit gemeente Nazareth, opnieuw een negatief advies om markeringen aan te brengen. Het instellen van een al dan niet beperkt parkeerverbod was wel een mogelijkheid. In overleg met schepen van mobiliteit werd een voorstel besproken om de parkeerstrook te beperken tot voertuigen met MTM < 1,5 ton, om zo grotere bestelwagens en vrachtwagens hier te weren.
In juni 2022 werd hiertoe advies gevraagd aan de politie. De politie gaf geen sluitend advies en merkte op dat met een beperking van het parkeren voor voertuigen met MTM < 1,5 ton, ook sommige personenwagens hier niet meer zouden kunnen parkeren. Een algemeen parkeerverbod brengt ook bewoners in de problemen die niet over een oprit of garage beschikken.
Op 13 oktober werden de melding en mogelijke oplossingen nogmaals besproken met wegbeheerder AWV en werd om een schriftelijk advies gevraagd (zie bijlage).
Buurtbevraging augustus 2022
Aan de hand van een bewonersbrief werd op vraag van CBS begin augustus 2022 een bevraging bij de buurtbewoners georganiseerd betreffende eventuele maatregelen op de parkeerstrook van de Steenweg Deinze thv nrs. 41-55. Er werden 8 enquêtes ontvangen:
Er kwam nog een aanvullende reactie toe op 28 oktober van de eigenaar van de woning die zich tegen het parkeerverbod uitspreekt.
Interpretatie van buurtbevraging:
Tegen parkeerverbod:
Voor parkeerverbod:
Vorige gemeenteraad nam geen beslissing in afwachting van een vergadering met AWV.
De vergadering met AWV heeft aangebracht dat het agentschap voorstelt geen maatregelen te nemen.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het gemeentedecreet van 15 juli 2005.
Overwegende dat de hierna voorziene maatregelen gemeentewegen treffen.
Het plaatsen van een parkeerverbod met 2 oranje palen en verkeersborden E1 met onderborden Xa en Xb kan geraamd worden op ca. 500 euro.
Raadslid Vanheel Daan stelt dat het raar is om te beslissen iets niet te doen. Een kennisname lijkt voldoende. In vergelijking met het vorige dossier is dit niet consequent. Er wordt hier geen standpunt ingenomen.
Raadslid Vanheel merkt op dat dit dossier eigenlijk geen goedkeuring hoort te zijn, maar hoogstens een opvolgpunt, aangezien er geen beslissing genomen wordt. Het valt bovendien op dat de gekozen aanpak niet consequent is met die van het voorgaande dossier, waar gelijkaardige uitslagen van de enquete tot een volledig andere conclusie leiden. Net als in het voorgaand dossier, wordt duidelijk dat de aanpak van het bestuur niet werkt: er wordt niet gezocht naar een oplossing, maar belangen worden tegen elkaar uitgespeeld. Om die reden zal de fractie zich ook op dit punt onthouden.
Schepen Schaubroeck Ivan stelt dat er bij de enquêtes wel info geeft en duidelijk is wie wat wil. Onze visie is om de wegbeheerder te volgen.
Artikel 1 - Neemt kennis van de melding van het probleem met betrekking tot de zichtbaarheid voor bewoners die de oprit/woning wens te verlaten op de Steenweg Deinze nrs. 41-55.
Artikel 2 - Neemt kennis van het resultaat van de buurtbevraging betreffende mogelijke maatregelen op de parkeerstrook van de N35 Steenweg Deinze ter hoogte van nr. 41-55.
Artikel 3 - Neemt kennis van het advies van wegbeheerder Agentschap Wegen en Verkeer van 13 oktober 2022.
Artikel 4 - Om geen gedeeltelijk parkeerverbod in de parkeerstrook te Steenweg Deinze ter hoogte van huisnr. 43a in te voeren en wenst de huidige situatie te behouden op basis van de resultaten van de buurtbevraging.
Goedkeuren van de raming, bestek, plannen en gunningswijze voor de opdracht “Renovatie van achterbouw Burgerlijk Godshuis te Nazareth”.
Het College van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 23 oktober 2017 de opmaak van een renovatiedossier voor Burgerlijk Godshuis (ex-Wielkine) toe te wijzen aan ir.-architect Riedel Karsten, Bosstraat 39c te 9810 Nazareth.
In het kader van de opdracht “Renovatie van achterbouw Burgerlijk Godshuis” werd een bestek met nr. TECH2022-030 opgesteld door de ontwerper, ir.-architect Riedel Karsten en de dienst facility.
