Het zittingsverslag van 27 november 2023, dat ten minste 8 dagen vóór de vergadering op het gemeentesecretariaat ter beschikking gehouden is van de raadsleden.
Artikel 1 - Het zittingsverslag van 27 november 2023 wordt goedgekeurd, mits voorgestelde aanpassing.
De Vlaamse Regering vraagt de lokale besturen om vrijwillig een fusie met gelijkgezinde lokale besturen te onderzoeken en te overwegen.
Op 30 mei 2022 ontving het lokaal bestuur van De Pinte een schrijven van het lokaal bestuur van Nazareth met het voorstel om gesprekken te voeren over een mogelijke fusie.
Op 30 augustus 2022 kwam de algemene gemeenteraadscommissie bijeen om het voorstel te bespreken en een positienota op te stellen.
Vervolgens, op 12 december 2022, besprak de gemeenteraadsraadscommissie de opmaak van een profielfoto die in de loop van januari - februari 2023 zou worden opgemaakt voor beide besturen.
Deze profielfoto brengt de verschillen en overeenkomsten in dienstverlening binnen diverse beleidsthema's zowel tussen als binnen de beide gemeenten in kaart. Het is een inventarisatie die geen standpunt inneemt vóór of tegen de fusie, maar in plaats daarvan een neutrale beschrijving geeft van het huidige werkveld.
Eveneens werden met betrekking tot de opmaak van deze profielfoto verschillende infomomenten georganiseerd voor de bevolking en het personeel.
Tijdens de vergadering van de gemeenteraadsraadscommissie op 20 maart 2023 werden de resultaten van de profielfoto gepresenteerd en besproken. Vervolgens hebben de lokale besturen van De Pinte en Nazareth afzonderlijk hun raadsleden, personeel en lokale bevolking geïnformeerd over de intenties om te fuseren en hebben ook daarbij de mogelijkheid gegeven om bezorgdheden en voor- en nadelen op te sommen. Het volledige rapport bevatte de verwachtingen en bezorgdheden van de burgers, de raadsleden, het personeel, adviesinstanties en managementteams die werd besproken tijdens een gemeenteraadscommissie van 17 mei 2023.
De gemeenteraad van De Pinte nam op 19 juni 2023 de principiële beslissing tot samenvoeging met de gemeente Nazareth.
De gemeenteraad van Nazareth nam eveneens op 19 juni 2023 de principiële beslissing tot samenvoeging met gemeente De Pinte. Hierna werd aansluitend op de raadszittingen, de principiële beslissing kenbaar gemaakt aan de bevolking via een gemeenschappelijk persmoment en berichtgeving.
De goedkeuring van de principiële beslissing luidde de start in van een administratief proces. Hierbij werd het onderzoek en de verdere voorbereiding naar de beoogde samenvoeging verdergezet onder coördinatie van een coördinatiegroep, paritair samengesteld uit de decretale graden en beleidsmedewerkers van beide besturen en een stuurgroep. Deze stuurgroep is eveneens paritair samengesteld en bestaat uit de leden van de coördinatiegroep, aangevuld met de burgemeesters van beide besturen.
Het bepalen van de keuzes en te ondernemen stappen werden beslist door de beide colleges in een gemeenschappelijke vergadering die zich onder de benaming van een fusiecollege de verdere werkzaamheden ter voorbereiding van de beoogde samenvoeging goedkeurden of bekrachtigden. De colleges kregen hiervoor het mandaat van hun gemeenteraden zoals gestipuleerd in de principiële beslissing.
Eén van de voorstellen die voortvloeiden uit dit administratief proces was het bepalen van de definitie van lopende zaken.
Het was aangewezen om de definitie lopende zaken vroeger toe te passen dan vanaf het gezamenlijke voorstel tot samenvoeging. In zitting van 25 september 2023 werd op beide gemeenteraden de definitie van lopende zaken vastgesteld. Daarin wordt bepaald dat beide besturen alleen maar handelingen kunnen stellen die betrekking hebben op lopende zaken. Handelingen die niet tot de lopende zaken behoren, worden gesteld na een verplicht overleg en goedkeuring van de gemeenten (via het fusiecollege).
Wat exploitatie betreft worden langdurige overeenkomsten en personeelsbehoeften aan elkaar voorgelegd. Een aantal investeringen werden gedefinieerd als ‘niet-lopende zaak’; nieuwe ontwikkelingen in deze projecten zullen steeds voorgelegd worden aan het fusiecollege.
Nieuwe projecten en wijzigingen in financieringsbudgetten zijn niet-lopende zaken.
Een ander belangrijk item bij het doorlopen van het fusietraject is de communicatie en participatie.
Vanaf de beslissing om de mogelijkheden van een fusie te onderzoeken werden de inwoners en andere belanghebbenden geïnformeerd en betrokken. Onder meer via persberichten, folders en online communicatie maar ook door het inrichten van verschillende infosessies in beide gemeenten.
Na de publicatie van de profielfoto werden participatiemomenten ingericht voor inwoners en raadsleden.
Na de principiële beslissing tot samenvoegen werd de communicatie en participatie geïntensifieerd, er werd daarvoor een communicatiebureau aangesteld. Er volgde een nieuwe website (www.depintenazareth.be) waarop alle informatie ontsloten werd, participatie over de nieuwe gemeentenaam en – online en fysiek – over de ontwikkeling van het nieuwe dienstverleningsmodel.
Het sluitstuk van dit gehele proces van wisselwerking en wederzijds respect is de uitgewerkte visienota waarin de meerwaarde wordt geduid van de fusie tussen de gemeente De Pinte en Nazareth.
Deze visienota werd integraal aan alle raadsleden van beide gemeenten voorgelegd op een gezamenlijke gemeenteraadsraadscommissie van beide besturen die op 4 december 2023 is doorgegaan en waarbij aan elk raadslid de kans werd geboden hun mening te geven of extra input te geven zodat het kan resulteren in een gedragen document dit ter ondersteuning van deze beslissing. De visienota en de horizonnota vormen de basis voor deze beslissing.
