Diverse buurten doen ieder jaar terug een aanvraag tot het bekomen van een toelage (buurtcheque) door het organiseren van een buurtfeest. Elke georganiseerde groep of tijdelijke samenwerking van buurtbewoners kan een aanvraag voor een buurtcheque indienen. Kermissen, privé-feesten, schoolfeesten en activiteiten met winstoogmerk zijn uitgesloten van ondersteuning.
Volgende buurt vroeg een buurtcheque aan:
- Hildegard Lavens diende een aanvraag in voor het organiseren van een buurtfeest in de Nederkouter op zondag 19 juni 2022 van 11u30 tot 18u.
Het gemeentebestuur wil de inwoners kansen bieden om initiatieven te nemen die de sociale contacten en het gemeenschapsgevoel in straten, buurten en wijken bevorderen. Het reglement voorziet in de financiële ondersteuning van buurtfeesten.
Voor het organiseren van dit buurtfeest is het wenselijk om de Nederkouter tijdelijk verkeersvrij te maken op zondag 19 juni 2022 (vanaf huisnummer 13 tem 36).
Het koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en uitvoeringsbesluiten.
Buurtfeesten die aan onderstaande voorwaarden voldoen, komen in aanmerking voor een buurtcheque:
- het buurtfeest richt zich tot alle bewoners van de straat, buurt of wijk
- de aanvraag gebeurt door minstens drie bewoners van verschillende gezinnen die in de betrokken buurt, straat of wijk wonen
- bij elke vorm van promotie vermelden de organisatoren duidelijk de steun van het gemeentebestuur Nazareth en het promotionele logo van de gemeente
- Buurten, straten en wijken kunnen slechts één keer per kalenderjaar een subsidie bekomen. Organisatoren dienen hun aanvraag minstens twee maanden voor de
activiteit schriftelijk in bij de dienst vrije tijd. Na afloop van het buurtfeest dienen de organisatoren binnen de maand na de activiteit volgende bewijsstukken in bij de
dienst vrije tijd:
- minstens 1 affiche of uitnodiging waaruit blijkt dat het buurtfeest openstond voor alle inwoners van de betrokken straat, buurt of wijk en waarop de steun van het
gemeentebestuur Nazareth en het promotioneel logo van de gemeente duidelijk vermeld staan
- minstens 1 sfeerfoto van het buurtfeest
- facturen en betaalbewijzen van de gemaakte kosten, waaruit op een ondubbelzinnige wijze blijkt dat de kosten gemaakt werden voor de organisatie van het buurtfeest,
met een bewijs van betaling. Het bewijs van betaling kan geleverd worden door een ondertekende vermelding ‘voor voldaan’ op de factuur of door een kopie van een
rekeninguittreksel.
De financiële impact is voorzien in het meerjarenplan en leidt niet tot aanpassingen.
Goedgekeurde aanvragen krijgen een toelage van maximaal 50% van de gemaakte kosten met een maximum van € 150. Onder gemaakte kosten wordt verstaan:
De uitgave is voorzien op volgend artikel van het exploitatiebudget: 2022/GM4-03-02/0710-00/649153/GEMEENTE/EVE/IP-GEEN.
De toelage mag gestort worden op rekeningnummer BE11 7380 3827 8848.
Artikel 1 - Neemt kennis van de aanvraag (Hildegard Lavens, Nederkouter 20 te 9810 Nazareth ) voor het organiseren van buurtfeest in de Nederkouter op zondag 19 juni 2022.
Artikel 2 - Vraagt aan het buurtcomité om binnen de maand na de activiteit volgende bewijsstukken voor te leggen om te kunnen genieten van het buurtbudget:
Artikel 3 - Aan Hildegard Lavens wordt de toelating verleend tot het gedeeltelijk verkeersvrij maken van de Nederkouter op zondag 19 juni 2022 (vanaf huisnummer 13 tem 36).
Artikel 4 - De organisatie neemt de nodige maatregelen om de veiligheid en het goede verloop van het buurtfeest te verzekeren. De aangelanden dienen minstens 48u op voorhand verwittigd worden van het buurtfeest en de eventuele overlast.
Artikel 5 - Een vrije doorgang van 4m dient ten allen tijde verleend te worden aan de hulpdiensten.
Artikel 6 - Uiterlijk 24u na beëindiging van het buurtfeest moet het openbaar domein in zijn oorspronkelijke staat achtergelaten worden en ontdaan worden van alle afval.
Artikel 7 – De nodige signalisatie wordt ter plaatse geleverd door de gemeentelijke uitvoeringsdiensten op vrijdag 17 juni 2022.
Artikel 8 – De aanvrager dient zelf in te staan voor het ter plaatse zetten van de signalisatie en dit minstens een half uur voor aanvang van het buurtfeest en terug te plaatsen ten laatste een half uur na beëindiging van het buurtfeest. De signalisatieverantwoordelijke is Hildegard Lavens (0476511640).
Artikel 9 - Keurt de uitbetaling van de buurtcheque goed met maximaal 50 % van de kosten en met een maximum van 150 euro. Dit mag gestort worden op BE11 7380 3827 8848.
Artikel 10 – Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan: