Het zittingsverslag van 30 september 2024, dat ten minste 8 dagen vóór de vergadering op het gemeentesecretariaat ter beschikking gehouden is van de raadsleden.
Artikel 1 - Het zittingsverslag van 30 september 2024 wordt goedgekeurd.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 23 september 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Gaselwest die op 19 november 2024 om 18 uur plaatsheeft in het Fluvius-gebouw, P. Kennedypark 12 te 8500 Kortrijk.
De gemeente is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Gaselwest.
De documentatiestukken betreffende deze agendapunten werden elektronisch geraadpleegd op het Extranet van Gaselwest.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Artikel 1 - Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest van 19 november 2024:
Artikel 2 - De vertegenwoordiger van de gemeente, de heer Ivan Schaubroeck, of zijn plaatsvervanger, de heer Dirk Le Roy, die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest op 19 november 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3 - Het college te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Gaselwest, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De uitnodiging van IGS Westlede van 12 september 2024 voor de buitengewone algemene vergadering, welke doorgaat op 19 november 2024 om 19 uur op de hoofdzetel te Lochristi en eveneens digitaal georganiseerd wordt, met volgende agendapunten:
De gemeente is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Westlede.
Het decreet lokaal bestuur.
Artikel 1 - Keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van het IGS Westlede van 19 november 2024 goed:
Artikel 2 - Aan schepen Thomas Van Ongeval, effectief vertegenwoordiger van de gemeente en schepen Annemie De Gussem, plaatsvervanger, wordt opdracht gegeven in te stemmen met de diverse punten op deze agenda.
Artikel 3 - Afschrift van deze beslissing over te maken aan IGS Westlede op volgend e-mailadres shirley.baeke@westlede.be.
Het aangetekend schrijven van IVM van 19 september 2024 inzake de uitnodiging tot de buitengewone algemene vergadering van 20 november 2024 met de agenda en de informatie betreffende de agendapunten.
De agenda voor de buitengewone algemene vergadering van IVM van 20 november 2024, vastgesteld door de raad van bestuur in zijn zitting van 17 september 2024.
De statuten van IVM.
De beslissing van de gemeenteraad van 4 februari 2019 waarbij de heer Dirk Vos als vertegenwoordiger en de heer Koen De Bleeckere als plaatsvervangend vertegenwoordiger werden aangeduid om deel te nemen aan de algemene vergaderingen van IVM voor de duurtijd van de huidige legislatuur.
De beslissing van de gemeenteraad van 30 mei 2022 waarbij de heer Peter Vermaerke als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van IVM werd aangeduid ter vervanging van de heer Koen De Bleeckere voor de duurtijd van de huidige legislatuur.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen.
Artikel 1 - Goedkeuring te hechten aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van IVM van 20 november 2024 en aan de afzonderlijke agendapunten die dit vereisen:
Artikel 2 - De vertegenwoordiger, schepen Dirk Vos, of plaatsvervangende vertegenwoordiger, raadslid Peter Vermaerke, van de gemeente te mandateren om op de buitengewone algemene vergadering van IVM van 20 november 2024 zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.
De volmachtdrager beschikt over het totaal van het aantal stemmen waarover de gemeente beschikt, zijnde 11.574 stemmen.
Artikel 3 - Afschrift van deze beslissing per e-mail over te maken aan IVM.
De oproepingsbrief van 5 september 2024 voor de buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv (voorheen TMVS dv) op 26 november 2024, waarin de agenda werd meegedeeld.
Gemeente Nazareth is aangesloten bij Creat Services dv.
De statuten van Creat Services dv.
De bepalingen van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 1 - De raad verleent goedkeuring aan alle punten op de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering Creat Services dv van 26 november 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
Artikel 2 - De heer Peter Vermaerke, raadslid, wonende 's Gravenstraat 142 te 9810 Nazareth (peter.vermaerke@nazareth.be) is aangeduid als vertegenwoordiger in de buitengewone algemene vergaderingen van Creat Services dv en wordt gevolmachtigd in naam van de raad deel te nemen aan al de beraadslagingen en stemmingen, alle notulen, de aanwezigheidslijst en andere documenten te tekenen, en in het algemeen alles te doen wat nodig is om de belangen van de raad te behartigen op deze vergaderingen.
Artikel 3 - De heer Peter Versnaeyen, raadslid, wonende Deinzestraat 19 te 9810 Nazareth (peter.versnaeyen@nazareth.be) is aangeduid als plaatsvervanger.
Artikel 4 - De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Buitengewone Algemene Vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 26 november 2024, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Buitengewone Algemene Vergadering.
Artikel 5 - Een afschrift van dit besluit zal verzonden worden:
De uitnodiging van de Buitengewone Algemene Vergadering van Veneco van 19 september 2024, met aanduiding van de agenda voor de Buitengewone Algemene Vergadering van 27 november 2024.
