De voorzitter deelt mee dat voormalig raadslid Jacques Wollaert recent overleden is. De voorzitter vraagt hiervoor een moment van stilte ter herdenking. Jacques was gemeenteraadslid en lid van de raad voor maatschappelijk welzijn in de vorige legislatuur.
Het zittingsverslag van 25 maart 2024, dat ten minste 8 dagen vóór de vergadering op het gemeentesecretariaat ter beschikking gehouden is van de raadsleden.
Artikel 1 - Het zittingsverslag van 25 maart 2024 wordt goedgekeurd.
De nominatieve subsidies moeten goedgekeurd worden door de gemeenteraad.
Sinds het Decreet Lokaal Bestuur en de regelgeving m.b.t. BBC 2020 is de lijst van nominatieve subsidies geen onderdeel meer van het beleidsrapport 'Budget'.
Ter verantwoording van de meerjarenplancijfers en als toelichting voor de raadsleden werd de lijst van de werkings- & investeringssubsidies informatief opgenomen als bijlage in het meerjarenplan.
De gemeenteraad dient de lijst van nominatieve subsidies afzonderlijk goed te keuren, het betreft een specifieke bevoegdheid van de gemeenteraad en is niet delegeerbaar naar een ander orgaan.
Uitbetaling van de verschillende nominatieve subsidies kan gebeuren na deze goedkeuring.
Kennisname door College van burgemeester en schepenen in zitting van 22 april 2024.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 41, 23°.
Extra budget dienen we te voorzien voor:
Raadslid Vanheel Daan stelt vast dat er niet bij elke subsidie een rekeningnummer is vermeld. Niet alle verkrijgers hebben reeds hun rekeningnummer bevestigd.
Artikel 1 - Keurt de lijst nominatieve subsidies 2024 goed.
De uitnodiging van IGS Westlede van 4 april 2024 voor de algemene vergadering, welke doorgaat op 11 juni 2024 om 19 uur op de hoofdzetel Smalle Heerweg 60 te Lochristi, met volgende agendapunten:
1. Goedkeuring verslag van de Buitengewone Algemene Vergadering van 12/12/2023
2. Goedkeuring jaarrekening en jaarverslag 2023
3. Verslag commissaris-revisor
4. Goedkeuring werkingsverslag 2023
5. Goedkeuring remuneratieverslag 2023
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor
7. Varia.
De gemeente is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Westlede.
Het decreet lokaal bestuur.
Artikel 1 - Keurt de agenda van de algemene vergadering van het IGS Westlede van 11 juni 2024 goed:
1. Goedkeuring verslag van de Buitengewone Algemene Vergadering van 12/12/2023
2. Goedkeuring jaarrekening en jaarverslag 2023
3. Verslag commissaris-revisor
4. Goedkeuring werkingsverslag 2023
5. Goedkeuring remuneratieverslag 2023
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor
7. Varia.
Artikel 2 - Aan schepen Thomas Van Ongeval, effectief vertegenwoordiger van de gemeente en schepen Annemie De Gussem, plaatsvervanger, wordt opdracht gegeven in te stemmen met de diverse punten op deze agenda.
Artikel 3 - Afschrift van deze beslissing per e-mail over te maken aan IGS Westlede op directie@westlede.be.
Het aangetekend schrijven van IVM van 18 april 2024 inzake de uitnodiging tot de algemene vergadering van 12 juni 2024 met de agenda en de informatie betreffende de agendapunten 1, 2, 4, 5 en 6.
Het aangetekend schrijven van IVM van 2 mei 2024 inzake de informatie betreffende agendapunt 3.
De agenda voor de algemene vergadering van IVM van 12 juni 2024, vastgesteld door de raad van bestuur in zijn zitting van 16 april 2024.
De statuten van IVM.
De beslissing van de gemeenteraad van 4 februari 2019 waarbij de heer Dirk De Vos als vertegenwoordiger en de heer Koen De Bleeckere als plaatsvervangend vertegenwoordiger werden aangeduid om deel te nemen aan de algemene vergaderingen van IVM voor de duurtijd van de huidige legislatuur.
