Het zittingsverslag van 26 februari 2024, dat ten minste 8 dagen vóór de vergadering op het gemeentesecretariaat ter beschikking gehouden is van de raadsleden.
Artikel 1 - Het zittingsverslag van 26 februari 2024 wordt goedgekeurd.
De vrijwillige fusie van De Pinte en Nazareth wordt volbracht op 1/1/2025 door het ontstaan van een nieuwe lokaal bestuur Nazareth - De Pinte.
Er ontstaat zo een nieuwe gemeente en een nieuw OCMW als rechtspersoon en rechtsopvolger van De Pinte en Nazareth (respectief gemeente en OCMW).
De rechtspersonen De Pinte (gemeente en OCMW) en Nazareth (gemeente en OCMW) houden dan op te bestaan.
In de periode van heden tot 31/12/2024 is het onmogelijk om de nieuwe rechtspersoon reeds te gebruiken maar moeten wel al veel voorbereidingen gebeuren door de respectieve rechtspersonen gemeente en OCMW De Pinte en Nazareth.
De beslissingen van de huidige rechtspersonen worden overgenomen door het nieuwe bestuur in kader van de rechtsopvolging.
Om in de tussenperiode rechtsgeldige beslissingen te kunnen nemen in zake personeelsinzet, overeenkomsten met derden, overheidsopdrachten wordt een beheersovereenkomst afgesloten.
Inhoudelijk spreekt de beheersovereenkomst af dat er al gezamenlijke personeelsinzet en contractenbeheer kan zijn om te worden overgenomen door de nieuwe gemeente.
Het draaiboek van Vlaanderen voorziet in deze procedure.
Decreet lokaal bestuur.
Er wordt gewerkt binnen bestaande budgetten van de respectieve besturen.
Artikel 1 - Keurt de beheersovereenkomst tussen de respectieve gemeente- en OCMW besturen De Pinte en Nazareth goed.
Schenking van 2 vredesduiven door NSB aan het lokaal bestuur. Meer info zie bijlage.
Het NSB schenkt ons 2 duiven, voor elke deelgemeente 1. We gaan best op zoek naar een plek die een link heeft met oorlog en Vredeseducatie. Het college van burgemeester en schepenen stelt volgende plaatsen voor:
De duiven worden officieel ingehuldigd tijdens de 11-novembervieringen van beide NSB's.
Artikel 1 - Aanvaardt de schenking van 2 vredesduiven van het NSB.
De Vlaamse regering liet op 15 maart 2024 weten dat er een mogelijkheid zou zijn om te fusioneren met behoud van rechtspersoonlijkheid.
Op 22 maart 2024 liet men weten dat daartoe een aanvraag nodig is voor 22 april 2024. Zo kan in het Vlaams Parlement een amendement worden ingediend op het fusiedecreet.
De gemeenteraad van Nazareth nam op 19 juni 2023 de principiële beslissing tot samenvoeging met gemeente De Pinte. De gemeenteraad van De Pinte nam op 19 juni 2023 de principiële beslissing tot samenvoeging met gemeente Nazareth.
De gemeenteraad van Nazareth nam op 18 december 2023 het gezamenlijk voorstel tot samenvoeging met gemeente De Pinte.
De gemeenteraad van De Pinte nam op 18 december 2023 het gezamenlijk voorstel tot samenvoeging met gemeente Nazareth.
De Vlaamse Regering hechtte op respectievelijk 26 januari 2024 en 23 februari 2024 haar definitieve goedkeuring aan de ontwerpdecreten van de 13 fusietrajecten en diende deze voor verdere behandeling in bij het Vlaams Parlement.
Het Agentschap Binnenlands Bestuur stelde de 13 fusietrajecten op 15 maart 2024 de vraag naar een standpuntinname over het scenario van een samenvoeging met behoud van de rechtspersoonlijkheid van een van de samen te voegen gemeenten.
Het college van burgemeester en schepenen van De Pinte stelt voor dit niet te doen.
Het college van burgemeester en schepenen van Nazareth stelt voor dit niet te doen.