Reeds met het oog op de principiële beslissing formuleerden de beide gemeenteraden een aantal visiekrachtlijnen en waarden die een belangrijk uitgangspunt vormen voor de nieuwe gemeente en die meteen de rode draad vormen doorheen het volledige fusietraject:
De profielfoto van de beide lokale besturen heeft hierbij geleerd dat de beide besturen:
De nieuw te vormen gemeente telt 23.054 inwoners (bevolkingsaantal per 01.01.2022)
De schuldverlichting door de Vlaamse Regering komt daarbij op 23.054 x 200 euro = 4.610.800 euro.
De belastingtarieven van de nieuw te vormen gemeente worden geharmoniseerd om te streven naar een financieel voordeel voor de inwoner. De aandelen van de samenvoegende lokale besturen in het gemeentefonds blijven gegarandeerd in het nieuw lokaal bestuur.
De doelstelling van de nieuwe organisatie is het genereren van schaalvoordelen en de realisatie van een nog efficiëntere organisatie op diverse domeinen. Dit is in tijden van toenemende taken voor de lokale besturen zeker een meerwaarde. Dit veranderingsproces zal natuurlijk een uitdaging zijn voor het management en de personeelsgroep. Hierbij wordt werkzekerheid voorzien en ingezet op werktevredenheid voor alle medewerkers.
De nieuwe organisatie moet rekening houden met meer dan voldoende bereikbaarheid voor de inwoners. Dit kan functieafhankelijk bekeken worden, maar er zal altijd rekening moeten gehouden worden met de zwaksten in onze samenleving.
De nieuwe gemeente zal bestaan uit 4 authentieke dorpskernen, die hun identiteit moeten kunnen bewaren.
Er zijn bijgevolg voldoende elementen voorhanden om de beide gemeenteraden te vragen een definitieve beslissing te nemen over het gezamenlijk voorstel tot vrijwillige samenvoeging van de gemeente De Pinte en de gemeente Nazareth.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald de artikelen 353, 345/1, 346 en 347.
Besluit van de Vlaamse Regering van 29 januari 2021 tot vaststelling van de voorwaarden voor de schuldovername in het kader van een vrijwillige samenvoeging van gemeenten op 1 januari 2025.
Omzendbrief met de voorwaarden voor de schuldovername in het kader van een vrijwillige samenvoeging van gemeenten op 1 januari 2025.
Besluit van de gemeenteraad van 19 juni 2023 betreffende vrijwillige samenvoeging van lokale besturen - principiële beslissing – goedkeuring
Besluit van de gemeenteraad van 25 september 2023 betreffende vrijwillige samenvoeging van lokale besturen - Definitie lopende zaken
Besluit van de gemeenteraad van 6 november 2023 betreffende vrijwillige samenvoeging van lokale besturen – Toepassing definitie lopende zaken - Kennisnemen
De samenvoeging zal door de combinatie van een schuldovername door de Vlaamse overheid, de verminderde kost van de politieke organen en de efficiëntiewinsten op diverse domeinen een gunstig effect hebben op de nieuwe financiële toestand van de nieuwe samengevoegde gemeente. Hierdoor ontstaat ruimte om de gemeentebelastingen gelijk te schakelen en te harmoniseren en verder te investeren.
Om de fusiegemeente in het werkingsjaar 2024 verder vorm te geven werden fusiebudgetten voorzien ten voordele van diverse beleidsdomeinen.
De intentie tot samenvoeging werd besproken op volgende momenten:
Burgemeester licht de principes (4) van de horizonnota toe waarop de fusie gebaseerd is.
Afspraken met De Pinte voor het adres
- Nabijheidsprincipe
- Dienstverlening volgt de klant
- In alle communicatie worden de adressen van beide gemeentes vermeld
- Het officiële adres van de nieuwe gemeente wordt Koning Albertlaan 1
- De coördinatoren zullen in beide gemeentehuizen beschikbaar zijn
- De interne diensten zullen verdeeld worden
- De burgemeester en schepenen in beide gemeentehuizen
- Collegezittingen in Nazareth
- Raadszittingen in De Pinte
- Bij protocollaire ontvangsten zullen de gasten kunnen kiezen
Raadslid Daan Vanheel stelt dat de fractie zich constructief heeft opgesteld bij de voorbereiding.
Is deze fusie levensvatbaar?
Begin deze maand hebben we pas een visietekst gekregen, maar we blijven vragen hebben bij de levensvatbaarheid van de fusie. Zonder cijfers is dit moeilijk. Inspraak was meer feedback geven op voorstellen van de meerderheid. We hebben niet zelf kunnen meeschrijven.
We zijn niet tegen fusie, maar is dit de goede schaal?
Het waarom van de fusie is het belangrijkst en dit is nog niet duidelijk.
Burgemeester stelt dat er wel de kans gegeven is aan de oppositie om de teksten samen te schrijven. We hebben dit samen met De Pinte moeten doen.
De cijfers zijn opgenomen in de meerjarenplannen. Er zal ook na de huidige meerjarenplanning nog ruimte zijn. Er is al heel veel werk verzet, maar er zijn ook nog vragen. Deze zullen komen de komende maanden. Ook daarna is er nog veel werk: recyclagepark, dienstverleningsmodel, verenigingsleven. Alle stappen zijn nog niet gezet. Dit is niet mogelijk.
De schaalgrootte zal door de volgende Vlaamse regering worden bepaald of misschien ook niet.
Peter Versnaeyen stelt dat dit een rationele beslissing is. We moeten de emotie opzij kunnen zetten. Een emotie die zeker is. Hij wenst de toekomstige bestuurder toe dat ze de eigenheid van een groene, sociale, inclusieve, leuke gemeente kunnen bekomen. Hij hoopt ook dat de respectvolle omgang tussen gemeenteraadsleden in de toekomst kan blijven overleven.
Burgemeester hoopt ook dat de emotie en rationaliteit hier samen kunnen overleven en dat de waagoorden die genoemd zijn blijven bestaan.
Simon Van Poucke vindt het jammer dat er ook voordelen zijn die zonder fusie zouden kunnen gemaakt worden. Bijvoorbeeld: belastingvermindering, omschakeling intercommunale. Deze beslissingen zouden misschien eerder kunnen genomen geweest zijn. Raadslid Vanheel Daan stelt dat deze vragen steeds gesteld zijn door de Open VLD-fractie.
