Terug
Gepubliceerd op 02/06/2022

Notulen  Gemeenteraad

ma 25/04/2022 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Dirk Le Roy, voorzitter
Danny Claeys, burgemeester
Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, schepenen
Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Charlotte Ingels, raadsleden
Steven Van de Velde, algemeen directeur
Verontschuldigd: Koen De Bleeckere, raadslid
  • Openbaar

    • Algemeen bestuur

      • Zittingsverslag van 28 maart 2022. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Het zittingsverslag van 28 maart 2022, dat ten minste 8 dagen vóór de vergadering op het gemeentesecretariaat ter beschikking gehouden is van de raadsleden.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Koen De Bleeckere, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Het zittingsverslag van 28 maart 2022 wordt goedgekeurd.

      • Ontslagaanbieding raadslid. Kennisname.

        Aanleiding

        E-mail van raadslid Céline Van Thienen van 4 april 2022 houdende ontslagaanbieding als raadslid per 23 april 2022.

        Juridische overwegingen

        Decreet lokaal bestuur

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Neemt kennis van het aangeboden ontslag van mevrouw Céline Van Thienen als raadslid.

      • Opvolgend raadslid. Aanstelling. Eedaflegging. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Mevrouw Céline Van Thienen heeft haar ontslag aangeboden als raadslid.

        Het mandaat van titelvoerend raadslid is bijgevolg vacant en een opvolger moet voorzien worden.

        Opvolger Charlotte Ingels wordt uitgenodigd tot de eedaflegging en legde haar geloofsbrieven voor.

        Juridische overwegingen

        Decreet van 8 juli 2011 houdende de organisatie van de lokale en provinciale verkiezingen en houdende wijziging van het gemeentedecreet van 15 juli 2005, het provinciedecreet van 9 december 2005 en het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.

        Decreet Lokaal bestuur.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Koen De Bleeckere, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - De geloofsbrieven van Charlotte Ingels goed te keuren.

        Artikel 2 - Kennis te nemen van de eedaflegging van Charlotte Ingels als gemeenteraadslid.

      • Vaststelling rangorde raadsleden. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Raadslid Charlotte Ingels heeft de eed afgelegd als gemeenteraadslid in de zitting van heden.

        Context / feiten / argumenten
         volgnr.  gemeenteraadslid  eerste ambtsaanvaarding  anciënniteit op 30 april 2022
         verkiezing 14 oktober 2018
         eedaflegging  naamstemmen
         1  Danny Claeys  01/01/1983 39 j 3 m  21/12/2018  1390
         2  Christiaan Van herzeele  02/01/1995 27 j 3 m  02/01/2019  709
         3  Ivan Schaubroeck  02/02/2004 18 j 2 m  02/01/2019  806
         4  Thomas Van Ongeval  02/01/2007 15 j 3 m  02/01/2019  1354
         5  Viviane De Preester  02/01/2007 15 j 3 m  02/01/2019  1149
         6  Dirk Vos  02/01/2007 15 j 3 m
         02/01/2019  324
         7  Annemie De Gussem  02/01/1995 12 j 6 m  02/01/2019  977
         8  Dirk Le Roy  02/01/2013 9 j 3 m  02/01/2019  551
         9  Frank Dhaenens  02/01/2013 9 j 3 m  02/01/2019  239
         10  Daan Vanheel  02/01/2019 3 j 3 m  02/01/2019  627
         11  Femke Colenbie  02/01/2019 3 j 3 m  02/01/2019  536
         12  Koen De Bleeckere  02/01/2019 3 j 3 m  02/01/2019  466
         13  Yves Ghyselinck  02/01/2019 3 j 3 m  02/01/2019  456
         14  Nele Le Roy  02/01/2019 3 j 3 m
         02/01/2019  316
         15  Peter Versnaeyen  02/01/2019 3 j 3 m  02/01/2019  295
         16  Matthias Ghijs  02/01/2019 3 j 3 m  02/01/2019  284
         17  Simon Van Poucke  02/01/2019 3 j 3 m  02/01/2019  258
         18  Anja De Jans  02/01/2019 3 j 3 m  02/01/2019  209
         19  Peter Tolpe  04/03/2018 3 j 1 m
         02/01/2019  212
         20  Walter Leenders  31/08/2020 1 j 8 m  31/08/2020  165
         21  Charlotte Ingels  14/10/2019 0 m 6 m
         25/04/2022  229
        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Charlotte Ingels, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Charlotte Ingels
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Stelt de rangorde van de gemeenteraadsleden als volgt vast:

        1. Danny Claeys

        2. Christiaan Van herzeele

        3. Ivan Schaubroeck

        4. Thomas Van Ongeval

        5. Viviane De Preester

        6. Dirk Vos

        7. Annemie De Gussem

        8. Dirk Le Roy

        9. Frank Dhaenens

        10. Daan Vanheel

        11. Femke Colenbie

        12. Koen De Bleeckere

        13. Yves Ghyselinck

        14. Nele Le Roy

        15. Peter Versnaeyen

        16. Matthias Ghijs

        17. Simon Van Poucke

        18. Anja De Jans

        19. Peter Tolpe

        20. Walter Leenders

        21. Charlotte Ingels.

      • Cultuurregio Leie Schelde. Vervanging vertegenwoordiger. Goedkeuring.

        Aanleiding

        De vertegenwoordiging in de raad van bestuur van Cultuurregio Leie Schelde is in vervanging te voorzien naar aanleiding van de ontslagaanbieding van Céline Van Thienen.

        Context / feiten / argumenten

        Op de gemeenteraad van 4 februari 2019 werd Céline Van Thienen aangeduid als lid met raadgevende stem in de raad van bestuur van het Platform Omgeving Leie Schelde.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Charlotte Ingels, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Charlotte Ingels
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - In vervanging van mevrouw Céline Van Thienen wordt de heer Daan Vanheel, raadslid, wonende Maalderijstraat 2 bus 2 te 9810 Nazareth, voorgedragen als lid met raadgevende stem in de raad van bestuur van Cultuurregio Leie Schelde.

        Artikel 2 - Afschrift van deze beslissing over te maken aan Cultuurregio Leie Schelde, Tolpoortstraat 79 te 9800 Deinze.

      • Tweede pensioenpijler. Toetreding tot OFP Prolocus. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Dat het bestuur de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel wil verkleinen; dat het bijgevolg voorziet in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel.

        Dat tot op heden het bestuur was aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance; dat deze verzekeraars in juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 hebben opgezegd.

        Dat het bestuur voor het voorzien in een tweede pensioenpijler de keuze heeft tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioen-voorziening (pensioenfonds).

        Dat, na onderhandelingen met de VVSG, OFP PROVANT werd omgevormd tot OFP PROLOCUS (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening  met ondernemingsnummer 0809.537 155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden.

        Dat men door de toetreding bij een IBP meer betrokken is bij het beheer van zijn pensioenfinanciering; dat in tegenstelling tot een groepsverzekering het bestuur een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS afvaardigt en naast controlebevoegdheid ook de mogelijkheid heeft om – indien nodig -  punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten. Overwegende dat in tegenstelling tot een groepsverzekering een IBP geen winsten ten voordele van de organisatie zelf nastreeft.

        Dat een IBP ruime beleggingsmogelijkheden heeft, zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt.

        Dat het bestuur kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht vermits aan de  voorwaarden van een in house opdracht voldaan zijn; dat het bestuur immers ten eerste via de algemene vergadering waar ze lid van wordt,  toezicht uitoefent op OFP PROLOCUS zoals op haar eigen diensten; dat ten tweede meer dan 80% van de activiteiten van de OFP PROLOCUS de uitvoering van taken behelst die hem zijn toegewezen door de controlerende  overheden, nl. het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen; dat er ten derde geen directe participatie van privékapitaal is in de OFP PROLOCUS en dat ten vierde OFP PROLOCUS zelf onderworpen is aan de wetgeving op de overheidsopdrachten.

        Dat OFP PROLOCUS, in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, zwaar zal inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen.

        Dat het aanbod van OFP PROLOCUS, net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance geen werknemersbijdragen vereist, voorziet in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering.

        Dat de mogelijkheid bestaat van een zogeheten “steprate” bijdrage; dat het dus mogelijk is om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijke pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen.

        Dat er drie soorten pensioenplannen bestaan (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen); dat de voorgestelde formule een vastebijdragenplan is; dat in dit plan de werkgever belooft een bepaalde bijdrage (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement; dat de behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement.

        Dat het bestuur de vastgestelde bijdrage minimum moet betalen; dat wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt, het bestuur bijkomende bijdragen zal moeten betalen; dat in elk geval voor de aangeslotenen het wettelijk minimum rendement (momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen, 0% voor passieve aangeslotenen) moet behaald worden.

        Dat het bestuur als bijkomende veiligheid de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging, voorziet in een extra prefinanciering van 5 % om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen; deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen.