Gemeente Nazareth is vennoot van de Intergemeentelijke Vereniging Veneco.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Artikel 33 § 5 van de gecoördineerde statuten van Veneco van 1 januari 2024 dat stelt dat de vertegenwoordiger voor de volledige duur van de legislatuur kan worden aangeduid, de concrete inhoud van het mandaat van de vertegenwoordiger daarentegen dient herhaald te worden voor elke Algemene Vergadering.
Artikel 436 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 met betrekking tot de onverenigbaarheden.
Dat de afgevaardigde geen lid mag zijn van de Raad van Bestuur.
Artikel 1 - De agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda van de Algemene Vergadering van de Intergemeentelijke Vereniging Veneco die plaatsvindt op 27 november 2024 worden goedgekeurd:
Artikel 2 - Aan de vertegenwoordiger van de gemeente Nazareth, raadslid Christiaan Van herzeele, en in voorkomend geval de plaatsvervanger, raadslid Yves Ghyselinck, houder van 1.000 aandelen, die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de Intergemeentelijke Vereniging Veneco die plaatsvindt op 27 november 2024 om 18.00 u in ‘Feestzaal Breughel’, Beerveldsebaan 32 – 9080 Lochristi, wordt het mandaat gegeven om:
Artikel 3 - Afschrift van deze beslissing over te maken aan Veneco per mail aan veronique.verstraeten@veneco.be.
De oproepingsbrief van 17 september 2024 voor de Buitengewone Algemene Vergadering van Farys ov op 29 november 2024, waarin de agenda werd meegedeeld.
Gemeente Nazareth is aangesloten bij Farys ov.
De statuten van Farys ov.
De bepalingen van het Decreet over het Lokaal Bestuur.
Artikel 1 - De raad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering Farys ov van 29 november 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
Artikel 2 - De heer Peter Vermaerke, raadslid, wonende 't Gravenstraat 142 te 9810 Nazareth (peter.vermaerke@nazareth.be), is aangeduid om de gemeenteraad te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van Farys ov en is gevolmachtigd in naam van de gemeenteraad deel te nemen aan al de beraadslagingen en stemmingen, alle notulen, de aanwezigheidslijst en andere documenten te tekenen, en in het algemeen alles te doen wat nodig is om de belangen van de gemeenteraad te behartigen op deze vergaderingen.
Artikel 3 - De heer Yves Ghyselinck, raadslid, wonende Ten Edestraat 38 A te 9810 Nazareth (yves.ghyselinck@nazareth.be), is aangeduid als plaatsvervanger.
Artikel 4 - De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervanger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Buitengewone Algemene Vergadering van Farys ov vastgesteld op 29 november 2024, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Buitengewone Algemene Vergadering.
Artikel 5 - Een afschrift van dit besluit zal gestuurd worden:
Kerkfabriek OLV Geboorte Nazareth diende de jaarrekening 2023 in.
Deze jaarrekening werd vastgesteld op de kerkraad van 29 januari 2024.
De gemeenteraad moet in deze advies verlenen aan de gouverneur die de jaarrekening uiteindelijk definitief vaststelt.
Het saldo van de rekening over het boekjaar 2023 is in overeenstemming met de stand van de financiële rekeningen op 31 december 2023.
De jaarrekening 2023 vertoont een overschot van € 10.443,82.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid artikel 54 en 55.
Raadslid Simon Van Poucke stelt de vraag of de goedkeuring van jaarrekening niet laat komt (volgens verslag is jaarrekening reeds opgemaakt in januari 2024). Dossier is pas doorgestuurd begin september.
Artikel 1 - Adviseert de jaarrekening 2023 van de kerkfabriek OLV Geboorte Nazareth positief met volgende cijfers:
Exploitatieontvangsten |
38.734,71 |
Exploitatieuitgaven |
33.980,49 |
Overboekingen |
/ |
Exploitatie eigen financieel boekjaar |
4.754,22 |
Overschot vorig boekjaar |
59.608,36 |
Exploitatietoelage |
/ |
Overschot/tekort exploitatie |
64.362,58 |
Investeringsontvangsten |
664.996,68 |
Investeringsuitgaven |
632.502,48 |
Overboekingen |
/ |
Investeringen eigen financieel boekjaar |
32.494,20 |
Overschot/tekort vorig boekjaar |
/ |
Overschot/tekort investeringen
|
-22.050,38 |
Totaal patrimonium (roerende beleggingen)
|
1.665.774,09 |
Kerkfabriek Sint-Amandus Eke diende de jaarrekening 2023 in.
Deze jaarrekening werd vastgesteld op de kerkraad van 26 februari 2024.
De gemeenteraad moet in deze een advies verlenen aan de gouverneur die de jaarrekening uiteindelijk definitief vaststelt.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid artikel 54 en 55.
Raadslid Simon Van Poucke vraagt of de goedkeuring van de jaarrekening niet laat komt. Het dossier is pas doorgestuurd begin september 2024.