Conform het geldende decretale kader voor de vrijwillige samenvoeging van gemeenten (deel 2, titel 8, van het decreet over het lokaal bestuur) worden de nieuwe gemeente en het nieuwe OCMW als nieuwe rechtspersonen beschouwd en krijgen deze op de samenvoegingsdatum, 1 januari 2025, een nieuw ondernemingsnummer (het KBO- en btw-nummer) en een gewijzigde NIS-code.
De creatie van een nieuwe rechtspersoon brengt voor de samen te voegen gemeenten heel wat administratieve, financiële en fiscale gevolgen met zich mee. Om die reden hebben de stad en het OCMW van Antwerpen de Vlaamse Regering de vraag voorgelegd om bij de samenvoeging met Borsbeek de rechtspersoonlijkheid van de stad en het OCMW van Antwerpen te behouden en te onderzoeken wat de impact hiervan is op de ondernemingsnummers, de NIS-code en de andere relevante coderingen. Deze problematiek is in ons traject minder problematisch
De Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur heeft zich geëngageerd:
Tegelijkertijd wil de minister de andere fusietrajecten de mogelijkheid geven om het scenario van een samenvoeging met behoud van de rechtspersoonlijkheid te bespreken en er een standpunt over in te nemen.
Het Agentschap Binnenlands Bestuur stelde de fusietrajecten op 15 maart 2024 op de hoogte van de vraag naar een standpuntinname. De voorkeur voor het scenario van een samenvoeging met behoud van de rechtspersoonlijkheid dient geformaliseerd te worden in een gemeenteraadsbeslissing in de loop van de maand maart of (uiterlijk) april 2024.
Als uit de impactanalyse blijkt dat dat het scenario effectief leidt tot een kostenbesparing voor de samen te voegen gemeenten, zullen de ontwerpen van fusiedecreet daarop worden aangepast bij de behandeling in het Vlaams Parlement. Het impact zoals het vandaag in het fusietraject wordt ingeschat is beperkt en de voorbereidingen zijn grotendeels getroffen rekening houdende met een nieuwe rechtspersoon. Deze manier van werken bevordert ook de gelijkwaardigheid van beide besturen in het traject.
De gemeenteraad is bevoegd op grond artikel 40, §1, en artikel 42 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 347 en 348.
Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
Artikel 1 - De gemeenteraad stelt de vraag aan de Vlaamse Regering tot behoud van de rechtspersoonlijkheid van gemeente Nazareth en OCMW Nazareth bij de fusie met De Pinte niet.
Artikel 2 - Deze beslissing heeft uitvoering onder de voorwaarde dat de gemeenteraad van De Pinte dezelfde beslissing neemt.
Artikel 3 - Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan het Agentschap Binnenlands Bestuur via fusies@vlaanderen.be.
Op 18 december 2023 werd de vrijwillige samenvoeging van Nazareth en De Pinte definitief goedgekeurd.
Beide gemeenteraden dienen voor 31 maart 2024 de finale keuzelijst voor de schuldovername goed te keuren.
Schuldovernamekader
De Vlaamse Regering kan schulden overnemen van gemeenten die fusioneren (DLB, art. 384).
De huidige Vlaamse Regering voorziet de schuldovername voor fusie met een minimale schaalgrootte van 20.000 inwoners om de duurzaamheid van de fusieoperaties te versterken.
Het aantal inwoners van de nieuwe gemeente bepaalt de schuldovername: tussen 20 000 en 24 999: 200 euro per inwoner.
Berekening van de schuldovername
De Vlaamse overheid gebruikt de inwonersaantallen van 1 januari 2022 die in het Belgisch Staatsblad verschijnen en brengt alle schulden van de fusionerende gemeenten op 31 december 2022 in rekening.
Daar vallen ook de schulden van de OCMW’s en de autonome gemeentebedrijven onder.
Op 1 januari 2022 heeft
Welke schulden komen in aanmerking?
De gemeenten beslissen autonoom welke leningen en financieringen ze overdragen aan de Vlaamse Regering.
