Het zittingsverslag van 24 juni 2024, dat ten minste 8 dagen vóór de vergadering op het gemeentesecretariaat ter beschikking gehouden is van de raadsleden.
Artikel 1 - Het zittingsverslag van 24 juni 2024 wordt goedgekeurd.
Aanvraag van Geert Vander Plaetsen voor het bekomen van de eretitel van gemeenteraadslid.
De gemeenteraad kan de eretitel toekennen aan gemeenteraadsleden die 12 jaar hun mandaat uitgeoefend hebben.
De heer Vander Plaetsen is gemeenteraadslid geweest van 2 januari 1995 tot en met 31 december 2018.
Reglement toekenning eretitel gemeenteraadslid goedgekeurd door deze raad.
Er zijn geen financiële voordelen gekoppeld aan deze titel.
Artikel 1 - Om de titel van ere-gemeenteraadslid toe te kennen aan de heer Vander Plaetsen Geert.
Artikel 2 - De heer Vander Plaetsen namens de gemeenteraad te bedanken voor zijn jarenlange inzet voor het lokaal bestuur Nazareth.
Jean De Groote biedt het kunstwerk De Inauguratie aan het lokaal bestuur.
Afbeelding van het kunstwerk in bijlage.
Jean De Groote is een kunstenaar die in Nazareth woont en werkt en een internationale uitstraling heeft. Naar aanleiding van de uitgave van zijn monografie schenkt hij het kunstwerk aan het lokaal bestuur.
Het kunstwerk kan opgenomen worden binnen het kunstpatrimonium van het lokaal bestuur.
Meer info: https://leonardo.info/review/2020/12/jean-de-groote-in-de-stilte-van-de-dingen-in-the-quiet-of-things
Decreet lokaal bestuur meer bepaald artikel 42- dat stelt dat aanvaarden van schenkingen een exclusieve bevoegdheid is van de gemeenteraad.
Er zijn geen voorwaarden gekoppeld aan de schenking.
Artikel 1 - Om het kunstwerk De Inauguratie van Jean De Groote als schenking te aanvaarden en op te nemen in het kunstpatrimonium van het lokaal bestuur.
Lokaal bestuur Nazareth ondertekende het LEKP op niveau 2.0, lokaal bestuur De Pinte onderschreef LEKP 2.1.
In kader van de fusie wordt door Binnenlands Bestuur Vlaanderen gevraagd om de beide niveaus gelijk te schakelen.
SDG 13. Klimaatactie.
Er is momenteel een onderscheid in het ondertekeningsniveau van de klimaatpacten. Lokaal bestuur Nazareth tekende in op LEKP 2.0 en lokaal bestuur De Pinte op LEKP 2.1.
Dit onderwerp moet worden meegenomen in het kader van het verdere fusietraject. Zie e-mail Agentschap Binnenlands Bestuur in bijlage.
Een ongelijkheid tussen de ondertekende pacten op het moment van de fusie is volgens ABB niet wenselijk omdat het de opvolging van de te behalen doelstellingen complex kan maken.
Indien Nazareth nog op het LEKP 2.1 zou intekenen, moet vóór 5 december 2024 een gemeenteraadsbeslissing aan ABB worden bezorgd.
Voor LEKP 2.1 moet aan volgende voorwaarden voldaan worden:
Lokaal bestuur Nazareth onderschreef 2.1 niet omdat de doelstelling om 18 kWp/500 inwoners aan hernieuwbare energie met burgerparticpatie tegen einde 2025 niet haalbaar leek.
Concreet betekent dit immers dat tegen eind 2025 (enkel projecten vanaf 2021 tellen mee) voor Nazareth 439.7 kWp aan coöperatieve/ participatieve hernieuwbare energieprojecten moeten gerealiseerd zijn.
Momenteel komt in Nazareth enkel het PV-project op het nieuwe politiekantoor met burgercoöperatie Stroomvloed van 79.5 kWp hiervoor in aanmerking. Daarmee is 18,08 % van de doelstelling voor Nazareth behaald.
Lokaal bestuur De Pinte onderschreef LEKP 2.1 wel en moet 400,18 kWp aan coöperatieve/ participatieve hernieuwbare energieprojecten realiseren tegen eind 2025, te rekenen vanaf 2021. De teller staat momenteel op 0.