Artikel 1 -Adviseert de jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint-Amandus Eke positief met volgende cijfers:
Exploitatieontvangsten |
30.125,83 |
Exploitatieuitgaven |
48.937,07 |
Overboekingen |
/ |
Exploitatie eigen financieel boekjaar |
-18.811,24 |
Overschot vorig boekjaar |
10.347,96 |
Exploitatietoelage |
20.000,00 |
Overschot/tekort exploitatie |
11.536,72 |
Investeringsontvangsten |
0 |
Investeringsuitgaven |
0 |
Overboekingen |
/ |
Investeringen eigen financieel boekjaar |
/ |
Overschot/tekort vorig boekjaar |
/ |
Overschot/tekort investeringen
|
/ |
Totaal patrimonium (roerende beleggingen)
|
1.221.219,77 |
Goedkeuren van de opstart van de overheidsopdracht “Vormgeving van het infoblad Nazareth-De Pinte”.
In het kader van de opdracht “Vormgeving van het infoblad Nazareth-De Pinte” werd een bestek met nr. TECH2024-018 opgesteld door de dienst communicatie en facility.
Om de continuïteit te verbeteren, wordt de mogelijkheid opgenomen in het bestek om de opdracht maximaal 2 maal te verlengen met 12 maanden (november 2025 – november 2026 en november 2026 – november 2027).
Deze verlenging is pas mogelijk na een positieve evaluatie van de leidend ambtenaar van de uitgevoerde diensten van de basisopdracht (februari 2025 - november 2025).
De raming excl. btw bereikt de limiet van € 143.000,00 voor het gebruik van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking niet.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het bestek, raming en gunningswijze werden ter kennisname voorgelegd aan het fusiecollege in zitting van 7 oktober 2024.
De wet van 17 juni 2013 houdende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet) en artikel 57.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 houdende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Artikel 56, § 3, 5° en 6° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en zijn uitvoeringsbesluiten.
De financiële impact is niet voorzien in het meerjarenplan en leidt tot aanpassingen (extra uitgave te voorzien).
De totale uitgave van deze opdracht wordt geraamd op € 114.000,00 incl. btw voor de basisopdracht (2025 - € 30.400) en de 2 verlengingen (2026 en 2027 - € 83.600,00).
De uitgave zal voorzien worden op het communicatiebudget 2025.
Raadslid Christiaan Van herzeele vraagt of er bij een van komende infobladen een stratenplan kan worden toegevoegd. Er is voorzien dat ieder huisgezin een zal krijgen.
Raadslid Nele Le Roy vraagt of er nog een overzicht komt van alle straatnamen en wijzigingen huisnummers. Overzicht van alle straatnamen zal worden gecommuniceerd, er zal worden onderzocht of de verschilbestanden kunnen ter beschikking gesteld worden aan lokale ondernemingen.
Artikel 1 – Keurt het bestek met nr. TECH2024-018 en de raming goed voor de opdracht “Vormgeving van het infoblad Nazareth-De Pinte”, opgesteld door de dienst communicatie en facility. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bijzonder bestek en zoals opgenomen in de algemene aannemingsvoorwaarden voor de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Artikel 2 - Bovengenoemde opdracht zal bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking worden gegund en volgende firma’s worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure:
Artikel 3 - Het college wordt gemachtigd tot gunning en verdere opvolging van bovengenoemd dossier.
Opmaak begroting 2025 van de Hulpverleningszone Centrum.
Na de bespreking ervan in de begrotingscommissie keurde het zonecollege van de Hulpverleningszone Centrum op 25 september 2024 het ontwerp van de begroting voor het dienstjaar 2025 goed.
De dotaties van de gemeenten aan de Hulpverleningszone Centrum worden jaarlijks goedgekeurd door de gemeenteraad. In functie van het ontwerp van de begroting en de door de gemeenten aanvaarde verdeelsleutel worden voor 2025 door Nazareth - De Pinte volgende dotaties toegekend aan de Hulpverleningszone Centrum:
Type | Nazareth-De Pinte |
Exploitatie | 907.111 |
Investeringen | 82.488 |
Pensioenbijdrage | 6.078 |
De definitieve goedkeuring van de begroting 2025 door de zoneraad is ingepland op woensdag 16 oktober 2024. De begrotingsopmaak van de zone voor het volgende dienstjaar dient telkens te worden goedgekeurd in de zoneraad van de maand oktober omwille van de door de wetgever opgelegde termijnen inzake het goedkeuringstoezicht.
De goedkeuring van de toezichthoudende overheid is vereist opdat de begroting van de hulpverleningszone uitvoerbaar zou zijn. Het bestuurlijk toezicht dient daarom een afschrift van de gemeenteraadsbesluiten betreffende de dotaties aan de zone te ontvangen om de begroting voor het dienstjaar 2025 definitief te kunnen goedkeuren.
Een voor eensluidend verklaard afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de toezichthoudende overheid en aan de Hulpverleningszone Centrum.
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017, artikel 40, § 1-2.
Wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, artikelen 67-68.
Koninklijk Besluit van 19 april 2014 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de hulpverleningszones.
