Terug
Gepubliceerd op 14/03/2023

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 20/02/2023 - 17:00

Tijdelijke politieverordening op het wegverkeer en afwijking geluidsnormen voor organisatie Delirium Velo Tour op 29 april 2023.

Aanwezig: Danny Claeys, burgemeester
Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Ivan Schaubroeck, schepenen
Steven Van de Velde, algemeen directeur
Aanleiding

Aanvraag door Kenny De Mulder voor WTC De Wielervrienden Nazareth, Bosstraat 58 te 9810 Nazareth voor het bekomen van een afwijking op de geluidsnormen en tijdelijke politieverordening op het wegverkeer voor het organiseren van Delirium Velo Tour op 29 april 2023.

Op zaterdag 29/04/2023 worden er diverse fietsafstanden (cyclo), een gravelrit en een familietocht georganiseerd.

Feiten, context en argumentatie

De verzamelplaats voor de Delirium Vélo Tour vinden plaats op de Sportsite, Drapstraat 76, 9810 Nazareth.

Er zal muziek of geluid worden gemaakt op zaterdag 29/04/2023 van 08:00 tot 22:00. Het geluid zal beperkt worden tot 85 dB.

Conform de wetgeving (Vlarem II) kan max. 24 x per jaar, en 2x per maand een geluidsafwijking worden afgeleverd.

Tijdens Delirium Vélo Tour worden geen sterke dranken geschonken.
De organisator Kenny De Mulder vraagt een vergunning voor het schenken van en ter plaatse te gebruiken van gegiste dranken en voldoet hiermee aan de meldingsplicht.

De organisator wordt via de vergunning (bijlage) geïnformeerd over de wettelijke verplichtingen.

De deelnemers kunnen op zaterdag 29/04/2023 kiezen tussen diverse fietsafstanden (cyclo), een gravelrit of een familietocht.

Alle afstanden starten en komen aan in de Gemeentelijke Sporthal, Drapstraat 76 te Nazareth, er kan individueel gestart worden tussen 7u en 14u.

Plan van de volledige: https://www.google.be/maps/@50.9420665,3.6940634,12.25z/data=!4m2!6m1!1s1V1xTbZkTNIdsjnG0AHSBe-KDWIXLI9k

signalisatieplan: https://www.google.com/maps/d/viewer?hl=nl&mid=1S3iQJp-Ez_VRAR3GjqAbaetBpGdQ3ME&ll=50.95566739422484%2C3.6276845860549845&z=15

De route op grondgebied Nazareth is als volgt:

  • Drapstraat - Groendreef - Oudenaardseheerweg - Eeckhoutsdreef - Ten Edestraat - Eikenstraat - Bernstraat (Gavere) - (Zingem) - Steenweg Deinze - Ouwegemstraat - Leegzakstraat - Ommegangstraat - Sportsite.

De volgende veiligheidsmaatregelen worden voorzien door de organisatie:

  • inzet van seingevers/politie-inspecteurs op de meest gevaarlijke kruispunten
  • mogelijk instellen van éénrichtingsverkeer op de verschillende hellingen
  • strenge controle op het respecteren van de algemene wegcode met nadruk op het negeren van een rood licht en negeren van een direct bevel.

Eetstanden;  zie adviezen

Uit een mail van de organisator blijkt dat de onderstaande eetstanden worden bemand door vrijwilligers (onbetaald) en bijgevolg onder de vrijgestelde activiteiten vallen.

  • 28/04; hamburgers
  • 28/04; frietjes (Agristo)
  • 29/04; pasta
Juridische overwegingen

Het koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het  wegverkeer.

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.

Het decreet lokaal bestuur van 17 december 2017 en zijn uitvoeringsbesluiten.

Besluit van de Vlaamse regering van 17 februari 2012 houdende de wijziging van titel I en II van het Vlarem en integratie van het Koninklijk Besluit van 24 februari 1977 in titel II van het Vlarem, van kracht vanaf 1 januari 2013.

