Terug
Gepubliceerd op 12/08/2021

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 19/07/2021 - 17:00

Tijdelijke politieverordening op het wegverkeer naar aanleiding van een buurtfeest in de Renbaanstraat op zondag 12 september 2021 + principiële goedkeuring buurtcheque.

Aanwezig: Danny Claeys, burgemeester
Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Peter Versnaeyen, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, schepenen
Heidi Declercq, algemeen directeur wnd.
Aanleiding

Diverse buurten doen ieder jaar terug een aanvraag tot het bekomen van een toelage (buurtcheque) door het organiseren van een buurtfeest.  Elke georganiseerde groep of tijdelijke samenwerking van buurtbewoners kan een aanvraag voor een buurtcheque indienen. Kermissen, privé-feesten, schoolfeesten en activiteiten met winstoogmerk zijn uitgesloten van ondersteuning.

Tom Vermeiren diende een aanvraag in tot het organiseren van een buurtfeest in de Renbaanstraat op zondag 12 september 2021 van 10u tot 20u (pleintje tussen Renbaanstraat 2 en 4).

Feiten, context en argumentatie

Het gemeentebestuur wil de inwoners kansen bieden om initiatieven te nemen die de sociale contacten en het gemeenschapsgevoel in straten, buurten en wijken bevorderen. Het reglement voorziet in de financiële ondersteuning van buurtfeesten via het coronabuurtbudget (dit jaar).

Voor het organiseren van dit buurtfeest is het wenselijk om de Renbaanstraat, vanaf huisnummers 2 tem 4, verkeersvrij te maken op zondag 12 september 2021 van 10u tot 20u.

De aanvraag wordt vergund volgens de richtlijnen van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken en zijn latere wijzigingen.

Een buurtfeest dient georganiseerd te worden volgens de horeca-regels:

  • Maximum met 8 mensen (of een volledig gezin) aan één tafel, kinderen niet meegeteld
  • Respecteer de regels van de social distance
  • Neem gepaste hygiënemaatregelen
  • Tussen de tafelgezelschappen is er een afstand van 1.5m
  • Het dragen van een mondmasker is verplicht (behalve aan tafel)
 
Juridische overwegingen

Het koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het  wegverkeer.

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en uitvoeringsbesluiten.

Het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken en zijn latere wijzigingen.

Buurtfeesten die aan onderstaande voorwaarden voldoen, komen in aanmerking voor een buurtcheque:

  • het buurtfeest richt zich tot alle bewoners van de straat, buurt of wijk
  • de aanvraag gebeurt door minstens drie bewoners van verschillende gezinnen die in de betrokken buurt, straat of wijk wonen
  • bij elke vorm van promotie vermelden de organisatoren duidelijk de steun van het gemeentebestuur Nazareth en het promotionele logo van de gemeente

Buurten, straten en wijken kunnen slechts één keer per kalenderjaar een subsidie bekomen. Organisatoren dienen hun aanvraag minstens twee maanden voor de activiteit schriftelijk in bij de dienst vrije tijd. Na afloop van het buurtfeest dienen de organisatoren binnen de maand na de activiteit volgende bewijsstukken in bij de dienst vrije tijd:

  • minstens 1 affiche of uitnodiging waaruit blijkt dat het buurtfeest openstond voor alle inwoners van de betrokken straat, buurt of wijk en waarop de steun van het gemeentebestuur Nazareth en het promotioneel logo van de gemeente duidelijk vermeld staan
  • minstens 1 sfeerfoto van het buurtfeest
  • facturen en betaalbewijzen van de gemaakte kosten, waaruit op een ondubbelzinnige wijze blijkt dat de kosten gemaakt werden voor de organisatie van het buurtfeest, met een bewijs van betaling. Het bewijs van betaling kan geleverd worden door een ondertekende vermelding ‘voor voldaan’ op de factuur of door een kopie van een rekeninguittreksel.
 