De beslissing van de gemeenteraad van 30 mei 2022 waarbij de heer Peter Vermaerke als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van IVM werd aangeduid ter vervanging van de heer Koen De Bleeckere voor de duurtijd van de huidige legislatuur.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen.
Artikel 1 - Goedkeuring te hechten aan de agenda van de algemene vergadering van IVM van 12 juni 2024 en aan de afzonderlijke agendapunten die dit vereisen:
Artikel 2 - De vertegenwoordiger, schepen Dirk Vos, of plaatsvervangende vertegenwoordiger, raadslid Peter Vermaerke, van de gemeente te mandateren om op de algemene vergadering van IVM van 12 juni 2024 zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.
De volmachtdrager beschikt over het totaal van het aantal stemmen waarover de gemeente beschikt, zijnde 11.574 stemmen.
Artikel 3 - Afschrift van deze beslissing per e-mail over te maken aan IVM.
De uitnodiging via e-mail van 12 maart 2024 tot de gewone algemene vergadering van de cv Zefier op 13 juni 2024.
De ter beschikking gestelde documenten.
De gemeente is vennoot van de cv Zefier.
De statuten van de cv Zefier inzonderheid de artikelen 26, 27 en 28.
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en in het bijzonder op artikel 41.
De wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180.
De gemeenteraadsbeslissing van 30 januari 2023 houdende aanduiding van raadslid Martine Van Audenaerde als volmachthouder en schepen Thomas Van Ongeval als plaatsvervanger in de buitengewone, bijzondere en gewone algemene vergaderingen van Zefier cv.
Artikel 1 - Hecht, na onderzoek van de ter beschikking gestelde documenten, zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de gewone algemene vergadering van de cv Zefier op 13 juni 2024, zijnde:
Artikel 2 - Afschrift van deze beslissing over te maken aan cv Zefier per mail op info@zefier.be.
De uitnodiging van de Algemene Vergadering van Veneco van 20 maart 2024, met aanduiding van de agenda voor de Algemene Vergadering van 13 juni 2024.
De gemeente Nazareth is vennoot van de Intergemeentelijke Vereniging Veneco.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Artikel 33 § 5 van de gecoördineerde statuten van Veneco van 1 januari 2024 dat stelt dat de vertegenwoordiger voor de volledige duur van de legislatuur kan worden aangeduid, de concrete inhoud van het mandaat van de vertegenwoordiger daarentegen dient herhaald te worden voor elke algemene vergadering.
Artikel 436 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 met betrekking tot de onverenigbaarheden.
Dat de afgevaardigde geen lid mag zijn van de raad van bestuur.
Raadslid Vanheel Daan vraagt of het nodig is om een standpunt in te nemen voor het punt betreffende het lidmaatschap van Kruisem? Burgemeester antwoordt dat dit niet nodig is, de algemene vergadering zal daarover beslissen.
Artikel 1 - Keurt de agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda van de algemene vergadering van de Intergemeentelijke Vereniging Veneco, die plaatsvindt op 13 juni 2024, goed:
Artikel 2 - Aan de vertegenwoordiger van de gemeente Nazareth, raadslid Christiaan Van herzeele, en in voorkomend geval de plaatsvervanger, raadslid Yves Ghyselinck, houder van 1.000 aandelen, die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering van de Intergemeentelijke Vereniging Veneco die plaatsvindt op 13 juni 2024 om 18u in Het Neerhof in het Lozerkasteel te Kruisem, wordt het mandaat gegeven om:
Artikel 3 - Afschrift van deze beslissing over te maken aan Veneco per mail aan veronique.verstraeten@veneco.be.
De gemeente is per aangetekend schrijven van 29 maart 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Gaselwest die op 18 juni 2024 plaatsheeft in Kasteel Hove Van Herpelgem, Avelgemstraat 6 te 9690 Kluisbergen.
Een dossier met documentatiestukken is aan de gemeente per brief van 29 maart 2024 overgemaakt.
De nazending per aangetekend schrijven van 6 mei 2024 met aanvullende informatie met betrekking tot de agendapunten 1, 2, 3 en 4.
De gemeente is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest.
De agenda met documentatiestukken werd opgesteld door de Raad van Bestuur in zitting van 19 maart 2024.
Het voorstel tot vrijwillige samenvoeging van de gemeente De Pinte en de gemeente Nazareth met ingangsdatum 1 januari 2025, heeft de gemeente Nazareth bij gemeenteraadsbeslissing van 18 december 2023, na een vergelijkend onderzoek, beslist om alle activiteiten die momenteel aan de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest zijn toevertrouwd, met ingang van 1 januari 2025 – zijnde de inwerkingtredingsdatum van de nieuwe gemeente – toe te vertrouwen aan de Opdrachthoudende vereniging Imewo. Daarom stellen de Raden van Bestuur van Gaselwest en Imewo voor een partiële splitsing door overneming te realiseren waarbij de gemeente Nazareth voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken uit de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest zal treden en hiervoor zal toetreden bij de Opdrachthoudende vereniging Imewo. Door deze partiële splitsing zal de fusiegemeente Nazareth-De Pinte per 1 januari 2025 de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1. van het Energiedecreet, kunnen respecteren.
Overeenkomstig het artikel 422 alinea 2 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur is, voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet van 8 mei 2009 zijn aangewezen als distributienetbeheerder, uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk als de gemeente en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.
Het voorstel tot oprichting van de wachtstructuur TRANSCO ENERGY CV, beslist door de Raad van Bestuur van Gaselwest in zijn zitting van 19 maart 2024, en de beslissing om de oprichting, de inbreng in geld (EUR 2.000,00), de goedkeuring van de ontwerpstatuten, het financieel plan, de motiveringsnota, de nota mogelijke aandeelhoudersovereenkomst en de gevraagde volmachtverlening, ter bekrachtiging voor te leggen aan de Algemene Vergadering van 18 juni 2024.
Overeenkomstig het artikel 472 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur dient de beslissing tot deelneming van een dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging in een andere rechtspersoon te worden genomen door de Algemene Vergadering op grond van een verslag dat de Raad van Bestuur heeft opgemaakt waarin de voor- en nadelen van de deelneming worden afgewogen en waarin wordt aangetoond dat de opdrachthoudende vereniging zelf niet die voordelen kan bieden. De Raad van Bestuur van Gaselwest keurde in voormelde zitting van 19 maart 2024 het verslag aan de Algemene Vergadering goed. Samengevat zijn de voordelen van de oprichting van TRANSCO ENERGY CV o.a. het bestendigen van de gemeentelijke controle en strategische verankering van Elia (via Publi-T) en Fluxys (via Publigas) zonder de gemeente financieel te belasten (een goedkeuring van deze oprichting impliceert geenszins onomkeerbare stappen, noch onomkeerbare financiële engagementen voor Gaselwest of de gemeente), het gegeven dat dergelijke structuur veel toegankelijker is voor, en gekend door, externe investeerders dan de publiekrechtelijke figuur van de opdrachthoudende vereniging, zonder daarbij de rechten en belangen van de gemeenten uit het oog te verliezen (waarbij Gaselwest recht heeft op minstens één bestuurder, die regelmatig verslag moet uitbrengen). Ook de gefaseerde aanpak in dit dossier heeft een aantal duidelijke voordelen zoals de eenvoudige mogelijkheid tot vereffening indien nodig, het sneller kunnen schakelen bij een eerstvolgende kapitaaloperatie van Elia/Publi-T (of Fluxys/Publigas), de creatie van een duidelijk afgelijnde overlegstructuur en het feit dat er nu nog geen verregaande akkoorden moeten worden gesloten met niet-gemeentelijke partners, waarbij nu enkel sprake is van een minimale cash-inbreng zonder het beleid van de nieuwe gemeenteraad in de volgende legislatuur of de toekomstige ontwikkeling van de financiën van de gemeente nodeloos te verstoren (geen substantiële financiële impact op het gemeentebestuur).
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
Artikel 1 - Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest van 18 juni 2024:
1. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Nazareth, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Gaselwest, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemende vereniging):
a. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
b. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2025.
De deelnemers kunnen één maand voor de Algemene Vergadering op de zetel van Gaselwest kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
c. Goedkeuring van:
i. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Nazareth, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Gaselwest, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2023, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 31 december 2023 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.
ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
d. Aanvaarding van de uittreding van de gemeente Nazareth voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken vanaf 1 januari 2025.
e. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 1.a vast te stellen;
ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;
v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
2. Kennisneming verslagen van Gaselwest van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023.
3. Goedkeuring van de jaarrekening van Gaselwest afgesloten op 31 december 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
4. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV
5. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Gaselwest met betrekking tot het boekjaar 2023.
6. Voorstel oprichting onthaalstructuur voor belangen in Publi-T en Publigas.
7. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
8. Statutaire benoemingen.
9. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 1, 6 en 8 en desgevallend 7 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 1, 6 en 8 en desgevallend 7 bij authentieke akte te doen vaststellen.
10. Statutaire mededelingen.
Artikel 2 - Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing Gaselwest/Imewo door overneming inzake de overgang van Gaselwest naar Imewo van alle activiteiten verbonden aan de gemeente Nazareth.
De Algemene Vergadering van Gaselwest wordt verzocht de uittreding van de gemeente Nazareth voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken te willen aanvaarden.
Artikel 3 - Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel tot oprichting van de wachtstructuur TRANSCO ENERGY CV door Gaselwest.
De Algemene Vergadering van Gaselwest wordt verzocht de oprichting, de inbreng in geld (2.000,00 euro), de ontwerpstatuten, het financieel plan, de motiveringsnota, de nota mogelijke aandeelhoudersovereenkomst en de gevraagde volmachtverlening te willen bekrachtigen.
Artikel 4 - De vertegenwoordiger van de gemeente, de heer Ivan Schaubroeck, of zijn plaatsvervanger, de heer Dirk Le Roy, die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest op 18 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1, 2 en 3 van onderhavige beslissing.
Artikel 5 - Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Gaselwest, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De oproepingsbrief van 18 april 2024 voor de algemene vergadering van Creat Services dv (voorheen TMVS dv) op 18 juni 2024, waarin de agenda werd meegedeeld.
Gemeente Nazareth is aangesloten bij Creat Services dv.
De statuten van Creat Services dv.
De bepalingen van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 1 - De raad verleent goedkeuring aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering van Creat Services dv van 18 juni 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
Artikel 2 - De heer Peter Vermaerke, raadslid, wonende 's Gravenstraat 142 te 9810 Nazareth (peter.vermaerke@nazareth.be) is aangeduid als vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van Creat Services dv en wordt gevolmachtigd in naam van de raad deel te nemen aan al de beraadslagingen en stemmingen, alle notulen, de aanwezigheidslijst en andere documenten te tekenen, en in het algemeen alles te doen wat nodig is om de belangen van de raad te behartigen op deze vergaderingen.
Artikel 3 - De heer Peter Versnaeyen, raadslid, wonende Deinzestraat 19 te 9810 Nazareth (peter.versnaeyen@nazareth.be) is aangeduid als plaatsvervanger.
Artikel 4 - De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger / plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 18 juni 2024, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Artikel 5 - Een afschrift van dit besluit zal verzonden worden:
De oproepingsbrief van 17 april 2024 voor de algemene vergadering van Farys ov op 21 juni 2024, waarin de agenda werd meegedeeld.
Gemeente Nazareth is aangesloten bij Farys ov.
De statuten van Farys ov.
De bepalingen van het Decreet over het Lokaal Bestuur.
Artikel 1 - De raad verleent goedkeuring aan alle punten op de agenda van de Algemene Vergadering Farys ov van 21 juni 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
Artikel 2 - De heer Peter Vermaerke, raadslid, wonende 't Gravenstraat 142 te 9810 Nazareth (peter.vermaerke@nazareth.be), is aangeduid om de gemeenteraad te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van Farys ov en is gevolmachtigd in naam van de gemeenteraad deel te nemen aan al de beraadslagingen en stemmingen, alle notulen, de aanwezigheidslijst en andere documenten te tekenen, en in het algemeen alles te doen wat nodig is om de belangen van de gemeenteraad te behartigen op deze vergaderingen.
Artikel 3 - De heer Yves Ghyselinck, raadslid, wonende Ten Edestraat 38 A te 9810 Nazareth (yves.ghyselinck@nazareth.be), is aangeduid als plaatsvervanger.