De wijziging betreft het invoeren van een maximaal geluidsniveau voor muziekactiviteiten in de inrichting zelf en het voorzien van flankerende maatregelen, om het gehoor van de mensen beter te beschermen.

De voorliggende activiteiten gaan door te Drapstraat 76, 9810 Nazareth. Dit is een niet ingedeelde inrichting. Concreet betekent dit dat het maximaal geluidsniveau 85 dB(A) LAeq,15min niet mag overschreden worden binnen. Buiten moeten de omgevingsnormen gerespecteerd worden.

Het maximaal geluidsniveau van 85 dB(A)LAeq,15min  mag overschreden worden tot een maximaal geluidsniveau van 95 dB(A) LAeq,60min, op voorwaarde dat:

a)         de muziekactiviteit voorafgaand is aangevraagd aan het College van burgemeester en schepenen van de gemeente waarin de muziekactiviteit plaatsgrijpt; en

b)         het College, vermeld in a), de muziekactiviteit toelaat. Die toelating kan evenwel alleen gegeven worden indien het geluidsniveau in de inrichting ≤ 100 dB(A) LAeq,60 min en de muziekactiviteit is gekoppeld aan een bijzondere gelegenheid.

Het college kan beperkende maatregelen opleggen, bijvoorbeeld voor het maximaal toegelaten geluidsniveau of voor de duur van de muziekactiviteit.

Het gewenst aantal decibel is 85. Volgens de aanvraag gaat de activiteit door met 500 of meer personen  op zaterdag van 18:00 tot 22:00, zowel binnen als buiten.

Standaard kan een afwijking worden verleend tot maximaal 02:00u voor het geluid in de inrichting en voor de afwijking op de omgevingsnormen.

Vanaf het toegestane einduur moet voldaan worden aan de normen in de inrichting en aan de omgevingsnormen. Concreet voor een activiteit in een niet ingedeelde inrichting mag het maximaal geluidsniveau 85 dB(A) LAeq,15min  niet  overschreden worden. Als het maximale geluidsniveau, gemeten als 92 dB(A) LAmax,slow niet overschreden wordt, wordt geacht hieraan te zijn voldaan. Tevens moet aan het geluidsniveau in de omgeving voldaan worden. Het geluidsniveau in de omgeving is afhankelijk van het achtergrondgeluid conform de voorwaarden van artikel 6.7.4 van titel II van het Vlarem. De metingen gebeuren binnenshuis.

De mogelijkheid tot toestemming tot afwijking voor de activiteit op 29 april 2023, wordt gegeven overeenkomstig artikel 6.7.3.§3 van titel II van het Vlarem.

De flankerende maatregelen van de nieuwe wetgeving zijn vanaf 1 januari 2013 van toepassing, ook bij toegestane afwijkingen:

  • meten van het geluidsniveau tijdens de volledige activiteit met elektronisch versterkte muziek ter hoogte van de mengtafel of een andere representatieve meetplaats;
  • een duidelijke visuele indicatie van het geluidsniveau minstens zichtbaar voor de verantwoordelijke voor het geluidsniveau.

Middels deze toestemming wordt het geluid, geproduceerd op het evenement, volgens artikel 6 van het Gemeentelijk Administratief Sanctierecht beschouwd als niet hinderlijk geluid.

Fuif of evenement/sportieve manifestatie
Sinds 7 januari 2006 is het de gemeente die beslist of en onder welke vorm ze het schenken van gegiste en/of sterke drank op fuiven en evenementen onderhevig maakt aan een vergunning. De wet legt dus niets meer op, maar anderzijds laat de wetgever de mogelijkheid open aan de gemeentelijke overheden om zelf autonoom te bepalen in hoeverre zij nog voorafgaande toelatingen of voorwaarden (zelfs inzake moraliteit) oplegt. Verschillende gemeenten hanteren inderdaad nog een vergunning of minstens een meldingsplicht. Op deze manier is het gemeentebestuur op de hoogte van evenementen en fuiven, en kan ze de organisatoren/verantwoordelijken informeren over de (wettelijke) verplichtingen → zie vergunning in de bijlage en Uittreksel wetsbepalingen inzake de slijterijen van gegiste dranken, samen geordend op 3 april 1953 (BS 4 april 1953), zoals nadien gewijzigd.

