Het zittingsverslag van 28 november 2022, dat ten minste 8 dagen vóór de vergadering op het gemeentesecretariaat ter beschikking gehouden is van de raadsleden.
Artikel 1 - Het zittingsverslag van 28 november 2022 wordt goedgekeurd mits voorgestelde aanpassingen.
De heer Peter Versnaeyen heeft zijn mandaat als raadslid tijdelijk neergelegd wegens ziekte.
Een tijdelijke opvolger moet voorzien worden.
De opvolger, mevrouw Sylvie Baert, verzaakt aan dit mandaat.
De opvolger, de heer Filip De Rho, verzaakt aan dit mandaat.
De opvolger, mevrouw Ann Van Durme, verzaakt aan dit mandaat.
De opvolger, de heer David Elias, verzaakt aan dit mandaat.
De opvolger, mevrouw Michèle Pintelon, verzaakt aan dit mandaat.
De opvolger, de heer Steven Goesaert, verzaakt aan dit mandaat.
De opvolger, mevrouw Christel De Groote, verzaakt aan dit mandaat.
Opvolger Luc Goesaert wordt uitgenodigd tot de eedaflegging en legde zijn geloofsbrieven voor.
Decreet van 8 juli 2011 houdende de organisatie van de lokale en provinciale verkiezingen en houdende wijziging van het gemeentedecreet van 15 juli 2005, het provinciedecreet van 9 december 2005 en het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Decreet Lokaal bestuur.
Artikel 1 - De geloofsbrieven van de heer Luc Goesaert goed te keuren.
Artikel 2 - Kennis te nemen van de eedaflegging van Luc Goesaert als tijdelijk gemeenteraadslid.
Meerjarenplanaanpassing 2023/0 van het Autonoom Gemeentebedrijf Nazareth bestaande uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting bij de financiële nota, goedgekeurd door de Raad van Bestuur van 19 december 2022 en nu ter goedkeuring voorliggend aan de gemeenteraad.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zijn latere wijzigingen en zijn uitvoeringsbesluiten, m. b. artikel 243.
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, zoals aangepast tot op heden.
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, zoals aangepast tot op heden.
Gemeenteraadsbesluit van 14 september 2015 betreffende de oprichting van het AG Nazareth en de goedkeuring van haar statuten.
Besluit van de Raad van Bestuur van 19 december 2022 met vaststelling van de Meerjarenplanaanpassing 2023/0.
Artikel 1 - Keurt de Meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (versie 2023/0) van het AG Nazareth, in bijlage toegevoegd, goed. Deze bevat aangepaste kredieten voor het lopende jaar 2022 en de beginkredieten voor 2023.
Artikel 2 - Afschrift van deze beraadslaging wordt, samen met de beleidsrapporten, verstuurd via het Digitaal Loket Mijn Binnenland binnen de 20 dagen.
Meerjarenplanaanpassing 2023/0 van de Gemeente en OCMW Nazareth bestaande uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting bij de financiële nota.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zijn latere wijzigingen en zijn uitvoeringsbesluiten
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, zoals aangepast tot op heden.
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, zoals aangepast tot op heden.
Artikel 1 – Keurt het OCMW deel van de Meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (versie 2023/0), Gemeente en OCMW, zoals in bijlage toegevoegd, goed. Deze bevat aangepaste kredieten voor het lopende jaar 2022 en de beginkredieten voor 2023.
Artikel 2 - Afschrift van deze beslissing wordt, samen met de beleidsrapporten, verstuurd via het Digitaal Loket Mijn Binnenland binnen de 20 dagen.
Meerjarenplanaanpassing 2023/0 van de Gemeente en OCMW Nazareth bestaande uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting bij de financiële nota.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zijn latere wijzigingen en zijn uitvoeringsbesluiten
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, zoals aangepast tot op heden.
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, zoals aangepast tot op heden.
Raadslid Dhaenens Frank bemerkt dat de fractie zich zal onthouden omdat de uitgaven blijven stijgen en dat er projecten worden doorgestuurd naar de volgende legislatuur. Bv. kunstencentrum en dekenij, gemeentehuis... Er is veel geld verloren aan deze projecten. De schuldratio zal op termijn stijgen naar 1 en we zijn daar sceptisch over. De cijfers zullen er op het einde van de legislatuur anders uitzien.