Burgemeester stelt het onderzoek dit naar boven heeft gebracht. We hebben geleerd uit de voorbereidingen van de laatste 6 maanden. Uittreden was niet zo simpel, de fusie was hier een opportuniteit. Er zou ook beter een eenheidstarief zijn in heel Vlaanderen. Dit zou nog lang kunnen duren.
Raadslid Dhaenens Frank zegt dat dit een emotionele beslissing is die niet veel gebeurt. Het is geleden van 1976. De voorbereidingen zijn constructief gebeurd. We kunnen daar weinig aan toevoegen. We zullen deze beslissing dan ook ten volle ondersteunen. Tip over de straatnamen; je kan korte en lange toevoegen.
Raadslid De Jans Anja stelt dat ze de waaromvraag ook nog eens voor zichzelf herhaald heeft. We hebben samen als gemeenteraad de opdracht tot fusieonderzoek gegeven. De inbreng van de oppositie en de visie was niet altijd aanwezig maar samen moeten we daar wel verder kunnen aan bouwen.
Burgemeester stelt dat er in 2024 nog zeker gemeenschappelijke gemeenteraadscommissies komen.
Schepen Van Ongeval bevestigt nog dat het uittreden bij de intercommunale pas kan zonder fusie in 2037. De belastingen afstemmen heeft ons geleerd dat er geen gezinsbelasting nodig is in de toekomst. Er is nu een nieuw evenwicht in de belastingen voor de nieuwe gemeente.
Artikel 1 - De gemeenteraad hecht zijn definitieve goedkeuring aan het gezamenlijk voorstel tot samenvoeging van gemeente Nazareth met de gemeente De Pinte.
Artikel 2 - De beoogde samenvoegingsdatum is 1 januari 2025.
Artikel 3 - De grens van de nieuwe gemeente bestaat uit de buitengrenzen van de samengevoegde gemeenten De Pinte en Nazareth, zoals bijgehouden door de Administratie Opmetingen en Waarderingen binnen de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie van de Federale Overheidsdienst Financiën.
De binnengrens tussen de samengevoegde gemeenten vervalt.
Artikel 4 - Het voorstel van naam voor de nieuwe gemeente is Nazareth-De Pinte.
Artikel 5 - Het postadres van gemeente Nazareth-De Pinte is Koning Albertlaan 1, De Pinte.
Artikel 6 – De algemeen directeur van de gemeente Nazareth wordt aangeduid als de algemeen directeur-coördinator. De algemeen directeur van gemeente De Pinte ondersteunt.
Artikel 7 - De financieel directeur van de gemeente De Pinte wordt aangeduid als financieel directeur-coördinator. De financieel directeur Nazareth ondersteunt.
Artikel 8 - De Vlaamse Regering en de gemeenteraad van De Pinte worden in kennis gesteld van dit gezamenlijk voorstel tot samenvoeging uiterlijk op 31 december 2023.
Artikel 9 - Dit besluit heeft pas uitwerking wanneer de gemeenteraad van De Pinte ook hun definitieve goedkeuring geeft aan het gezamenlijke voorstel tot samenvoeging van de gemeenten Nazareth en De Pinte.
De gemeente Nazareth neemt voor de activiteiten distributienetbeheer elektriciteit en aardgas, de strategische participaties, de activiteit openbare verlichting en de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken deel aan de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest.
De gemeente De Pinte neemt voor de activiteiten distributienetbeheer elektriciteit en aardgas, de strategische participaties en de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken deel aan de Opdrachthoudende vereniging Imewo.
De beslissing van de gemeenteraad van De Pinte van 18 december 2023 en de beslissing van de gemeenteraad van heden betreffende de definitieve goedkeuring van het gezamenlijk voorstel tot vrijwillige samenvoeging van de gemeente De Pinte en de gemeente Nazareth met ingangsdatum 1 januari 2025.
Dat deze nieuwe gemeente, als vermeld in artikel 343, 2° van het Decreet over het lokaal bestuur, bijgevolg voor dezelfde activiteiten zou deelnemen aan verschillende opdrachthoudende verenigingen, zijnde de Opdrachthoudende vereniging Imewo voor het grondgebied met postcode 9840 en de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest voor het grondgebied met postcode 9810.
De beslissing van de Vlaamse Regering bij Decreet van 16 november 2018 houdende diverse bepalingen inzake energie (zoals gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 14 december 2018) om het grondgebied van Vlaanderen op te delen in homogene lokale geografische aaneengesloten exploitatiegebieden voor elektriciteit en gas met als doel zo de operationele efficiëntie te verhogen.
De randvoorwaarden die resulteren uit artikel 4.1.1 van het Decreet houdende algemene bepalingen betreffende het energiebeleid van 8 mei 2009 (hierna het “Energiedecreet”), waarbinnen gemeenten kunnen kiezen voor een distributienetbeheerder, met name (i) dezelfde distributienetbeheerder voor elektriciteit en aardgas en (ii) binnen een aaneensluitend geografisch gebied met minstens 200.000 aangesloten afnemers.
Dat de distributienetbeheerders momenteel overeenkomstig artikel 15.3.5/18 van het Energiedecreet tot en met 1 januari 2025 de tijd hebben om te voldoen aan voormelde voorwaarden, waarbij eventueel onderling gebieden kunnen worden uitgewisseld.
Dat distributienetbeheerders die zich niet tijdig conformeren aan deze voorwaarden van het Energiedecreet zich in een onwettige situatie plaatsen die zowel juridische als financiële risico’s met zich meebrengt.
De huidige aansluiting van de gemeente Nazareth bij Gaselwest (dat op 1 januari 2025 zijn naam wijzigt in Fluvius West) en van de gemeente De Pinte bij Imewo (dat op 1 januari 2025 zijn naam wijzigt in Fluvius Imewo), dient er bijgevolg te worden bepaald aan welke distributienetbeheerder de fusiegemeente het beheer van het elektriciteits- en het aardgasdistributienet op haar integrale grondgebied zal toevertrouwen.
Het artikel 422 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, waaruit blijkt dat voor onder meer de opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet van 8 mei 2009 zijn aangewezen als distributienetbeheerder, uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk is als de gemeente en de betrokken opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.
De gemeente Nazareth opteert om gebruik te maken van de decretale mogelijkheid tot gebiedsuitwisseling overeenkomstig het artikel 422 alinea 2 van het Decreet over het lokaal bestuur.