        Dat het bestuur met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB’s, OCMW) een MIPS-Groep kan vormen; dat binnen een MIPS-groep interne mobiliteit is voor het personeel zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid; dat er binnen een MIPS-groep een onderlinge solidariteit speelt.

        De statuten, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), het Kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement, de toetredingsakte.

        Het protocol van het onderhandelingscomité C1.

        Het voorstel van het college van 4 april 2022 om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS en de eraan gekoppelde modaliteiten qua pensioentoezegging.

        Dat verder de intentie geuit werd om met volgende entiteiten, gemeente en OCMW Nazareth, een MIPS-groep te vormen om de interne mobiliteit van het personeel tussen beiden entiteiten te bevorderen.

        Dat de op basis van het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen ingehouden worden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan OFP PROLOCUS.

        Dat voormelde intentieverklaring van het college en voormelde documenten in het bijzonder onderhandelingscomité van 21 april 2022 besproken werden; dat deze bespreking leidde tot volgend niet bindend advies:

        Dat er een vertegenwoordiger moet aangeduid worden om het bestuur te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS.

        Dat na de beslissing tot toetreding, dit aan OFP PROLOCUS moet meegedeeld worden en dat de algemene vergadering van OFP PROLOCUS de kandidatuur moet goedkeuren.

        Financiële impact

        Dat de kosten voor de werking van OFP PROLOCUS voor 2022 forfaitair worden vastgelegd op 1000 euro per jaar per werkgever en 10 euro per jaar per aangeslotene en dat deze bedragen jaarlijks worden geïndexeerd tot en met 2024; dat nadien een meer stabiel systeem van kostenvergoeding zal worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds.

        Dat in de nodige kredieten voorzien wordt in de meerjarenplanning.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Charlotte Ingels, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Charlotte Ingels
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Kennis te nemen van en in te stemmen met

        • de beheersovereenkomst en het financieringsplan ( algemeen luik en luik VVSG) via de toetredingsakte van OFP PROLOCUS
        • het kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement.

        Kennis te nemen van de verklaring inzake beleggingsbeginselen (SIP) (algemeen luik en luik VVSG) en de statuten.

        Artikel 2 - Beslist om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS (Afzonderlijk vermogen VVSG), en hiertoe onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering te richten tot OFP PROCOLUS.

        Artikel 3 - In te stemmen met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP PROLOCUS.

        Artikel 4 - De pensioentoezegging bedraagt 3% van het pensioengevend loon.

        Artikel 5 - De heer Danny Claeys wordt afgevaardigd als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus. Mevrouw Annemie De Gussem wordt aangeduid als vervanger van voorgaande indien hij niet aanwezig kan zijn.

        Artikel 6 - De voorzitter van de raad en de algemene directeur worden gemachtigd om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen.

      • Zefier cvba. Gewone algemene vergadering op 9 juni 2022. Agenda. Goedkeuring.

        Aanleiding

        De uitnodiging via e-mail van 17 maart 2022 tot de gewone algemene vergadering van Zefier cvba op 9 juni 2022.

        De ter beschikking gestelde documenten.

        Context / feiten / argumenten

        Dat de gemeente Nazareth vennoot is van de cvba Zefier.

        De statuten van de cvba Zefier inzonderheid de artikelen 26, 27 en 28.

        Dat geen bezwaren voorhanden zijn om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.

        Juridische overwegingen

        Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en in het bijzonder op artikel 41.

        De wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180.

        De gemeenteraadsbeslissing van 4 februari 2019 houdende aanduiding van raadslid Femke Colenbie als volmachthouder en schepen Thomas Van Ongeval als plaatsvervanger in de buitengewone, bijzondere en gewone algemene vergaderingen van cvba Zefier.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Charlotte Ingels, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Charlotte Ingels
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Hecht, na onderzoek van de ter beschikking gestelde documenten, zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de gewone algemene vergadering van de cvba Zefier van 9 juni 2022, zijnde:

        1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2021;
        2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2021;
        3. Goedkeuring van de jaarrekening 2021 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting);
        4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor.
        Artikel 2 - Eensluidend afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan cvba Zefier, via het e-mailadres info@zefier.be.
      • Veneco. Algemene vergadering op 14 juni 2022. Agenda. Goedkeuring.

        Aanleiding

        De uitnodiging van de Algemene Vergadering van Veneco van 30 maart 2022, met aanduiding van de agenda voor de Algemene Vergadering van 14 juni 2022.