Type | voorzien MJP De Pinte | voorzien MJP Nazareth | Totaal | nieuwe cijfers | verschil |
Exploitatie | 359.223 | 561.607 | 920.830 | 907.111,00 | -13.719 |
Investeringen | 32.666 | 50.054 | 82.720 | 82.488,00 | -232 |
Pensioenen | 2.406 | 0 | 2.406 | 6.078,00 | +3.672 |
Totaal | 394.295 | 611.661 | 1.005.956 | 995.677,00 | -10.279 |
Artikel 1 - Keurt de volgende dotaties voor Nazareth-De Pinte aan de Hulpverleningszone Centrum voor dienstjaar 2025 goed:
Artikel 2 - Afschrift van deze beslissing wordt voor verder gevolg overgemaakt aan:
Door een wijziging in de samenstelling van de gemeenten van Zone Centrum vanaf 2025, en een aantal gemeentelijke fusies binnen de zone vanaf datzelfde jaar, dringt een aanpassing van de zonale verdeelsleutel zich op.
Art. 67 van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid bepaalt dat de hulpverleningszones gefinancierd worden door onder meer dotaties van de gemeenten die deel uitmaken van de zone.
Art. 68 van diezelfde wet stelt dat de dotaties van de gemeenten van de zone jaarlijks worden vastgelegd door de zoneraad op basis van een akkoord, bereikt tussen de verschillende betrokken gemeenteraden. Bij gebrek aan dergelijk akkoord, wordt de dotatie van elke gemeente vastgesteld door de provinciegouverneur volgens de bepalingen omschreven in de wet.
Naar aanleiding van de oprichting van de Hulpverleningszone Centrum legde de prezoneraad op 25 november 2013 de principes vast die aan de grondslag liggen van de verdeelsleutel.
De prezoneraad verklaarde zich akkoord om de door de federale werkgroep voorgestelde verdeelsleutel toe te passen. Deze verdeelsleutel bepaalt de jaarlijkse bijdrage van elke gemeente aan de hulpverleningszone en houdt rekening met volgende criteria en wegingen:
Er is geen weging voor het criterium oppervlakte opgenomen omdat dit gelinkt wordt aan het criterium van de bevolking. Deze twee criteria vormen samen de bevolkingsdichtheid, waaraan elke andere bovenstaande factor wordt gerelateerd.
De prezoneraad besliste tevens de herverdeling van de kosten binnen de zone te spreiden over een periode van tien jaar (2013 - 2023), teneinde de evolutie naar de overeengekomen verdeelsleutel geleidelijk te laten verlopen. De beginpercentages van deze overgangsperiode zijn de effectieve bijdragen van de verschillende gemeenten in het jaar 2013 en werden door een auditcomité van financieel directeurs vastgelegd (financiële nulmeting). De eindpercentages zijn de definitieve verdeelsleutel zoals voorgesteld door de federale werkgroep.
Naar aanleiding van enkele fusies van gemeenten binnen de provincie Oost-Vlaanderen in 2019 wijzigde de samenstelling en de onderlinge verhouding van de gemeenten van de Hulpverleningszone Centrum. Dit heeft een impact gehad op de verdeelsleutel die toegepast wordt voor de berekening van de gemeentelijke dotaties. Zone Centrum koos ervoor om de door de federale werkgroep voorgestelde verdeelsleutel verder te hanteren en ook toe te passen op de toetredende gemeenten Deinze en Lievegem. Voor de berekening van de nieuwe verdeelsleutel werd uitgegaan van de cijfers die de federale werkgroep heeft berekend voor Zone Centrum en Zone Meetjesland. Enkel de fusionerende gemeenten werden mee in rekening gebracht en op basis van deze cijfers werd een nieuw percentage berekend dat de huidige verdeelsleutel uitmaakt. Zoals bij de opstart van Zone Centrum werd opnieuw een overgangsperiode van tien jaar voorzien (2017-2027), om van de bestaande actuele verdeling (effectieve bijdragen van de gemeenten in 2017) over te gaan naar de overeengekomen verdeelsleutel (cf. zoneraad van 24/10/2018).
Reden waarom deze beslissing wordt genomen
Naar aanleiding van een nieuwe wijziging in de samenstelling van de gemeenten van Zone Centrum vanaf 2025, en een aantal gemeentelijke fusies binnen de zone vanaf datzelfde jaar, dringt een nieuwe aanpassing van de zonale verdeelsleutel zich op.
In dit kader werd een poging gedaan om de oorspronkelijke verdeelsleutel, gebaseerd op het werk van de federale werkgroep, te reconstrueren. Deze oefening heeft niet tot een bevredigend resultaat geleid, en na contact met de federale overheid blijkt dat de brondata die gebruikt werd voor de door de federale werkgroep berekende verdeling niet langer beschikbaar is. Zone Centrum heeft bijgevolg zicht op de door de werkgroep gehanteerde principes en de gebruikte parameters, alsook op het resultaat van de verdeling voor de (toenmalige) gemeenten van de zone, maar niet op de achterliggende gegevens die aan de grondslag liggen van de berekening. Dit heeft als gevolg dat er geen concrete formule voorhanden is om de zonale verdeelsleutel te herberekenen in geval van toe- of uittredende gemeenten, zoals het geval met Laarne en Wetteren, die vanaf 2025 deel zullen uitmaken van Zone Centrum.