Vermits de gemeente De Pinte reeds is aangesloten bij de Opdrachthoudende vereniging Imewo opteert de gemeente Nazareth, na een vergelijkend onderzoek, om alle activiteiten die momenteel aan de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest zijn toevertrouwd, met ingang van 1 januari 2025 – zijnde de inwerkingtredingsdatum van de nieuwe gemeente – toe te vertrouwen aan de Opdrachthoudende vereniging Imewo. Ingevolge de decretale verplichting van artikel 4.1.1 van het Energiedecreet en de decretale mogelijkheid tot gebiedsuitwisseling overeenkomstig het artikel 422 alinea 2 van het Decreet over het lokaal bestuur, wenst de gemeente Nazareth voor haar grondgebied uit te treden uit de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest en toe te treden tot de Opdrachthoudende verenging Imewo waardoor de nieuwe gemeente haar aansluiting bij de Opdrachthoudende vereniging Imewo ziet uitbreiden met het grondgebied met postcode 9810 met ingang van 1 januari 2025.
Deze uittreding en de daarop volgende toetreding zal worden gerealiseerd door middel van een partiële splitsing die aan de respectieve Algemene Vergaderingen van de Opdrachthoudende verenigingen Gaselwest en Imewo van juni 2024 ter goedkeuring zal worden voorgelegd. Deze dossiers dienen tevens vooraf ter goedkeuring aan de gemeenteraden te worden voorgelegd.
Het Energiedecreet van 8 mei 2009.
Het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Artikel 1 - Om voor alle activiteiten die betrekking hebben op haar grondgebied uit te treden uit de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest en hiervoor toe te treden tot de Opdrachthoudende vereniging Imewo, en dit met ingang van 1 januari 2025. Deze toetreding bij de Opdrachthoudende vereniging Imewo gebeurt onder de opschortende voorwaarden van het verkrijgen van de goedkeuring via samenvoegingsdecreet van de vrijwillige fusie tussen de gemeenten De Pinte en Nazareth, van de aanvaarding van de uittreding door de Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest en van de aanvaarding van de toetreding door de Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Imewo. Door de uittreding uit de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest komt het mandaat van de gemeente Nazareth in het Regionaal Bestuurscomité Oost van Gaselwest te vervallen met ingang vanaf 1 januari 2025.
Artikel 2 - De betrokken opdrachthoudende verenigingen te verzoeken om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan de beslissing van deze gemeenteraad.
Artikel 3 - Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende verenigingen Gaselwest en Imewo ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie) op het e-mailadres van het secretariaat vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De rechtspositieregeling moet aangepast worden n.a.v. de nakende fusie, in eerste instantie op vlak van personeelsmobiliteit.
Aanpassing rechtspositieregeling:
o Hoofdstuk IX. De bevordering
o Hoofdstuk X. De vervulling van een vacature door interne personeelsmobiliteit
o Hoofdstuk XIII. Specifieke bepalingen met betrekking tot samenvoegingsmobiliteit
Ontwerp van RPR in bijlage, alsook een overzicht van de wijzigingen.
Advies van BOC/HOC op 22/11/2023 (verslag in bijlage).
Artikel 1 - Keurt de aanpassingen in de rechtspositieregeling zoals in bijlage toegevoegd, goed.
Budget 2024 ontvangen van de kerkfabriek OLV Geboorte Nazareth.
Kennisname van het budget 2024 door het College in zitting van 11 december 2023.
Voorgelegd budget past in meerjarenplan van lokaal bestuur.
Kerkfabriek Nazareth:
Decreet lokaal bestuur.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten (eredienstendecreet).
Artikel 1 - Keurt het budget 2024 van de kerkfabriek OLV Geboorte Nazareth goed.
Budget 2024 ontvangen van de kerkfabriek Sint-Amandus Eke.
Kennisname van het budget 2023 door het College in zitting van 12 december 2022.
Kerkfabriek Eke:
Decreet lokaal bestuur.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten (eredienstendecreet).
Artikel 1 - Keurt het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Amandus Eke goed.
Brief van Agentschap Binnenlands Bestuur van 13 oktober 2023 betreffende het toezicht op de jaarrekening 2022 van het Autonoom Gemeentebedrijf Nazareth.
Jaarrekening 2022: vaststelling door de raad van bestuur op 26 juni 2023.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en in het bijzonder de artikelen 241, 243 en 260 tot en met 262
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 17 tot en met 26
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 2 tot en met 4.
Artikel 1 - Neemt kennis van de brief van Agentschap Binnenlands Bestuur van 13 oktober 2023 betreffende het toezicht op de jaarrekening 2022 van het Autonoom Gemeentebedrijf Nazareth en de goedkeuring van de gouverneur + kwijting voor de bestuurders op 12 oktober 2023.
E-mail en digitaal loket van Agentschap Binnenlands Bestuur van 13 november 2023 betreffende het toezicht op de jaarrekening 2022 van de gemeente en OCMW Nazareth.
Jaarrekening 2022: vaststelling door de gemeenteraad en OCMW-raad op 26 juni 2023.
Artikel 332, §1, derde lid van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 1 - Neemt kennis van de brief van Agentschap Binnenlands Bestuur van 13 november 2023 betreffende het toezicht op de jaarrekening 2022 van de gemeente en OCMW Nazareth en de goedkeuring van de gouverneur op 10 november 2023.
Jaarlijkse actualisatie van het algemeen retributiereglement.
Detail aanpassingen retributiereglement:
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en zijn latere wijzigingen, m.b. art. 40.
Het algemeen retributiereglement van de gemeente Nazareth, goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 maart 2022 en laatst gewijzigd in de gemeenteraad van 26 juni 2023.
Artikel 1 - Keurt het aangepaste retributiereglement, zoals toegevoegd in bijlage, goed.
Artikel 2 - Dit retributiereglement wordt toegezonden aan de toezichthoudende overheid. Het retributiereglement wordt overeenkomstig artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur afgekondigd en bekendgemaakt.
De vrijwillige samenvoeging van de gemeenten De Pinte en Nazareth.
Harmonisering van de fiscaliteit.
Decreet lokaal bestuur.
