Het zittingsverslag van 28 augustus 2023, dat ten minste 8 dagen vóór de vergadering op het gemeentesecretariaat ter beschikking gehouden is van de raadsleden.
Raadslid Dhaenens Frank vraagt om aandacht te hebben om de antwoorden op de mondelinge vragen ook mee op te nemen in het verslag.
Artikel 1 - Het zittingsverslag van 28 augustus 2023 wordt goedgekeurd.
E-mail van raadslid Peter Tolpe van 9 september 2023 houdende ontslagaanbieding als raadslid.
Artikel 1 - Neemt kennis van het aangeboden ontslag van de heer Peter Tolpe.
De heer Peter Tolpe heeft zijn ontslag aangeboden als raadslid.
Het mandaat van titelvoerend raadslid is bijgevolg vacant en een opvolger moet voorzien worden.
De opvolger, mevrouw Karien De Clercq, verzaakt aan dit mandaat.
De opvolger, mevrouw Sabine Goethals, verzaakt aan dit mandaat.
Opvolger, Annelies Lagaert, wordt uitgenodigd tot de eedaflegging en legde haar geloofsbrieven voor.
Decreet van 8 juli 2011 houdende de organisatie van de lokale en provinciale verkiezingen en houdende wijziging van het gemeentedecreet van 15 juli 2005, het provinciedecreet van 9 december 2005 en het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Decreet Lokaal bestuur.
Raadslid Vanheel dankt Peter voor de samenwerking en het is symbolisch dat net vandaag de toegankelijkheidsraad, waar hij een initiatiefnemer van was, hier te gast is.
De voorzitter vraagt aan de de N-VA fractie om deze positieve woorden over te maken aan Peter namens de gehele gemeenteraad.
Artikel 1 - De geloofsbrieven van Annelies Lagaert goed te keuren.
Artikel 2 - Kennis te nemen van de eedaflegging van Annelies Lagaert als gemeenteraadslid.
Raadslid Annelies Lagaert heeft de eed afgelegd als gemeenteraadslid in de zitting van heden.
volgnr. | gemeenteraadslid | eerste ambtsaanvaarding | anciënniteit op 25 september 2023 |
verkiezing 14 oktober 2018 | |
eedaflegging | naamstemmen | ||||
1 | Danny Claeys | 01/01/1983 | 40 j 8 m |
21/12/2018 | 1390 |
2 | Christiaan Van herzeele | 02/01/1995 | 28 j 8 m |
02/01/2019 | 709 |
3 | Ivan Schaubroeck | 02/02/2004 | 19 j 7 m | 02/01/2019 | 806 |
4 | Thomas Van Ongeval | 02/01/2007 | 16 j 8 m |
02/01/2019 | 1354 |
5 | Viviane De Preester | 02/01/2007 | 16 j 8 m |
02/01/2019 | 1149 |
6 | Dirk Vos | 02/01/2007 | 16 j 8 m |
02/01/2019 | 324 |
7 | Annemie De Gussem | 02/01/1995 | 13 j 11 m | 02/01/2019 | 977 |
8 | Dirk Le Roy | 02/01/2013 | 10 j 8 m |
02/01/2019 | 551 |
9 | Frank Dhaenens | 02/01/2013 | 10 j 8 m |
02/01/2019 | 239 |
10 | Martine Van Audenaerde | 29/09/2008 | 4 j 11 m |
30/01/2023 | 431 |
11 | Daan Vanheel | 02/01/2019 | 4 j 8 m |
02/01/2019 | 627 |
12 | Yves Ghyselinck | 02/01/2019 | 4 j 8 m |
02/01/2019 | 456 |
13 | Nele Le Roy | 02/01/2019 | 4 j 8 m |
02/01/2019 | 316 |
14 | Matthias Ghijs | 02/01/2019 | 4 j 8 m |
02/01/2019 | 284 |
15 | Simon Van Poucke | 02/01/2019 | 4 j 8 m |
02/01/2019 | 258 |
16 | Anja De Jans | 02/01/2019 | 4 j 8 m |
02/01/2019 | 209 |
17 | Peter Versnaeyen | 02/01/2019 | 4 j 7 m | 02/01/2019 | 295 |
18 | Charlotte Ingels | 14/10/2019 | 1 j 11 m | 25/04/2022 | 229 |
19 | Peter Vermaerke | 30/05/2022 | 1 j 4 m |
30/05/2022 | 433 |
20 | Luc Goesaert | 19/12/2022 | 0 j 9 m |
30/01/2023 | 121 |
21 | Annelies Lagaert | 25/09/2023 | 0 j | 25/09/2023 | 163 |
Raadslid Vanheel vraagt om de telling nog eens na te kijken; het aantal maanden zou kunnen niet juist zijn.