Enkel leningen en financieringen bij een financiële instelling komen in aanmerking:
Wanneer vindt de schuldovername plaats?
Schuldovername: inventaris van leningen finale keuzelijst
Hogere regelgeving
Vorige beslissingen
De schuldovername werd voorzien in de meerjarenplanaanpassing van Nazareth. Deze schuldovername heeft een recurrente impact op de kapitaalaflossingen van het financieringsbudget en de betaalde intresten in het exploitatiebudget.
Raadslid Dhaenens Frank stelt dat Nazareth geen gegeerde bruid was en nu de schulden van Nazareth worden overgenomen.
Schepen Van Ongeval antwoordt dat we steeds geïnvesteerd hebben en daarvoor ook geleend hebben. Hier is nu gekozen om de duurste leningen over te dragen en dat is toevallig allemaal bij Nazareth.
Raadslid Versnaeyen Peter stelt dat we duidelijk maken aan de burger dat er geen pot geld landt in Nazareth maar het gaat om een schuldaflossing. We hebben veel geïnvesteerd en dat kost geld dat geleend werd. Het is nuttig om daarover te communiceren.
Artikel 1 - De gemeenteraad keurt de definitieve lijst van de over te dragen schulden van de samen te voegen gemeenten Nazareth en De Pinte en van hun OCMW's en eventuele autonome gemeentebedrijven, zoals aangehecht in bijlage, goed.
Artikel 2 - Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan het departement Financiën en Begroting, afdeling Beleidsondersteuning, Begroting en Financiële Operaties, Dienst Financiële Operaties via financialoperations@vlaanderen.be en fusies@vlaanderen.be.
Vanuit bedrijven in de Leenstraat ontvingen we meldingen omtrent foutgeparkeerde vrachtwagens in de straat en de kans op conflicten daardoor ter hoogte van de bocht in de Leenstraat.
Het aanvullend verkeersreglement voor de Leenstraat wordt bijgestuurd.
Daarbij worden de volgende onderwerpen niet opgenomen in de aanvullende verkeersreglementen per straat, maar worden deze gebundeld in een afzonderlijk aanvullend verkeersreglement:
Dienst Openbare Werken kreeg meldingen over foutgeparkeerde vrachtwagens in de Leenstraat en de hinder die dit voor de bedrijven met zich zou meebrengen.
De lokale politie zou reeds ter plaatse zijn geweest, maar geeft aan dat er bijkomende signalisatie gewenst is om te kunnen verbaliseren.
De Leenstraat is een doorlopende straat met gemengd verkeer (geen asmarkering) en geeft toegang tot meerdere bedrijven.
Zeker 's avonds en in het weekend, maar ook overdag tijdens de werkuren, worden er trailers/trucks geparkeerd over de volledige lengte in de Leenstraat.
De Leenstraat is een brede straat en geeft op bepaalde wegsegmenten wel aanleiding tot parkeren/stilstaan op de rijweg, zonder daarbij de doorgang in de Leenstraat te hinderen.
Ter hoogte van de bocht van de Leenstraat is de ruimte er niet en is de zichtbaarheid niet optimaal. Er is een kans dat op deze locatie zich een ongeval zou kunnen voordoen. Hierdoor is het toch aangewezen om een aanvullend stilstaan- en parkeerverbod te plaatsen in de bocht door middel van verkeersbord E3 en onderborden Xa en Xb.
Bijkomend zouden de bedrijven in de Leenstraat nog eens aangeschreven worden om leveranciers/personeel aan te manen de toegang naar de bedrijven niet te hinderen en rekening te houden met een vrije doorgang voor hulpdiensten.
Op 21 december 2023 gaf Kruisem een gunstig advies tot aanpassing aanvullend verkeersreglement Leenstraat. De gemeenteraad van Kruisem keurde plaatsing van het stilstaan- en parkeerverbod in de bocht van de Leenstraat goed op 5 februari 2024. De borden E3 met bijhorende onderborden werden ook al in de Leenstraat geplaatst.
Artikel 57 van het gemeentedecreet van 15 juli 2005, zijn latere wijzigingen en zijn uitvoeringsbesluiten.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd op 16 maart en de latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.