Belastingreglement van de gemeente Nazareth inzake de algemene gemeentebelasting, goedgekeurd door de gemeenteraad van 16 december 2019 en gewijzigd op 8 juli 2020.
Er is een jaarlijkse minontvangst van ongeveer 260.000 euro.
Raadslid Vanheel stelt dat dit niet aan de fusie moet worden toegeschreven. Het heeft altijd gekund volgens onze fractie.
Artikel 1 - In het belastingreglement 'algemene gemeentebelasting' van de gemeente Nazareth, goedgekeurd door de gemeenteraad van 16 december 2019 en gewijzigd op 8 juli 2020 wordt volgende geschrapt:
Artikel 2 - Deze wijziging wordt van kracht op 1 januari 2024.
Meerjarenplanaanpassing 2024/0 van het Autonoom Gemeentebedrijf Nazareth bestaande uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting bij de financiële nota, goedgekeurd door de Raad van Bestuur van 18 december 2023 en nu ter goedkeuring voorliggend aan de gemeenteraad.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zijn latere wijzigingen en zijn uitvoeringsbesluiten, m. b. artikel 243.
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, zoals aangepast tot op heden.
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, zoals aangepast tot op heden.
Gemeenteraadsbesluit van 14 september 2015 betreffende de oprichting van het AG Nazareth en de goedkeuring van haar statuten.
Besluit van de Raad van Bestuur van 18 december 2023 met vaststelling van de Meerjarenplanaanpassing 2024/0.
Artikel 1 - Keurt de Meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (versie 2024/0) van het AG Nazareth, in bijlage toegevoegd, goed. Deze bevat aangepaste kredieten voor het lopende jaar 2023 en de beginkredieten voor 2024.
Artikel 2 - Afschrift van deze beraadslaging wordt, samen met de beleidsrapporten, verstuurd via het Digitaal Loket Mijn Binnenland binnen de 20 dagen.
Meerjarenplanaanpassing 2024/0 van de Gemeente en OCMW Nazareth bestaande uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting bij de financiële nota.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zijn latere wijzigingen en zijn uitvoeringsbesluiten
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, zoals aangepast tot op heden.
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, zoals aangepast tot op heden.
Artikel 1 – Keurt het OCMW deel van de Meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (versie 2024/0), Gemeente en OCMW, zoals in bijlage toegevoegd, goed. Deze bevat aangepaste kredieten voor het lopende jaar 2023 en de beginkredieten voor 2024.
Artikel 2 - Afschrift van deze beslissing wordt, samen met de beleidsrapporten, verstuurd via het Digitaal Loket Mijn Binnenland binnen de 20 dagen.
Meerjarenplanaanpassing 2024/0 van de Gemeente en OCMW Nazareth bestaande uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting bij de financiële nota.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zijn latere wijzigingen en zijn uitvoeringsbesluiten
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, zoals aangepast tot op heden.
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, zoals aangepast tot op heden.
Daan Vanheel ziet geen grote wijzigingen in het meerjarenplan en de fractie zal zich dan ook onthouden.
Frank Dhaenens vraagt of de studie van het gemeentehuis nog nodig zal zijn? We kiezen voor twee gemeentehuizen dus moeten ze beide up-to-date zijn.
Frank Dhaenens vraagt naar de ontvangsten. Is de raming van de verkoop Ter Meeren niet te hoog? Bedrag is niet veranderd in de tijd.
Artikel 1 – Keurt het Gemeente deel van de Meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (versie 2024/0), Gemeente en OCMW, zoals in bijlage toegevoegd, goed. Deze bevat aangepaste kredieten voor het lopende jaar 2023 en de beginkredieten voor 2024.
Artikel 2 - Afschrift van deze beslissing wordt, samen met de beleidsrapporten, verstuurd via het Digitaal Loket Mijn Binnenland binnen de 20 dagen.
Meerjarenplan 2020-2025 (versie 2024/0) van het Autonoom Gemeentebedrijf Nazareth bestaande uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting bij de financiële nota, goedgekeurd door de Raad van Bestuur van 18 december 2023 en goed te keuren door deze vergadering.
Om economisch rendabel te zijn is het nodig dat het Autonoom Gemeentebedrijf Nazareth vanwege de Gemeente Nazareth prijssubsidies ontvangt als vergoeding voor het recht van toegang tot de sportinfrastructuur, de eigen culturele programmatie en de verhuur van culturele zalen te Nazareth.
De exploitatiekost voor bovenvermelde activiteiten is verschoven van de gemeente naar het AG Nazareth.
De berekende prijssubsidiefactor voor de periode 1 januari 2024 tot 31 december 2024 bedraagt 6,01.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zijn latere wijzigingen en zijn uitvoeringsbesluiten
Gemeenteraadsbeslissing van 14 september 2015 waarin de oprichting en de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Nazareth, afgekort AG Nazareth, werden goedgekeurd.
Meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (versie 2024/0) van het AG Nazareth, goed te keuren door de Gemeenteraad en de Raad van Bestuur in zitting van 18 december 2023.
Meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (versie 2024/0) van het lokaal bestuur Nazareth, goed te keuren door de Gemeenteraad in zitting van 18 december 2023.
De geraamde prijssubsidie voor 2024 bedraagt 625.000 euro (excl. btw); hierop wordt deels 6% btw betaald door de gemeente.
Raadslid Vanheel stelt dat, ondanks de vraag die al 5 jaar is gesteld, er geen evaluatie is van de beheersovereenkomst. Dit is noodzakelijk. De gemeenteraadsleden kunnen niet vaststellen of er een meerwaarde is om een autonoom gemeentebedrijf in stand te houden.
Er is geen toezicht meer en we moeten als gemeenteraadsleden hier goed op toezien.
Artikel 1- Keurt het prijssubsidiereglement, vermeld in artikel 2 van huidige beslissing, ten voordele van het AG Nazareth goed met ingang van 1 januari 2024.
Artikel 2 - PRIJSSUBSIDIEREGLEMENT AG NAZARETH
Om economisch rendabel te zijn wenst het Autonoom Gemeentebedrijf Nazareth vanaf 1 januari 2024 de voorziene toegangsprijzen (exclusief btw) te vermenigvuldigen met een factor 6,01. Deze factor zal toegepast worden op alle toegangsprijzen, m.u.v. de verhuur van zalen met schenken van dranken en de concessies.