Artikel 1 - Stelt de rangorde van de gemeenteraadsleden als volgt vast:
1. Danny Claeys
2. Christiaan Van herzeele
3. Ivan Schaubroeck
4. Thomas Van Ongeval
5. Viviane De Preester
6. Dirk Vos
7. Annemie De Gussem
8. Dirk Le Roy
9. Frank Dhaenens
10. Martine Van Audenaerde
11. Daan Vanheel
12. Yves Ghyselinck
13. Nele Le Roy
14. Matthias Ghijs
15. Simon Van Poucke
16. Anja De Jans
17. Peter Versnaeyen
18. Charlotte Ingels
19. Peter Vermaerke
20. Luc Goesaert
21. Annelies Lagaert.
In het kader van het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017 (art. 263) dient er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar te worden voorgelegd.
Het opvolgingsrapport in bijlage omvat:
Het document kan eveneens geraadpleegd worden op https://nazareth.begrotingsapp.be/beleidsopvolging
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 263.
Raadslid De Jans Anja stelt dat op p23 dat de buurt van de Stropstraat geïnformeerd werd over de maatregelen. Dit zijn nog maar voorstellen. Dit wordt aangepast
Raadslid Dhaenens Frank stelt dat de uitvoering van Drapstraat tussen Dorp en Stropstraat uitgesteld is naar 2025. Dat is correct.
Artikel 1 - Neemt kennis van de opvolgingsrapportering 2023 m.b.t. het meerjarenplan 2020-2025.
De principiële beslissing van de gemeenteraden van De Pinte en Nazareth van 19/06/2023 tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten De Pinte en Nazareth.
Het is een algemene regel van behoorlijk bestuur dat de gemeenten tijdens deze periode de nodige voorzichtigheid in acht nemen. Dat houdt in dat zij geen beslissingen nemen (patrimonium, personeel, overeenkomsten,…) die het beleid van de nieuwe raad of de toekomstige ontwikkelingen van de financiën zouden verstoren. Er kunnen alleen maar handelingen worden gesteld die voortvloeien uit het dagelijkse beheer of die gaan over dringende zaken.
Vanaf het gezamenlijk voorstel tot samenvoeging en dat tot de samenvoegingsdatum start een periode van lopende zaken. Tijdens die periode kunnen alleen maar handelingen worden gesteld die betrekking hebben op lopende zaken. Handelingen die niet tot de lopende zaken behoren, worden gesteld na een verplicht overleg tussen de gemeenten
Het periodieke overleg met betrekking tot lopende zaken zal voorbereid door de coördinatiegroep (decretale graden en beleidsmedewerkers organisatie) en vindt plaats op het gezamenlijke college (fusiecollege). De colleges van De Pinte en Nazareth worden daartoe gemachtigd door hun gemeenteraden.
Het is de wens en ambitie van beide bestuursploegen om hun beleidsplannen maximaal uit te voeren. Eveneens is het aangewezen om vroeger de definitie lopende zaken toe te passen dan vanaf het gezamenlijke voorstel tot samenvoeging.
De begrippen dagelijks bestuur van de gemeenten De Pinte en Nazareth zijn te verschillend van elkaar en kunnen geen basis vormen voor het bepalen van een al dan niet lopende zaak. Aangenomen principe is dat ‘lopende zaken’ geen vertragende en/of verzwarende factor mag worden voor de werking van beide besturen.
Wat betreft exploitatie kan er worden uitgegaan van doordacht en reeds maximaal gezamenlijk aankopen. Er wordt niet gewerkt met drempelbedragen gezien de te verschillende invulling van het begrip ‘dagelijks bestuur’. Langdurige overeenkomsten waarvan de einddatum voor 1 januari 2025 ligt worden aan elkaar voorgelegd, alsook wijzigingen aan de personeelsbehoeften.
Wat betreft investeringen werden een aantal projecten geselecteerd die niet als ‘lopende zaak’ beschouwd worden. Nieuwe ontwikkelingen in deze projecten zullen steeds voorgelegd worden aan het Fusiecollege. Voor de andere investeringen, die wel onder lopende zaken vallen, wordt reeds ambtelijk en politiek overlegd met als doel om doordacht en gezamenlijk te investeren, zoals investeringen in rollend materieel, uitrusting,…
Nieuwe projecten met nieuwe middelen of nieuwe projecten met herbestemming van bestaande middelen worden ook steeds als ‘niet lopende zaak’ beschouwd.