Om bovenstaande reden heeft de zone een eigen ad hoc berekening gemaakt om het aandeel van de toetredende gemeenten te bepalen, rekening houdend met de parameters die gehanteerd werden door de federale werkgroep.
De uiteindelijke verdeelsleutel is zodanig berekend dat het totaal 100% bedraagt, en wordt afgerond op vijf cijfers na de komma. Dit laatste heeft tot gevolg dat bij de verdeling van de 100.000 stemmen i.k.v. een beslissing m.b.t. de begroting(swijziging) of de jaarrekening (cf. art. 51 van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid) er niet gewerkt moet worden met afrondingen.
Er wordt opnieuw gekozen om te werken met een overgangsperiode, om van de bestaande actuele verdeling (huidige effectieve bijdragen van de gemeenten) over te gaan naar de overeengekomen verdeelsleutel. Het eindpunt blijft echter behouden op het jaar 2027. De nieuwe zonale verdeelsleutel zal dus evolueren over de driejarige periode 2025-2027, en zal in 2027 het eindpunt en dus de definitieve verdeling, die voor onbepaalde duur zal gelden, bereiken.
Aan de nieuwe fusiegemeenten zal een percentage toegekend worden dat de som bedraagt van de individuele fuserende gemeenten.
Voor de concrete verdeelsleutel voor de Zone Centrum vanaf het jaar 2025 wordt verwezen naar de bijlage die integraal deel uitmaakt van dit besluit.
Een voor eensluidend verklaard afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de toezichthoudende overheid en aan de Hulpverleningszone Centrum.
De wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, in het bijzonder de artikelen 26, 67, en 68.
Evolutie van de verdeelsleutel
Huidige verdeelsleutel: 2023 en 2024
Toekomstige verdeelsleutel (goed te keuren): 2025-2027
Gemeente |
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Nazareth | 0,960% | 0,970% | 0,938% | 0,944% | 0,949% |
De Pinte | 0,620% | 0,630% | 0,615% | 0,624% | 0,632% |
Totaal | 1,580% | 1,600% | 1,553% | 1,568% | 1,581% |
Artikel 1 - Keurt goed de zonale verdeelsleutel voor de Hulpverleningszone Centrum zoals deze is opgenomen in de bijlage die integraal deel uitmaakt van dit besluit.
Artikel 2 - Keurt goed dat een overgangsperiode over de periode 2025-2027 gehanteerd wordt om van de actuele bijdragen te evolueren naar de overeengekomen verdeelsleutel.
Artikel 3 - Een voor eensluidend verklaard afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan:
Om nog in aanmerking te komen voor watergerelateerde subsidies moeten lokale besturen ten laatste op 31/12/2024 over een goedgekeurd hemelwater- en droogteplan beschikken.
De voorbije jaren kende ons klimaat extremen met afwisseling van lange droge periodes en momenten van intense overvloedige neerslag. Daarbij is het inzicht gegroeid dat we met meer zorg moeten omgaan met hemelwater. Met een hemelwater- en droogteplan (HWDP) wordt een integrale visie over de (hemel)waterhuishouding van een gemeente beoogd. De Blue Deal, het plan van de Vlaamse regering in de strijd tegen waterschaarste en droogte, stelt bovendien dat een gemeente vanaf 2024 enkel nog toegang heeft tot water-gerelateerde subsidies als zij beschikt over een voldoende ambitieus hemelwater- en droogteplan. FARYS heeft een aanpak uitgewerkt om voor de gemeente tijdig een hemelwater- en droogteplan te laten opmaken volgens de bepalingen van de blauwdruk zoals goedgekeurd door de CIW (Coördinatiecommissie Integraal Waterbeleid). Deze blauwdruk beschrijft de vereisten waaraan een HWDP zowel inhoudelijk als procesmatig moet voldoen.
Externe projectleider via Farys = Laura Hoebeke - Hydroscan.
Via de opmaak van een HWDP wordt er vorm gegeven aan een integrale, gedragen en gebiedsdekkende visie op het hele watersysteem in de gemeente, met als belangrijkste doel om in samenspraak met de betrokken stakeholders het watersysteem weerbaar te maken tegen de gevolgen van de klimaatverandering en zo bij te dragen aan een leefbare en klimaatrobuuste omgeving.
Het HWDP bestaat uit een beschrijving van omgevingsfactoren, de ambities van de gemeente, potentieelkaarten voor het grondgebied en een maatregelencatalogus die verschillende typemaatregelen linkt aan ruimtelijke typologieën. Op basis van deze bronnen zal de gemeente, samen met de stakeholders de visie voor haar grondgebied bepalen.
Volgende vergaderingen werden georganiseerd om tot een finaal HWDP te komen:
Vervolg:
Nadat het HWDP werd goedgekeurd door de Gemeenteraad, moeten de inwoners nog geïnformeerd worden en wordt het HWDP bekend gemaakt via de gemeentelijke website en de commissie integraal waterbeleid.