        Context / feiten / argumenten

        De gemeente Nazareth is vennoot van de Intergemeentelijke Vereniging Veneco.

        Juridische overwegingen

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

        Artikel 33 § 5 van de gecoördineerde statuten van Veneco van 1 juli 2020 dat stelt dat de vertegenwoordiger voor de volledige duur van de legislatuur kan worden aangeduid, de concrete inhoud van het mandaat van de vertegenwoordiger daarentegen dient herhaald te worden voor elke Algemene Vergadering.

        Artikel 436 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 met betrekking tot de onverenigbaarheden.

        De afgevaardigde geen lid mag zijn van de Raad van Bestuur.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Charlotte Ingels, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Charlotte Ingels
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - De agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda van de algemene vergadering van de Intergemeentelijke Vereniging Veneco die plaatsvindt op 14 juni 2022 worden goedgekeurd:

        1. Goedkeuring schriftelijke en digitale vergaderwijze wegens uitzonderlijke omstandigheden (indien noodzakelijk)
        2. Akteneming/goedkeuring verslag Buitengewone Algemene Vergadering 09-12-2021
        3. Jaarverslag 2021 Raad van Bestuur
        4. Balans, resultatenrekening, toelichting en verwerking van het resultaat
        5. Verslag van de commissaris
        6. Goedkeuring van het jaarverslag, de balans, de resultatenrekening, de toelichting en verwerking van het resultaat
        7. Verlenen van kwijting aan de bestuurders
        8. Verlenen van kwijting aan de commissaris
        9. Benoeming en desgevallend ontslag van bestuurders en deskundigen/

        Artikel 2 - Aan de vertegenwoordiger van de gemeente Nazareth, raadslid Christiaan Van herzeele en in voorkomend geval de plaatsvervanger raadslid Yves Ghyselink, houder van 1.000 aandelen, die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering van de Intergemeentelijke Vereniging Veneco die plaatsvindt op 14 juni 2022 om 18.00 u in ‘‘Kasteel Te Lake’ – Linkeroever 34 – 9870 Zulte, wordt het mandaat gegeven om:

        • Er aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, alle voorstellen met betrekking tot de agenda goed te keuren, alle akten, stukken, notulen, aanwezigheidslijsten te ondertekenen en in het algemeen, het nodige te doen om de agendapunten van de Algemene Vergadering uit te voeren.
        • Deel te nemen aan elke latere algemene vergadering met dezelfde dagorde, in geval de op 14 juni 2022 geplande algemene vergadering niet rechtsgeldig zou kunnen beraadslagen en daarbij aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, alle voorstellen met betrekking tot de agenda goed te keuren, alle akten, stukken, notulen, aanwezigheidslijsten te ondertekenen en in het algemeen, het nodige te doen om de agendapunten van de Algemene Vergadering te realiseren.”

        Artikel 3 - Afschrift van deze beslissing over te maken aan Veneco, ter attentie van mevrouw Veronique Verstraeten, Panhuisstraat 1 te 9070 Destelbergen of via mail info@veneco.be.

      • TMVS dv. Algemene vergadering op 21 juni 2022. Agenda en aanduiding vertegenwoordiger. Goedkeuring.

        Aanleiding

        De oproepingsbrief voor de algemene vergadering van TMVS dv op 21 juni 2022, waarin de agenda werd meegedeeld.

        Context / feiten / argumenten

        De gemeente Nazareth is aangesloten bij TMVS dv.

        De statuten van TMVS dv.

        Juridische overwegingen

        De bepalingen van het decreet lokaal bestuur.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Charlotte Ingels, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Charlotte Ingels
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - De raad verleent goedkeuring aan alle punten op de agenda van de algemene jaarvergadering TMVS dv van 21 juni 2022 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoeken van de agendapunten:

        1. Toetreding van deelnemers

        2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen

        3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2021

        4. Verslag van de commissaris

        5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021

            b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over boekjaar 2021

        6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris

        7. Actualisering presentievergoeding

        8. Statutaire benoemingen

        9. Aanstelling commissaris.

        10. Varia.

        Artikel 2 - De heer Koen De Bleeckere, raadslid, wonende Parkwijk 28, 9810 Nazareth (koen.de.bleeckere@hotmail.com) aan te duiden als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van TMVS dv. De heer Peter Versnaeyen, raadslid, Deinzestraat 19, 9810 Nazareth (peter.versnaeyen@nazareth.be) aan te duiden als plaatsvervanger.

        Artikel 3 - Draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 21 juni 2022, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.