Financiële impact

Er is geen financiële impact op het meerjarenplan.

Adviezen

De activiteit duurt op vrijdag van 16:00 tot 22:00 en op zaterdag van 18:00 tot 22:00. De activiteit gaat door in de nabijheid van woningen. Er is slechts geringe akoestische isolatie. Een overschrijding van de omgevingsnormen is mogelijk bij relatief lage geluidsniveaus.

De toestemming tot afwijking op de geluidsnormen kan gegeven worden voor de activiteiten op 28 en 29 april 2023 voor een geluidsniveau tot max. 85 dB(A) LAeq,15min in de inrichting.

Na 22:00 mag het maximaal geluidsniveau 85 dB(A) LAeq,15min  niet overschreden worden en zijn de bepalingen van artikel 6.7.4§1 van titel II van het Vlarem van toepassing voor de omgeving.

EETSTANDEN op zaterdag 29/04/2023

Het aanvraagformulier maakt melding van drank- en eetstanden.

Uit een verklaring per mail blijkt het om een vrijgestelde activiteit te gaan waarbij de regelgeving van ambulante handel niet geldt.

AMBULANTE HANDEL
Deze foodtrucks kunnen onder de regelgeving ambulante handel vallen waarbij er op sportieve manifestaties specifieke regels gelden.

Ambulante activiteiten mogen plaatsvinden op culturele en sportieve manifestaties als voldaan is aan volgende voorwaarden:

  • Verkoopactiviteiten zijn toegelaten aan de ingang en op de locatie van de manifestatie.
  • De verkoopactiviteiten moeten bijkomstig blijven bij het evenement.
  • De aangeboden producten en diensten moeten enig verband houden met het evenement. Denken we bijvoorbeeld aan drank, versnaperingen of artikels in het thema van het evenement.

De beoefenaars van de ambulante activiteiten moeten zorgen dat ze in orde zijn met de wetgeving op de ambulante activiteiten.

Handelaars moeten bijvoorbeeld in het bezit zijn van de vereiste machtiging ambulante activiteiten en de bijhorende documenten.

Ze moeten zich ook duidelijk en correct identificeren.

VRIJGESTELDE ACTIVITEITEN
Eventuele vrijgestelde activiteiten moeten voldoen aan de eventuele specifieke bepalingen die er op van toepassing zijn.

Gelegenheidsverkopers moeten niet geregistreerd zijn bij het FAVV wanneer aan volgende voorwaarden voldaan is:

  • het gaat om verenigingen of organisaties zonder winstgevend doel en
  • waarvan de medewerkers geen enkele bezoldiging mogen ontvangen en
  • die maximum 5 activiteiten per jaar houden die samen niet langer dan 10 dagen mogen duren.

In de bijlage de folder van FAVV, bedoeld voor zij die slechts uitzonderlijk een activiteit in de voedingsmiddelensector uitoefenen en waarvan de activiteit uitsluitend een sportief doel heeft en dus geen handelskarakter.