Indien de fusiegemeente Nazareth‑De Pinte LEKP 2.1 onderschrijft moeten tegen eind 2025 in totaal 839,88 kWp (18 kWp/500 inwoners) gerealiseerd worden en komt op dit moment nog maar 79.5 kWp in aanmerking. Tegen 2030 moet dit verdubbeld worden (36 kWp/inwoner).
Het vermogen per zonnepaneel is momenteel gemiddeld 365 Wp per zonnepaneel. Voor 1 kWp zijn dus ongeveer 3 zonnepanelen nodig. Tegen eind 2025 moeten dus nog ongeveer 2220 PV-panelen met burgerparticipatie geplaatst worden.
Deze doelstelling zou gemakkelijk kunnen gerealiseerd worden met de realisatie van een windturbine waarin lokale burgercoöperatie Stroomvloed participeert. De ontwikkeling ervan is gestart maar het is praktisch onmogelijk (wegens timing omgevingsvergunning, O.O., ...) dat deze windturbine tegen eind 2025 operationeel is. Door de realisatie van windturbines met burgerparticipatie op het grondgebied is de doelstelling van 36 kWp/500 inwoners met burgerparticipatie tegen 2030 wel haalbaar.
De energiekaart van het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap VEKA verzamelt de hernieuwbare energieprojecten https://apps.energiesparen.be/energiekaart/gemeenten/nazareth/cooperaties ; https://apps.energiesparen.be/energiekaart/gemeenten/de-pinte/cooperaties) en stuurt de data door naar het portaal. Enkel de installaties vanaf 2021 tellen mee.
Ook de realisatie van minstens één thematisch wijkverbeteringscontract waarbinnen een collectieve renovatie wordt gefaciliteerd voor einde 2025 leek evenmin realiseerbaar.
De opties om gelijk te schakelen zijn:
Het Klimaatnetwerk van VVSG werd hierover bevraagd (zie antwoord in bijlage). Het LEKP is oorspronkelijk als inspanningsverbintenis voorgesteld. Door de Vlaamse administratie zou nu toch meer geneigd worden naar een resultaatsverbintenis.
Het behalen van een aantal andere doelstellingen van het LEKP zal ook een uitdaging zijn. Dit is van toepassing voor veel gemeenten. De druk vanuit de gemeenten zal dan ook groot zijn om het LEKP als een inspanningsverbintenis te beoordelen.
Veneco werkte in tussentijd aan volgend ondersteuningsaanbod (gedetailleerde uitwerking onder voorbehoud van goedkeuring door de raad van bestuur in bijlage), specifiek voor de LEKP 2.1 gemeenten teneinde de doelstellingen te behalen tegen eind 2025:
Bijkomende info en alle doelstellingen en de cijfers van het LEKP 1.0 en 2.0 van de beide besturen zijn raadpleegbaar op respectievelijk
https://www.lokaalklimaatpact.be/lekp-cijfers/steden-en-gemeenten-doelstellingen/44048 en
https://www.lokaalklimaatpact.be/lekp-cijfers/steden-en-gemeenten-doelstellingen/44012.
De cijfers voor LEKP 2.1 zijn hier nog niet raadpleegbaar.
De klimaatrapporten bevinden zich in bijlage.
Op basis van voorgaande wordt voorgesteld dat lokaal bestuur Nazareth nog in 2024 LEKP 2.1 onderschrijft en vóór 5 december 2024 een gemeenteraadsbeslissing aan ABB bezorgt.
Dit houdt in dat Nazareth‑De Pinte:
De subsidies betreffen een 50% co-financiering van de uitgevoerde projecten in kader van het LEKP.
Het lokaal bestuur dient de andere 50% te voorzien.
Raadslid Vanheel Daan stelt dat we reeds twijfelden bij de rapportering die we recent kregen op deze gemeenteraad. We zouden toch wel meer kunnen verwachten van een bestuur dat overal de beste wil zijn. Het is tot nu een mager beestje geweest.
Artikel 1 - Lokaal bestuur Nazareth onderschrijft LEKP 2.1 en bezorgt vóór 5 december 2024 een gemeenteraadsbeslissing aan ABB.
Artikel 2 - Nazareth-De Pinte zet in 2024 en 2025 versneld in op het realiseren van hernieuwbare energie via burgerparticipatie, toegang tot de activiteiten van een energiegemeenschap en minstens één thematisch wijkverbeteringscontract waarbinnen een collectieve renovatie wordt gefaciliteerd teneinde de LEKP 2.1 doelstellingen te behalen tegen eind 2025.
