Terug
Gepubliceerd op 21/12/2023

Notulen  Gemeenteraad

ma 25/09/2023 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Dirk Le Roy, voorzitter
Danny Claeys, burgemeester
Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, schepenen
Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Annelies Lagaert, raadsleden
Steven Van de Velde, algemeen directeur
Verontschuldigd: Dirk Vos, Derde schepen
  • Openbaar

    • Algemeen bestuur

      • Zittingsverslag van 28 augustus 2023. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Het zittingsverslag van 28 augustus 2023, dat ten minste 8 dagen vóór de vergadering op het gemeentesecretariaat ter beschikking gehouden is van de raadsleden.

        Tussenkomsten gemeenteraadsleden

        Raadslid Dhaenens Frank vraagt om aandacht te hebben om de antwoorden op de mondelinge vragen ook mee op te nemen in het verslag.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Het zittingsverslag van 28 augustus 2023 wordt goedgekeurd.

      • Ontslagaanbieding raadslid. Kennisname.

        Aanleiding

        E-mail van raadslid Peter Tolpe van 9 september 2023 houdende ontslagaanbieding als raadslid.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Neemt kennis van het aangeboden ontslag van de heer Peter Tolpe.

      • Opvolgend raadslid. Aanstelling. Eedaflegging. Goedkeuring.

        Aanleiding

        De heer Peter Tolpe heeft zijn ontslag aangeboden als raadslid.

        Het mandaat van titelvoerend raadslid is bijgevolg vacant en een opvolger moet voorzien worden.

        De opvolger, mevrouw Karien De Clercq, verzaakt aan dit mandaat.

        De opvolger, mevrouw Sabine Goethals, verzaakt aan dit mandaat.

        Opvolger, Annelies Lagaert, wordt uitgenodigd tot de eedaflegging en legde haar geloofsbrieven voor.

        Juridische overwegingen

        Decreet van 8 juli 2011 houdende de organisatie van de lokale en provinciale verkiezingen en houdende wijziging van het gemeentedecreet van 15 juli 2005, het provinciedecreet van 9 december 2005 en het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.

        Decreet Lokaal bestuur.

        Tussenkomsten gemeenteraadsleden

        Raadslid Vanheel dankt Peter voor de samenwerking en het is symbolisch dat net vandaag de toegankelijkheidsraad, waar hij een initiatiefnemer van was, hier te gast is.

        De voorzitter vraagt aan de de N-VA fractie om deze positieve woorden over te maken aan Peter namens de gehele gemeenteraad.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - De geloofsbrieven van Annelies Lagaert goed te keuren.

        Artikel 2 - Kennis te nemen van de eedaflegging van Annelies Lagaert als gemeenteraadslid.

      • Vaststelling rangorde raadsleden. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Raadslid Annelies Lagaert heeft de eed afgelegd als gemeenteraadslid in de zitting van heden.

        Context / feiten / argumenten
         volgnr.  gemeenteraadslid eerste ambtsaanvaarding  anciënniteit op 25 september 2023
         verkiezing 14 oktober 2018
         eedaflegging  naamstemmen
         1  Danny Claeys  01/01/1983 40 j 8 m
         21/12/2018  1390
         2  Christiaan Van herzeele  02/01/1995 28 j 8 m
         02/01/2019  709
         3  Ivan Schaubroeck  02/02/2004 19 j 7 m  02/01/2019  806
         4  Thomas Van Ongeval  02/01/2007 16 j 8 m
         02/01/2019  1354
         5  Viviane De Preester  02/01/2007 16 j 8 m
         02/01/2019  1149
         6  Dirk Vos  02/01/2007 16 j 8 m
         02/01/2019  324
         7  Annemie De Gussem  02/01/1995 13 j 11 m  02/01/2019  977
         8  Dirk Le Roy  02/01/2013 10 j 8 m
         02/01/2019  551
         9  Frank Dhaenens  02/01/2013 10 j 8 m
         02/01/2019  239
         10  Martine Van Audenaerde  29/09/2008 4 j 11 m
         30/01/2023  431
         11  Daan Vanheel  02/01/2019 4 j 8 m
         02/01/2019  627
         12  Yves Ghyselinck  02/01/2019 4 j 8 m
         02/01/2019  456
         13  Nele Le Roy  02/01/2019 4 j 8 m
         02/01/2019

