Het zittingsverslag van 30 oktober 2023, dat ten minste 8 dagen vóór de vergadering op het gemeentesecretariaat ter beschikking gehouden is van de raadsleden.
Artikel 1 - Het zittingsverslag van 30 oktober 2023 wordt goedgekeurd, mits voorgestelde aanpassingen.
De uitnodiging van de Buitengewone Algemene Vergadering van Veneco van 19 oktober 2023, met aanduiding van de agenda voor de Algemene Vergadering van 14 december 2023.
De gemeente Nazareth is vennoot van de Intergemeentelijke Vereniging Veneco.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Artikel 33 § 5 van de gecoördineerde statuten van Veneco van 1 juli 2020 dat stelt dat de vertegenwoordiger voor de volledige duur van de legislatuur kan worden aangeduid, de concrete inhoud van het mandaat van de vertegenwoordiger daarentegen dient herhaald te worden voor elke algemene vergadering.
Artikel 436 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 met betrekking tot de onverenigbaarheden.
Dat de afgevaardigde geen lid mag zijn van de raad van bestuur.
Artikel 1 - Keurt de agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de Intergemeentelijke Vereniging Veneco, die plaatsvindt op 14 december 2023, goed:
Artikel 2 - Aan de vertegenwoordiger van de gemeente Nazareth, raadslid Christiaan Van herzeele, en in voorkomend geval de plaatsvervanger, raadslid Yves Ghyselinck, houder van 1.000 aandelen, die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de Intergemeentelijke Vereniging Veneco die plaatsvindt op 14 december 2023 om 18u in ‘De Peignage’, Nijverheidskaai 7 – 9900 Eeklo, wordt het mandaat gegeven om:
Artikel 3 - Afschrift van deze beslissing over te maken aan Veneco per mail aan veronique.verstraeten@veneco.be.
In december 2022 werden in het kader van het nieuwe mobiliteitsplan de eerste drie fietsstraten door middel van een proefopstelling ingevoerd in Nazareth: Dorp, de Lichterveldestraat en de Stropstraat.
Door het inrichten van fietsstraten willen we een duidelijk signaal geven dat op deze locaties de fietser een duidelijke plaats heeft in het wegbeeld.
Een evaluatie van de fietsstraten is aangewezen om deze ervaringen mee te nemen voor de toekomstige fietsstraten in Nazareth en de huidige fietsstraten bij te sturen.
De proefopstelling werd door het college in mei 2023 met 6 maanden verlengd.
Uit het participatietraject van het mobiliteitsplan blijkt de invoering van fietsstraten in Nazareth zowel door inwoners als adviesraden gedragen te zijn.
In functie van de verkeersveiligheid van de schoolomgevingen werden de volgende 3 fietsstraten ingevoerd in december 2022:
De fietsstraten werden aangeduid met de verkeersborden F111 en F113. De maximale toegelaten snelheid bedraagt 30 km/u. Auto's mogen fietsers niet inhalen in de fietsstraat. Bij invoering van de fietsstraat moet ook de plaatsing van de zone 30 borden herbekeken worden.
Uiterlijk 1 januari 2035 moeten de verkeersborden F111 en F113 met vermelding 'fietsstraat' vervangen worden door verkeersborden met vermelding 'fietszone'.
Evaluatie fietsstraten:
Er kwam een advies vanuit het Lok, de politie, de mobiliteitsraad en de fietsersbond Nazareth betreffende de fietsstraten die ingevoerd werd.
Globaal werden volgende opmerkingen gegeven:
Vanuit de mobiliteitsraad is er een algemeen aanvoelen dat de fietsstraat op het Dorp en de Lichterveldestraat weinig gedragsverandering met zich mee heeft gebracht. Op het Dorp houden bestuurders zich niet aan de regels en worden fietsers voorbijgestoken.
De fietsersbond Nazareth voerde een uitgebreide evaluatie uit op basis van de voorwaarden vanuit Fietsberaad voor invoering van een fietsstraten kwam dit op 3 mei toelichten. De conclusie is daarbij het volgende:
'De fietsersbond verzamelde input vanuit fietsberaad rond criteria waaraan een fietsstraat moet voldoen om te kunnen werken. De belangrijkste criteria voor een fietsstraat is ‘Stap 1 – Netwerk – belangrijke route voor fietsers’. Geen een van de huidige fietsstraten voldoet daaraan. De Fietsersbond is daarom geen voorstander van fietsstraten op eender van deze locaties onder de huidige omstandigheden. De fietsstraat brengt geen gedragswijziging van weggebruikers met zich mee (zowel fietsers als andere weggebruikers). De fietsstraat in het Dorp scoort het slechtst, ook qua onveiligheidsgevoel. Veel bestuurders halen fietsers hier toch in.
