Terug
Gepubliceerd op 22/12/2022

Besluit  Gemeenteraad

ma 19/12/2022 - 20:00

Dienstreglement bibliotheek. Aanpassing. Goedkeuring.

Aanwezig: Dirk Le Roy, voorzitter
Danny Claeys, burgemeester
Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, schepenen
Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Walter Leenders, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, raadsleden
Steven Van de Velde, algemeen directeur
Verontschuldigd: Femke Colenbie, Peter Tolpe, raadsleden
Aanleiding

In de zitting van 1/9/2021 keurde het college de kostenraming en de meerwaarde van de uitbreiding van de toegankelijkheid met onbemande openingsuren goed. Dit betekende de start van de automatiseringstoepassingen om de basisdienstverlening mogelijk te maken.

In functie van de vernieuwde werking is een nieuw dienstreglement nodig waarin de nieuwe dienstverlening complementair vervat zit.

Context / feiten / argumenten

Om de dienstverlening zowel tijdens de bemande als onbemande openingsuren optimaal te laten verlopen zijn hieronder essentiële zaken aangepast aan het huidige reglement.

Enkele belangrijkste beslissingspunten  zijn:

  • de openingsuren zijn uitgebreid tot 112u per week
  • alle ingeschreven bibgebruikers krijgen toegang tot de onbemande openingsuren
  • tijdens de bemande openingsuren is de vrije toegang voor publiek onbeperkt => ook niet-leden
  • er is cameratoezicht voorzien tijdens alle openingsuren conform de privacywetgeving

 Bijkomende toelichting bij het dienstreglement:

  • uitlenen blijft mogelijk tijdens elektriciteitspanne via het nooduitleensysteem voor de basisuitleen (innemen, uitlenen, geen betalingen)
  • de bib verlaten is ook altijd mogelijk => deur openen van binnen naar buiten is altijd mogelijk, ook bij panne
  • de toegang naar binnen is niet mogelijk bij elektriciteitspanne
  • terugbrengen van materialen bij elektriciteitspanne => uitleenmoment wordt dan als boetevrije dag in systeem met terugwerkende kracht aangebracht
  • bij andere problemen kunnen mailen naar bibliotheek@nazareth.be => opvolging gebeurt de volgende werkdag

Communicatie:

  • promotie: verloopt via diverse kanalen: bibwebsite, gemeentelijke infokrant (editie januari 2023), nieuwsbrief, sociale media, in de bib (drukwerk, beeldschermen), op nieuwjaarsreceptie lokaal bestuur,...
  • persvoorstelling in de bib: voorstel datum: woensdag 8 februari 2023
  • signalisatie: in de bib (drukwerk, beeldschermen, pictogrammen)
  • opvolging communicatie en storytelling via maandelijkse nieuwsbrief, sociale media en in de bib.

Het CBS heeft kennis genomen van het dienstreglement in haar zitting van 5 december 2022.

Financiële impact

 De goedkeuring van het dienstreglement heeft geen impact op het budget van werkjaar 2023.

Publieke stemming
Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Walter Leenders, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Steven Van de Velde
Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Walter Leenders, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1 - Keurt het vernieuwde dienstreglement in functie van de uitbreiding van de dienstverlening met onbemande openingsuren goed.

Artikel 2 - Het reglement treedt in werking in vanaf 1 februari 2023.