         316

         14  Matthias Ghijs  02/01/2019 4 j 8 m
         02/01/2019  284
         15  Simon Van Poucke  02/01/2019 4 j 8 m
         02/01/2019  258
         16  Anja De Jans  02/01/2019 4 j 8 m
         02/01/2019  209
         17  Peter Versnaeyen  02/01/2019 4 j 7 m  02/01/2019  295
         18  Charlotte Ingels  14/10/2019 1 j 11 m  25/04/2022   229
         19  Peter Vermaerke  30/05/2022 1 j 4 m
         30/05/2022  433
         20  Luc Goesaert  19/12/2022 0 j 9 m
         30/01/2023

         121

         21  Annelies Lagaert  25/09/2023 0 j  25/09/2023

         163

        Tussenkomsten gemeenteraadsleden

        Raadslid Vanheel vraagt om de telling nog eens na te kijken; het aantal maanden zou kunnen niet juist zijn.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Annelies Lagaert, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Annelies Lagaert
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Stelt de rangorde van de gemeenteraadsleden als volgt vast:

        1. Danny Claeys

        2. Christiaan Van herzeele

        3. Ivan Schaubroeck

        4. Thomas Van Ongeval

        5. Viviane De Preester

        6. Dirk Vos

        7. Annemie De Gussem

        8. Dirk Le Roy

        9. Frank Dhaenens

        10. Martine Van Audenaerde

        11. Daan Vanheel

        12. Yves Ghyselinck

        13. Nele Le Roy

        14. Matthias Ghijs

        15. Simon Van Poucke

        16. Anja De Jans

        17. Peter Versnaeyen

        18. Charlotte Ingels

        19. Peter Vermaerke

        20. Luc Goesaert

        21. Annelies Lagaert.

      • Meerjarenplan 2020-2025 - opvolgingsrapportering 2023. Kennisname.

        Aanleiding

        In het kader van het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017 (art. 263) dient er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar te worden voorgelegd.

        Context / feiten / argumenten

        Het opvolgingsrapport in bijlage omvat:

        1. een stand van zaken van de prioritaire actieplannen van het meerjarenplan: wat is de stand van zaken, wat kost het, wat zijn de verdere stappen.
        2. een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar.

        Het document kan eveneens geraadpleegd worden op https://nazareth.begrotingsapp.be/beleidsopvolging

        Juridische overwegingen

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 263.

        Tussenkomsten gemeenteraadsleden

        Raadslid De Jans Anja stelt dat op p23 dat de buurt van de Stropstraat geïnformeerd werd over de maatregelen. Dit zijn nog maar voorstellen. Dit wordt aangepast

        Raadslid Dhaenens Frank stelt dat de uitvoering van Drapstraat tussen Dorp en Stropstraat uitgesteld is naar 2025. Dat is correct.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Annelies Lagaert, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Annelies Lagaert
        Resultaat: Ter kennis genomen met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Neemt kennis van de opvolgingsrapportering 2023 m.b.t. het meerjarenplan 2020-2025.

      • Fusie Nazareth-De Pinte. Definitie lopende zaken. Goedkeuring.

        Aanleiding

        De principiële beslissing van de gemeenteraden van De Pinte en Nazareth van 19/06/2023 tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten De Pinte en Nazareth.

        Context / feiten / argumenten

        Het is een algemene regel van behoorlijk bestuur dat de gemeenten tijdens deze periode de nodige voorzichtigheid in acht nemen. Dat houdt in dat zij geen beslissingen nemen (patrimonium, personeel, overeenkomsten,…) die het beleid van de nieuwe raad of de toekomstige ontwikkelingen van de financiën zouden verstoren. Er kunnen alleen maar handelingen worden gesteld die voortvloeien uit het dagelijkse beheer of die gaan over dringende zaken.

        Vanaf het gezamenlijk voorstel tot samenvoeging en dat tot de samenvoegingsdatum start een periode van lopende zaken. Tijdens die periode kunnen alleen maar handelingen worden gesteld die betrekking hebben op lopende zaken. Handelingen die niet tot de lopende zaken behoren, worden gesteld na een verplicht overleg tussen de gemeenten

        Het periodieke overleg met betrekking tot lopende zaken zal voorbereid door de coördinatiegroep (decretale graden en beleidsmedewerkers organisatie) en vindt plaats op het gezamenlijke college (fusiecollege). De colleges van De Pinte en Nazareth worden daartoe gemachtigd door hun gemeenteraden.