Vervolgens kunnen we de acties die in het HWDP werden beschreven, uitvoeren en verder opvolgen.
De uitgave voor de opmaak van het hemelwater- en droogteplan werd ten laste gelegd van de AquaRio-enveloppe.
Een goedgekeurd hemelwater- en droogteplan zal als voorwaarde gelden voor het verkrijgen van tal van watergerelateerde subsidies.
Raadslid Simon Van Poucke vraagt waarom het zo lang geduurd heeft tussen de initiële oplevering en de definitieve beslissing. Het afwerken van het plan heeft tijd gevraagd, er waren nog verschillende tussenstappen nodig.
Raadslid Simon Van Poucke vraagt of lopende projecten nog getoetst worden aan het finaal hemelwater- en droogteplan. Bij lopende projecten is reeds maximaal rekening gehouden met het hemelwater en droogteplan.
Artikel 1 - Keurt het finaal hemelwater- en droogteplan goed.
Sinds 10 oktober zijn er deelwagens van Cambio ter beschikking aan het station in Nazareth (actie Mobiliteitsplan Nazareth - Hoppinpunt station Eke-Nazareth).
Voor het autodelen en de voorbehouden parkeerplaatsen van Cambio moet een aanvullend reglement opgemaakt worden.
Om de doelstellingen uit het lokaal energie- en klimaatpact te behalen heeft het gemeentebestuur op 18 september 2024 de beslissing genomen 4 elektrische deelwagens af te nemen uit het raamcontract van streekintercommunale Veneco: VENEGO!.
Om de kans op slagen van het deelsysteem te verhogen, is het aangewezen om voorbehouden parkeerplaatsen te voorzien voor deze wagens alsook .
Conform het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 18 september 2024, worden deelwagens op de volgende locatie voorzien:
Hiertoe maken we voorliggend aanvullend reglement op.
De deelwagens op het Dorp Nazareth en op het Kerkplein Eke worden voorzien in de blauwe zone. Het is aangewezen om net als bij voorbehouden parkeerplaatsen voor mindervaliden, de parkeerduur voor Cambio onbeperkt te voorzien, waardoor ze niet onder de blauwe zone vallen.
Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikels 40 en 41
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 18 september 2024 betreffende goedkeuring deelname en afname van 4 deelwagens van Cambio binnen het regionaal autodeelproject VENEGO!
Artikel 1 - Voorziet voorbehouden parkeerplaatsen voor autodeelwagens van Cambio op volgende locaties:
Artikel 2 - Bepaalt dat de 4 deelwagens van Cambio onbeperkt in de blauwe zone kunnen parkeren en bijgevolg niet onder de reglementering van de blauwe zone vallen, wanneer ze geparkeerd staan op de voorbehouden parkeerplaatsen voor Cambio. Deze nummerplaten zullen ook doorgegeven worden aan de concessionaris.
Artikel 3 - Dit reglement wordt ter kennis gebracht aan de weggebruiker door middel van verkeersborden en wegmarkeringen door:
Artikel 4 - Alle overtredingen op de voorschriften van dit reglement zullen bestraft worden zoals artikel 29 van de gecoördineerde wetten op de politie van het wegverkeer voorschrijft.
Artikel 5 - De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van het lokaal bestuur.
Artikel 6 - De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.
Artikel 7 - De aanvullende verkeersreglementen of gedeelten ervan die in strijd zijn met het huidig reglement worden opgeheven bij het in voege treden van dit reglement.
Artikel 8 - Naast het overmaken aan de Vlaamse Overheid wordt tevens een afschrift van dit besluit gestuurd naar:
Artikel 9 - Keurt het aanvullend reglement voor wagens van Cambio goed.
Deze concessieovereenkomst heeft betrekking op de handhaving van de blauwe zones op het grondgebied van de lokale besturen De Pinte en Nazareth.
Beide lokale besturen hebben een lopende opdracht voor de handhaving van de eigen blauwe zones, en voor beide besturen eindigt deze opdracht op 31 december 2024.
De lokale besturen De Pinte en Nazareth fusioneren en vormen vanaf 1 januari 2025 de nieuwe gemeente Nazareth-De Pinte.
Volgend uit bovenstaande wordt een nieuwe concessieovereenkomst in de markt geplaatst, onder de vorm van een gezamenlijke opdracht, waarbij het lokaal bestuur De Pinte optreedt als penhouder.
Lokaal Bestuur Nazareth - De Pinte draagt aan de concessionaris de controle over op het parkeren in de blauwe zone met daaraan verbonden de inning van de retributies of tarieven conform de voorwaarden van de concessieovereenkomst. De blauwe zone is geldig van maandag tot en met zaterdag tussen 09u00 en 18u00. Op zondag en wettelijke feestdagen is de blauwe zone niet van toepassing. Onder wettelijke feestdagen wordt verstaan: Nieuwjaar, Paasmaandag, Dag van de Arbeid, O.H. Hemelvaart, Pinkstermaandag, 21 juli, O.L.V Hemelvaart, Allerheiligen, Wapenstilstand en Kerstmis.