De raming excl. btw overschrijdt de limiet van € 750.000,00 voor het gebruik van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking niet.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De wet van 17 juni 2013 houdende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van € 750.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 houdende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Artikelen 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en zijn uitvoeringsbesluiten.
De financiële impact is voorzien in het meerjarenplan en leidt tot aanpassingen (extra uitgave van € 244.807,64 incl. btw op basis van raming 04/11/2022).
De uitgave van deze opdracht wordt geraamd op € 300.990,17 excl. btw of € 364.198,11 incl. btw.
De uitgave voor deze overheidsopdracht is voorzien op volgend artikel van het investeringsbudget: 2022/0190-00/221007/BESTUUR/FAC/0/IP-GODHUIS (€ 119.390,47 incl. btw).
De extra budgetten worden voorzien bij eerstvolgende MJP-aanpassing.
Gedetailleerde raming van de werken:
Raadslid Van Poucke Simon vraagt of er nog mogelijkheden zijn voor bijkomende isolatie? Schepen Schaubroeck stelt dat dit gebeurd is voor dak en ramen. Voor de gevel is er geen binnenisolatie voorzien omdat er een risico is op schimmelvorming.
Artikel 1 – Keurt het bestek, plannen en de raming goed voor de opdracht “Renovatie van achterbouw Burgerlijk Godshuis”, opgesteld door de ontwerper, ir.-architect Riedel Karsten en de dienst facility. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bijzonder bestek en zoals opgenomen in de algemene aannemingsvoorwaarden voor de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Artikel 2 - Bovengenoemde opdracht zal bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking gegund worden. De aankondiging van de opdracht wordt bekendgemaakt op nationaal niveau.
Artikel 3 – Het college wordt gemachtigd tot gunning en verdere opvolging van bovengenoemd dossier.
Het Wijk-Werken is de opvolger van de vroegere PWA’s.
De projectvereniging ‘Wijk-Werken Leie en Schelde’ werd opgericht per 1 januari 2018 met als deelnemende besturen Merelbeke (maatschappelijke zetel), Deinze, De Pinte, Destelbergen, Gavere, Melle, Nazareth, Nevele, Sint-Martens-Latem en Zulte.
In de statuten van de projectvereniging is voorzien dat, naast het Wijk-Werken, ook andere tewerkstellingsinitiatieven voor doelgroepen binnen de vereniging kunnen georganiseerd worden. Zo werd in 2019 beslist dat de projectvereniging de regierol sociale economie op zich kan nemen.
Eind 2019 werd beslist om met de negen besturen van de projectvereniging in te dienen voor de oproep Regierol Sociale Economie en Werk vanuit het Departement Werk en Sociale Economie. Het lokaal bestuur van Nazareth besliste in de gemeenteraad van 07/10/2019 om deel te nemen in deze samenwerking. Nu deze samenwerking intussen volledig vorm kreeg wenst de projectvereniging opnieuw in te dienen voor de vernieuwde oproep lokale regierol Sociale Economie en Werk. Dit is een uitbreiding op de reeds bestaande oproep die vanaf dan ook komt te vervallen. Er dient bijgevolg opnieuw ingediend te worden op de hernieuwde oproep wil de projectvereniging de rol als regisseur sociale economie behouden.
Voor de nieuwe indiening dient bij een wijziging van de regio ook rekening gehouden te worden met de regiovorming. Voor onze bestaand werkingsgebied heeft deze beslissing geen impact. Andere omliggende gemeentes zullen hier wel hinder door ondervinden. Zo richtte het lokaal bestuur van Wetteren de vraag tot de projectvereniging of zij samen met Laarne, Lochristi en Wachtebeke kunnen toetreden tot de projectvereniging. Dit ten einde alle pistes te bekijken. Een andere mogelijkheid bestaat erin dat zij zelf een eigen regiegebied oprichten.
De Vlaamse overheid voorziet in een subsidie van 3 miljoen per jaar, gedurende de periode 2023-2025 te verdelen over alle regiegebieden die zullen indienen. De middelen worden als volgt verdeeld:
De Vlaamse overheid verplicht enkel vier breed geformuleerde acties per jaar:
Het betreft acties op het niveau van de regierol, het is m.a.w. niet de bedoeling om zelf activiteiten te ontplooien zoals bvb. het opzetten van een maatwerkbedrijf. Mogelijke voorbeelden zijn: een kenningsmakingsbeurs voor de reguliere economie en de sociale economie, opleidingsaanbod versterken voor doelgroepmedewerkers, het verduurzamen van overheidsopdrachten, ...