De hierna voorziene maatregelen betreffen gemeentewegen.
Het plaatsen van een bijkomend stilstaan- en parkeerverbod met verkeersbord E3 en onderborden Xa en Xb zal niet leiden tot een aanpassing van de meerjarenplanning.
De bijkomende signalisatie werd voorzien door Kruisem in februari 2024.
Artikel 1 - Neemt kennis van het probleem met betrekking tot foutgeparkeerde vrachtwagens in de Leenstraat.
Artikel 2 - Keurt de aanpassing van het aanvullend verkeersreglement van de Leenstraat met het invoeren van een stilstaan- en parkeerverbod in de bocht Leenstraat goed.
Per straat wordt een aanvullend verkeersreglement opgesteld.
Daarbij worden de volgende onderwerpen niet opgenomen in de aanvullende verkeersreglementen per straat, maar worden deze gebundeld in een afzonderlijk aanvullend verkeersreglement:
De aanvullende verkeersreglementen voor Axeldreef, Renbaanstraat en Draverstraat zijn terug te vinden in bijlage.
Artikel 57 van het gemeentedecreet van 15 juli 2005, zijn latere wijzigingen en zijn uitvoeringsbesluiten.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd op 16 maart en de latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.
De hierna voorziene maatregelen betreffen gemeentewegen.
Advies mobiliteit: De signalisatie en markering voor het kruispunt Renbaanstraat x Draverstraat x Axeldreef moet nog eens nagekeken worden op terrein.
Na werkzaamheden, die aan dit kruispunt uitgevoerd werden, zijn niet alle borden en markeringen opnieuw teruggeplaatst om een eenduidige voorrangsregeling kenbaar te maken. De borden en markeringen zijn opgenomen in het aanvullend reglement en worden teruggeplaatst.
Artikel 1 - Keurt de aanvullende verkeersreglementen van de Axeldreef, Renbaanstraat en Draverstraat goed.
Het openbaar bestuur wenst het bestaande fietspad langsheen de Oudenaardseheerweg ten noorden van de Lakensmeersstraat te verlengen.
Hiertoe dient een stuk landbouwgrond (gelegen in de ruilverkaveling Schelde-Leie) te worden onteigend of in der minne aangekocht. Na navraag bij de VLM blijkt dat we dit in het kader van een vlotte afhandeling beter los van de ruilverkaveling kunnen zien. Hiertoe werd een schattingsverslag opgemaakt door het studiebureau Asset (zie documenten in bijlage).
Er werden 3 verslagen opgemaakt:
lot 1: 26.312 euro voor 338 m² zonder wederbeleggingsvergoeding en notariskosten (+5.719 euro)
lot 2: 6.240 euro voor 624m² zonder wederbeleggingsvergoeding en notariskosten (+1719 euro)
lot 3 tot en met 11: 20.855 euro voor 2159m² grond zonder wederbeleggingsvergoeding en notariskosten (+ 4836 euro)
De aankoop van de gronden word geraamd op 53.407 euro zonder kosten voor wederbelegging en notaris. Deze beslissing is voorzien in het goedgekeurde meerjarenplan en leidt tot aanpassingen. Er is op volgend budgetartikel 50.000 euro voorzien: 2024/PB2-02-54/0200-00/220000/GEMEENTE/OWE/IP-PB2-02.
Raadslid Vanheel vraagt naar een aantal verduidelijkingen over de schatting en naar de stand van zaken over de overweg.
Burgemeester antwoordt dat er al meer dan een jaar geen boodschappen meer gekomen zijn inzake de overweg door Infrabel.
Artikel 1 - Kennis te nemen van het schattingsverslag voor de loten 1 tot en met 11 nodig voor de realisatie van een fietspad langsheen de Oudenaardseheerweg tussen Lakenmeersstraat en spoorweg.
Bostoen diende een omgevingsvergunningsaanvraag in.