        Artikel 4 - Een afschrift van dit besluit zal

        • hetzij per post tav Farys/TMVW, Stropstraat 1 te 9000 Gent
        • hetzij bij voorkeur per elektronische post naar het e-mailadres 20220621AVTMVS@farys.be

        gestuurd worden.

      • Gaselwest. Algemene Vergadering op 28 juni 2022. Agenda en vaststelling mandaat. Goedkeuring.

        Aanleiding

        De gemeente is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Gaselwest.

        De gemeente werd per aangetekend schrijven van 1 april 2022 opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering van Gaselwest die op 28 juni 2022 plaatsheeft in “HippoLoggia, Holstraat 95/11 te 8790 Waregem”.

        Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief van 1 april 2022 overgemaakt.

        Context / feiten / argumenten

        Dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze Algemene Vergadering zal kunnen plaatsvinden.

        De huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.

        Juridische overwegingen

        Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.

        Tussenkomsten gemeenteraadsleden

        Raadslid Daan Vanheel vraagt naar aanleiding van de energiecrisis om duidelijkheid te krijgen over de prijszetting binnen Gaselwest.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Charlotte Ingels, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Charlotte Ingels
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Goedkeuring te hechten aan de agenda van de algemene vergadering van de de opdrachthoudende vereniging Gaselwest van 28 juni 2022:

        1. Kennisneming verslagen van Gaselwest van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2021.
        2. Goedkeuring van de jaarrekening van Gaselwest afgesloten op 31 december 2021 (balans, resultatenberekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels)
        3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
        4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Gaselwest met betrekking tot het boekjaar 2021
        5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
        6. Statutaire benoemingen.
        7. Benoeming van een commissaris.
        8. Statutaire mededelingen.

        Artikel 2 - De vertegenwoordiger van de gemeente, de heer Ivan Schaubroeck, of zijn plaatsvervanger, de heer Dirk Le Roy, die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest op 28 juni 2022, op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

        Artikel 3 - Het college te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en afschrift toe te sturen aan Gaselwest, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

      • Kerkfabriek OLV Geboorte Nazareth. Jaarrekening 2021. Advies. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Kerkfabriek OLV Geboorte Nazareth diende de jaarrekening 2021 in.

        Deze jaarrekening werd vastgesteld op de kerkraad van 24 januari 2022.

        Context / feiten / argumenten

        De gemeenteraad moet in deze advies verlenen aan de gouverneur die de jaarrekening uiteindelijk definitief vaststelt.

        Het saldo van de rekening over het boekjaar 2021 is in overeenstemming met de stand van de financiële rekeningen op 31 december 2021.

        De jaarrekening 2021 vertoont een overschot van € 17.048,91.

        Juridische overwegingen

        Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid artikel 54 en 55.

        Tussenkomsten gemeenteraadsleden

        Raadslid Dhaenens Frank vraagt naar de toelagen voor glasraam, uurwerk en trap.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Charlotte Ingels, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Charlotte Ingels
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Adviseert de jaarrekening van de kerkfabriek OLV Geboorte Nazareth 2021 positief met volgende cijfers:

        Exploitatieontvangsten

        32.065,09

        Exploitatie-uitgaven

        27.853,76

        Overboekingen

        /

        Exploitatie eigen financieel boekjaar

        4.211,33

        Overschot vorig boekjaar

        12.837,58

        Exploitatietoelage

        /

        Overschot/tekort exploitatie

        17.048,91

         

        Investeringsontvangsten

        483.894,45

        Investeringsuitgaven

        498.444,83

        Overboekingen

        /

        Investeringen eigen financieel boekjaar

        -14.550,38

        Overschot/tekort vorig boekjaar

        /

        Overschot/tekort investeringen

         

        -14.550,38

         

        Totaal patrimonium (roerende beleggingen)

        1.622.134,23

         Artikel 2 - Maakt dit advies over aan de gouverneur.

      • Kerkfabriek St. Amandus Eke. Jaarrekening 2021. Advies. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Kerkfabriek St. Amandus Eke diende de jaarrekening 2021 in.

        Deze jaarrekening werd vastgesteld op de kerkraad van 24 januari 2022.

        Context / feiten / argumenten

        De gemeenteraad moet in deze een advies verlenen aan de gouverneur die de jaarrekening uiteindelijk definitief vaststelt.