        Het is de wens en ambitie van beide bestuursploegen om hun beleidsplannen maximaal uit te voeren. Eveneens is het aangewezen om vroeger de definitie lopende zaken toe te passen dan vanaf het gezamenlijke voorstel tot samenvoeging.

        De begrippen dagelijks bestuur van de gemeenten De Pinte en Nazareth zijn te verschillend van elkaar en kunnen geen basis vormen voor het bepalen van een al dan niet lopende zaak. Aangenomen principe is dat ‘lopende zaken’ geen vertragende en/of verzwarende factor mag worden voor de werking van beide besturen.

        Wat betreft exploitatie kan er worden uitgegaan van doordacht en reeds maximaal gezamenlijk aankopen. Er wordt niet gewerkt met drempelbedragen gezien de te verschillende invulling van het begrip ‘dagelijks bestuur’. Langdurige overeenkomsten waarvan de einddatum voor 1 januari 2025 ligt worden aan elkaar voorgelegd, alsook wijzigingen aan de personeelsbehoeften.

        Wat betreft investeringen werden een aantal projecten geselecteerd die niet als ‘lopende zaak’ beschouwd worden. Nieuwe ontwikkelingen in deze projecten zullen steeds voorgelegd worden aan het Fusiecollege. Voor de andere investeringen, die wel onder lopende zaken vallen, wordt reeds ambtelijk en politiek overlegd met als doel om doordacht en gezamenlijk te investeren, zoals investeringen in rollend materieel, uitrusting,…

        Nieuwe projecten met nieuwe middelen of nieuwe projecten met herbestemming van bestaande middelen worden ook steeds als ‘niet lopende zaak’ beschouwd.

        Wat betreft het financieringsbudget zijn alle wijzigingen steeds een ‘niet-lopende zaak’.

        Voorstel is dan om onder ‘niet-lopende zaken’ in de samenvoegingsoperatie De Pinte-Nazareth te begrijpen, voor wat betreft:

        • Exploitatiebudgetten
          • Te gunnen overheidsopdrachten, samenwerkingsverbanden met een einddatum voorbij 1 januari 2025.
          • Wijziging aan personeelsbehoeften.
        • Investeringsbudgetten
          • De nominatief opgenomen investeringsprojecten van De Pinte en Nazareth, toegevoegd in bijlage;
          • De nieuwe investeringsprojecten gefinancierd met nieuwe middelen;
          • de nieuwe investeringsprojecten vanaf 100.000 euro en gefinancierd met bestaande middelen, meer bepaald na samenvoeging of splitsing van bestaande kredieten (herbestemming).
        • Financieringsbudgetten
          • Wijzigingen aan het financieringsbudget worden steeds als een niet-lopende zaak beschouwd.

        Naast de lopende zaken zullen de colleges ook hun voorstel tot aanpassing van het meerjarenplan voorleggen op het Fusiecollege zodat het andere bestuur geïnformeerd wordt over de inhoudelijke en financiële aanpassingen.

        De gemeenteraden worden geïnformeerd over de beslissingen met betrekking tot deze lopende zaken.

        Juridische overwegingen

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 349.

        Tussenkomsten gemeenteraadsleden

        Raadslid Vanheel vraagt te verduidelijken in de ontwerpbeslissing dat de colleges samen - en niet beide colleges apart - optreden als fusiecollege. Raadslid Vanheel vraagt of dit besluit impliceert dat het fusiecollege beslissingen kan nemen over zaken die nog niet zijn opgenomen in de meerjarenplanning? Of is het zo dat het fusiecollege enkel kan beslissen om zaken die wel voorzien zijn, niet uit te voeren? Antwoord: uiteraard blijft de gemeenteraad bevoegd voor de goedkeuring van het meerjarenplan.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Annelies Lagaert, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Annelies Lagaert
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 – Geeft een expliciet mandaat aan het college van burgemeester en schepenen om samen met college van burgemeester en schepenen van De Pinte op te treden als Fusiecollege en te beslissen over zaken die de lopende zaken overstijgen. Dergelijke door het Fusiecollege genomen beslissingen zullen gerapporteerd worden aan de Gemeenteraden zodat de raadsleden hun controlefunctie kunnen uitvoeren.