In het totaal betreft het ongeveer 370 parkeerplaatsen. De concessie wordt toegestaan voor een periode van 5 jaar met een vermoedelijke ingang op 1 januari 2025, met een proefperiode van 1 jaar.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen
De concessievergoeding bestaat uit de betaling van een percentage van de inkomsten van de uitbating, en omvat dus alleen een inkomst voor de gemeente en geen uitgave.
Raadslid Simon Van Poucke vraagt of de locaties van de blauwe zone en de langduurparking (dekenij, cc Centrum) nog worden geëvalueerd. Bij het bepalen van de blauwe zones is er rekening gehouden met de belangen van de handelszaken.
Raadslid Simon Van Poucke vraagt of langduurparkings voldoende bekend worden gemaakt. Er is voorzien om bijkomende borden te voorzien om de langduurparkings aan te duiden.
Artikel 1 - De raad keurt het bestek voor de concessie blauwe zone goed.
Artikel 2 - Een nieuwe concessieovereenkomst wordt in de markt geplaatst, onder de vorm van een gezamenlijke opdracht, waarbij het lokaal bestuur De Pinte optreedt als penhouder.
Het plangebied van het RUP ‘Natuurontwikkeling Axelvijver’ is gelegen op circa 1,3 km ten zuiden van het dorpscentrum van Nazareth, meer bepaald in het openruimtegebied tussen de Axeldreef, ‘s Gravenstraat en de Steenweg Deinze.
Het voorliggende RUP zal de gewenste bestemming en de bijhorende stedenbouwkundige voorschriften voor de Axelvijver in Nazareth vastleggen. Het gewestplan ‘Oudenaarde’ (K.B. 24/02/1977 en latere wijzigingen) bestemt het plangebied als ‘ontginningsgebied met nabestemming agrarisch gebied’.
Conform de opties van het vroegere gemeentelijk ruimtelijk structuurplan en het nieuwe gemeentelijk ruimtelijk beleidsplan wil de gemeente Nazareth de natuurontwikkeling in de Axelvijver bevorderen.
Voor de exacte afbakening van het RUP wordt er gekozen om het plangebied te laten samenvallen met de gewestplanbegrenzing van het ‘ontginningsgebied met nabestemming agrarisch gebied’. Dit komt niet volledig overeen met bestaande perceelgrenzen, maar op deze manier zal wel de volledige gewestplanbestemming van het ontginningsgebied vervangen worden door een bestemming in het RUP.
Op basis van de ontvangen adviezen werd het voorontwerp RUP - waar nodig - aangevuld en aangepast tot een ontwerp RUP. De gemeenteraad van de gemeente Nazareth heeft het ontwerp van het ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) ‘Natuurontwikkeling Axelvijver’ voorlopig vastgesteld tijdens de zitting van 27 mei 2024.
Tijdens het openbaar onderzoek wordt het ontwerp RUP gedurende 60 dagen ter inzage gelegd in het gemeentehuis. Het openbaar onderzoek werd georganiseerd vanaf 15 juni 2024 tot en met 14 augustus 2024.
De gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (GECORO) bundelt en coördineert alle adviezen, opmerkingen en bezwaren en brengt binnen negentig dagen na het einde van het openbaar onderzoek gemotiveerd advies uit bij de gemeenteraad.
Het advies van de GECORO bevat de integrale adviezen van het departement Omgeving Vlaanderen en van de deputatie van de provincie Oost-Vlaanderen. Beide adviezen zijn gunstig.
Het advies van de GECORO is als afzonderlijk stuk bij het dossier van het RUP beschikbaar.
De gemeenteraad stelt binnen honderdtachtig dagen na het einde van het openbaar onderzoek het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan definitief vast. Deze termijn is eventueel nog verlengbaar met 60 dagen. De Vlaamse Regering en de deputatie beschikken ook nog over een schorsingsbevoegdheid. De Vlaamse Regering kan het definitief vastgesteld RUP ook geheel of gedeeltelijk vernietigen. Als het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan niet tijdig is geschorst of vernietigd, wordt de gemeenteraadsbeslissing houdende definitieve vaststelling van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan binnen zestig dagen na de definitieve vaststelling bij uittreksel bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad en wordt ze binnen dezelfde termijn volledig bekendgemaakt op de website, vermeld in het Belgisch Staatsblad.
Het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan treedt in werking veertien dagen na de bekendmaking van de gemeenteraadsbeslissing houdende definitieve vaststelling van het plan bij uittreksel in het Belgisch Staatsblad.
Overeenkomstig artikel 2.2.21 §5 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening (VCRO) bundelt en coördineert de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (gecoro) alle adviezen, opmerkingen en bezwaren en brengt binnen negentig dagen na het einde van het openbaar onderzoek gemotiveerd advies uit bij de gemeenteraad.
