De Vlaamse Regering vraagt de lokale besturen om vrijwillig een fusie met gelijkgezinde lokale besturen te onderzoeken en te overwegen.
Op 30 mei 2022 ontving het lokaal bestuur van De Pinte een schrijven van het lokaal bestuur van Nazareth met het voorstel om gesprekken te voeren over een mogelijke fusie.
Op 30 augustus 2022 kwam de algemene gemeenteraadscommissie bijeen om het voorstel te bespreken en een positienota op te stellen.
Vervolgens, op 12 december 2022, besprak de gemeenteraadsraadscommissie de opmaak van een profielfoto die in de loop van januari - februari 2023 zou worden opgemaakt voor beide besturen.
Deze profielfoto brengt de verschillen en overeenkomsten in dienstverlening binnen diverse beleidsthema's zowel tussen als binnen de beide gemeenten in kaart. Het is een inventarisatie die geen standpunt inneemt vóór of tegen de fusie, maar in plaats daarvan een neutrale beschrijving geeft van het huidige werkveld.
Eveneens werden met betrekking tot de opmaak van deze profielfoto verschillende infomomenten georganiseerd voor de bevolking en het personeel.
Tijdens de vergadering van de gemeenteraadsraadscommissie op 20 maart 2023 werden de resultaten van de profielfoto gepresenteerd en besproken. Vervolgens hebben de lokale besturen van De Pinte en Nazareth afzonderlijk hun raadsleden, personeel en lokale bevolking geïnformeerd over de intenties om te fuseren en hebben ook daarbij de mogelijkheid gegeven om bezorgdheden en voor- en nadelen op te sommen. Het volledige rapport bevatte de verwachtingen en bezorgdheden van de burgers, de raadsleden, het personeel, adviesinstanties en managementteams die werd besproken tijdens een gemeenteraadscommissie van 17 mei 2023.
De gemeenteraad van De Pinte nam op 19 juni 2023 de principiële beslissing tot samenvoeging met de gemeente Nazareth.
De gemeenteraad van Nazareth nam eveneens op 19 juni 2023 de principiële beslissing tot samenvoeging met gemeente De Pinte. Hierna werd aansluitend op de raadszittingen, de principiële beslissing kenbaar gemaakt aan de bevolking via een gemeenschappelijk persmoment en berichtgeving.
De goedkeuring van de principiële beslissing luidde de start in van een administratief proces. Hierbij werd het onderzoek en de verdere voorbereiding naar de beoogde samenvoeging verdergezet onder coördinatie van een coördinatiegroep, paritair samengesteld uit de decretale graden en beleidsmedewerkers van beide besturen en een stuurgroep. Deze stuurgroep is eveneens paritair samengesteld en bestaat uit de leden van de coördinatiegroep, aangevuld met de burgemeesters van beide besturen.
Het bepalen van de keuzes en te ondernemen stappen werden beslist door de beide colleges in een gemeenschappelijke vergadering die zich onder de benaming van een fusiecollege de verdere werkzaamheden ter voorbereiding van de beoogde samenvoeging goedkeurden of bekrachtigden. De colleges kregen hiervoor het mandaat van hun gemeenteraden zoals gestipuleerd in de principiële beslissing.
Eén van de voorstellen die voortvloeiden uit dit administratief proces was het bepalen van de definitie van lopende zaken.
Het was aangewezen om de definitie lopende zaken vroeger toe te passen dan vanaf het gezamenlijke voorstel tot samenvoeging. In zitting van 25 september 2023 werd op beide gemeenteraden de definitie van lopende zaken vastgesteld. Daarin wordt bepaald dat beide besturen alleen maar handelingen kunnen stellen die betrekking hebben op lopende zaken. Handelingen die niet tot de lopende zaken behoren, worden gesteld na een verplicht overleg en goedkeuring van de gemeenten (via het fusiecollege).
Wat exploitatie betreft worden langdurige overeenkomsten en personeelsbehoeften aan elkaar voorgelegd. Een aantal investeringen werden gedefinieerd als ‘niet-lopende zaak’; nieuwe ontwikkelingen in deze projecten zullen steeds voorgelegd worden aan het fusiecollege.
Nieuwe projecten en wijzigingen in financieringsbudgetten zijn niet-lopende zaken.
Een ander belangrijk item bij het doorlopen van het fusietraject is de communicatie en participatie.
Vanaf de beslissing om de mogelijkheden van een fusie te onderzoeken werden de inwoners en andere belanghebbenden geïnformeerd en betrokken. Onder meer via persberichten, folders en online communicatie maar ook door het inrichten van verschillende infosessies in beide gemeenten.
Na de publicatie van de profielfoto werden participatiemomenten ingericht voor inwoners en raadsleden.
Na de principiële beslissing tot samenvoegen werd de communicatie en participatie geïntensifieerd, er werd daarvoor een communicatiebureau aangesteld. Er volgde een nieuwe website (www.depintenazareth.be) waarop alle informatie ontsloten werd, participatie over de nieuwe gemeentenaam en – online en fysiek – over de ontwikkeling van het nieuwe dienstverleningsmodel.
Het sluitstuk van dit gehele proces van wisselwerking en wederzijds respect is de uitgewerkte visienota waarin de meerwaarde wordt geduid van de fusie tussen de gemeente De Pinte en Nazareth.