        Artikel 2 – Alle kredieten op het exploitatiebudget worden gezien als lopende zaken, met uitzondering van:

        • te gunnen overheidsopdrachten, samenwerkingsverbanden met een einddatum voorbij 1 januari 2025;
        • wijziging aan personeelsbehoeften

        Artikel 3 – Alle kredieten op het investeringsbudget worden gezien als lopende zaken, met uitzondering van de:

        • de nominatief opgenomen investeringsprojecten van De Pinte en Nazareth, toegevoegd in bijlage;
        • de nieuwe investeringsprojecten gefinancierd met nieuwe middelen;
        • de nieuwe investeringsprojecten vanaf 100.000 euro en gefinancierd met bestaande middelen, meer bepaald na samenvoeging of splitsing van bestaande kredieten (herbestemming).

        Artikel 4 – Wijzigingen aan kredieten op het financieringsbudget worden steeds als niet-lopende zaken gezien.

        Artikel 5 – De periode van lopende zaken, zoals bepaald in artikel 349 van het Decreet Lokaal Bestuur, start in de samenvoegingsoperatie De Pinte-Nazareth de dag na goedkeuring van dit besluit.

      • Gezamenlijke overheidsopdracht: afsluiten verzekeringscontracten - bestek/lastenboek. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Samenwerking tussen de gemeenten Sint-Martens-Latem, De Pinte en Nazareth tot het aanstellen van een dienstverlener voor de optimalisatie van de verzekeringsbehoefte en het makelaarschap van de lokale besturen. De gunning van het makelaarschap en de doorlichting van de verzekeringsportefeuilles gebeurde op 23/01/2023 aan AON.

        Context / feiten / argumenten

        In september 2022 besloot de gemeenteraad en raad van maatschappelijk welzijn van Sint-Martens-Latem dat er samen met de lokale besturen van De Pinte en Nazareth een gezamenlijke overheidsopdracht zou gevoerd worden voor het afsluiten van nieuwe verzekeringsovereenkomsten. Hierbij wordt gewerkt in drie fasen. Een eerste fase omvat het aanstellen van een makelaar voor het auditeren van de huidige verzekeringsovereenkomsten, een tweede fase voor het begeleiden en adviseren van de aanbestedende overheid bij de opmaak van het bestek voor de nieuwe verzekeringsovereenkomsten en tot slot het opnemen van het makelaarschap gedurende 36 maanden op basis van de nieuwe verzekeringsovereenkomsten. In januari 2023 werd deze opdracht gegund aan AON Belgium.
        AON Belgium heeft de verzekeringspolissen doorgelicht en een audit-rapport overgemaakt per individuele entiteit van de 3 besturen. Op basis hiervan zijn de leemtes, verbeteringspunten, marges, ... gekend met het oog op de opmaak van het lastenboek voor het voeren van een overheidsopdracht voor de volledige verzekeringsportefeuille.

        De volgende fase is de markt bevragen voor de vijf takken die werden onderzocht bij alle besturen, zijnde Personen, Materiële Schade, Aansprakelijkheid, Auto en Gezondheidszorg. Een eerste stap daarin is een selectieleidraad waarbij de verzekeringsmaatschappijen zich kunnen kandidaat stellen. Deze selectieleidraad wordt onderworpen aan een Europese publicatie (eprocurement) en dient minimum 30 dagen te doorlopen. Op 31 juli 2023 ontvingen wij 4 kandidatuurstellingen, meer bepaald van:
        (1) AXA Belgium,
        (2) Belfius Verzekeringen (enkel voor perceel 5: gezondheidszorgen),
        (3) Ethias,
        (4) KBC Verzekeringen (enkel voor perceel 2: materiële schade én perceel 4: auto).

        Op 2 augustus 2023 ontvingen wij van AON Belgium het selectierapport en op basis daarvan werden de 4 bovenstaande kandidaten geselecteerd om een offerte in te dienen.
        Op 22 augustus besloot het lokaal bestuur van Nazareth om perceel 5 (gezondheidszorgen) toch niet te gunnen en bijgevolg te verwijderen uit de procedure omwille van het fusieverhaal met lokaal bestuur De Pinte én de huidige grote verschillen tussen beide polissen hospitalisatieverzekering. Bijgevolg heeft Belfius Verzekeringen zijn kandidatuur terug ingetrokken.

        Ondertussen werd het lastenboek afgewerkt en dient deze ter goedkeuring voorgelegd te worden aan de gemeenteraad en vervolgens overgemaakt aan de weerhouden kandidaten zodat zij hun offerte kunnen indienen.