Het indienen van het voorstel moet gebeuren voor 15 januari 2023 en zou gebeuren via de projectvereniging.
De wet van 26 mei 2002 betreffende recht op maatschappelijke integratie.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Decreet van 17 februari 2012 betreffende de ondersteuning van het ondernemerschap op het vlak van de sociale economie en de stimulering van het maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Besluit van de Vlaamse Regering tot bepaling van de regierol van gemeenten op het vlak van de lokale sociale economie, vermeld in artikel 15 van het decreet van 17 februari 2012 betreffende de ondersteuning van het ondernemerschap op het vlak van de sociale economie en de stimulering van het maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Besluit van de Vlaamse regering van 25 september 2017 betreffende wijk-werken.
Decreet over regiovorming en tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het Regiodecreet genoemd.
De statuten van de projectvereniging Wijk-Werken Leie en Schelde.
In het meerjarenplan 2023-2025 dient een actie 'regierol sociale economie' te worden voorzien.
Er is echter geen financiële impact voor het lokale bestuur. De Vlaamse subsidie wordt aan de projectvereniging uitgekeerd, er worden geen bijkomende financiële bijdragen van de deelnemende besturen verwacht.
De subsidie werd als volgt gesimuleerd op basis van voorlopige cijfers, potentieel aantal indienende gebieden, etc. het uiteindelijke bedrag zal dus nog afwijken van onderstaande prognose:
Huidig samenwerkingsverband |
Huidig samenwerkingsverband |
Huidig samenwerkingsverband |
|
Prognose regiemiddelen op basis van 3 miljoen en geen blinde vlekken |
€ 61.243,46 |
€ 70.483,57 |
€ 76.002,16 |
Artikel 1 - Is akkoord dat de regierol sociale economie wordt opgenomen door de projectvereniging Wijk-Werken Leie en Schelde.
Artikel 2 - De actie 'De projectvereniging Wijk-Werken Leie en Schelde neemt de regierol sociale economie op' wordt opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025. Hiertegenover moeten geen kosten/ontvangsten geboekt worden vermits alles via de rechtspersoonlijkheid van de projectvereniging verloopt.
Artikel 3 - Verklaart zich principieel akkoord met de eventuele toetreding van Wetteren, Laarne, Lochristi en Wachtebeke onder de nog door de besturen te bepalen voorwaarden.
Artikel 4 - Afschrift van deze beslissing per mail over te maken aan mevrouw Sharon Derammelaere, coördinator Wijk-Werken, sharon@werkenleieenschelde.be.
De opdracht “Leveren en plaatsen van buitenschrijnwerk in aluminium voor gemeentelijke basisschool te Eke" met bestek nr. TECH2022-024 werd stopgezet.
De 3 ontvangen offertes werden niet weerhouden omdat de ingediende inschrijvingsbedragen de limiet van € 140.000,00 excl. btw overschreden voor het gebruik van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking (wet van 17 juni 2016 – artikel 42,§1, 1°a).
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 7 maart 2022 de ontwerpopdracht voor de opdracht “Leveren en plaatsen van buitenschrijnwerk in aluminium voor gemeentelijke basisschool te Eke” toe te wijzen aan Architect Tim Gheysen, Nederbosstraat 36 te 9810 Nazareth.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 7 november 2022 de goedkeuring aan stopzetting van de huidige plaatsingsprocedure en de opdracht later opnieuw aan te besteden.
In het kader van deze heropstart werd een aangepast bestek met nr. TECH2022-031 opgesteld door dienst facility.
De raming excl. btw overschrijdt de limiet van € 750.000,00 voor het gebruik van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking niet.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De wet van 17 juni 2013 houdende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 85, houdende het stopzetten of herbeginnen van de plaatsingsprocedure.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van € 750.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen. Het koninklijk besluit van 18 april 2017 houdende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en zijn uitvoeringsbesluiten.
De financiële impact is voorzien in het meerjarenplan en leidt tot aanpassingen (extra uitgave te voorzien van € 76.783,29 incl. 6% btw).
Huidig budget voorzien van € 76.415,09 excl. btw of 81.000,00 incl. 6% btw.
De uitgave van deze opdracht wordt op heden geraamd op € 148.316,29 excl. btw of € 157.783,29 incl. 6% btw (nieuwe raming op basis van de goedkoopste offerte).