        Juridische overwegingen

        Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid artikel 54 en 55.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Charlotte Ingels, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Charlotte Ingels
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Adviseert de jaarrekening van de kerkfabriek St. Amandus Eke positief met volgende cijfers:

        Exploitatieontvangsten

        23.369,28

        Exploitatieuitgaven

        37.915,16

        Overboekingen

        /

        Exploitatie eigen financieel boekjaar

        -14.545,88

        Overschot vorig boekjaar

        22.677,70

        Exploitatietoelage

        6.000,00

        Overschot/tekort exploitatie

        14.131,82

         

        Investeringsontvangsten

        3.936,16

        Investeringsuitgaven

        2.648,14

        Overboekingen

        /

        Investeringen eigen financieel boekjaar

        + 1.288,02

        Overschot/tekort vorig boekjaar

        /

        Overschot/tekort investeringen

         

        +1.288,02

         

        Totaal patrimonium (roerende beleggingen)

         

        1.242.163,59

        Artikel 2 - Maakt dit advies over aan de gouverneur.

      • Achterliggende grond Drapstraat 117. Onderhandse aankoop. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Opportuniteit tot aankoop van stuk grond gelegen Nazareth F502f5 Drapstraat 117 (achter AXA) dit ten gunste van de toegankelijkheid van de Sterrenbossite.

        Context / feiten / argumenten

        Vraagprijs is 75 €/m² en dit valt binnen de schatting.

        Het perceel komt de toegankelijkheid van de Sterrebossite ten goede.

        Juridische overwegingen

        Decreet lokaal bestuur.

        Financiële impact

        Kostprijs aankoop € 37.500 + notariskosten.

        Er is € 165.000 voorzien in 2023 op artikel 2023/PD1-01-02/0752-03/229000/EVA/FAC/IP-PD1-01.

        Tussenkomsten gemeenteraadsleden

        Raadslid Daan Vanheel vraagt of de voorziene ruimte voor parking in het RUP dan blijft. Burgemeester antwoordt dat dat inderdaad de bedoeling is.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Charlotte Ingels, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Charlotte Ingels
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Over te gaan tot de aankoop van het deel van perceel Nazareth F502f5 Drapstraat 117 voor de prijs van 75 €/m².

        Artikel 2 - Het college te belasten met de verdere uitvoering van het dossier.

    • Wonen en werken

      • Stemrechten woonmaatschappij. Principe. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Op basis van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §1 en §2, beschikt de gemeenteraad, onder voorbehoud van de toepassing van andere wettelijke of decretale bepalingen, over de volheid van bevoegdheid ten aanzien van de aangelegenheden van gemeentelijk belang, bepaalt de gemeenteraad het beleid van de gemeente en kan daartoe algemene regels vaststellen.

        Context / feiten / argumenten

        Op 25 oktober 2021 adviseerde ons lokaal bestuur aan de minister van wonen het werkingsgebied van de woonmaatschappij vast te leggen met de gemeenten Aalter, De Pinte, Destelbergen, Deinze, Gavere, Lievegem, Merelbeke, Melle, Nazareth, Sint-Martens-Latem en Zulte. In het besluit van de Vlaamse Regering van 4 februari 2022 bevestigde de Vlaamse regering het voorstel van de gemeenteraad en legde het werkingsgebied van de woonmaatschappij vast met de gemeenten Aalter, De Pinte, Destelbergen, Deinze, Gavere, Lievegem, Merelbeke, Melle, Nazareth, Sint-Martens-Latem en Zulte.

        In de brief van 4 februari 2022 van de Vlaams minister van Wonen met betrekking tot het vastleggen van de onderlinge stemverdeling tussen de lokale besturen in de woonmaatschappij, vraagt de minister om advies van de lokale besturen met  betrekking tot de wijze waarop de stemrechten in het werkingsgebied zullen worden verdeeld.

        In het besluit van de gemeenteraad op 25 oktober 2021 werd ook het afsprakenkader goedgekeurd waarin onder meer de onderlinge stemverdeling tussen de lokale besturen in de woonmaatschappij werden vastgelegd:

        “De regelgeving bepaalt dat de gemeenten die samen het werkingsgebied vormen over minimaal 50% + 1 van de stemrechten beschikken. Zo verankert de nieuwe regelgeving de gemeenten en steden in de lokale woonmaatschappij en erkent ze de regierol van de lokale besturen. Daarbij vraagt de Vlaamse regering aan de betrokken gemeenten om samen een voorstel van onderlinge stemverhouding te formuleren. De Vlaamse regering zal de concrete stemrechtverdeling vaststellen op het moment van de goedkeuring van de werkingsgebieden.