Financiële impact

De financiële impact is voorzien in het meerjarenplan en leidt niet tot aanpassingen.

Goedgekeurde aanvragen krijgen een toelage van maximaal 50% van de gemaakte kosten met een maximum van € 300. Onder gemaakte kosten wordt verstaan:

  • animatie (muzikanten,…)
  • infrastructuur (tent, stoelen, tafels,…)
  • techniek (geluid, belichting,…)
  • promotie (uitnodigingen,…)
  • verzekeringen (burgerrechterlijke aansprakelijkheid,…)
  • sabam en billijke vergoeding
  • eten en drank

De uitgave is voorzien op volgend artikel van het exploitatiebudget: 2021/GM4-03-02/0710-00/649153/GEMEENTE/EVE/IP-GEEN.

De toelage mag gestort worden op rekeningnummer BE 81 0636 4623 2324.

 
Besluit

Artikel 1 - Neemt kennis van de aanvraag van Tom Vermeiren, Renbaanstraat 16 te 9810 Nazareth voor het organiseren van een buurtfeest in de Renbaanstraat op zondag 12 september 2021 van 10u tot 20u (pleintje tussen Renbaanstraat 2 en 4).

Artikel 2 - Vraagt aan het buurtcomité om binnen de maand na de activiteit volgende bewijsstukken voor te leggen:

  • minstens 1 affiche of uitnodiging waaruit blijkt dat het buurtfeest openstond voor alle inwoners van de betrokken straat, buurt of wijk en waarop de steun van het gemeentebestuur Nazareth en het promotioneel logo van de gemeente duidelijk vermeld staan.
  • minstens 1 sfeerfoto van het buurtfeest.
  • facturen en betaalbewijzen van de gemaakte kosten, waaruit op een ondubbelzinnige wijze blijkt dat de kosten gemaakt werden voor de organisatie van het buurtfeest, met een bewijs van betaling. Het bewijs van betaling kan geleverd worden door een ondertekende vermelding ‘voor voldaan’ op de factuur of door een kopie van een rekeninguittreksel.

Artikel 3 - Aan Tom Vermeiren wordt de toelating verleend tot het gedeeltelijk afsluiten van de Renbaanstraat op zondag 12 september 2021 (pleintje tussen huisnummer 1 tem 2).

Artikel 4 – De vergunning is enkel geldig mits de strikte opvolging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken en zijn latere wijzigingen. De maatregelen worden voldoende kenbaar gemaakt en opgevolgd door de deelnemers.

Artikel 5 - De organisatie neemt de nodige maatregelen om de veiligheid en het goede verloop van het buurtfeest te verzekeren. De aangelanden dienen minstens 48u op voorhand verwittigd worden van het buurtfeest en de eventuele overlast.

Artikel 6 - Een vrije doorgang van 4m dient ten allen tijde verleend te worden aan de hulpdiensten.

Artikel 7 - Uiterlijk 24u na beëindiging van het buurtfeest moet het openbaar domein in zijn oorspronkelijke staat achtergelaten worden en ontdaan worden van alle afval.

Artikel 8 – De nodige signalisatie wordt ter plaatse geleverd door de gemeentelijke uitvoeringsdiensten op vrijdag 10 september 2021.

Artikel 9 – De aanvrager dient zelf in te staan voor het ter plaatse zetten van de signalisatie en dit minstens een half uur voor aanvang van het buurtfeest en terug te plaatsen ten laatste een half uur na beëindiging van het buurtfeest. De signalisatieverantwoordelijke is Tom Vermeiren (0468/126103).

Artikel 10 - Keurt de uitbetaling van de buurtcheque goed met maximaal 50 % van de kosten en met een maximum van 300 euro.

Artikel 11 – Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan:

  • de korpschef van de politiezone Schelde-Leie
  • de brandweerzone Centrum te Gent
  • de aanvrager