Antwoord: het aantal investeringen is niet toegenomen maar wel de kost ervan. Daarom en om praktische redenen zijn er projecten uitgesteld.
Raadslid Van Poucke Simon vraagt naar het uitstel van de werken aan de Klapstraat. Fietsers worden hier beter omgeleid.
Raadslid Van Poucke Simon vraagt naar de systematische opvolging van de mobiliteitsindicatoren. Dit zal gebeuren met nieuw aan te kopen toestellen.
Raadslid Van Poucke Simon vraagt naar het RUP Axelvijver dat voorzien is. Rup is om vergunning mogelijk te maken.
Raadslid Vanheel Daan vraagt naar de aankoop gronden recreatiezone. Wat zal daar mee gebeuren? In de huidige legislatuur is dat niet meer voorzien.
Schepen Vos Dirk wil toelichten dat er in zwaar moeilijke omstandigheden toch gewerkt is aan een goed budget zonder te raken aan belastingen en personeelskosten. Er is geschoven met investeringen en efficiënter werken.
Raadslid Van herzeele Christiaan vraagt naar de stand van zaken kunstencentrum. Het zal 1 jaar blijven liggen, dat is afgesproken met de architect.
Raadslid Van herzeele Christiaan vraagt naar de aankoop piano. Dit kon er misschien nog wel ingebleven zijn.
Artikel 1 – Keurt het Gemeente deel van de Meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (versie 2023/0), Gemeente en OCMW, zoals in bijlage toegevoegd, goed. Deze bevat aangepaste kredieten voor het lopende jaar 2022 en de beginkredieten voor 2023.
Artikel 2 - Afschrift van deze beslissing wordt, samen met de beleidsrapporten, verstuurd via het Digitaal Loket Mijn Binnenland binnen de 20 dagen.
Budget 2023 ontvangen van de kerkfabriek Sint-Amandus Eke.
Kennisname van het budget 2023 door het College in zitting van 12 december 2022.
Kerkfabriek Eke:
Decreet lokaal bestuur.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten (eredienstendecreet).
Artikel 1 - Keurt het budget 2023 van de kerkfabriek Sint-Amandus Eke goed.
Budget 2023 ontvangen van de kerkfabriek OLV Geboorte Nazareth.
Kennisname van het budget 2023 door het College in zitting van 12 december 2022.
Voorgelegd budget past in meerjarenplan van lokaal bestuur.
Kerkfabriek Nazareth:
Decreet lokaal bestuur.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten (eredienstendecreet).
Artikel 1 - Keurt het budget 2023 van de kerkfabriek OLV Geboorte Nazareth goed.
In de meerjarenplanning is voorzien om over te gaan tot de aankoop van een stuk grond gelegen achter de sportsite.
Deze gronden kunnen later worden toegevoegd aan de recreatiezone (RUP is ondertussen in opmaak)
Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid heeft ondertussen onderhandelingen gevoerd over de prijs.
Volkshaard CV is akkoord met de prijs en deze valt binnen de schatting.
Volkshaard CV is akkoord met de gespreide betaling in 10 jaarlijkse gelijke betalingen.
De kostprijs is vastgesteld op 1.991.200,00 € en voorzien in de meerjarenplanning.
Raadslid Vanheel Daan stelt zich te onthouden omdat er nog geen plan is wat te doen met die gronden.
Raadslid Dhaenens Frank stelt zich de vraag of dit, met een mogelijke fusie in het zicht, noodzakelijk is.
Artikel 1 - Om de akte aankoop gronden gelegen achter de sportsite goed te keuren.
Artikel 2 - Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid te belasten met de afhandeling van de akte.
Het bestaand belastingreglement op de huis-aan-huisverspreiding van ongeadresseerd reclamedrukwerk met handelskarakter voor de aanslagjaren 2020-2025 wordt met ingang van 1 januari 2023 vervangen door het onderstaande belastingreglement, teneinde enkele aanbevelingen door te voeren.
De financiële toestand van de gemeente.
Het ongevraagd en systematisch verspreiden van ongeadresseerd reclamedrukwerk en gelijkgestelde producten in alle brievenbussen is nadelig voor het milieu, het volume papierafval verhoogt en het brengt bijkomende kosten van onder meer afhaling en verwerking mee.