        Voor deze overheidsopdracht zal Gemeente Sint-Martens-Latem instaan voor het voeren van de procedure voor zichzelf en in naam van het OCMW Sint-Martens-Latem, gemeente De Pinte, OCMW De Pinte, gemeente Nazareth, OCMW Nazareth en AG Nazareth (AGB). Het lastenboek werd opgesteld door AON Belgium in overleg met de Financiële diensten van Sint-Martens-Latem, De Pinte en Nazareth en de Aankoopcel van De Pinte.

        Juridische overwegingen

        Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
        KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
        Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen
        Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 1° (het geraamde bedrag (excl. btw) bereikt de drempel van 215.000,00 euro niet), en meer bepaald  artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat
        KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
        Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen
        Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht
        Bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Annelies Lagaert, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Annelies Lagaert
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Keurt het lastenboek goed, als tweede stap van de marktbevraging verzekeringen, in functie van de Europese publicatie ervan en machtigt de gemeente Sint-Martens-Latem om verder op te treden als aankoopcentrale in de zin van art. 2, 6° van de wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016 voor de Gemeente Nazareth, OCMW Nazareth en AGB Nazareth.

    • Wegen en mobiliteit

      • Aanvullend verkeersreglement de Lichterveldestraat incl. parking de Lichterveldestraat. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Op vraag van de vrije bassischool Eke en het woonzorgcentrum werd de omgeving van de parking van de de Lichterveldestraat onder de loep genomen en bijgestuurd. 

        Context / feiten / argumenten

        Er kwamen verschillende meldingen binnen over de verkeersonveiligheid bij het gebruik van de parking van de de Lichterveldestraat:

        • Wagens rijden over de volledige breedte tussen de parking van de de Lichterveldestraat en Sint-Cecilia van en naar de de Lichterveldestraat. Dit is niet veilig bij het begin/einde van de school en voor fietsers/voetgangers in de de Lichterveldestraat.
        • Er wordt willekeurig geparkeerd zonder enige structuur. Wagens staan langs-, haaks- en schuin geparkeerd.
        • Wagens parkeren ook op het voetpad naast de haag van de de Lichterveldestraat.
        • De parking van de de Lichterveldestraat heeft maar 1 toegang, die zeker bij het einde van de school voor onveilige situaties zorgt waarbij ouders naar de parking gaan, maar ook al wagens de parking opnieuw afrijden.
        • In functie van gebruik voor het woonzorgcentrum zou er een doorgang voorzien moeten worden om vlotter naar het woonzorgcentrum te wandelen.
        • De putten op de parking zorgen voor een ontoegankelijke parking. 
        • Er is geen voorbehouden parkeerplaats voor mindervaliden op de parking. In het kader van toegankelijkheid zijn 2 voorbehouden parkeerplaatsen toch aangewezen. 
        • Het voetpad in de de Lichterveldestraat is niet meer in goede staat. 

        Oplossingsvoorstel:

        • Herschilderen parkeervakken: De parkeervakken werden voorzien van een nieuwe laag verf zodat er opnieuw meer gestructureerd geparkeerd kan worden.
        • Barriers: We hebben barriers geplaatst zodat men de parkings nog op 2 locaties kan verlaten. De barriers zorgen ervoor dat de ouders een veilige wachtruimte krijgen aan de parking en dat kindjes veilig de straat kunnen oversteken. Ook leiden de barriers de kindjes naar de oversteekplaats zodat ze niet willekeurig de straat oversteken.
        • Circulatie parking: We sturen de circulatie van de parking van de de Lichterveldestraat bij door het voorzien van een gescheiden in- en uitrit. De parking op- en afrijden kan vanaf nu in één richting, waardoor het ophalen van de kinderen bij het einde van de schooldag veiliger zou moeten verlopen. De parking inrijden kan via de bocht naar de Zandstraat en de parking uitrijden kan via de uitrit aan KLJ of de uitrit naast Sint-Cecilia. De circulatie wordt aangeduid door de verkeersborden F19 en C1. In functie van de zichtbaarheid plaatsten we ook een verkeersspiegel aan de uitrit naast Sint-Cecilia.
        • Parkeerverbod in de de Lichterveldestraat naast parking: We voorzien tenslotte dit najaar nog een obstakel op het voetpad om het foutparkeren in de de Lichterveldestraat naast de haag van de parking te weren zodat er een veilige en toegankelijke wandelroute ontstaat tussen de school, het woonzorgcentrum en de parking.
        • Voorbehouden parkeerplaatsen mindervaliden: Er is tot op heden geen voorbehouden parkeerplaats voor mindervaliden. We zouden graag 1 voorbehouden parkeerplaats willen voorzien nabij de uitrit van Sint-Cecilia en 2 voorbehouden parkeerplaatsen op de parking van de de Lichterveldestraat. Deze worden aangeduid door het verkeersbord E9a + symbool mindervaliden.
        Juridische overwegingen

        Artikel 57 van het gemeentedecreet van 15 juli 2005, zijn latere wijzigingen en zijn uitvoeringsbesluiten.