Wat betreft het financieringsbudget zijn alle wijzigingen steeds een ‘niet-lopende zaak’.
Voorstel is dan om onder ‘niet-lopende zaken’ in de samenvoegingsoperatie De Pinte-Nazareth te begrijpen, voor wat betreft:
Naast de lopende zaken zullen de colleges ook hun voorstel tot aanpassing van het meerjarenplan voorleggen op het Fusiecollege zodat het andere bestuur geïnformeerd wordt over de inhoudelijke en financiële aanpassingen.
De gemeenteraden worden geïnformeerd over de beslissingen met betrekking tot deze lopende zaken.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 349.
Raadslid Vanheel vraagt te verduidelijken in de ontwerpbeslissing dat de colleges samen - en niet beide colleges apart - optreden als fusiecollege. Raadslid Vanheel vraagt of dit besluit impliceert dat het fusiecollege beslissingen kan nemen over zaken die nog niet zijn opgenomen in de meerjarenplanning? Of is het zo dat het fusiecollege enkel kan beslissen om zaken die wel voorzien zijn, niet uit te voeren? Antwoord: uiteraard blijft de gemeenteraad bevoegd voor de goedkeuring van het meerjarenplan.
Artikel 1 – Geeft een expliciet mandaat aan het college van burgemeester en schepenen om samen met college van burgemeester en schepenen van De Pinte op te treden als Fusiecollege en te beslissen over zaken die de lopende zaken overstijgen. Dergelijke door het Fusiecollege genomen beslissingen zullen gerapporteerd worden aan de Gemeenteraden zodat de raadsleden hun controlefunctie kunnen uitvoeren.
Artikel 2 – Alle kredieten op het exploitatiebudget worden gezien als lopende zaken, met uitzondering van:
Artikel 3 – Alle kredieten op het investeringsbudget worden gezien als lopende zaken, met uitzondering van de:
Artikel 4 – Wijzigingen aan kredieten op het financieringsbudget worden steeds als niet-lopende zaken gezien.
Artikel 5 – De periode van lopende zaken, zoals bepaald in artikel 349 van het Decreet Lokaal Bestuur, start in de samenvoegingsoperatie De Pinte-Nazareth de dag na goedkeuring van dit besluit.
Samenwerking tussen de gemeenten Sint-Martens-Latem, De Pinte en Nazareth tot het aanstellen van een dienstverlener voor de optimalisatie van de verzekeringsbehoefte en het makelaarschap van de lokale besturen. De gunning van het makelaarschap en de doorlichting van de verzekeringsportefeuilles gebeurde op 23/01/2023 aan AON.
In september 2022 besloot de gemeenteraad en raad van maatschappelijk welzijn van Sint-Martens-Latem dat er samen met de lokale besturen van De Pinte en Nazareth een gezamenlijke overheidsopdracht zou gevoerd worden voor het afsluiten van nieuwe verzekeringsovereenkomsten. Hierbij wordt gewerkt in drie fasen. Een eerste fase omvat het aanstellen van een makelaar voor het auditeren van de huidige verzekeringsovereenkomsten, een tweede fase voor het begeleiden en adviseren van de aanbestedende overheid bij de opmaak van het bestek voor de nieuwe verzekeringsovereenkomsten en tot slot het opnemen van het makelaarschap gedurende 36 maanden op basis van de nieuwe verzekeringsovereenkomsten. In januari 2023 werd deze opdracht gegund aan AON Belgium.
AON Belgium heeft de verzekeringspolissen doorgelicht en een audit-rapport overgemaakt per individuele entiteit van de 3 besturen. Op basis hiervan zijn de leemtes, verbeteringspunten, marges, ... gekend met het oog op de opmaak van het lastenboek voor het voeren van een overheidsopdracht voor de volledige verzekeringsportefeuille.
De volgende fase is de markt bevragen voor de vijf takken die werden onderzocht bij alle besturen, zijnde Personen, Materiële Schade, Aansprakelijkheid, Auto en Gezondheidszorg. Een eerste stap daarin is een selectieleidraad waarbij de verzekeringsmaatschappijen zich kunnen kandidaat stellen. Deze selectieleidraad wordt onderworpen aan een Europese publicatie (eprocurement) en dient minimum 30 dagen te doorlopen. Op 31 juli 2023 ontvingen wij 4 kandidatuurstellingen, meer bepaald van:
(1) AXA Belgium,
(2) Belfius Verzekeringen (enkel voor perceel 5: gezondheidszorgen),
(3) Ethias,
(4) KBC Verzekeringen (enkel voor perceel 2: materiële schade én perceel 4: auto).