Besluit

Artikel 1 – Verleent toestemming aan Kenny De Mulder voor WTC De Wielervrienden Nazareth, Bosstraat 58 te 9810 Nazareth, tot afwijking op de geluidsnormen voor de activiteit (fietsritten) op zaterdag 29/04 van 8:00 tot 22:00 en voor een geluidsniveau tot max. 85 dB(A) LAeq,15min in de inrichting thv de meetplaats, mits:

  • het geluidsniveau tijdens de volledige activiteit met elektronische versterkte muziek ter hoogte van de mengtafel of een andere representatieve meetplaats gemeten wordt;
  • een duidelijke visuele indicatie van het geluidsniveau minstens zichtbaar is voor de verantwoordelijke voor het geluidsniveau;
  • de buurtbewoners en de politie op voorhand te informeren;

Na 22:00 dient het maximaal geluidsniveau beperkt te worden tot 85 dB(A) LAeq,15min, binnen, en zijn de omgevingsnormen van artikel 6.7.4 van titel II van het Vlarem van kracht (buiten de inrichting mag geen geluid meer worden afgespeeld).

Artikel 2 - Deze toelating is verleend voor een afwijking op de geluidsniveaus binnen en buiten de inrichting overeenkomstig artikel 6.7.3.§3 van titel II van het Vlarem. Middels deze toestemming zijn de omgevingsnormen van artikel 6.7.4 van titel II van het Vlarem niet van toepassing.

Artikel 3 - Gaat akkoord met het verlenen van een vergunning voor het schenken en ter plaatse te gebruiken van gegiste dranken tijdens het evenement Delirium Vélo Tour op vrijdag 28/04 en op zaterdag 29/04/2023 en informeert de aanvrager over de wettelijke verplichtingen.

Artikel 4 - Wijst de aanvrager op de inhoud van de brochure van het FAVV met de basisvereisten om mogelijke risico’s voor de voedselveiligheid in te perken.

Artikel 5 – De volgende wegsignalisatie en parkeerverboden worden voorzien op zaterdag 29 april 2023:

  •  Op de sportsite wordt een éénrichtingsverkeer ingevoerd. Men kan enkel inrijden via Ommegangstraat en uitrijden via uitrit Drapstraat (Belfius). Dit wordt duidelijk kenbaar gemaakt met de nodige signalisatie
  •  In de Kleine Leegzakstraat wordt éénrichtingsverkeer voorzien richting Leegzakstraat
  •  In de Groenstraat zal een parkeerverbod gelden aan beide kanten
  •  In de Groendreef wordt uitsluitend plaatselijk verkeer voorzien. Aan de kant van de Drapstraat wordt een C3 + uitgezonderd bewoners + uitgezonderd fietsers op nadar voorzien. Aan de kant van de Oudenaardseheerweg enkel een C3.
  •  In de Groendreef wordt ook een parkeerverbod ingevoerd langs beide zijden. Er worden hiertoe op verschillende plaatsen nadars geplaatst die verbonden worden met rood/wit lint
  •  De Drapstraat is een blauwe zone met beperkte parkeertijd van 2u, de organisatie voorziet extra bordjes om dit duidelijk aan te geven
  •  In de Drapstraat, aan de kant van de sporthal, wordt er een parkeerverbod ingevoerd vanaf de apotheek tot aan de Groendreef (uitgezonderd bezoekers apotheek Buyck). In de omgeving van de sporthal en het station wordt opnieuw een maximum parkeertijd van 2 uur ingevoerd in de onmiddellijke omgeving van de handelszaken
  •  In de Ommegangstraat wordt tussen de Drapstraat en de Kasteelstraat parkeerverbod ingevoerd langs beide zijden
  •  Op de parking van de parkbegraafplaats wordt er ook een max 2 uur parkeren voorzien (bezoekers begraafplaats)

Artikel 6 – De organisatie voorziet de volgende maatregelen inzake parkeren:          

  • Er wordt gewerkt met een PPO-punt waardoor deelnemers die met de wagen komen en op gps rijden geleid worden naar het kruispunt Oudenaardseheerweg/Drapstraat
  • De auto’s worden maximaal naar de Groenstraat afgeleid, op de weiden Van Den Abeele (huisnr. 4)
  • Deelnemers die met hun auto uit de richting van Oudenaardseheerweg komen zullen bij voorkeur de Groenstraat/Steinstraat worden ingestuurd om zo naar de parking weide te rijden. Idem voor de auto’s die komen van richting Nazareth Dorp (rotonde). Vrijwilligers leiden het verkeer.