Het betreft een project gelegen langs de Kouter en Kouterhoek te Eke. Voorliggend dossier is een aanvraag tot verkavelingswijziging van een deel van de verkaveling 8/2006 dd.12/12/2006. Deze zone uit de verkaveling werd in 2014 gewijzigd naar een verkaveling voor 42 kavels voor halfopen of aaneengesloten woningen, 7 duo-woningen en 2 kavels voor 8 grondgebonden woningen in combinatie met 3 appartementen (= totaal 78 woonentiteiten). Voorliggende aanvraag wijzigt de betrokken zone naar een groene invulling met 50 kavels voor aanééngesloten en halfopen ééngezinswoningen rond een centrale gemeenschappelijke deeltuin.
De gronden zijn ten kadaster bekend onder NAZARETH, 2de Afdeling, Eke, sectie A, verschillende kadastrale percelen (zie aanduiding omgevingsloket). Deze aanvraag werd op 28/09/2023 ingediend bij het college van burgemeester en schepenen. Op 23/10/2023 werd het dossier volledig en ontvankelijk verklaard door lokaal bestuur Nazareth.
De werken omvatten het aanleggen/afwerken van een nieuwe hoofdwegenis, wandelpaden en een voetpad, incl. parkeerhavens in de verkaveling.
De voorziene woonentiteiten zijn enerzijds gelegen langs de Kouter, die als hoofdontsluiting van de verkaveling kan gecatalogeerd worden. Anderzijds zijn een
deel van de woonunits gericht op de nieuw aan te leggen erven of de achterliggende groenzone, teneinde ook deze zones op te laden en hier een levendige sfeer te creëren.
De in dit deel van de verkaveling voorziene ontsluitingswegen worden ingericht als woonerf. Hierbij werd de zwakke weggebruiker centraal gesteld door rekening te houden met het “STOP”-principe (Stappers => Trappers => Openbaar vervoer => Personenwagens).
Binnen de conceptvorming van huidige woonontwikkeling wordt er, ook wat betreft het parkeerverhaal, vanuit gegaan dat de leef- en belevingskwaliteit binnen deze nieuwe ontwikkeling maximaal moet zijn.
De inrichting van de erven voorziet overal een vrije doorgang van minimaal 4m breed en houdt rekening met de gangbare minimale bochtstralen van 11m
binnencirkel en 15m buitencirkel zodat het project steeds vlot toegankelijk is voor hulpdiensten en afvalophaling. Voorliggend project heeft een beperkte omvang die absoluut niet van die grootte-orde is dat maatregelen aan het bestaand openbaar domein in functie van de verkeersafwikkeling zich zouden opdringen. Bovendien betekent voorliggende wijziging een sterke verlaging van de beoogde densiteit. Het project wordt ontsloten via de eerder reeds voorziene aantakkingen van het binnengebied op de Kouter, die op haar beurt een zeer goede ontsluiting naar de nabijgelegen N50 en E17.
De nieuwe rijweg en parkeerhavens worden volledig waterdoorlatend voorzien:
De wandelpaden in dolomiet wordt uitgevoerd met volgende opbouw:
Het voetpad langs de Kouter wordt uitgevoerd met volgende opbouw:
De nieuwe brandwegen worden uitgevoerd met volgende opbouw:
De parkeervakken worden voorzien van een signalisatietegel.
Naast de infiltratie van het hemelwater op de (semi-)openbare zones, worden ook voor de loten op het vlak van waterbeheersing duurzame ambities
nagestreefd. Alle gebouwen worden voorzien van een hemelwaterreservoir, dat verplichtend aangesloten wordt op de gebruiksleidingen, evenals een
infiltratievoorziening en/of buffervoorziening.
Zoals vermeld in artikel 34 §1 van het Gemeentewegendecreet is de gemeente belast met het beheer van de gemeentewegen en het vrijwaren van de publieke doorgang over de volledige breedte van de gemeenteweg.
De aanvrager wenst hiervoor de rooilijn van de buurtweg aan te leggen volgens het tracé zoals voorgesteld in het plan in bijlage.