Het beginsel dat ‘de vervuiler betaalt’ betekent dat de kosten voor maatregelen ter voorkoming, vermindering en bestrijding van verontreiniging en voor het herstellen van schade voor rekening zijn van de vervuiler.
In het licht van bovenvermelde doelstellingen, is het redelijk en objectief gerechtvaardigd om het belastbaar feit te beperken tot de huis-aan-huisverspreiding van reclamedrukwerken, vermits drukwerken zonder publicitair en commercieel karakter (algemene) informatie bevatten, en daarmee een bepaalde taak van algemeen belang of openbaar nut vervullen. Over het algemeen worden reclamedrukwerken ook frequenter en op grotere schaal verspreid dan drukwerken van louter informatieve aard.
In het licht van de bovenvermelde doelstellingen, is het redelijk en objectief gerechtvaardigd om een vrijstelling in te voeren voor de publicaties van onderwijsinstellingen/scholen, socioculturele- en sportverenigingen, politieke partijen, overheden en intergemeentelijke samenwerkingsverbanden, aangezien deze instellingen niet stelselmatig drukwerken verspreiden en deze drukwerken meestal van geringe omvang zijn. De door deze instellingen uitgegeven drukwerken houden bovendien ook veelal een noodzakelijk en rechtstreeks verband met hun socio-culturele aard, hun publieke of onderwijsfunctie, of dragen bij tot een actieve deelname aan de democratie, of vervullen een informatiebehoefte of houden verband met de taak van een bestuurlijke overheid, zodat zij een bepaalde taak van gemeentelijke of algemeen belang dan wel van openbaar nut vervullen
In het licht van de bovenvermelde doelstellingen, is het tevens redelijk en objectief gerechtvaardigd om een vrijstelling in te voeren voor reclamedrukwerken kleiner of gelijk aan A4 met een maximum van 2 bladzijden, aangezien de financiële en ecologische impact veel minder zwaar weegt dan de verspreiding van grotere en/of omvangrijkere reclamedrukwerken.
Een belasting moet effectueerbaar, rendabel en eenvoudig uitvoerbaar zijn, rekening houdende met de kosten verbonden aan de controle, vestiging en inning van de belasting. Vandaar dat er in het belastingreglement wordt gewerkt met drie mogelijke bedelingsgebieden ter bepaling van de belastbare grondslag. Om diezelfde reden wordt er in het belastingreglement ook voorzien in een hoofdelijke aansprakelijkheid t.a.v. alle partijen die hebben bijgedragen tot het zich voordoen van het belastbaar feit.
Artikel 170, § 4, Grondwet.
Artikel 40, §3 en artikel 41, 14° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zijn latere wijzigingen en zijn uitvoeringsbesluiten.
Het Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (Materialendecreet).
Het besluit van de Vlaamse regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA).
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen.
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.
Raadslid Nele Le Roy stelt tegen deze belasting te zijn omdat ze niet middenstand vriendelijk is. De gemeente geeft zelf een infokrant uit met veel papier.
Raadslid Dhaenens Frank vraagt om de lokale ondernemer er uit te halen. Dit kan niet in het kader van het gelijkheidsprincipe.
Raadslid Daan Vanheel stelt dat de geschiedenis zich herhaalt. Er was toen gevraagd een evaluatie te maken. Dit is niet gebeurd en we blijven zo verder het reglement in stand houden. De inkomsten van deze belasting gaan achteruit, dus er zijn minder blaadjes.
Artikel 1 - Voor de aanslagjaren 2023 tot en met 2025 wordt een belasting gevestigd op het huis-aan-huis verspreiden van ongeadresseerd reclamedrukwerk en daarmee gelijkgestelde producten op het grondgebied van de gemeente Nazareth.
Artikel 2 -
Artikel 3 - De belasting is verschuldigd telkens er een huis-aan-huisverspreiding van reclamedrukwerk of een daarmee gelijkgesteld product plaatsvindt.