        De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd op 16 maart  en de  latere wijzigingen.

        Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik  van de openbare weg.

        Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.

        De omzendbrief MOB/2009/01 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

        De hierna voorziene maatregelen betreffen gemeentewegen.

        Financiële impact

        Deze beslissing is niet voorzien in het goedgekeurde meerjarenplan en zal leiden tot een aanpassing.

        Plaatsing van de verkeersborden C1, F19, 3x E9a met symbool mindervaliden incl. palen en montage kan geraamd worden op ca. 800 euro.

        We krijgen echter ook subsidies van de Vlaamse Overheid ter verbetering van de verkeersveiligheid van de school. 

        Tussenkomsten gemeenteraadsleden

        Raadslid Vanheel wijst erop dat de tekst en de folder niet overeenkomen met de actuele situatie. Antwoord: er is een toerit naar achterliggende eigendommen die in beide richtingen toegankelijk is, deze kan ook gebruikt worden om de parking op en af te rijden. Deze is in het plan niet opgenomen, omdat daar niets wordt aan gewijzigd. Raadslid Vanheel repliceert dat dit onduidelijk is en er beter rekening gehouden wordt met de totaalsituatie.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Annelies Lagaert, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Annelies Lagaert
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Neemt kennis van aanpassing aan de parking van de de Lichterveldestraat.

        Artikel 2 - Keurt het aanvullend verkeersreglement voor de parking van de de Lichterveldestraat goed. 

      • Kosteloze grondafstand Maalderijstraat. Ontwerpakte. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Onze gemeentelijke diensten staan al jaren in voor het onderhoud van de Maalderijstraat. Deze weg is overeenkomstig de atlas der buurtwegen bezwaard met een voetweg (sentier 37) van 1,60 m breed en heeft een openbaar karakter. Deze weg is echter nog steeds private eigendom.

        Met het oog op de inlijving ervan in de openbare wegenis, wordt een deel van de wegzate van de (oude) Lichterveldestraat, nu Maalderijstraat, kadastraal gekend als afd. 2, Sie A, nr. 726N3, met een kadastrale oppervlakte van 462 m² overgenomen.

        Context / feiten / argumenten

        De eigenaars zijn bereid dit perceel kosteloos af te staan aan de gemeente Nazareth onder de uitdrukkelijke voorwaarde dat de gemeente Nazareth er zich toe verbindt om deze weg eeuwig en altijd als doodlopende weg voor wagens tot aan het perceel kadastraal gekend, 2e afd., Sie A nr. 733A te behouden.

        Juridische overwegingen

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, zijn latere wijzigingen en zijn uitvoeringsbesluiten.

        Financiële impact

        Er wordt afgestaan ten kosteloze titel, onder de gewone waarborg als naar rechte en voor vrij en zuiver van alle hypotheken, voorrechten of andere belemmeringen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Annelies Lagaert, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Annelies Lagaert
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Keurt de ontwerpakte van afstand en opmetingsplan Maalderijstraat goed. Deze werd opgemaakt door notariskantoor Agneessens & Hoste, Groendreef 2 te Nazareth.

        Artikel 2 - De burgemeester en algemeen directeur worden gemachtigd tot het verlijden van de akte.

    • Leren en welzijn

      • Toekenning noodhulp aan Marokko. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Aardbeving in Marokko op vrijdagnacht 11 september.

        Context / feiten / argumenten

        In Marokko staat het dodental na de aardbeving op 2946. Er zijn ook meer dan 5600 gewonden. (Cijfers van donderdag 14 september) Verwacht wordt dat het aantal doden nog zal stijgen. Over twee weken wordt een grote koude voorspeld met vriestemperaturen 's avonds en 's nachts, dat kan nog een bijkomende crisis veroorzaken.