Artikel 4 - De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger / plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van Farys ov vastgesteld op 21 juni 2024, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Artikel 5 - Een afschrift van dit besluit zal gestuurd worden:
Het schrijven van Regionaal Landschap Meetjesland en Leievallei betreffende vertegenwoordiging vanuit lokaal bestuur Nazareth in de algemene vergadering.
In 2021 trad lokaal bestuur Nazareth toe tot vzw Regionaal Landschap meetjesland en leievallei. Nazareth werd op dat moment werkend lid in de Algemene Vergadering. Zoals in de statuten van de organisatie is bepaald is het de bedoeling dat er bij toetreding van nieuwe werkende leden een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger in de Algemene Vergadering worden aangeduid.
Voor Nazareth werden bij toetreding nog geen vertegenwoordigers aangeduid.
De statuten als bijlage.
Artikel 1 - De heer Dirk Vos, schepen, wonende Plaanstraat 50 te 9810 Nazareth (dirk.vos@nazareth.be) aan te duiden als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Regionaal Landschap Meetjesland en Leievallei vzw.
Mevrouw Viviane De Preester, schepen, wonende Scheldestraat 25 te 9810 Nazareth (viviane.de.preester@nazareth.be) aan te duiden als plaatsvervanger.
Artikel 2 - Afschrift van deze beslissing over te maken aan Regionaal Landschap Meetjesland en Leievallei vzw.
Er kwam op 29 maart 2024 een aanvraag van Laurence Van Der Paal namens haar moeder mevrouw Martine De Baets, wonende te Drapstraat 58 bus 202, tot het bekomen van een voorbehouden parkeerplaats voor mindervaliden op openbaar domein ter hoogte van Drapstraat 58 voor de wagen van mevrouw De Baets.
Bewoonster Martine De Baets beschikt over een geldige parkeerkaart voor mindervaliden. De parkeerplaats op privaat domein bevindt zich achteraan het gebouw, maar is te ver in afstand voor bewoonster.
Advies om voorbehouden parkeerplaats te voorzien nabij toegang tot appartementsgebouw Drapstraat 58, cf. eerdere aanvragen tot voorbehouden parkeerplaats voor mindervaliden.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het gemeentedecreet van 15 juli 2005.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
Deze beslissing is niet voorzien in het goedgekeurde meerjarenplan en zal dus leiden tot een aanpassing. Het voorzien van een voorbehouden parkeerplaats voor mindervaliden met verkeersbord E9a + symbool mindervaliden kan geraamd worden op ca. 250 euro.
Raadslid Dhaenens Frank stelt dat er in de Drapstraat reeds plaatsen zijn. Scheppen we op deze manier geen precedenten? Burgemeester stelt dat we daar zorgvuldig mee omgaan en het niet een per definitie goedkeuring zal zijn.
Raadslid Van Poucke Simon stelt zich dezelfde vraag. Moest de mevrouw hier geen rekening mee gehouden hebben als ze daar kwam wonen? Het betreft hier een persoonlijke situatie. Is er geen reglementering? Moeten we ontwikkelaars geen verplichting opleggen in deze? Raadslid Vanheel Daan stelt dat we dit misschien moeten meenemen in evaluatie van de verordening.
Artikel 1 - Neemt kennis van de aanvraag voor een voorbehouden parkeerplaats voor mindervaliden op openbaar domein te Drapstraat 58.
Artikel 2 - Gaat akkoord met de realisatie van de voorbehouden parkeerplaats voor mindervaliden te Drapstraat 58- met verkeersbord E9a + symbool mindervaliden en markering.
Op 14 juni 2021 kondigde OVAM het project handhaving zwerfvuil aan (Kennisname CBS 2/08/2021). Ondertussen is het project opgestart. Binnen dit project zet OVAM 30 handhavers in tegen zwerfvuil. De handhavers werken als GAS-vaststellers in Vlaanderen, in samenwerking met lokale besturen.
Via patrouilles op het terrein, ook 's avonds en in het weekend, wordt getracht overtreders op heterdaad te betrappen. Bij vaststelling van een overtreding wordt een bestuurlijk verslag opgemaakt, er wordt niet gewerkt met waarschuwingen.