Artikel 4 - De belasting is verschuldigd door de adverteerder. Indien het reclamedrukwerk (of daarmee gelijkgesteld product) betrekking heeft op meerdere adverteerders, of indien de identiteit van de adverteerder niet kan worden vastgesteld op basis van (de inhoud of de boodschap van) het reclamedrukwerk (of daarmee gelijkgestelde product), dan is de belasting verschuldigd door de (verantwoordelijke) uitgever.
Zowel de adverteerder als de (verantwoordelijke) uitgever zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de belasting. Indien een drukwerk betrekking heeft op meerdere adverteerders, is elk van deze fysieke of rechtspersonen hoofdelijk aansprakelijk tot betaling van de belasting in zijn geheel.
Artikel 5 - De belasting wordt vastgesteld op € 0,022 per enkelbladig of meerbladig exemplaar per bedeling.
Drie mogelijke bedelingsgebieden worden gedefinieerd: de deelgemeente Eke, de deelgemeente Nazareth en het totale grondgebied van de gemeente. De minimale aanslag zal minstens het bedelingsgebied van één deelgemeente omvatten. Bij de bedeling van folders in één van de vermelde bedelingsgebieden is steeds de aanslag verschuldigd voor het volledige bedelingsgebied.
Het aantal brievenbussen dat elk bedelingsgebied telt, zal jaarlijks worden vastgesteld door het College van burgemeester en schepenen op basis van de gegevens van de Belgische Distributiedienst (BD).
Artikel 6 - De volgende publicaties zijn van de belasting vrijgesteld:
Artikel 7 - De belastingplichtigen zijn ertoe gehouden bij het gemeentebestuur aangifte te doen vóór het einde van ieder kwartaal van de verspreiding van het onder artikel 2 bedoelde reclamedrukwerk (of daarmee gelijkgestelde product) op het daartoe bestemde formulier dat op verzoek aan de belastingplichtige ter beschikking wordt gesteld door het gemeentebestuur. De aangifte dient alle inlichtingen te bevatten, nodig voor het vestigen van de aanslag.
Artikel 8 - Bij gebrek aan aangifte binnen de in artikel 7 gestelde termijn, of in geval van onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige aangifte vanwege de belastingplichtige, kan de belasting ambtshalve worden ingekohierd. Vooraleer wordt overgegaan tot de ambtshalve vaststelling van de belastingaanslag, betekent het College van burgemeester en schepenen aan de belastingplichtige, per aangetekend schrijven, de elementen waarop de aanslag is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting. De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig kalenderdagen te rekenen van de derde werkdag die volgt op de verzending van die kennisgeving om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen.
Artikel 9 - De ambtshalve ingekohierde belasting wordt verhoogd met 20% bij een eerste overtreding, 50% bij een tweede overtreding en 100% bij een derde overtreding. Het bedrag van deze verhoging wordt ook ingekohierd.
Artikel 10 - De belasting wordt ingevorderd door middel van een kohier dat vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het College van burgemeester en schepenen. Per aangifteperiode van één kwartaal wordt er minstens één belastingkohier opgemaakt.
Artikel 11 - De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na verzending van het aanslagbiljet.
Artikel 12 - De belastingschuldige kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het College van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet, op straffe van nietigheid, schriftelijk worden ingediend en worden gemotiveerd. De indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van 3 maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag.
Artikel 13 - Dit belastingreglement wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden.
Artikel 14 - Dit belastingreglement treedt in werking op 1 januari 2023.
Het voorgaande belastingreglement d.d. 16 december 2019 inzake de belasting op de huis-aan-huisverspreiding van ongeadresseerd reclamedrukwerk met handelskarakter voor de aanslagjaren 2020-2025, blijft van toepassing voor de belastbare feiten die zich hebben voorgedaan vóór 1 januari 2023, maar wordt opgeheven voor de belastbare feiten die zich voordoen vanaf 1 januari 2023.
Jaarlijkse actualisatie van het algemeen retributiereglement.
Volgende aanpassingen liggen voor ter goedkeuring:
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en zijn latere wijzigingen, m.b. art. 40.
Het algemeen retributiereglement van de gemeente Nazareth, goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 maart 2022 en laatst gewijzigd in de gemeenteraad van 29 augustus 2022.
Raadslid Vanheel Daan stelt dat er lokale besturen zijn die differentiëren in de tarieven voor omgevingsvergunningen. Dit kan misschien onderzocht worden.