In essentie kan de fietsstraat in de Stropstraat en De Lichterveldestraat behouden blijven, al bieden ze op dit moment geen grote meerwaarde. Voor de fietsstraat in Dorp zijn er bijkomende maatregelen nodig om de verkeerssituatie te verbeteren, de intensiteiten van het gemotoriseerd verkeer te verlagen en de slaagkans van de fietsstraat te vergroten.'
Oplossingsvoorstel
Op basis hiervan zouden we voorstellen de fietsstraat in de de Lichterveldestraat en de Stropstraat te bestendigen en beter zichtbaar te maken door middel van de rode lijn markering in het midden van de rijweg en aan weerszijden een volledig rood vlak aan te brengen bij het inrijden van de fietsstraat. Daarenboven voorzien we een verkeersbord om het inhaalverbod in de fietsstraat te benadrukken.
De fietsstraat in het Dorp is door de kasseien moeilijker met markering aan te duiden. Er kan daarbij gekozen worden om enkel met het rode vlak te werken bij het inrijden van de fietsstraat (net voor aanvang van de kasseien).
Het koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en uitvoeringsbesluiten.
Het koninklijk besluit van 12 maart 2023 betreffende signalisatie fietsstraat/fietszone.
Het besluit van de gemeenteraad van 24 oktober 2023 betreffende evaluatie fietsstraat Stropstraat, Dorp en De Lichterveldestraat
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 8 mei 2023 betreffende evaluatie fietsstraat Stropstraat, Dorp en de Lichterveldestraat in functie van aanvullende politieverordening. Verlenging proefopstelling.
Deze beslissing zal leiden tot een aanpassing van het goedgekeurde meerjarenplan.
De borden voor de fietsstraat F111 en F113 werden reeds geplaatst voor de proefopstelling. Er moet enkel nog een nieuwe offerte opgevraagd worden voor het aanbrengen van een rode markering om de fietsstraat te accentueren. Het aanbrengen van deze markering kan ingeschat worden op ca. 5.000 euro.
Bijkomend zal ook een infobord geplaatst worden bij het inrijden van de fietsstraat om bestuurders aan te manen fietsers in de fietsstraat niet in te halen.
Een ontwerp hiervan werd in afstemming met team communicatie reeds opgemaakt.
De inrichting van fietsstraten met bebording en markering komt in aanmerking voor subsidie 'Veilige Schoolomgeving' (50% van de kosten voor signalisatie en kleine infrastructurele maatregelen in schoolomgevingen).
Voorzitter vraag om hierbij ook eens na te kijken om de losse kasseien te repareren op het Dorp
Raadslid Vanheel stelt dat het advies van de fietsersbond stelt dat zonder flankerende maatregelen het zal leiden tot een conflictuerende situatie met de verbinding tussen de twee dorpen. Open VLD-fractie stelt dus dat het voor het Dorp geen oplossing is om een fietsstraat in te richten. Dit verklaart onze tegenstem.
Schepen Schaubroeck stelt dat het hier gaat om de dorpskern zelf en een schoolroute. Dus is het zeker te verantwoorden. Er zullen meer fietsers komen en we kunnen niet wachten tot deze er eerst zijn. Vergelijk met Deinze. Het is niet de bedoeling de gehele straat te doen.
Raadslid Van Poucke vraagt of we de fietsers niet kunnen over een andere weg sturen?
Raadslid Dhaenens leidt af uit de discussie dat het dorp verkeerd is aangelegd. Een afgescheiden fietspad zou beter geweest zijn. N-VA-fractie heeft dit voorspeld.
Raadslid Versnaeyen stelt dat het veilig is als de auto's achter de fietser blijven. We kunnen toch de fietsers niet rondsturen. Als we iemand moeten omsturen, zijn het de auto's, waar ik niet voor pleit. Gemengd met een fietsstraat leidt hier wel een oplossing. Wij zijn voorstander.
Raadslid De Jans stelt dat het een rare locatie is op het Dorp. Er is door de proefopstelling geen duidelijkheid gekomen. Ik zal mij onthouden.