De Gemeente Nazareth erkent dat het Autonoom Gemeentebedrijf Nazareth, op basis van deze ramingen, de voorziene toegangsprijzen (exclusief btw), m.u.v. de verhuur van zalen met schenken van dranken en de concessies, zal vermenigvuldigen met een factor 6,01.
Rekening houdend met de sportieve en sociale functie van de vrijetijdsinfrastructuur wenst de Gemeente Nazareth dat er tijdens het kalenderjaar 2024 geen andere prijsverhogingen doorgevoerd worden ten aanzien van de gebruikers van de vrijetijdsinfrastructuur, dan de verhoging zoals goedgekeurd door de Raad van Bestuur van 19 december 2022. De Gemeente Nazareth wenst immers de toegangsgelden te beperken opdat de vrijetijdsinfrastructuur toegankelijk is voor iedereen. De Gemeente Nazareth verbindt er zich toe om voor de periode 1 januari 2024 tot en met 31 december 2024 deze beperkte toegangsgelden te subsidiëren middels de toekenning van prijssubsidies.
De waarde van de prijssubsidie toegekend door de Gemeente Nazareth voor recht op toegang bedraagt de prijs (exclusief btw) die de bezoeker voor recht op toegang betaalt vermenigvuldigd met een factor 6,01; waardoor de klant 1 euro betaalt en de Gemeente Nazareth 6,01 euro betaalt.
De gesubsidieerde toegangsgelden (exclusief btw) kunnen steeds geherevalueerd worden in het kader van een periodieke evaluatie van de totale exploitatieresultaten van het Autonoom Gemeentebedrijf Nazareth. In de mate er een prijssubsidieaanpassing noodzakelijk is zal de Gemeente Nazareth deze steeds documenteren.
Het Autonoom Gemeentebedrijf Nazareth moet op de 5de werkdag van elke maand de Gemeente Nazareth een overzicht bezorgen van het aantal gebruikers waaraan recht op toegang is verleend tijdens de voorbije maand tot de vrijetijdsinfrastructuur. Dit overzicht dient tevens het bedrag aan te betalen prijssubsidies te bevatten. De afrekening van deze prijssubsidies zal gebeuren middels de uitreiking van een debetnota die het Autonoom Gemeentebedrijf Nazareth uitreikt aan de Gemeente Nazareth. De Gemeente Nazareth dient deze debetnota te betalen aan het Autonoom Gemeentebedrijf Nazareth binnen de 5 werkdagen na ontvangst.
Een nieuw prijssubsidiereglement geldig vanaf 2025 zal worden onderhandeld tussen de Gemeente Nazareth en het Autonoom Gemeentebedrijf Nazareth vóór 31 januari 2025.
Artikel 3 - Heft, vanaf 1 januari 2024, het prijssubsidiereglement zoals goedgekeurd in zitting van 19 december 2022 op en vervangt dit door het prijssubsidiereglement zoals vermeld in artikel 2 van onderhavig besluit.
Financiering van het negatief investeringssaldo 2023 van het AG Nazareth, geraamd op 498.150 euro.
De transactiekredieten 2023 worden geraamd op 678.150 euro uitgaven en 180.000 euro ontvangsten. Derhalve is het investeringssaldo geraamd op -498.150 euro.
De liquiditeitspositie van het AG Nazareth laat geen integrale en onmiddellijke financiering van de transactiekredieten toe; het is aangewezen dat de gemeente ter financiering een lening toestaat aan het AG Nazareth.
Voorafgaande beslissing nr. 2010.047 van 30 maart 2010 bevestigt dat het renteloze karakter van een lening die wordt verstrekt door een gemeente aan een AGB niet wordt aangemerkt als een verkregen abnormaal of goedgunstig voordeel in hoofde van het AGB.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen.
Gemeenteraadsbeslissing van 14 september 2015 waarin de oprichting en de statuten van het Autonoom gemeentebedrijf Nazareth, afgekort AG Nazareth werden goedgekeurd.
Ministerieel Besluit van 21 december 2015 met goedkeuring van de Gemeenteraadsbeslissing van 14 september 2015 door de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering.
Beheersovereenkomst tussen de gemeente en het AGB.
Meerjarenplanaanpassing 2024/0 van 18 december 2023.
De gemeente Nazareth ontleent ter financiering van het investeringssaldo 2023 maximaal 498.150 euro aan het AG Nazareth, opname is beperkt tot het werkelijke investeringssaldo 2023. Deze lening zal terugbetaald worden via jaarlijkse aflossingen. Er is geen rente verschuldigd door het AG Nazareth.
De kredieten zijn voorzien in het meerjarenplan.
Raadslid Vanheel Daan stelt dat ondanks de vraag die al 5 jaar is gesteld er geen evaluatie is van de beheersovereenkomst. Dit is noodzakelijk. De gemeenteraadsleden kunnen niet vaststellen of er een meerwaarde is om een autonoom gemeentebedrijf in stand te houden.
Er is geen toezicht meer en we moeten als gemeenteraadsleden hier goed op toezien.
Artikel 1 - De gemeenteraad machtigt de voorzitter en algemeen directeur voor het ondertekenen van de renteloze leningsovereenkomst tussen de Gemeente Nazareth en het AG Nazareth.
Artikel 2 - De gemeenteraad keurt de renteloze leningsovereenkomst tussen de Gemeente en het AG Nazareth, zoals toegevoegd in bijlage, goed.
Begroting 2024 van Politiezone Schelde-Leie.
De gemeenteraden zijn verplicht om de gemeentelijke dotatie voor de politiezone goed te keuren.
De politiebegroting dienstjaar 2024 werd in de Politieraadszitting van 23 november 2023 goedgekeurd.
Bij de goedkeuring van de Politiebegroting 2024 werd rekening gehouden met de verdeelsleutel zoals bepaald in het koninklijk besluit van 16 november 2001.
Op het artikelnummer 33003/485-48 van de politiebegroting 2024 staat € 1.685.907,13 ingeschreven voor de gemeentelijke gewone toelage.
Op het artikelnummer 33003/685-51 van de politiebegroting 2024 staat € 109.308,75 ingeschreven voor de gemeentelijke buitengewone toelage.