Raadslid Van Poucke Simon stelt dat het niet logisch is dat prijs verhoogd is bij het vastgoedplatform. Het is eenvoudiger, maar duurder?
Artikel 1 - Keurt het aangepaste retributiereglement, zoals toegevoegd in bijlage, goed.
Artikel 2 - Dit retributiereglement wordt toegezonden aan de toezichthoudende overheid. Het retributiereglement wordt overeenkomstig artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur afgekondigd en bekendgemaakt.
Financiering van het negatief investeringssaldo 2022 van het AG Nazareth, geraamd op 1.744.213 euro.
De transactiekredieten 2022 worden geraamd op 1.794.213 euro uitgaven en 50.000 euro ontvangsten. Derhalve is het investeringssaldo geraamd op -1.744.213 euro.
De liquiditeitspositie van het AG Nazareth laat geen integrale en onmiddellijke financiering van de transactiekredieten toe; het is aangewezen dat de gemeente ter financiering een lening toestaat aan het AG Nazareth.
Voorafgaande beslissing nr. 2010.047 van 30 maart 2010 bevestigt dat het renteloze karakter van een lening die wordt verstrekt door een gemeente aan een AGB niet wordt aangemerkt als een verkregen abnormaal of goedgunstig voordeel in hoofde van het AGB.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen.
Gemeenteraadsbeslissing van 14 september 2015 waarin de oprichting en de statuten van het Autonoom gemeentebedrijf Nazareth, afgekort AG Nazareth werden goedgekeurd.
Ministerieel Besluit van 21 december 2015 met goedkeuring van de Gemeenteraadsbeslissing van 14 september 2015 door de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering.
Beheersovereenkomst tussen de gemeente en het AGB.
Meerjarenplanaanpassing 2023/0 van 19 december 2022.
De gemeente Nazareth ontleent ter financiering van het investeringssaldo 2022 maximaal 1.744.213 euro aan het AG Nazareth, opname is beperkt tot het werkelijke investeringssaldo 2022. Deze lening zal terugbetaald worden via jaarlijkse aflossingen. Er is geen rente verschuldigd door het AG Nazareth.
De kredieten zijn voorzien in het meerjarenplan.
Artikel 1 - De gemeenteraad machtigt de voorzitter en algemeen directeur voor het ondertekenen van de renteloze leningsovereenkomst tussen de Gemeente Nazareth en het AG Nazareth.
Artikel 2 - De gemeenteraad keurt de renteloze leningsovereenkomst tussen de Gemeente en het AG Nazareth, zoals toegevoegd in bijlage, goed.
Meerjarenplan 2020-2025 (versie 2023/0) van het Autonoom Gemeentebedrijf Nazareth bestaande uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting bij de financiële nota, goedgekeurd door de Raad van Bestuur van 19 december 2022 en goed te keuren door deze vergadering.
Om economisch rendabel te zijn is het nodig dat het Autonoom Gemeentebedrijf Nazareth vanwege de Gemeente Nazareth prijssubsidies ontvangt als vergoeding voor het recht van toegang tot de sportinfrastructuur, de eigen culturele programmatie en de verhuur van culturele zalen te Nazareth.
De exploitatiekost voor bovenvermelde activiteiten is verschoven van de gemeente naar het AG Nazareth.
De berekende prijssubsidiefactor voor de periode 1 januari 2023 tot 31 december 2023 bedraagt 4,22.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zijn latere wijzigingen en zijn uitvoeringsbesluiten
Gemeenteraadsbeslissing van 14 september 2015 waarin de oprichting en de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Nazareth, afgekort AG Nazareth, werden goedgekeurd.
Meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (versie 2023/0) van het AG Nazareth, goed te keuren door de Gemeenteraad en de Raad van Bestuur in zitting van 19 december 2022.
Meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (versie 2023/0) van het lokaal bestuur Nazareth, goed te keuren door de Gemeenteraad in zitting van 19 december 2022.
De geraamde prijssubsidie voor 2023 bedraagt 660.000 euro (excl. btw); hierop wordt deels 6% btw betaald door de gemeente. De totale prijssubsidie (incl. btw) en ten laste van het gemeentebudget 2023 bedraagt 682.3780 euro.