Artikel 1 - Gaat akkoord met de aanvullende politieverordening tot invoeren fietsstraat
Artikel 2 - Stelt dat de fietsstraat in het wegbeeld geaccentueerd moet worden door middel van rode markeringen en aangevuld door een affiche waarop de regels van een fietsstraat 'fietsers niet inhalen' worden aangeduid.
Per straat wordt een aanvullend verkeersreglement opgesteld.
Daarbij worden de volgende onderwerpen niet opgenomen in de aanvullende verkeersreglementen per straat, maar worden deze gebundeld in een afzonderlijk aanvullend verkeersreglement:
Er moet een aanvullend verkeersreglement voor elke straat opgemaakt worden.
We doen dit stapsgewijs om na te gaan of de wegsignalisatie correct geplaatst werd en waar er mogelijks nog knelpunten/ontbrekende signalisatie is om zo tot een duidelijke, leesbare openbare weg te komen.
De volgende aanvullende verkeersreglementen zijn terug te vinden in bijlage en worden ter goedkeuring voorgelegd:
Artikel 57 van het gemeentedecreet van 15 juli 2005, zijn latere wijzigingen en zijn uitvoeringsbesluiten.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd op 16 maart en de latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.
De hierna voorziene maatregelen betreffen gemeentewegen.
Raadslid Dhaenens vraagt wat de aanleg van een verkeersplateau kost. We zullen het opzoeken.
Artikel 1 - Keurt de aanvullende verkeersreglementen van de Steinstraat, de Groenstraat en de Sticheldreef goed.
Een offerte werd ontvangen van architectenbureau Archipl Collectief bv voor opmaak renovatiedossier bibliotheek Eke J. Lampens, Steenweg 88.
De stijl van Juliaan Lampens is heel gekend. Om de bibliotheek in Eke opnieuw in ere te herstellen werd een beheersplan ingediend bij Onroerend Erfgoed. Van zodra dit beheersplan is goedgekeurd kunnen tot 60% subsidies voor de restauratiewerken worden bekomen.
Om te voldoen aan de strenge eisen waarbinnen de restauratie moet gebeuren is het aangewezen een architect aan te stellen die goed op de hoogte is van de kenmerkende stijl van Juliaan Lampens.
We zochten dan ook naar een architect die lid is van de Juliaan Lampens Foundation. Via Dieter Lampens (zoon van) konden we architect Jo Vandenberghe en Koen Dekeyser Architectuur aanspreken.
Dit voldoet aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking omdat de diensten omwille van hun technische of artistieke specificiteit, slechts aan een bepaald dienstverlener kunnen worden toevertrouwd, met name een leerling van de architect Juliaan Lampens.
Daarnaast heeft Architectenbureau Archipl Collectief bv kennis van de huidige toestand van het gebouw 'bibliotheek Eke J. Lampens' en met het opmaken van een dergelijk renovatiedossier (plannen, meetstaten en bestek).
Architect Koen Dekeyser is vennoot bij Architectenbureau Archipl Collectief bv.
De dienst facillity stelt voor om de opdracht "Renovatie bibliotheek Eke J. Lampens" te gunnen aan Archipl Collectief bv, Brandweerstraat 19/A1 te 9000 Gent tegen het ereloonpercentage van 15% op de totale bouwkost zonder technieken.
De wet van 17 juni 2013 houdende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° d (i - uniek kunstwerk of artistieke prestatie).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 houdende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en zijn uitvoeringsbesluiten.
De uitgave is voorzien in het meerjarenplan en leidt niet tot aanpassingen.
De uitgave van deze opdracht wordt geraamd op € 37.500,00 excl. btw of € 45.375,00 incl. btw (15% op raming bouwkost 250.000,00 excl. btw).
De uitgave is voorzien op volgend artikel van het investeringsbudget: 2023/PD2-01-04/0700-00/221000/GEMEENTE/FAC/IP-PD2-01 (€ 200.000,00).
Na goedkeuring beheersplan door Onroerend Erfgoed kunnen we tot 60% subsidies voor de restauratiewerken bekomen.
Raadslid Vanheel stelt dat de uitzondering op de overheidsopdracht niet toepasbaar is. Moeten we dit niet juridisch uitklaren?
Schepen Van Ongeval stelt dat er geen andere interesse is en we geen andere kandidaten vonden.
Artikel 1 – Keurt de raming en gunningswijze voor de opdracht "Renovatie bibliotheek Eke J. Lampens" goed.