Het ontwerp van rooilijnplan, opgemaakt door landmeter-expert WVD-Oost BV, Werner Van Dyck, van 10 juli 2023 waaruit duidelijk de toekomstige rooilijn van de gemeenteweg blijkt.
De aanvrager haalt volgende motivering aan:
De werken omvatten het aanleggen/afwerken van een nieuwe hoofdwegenis, wandelpaden en een voetpad, incl. parkeerhavens in de verkaveling.
De voorziene woonentiteiten zijn enerzijds gelegen langs de Kouter, die als hoofdontsluiting van de verkaveling kan gecatalogeerd worden. Anderzijds zijn een deel van de woonunits gericht op de nieuw aan te leggen erven of de achterliggende groenzone, teneinde ook deze zones op te laden en hier een levendige sfeer te creëren.
De in dit deel van de verkaveling voorziene ontsluitingswegen worden ingericht als woonerf. Hierbij werd de zwakke weggebruiker centraal gesteld door rekening te houden met het “STOP”-principe (Stappers => Trappers => Openbaar vervoer => Personenwagens).
Binnen de conceptvorming van huidige woonontwikkeling wordt er, ook wat betreft het parkeerverhaal, vanuit gegaan dat de leef- en belevingskwaliteit binnen deze nieuwe ontwikkeling maximaal moet zijn.
De inrichting van de erven voorziet overal een vrije doorgang van minimaal 4m breed en houdt rekening met de gangbare minimale bochtstralen van 11m
binnencirkel en 15m buitencirkel zodat het project steeds vlot toegankelijk is voor hulpdiensten en afvalophaling.
Naast de infiltratie van het hemelwater op de (semi-)openbare zones, worden ook voor de loten op het vlak van waterbeheersing duurzame ambities
nagestreefd. Alle gebouwen worden voorzien van een hemelwaterreservoir, dat verplichtend aangesloten wordt op de gebruiksleidingen, evenals een
infiltratievoorziening en/of buffervoorziening.
Voorliggend project heeft een beperkte omvang die absoluut niet van die grootte-orde is dat maatregelen aan het bestaand openbaar domein in functie van de
verkeersafwikkeling zich zouden opdringen. Bovendien betekent voorliggende wijziging een sterke verlaging van de beoogde densiteit.
Het project wordt ontsloten via de eerder reeds voorziene aantakkingen van het binnengebied op de Kouter, die op haar beurt een zeer goede ontsluiting naar de
nabijgelegen N50 en E17.
Tijdens het openbaar onderzoek van 1 november 2023 tot en met 30 november 2023 werd één bezwaar ingediend die geen betrekking heeft op het voorliggende rooilijnplan:
De raad is, op basis van de tijdens het openbaar onderzoek ingediende bezwaren en adviezen van mening dat er een positieve beslissing over de aanleg van een gemeenteweg kan worden genomen.
Het voornemen tot het aanleggen van de gemeenteweg geeft uitvoering aan artikel 3 (doelstellingen) en aan artikel 4 (principes) van het Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 en dat het aan deze artikels werd getoetst.
Die toetsing houdt in dat de voorgestelde maatregel:
(art. 3, Gemeentewegendecreet)
De structuur, de samenhang en toegankelijkheid van de gemeentewegen vrijwaren en verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Aangezien de verbinding doorheen de Kouterwijk loopt beroept de aanvrager zich op art. 3,2° (de herwaardering en de bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak) om de huidige rooilijn aan te leggen binnen de perceelsgrenzen met het oog op het toegankelijk maken van de verbinding tussen de Kouter en de aanliggende wijken.
(art. 4, Gemeentewegendecreet)
Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeente grensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Decreet van 3 mei 2019 houdende gemeentewegen.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen om de gemeenteraad te laten beraadslagen over het aanleg van de gemeenteweg in het vlinderpark.
Het omgevingsdecreet, in bijzonder artikel 31 dat het volgende bepaalt:
§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
§ 2. Als het college van burgemeester en schepenen niet de bevoegde overheid is die in eerste aanleg over de aanvraag beslist, dan bezorgt de gemeente de beslissing van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg binnen zestig dagen na het verzoek aan de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15.