Artikel 1- Keurt het prijssubsidiereglement, vermeld in artikel 2 van huidige beslissing, ten voordele van het AG Nazareth goed met ingang van 1 januari 2023.
Artikel 2 - PRIJSSUBSIDIEREGLEMENT AG NAZARETH
Om economisch rendabel te zijn wenst het Autonoom Gemeentebedrijf Nazareth vanaf 1 januari 2023 de voorziene toegangsprijzen (exclusief btw) te vermenigvuldigen met een factor 4,22. Deze factor zal toegepast worden op alle toegangsprijzen, m.u.v. de verhuur van zalen met schenken van dranken en de concessies.
De Gemeente Nazareth erkent dat het Autonoom Gemeentebedrijf Nazareth, op basis van deze ramingen, de voorziene toegangsprijzen (exclusief btw), m.u.v. de verhuur van zalen met schenken van dranken en de concessies, zal vermenigvuldigen met een factor 4,22.
Rekening houdend met de sportieve en sociale functie van de vrijetijdsinfrastructuur wenst de Gemeente Nazareth dat er tijdens het kalenderjaar 2023 geen andere prijsverhogingen doorgevoerd worden ten aanzien van de gebruikers van de vrijetijdsinfrastructuur, dan de verhoging zoals goedgekeurd door de Raad van Bestuur van 19 december 2022. De Gemeente Nazareth wenst immers de toegangsgelden te beperken opdat de vrijetijdsinfrastructuur toegankelijk is voor iedereen. De Gemeente Nazareth verbindt er zich toe om voor de periode 1 januari 2023 tot en met 31 december 2023 deze beperkte toegangsgelden te subsidiëren middels de toekenning van prijssubsidies.
De waarde van de prijssubsidie toegekend door de Gemeente Nazareth voor recht op toegang bedraagt de prijs (exclusief btw) die de bezoeker voor recht op toegang betaalt vermenigvuldigd met een factor 4,22; waardoor de klant 1 euro betaalt en de Gemeente Nazareth 4,22 euro betaalt.
De gesubsidieerde toegangsgelden (exclusief btw) kunnen steeds geherevalueerd worden in het kader van een periodieke evaluatie van de totale exploitatieresultaten van het Autonoom Gemeentebedrijf Nazareth. In de mate er een prijssubsidieaanpassing noodzakelijk is zal de Gemeente Nazareth deze steeds documenteren.
Het Autonoom Gemeentebedrijf Nazareth moet op de 5de werkdag van elke maand de Gemeente Nazareth een overzicht bezorgen van het aantal gebruikers waaraan recht op toegang is verleend tijdens de voorbije maand tot de vrijetijdsinfrastructuur. Dit overzicht dient tevens het bedrag aan te betalen prijssubsidies te bevatten. De afrekening van deze prijssubsidies zal gebeuren middels de uitreiking van een debetnota die het Autonoom Gemeentebedrijf Nazareth uitreikt aan de Gemeente Nazareth. De Gemeente Nazareth dient deze debetnota te betalen aan het Autonoom Gemeentebedrijf Nazareth binnen de 5 werkdagen na ontvangst.
Een nieuw prijssubsidiereglement geldig vanaf 2024 zal worden onderhandeld tussen de Gemeente Nazareth en het Autonoom Gemeentebedrijf Nazareth vóór 31 januari 2024.
Artikel 3 - Heft, vanaf 1 januari 2023, het prijssubsidiereglement zoals goedgekeurd in zitting van 29 november 2021 op en vervangt dit door het prijssubsidiereglement zoals vermeld in artikel 2 van onderhavig besluit.
E-mail en digitaal loket van Agentschap Binnenlands Bestuur van 21 november 2022 betreffende het toezicht op de jaarrekening 2021 van de gemeente en OCMW Nazareth.
Jaarrekening 2021: vaststelling door de gemeenteraad en OCMW-raad op 27 juni 2022.
Artikel 332, §1, derde lid van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 1 - Neemt kennis van de brief van Agentschap Binnenlands Bestuur van 21 november 2022 betreffende het toezicht op de jaarrekening 2021 van de gemeente en OCMW Nazareth en de goedkeuring van de gouverneur op 21 november 2022.