Artikel 3 - Maakt de inspanningsverbintenis van het LEKP waar en houdt hiermee rekening bij advisering van projecten.
Goedkeuren van de opstart van de overheidsopdracht “Druk en verzending van infoblad Nazareth-De Pinte”.
In het kader van de opdracht “Druk en verzending van infoblad Nazareth-De Pinte” werd een bestek met nr. TECH2024-016 opgesteld door de dienst communicatie en facility.
Om de continuïteit te verbeteren, wordt de mogelijkheid opgenomen in het bestek om de opdracht maximaal 2 maal te verlengen met 12 maanden (december 2025 – november 2026 en december 2026 – november 2027).
Deze verlenging is pas mogelijk na een positieve evaluatie van de leidend ambtenaar van de uitgevoerde diensten van de basisopdracht (december 2024 - november 2025).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
De wet van 17 juni 2013 houdende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36 en artikel 57.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 houdende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Artikel 56, § 3, 5° en 6° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en zijn uitvoeringsbesluiten.
De financiële impact is niet voorzien in het meerjarenplan en leidt tot aanpassingen (extra uitgave te voorzien).
De totale uitgave van deze opdracht wordt geraamd op € 490.200,00 incl. btw voor de basisopdracht en de 2 verlengingen (december 2024 tem november 2027) of € 163.400,00 incl. btw per 12 maanden.
De uitgave zal voorzien worden op het communicatiebudget 2025-2027.
Artikel 1 – Keurt het bestek met nr. TECH2024-016 en de raming goed voor de opdracht “Druk en verzending van infoblad Nazareth-De Pinte”, opgesteld door de dienst communicatie en facility. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bijzonder bestek en zoals opgenomen in de algemene aannemingsvoorwaarden voor de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Artikel 2 - Gunt bovengenoemde opdracht bij wijze van openbare procedure. De bekendmaking van de opdracht wordt Europees als nationaal gepubliceerd via het platform e-Procurement.
Artikel 3 - Het college wordt gemachtigd tot verdere opvolging en gunning van bovengenoemd dossier.
Goedkeuren van de aanbestedingsdocumenten voor het wegenis- en rioleringsproject 'deel Drapstraat tussen Dorp en Stropstraat'.
Studiebureau Lobelle (aangesteld door Farys) bezorgde ons op 12 juli 2024 de definitieve plannen, bestek, meetstaten en raming inzake bovenbouw en riolering voor de heraanleg van de centrale as gedeelte tussen Dorp en Stropstraat.
Farys zal optreden als aanbestedende overheid voor de gunning en uitvoering van de opdracht en dit in gezamenlijke naam met Lokaal Bestuur Nazareth.
Het lokaal bestuur neemt nog het initiatief om de parkeerplaatsen begin van de Stropstraat te verwerven.
De betontegel voor de voetpaden kunnen nog worden aangepast bij de uitvoering.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 8 februari 2021 betreffende het aanstellen van een studiebureau voor het ontwerp wegenis en riolering te Drapstraat tussen Dorp en Stropstraat via Farys.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 8 juni 2022 betreffende stand van zaken wegenis en rioleringsproject Drapstraat tussen Dorp en Stropstraat.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 4 juli 2022 betreffende stand van zaken wegenis en rioleringsproject Drapstraat tussen Dorp en Stropstraat.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 21 september 2022 betreffende infovergadering handelaars op 5 september 2022 n.a.v. geplande werken Drapstraat - Uitstel werken.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 5 februari 2024 betreffende stand van zaken en goedkeuring plan van aanpak wegenis en rioleringsproject Drapstraat tussen Dorp en Stropstraat.
Samenvatting raming der werken en kostenverdeling:
Samenvatting verdeling ereloon (4,98% op bedrag detailontwerp):
De financiële impact is voorzien in het meerjarenplan en leidt tot aanpassingen (extra uitgave ten bedrage van € 412.591,15 incl. btw - inclusief erelonen studiebureau).
In het meerjarenplan is er € 450.000,00 incl. btw voorzien op volgend artikel van het investeringsbudget: 2024-2025/PB2-02-51/0200-00/224007/GEMEENTE/OWE/IP-PB2-02.
Raadslid Nele Le Roy vraagt of de effectieve startdatum 1 februari zal zijn? Burgemeester antwoordt dat het kalenderdagen zijn en de werf moet af zijn voor bouwverlof 2025.
Raadslid Nele Le Roy vraagt wat de uitvoering zal zijn van het voetpad. Schepen antwoordt dat er gekozen wordt voor een betontegel.