Op 2 augustus 2023 ontvingen wij van AON Belgium het selectierapport en op basis daarvan werden de 4 bovenstaande kandidaten geselecteerd om een offerte in te dienen.
Op 22 augustus besloot het lokaal bestuur van Nazareth om perceel 5 (gezondheidszorgen) toch niet te gunnen en bijgevolg te verwijderen uit de procedure omwille van het fusieverhaal met lokaal bestuur De Pinte én de huidige grote verschillen tussen beide polissen hospitalisatieverzekering. Bijgevolg heeft Belfius Verzekeringen zijn kandidatuur terug ingetrokken.
Ondertussen werd het lastenboek afgewerkt en dient deze ter goedkeuring voorgelegd te worden aan de gemeenteraad en vervolgens overgemaakt aan de weerhouden kandidaten zodat zij hun offerte kunnen indienen.
Voor deze overheidsopdracht zal Gemeente Sint-Martens-Latem instaan voor het voeren van de procedure voor zichzelf en in naam van het OCMW Sint-Martens-Latem, gemeente De Pinte, OCMW De Pinte, gemeente Nazareth, OCMW Nazareth en AG Nazareth (AGB). Het lastenboek werd opgesteld door AON Belgium in overleg met de Financiële diensten van Sint-Martens-Latem, De Pinte en Nazareth en de Aankoopcel van De Pinte.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 1° (het geraamde bedrag (excl. btw) bereikt de drempel van 215.000,00 euro niet), en meer bepaald artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat
KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Artikel 1 - Keurt het lastenboek goed, als tweede stap van de marktbevraging verzekeringen, in functie van de Europese publicatie ervan en machtigt de gemeente Sint-Martens-Latem om verder op te treden als aankoopcentrale in de zin van art. 2, 6° van de wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016 voor de Gemeente Nazareth, OCMW Nazareth en AGB Nazareth.
Op vraag van de vrije bassischool Eke en het woonzorgcentrum werd de omgeving van de parking van de de Lichterveldestraat onder de loep genomen en bijgestuurd.
Er kwamen verschillende meldingen binnen over de verkeersonveiligheid bij het gebruik van de parking van de de Lichterveldestraat:
Oplossingsvoorstel:
Artikel 57 van het gemeentedecreet van 15 juli 2005, zijn latere wijzigingen en zijn uitvoeringsbesluiten.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd op 16 maart en de latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.
De hierna voorziene maatregelen betreffen gemeentewegen.
Deze beslissing is niet voorzien in het goedgekeurde meerjarenplan en zal leiden tot een aanpassing.
Plaatsing van de verkeersborden C1, F19, 3x E9a met symbool mindervaliden incl. palen en montage kan geraamd worden op ca. 800 euro.
We krijgen echter ook subsidies van de Vlaamse Overheid ter verbetering van de verkeersveiligheid van de school.
Raadslid Vanheel wijst erop dat de tekst en de folder niet overeenkomen met de actuele situatie. Antwoord: er is een toerit naar achterliggende eigendommen die in beide richtingen toegankelijk is, deze kan ook gebruikt worden om de parking op en af te rijden. Deze is in het plan niet opgenomen, omdat daar niets wordt aan gewijzigd. Raadslid Vanheel repliceert dat dit onduidelijk is en er beter rekening gehouden wordt met de totaalsituatie.
Artikel 1 - Neemt kennis van aanpassing aan de parking van de de Lichterveldestraat.
Artikel 2 - Keurt het aanvullend verkeersreglement voor de parking van de de Lichterveldestraat goed.
Onze gemeentelijke diensten staan al jaren in voor het onderhoud van de Maalderijstraat. Deze weg is overeenkomstig de atlas der buurtwegen bezwaard met een voetweg (sentier 37) van 1,60 m breed en heeft een openbaar karakter. Deze weg is echter nog steeds private eigendom.
Met het oog op de inlijving ervan in de openbare wegenis, wordt een deel van de wegzate van de (oude) Lichterveldestraat, nu Maalderijstraat, kadastraal gekend als afd. 2, Sie A, nr. 726N3, met een kadastrale oppervlakte van 462 m² overgenomen.