Dezelfde bedragen zijn opgenomen in het exploitatiebudget en het investeringsbudget van de gemeente Nazareth.
De wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, in bijzonder artikel 40, derde en zesde lid en artikel 71 eerste lid.
Het koninklijk besluit van 16 november 2001, houdende de nadere regels inzake de berekening en de verdeling van de gemeentelijke dotaties in de schoot van een meergemeente politiezone.
Het decreet lokaal bestuur van 21 december 2017, zijn latere wijzigingen en zijn uitvoeringsbesluiten, meer bepaald artikel 40 en 41.
De oprichting van de politiezone Schelde-Leie waartoe naast de gemeenten De Pinte, Gavere en Sint-Martens-Latem, ook Nazareth behoort.
De voorziene bedragen opgenomen in het Meerjarenplan waren:
Artikel 1 – Keurt de dotatie goed van de gemeente Nazareth zoals ingeschreven in de Politiebegroting 2024 aan de politiezone Schelde-Leie namelijk:
Artikel 2 – Deze uitgaven worden respectievelijk geboekt op artikel:
Artikel 3 - Afschrift van deze beslissing zal voor verder gevolg worden overgemaakt aan de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen en aan de voorzitter van het politiecollege.
In 2022 kwam er een melding vanuit de Korte Zandstraat betreffende een probleem omtrent het parkeren voor een onthaalouder. Door het toenmalige parkeer- en stilstaanverbod is het voor ouders van de kindjes niet mogelijk om op korte afstand van de kinderopvang met de wagen te parkeren.
In januari 2023 werd een proefopstelling tot kortparkeren ingevoerd.
Aanleiding proefopstelling
De Korte Zandstraat is een doodlopende straat met slechts een 7-tal woningen. Er geldt een zone 30. Er is geen parkeergelegenheid op eigen terrein.
Het kruispunt met de Zandstraat is een voorrangsgeregeld kruispunt waarbij verkeer vanuit de Korte Zandstraat voorrang moet verlenen bij verkeersbord B5.
In de Korte Zandstraat was tot begin 2023 in de hele straat een stilstaan- en parkeerverbod van toepassing door middel van verkeersborden E3. Dit vormde een probleem voor de kinderopvang (kinderen jonger dan 2,5 jaar) die in deze straat gevestigd is. Ook laden en lossen of het laten in- en uitstappen van iemand mocht in principe niet gebeuren in deze straat.
Het inrichten van een Kiss & Ride ter hoogte van de opvang was ook geen optie, gezien het om kleine kinderen ging waarbij de ouders noodgedwongen moeten uitstappen om de kinderen naar de onthaalouder te brengen. Er was voor de ouders geen enkele mogelijkheid om conform de wegcode te parkeren op aanvaardbare afstand om hun kinderen bij de onthaalouder af te zetten.
Het parkeerverbod werd in eerste instantie ingevoerd om passage van hulpdiensten te kunnen verzekeren.
Evaluatie proefopstelling
In februari 2023 werd in de Korte Zandstraat het stilstaan- en parkeerverbod opgeheven en vervangen door een proefopstelling met zonebord voor kortparkeren (EZ9a) met symbool van de parkeerschijf en bijschrift 'max. 30 min'. Communicatie naar bewoners werd voorzien zodat passage voor hulpdiensten ten allen tijde mogelijk zou blijven en er steeds een minimale doorgang mogelijk was van 3,00m.
We vernemen sinds invoering van de proefopstelling geen klachten meer vanuit deze straat. De proefopstelling kan bestendigd worden.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het gemeentedecreet van 15 juli 2005.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 16 januari 2023 betreffende proefopstelling tot zone kortparkeren in Korte Zandstraat.
Overwegende dat de hierna voorziene maatregelen gemeentewegen treffen.
Deze beslissing heeft geen impact op het goedgekeurde meerjarenplan.
Artikel 1 - Neemt kennis van de evaluatie van de proefopstelling voor een zone voor kortparkeren door middel van het verkeersbord ZE9a en ZE9a/ met symbool van de parkeerschijf en bijschrift 'max. 30 min' in de Korte Zandstraat.
Artikel 2 - Gaat akkoord met het aanvullend verkeersreglement tot het bestendigen van de proefopstelling voor een zone kortparkeren in de Korte Zandstraat.
Goedkeuren van de opstart van de overheidsopdracht "Aankoop van een mini tractor".
In het kader van de opdracht “Aankoop van een mini tractor” werd een technische beschrijving met nr. TECH2023-025 opgesteld door de dienst facility en milieu.
De raming excl. btw bereikt de limiet van € 140.000,00 voor het gebruik van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking niet.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Waarom aankoop van een mini tractor?
Aankoop van een veegborstel lijkt ons meest gerechtvaardigd om mee te nemen als 1e hulpstuk, zodat deze kan ingezet worden bij de wegenis, voorbereiding bij belijningswerken.
Bij de toekomstige opmaak van budget, kunnen we dan aankoop van bijkomende hulpstukken inschrijven, afhankelijk van de noden die op dat moment het meest opportuun zijn.
De wet van 17 juni 2013 houdende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 houdende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en zijn uitvoeringsbesluiten.
De uitgave is voorzien in het meerjarenplan en leidt niet tot aanpassingen.
De uitgave van deze opdracht wordt geraamd op € 53.268,99 incl. btw (aankoop mini tractor en veegborstel)
De uitgave voor deze overheidsopdracht is voorzien op volgende artikel van het investeringsbudget:
Raadslid Van herzeele Christiaan vraagt waarom Ponderosa er niet bij staat om te worden uitgenodigd. Schepen Schaubroeck antwoordt dat zij dit product niet in hun assortiment hebben.
Artikel 1 – Keurt de technische beschrijving met nr. TECH2023-025, de raming en gunningswijze goed voor de opdracht “Aankoop van een mini tractor”, opgesteld door de dienst facility en milieu. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bijzonder bestek en zoals opgenomen in de algemene aannemingsvoorwaarden voor de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Artikel 2 - Bovengenoemde opdracht zal bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking worden gegund en volgende firma’s worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking:
Artikel 3 - Het college wordt gemachtigd tot gunning en verdere opvolging van bovengenoemd dossier.