Raadslid Nele Le Roy vraagt of de bomen snelgroeiend zijn? Graag keuze voor linden zoals op dorp.
Raadslid Nele Le Roy vraagt of er een plaatsbeschrijving wordt opgemaakt?
Raadslid Nele Le Roy vraagt of er nog inspraak voorzien is. Je zodra de aannemer gekend is.
Raadslid Nele Le Roy vraagt of er een contactpersoon beschikbaar zal zijn bij de gemeente dag en nacht voor als er buizen springen? Er zal een werfverantwoordelijke zijn.
Raadslid Nele Le Roy vraagt of het strafbeding gangbaar is? Het is een drukkingsmiddel.
Schepen De Preester stelt dat er een hele clausule is opgenomen over hinder voor de handelaars.
Raadslid Van Poucke Simon stelt dat een uniek projectleider wel aangewezen is.
Raadslid Vanheel Daan vraagt naar de parkeervakken die zullen worden verworven. Dit is wel laat beslist en is geen antwoord op de vele vragen en opmerkingen die er op het infomoment (geen inspraakvergadering waardig) waren. Bij de opbouw van de bovenbouw wordt er dus geen rekening gehouden met de vragen en opmerkingen van de buren en omwonenden. Dit is jammer. Deze plannen zijn niet klaar.
Schepen De Preester Viviane stelt dat het inderdaad de bedoeling is om nog extra parkeerplaatsen te voorzien. Er zijn er al meer voorzien dan in het oorspronkelijk plan.
Raadslid Van Poucke Simon vraagt of de mevrouw van de schoenwinkel een antwoord gekregen heeft over de bomen voor haar etalage. Er is een aanpassing gevraagd, maar deze is niet gebeurd.
Artikel 1 - Keurt de definitieve plannen, bestek, meetstaten en raming goed inzake de opdracht "wegenis- en rioleringsproject deel Drapstraat tussen Dorp en Stropstraat".
Artikel 2 - Gaat akkoord om Farys aan te duiden om in gezamenlijk naam (Lokaal bestuur Nazareth) op te treden als aanbestedende overheid.
Artikel 3 - Het college wordt gemachtigd tot gunning en verdere opvolging van bovengenoemd dossier (gemeentelijk aandeel).
Artikel 1 - Dit agendapunt te verdagen.
Een schoolbestuur moet voor elk van zijn scholen beschikken over door de overheid goedgekeurde leerplannen.
Een schoolbestuur kan ervoor kiezen om eigen leerplannen te ontwikkelen en in te dienen of gebruik te maken van leerplannen die door derden worden ontwikkeld en ingediend.
De leerplannen zijn voor de onderwijsinspectie een aanvullend instrument om het kwaliteitsbeleid van een school te kaderen.
Het naleven van de reglementering over de leerplannen is een erkenningsvoorwaarde.
Een officiële school moet bovendien als erkenningsvoorwaarde de leerplannen volgen van ofwel OVSG, POV of het gemeenschapsonderwijs, ofwel eigen leerplannen ermee verenigbaar.
Een leerplan moet voldoen aan de volgende decretale en reglementaire criteria:
Het schoolbestuur houdt ook rekening met de volgende bijkomende criteria over het pedagogisch project van de school/scholen:
OVSG heeft ten behoeve van zijn schoolbesturen en met respect voor de lokale autonomie onder de naam 'Leer Lokaal' een nieuw geïntegreerd leerplan ontwikkeld voor de basisschool. Dit digitaal leerplan (online tool met achterliggende databank) bevat de authentieke en decretaal vastgelegde onderdelen, maar het is ruimer dan dat. 'Leer Lokaal' bestaat namelijk uit een basisleerlijn, ondersteunende doelen, verdiepende doelen en uitbreidingsdoelen en vertrekt vanuit de zestien Europese sleutelcompetenties.
OVSG heeft 'Leer Lokaal' ingediend bij de onderwijsinspectie. De onderwijsinspectie heeft een advies tot definitieve goedkeuring uitgebracht. De Vlaamse Regering heeft 'Leer Lokaal' definitief goedgekeurd.
Het schoolbestuur stelt na toetsing vast dat 'Leer Lokaal' voldoet aan alle criteria.
Het schoolbestuur wenst op voorstel van de directeur gebruik te maken van 'Leer Lokaal' voor onze scholen van het basisonderwijs.
Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikel 45 en art. 62, §1, 9° en §2, 2°.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 10 november 2006 tot vaststelling van de goedkeuringscriteria en indieningsmodaliteiten van de leerplannen.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40, §1-§2.
Artikel 1 - Gaat akkoord om het nieuwe leerplan 'Leer Lokaal' van OVSG te gebruiken in de scholen van het gemeentelijk basisonderwijs, met name:
Aanpassing van het schoolreglement naar aanleiding van prijsstijgingen voor schooljaar 2024-2025 en nieuwe bepalingen.
Het gewijzigde schoolreglement bevat volgende aanpassingen en toevoegingen:
Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en zijn latere wijzigingen, m.b. art. 40.
Kennisname door het College in zitting van 8 juli 2024.
Artikel 1 - Keurt het gewijzigd schoolreglement voor de gemeentelijke basisschool De Toetertrein Nazareth goed.
Artikel 2 - Het schoolreglement gewoon basisonderwijs wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of digitaal) aan de ouders, die tekenen voor akkoord.
Artikel 3 - Afschrift over te maken aan de schooldirectie.
Aanpassing van het schoolreglement naar aanleiding van prijsstijgingen voor schooljaar 2024-2025 en nieuwe bepalingen.
Het gewijzigde schoolreglement bevat volgende aanpassingen en toevoegingen:
Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en zijn latere wijzigingen, m.b. art. 40.
Kennisname door het College in zitting van 8 juli 2024.
Artikel 1 - Keurt het gewijzigd schoolreglement voor de gemeentelijke basisschool De Vlinderboom Eke goed.
Artikel 2 - Het schoolreglement gewoon basisonderwijs wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of digitaal) aan de ouders, die tekenen voor akkoord.
Artikel 3 - Afschrift over te maken aan de schooldirectie.
Linda Vanheel vraagt waarom er bomen moeten staan voor de etalage van Crispina. Kunnen deze niet meer wijzigen in parkeerplaatsen?
Schepen Schaubroeck Ivan stelt dat dit gedaan is om de fietsers te beschermen.
Raadslid Van Poucke Simon stelt dat er bij het afsluiten van (speel)straten vooraf geen aanduidingen worden voorzien. Kan dit niet gebeuren? Kan dit beter? Geval bij geval te bekijken.
Raadslid De Jans Anja stelt dat het Vlinderpark mooi is maar er is twijfel over het infobord. Er mag gefietst worden maar het bord spreekt van verboden voor voertuigen. Het infobord kan beter.
Raadslid Le Roy Nele stelt dat ter hoogte van kasteelpark en kinderkasteeltje netels op het voetpad zijn.
Raadslid Dhaenens Frank vraagt om aan het urnenbos een ingang naar de Drapstraat te maken.
Raadslid Dhaenens Frank vraagt hoe ver het staat met de metingen in de Deinzestraat? Door te geven aan de politie.
Raadslid Dhaenens Frank vraagt om aan De Lijn te vragen om in bushokje aan BKO een bankje te voorzien.
Nihil.
Op 3 juli 2024 is Yvette Van Wynsberghe te Nazareth overleden.
Yvette Van Wynsberghe heeft een wilsbeschikking opgemaakt waarbij ze het lokaal bestuur (gemeente en OCMW) aanduidt als haar erfgenamen.
Deze wilsbeschikking is neergelegd bij Notaris Hulsbosch - De Pinte.
Notaris Hulsbosch heeft na de nodige opzoekingen bevestigd dat het lokaal bestuur Nazareth de enige legataris is.
Alvorens de nalatenschap te kunnen aanvaarden is het noodzakelijk een zicht te hebben op de boedel.
Samen met de notaris werd een boedelbeschrijving opgemaakt (zie bijlage).
De nalatenschap blijkt daaruit niet positief te zijn, of positief te maken te zijn.
Voorstel is om de nalatenschap te weigeren.
De aanvaarding van nalatenschappen is voorbehouden aan de gemeenteraad.
De aanvaarding van de nalatenschap leidt tot onvoorziene kosten in het budget 2024.
Artikel 1 - Om de nalatenschap van Yvette Van Wynsberghe te verwerpen.
Artikel 2 - De notaris hiervan op de hoogte te stellen met oog op de registratie hiervan.
Artikel 3 - Machtigt de voorzitter en de algemeen directeur om de verwerping notarieel vast te leggen.
Namens Gemeenteraad,
Steven Van de Velde
algemeen directeur
Dirk Le Roy
voorzitter