Raadslid Simon Van Poucke vraagt waarom er hier niet wordt gewerkt met een PPS - er komen vragen over de exploitatie. Dit zal worden beoordeeld worden bij de omgevingsvergunningsaanvraag (bvb. opmaak MER). Er moet gekeken worden naar de milieueffecten bij het aanvragen van de omgevingsvergunning.
Artikel 1 - Stelt vast dat er tijdens het openbaar onderzoek 2 adviezen en 13 bezwaarschriften werden ingediend en sluit zich aan bij de beoordeling van deze bezwaren door de Gecoro, zoals verwoord in het advies van de Gecoro van 23 september 2024.
Artikel 2 - Het ontwerp ruimtelijk uitvoeringsplan "Natuurontwikkeling Axelvijver", omvattende:
zonder wijzigingen definitief vast te stellen.
Artikel 3 - Een afschrift van deze beslissing en van het advies van de Gecoro te bezorgen aan:
Naar aanleiding van het schrijven van het Parket van de procureur des Konings betreffende een wijziging in het GAS protocolakkoord niet-verkeer.
Onderstaande wijziging werd aangebracht in het protocolakkoord niet-verkeer:
A.1.1.1. inbreuk op de artikelen 461 en 463 van het Strafwetboek[1], onder de cumulatieve toepassingsvoorwaarden:
[1] Hij die een zaak die hem niet toebehoort, bedrieglijk wegneemt, is schuldig aan diefstal. Met diefstal wordt gelijkgesteld het bedrieglijk wegnemen van andermans goed voor een kortstondig gebruik.
Artikel 1 - Neemt kennis van het schrijven van het Parket van de procureur des Konings.
Artikel 2 - Neemt kennis van het gewijzigde GAS protocolakkoord niet-verkeer.
Artikel 3 - Het gewijzigd protocolakkoord niet-verkeer ondertekend voor akkoord te bezorgen aan het Parket van de procureur des Konings via het e-mailadres directiesecretariaatparketovl@just.fgov.be.
Artikel 4 - In artikel 64 van het GAS-reglement Schelde Leie onder het 2e punt het bedrag van 250 euro vervangen door 500 euro.
Op 4 juli 2024 was er een overleg tussen Harmonie Vrank & Vrij en de gemeentelijke diensten.
Tijdens dit overleg kwamen enkele vragen naar voor, waaronder hun 175-jarig bestaan op 3 mei 2025.
Hun vragen werden voorgelegd aan het schepencollege in zitting van 8 juli 2024.
Het college steunt de vraag naar een financiële tussenkomst in de festiviteiten n.a.v. het 175-jarig bestaan. Dit kan onder de vorm van een nominatieve subsidie ten belope van € 3.500,00. Het voorstel voor deze nominatieve subsidie wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Sinds het Decreet Lokaal Bestuur en de regelgeving m.b.t. BBC 2020 is de lijst van nominatieve subsidies geen onderdeel meer van het beleidsrapport 'Budget'.
Ter verantwoording van het meerjarenplancijfers en als toelichting voor de raadsleden werd de lijst van de werkings- & investeringssubsidies informatie opgenomen als bijlage in het Meerjarenplan.
De gemeenteraad dient de lijst van nominatieve subsidies afzonderlijk goed te keuren, het betreft een specifieke bevoegdheid van de gemeenteraad en is niet delegeerbaar naar een ander orgaan.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 41, 23°.
Het bedrag van € 3.500,00 is NIET voorzien in het meerjarenplan en leidt tot een aanpassing.
Bedrag te voorzien op artikel: 2024/GM5-02-01/0710-00/649210/GEMEENTE/EVE/IP-GEEN.
Raadslid Simon Van Poucke vraagt hoe het bedrag van 3.500 euro bepaald werd. Dit is een gelijkaardig bedrag aan wat initiatieven krijgen.
Artikel 1 - Keurt de nominatieve subsidie van € 3.500,00 voor Harmonie Vrank en Vrij n.a.v. hun 175-jarig bestaan op 3 mei 2025 goed.
Artikel 2 - Voorziet deze subsidie bij een volgende vaststelling van het meerjarenplan.
Vragen van inwoner Pedro Duprez:
Raadslid Nele Le Roy: de nieuw geplaatste Blue Bikes nemen veel plaats in beslag in de fietsenstalling. Er wordt nagegaan of er een identieke fietsenstalling kan bijgeplaatst worden.
Raadslid Nele Le Roy: wanneer wordt FIBER geïntroduceerd in Nazareth? Zullen voetpaden opnieuw opgebroken worden? Er is overleg geweest, FIBER laat technisch toe om de aansluitingen te doen zonder dat er hiervoor aanpassingswerken aan voetpaden e.d. zou moeten gebeuren de komende 5 jaar.
Raadslid Simon Van Poucke vraagt of er reeds duidelijkheid is over aankoop parkeerplaatsen (cf. vorige gemeenteraad)? Dit dossier komt op een van de komende colleges.
Geen.
Namens Gemeenteraad,
Heidi Declercq
algemeen directeur wnd.
Dirk Le Roy
voorzitter