Artikel 7 – De parking (Ommegangstraat) achter de sporthal wordt enkel gebruikt voor de wagens van de bezoekers aan activiteiten van OTV, volleybal en VC Nazareth-Eke. De fietsers verlaten het event via de uitgang naast Belfius (Drapstraat). Medewerkers van de organisatie zullen parkeren op parking grote sporthal.

Artikel 8 – Politie-inspecteurs of seingevers worden op verschillende cruciale plaatsen/kruispunten opgesteld.

Artikel 9 –De signalisatie zal geleverd worden op vrijdag 28 april 2023 door de gemeentelijke uitvoeringsdiensten. De organisatie dient zelf in te staan voor het rechtzetten van de signalisatie

Artikel 10 – Toestemming tot het plaatsen van spandoeken en bewegwijzering:

 §1. Aan WTC De Wielervrienden Nazareth wordt de toestemming verleend om volgende communicatie te plaatsen op de openbare weg:

  •  Spandoeken op herashekkens op de volgende locaties (toelating enkel geldig voor gemeentewegen):
    • Ter hoogte van opticien Vercruysse (Eke)
    • Groenzone baby’s corner
    • Hoek Steinstraat/’s Gravenstraat
  •  bewegwijzering te plaatsen die voldoen aan de volgende voorwaarden:
    • de toelating geldt alleen voor gemeentewegen
    • de borden mogen ten vroegste veertien dagen voor het gebeuren bevestigd worden
    • er mogen geen borden/bewegwijzering worden geplaatst op middenbermen, verkeersgeleiders of in groenzones
    • de borden dienen uiterlijk twee dagen na afloop van het evenement terug verwijderd worden
    • schilderen of stempelen op de weg is verboden
    • er mag geen restafval (afgeregende affiches, plastic binddraad,…) achter gelaten worden
    • bevestiging met tape aan signalisatieborden is verboden
    • alle niet-reglementair geplaatste bewegwijzeringen zullen verwijderd worden door onze diensten
    • de panelen mogen geen hinder opleveren voor het verkeer (dus voldoende afstand van de rijbaan, mag de zichtbaarheid niet belemmeren van het verkeer, wegwijzers, straatnaamborden, huisnummers of elke andere weguitrusting van openbaar nut).

 §2. De organisatoren blijven volledig verantwoordelijk voor de correcte plaatsing van de spandoeken en het in stand houden ervan gedurende de hele periode. De organisatoren zijn aansprakelijk voor eventuele ongevallen.

 §3. Alle publiciteitsborden of bewegwijzering moeten ten laatste tegen dinsdag 2 mei 2023 verwijderd zijn.

Artikel 11 - De organisatie neemt de nodige maatregelen om zwerfvuil te voorkomen, zowel door eigen organisatie als door deelnemers:

  • er mag geen restafval (afgeregende affiches, plastic binddraad,…) achter gelaten worden
  • Er wordt geen zwerfvuil achter gelaten op het parcours

Artikel 12 – De organisatie neemt de nodige maatregelen om de veiligheid en het goede verloop van het evenement te verzekeren, bovendien moet iedere deelnemer zich aan de wegcode houden.

Artikel 13 – De organisatie is gehouden alle aangelanden minstens 48u op voorhand te verwittigen via een bewonersbrief van de eventuele hinder.

Artikel 14 – Onderhavige vergunning moet zich ter plaatse bevinden en moet bij elke opvordering vanwege de bevoegde overheid voorgelegd kunnen worden.

Artikel 15 – Overtreders zullen gestraft worden zoals voorzien bij wet.

Artikel 16 – Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan:

  • de korpschef van de politiezone Schelde-Leie
  • de brandweerzone Centrum te Gent
  • de hulpdiensten
  • de aanvrager.