Het omgevingsdecreet, in het bijzonder artikel 47 dat het volgende bepaalt:
Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.
De toelichting bij bovengenoemd omgevingsdecreet en –besluit:
Artikel 47. Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning herneemt de welbekende regeling van de tussenkomst van de gemeenteraad over de zaak van de wegen. Voor alle duidelijkheid wordt ook hier herhaald:
Dat het College van burgemeester en schepenen / de vergunningverlenende overheid voorstelt om te beraadslagen over de voorliggende zaak van de wegen voor de aanvraag van de omgevingsvergunning met referentie 2023022976, ingediend voor stedenbouwkundige handelingen voor gronden gelegen op twee verschillende percelen in het Kasteelpark, gelegen aan de ’s Gravenstraat, die de gemeente recent heeft aangekocht. Het voorste perceel, afdeling 1, sectie F, nr. 304D2 en het achterste perceel, afdeling 1, sectie F, nr. 303 goed.
Raadslid Vanheel Daan stelt dat het niet duidelijk is of de wegenis nu ook nog qua omgevingsvergunning moet worden goedgekeurd.
Artikel 1 - Keurt voorliggende beslissing over de aanleg, wijziging, verplaatsing of aanleg van een gemeenteweg voor de omgevingsvergunning met referentie 2023111747, ingediend voor stedenbouwkundige handelingen, goed.
De gronden zijn ten kadaster bekend onder NAZARETH, 2de Afdeling, Eke, sectie A, verschillende kadastrale percelen (zie aanduiding omgevingsloket).
De huidige samenwerkingsovereenkomst tussen Energiehuis Veneco en het lokaal bestuur (opgemaakt in 2019) is inhoudelijk achterhaald. De redenen hiervoor zijn de recente uitbreidingen van het takenpakket van de Vlaamse Energiehuizen, deze hadden een wijziging van de wetgeving tot gevolg.
De samenwerkingsovereenkomst tussen Energiehuis Veneco en de gemeenten is een belangrijk instrument dat alle afspraken tussen de partners vastlegt, in functie van een performante uitvoering van het meerjarenplan 2022-2025 zoals goedgekeurd door het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA).
Een goede uitvoering en opvolging van alle acties uit het meerjarenplan is essentieel voor het verkrijgen van de basisfinanciering, toegekend door het VEKA aan Energiehuis Veneco.
‘Actualisering van de samenwerkingsovereenkomsten met de aangesloten gemeenten’ is een specifieke actie die werd opgenomen in dit meerjarenplan.
Omwille van een aantal recente wijzigingen (zie hieronder) wordt het nodig geacht om de samenwerkingsovereenkomsten te herwerken en opnieuw ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenten in het werkingsgebied van het Energiehuis.
De samenwerkingsovereenkomst tussen Energiehuis Veneco en de gemeenten moet worden herwerkt omwille van o.a. volgende redenen:
De huidige overeenkomst zal vervallen door het ondertekenen van de nieuwe overeenkomst.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
BVR Energiehuizen gepubliceerd in het BS dd. 11 januari 2019, en in werking getreden op 21 januari 2019
Vlaamse Codex Wonen 2021 en heruitvoeringsbesluiten
Besluit Raad van Bestuur 1 december 2021 – Goedkeuring Plan van Aanpak 2022-2025
Samenwerkingsovereenkomst VEKA met addendum Plan van Aanpak EH Veneco 2022-2025
Besluit van de administrateur-generaal van het VEKA van 29 maart 2022 tot toekenning van een subsidie aan de energiehuizen voor de uitvoering van de basistaken in 2022
Verzamelbesluit Energie (VZB IX) van 16 juni 2023
Artikel 1 - Keurt de vernieuwde samenwerkingsovereenkomst tussen Vlaams Energiehuis Veneco en het lokaal bestuur Nazareth goed.
Artikel 2 - Afschrift van deze beslissing wordt, samen met de ondertekende samenwerkingsovereenkomst, bezorgd aan Veneco t.a.v. Noémie Jacobs.