Artikel 2 - De uitgave voor deze opdracht is voorzien op volgend artikel van het investeringsbudget: 2023/PD2-01-04/0700-00/221000/GEMEENTE/FAC/IP-PD2-01 en 60% subsidies worden voorzien.
Artikel 3 - Het college wordt gemachtigd tot gunning en verdere opvolging van bovengenoemd dossier.
Artikel 4 - Voor de toewijzing wordt nog een advies gevraagd aan een raadsman.
Het huishoudelijk en retributiereglement IBO Nazareth is aan een update toe.
Bij een update van een reglement bekijken we graag of er inhoudelijke moet bij geschaafd worden. Enkele voorstellen tot aanpassing worden voorgelegd.
Voorstel van bijgewerkte reglement is toegevoegd als bijlage.
In het LOK van 16/10/2023 werd hier advies rond gegeven.
1) Basisupdate:
2) BSKO: momenteel is de doelgroep voor de binnenschoolse kinderopvang opnieuw 4e t.e.m. 6e leerjaar. 3e leerjaar gaat mee naar de BKO
3) Afspraken rond voeding:
Dezelfde timing zou dan aangehouden worden in functie van annuleren van warme maaltijden.
Deze aanpassing krijgt een negatief advies vanuit het LOK omdat een ouder vaak pas tijdens het weekend de planning van komende week bekijkt. Voor kinderen die wekelijks gebruik maken van de warme maaltijd op woensdag is dit geen probleem, maar voor zij die dit slechts af en toe gebruiken wel. Het LOK adviseert om de deadline voor het bestellen van warme maaltijden voor die kinderen op maandag 9u te leggen.
Daarom wordt het reglement op die manier aangepast dat warme maaltijden standaard bij inschrijving worden doorgegeven (wat kan tot 3 kalenderdagen voordien om 17u), maar eventuele aanpassingen nog kunnen tot 2 kalenderdagen voordien tegen 9u.
Op die manier zal de inschatting van de te bestellen maaltijden kunnen gebeuren 3 kalenderdagen vooraf. Een kleine aanpassing in aantallen is voor de leverancier ook geen probleem.
4) Aanmelden versus inschrijven:
De inschrijvingsperiode wordt specifiek benoemd als zijnde 1 maand voor tot 3 kalenderdagen voor de vakantiedag/periode. Tijdens die periode is kosteloos annuleren mogelijk zonder specifieke reden.
5) Veiligheid:
6) Retributie:
Raadslid Van Poucke vraagt wanneer de maaltijd nu moet worden aangevraagd. Maandag voor 9.00 uur ten laatste in principe vrijdag 17.00 uur.
Artikel 1 - Keurt de aanpassing van het huishoudelijk en retributiereglement IBO Nazareth goed.
Artikel 2 - De aangepaste retributies gelden vanaf 1 januari 2024. Inhoudelijke aanpassingen rond dagelijkse werking gaan in vanaf 1 februari 2024.
Inwoner, de heer Pedro Duprez, vraagt of de fietsstraat op het Dorp nu doorgetrokken wordt tot aan de Stropstraat. Dat is niet duidelijk.
Antwoord: De fietsstraat is nu tot aan het Dorp en zal later doorgetrokken worden.
Raadslid Van Poucke stelt dat de bloembakken snel heraangelegd worden.
Schepen Vos antwoordt dat de aanplanting zal verduurzaamd worden, we zijn er mee bezig. Schepen De Preester stelt dat dit afhankelijk is van de ondergrond en er staan al vaste planten.
Raadslid Ghijs vraagt de wegel naast de school aan te vullen?
Schepen Schaubroeck stelt dat het zal moeten worden uitgegraven en heraangelegd.
Raadslid Dhaenens stelt dat De Pinte reeds een belastingsverlaging gaat doen n.a.v. de fusie. Kan in Nazareth de gezinsbelasting worden afgeschaft?
Schepen Van Ongeval stelt dat dit in het voorstel van meerjarenplan zal worden besproken.
Raadslid Dhaenens stelt de vraag wat de stand van zaken is betreffende het sluikverkeer Gaversepontweg?
Schepen Schaubroeck stelt dat er al overleg geweest is met de politie en de politie geen voorstander is van plaatselijk verkeer. We blijven nog verder onderzoeken. Inwoners zijn ook niet eensgezind.
Raadslid Dhaenens vraagt naar de tellingen in de Deinzestraat.
Staat op de planning.
Geen.
Namens Gemeenteraad,
Steven Van de Velde
algemeen directeur
Dirk Le Roy
voorzitter