Vanuit bedrijven in de Leenstraat ontvingen we meldingen omtrent foutgeparkeerde vrachtwagens in de straat en de kans op conflicten daardoor ter hoogte van de bocht in de Leenstraat.
Het aanvullend verkeersreglement voor de Leenstraat wordt bijgestuurd.
Daarbij worden de volgende onderwerpen niet opgenomen in de aanvullende verkeersreglementen per straat, maar worden deze gebundeld in een afzonderlijk aanvullend verkeersreglement:
Dienst Openbare Werken kreeg meldingen over foutgeparkeerde vrachtwagens in de Leenstraat en de hinder die dit voor de bedrijven met zich zou meebrengen.
De lokale politie zou reeds ter plaatse zijn geweest, maar geeft aan dat er bijkomende signalisatie gewenst is om te kunnen verbaliseren.
De Leenstraat is een doorlopende straat met gemengd verkeer (geen asmarkering) en geeft toegang tot meerdere bedrijven.
Zeker 's avonds en in het weekend, maar ook overdag tijdens de werkuren, worden er trailers/trucks geparkeerd over de volledige lengte in de Leenstraat.
De Leenstraat is een brede straat en geeft op bepaalde wegsegmenten wel aanleiding tot parkeren/stilstaan op de rijweg, zonder daarbij de doorgang in de Leenstraat te hinderen.
Ter hoogte van de bocht van de Leenstraat is de ruimte er niet en is de zichtbaarheid niet optimaal. Er is een kans dat op deze locatie zich een ongeval zou kunnen voordoen. Hierdoor is het toch aangewezen om een aanvullend stilstaan- en parkeerverbod te plaatsen in de bocht door middel van verkeersbord E3 en onderborden Xa en Xb.
Bijkomend zouden de bedrijven in de Leenstraat nog eens aangeschreven worden om leveranciers/personeel aan te manen de toegang naar de bedrijven niet te hinderen en rekening te houden met een vrije doorgang voor hulpdiensten.
Op 21 december 2023 gaf Kruisem een gunstig advies tot aanpassing aanvullend verkeersreglement Leenstraat. De gemeenteraad van Kruisem keurde plaatsing van het stilstaan- en parkeerverbod in de bocht van de Leenstraat goed op 5 februari 2024. De borden E3 met bijhorende onderborden werden ook al in de Leenstraat geplaatst.
Artikel 57 van het gemeentedecreet van 15 juli 2005, zijn latere wijzigingen en zijn uitvoeringsbesluiten.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd op 16 maart en de latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.
De hierna voorziene maatregelen betreffen gemeentewegen.
Het plaatsen van een bijkomend stilstaan- en parkeerverbod met verkeersbord E3 en onderborden Xa en Xb zal niet leiden tot een aanpassing van de meerjarenplanning.
De bijkomende signalisatie werd voorzien door Kruisem in februari 2024.
Artikel 1 - Neemt kennis van het probleem met betrekking tot foutgeparkeerde vrachtwagens in de Leenstraat.
Artikel 2 - Keurt de aanpassing van het aanvullend verkeersreglement van de Leenstraat met het invoeren van een stilstaan- en parkeerverbod in de bocht Leenstraat goed.