De uitgave voor deze overheidsopdracht (€ 81.000,00) is voorzien op volgend artikel van het investeringsbudget: 2022/GX1-01-03/0800-00/221000/GEMEENTE/FAC/IP-GBS
Het extra te voorzien budget zal worden voorzien bij aanpassing meerjarenplan en dit op bovenvermeld artikel.
Artikel 1 - Neemt kennis van de stopzetting van de gunningsprocedure voor “Leveren en plaatsen van buitenschrijnwerk in aluminium voor gemeentelijke basisschool te Eke”.
Artikel 2 - Keurt het bestek en aangepaste raming goed voor de opdracht “Leveren en plaatsen van buitenschrijnwerk in aluminium voor gemeentelijke basisschool te Eke”. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bijzonder bestek en zoals opgenomen in de algemene aannemingsvoorwaarden voor de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Artikel 3 - Gunt bovengenoemde opdracht bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Artikel 4 - Het college wordt gemachtigd tot gunning en verdere opvolging van bovengenoemd dossier.
Bijkomend agendapunt ingediend door de Open Vld fractie.
In het kader van "right to repair", circulaire economie en de deeleconomie zijn er vele bibliotheken wereldwijd die veel meer dan enkel de klassieke boeken, CD's en films uitlenen. Het gamma wordt uitgebreid met klein werkmateriaal zoals boormachines, gespecialiseerde handgereedschappen, veiligheidsvoorzieningen en dergelijke meer. 3D-printers, lasercutters, schakelbordjes, sensoren,… worden ook ter beschikking gesteld in een “makerspace”. Dit geeft veel mogelijkheden aan mensen die een eerste ervaring willen opdoen met maken en repareren, of mensen die wel veel kennis en kunde hebben maar niet de (financiële) mogelijkheid om het bepaald materiaal aan te schaffen. Door de opkomst van het internet is informatie immers overvloedig en quasi gratis beschikbaar (indien nodig op de PC's in de bibliotheek) voor iedereen, maar het nodige materiaal nog niet.
Het beschikbaar maken van werkmateriaal geeft onze inwoners de mogelijkheid reparaties aan, in en rond de woning of aan klein elektro zelf te doen, onafhankelijk van zijn/haar financiële middelen. Het werkt drempelverlagend en helpt dus tegen kansarmoede. Het zorgt ook dat mensen broodnodige herstellingen niet langer moeten uitstellen puur omdat ze de juiste specialist niet vinden of niet kunnen betalen. Zo vermijden we als gemeente ook dat toestellen vroegtijdig bij het afval belanden omdat de reparatie in de winkel duurder is dan de aanschaf van iets nieuws. Soms is er maar 1 gespecialiseerd of duur gereedschap nodig om een tweede leven te geven een goed toestel. Het kan ook jongeren de kans geven hun (school)projecten naar een hoger niveau te tillen door thuis toegang te krijgen tot meer materiaal.
Indien hier de plaats voor is, zou eventueel zelfs onderzocht kunnen worden of er een kleine ruimte ingericht kan worden waarin men kleine reparaties kan uitvoeren in een veilige omgeving. Deze ruimte zou dan een computer met internettoegang en enkele veelgebruikte handgereedschappen kunnen bevatten, naast de mogelijkheid andere zaken uit te lenen.
Het doel van dit aanbod is om iedereen de mogelijkheid te geven allerlei reparaties uit te voeren. Onze fractie stelt voor de bibliotheek te machtigen een onderzoek in te stellen naar wat de noden en mogelijkheden zijn, bij voorkeur in samenwerking met het repaircafé. Uiteraard zal het belangrijk zijn een goed reglement op te stellen en grondig te bekijken wat financieel en naar veiligheid van de gebruiker toe haalbaar is. Het spreekt voor zicht dat gevaarlijke toestellen waarvoor veel kennis vereist is, niet zomaar aan iedereen uitgeleend kunnen worden.
Voorzitter Le Roy Dirk vraagt of dit in België reeds bestaat. Er is een makerspace in de Krook - Gent.
Burgemeester Claeys Danny stelt dat de vraag kan gesteld worden maar misschien moeten we eerst met het repair-café het gesprek aangaan.
Raadslid Van Poucke Simon ziet het als een aanvulling op het repair-café.
Schepen Van Ongeval stelt dat er reeds veel aanwezig is in de bibliotheek. Coderdojo, 3d printer, ... Veiligheid en kost zijn natuurlijk ook na te gaan.
