Terug
Gepubliceerd op 22/07/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 10/06/2024 - 17:00

Tijdelijke politieverordening op het wegverkeer nav buurtfeest in de Bosstraat + principiële goedkeuring buurtcheque.

Aanwezig: Danny Claeys, burgemeester
Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Annemie De Gussem, schepenen
Steven Van de Velde, algemeen directeur
Verontschuldigd: Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, schepenen
Aanleiding

Veronique Hoedt diende een aanvraag tot het organiseren van een buurtfeest in de Bosstraat op zaterdag 29 juni 2024 (stuk Bosstraat tussen de Plaanstraat en Zagmanstraat).

Feiten, context en argumentatie

Het gemeentebestuur wil de inwoners kansen bieden om initiatieven te nemen die de sociale contacten en het gemeenschapsgevoel in straten, buurten en wijken bevorderen. Het reglement voorziet in de financiële ondersteuning van buurtfeesten via buurtcheques.

Voor het organiseren van dit buurtfeest is het wenselijk om de Bosstraat gedeeltelijk af te sluiten vanaf het kruispunt Bosstraat/Plaanstraat tot aan het kruispunt Bosstraat/Zagmanstraat. Beide kruispunten dienen toegankelijk te blijven voor het verkeer.

Goedgekeurde aanvragen krijgen een toelage van maximaal 50% van de gemaakte kosten met een maximum van € 150. Onder gemaakte kosten wordt verstaan:

  • animatie (muzikanten,…)
  • infrastructuur (tent, stoelen, tafels,…)
  • techniek (geluid, belichting,…)
  • promotie (uitnodigingen,…)
  • verzekeringen (burgerrechtelijke aansprakelijkheid,…)
  • sabam en billijke vergoeding
  • eten en drank
Juridische overwegingen

Het koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer.

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.

Het decreet lokaal bestuur van 17 december 2017 en zijn uitvoeringsbesluiten.

Buurtfeesten die aan onderstaande voorwaarden voldoen, komen in aanmerking voor een buurtcheque:

  • het buurtfeest richt zich tot alle bewoners van de straat, buurt of wijk
  • de aanvraag gebeurt door minstens drie bewoners van verschillende gezinnen die in de betrokken buurt, straat of wijk wonen
  • bij elke vorm van promotie vermelden de organisatoren duidelijk de steun van het gemeentebestuur Nazareth en het promotionele logo van de gemeente

Buurten, straten en wijken kunnen slechts één keer per kalenderjaar een subsidie bekomen.

Organisatoren dienen hun aanvraag minstens twee maanden voor de activiteit schriftelijk in bij de dienst vrije tijd.

Na afloop van het buurtfeest dienen de organisatoren binnen de maand na de activiteit volgende bewijsstukken in bij de dienst vrije tijd:

  •  minstens 1 affiche of uitnodiging waaruit blijkt dat het buurtfeest openstond voor alle inwoners van de betrokken straat, buurt of wijk en waarop de steun van het gemeentebestuur Nazareth en het promotioneel logo van de gemeente duidelijk vermeld staan
  • minstens 1 sfeerfoto van het buurtfeest
  • facturen en betaalbewijzen van de gemaakte kosten, waaruit op een ondubbelzinnige wijze blijkt dat de kosten gemaakt werden voor de organisatie van het buurtfeest, met een bewijs van betaling. Het bewijs van betaling kan geleverd worden door een ondertekende vermelding ‘voor voldaan’ op de factuur of door een kopie van een rekeninguittreksel
Financiële impact

De financiële impact is voorzien in het meerjarenplan en leidt niet tot aanpassingen.

Goedgekeurde aanvragen krijgen een toelage van maximaal 50% van de gemaakte kosten met een maximum van € 150. Onder gemaakte kosten wordt verstaan:

  • animatie (muzikanten,…)
  • infrastructuur (tent, stoelen, tafels,…)
  • techniek (geluid, belichting,…)
  • promotie (uitnodigingen,…)
  • verzekeringen (burgerrechterlijke aansprakelijkheid,…)
  • sabam en billijke vergoeding
  • eten en drank

De uitgave is voorzien op volgend artikel van het exploitatiebudget: 2024/GM4-03-02/0710-00/6479153/GEMEENTE/EVE/IP-GEEN

De toelage mag gestort worden op rekeningnummer BE91734054850576.

Besluit

Artikel 1 - Neemt kennis van de aanvraag van Veronique Hoedt, Bosstraat 74A te Nazareth voor het organiseren van een buurtfeest in de Bosstraat (stuk tussen de Plaanstraat en Zagmanstraat) op zaterdag 29 juni 2024. 

Artikel 2 - vraagt aan het buurtcomité om binnen de maand na de activiteit volgende bewijsstukken voor te leggen:

  • minstens 1 affiche of uitnodiging waaruit blijkt dat het buurtfeest openstond voor alle inwoners van de betrokken straat, buurt of wijk en waarop de steun van het gemeentebestuur Nazareth en het promotioneel logo van de gemeente duidelijk vermeld staan
  • minstens 1 sfeerfoto van het buurtfeest
  • facturen en betaalbewijzen van de gemaakte kosten, waaruit op een ondubbelzinnige wijze blijkt dat de kosten gemaakt werden voor de organisatie van het buurtfeest, met een bewijs van betaling. Het bewijs van betaling kan geleverd worden door een ondertekende vermelding ‘voor voldaan’ op de factuur of door een kopie van een rekeninguittreksel

Artikel 3 - Wijst de hieraan verbonden uitgave aan op volgend artikel van het exploitatiebudget 2024/GM4-03-02/0710-00/6479153/GEMEENTE/EVE/IP-GEEN

Artikel 4 - Aan Veronique Hoedt wordt de toelating verleend tot het gedeeltelijk afsluiten van de Bosstraat vanaf het kruispunt Bosstraat/Plaanstraat tot aan het kruispunt Bosstraat/Zagmanstraat op zaterdag 29 juni 2024 van 15u30 tot 23u59. Beide kruispunten dienen ten allen tijde toegankelijk te blijven voor het verkeer.

Artikel 5 - De organisatie neemt de nodige maatregelen om de veiligheid en het goede verloop van het buurfeest te verzekeren. De aangelanden dienen minstens 48u op voorhand verwittigd te worden van het buurtfeest en de eventuele overlast.

Artikel 6 - Een vrije doorgang van 4m dient ten allen tijde verleend te worden aan de hulpdiensten.

Artikel 7 - Uiterlijk 24u na beëindiging van het buurtfeest moet het openbaar domein in zijn oorspronkelijke staat achtergelaten worden en ontdaan worden van alle afval.

Artikel 8 – De nodige signalisatie wordt ter plaatse geleverd door de gemeentelijke uitvoeringsdiensten op donderdag 27 juni 2024.

Artikel 9– De aanvrager dient zelf in te staan voor het ter plaatse zetten van de signalisatie en dit minstens een half uur voor aanvang van het buurtfeest en terug te plaatsen ten laatste een half uur na beëindiging van het buurtfeest. De signalisatieverantwoordelijke is Veronique Hoedt (0472723177).

Artikel 10 – Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan:

  • de korpschef van de politiezone Schelde-Leie
  • de brandweerzone Centrum te Gent
  • de aanvrager