Terug
Gepubliceerd op 01/12/2023

Besluit  Gemeenteraad

ma 27/11/2023 - 20:00

Huishoudelijk en retributiereglement IBO Nazareth. Aanpassing. Goedkeuring.

Aanwezig: Dirk Le Roy, voorzitter
Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, schepenen
Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Annelies Lagaert, raadsleden
Steven Van de Velde, algemeen directeur
Verontschuldigd: Danny Claeys, burgemeester
Charlotte Ingels, raadslid
Aanleiding

Het huishoudelijk en retributiereglement IBO Nazareth is aan een update toe.

Bij een update van een reglement bekijken we graag of er inhoudelijke moet bij geschaafd worden. Enkele voorstellen tot aanpassing worden voorgelegd.

Context / feiten / argumenten

Voorstel van bijgewerkte reglement is toegevoegd als bijlage.

In het LOK van 16/10/2023 werd hier advies rond gegeven.

1) Basisupdate:

  • de coördinator wijzigde recent
  • bepaalde begrippen: lokaal bestuur i.p.v. gemeentebestuur, pedagogisch coach i.p.v. locatieverantwoordelijke,...
  • leeftijdsaanpassing in functie van het fiscaal attest

2) BSKO: momenteel is de doelgroep voor de binnenschoolse kinderopvang opnieuw 4e t.e.m. 6e leerjaar. 3e leerjaar gaat mee naar de BKO

3) Afspraken rond voeding:

  • We blijven gezonde voeding promoten en nemen daarom het advies op om geen suiker- en cafeïnehoudende dranken mee te geven in het lunchpakket.
  • In de praktijk wordt als vieruurtje ook wel een gezonde koek gegeven. We vullen dit aan in het reglement, dit voor de volledigheid.
  • In functie van het tijdig bestellen van warme maaltijden, vraagt de leverancier ons iets vroeger de nodige aantallen door te geven. Dit betekent dat ouders de warme maaltijden vroeger moeten bestellen. Het voorstel was om dit tot ten laatste 3 kalenderdagen voordien (17u) mogelijk te maken.

Dezelfde timing zou dan aangehouden worden in functie van annuleren van warme maaltijden.

Deze aanpassing krijgt een negatief advies vanuit het LOK omdat een ouder vaak pas tijdens het weekend de planning van komende week bekijkt. Voor kinderen die wekelijks gebruik maken van de warme maaltijd op woensdag is dit geen probleem, maar voor zij die dit slechts af en toe gebruiken wel. Het LOK adviseert om de deadline voor het bestellen van warme maaltijden voor die kinderen op maandag 9u te leggen.

Daarom wordt het reglement op die manier aangepast dat warme maaltijden standaard bij inschrijving worden doorgegeven (wat kan tot 3 kalenderdagen voordien om 17u), maar eventuele aanpassingen nog kunnen tot 2 kalenderdagen voordien tegen 9u.

Op die manier zal de inschatting van de te bestellen maaltijden kunnen gebeuren 3 kalenderdagen vooraf. Een kleine aanpassing in aantallen is voor de leverancier ook geen probleem.

4) Aanmelden versus inschrijven:

De inschrijvingsperiode wordt specifiek benoemd als zijnde 1 maand voor tot 3 kalenderdagen voor de vakantiedag/periode. Tijdens die periode is kosteloos annuleren mogelijk zonder specifieke reden.

5) Veiligheid:

  • Voortaan is geen schriftelijke toestemming nodig om een kind te laten ophalen door een derde. Mondelinge mededeling is voldoende. Dit is een aanpassing naar de praktijk.
  • De mogelijkheid tot het schorsen van kinderen en medewerkers wordt opgenomen voor situaties waarbij veiligheid binnen de opvang niet kan gegarandeerd worden.

6) Retributie:

  • De retributies worden aangepast naar de nieuwe geïndexeerde bedragen, hierbij rekening houdend met de decretaal opgelegde plafondbedragen.
  • Een aanpassing van de retributie voor busvervoer is aanbevolen. Momenteel betaalt men per busrit €0,80 terwijl de gemiddelde kostprijs € 4,2485 bedraagt. Het voorstel is om deze busrit-retributie te verhogen naar € 1,10.
    • Aan het LOK werd specifiek voor deze prijsverhoging digitaal advies gevraagd. Dit advies was positief.
  • Volgende retributies worden toegevoegd en mee opgenomen in het algemene retributiereglement van het lokaal bestuur:
    • Een reserve maaltijd, aangeboden aan kinderen die geen eten mee hebben of geen warme maaltijd bestelden en wiens ouders geen lunchpakket meer konden nabrengen: € 2
    • Aanmaak nieuwe badge/kaartje na verlies: € 0,5
Tussenkomsten gemeenteraadsleden

Raadslid Van Poucke vraagt wanneer de maaltijd nu moet worden aangevraagd. Maandag voor 9.00 uur ten laatste in principe vrijdag 17.00 uur.

Publieke stemming
Aanwezig: Dirk Le Roy, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Annelies Lagaert, Steven Van de Velde
Voorstanders: Dirk Le Roy, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Annelies Lagaert
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1 - Keurt de aanpassing van het huishoudelijk en retributiereglement IBO Nazareth goed.
Artikel 2
- De aangepaste retributies gelden vanaf 1 januari 2024. Inhoudelijke aanpassingen rond dagelijkse werking gaan in vanaf 1 februari 2024.