        De betrokken gemeenten stellen voor om voor de onderlinge verdeling van de stemrechten van de publieke sector een eerder eenvoudig systeem te hanteren. Hierbij wordt rekening gehouden met het aantal sociale huurwoningen in de gemeenten en met het aantal huishoudens. Aan de eerste indicator (aantal sociale huurwoningen) wordt een gewicht van 50/100ste toegekend, aan de tweede (aantal huishoudens) een gewicht van 50/100ste.

        Omdat de betrokken gemeenten de woonmaatschappij als een samenwerking van partners-gemeenten beschouwen wordt in deze onderlinge verdeling van stemrechten de correctie ingebouwd dat een gemeente of stad nooit minder dan 5% van de stemrechten van de publieke sector kan bekomen. In deze situatie  wordt dit opgetrokken tot 5%.”

        In het Besluit van de Vlaamse regering van 20 december 2021 met betrekking tot de wijziging van verschillende besluiten over Wonen, werd vastgelegd dat de stemverhouding dient vastgelegd te worden op basis van de verhouding van het aantal sociale huurwoningen in de gemeente en de verhouding tussen het aantal huishoudens per gemeente. Tevens kan er ook met andere criteria vermeld in een advies van de gemeenteraad rekening worden gehouden.

        In antwoord op de adviesvraag of de reeds eerder geformuleerde afspraken voldoende zijn om als geldig te worden beschouwd, geeft Wonen Vlaanderen in de mail dd. 17 maart 2022 aan dat er interpretatie mogelijk is en dat een nieuw advies gewenst is.

        Juridische overwegingen

        Besluit van de gemeenteraad van 25 oktober 2021
        Besluit van de Vlaamse regering van 4 februari 2022 ter vastlegging van de werkingsgebieden van de woonmaatschappijen
        Besluit van de Vlaamse regering van 20 december 2021 met betrekking tot de wijziging van verschillende besluiten over Wonen
        Brief van 14 februari 2022 van de Vlaams minister van Wonen met betrekking tot het vastleggen van de onderlinge stemverdeling tussen de lokale besturen in de woonmaatschappij.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Charlotte Ingels, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Charlotte Ingels
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Aan de minister van Wonen wordt geadviseerd om, bij de onderlinge verdeling van de stemrechten in het werkingsgebied, rekening te houden met onderstaande criteria en hun gewicht:

        • met het aantal sociale huurwoningen in de gemeenten (voor 50/100ste);
        • met het aantal huishoudens (voor 50/100ste);
        • elk lokaal bestuur uit het werkingsgebied moet een minimum worden gegarandeerd van 5% in de verdeling van de stemrechten die aan die 11 lokale besturen worden toegekend in de statuten van de te vormen woonmaatschappij.

        Artikel 2 - Het college te belasten met uitvoering van dit besluit.

    • Varia

      • Resolutie voor vrede en solidariteit. Voorstel gemeente Melle (Duitsland). Goedkeuring.

        Aanleiding

        We ontvingen een schrijven van de gemeente Melle (Duitsland), met de vraag om een resolutie voor vrede en solidariteit in Oekraïne goed te keuren.

        Context / feiten / argumenten

        Burgemeester licht de de tekst van de resolutie toe.

        Tussenkomsten gemeenteraadsleden

        Raadsleden vragen hoe de houding is van de Russische stad. We roepen hiermee op om zich te verzetten tegen de oorlog.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Charlotte Ingels, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Charlotte Ingels
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1  - Keurt de resolutie van de gemeente Melle (Duitsland) voor vrede en solidariteit in Oekraïne goed.

      • Mondelinge vragen inwoners m.b.t. de in openbare zitting behandelde punten.

        Besluit

        Nihil.

      • Mondelinge vragen raadsleden.

        Besluit

        Raadslid Daan Vanheel vraagt naar de vergunning van de zendmast aan de sporthal.

        Raadslid Matthias Ghijs vraagt naar de algemene vergadering van Jena? Bij afsluiting van boekjaar 2021 zal de datum vastgelegd worden.

        Raadslid Matthias Ghijs vraagt naar de tevredenheid van de inwoners over de markt in Eke. Schepen De Preester Viviane stelt dat de eerste reacties vrij gunstig zijn en dit ondanks het soms slechte weer.

        Raadslid Simon Van Poucke vraagt naar de stand van zaken van zaken over de doorgang tussen de Drapstraat en de Sterrenbosstraat.

        Raadslid Nele Le Roy vraagt naar de veiligheid aan de 'site Callier'. Het voetpad is daar afgesloten? Is dit wel veilig?