        Het Rode Kruis stelt samen met de hulporganisatie Rode Halve Maan alles in het werk om de noodhulp zo goed mogelijk te laten verlopen. Het Rode Kruis-Vlaanderen zoekt financiële middelen om de teams van de Marokkaanse Rode Halve Maan, die ter plaatse alle hulp coördineren met de lokale autoriteiten, te ondersteunen.

        Bron: vrt.be/vrtnws

        Voorgestelde acties:

        • Donatie van €2500 aan noodhulp voor het Rode Kruis-Vlaanderen op BE53 0000 0000 5353 met vermelding "aardbeving"
        • Communicatie via de gepaste gemeentelijke kanalen naar de inwoners van Nazareth
          • van het rekeningnummer van het Rode Kruis-Vlaanderen met de oproep om te steunen
          • een oproep om acties van inwoners te melden en deze acties mee bekend te maken.
        Schepen De Gussem doet een voorstel om ook de ramp in Libië dezelfde steun te geven.
        Financiële impact

        Het bedrag van € 5000 is niet voorzien in het budget en vraagt om een aanpassing van de meerjarenplanning.

        Donatie van € 2500 aan noodhulp voor het Rode Kruis-Vlaanderen op BE53 0000 0000 5353.

        Donatie van € 2500 aan noodhulp voor Artsen zonder grenzen op BE73 0000 0000 6060.

        Tussenkomsten gemeenteraadsleden

        Raadslid Dhaenens Frank wil meedelen dat er reeds veel steun is gegeven door andere Belgische en Vlaamse overheden. Dus de bedragen die wij geven zijn in deze maar beperkt. De schepen is steeds wel gul.

        Schepen De Gussem Annemie antwoordt dat het om een solidariteit gaat vanuit het lokaal bestuur. Het is een oproep naar solidair samenleven.

        Raadslid Versnaeyen Peter vraagt hoeveel € 2500 betekent in ons budget? Antwoord 1/8000ste.

        Raadslid Dhaenens Frank hoopt dat de nieuwe gemeente niet Sint-Niklaas zal noemen.

        Schepen De Preester Viviane stelt ervaring te hebben (Haïti); de organisaties die we steunen zijn hun werking zeker waard en hebben de extra steun nodig om extra werk te doen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Annelies Lagaert, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Annelies Lagaert
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Gaat akkoord met de storting van € 2500 aan noodhulp voor het Rode Kruis-Vlaanderen op BE53 0000 0000 5353 met vermelding "aardbeving Marokko en waterramp Libië"

        Artikel 2 - Gaat akkoord met de storting van € 2500 aan noodhulp voor Artsen zonder grenzen op BE73 0000 0000 6060 met vermelding "aardbeving Marokko en waterramp Libië"

        Artikel 3 - Gaat akkoord met een oproep naar de inwoners om financieel te steunen en om lokale acties bekend te maken.

    • Varia

      • Mondelinge vragen inwoners m.b.t. de in openbare zitting behandelde punten.

        Besluit

        Nihil.

      • Mondelinge vragen raadsleden.

        Mondelinge vragen gemeenteraadsleden

        Raadslid Van Poucke Simon stelt dat aan de overgang Kallemoeie - Marollestraat een verhoging in het wegdek is ontstaan die lijkt op een drempel. Dat zou moeten worden nagekeken.

        Raadslid Vanheel Daan stelt dat er in Parkwijk commotie is rond de bolsters die vallen. Wanneer worden de bladkorven geplaatst?

        Raadslid Frank Dhaenens vraagt hoe het gesteld is met het doven van de straatverlichting. Het CBS heeft beslist om tussen 00 en 5 uur te doven.

        Raadslid Frank Dhaenens stelt dat er weinig bloemen aanwezig zijn in Scheldemeersen voor de vlinders.

        Raadslid Frank Dhaenens stelt dat de fietssuggestiestroken in een aantal straten (Schraaienstraat, Leegzakstraat, Ommegangstraat) niet meegenomen zijn bij de belijning dit jaar. Schepen Schaubroeck stelt dat dit afwisselend het ene jaar deelgemeente Eke, het andere jaar deelgemeente Nazareth is.

      • Mededelingen van de voorzitter.

        Mededelingen van de voorzitter
        • Data gezamenlijke GRC: 02/10/2023 en 20/11/2023.

Namens Gemeenteraad,

Steven Van de Velde
algemeen directeur

Dirk Le Roy
voorzitter