Raadslid De Jans Anja ziet er wel een goede zaak in maar zijn ook valkuilen: borg, welke materialenlijst, concurrentie huurmarkt,...
Raadslid Ghyselinck Yves stelt dat het ook juridisch moet worden onderzocht wie wanneer voor wat verantwoordelijk is.
Artikel 1 - Aan het team Bibliotheek te vragen de mogelijkheden tot uitleen of ter beschikking stellen van reparatie- en maker-materiaal te onderzoeken, bij voorkeur in samenwerking met het repaircafé.
Mevrouw Orgaer Janique, wonende Steenweg Deinze 49, samen met de buren, is aanwezig en uiten hun bezorgdheid over de parkeersituatie in de Steenweg Deinze ter hoogte van hun woningen.
Raadslid Dhaenens Frank vraagt of de gemeente al ingeschreven is op het digitaal vastgoedplatform? Ja, het tarief komt op volgende gemeenteraad.
Raadslid Vanheel Daan stelt kennis genomen te hebben van de besparingsmaatregelen waaronder het doven van de straatverlichting. Is er een Vias screening gebeurd? Kan er rekening worden gehouden met gevaarlijke punten? Hoeveel wordt er gespaard? Burgemeester stelt dat het een tijdje duurt om het uit te voeren. Er is een besparing van 32% voorzien, er zal geen advies aan Vias gevraagd worden.
Raadslid De Jans Anja vraagt hoe de stand van zaken is met Limbourg. Schepen De Gussem stelt dat we afgesproken hebben om nieuwe wandelwegen te bewegwijzeren ze zullen dit samen met ons doen maar op een later moment. We blijven in contact.
Nihil.
Op 14 juni 2021 kondigde OVAM het project handhaving zwerfvuil aan (Kennisname CBS 2/08/2021). Ondertussen is het project opgestart. Binnen dit project zetten ze 30 handhavers in tegen zwerfvuil. De handhavers zullen werken als GAS-vaststellers in Vlaanderen, in samenwerking met lokale besturen.
Via patrouilles op het terrein, ook 's avonds en in het weekend, zal getracht worden overtreders op heterdaad te betrappen. Bij vaststelling van een overtreding wordt een bestuurlijk verslag opgemaakt, er wordt niet gewerkt met waarschuwingen.
De nadruk ligt op peuken, kauwgom, flesjes, pizzadozen, ... en ook het bij zich hebben van hondenpoepzakjes. Er wordt geen controle gedaan op sluikstort.
Lokale besturen kunnen beroep doen op de handhavers van OVAM door een online aanvraag in te dienen en een opvolgend intakegesprek te voeren over de noden in de gemeente. Hiermee ging het college reeds akkoord in zitting van 27/12/2021.
Vooraf dienen de handhavers aangesteld worden door de gemeenteraad. In gemeenteraad van 31 januari 2022 werden de eerste handhavers reeds aangesteld.
De noodzaak om deze gewestelijke personeelsleden aan te stellen als vaststeller gemeentelijke administratieve sancties met het oog op de sanctionering via een gemeentelijke administratieve sanctie van overtredingen op de bepalingen van gemeentelijke reglementering de binnen hun welomschreven bevoegdheid te situeren zijn; dat deze gewestelijke vaststellers enkel binnen de omschreven bevoegdheid mogen optreden.
Dat volgende gewestelijke personeelsleden de opleiding Gemeentelijke Administratieve Sancties, georganiseerd door PAULO-Politieopleiding hebben gevolgd (van 26 september 2022 tot en met 30 september 2022 en 5 oktober 2022):
Het brevet van de politieschool Paulo Gent waaruit blijkt dat voorgaande personeelsleden de opleiding met gunstig gevolg hebben voltooid.
De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Het KB van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en de personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven van een gemeentelijke administratieve sanctie.
Het besluit van de gemeenteraad van 2 december 2019 tot goedkeuring van het GAS-reglement Schelde-Leie 2020.
De inzet van OVAM-medewerkers is gratis voor het lokaal bestuur.
De inkomsten van de GAS-boeten zijn te innen op rekening van het lokaal bestuur.
Artikel 1 - Onderstaande personen worden aangesteld als gewestelijk vaststeller voor de gemeentelijke administratieve sancties voor de gemeente Nazareth voor de vaststelling van overtredingen op artikels 40 tot en met 46 van het GAS-reglement Schelde-Leie.
Namens Gemeenteraad,
Steven Van de Velde
algemeen directeur
Dirk Le Roy
voorzitter