Deze visienota werd integraal aan alle raadsleden van beide gemeenten voorgelegd op een gezamenlijke gemeenteraadsraadscommissie van beide besturen die op 4 december 2023 is doorgegaan en waarbij aan elk raadslid de kans werd geboden hun mening te geven of extra input te geven zodat het kan resulteren in een gedragen document dit ter ondersteuning van deze beslissing. De visienote en de horizonnota vormen de basis voor deze beslissing.
Reeds met het oog op de principiële beslissing formuleerden de beide gemeenteraden een aantal visiekrachtlijnen en waarden die een belangrijk uitgangspunt vormen voor de nieuwe gemeente en die meteen de rode draad vormen doorheen het volledige fusietraject:
De profielfoto van de beide lokale besturen heeft hierbij geleerd dat de beide besturen:
De nieuw te vormen gemeente telt 23.054 inwoners (bevolkingsaantal per 01.01.2022)
De schuldverlichting door de Vlaamse Regering komt daarbij op 23.054 x 200 euro = 4.610.800 euro.
De belastingtarieven van de nieuw te vormen gemeente worden geharmoniseerd om te streven naar een financieel voordeel voor de inwoner. De aandelen van de samenvoegende lokale besturen in het gemeentefonds blijven gegarandeerd in het nieuw lokaal bestuur.
De doelstelling van de nieuwe organisatie is het genereren van schaalvoordelen en de realisatie van een nog efficiëntere organisatie op diverse domeinen. Dit is in tijden van toenemende taken voor de lokale besturen zeker een meerwaarde. Dit veranderingsproces zal natuurlijk een uitdaging zijn voor het management en de personeelsgroep. Hierbij wordt werkzekerheid voorzien en ingezet op werktevredenheid voor alle medewerkers.
De nieuwe organisatie moet rekening houden met meer dan voldoende bereikbaarheid voor de inwoners. Dit kan functieafhankelijk bekeken worden, maar er zal altijd rekening moeten gehouden worden met de zwaksten in onze samenleving.
De nieuwe gemeente zal bestaan uit 4 authentieke dorpskernen, die hun identiteit moeten kunnen bewaren.
Er zijn bijgevolg voldoende elementen voorhanden om de beide gemeenteraden te vragen een definitieve beslissing te nemen over het gezamenlijk voorstel tot vrijwillige samenvoeging van de gemeente De Pinte en de gemeente Nazareth.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald de artikelen 353, 345/1, 346 en 347.
Besluit van de Vlaamse Regering van 29 januari 2021 tot vaststelling van de voorwaarden voor de schuldovername in het kader van een vrijwillige samenvoeging van gemeenten op 1 januari 2025.
Omzendbrief met de voorwaarden voor de schuldovername in het kader van een vrijwillige samenvoeging van gemeenten op 1 januari 2025.
Besluit van de gemeenteraad van 19 juni 2023 betreffende vrijwillige samenvoeging van lokale besturen - principiële beslissing – goedkeuring
Besluit van de gemeenteraad van 25 september 2023 betreffende vrijwillige samenvoeging van lokale besturen - Definitie lopende zaken
Besluit van de gemeenteraad van 6 november 2023 betreffende vrijwillige samenvoeging van lokale besturen – Toepassing definitie lopende zaken - Kennisnemen
De samenvoeging zal door de combinatie van een schuldovername door de Vlaamse overheid, de verminderde kost van de politieke organen en de efficiëntiewinsten op diverse domeinen een gunstig effect hebben op de nieuwe financiële toestand van de nieuwe samengevoegde gemeente. Hierdoor ontstaat ruimte om de gemeentebelastingen gelijk te schakelen en te harmoniseren en verder te investeren.
Om de fusiegemeente in het werkingsjaar 2024 verder vorm te geven werden fusiebudgetten voorzien ten voordele van diverse beleidsdomeinen.
De intentie tot samenvoeging werd besproken op volgende momenten:
Artikel 1 - De gemeenteraad hecht zijn definitieve goedkeuring aan het gezamenlijk voorstel tot samenvoeging van gemeente Nazareth met de gemeente De Pinte.
Artikel 2 - De beoogde samenvoegingsdatum is 1 januari 2025.
Artikel 3 - De grens van de nieuwe gemeente bestaat uit de buitengrenzen van de samengevoegde gemeenten De Pinte en Nazareth, zoals bijgehouden door de Administratie Opmetingen en Waarderingen binnen de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie van de Federale Overheidsdienst Financiën.
De binnengrens tussen de samengevoegde gemeenten vervalt.
Artikel 4 - Het voorstel van naam voor de nieuwe gemeente is Nazareth-De Pinte.
Artikel 5 - Het postadres van gemeente Nazareth-De Pinte is Koning Albertlaan 1, De Pinte.
Artikel 6 – De algemeen directeur van de gemeente Nazareth wordt aangeduid als de algemeen directeur-coördinator. De algemeen directeur van gemeente De Pinte ondersteunt.
Artikel 7 - De financieel directeur van de gemeente De Pinte wordt aangeduid als financieel directeur-coördinator. De financieel directeur Nazareth ondersteunt.
Artikel 8 - De Vlaamse Regering en de gemeenteraad van De Pinte worden in kennis gesteld van dit gezamenlijk voorstel tot samenvoeging uiterlijk op 31 december 2023.
Artikel 9 - Dit besluit heeft pas uitwerking wanneer de gemeenteraad van De Pinte ook hun definitieve goedkeuring geeft aan het gezamenlijke voorstel tot samenvoeging van de gemeenten Nazareth en De Pinte.