        Raadslid Nele Le Roy vraagt naar de inname van de parkeerplaatsen ter hoogte van Drapstraat 22. We kijken de vergunning na.

        Raadslid Anja De Jans vraagt naar de veiligheid in de Stropstraat in kader van het belang van de school en de mogelijkheid tot parkeren. Er is veel verkeer (vrachtwagens) in de straat samen met meer en meer komende fietsertjes. Kan er meer politiecontrole gebeuren?

      • Mededelingen van de voorzitter.

        Besluit
        • Globale raadscommissie op 23/05/2022.

  • Besloten

    • Wonen en werken

      • Project handhaving zwerfvuil. Aanstellen handhavers OVAM. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Op 14 juni 2021 kondigde OVAM het project handhaving zwerfvuil aan (Kennisname CBS 2/08/2021). Ondertussen is het project opgestart. Binnen dit project zetten ze 30 handhavers in tegen zwerfvuil. De handhavers zullen werken als GAS-vaststellers in Vlaanderen, in samenwerking met lokale besturen.

        Via patrouilles op het terrein, ook 's avonds en in het weekend, zal getracht worden overtreders op heterdaad te betrappen. Bij vaststelling van een overtreding wordt een bestuurlijk verslag opgemaakt, er wordt niet gewerkt met waarschuwingen.

        De nadruk ligt op peuken, kauwgom, flesjes, pizzadozen, ... en ook het bij zich hebben van hondenpoepzakjes. Er wordt geen controle gedaan op sluikstort.

        Context / feiten / argumenten

        Lokale besturen kunnen beroep doen op de handhavers van OVAM door een online aanvraag in te dienen en een opvolgend intakegesprek te voeren over de noden in de gemeente. Hiermee ging het college reeds akkoord in zitting van 27/12/2021.

        Vooraf dienen de handhavers aangesteld worden door de gemeenteraad. In gemeenteraad van 31 januari 2022 werden de eerste handhavers reeds aangesteld.

        Overwegende de noodzaak om deze gewestelijke personeelsleden aan te stellen als vaststeller gemeentelijke administratieve sancties met het oog op de sanctionering via een gemeentelijke administratieve sanctie van overtredingen op de bepalingen van gemeentelijke reglementering de binnen hun welomschreven bevoegdheid te situeren zijn; dat deze gewestelijke vaststellers enkel binnen de omschreven bevoegdheid mogen optreden.

        Overwegende dat volgend gewestelijk personeelslid de opleiding Gemeentelijke Administratieve Sancties, georganiseerd door PIVO (Provinciaal Instituut voor Vorming en Opleiding van de provincie Vlaams-Brabant) heeft gevolgd: Stefan Bonhomme (datum opleiding: november-december 2006).

        Overwegende dat volgend gewestelijk personeelslid de opleiding Gemeentelijke Administratieve Sancties, georganiseerd door de West-Vlaamse Politieschool heeft gevolgd: Jan Lefevre (datum opleiding: van 11 februari tot en met 22 februari 2022).

        Overwegende dat volgende gewestelijke personeelsleden de opleiding Gemeentelijke Administratieve Sancties, georganiseerd door PAULO-Politieopleiding hebben gevolgd: Mark Deneyer, Bram Jordens en Kilian Van Herbruggen (datum opleiding: van 7 maart 2022 tot en met 14 maart 2022).

        Overwegende het brevet van de politiescholen Paulo Gent en Campus Vesta Ranst waaruit blijkt dat voorgaande personeelsleden de opleiding met gunstig gevolg hebben voltooid.

        Juridische overwegingen

        De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.

        Het KB van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en de personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven van een gemeentelijke administratieve sanctie.

        Het besluit van de gemeenteraad van 2 december 2019 tot goedkeuring van het GAS-reglement Schelde-Leie 2020.

        Financiële impact

        De inzet van OVAM-medewerkers is gratis voor het lokaal bestuur.

        De inkomsten van de GAS-boeten zijn te innen op rekening van het lokaal bestuur.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Charlotte Ingels, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Charlotte Ingels
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - De heren Stefan Bonhomme, Jan lefevre, Mark Deneyer, Bram Jordens en Kilian Van Herbruggen worden aangesteld als gewestelijk vaststeller voor de gemeentelijke administratieve sancties voor de gemeente Nazareth voor de vaststelling van overtredingen op artikels 40 tot en met 46 van het GAS-reglement Schelde-Leie.

Namens Gemeenteraad,

Steven Van de Velde
algemeen directeur

Dirk Le Roy
voorzitter