De nadruk ligt op peuken, kauwgom, flesjes, pizzadozen, ... en ook het bij zich hebben van hondenpoepzakjes. Er wordt geen controle gedaan op sluikstort.
Lokale besturen kunnen beroep doen op de handhavers van OVAM door een online aanvraag in te dienen en een opvolgend intakegesprek te voeren over de noden in de gemeente. Hiermee ging het college reeds akkoord in zitting van 27/12/2021.
Vooraf dienen de handhavers aangesteld worden door de gemeenteraad. In gemeenteraad van 31 januari 2022 werden de eerste handhavers reeds aangesteld.
Sinds 2024 hoeven de personeelsleden van OVAM niet meer persoonlijk benoemd worden om te mogen handhaven. Het is voldoende om "de OVAM" aan te stellen. Dit conform artikel 21, §1, eerste lid, 2° van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties; en meer in het bijzonder artikel 21 §1, 2°.
Het KB van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en de personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven van een gemeentelijke administratieve sanctie.
Het besluit van de gemeenteraad van 2 december 2019 tot goedkeuring van het GAS-reglement Schelde-Leie 2020.
Overwegende de noodzaak om deze gewestelijke personeelsleden aan te stellen als vaststeller gemeentelijke administratieve sancties met het oog op de sanctionering via een gemeentelijke administratieve sanctie van overtredingen op de bepalingen van gemeentelijke reglementering de binnen hun welomschreven bevoegdheid te situeren zijn; dat deze gewestelijke vaststellers enkel binnen de omschreven bevoegdheid mogen optreden.
De inzet van OVAM-medewerkers is gratis voor het lokaal bestuur.
De inkomsten van de GAS-boeten zijn te innen op rekening van het lokaal bestuur.
Raadslid Vanheel Daan vraagt naar de opvolging van meldingen en cijfers over zwerfvuil en de gebonden problematieken. Misschien een item voor een gemeenteraadscommissie. Ook de acties kunnen we hierin meenemen.
Raadslid Dhaenens Frank vraagt of de aangestelde handhavers al hebben opgetreden. Idem voor de camera's aan de glascontainers. Er zijn al gas-boetes in deze uitgeschreven.
Artikel 1 - De OVAM wordt aangesteld als gewestelijk vaststeller, waarbij de personeelsleden aangeduid door de leidende ambtenaar van deze entiteit, een vaststellingsbevoegdheid krijgen voor de gemeentelijke administratieve sancties van het lokaal bestuur Nazareth voor de vaststelling van overtredingen op artikels 40 tot en met 46 van het GAS-reglement Schelde-Leie.
De realisatie van het landbouwbeleidsplan zoals opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025.
Het landbouwbeleidsplan is gefinaliseerd. Het definitieve plan is terug te vinden in de bijlage.
De voorzitter stelt aan raadslid Dhaenens Frank dat hij graag de opmerking via annotatie vroeger had ontvangen. Raadslid Dhaenens stelt dat hij hiertoe niet vroeger de nodige tijd heeft gevonden.
Raadslid Vanheel Daan stelt dat het niet nodig is om de opmerkingen/vragen door te geven en dit evengoed nu kon gebeuren. De opmerking in deze is van de voorzitter niet terecht.
Raadslid Dhaenens Frank maakt volgende opmerking op het plan:
Dit landbouwbeleidsplan is gewoonweg een ruime opsomming van de Vlaamse regelgeving, waar Nazareth zich achter zet en inkleedt op gemeentelijk niveau.
Helaas is dit landbouwbeleidsplan onvolledig.
We missen een uitgebreider plan waarin ook staat hoe de toekomstige klimatologische omstandigheden zullen opgevangen worden.
Onze gemeente is namenlijk gekenmerkt met een bodem waar water snel insijpelt. Dit heeft bij droge periodes nefaste gevolgen voor de teelten die op de akkers staan. We krijgen dan ook problemen met verdorde weilanden.
We vinden dat de gemeente onvoldoende initiatieven neemt om dit probleem aan te pakken. Er staat niets hierover in dit landbouwbeleidsplan.
Wat is de visie van de gemeente rond de klimatologische veranderende weerspatronen ?