Ondertekening Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 en 2.0
Verplichting om de jaarlijkse actualisatie van het gemeentelijk LEKP-rapport ter kennis voor te leggen aan de gemeenteraad.
Door Vlaanderen wordt online een Klimaatrapport, in bijlage, gepubliceerd met de actueel beschikbare gegevens betreffende de 4 werven van het LEKP.
Dit rapport moet jaarlijks ter kennisname aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Het rapport in bijlage is de versie die op 2 maart 2024 ter beschikking was op https://www.lokaalklimaatpact.be/lekp-cijfers/rapporten?gemeente=Nazareth
De gemeentelijke rapporten zijn openbaar en worden op regelmatige basis bijgewerkt met de gegevens die de Vlaamse Overheid verkrijgt via diverse databronnen. De oorsprong van de gegevens en het tijdstip van actualisering is aangegeven in het rapport. Op https://www.lokaalklimaatpact.be/lekp-cijfers/steden-en-gemeenten-doelstellingen/44048 is het rapport in de meest recente grafische vorm raadpleegbaar.
Vaststellingen bij de weergegeven resultaten van de LEKP-doelstellingen in dit rapport:
De gemeente kan opmerkingen toevoegen in het rapport en doorsturen samen met het raadsbesluit van de kennisname via de module 'Toezicht' op het Loket voor lokale besturen https://loket.lokaalbestuur.vlaanderen.be/.
De opmerkingen/vragen van de gemeentelijke teams zijn toegevoegd in het Klimaatrapport voor Nazareth in bijlage.
Bijgevolg wordt voorgesteld om kennis te nemen van het Klimaatrapport Nazareth incl. opmerkingen van de teams en dit rapport samen met het raadsbesluit van kennisname op te laden via de module 'Toezicht' op het Loket voor lokale besturen.
Definitief trekkingsrecht voor:
LEKP 1.0 : 45.733,16
LEKP 2.0 : 15.916,63
Raadslid Vanheel Daan stelt dat een globale stand van zaken, namelijk 30 %, niet adequaat is. Het grootste cijfer is onduidelijk en onze eigen bomen zijn niet meegerekend? Dit is dus niet geheel duidelijk.
Schepen Vos Dirk stelt dat er inderdaad onduidelijkheid is over de cijfers en dat is jammer. Patrimonium en vloot zijn zorgenkindjes.
Artikel 1 - Neemt kennis van het LEKP-rapport van Nazareth met de gegevens beschikbaar op 2 maart 2024 en de opmerkingen van de teams.
Pedro Duprez vraagt tegenover wel jaartal de 30 % berekend wordt in kader van LEKP.
Raadslid Dhaenens Frank vraagt naar de stand van zaken betreffende de telling in de Deinzestraat.
Raadslid Vanheel Daan vraagt naar de stand van zaken betreffende de windmolens in de Prijkels. Dit is toch met medeweten van het lokaal bestuur nl. Veneco. Burgemeester stelt dat er naast deze ook nog private initiatieven zonder het lokaal bestuur zijn.
Raadslid De Jans Anja stelde deze namiddag op de parkbegraafplaats vast dat er op de strooiweide een hond liep. Burgemeester stelt voor dat we de personeelsleden daar attent op maken dat inwoners daar mogen worden over aangesproken.
Raadslid De Jans Anja heeft in de krant vernomen dat er een nieuwe directeur is in de gemeentelijke basisschool Nazareth. De raadsleden weten daar niet van. De bevoegdheid van aanstelling is ondertussen gewijzigd naar het college.
Voorzitter deelt de nieuwe data voor de gemeenteraden en commissies mee:
Schrijven van MDP Advocaten waarbij een kopie van het arrest van het Hof van Beroep te Gent dd. 8 maart 2024 overgemaakt wordt in de zaak Serck nv.
Artikel 1 - De raad neemt kennis van het arrest van het Hof van Beroep van 8 maart 2024 inzake de zaak Serck nv.
Namens Gemeenteraad,
Steven Van de Velde
algemeen directeur
Dirk Le Roy
voorzitter