Brief van Agentschap Binnenlands Bestuur van 7 december 2022 betreffende het toezicht op de jaarrekening 2021 van het Autonoom Gemeentebedrijf Nazareth.
Jaarrekening 2021: vaststelling door de raad van bestuur op 27 juni 2022.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en in het bijzonder de artikelen 241, 243 en 260 tot en met 262
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 17 tot en met 26
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 2 tot en met 4.
Artikel 1 - Neemt kennis van de brief van Agentschap Binnenlands Bestuur van 7 december 2022 betreffende het toezicht op de jaarrekening 2021 van het Autonoom Gemeentebedrijf Nazareth en de goedkeuring van de gouverneur + kwijting voor de bestuurders op 6 december 2022.
Begroting 2023 van Politiezone Schelde-Leie.
De gemeenteraden zijn verplicht om de gemeentelijke dotatie voor de politiezone goed te keuren.
De politiebegroting dienstjaar 2023 werd in de Politieraadszitting van 24 november 2022 goedgekeurd.
Bij de goedkeuring van de Politiebegroting 2023 werd rekening gehouden met de verdeelsleutel zoals bepaald in het koninklijk besluit van 16 november 2001.
Op het artikelnummer 33003/485-48 van de politiebegroting 2023 staat € 1.685.907,13 ingeschreven voor de gemeentelijke gewone toelage.
Op het artikelnummer 33003/685-51 van de politiebegroting 2023 staat € 113.058,50 ingeschreven voor de gemeentelijke buitengewone toelage.
Dezelfde bedragen zijn opgenomen in het exploitatiebudget en het investeringsbudget van de gemeente Nazareth.
De wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, in bijzonder artikel 40, derde en zesde lid en artikel 71 eerste lid.
Het koninklijk besluit van 16 november 2001, houdende de nadere regels inzake de berekening en de verdeling van de gemeentelijke dotaties in de schoot van een meergemeente politiezone.
Het decreet lokaal bestuur van 21 december 2017, zijn latere wijzigingen en zijn uitvoeringsbesluiten, meer bepaald artikel 40 en 41.
De oprichting van de politiezone Schelde-Leie waartoe naast de gemeenten De Pinte, Gavere en Sint-Martens-Latem, ook Nazareth behoort.
De voorziene bedragen opgenomen in het Meerjarenplan waren:
Raadslid Vanheel Daan stelt dat de personeelsbezetting moeilijk in te vullen is.
Artikel 1 – Keurt de dotatie goed van de gemeente Nazareth zoals ingeschreven in de Politiebegroting 2023 aan de politiezone Schelde-Leie namelijk:
Artikel 2 – Deze uitgaven worden respectievelijk geboekt op artikel:
Artikel 3 - Afschrift van deze beslissing zal voor verder gevolg worden overgemaakt aan de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen en aan de voorzitter van het politiecollege.
In de zitting van 1/9/2021 keurde het college de kostenraming en de meerwaarde van de uitbreiding van de toegankelijkheid met onbemande openingsuren goed. Dit betekende de start van de automatiseringstoepassingen om de basisdienstverlening mogelijk te maken.
In functie van de vernieuwde werking is een nieuw dienstreglement nodig waarin de nieuwe dienstverlening complementair vervat zit.
Om de dienstverlening zowel tijdens de bemande als onbemande openingsuren optimaal te laten verlopen zijn hieronder essentiële zaken aangepast aan het huidige reglement.
Enkele belangrijkste beslissingspunten zijn:
Bijkomende toelichting bij het dienstreglement:
Communicatie:
Het CBS heeft kennis genomen van het dienstreglement in haar zitting van 5 december 2022.
De goedkeuring van het dienstreglement heeft geen impact op het budget van werkjaar 2023.
Artikel 1 - Keurt het vernieuwde dienstreglement in functie van de uitbreiding van de dienstverlening met onbemande openingsuren goed.
Artikel 2 - Het reglement treedt in werking in vanaf 1 februari 2023.
Nihil.
Raadslid Frank Dhaenens vraagt aan Walter Leenders of hij nog inwoner is van de gemeente.
De voorzitter wenst iedereen een zalige kerst en een gelukkig nieuwjaar.
Namens Gemeenteraad,
Steven Van de Velde
algemeen directeur
Dirk Le Roy
voorzitter