Hoe zal dit in de toekomst opgevangen worden (de problemen met te veel/ te weinig water).
We vinden in het landbouwbeleidsplan hierover geen plan van aanpak.
We vragen dan ook aan het gemeentebestuur om eens een risico-analyse te maken omtrent het veranderend klimaat en de conclusies ervan vervolgens te verwerken in het landbouwbeleidsplan, om het te vervolledigen.
Schepen De Preester stelt dat de waterhuishouding geen probleem van Nazareth alleen is. De droogte is meer dan Nazareths probleem. Er is ook samen met Farys initiatief ondernomen om een hemelwater- en droogte plan op te maken. Dit is een initiatief dat we genomen hebben. De toekomstige kansen staan wel degelijk vermeld en dit is ook de klimaatbeheersing voor zover mogelijk. Er zijn concrete voorbeelden (bv schotten in grachten). Voorstel kan zijn om in pijler 4 een tekst toe te voegen in deze.
Raadslid Dhaenens Frank stelt dat de aanpassing een tegemoetkoming is. Toch blijven er nog tekorten. De fractie zal zich blijven onthouden.
Raadslid Vanheel Daan vraagt of we als lokaal bestuur nog veel invloed hebben op deze problematiek. De maatschappij is reeds verder mee geëvolueerd. Om een landelijke gemeente te blijven zullen we landbouw nodig hebben. We kunnen misschien nog wel meer doen. Is dit lobbyen of iets anders?
Raadslid Vanheel Daan vraagt naar de slooppremie. Een premie geven voor iets dat we zullen verplichten? Dit is zo niet op de commissie toegelicht.
Het plan is concreet en lokaal. We zullen niet onderuit kunnen aan de Vlaamse en Europese regelgeving stelt de burgemeester.
Artikel 1 - Keurt het landbouwbeleidsplan goed.
Goedkeuren van de opstart van de overheidsopdracht “Herinrichting open terrein polyvalente jeugdsite/speelplein”.
In het kader van de opdracht “Herinrichting open terrein Polyvalente jeugdsite/speelplein” werd een bestek met nr. TECH2024-003 opgesteld door de dienst milieu en facility.
De raming excl. btw bereikt de limiet van € 143.000,00 voor het gebruik van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking niet.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De wet van 17 juni 2013 houdende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 houdende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Artikel 56, § 3, 5° en 6° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en zijn uitvoeringsbesluiten.
De financiële impact is voorzien in het meerjarenplan en leidt niet tot aanpassingen.
De uitgave van deze opdracht wordt geraamd op € 76.583,33 excl. btw of € 92.665,83 incl. btw.
De uitgave is voorzien op volgend artikel van investeringsbudget: 2024/PD1-01-02/0752-02/220000/GEMEENTE/AVT/IP-PD1-01
Raadslid Van Poucke Simon vraagt of het plan op de gemeenteraad is geweest. Is er inspraak geweest van de gebruikers en omwonenden?
Schepen Van Ongeval stelt dat het een uitbreiding is van het speelplein met dezelfde principes maar door ons zelf uitgewerkt. Er is inspraak van de jeugdvereniging geweest.
Artikel 1 – Keurt het bestek met nr. TECH2024-003 en de raming goed voor de opdracht “Herinrichting open terrein polyvalente jeugdsite/speelplein”, opgesteld door dienst milieu en facility. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bijzonder bestek en zoals opgenomen in de algemene aannemingsvoorwaarden voor de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Artikel 2 - Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking en volgende firma’s worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure:
Artikel 3 - Het college wordt gemachtigd tot gunning en verdere opvolging van bovengenoemd dossier.
Het CBS formuleerde in zitting van 2/10/2023 een voorstel van aanpassing in functie van de ambulante handel op de kermissen.
In overleg met de foorkramers op 30/01/2024 werden enkele kleine aanpassingen op vlak van start- en einduur van de kermissen gedaan.
De aanpassing van het reglement betreft een aanvulling van artikel 4, waar aangevuld werd dat een standplaats op de openbare kermis ook toegekend kan worden aan lokale horeca, lokale handel, verenigingen en ambulante handel.