De eigenaars zijn bereid dit perceel kosteloos af te staan aan de gemeente Nazareth onder de uitdrukkelijke voorwaarde dat de gemeente Nazareth er zich toe verbindt om deze weg eeuwig en altijd als doodlopende weg voor wagens tot aan het perceel kadastraal gekend, 2e afd., Sie A nr. 733A te behouden.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, zijn latere wijzigingen en zijn uitvoeringsbesluiten.
Er wordt afgestaan ten kosteloze titel, onder de gewone waarborg als naar rechte en voor vrij en zuiver van alle hypotheken, voorrechten of andere belemmeringen.
Artikel 1 - Keurt de ontwerpakte van afstand en opmetingsplan Maalderijstraat goed. Deze werd opgemaakt door notariskantoor Agneessens & Hoste, Groendreef 2 te Nazareth.
Artikel 2 - De burgemeester en algemeen directeur worden gemachtigd tot het verlijden van de akte.
Aardbeving in Marokko op vrijdagnacht 11 september.
In Marokko staat het dodental na de aardbeving op 2946. Er zijn ook meer dan 5600 gewonden. (Cijfers van donderdag 14 september) Verwacht wordt dat het aantal doden nog zal stijgen. Over twee weken wordt een grote koude voorspeld met vriestemperaturen 's avonds en 's nachts, dat kan nog een bijkomende crisis veroorzaken.
Het Rode Kruis stelt samen met de hulporganisatie Rode Halve Maan alles in het werk om de noodhulp zo goed mogelijk te laten verlopen. Het Rode Kruis-Vlaanderen zoekt financiële middelen om de teams van de Marokkaanse Rode Halve Maan, die ter plaatse alle hulp coördineren met de lokale autoriteiten, te ondersteunen.
Bron: vrt.be/vrtnws
Voorgestelde acties:
Het bedrag van € 5000 is niet voorzien in het budget en vraagt om een aanpassing van de meerjarenplanning.
Donatie van € 2500 aan noodhulp voor het Rode Kruis-Vlaanderen op BE53 0000 0000 5353.
Donatie van € 2500 aan noodhulp voor Artsen zonder grenzen op BE73 0000 0000 6060.
Raadslid Dhaenens Frank wil meedelen dat er reeds veel steun is gegeven door andere Belgische en Vlaamse overheden. Dus de bedragen die wij geven zijn in deze maar beperkt. De schepen is steeds wel gul.
Schepen De Gussem Annemie antwoordt dat het om een solidariteit gaat vanuit het lokaal bestuur. Het is een oproep naar solidair samenleven.
Raadslid Versnaeyen Peter vraagt hoeveel € 2500 betekent in ons budget? Antwoord 1/8000ste.
Raadslid Dhaenens Frank hoopt dat de nieuwe gemeente niet Sint-Niklaas zal noemen.
Schepen De Preester Viviane stelt ervaring te hebben (Haïti); de organisaties die we steunen zijn hun werking zeker waard en hebben de extra steun nodig om extra werk te doen.
Artikel 1 - Gaat akkoord met de storting van € 2500 aan noodhulp voor het Rode Kruis-Vlaanderen op BE53 0000 0000 5353 met vermelding "aardbeving Marokko en waterramp Libië"
Artikel 2 - Gaat akkoord met de storting van € 2500 aan noodhulp voor Artsen zonder grenzen op BE73 0000 0000 6060 met vermelding "aardbeving Marokko en waterramp Libië"
Artikel 3 - Gaat akkoord met een oproep naar de inwoners om financieel te steunen en om lokale acties bekend te maken.
Nihil.
Raadslid Van Poucke Simon stelt dat aan de overgang Kallemoeie - Marollestraat een verhoging in het wegdek is ontstaan die lijkt op een drempel. Dat zou moeten worden nagekeken.
Raadslid Vanheel Daan stelt dat er in Parkwijk commotie is rond de bolsters die vallen. Wanneer worden de bladkorven geplaatst?
Raadslid Frank Dhaenens vraagt hoe het gesteld is met het doven van de straatverlichting. Het CBS heeft beslist om tussen 00 en 5 uur te doven.
Raadslid Frank Dhaenens stelt dat er weinig bloemen aanwezig zijn in Scheldemeersen voor de vlinders.
Raadslid Frank Dhaenens stelt dat de fietssuggestiestroken in een aantal straten (Schraaienstraat, Leegzakstraat, Ommegangstraat) niet meegenomen zijn bij de belijning dit jaar. Schepen Schaubroeck stelt dat dit afwisselend het ene jaar deelgemeente Eke, het andere jaar deelgemeente Nazareth is.
Namens Gemeenteraad,
Steven Van de Velde
algemeen directeur
Dirk Le Roy
voorzitter