Hoofdstuk 4 werd toegevoegd en noteert enkele voorwaarden voor lokale horeca, lokale handel en verenigingen om een standplaats op de kermis te krijgen.
Op voorstel van de foorkramers en hun ervaringen in de praktijk wordt in artikel 2 een aanpassing gedaan van de start- en einduren van de kermissen.
Raadslid Van herzeele Christiaan stelt geen voorstander te zijn van ambulante handel en dus ook niet op de kermis. Ze horen thuis op de donderdagmarkt. We zouden beter extra kermisattracties zoeken.
Raadslid Vanheel Daan stelt de opmaak van het reglement beter nog eens kan worden nagekeken.
Artikel 1 - Keurt de aanpassing van het reglement ambulante en kermisactiviteiten goed.
De gemeentelijke scholen van Nazareth zijn tot en met 31 augustus 2026 lid van Scholengemeenschap Schelde-Leie. De gemeentelijk school van De Pinte is tot diezelfde datum, 31 augustus 2026, lid van Scholengemeenschap De PLaNeTen. Met de aanstaande fusie van beide gemeenten vanaf 1 januari 2025, zal het noodzakelijk zijn een keuze te maken over de uniformisering van de scholengemeenschap(pen) waartoe de gemeentelijke scholen behoren.
Beide scholengemeenschappen zijn deel van het officieel gesubsidieerd onderwijs en hebben elk hun beleid en beheersstructuur. Een uniforme benadering binnen één scholengemeenschap kan leiden tot een meer gestroomlijnd en efficiënt personeelsbeleid, wat voordelig is voor zowel de scholen als de gemeente. In principe is het lidmaatschap van een scholengemeenschap afgesloten voor een periode van 6 jaar (die voor Nazareth afloopt op 31 augustus 2026). Vervroegde uitstap is echter mogelijk bij de overname van de school door een schoolbestuur van een andere groep. Het lijkt onze fractie dan ook zinvol dat beide besturen reeds onderzoeken of de keuze voor één scholengemeenschap opportuun is (gezien de mogelijke impact op bv. interne mobiliteit van personeel), welke keuze de beste lijkt en wat de beste termijn is voor het implementeren van deze keuze.
Decreet basisonderwijs Omzendbrief BAO/2005/11.
Burgemeester antwoordt dat dit zal moeten worden behandeld. Er is reeds een verkennende vergadering geweest. Er is nog tijd tot 1 september 2026. Er zullen zeker tijdig initiatieven worden genomen.
Artikel 1 - Vraagt de bevoegde schepen welke stappen reeds gezet zijn in het onderzoek naar de impact van de fusie op het lidmaatschap van de scholen in de schoolgemeenschappen.
Artikel 2 - Vraagt het fusiecollege opdracht te geven het onderzoek op te starten naar de opportuniteit van het uniformiseren van lidmaatschap van scholengemeenschap, een voorstel te doen van keuze alsook het uitstippelen van een implementatieplan in functie van de opportuniteiten en timing in dit traject.
Nihil.
Raadslid Simon Van Poucke vraagt wat de toekomstvisie is voor de Ommegangstraat, na de juiste gedane asfaltering. De inwoners weten ook van niets. Schepen Schaubroeck antwoordt dat de riolering vandaag nog niet gescheiden is. De vraag om dit nu te realiseren is niet aan de orde, wegens niet subsidieerbaar. Daarom is er een asfaltlaag voorzien, maar er is geen fundering voorzien. Vandaar de huidige slemlaag die geen fundering nodig heeft. Het is dus een tijdelijke oplossing.
Raadslid Simon Van Poucke vraagt naar het plan Dorp-Drapstraat. De infovergadering is onlangs doorgegaan. De ontwerpers waren niet op alle vragen voorbereid. Het beleid had beter vooraan de vragen beantwoord. Burgemeester stelt dat hier het ontwerp werd toegelicht en de andere vragen zullen pas beantwoord kunnen worden als we een aannemer hebben. Een tweede infovergadering volgt begin 2025.
Raadslid Vanheel Daan stelt dat hij aanwezig was op de voorstelling van het memorandum van Natuurpunt.
Namens Gemeenteraad,
Steven Van de Velde
algemeen directeur
Dirk Le Roy
voorzitter