De huidige werkingstermijn van projectvereniging Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde verloopt op 31 december 2023. De 9 aangesloten lokale besturen dienen bijgevolg voor 31 december 2023 te beslissen om vanaf 2024 verder als samenwerkingsverband te blijven inzetten op wijk-werken, sociale economie en werk en andere initiatieven die het tewerkstellings- en activeringsbeleid verbeteren.
Naar aanleiding van de inwerkingtreding van het nieuwe Wetboek van vennootschappen en verenigingen dienen uiterlijk 31 december enkele noodzakelijke wijzigingen aan de statuten doorgevoerd te worden.
De projectvereniging Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde (Werken Leie en Schelde) werd door 10 lokale besturen (intussen zijn dit 9 lokale besturen gezien de fusie Deinze – Nevele) opgericht op 1 januari 2018, met als opdracht de lokale samenwerking tussen besturen onderling en andere betrokken partners, die als doelstelling hebben het stimuleren van het tewerkstellings- en activeringsbeleid, te bevorderen. De projectvereniging wil ondermeer streven naar de uitvoering van projecten die de tewerkstellingsgraad van kwetsbare groepen in het werkingsgebied verhogen alsook naar een gedragen beleidsvisie.
Dit kan onder meer door:
De huidige werkingstermijn van projectvereniging Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde verloopt op 31 december 2023. De 9 aangesloten lokale besturen dienen bijgevolg voor 31 december 2023 te beslissen om vanaf 2024 verder als samenwerkingsverband te blijven inzetten op wijk-werken, sociale economie en werk en andere initiatieven die het tewerkstellings- en activeringsbeleid verbeteren.
Naast deze verlenging dienen, gelet de inwerkingtreding van het nieuwe Wetboek van vennootschappen en verenigingen, tevens voor 31 december 2023 enkele noodzakelijke wijzigingen aan de statuten genomen te worden.
De voorliggende statuten bevatten volgende wijzigingen:
Daarnaast werden op basis van het Decreet Lokaal Bestuur en op vraag van de Raad van Bestuur van 9 november 2023 van de projectvereniging Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde nog volgende wijzigingen aangebracht:
De projectvereniging wordt gefinancierd door:
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (projectverenigingen: art. 401 - 412).
De oprichtingsakte van de projectvereniging Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde van 1 januari 2018.
De eerdere statuten van de projectvereniging Wijkwerkorganisatie Leie n Schelde.
Het nieuwe Wetboek van vennootschappen en verenigingen van 23 maart 2019.
De vraag vanuit de Raad van Bestuur van projectvereniging Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde van 9/11/2023.
De reeds gerealiseerde projecten, beschreven in de jaarverslagen Realisaties 2020-2022.
De ondersteuning van de Vlaamse Gemeenschap.
Artikel 1 - Verklaart zich akkoord met de verlenging van de projectvereniging Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde voor de termijn van 6 jaar (van 1 januari 2024 t.e.m. 31 december 2029).
Artikel 2 - Keurt de statutenwijziging van de projectvereniging Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde goed, zoals toegevoegd in bijlage en vermeld in dit besluit.
Artikel 3 - Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan projectvereniging Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde.
Het schrijven van IVM van 13 november 2023 betreffende de optimalisatie werkingsgebieden afvalintercommunales.
In dit kader ontvingen we al een eerder schrijven van Interafval/VVSG, ABB en VVSG.
De Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM), het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) en Interafval, de koepel van de Vlaamse afvalintercommunales, starten samen een bottom-up traject om te komen tot een optimalisatie van de werkingsgebieden van de afvalintercommunales. Aan de basis van dit traject liggen twee recente beslissingen van de Vlaamse Regering:
Meer concreet wil de Vlaamse Regering ten laatste in 2025 aan de sector duidelijkheid geven over: - de werkingsgebieden van de afvalintercommunales die ten laatste op 1 januari 2037 gerealiseerd moeten worden; - de afvalintercommunales die over de grenzen van de referentieregio's heen zullen mogen blijven samenwerken na 2037: - het plan van aanpak om die transitie vorm te geven. Voor deze optimalisatieoefening is binnen de Vlaamse Regering afgesproken dat we zowel rekening houden met de doelstellingen van de regiovorming als met de doelstellingen inzake een efficiënt en duurzaam afvalstoffenbeleid. Beide aspecten lichten we hieronder toe.
IVM vraagt aan alle aangesloten steden en gemeenten om haar standpunt bij te treden, dat luidt als volgt:
"IVM en de deelnemende steden en gemeenten maken alle deel uit van een afvalintercommunale die volledig past binnen de refentieregio 'regio Gent'.
Onze afvalintercommunale heeft de intentie om in de komende beleidsperiode (en later) de opdrachten haar toevertrouwd door de aangesloten steden en gemeenten zo optimaal mogelijk verder te zetten, de dienstverlening te continueren en waar mogelijk te optimaliseren. IVM zal de deelnemende steden en gemeenten verder ontzorgen in de taken die hen worden opgelegd en waarvoor een gezamenlijke aanpak een meerwaarde kan betekenen. Eveneens zal IVM alles in het werk zetten om de uitdagingen uit het Lokaal Materialenplan samen met de gemeenten-vennoten te realiseren.
IVM staat hierbij open voor samenwerking met andere partners binnen de referentieregio - in welke vorm ook - en is bereid om op vraag van de aangesloten steden en gemeenten hierbij proactief op zoek te gaan naar opportuniteiten, steeds uitgaande van de statutaire doelstellingen en het juridisch kader waarbinnen de opdrachthoudende vereniging kan opereren."
De collegebeslissing van 20 november 2023.
Artikel 1 - Keurt het standpunt van IVM, aangaande de regiovorming en werking van de afvalintercommunales, goed.
Artikel 2 - Herneemt dit standpunt als antwoord op het schrijven van Interafval/VVSG, ABB en VVSG.
Artikel 3 - Bezorgt een afschrift van deze raadsbeslissing aan IVM.
Goedkeuren van de opstart van de overheidsopdracht "Renovatie bibliotheek Eke J. Lampens - aanstellen architectenbureau".
De stijl van Juliaan Lampens is heel gekend. Om de bibliotheek in Eke opnieuw in ere te herstellen werd een beheersplan ingediend bij Onroerend Erfgoed. Van zodra dit beheersplan is goedgekeurd kunnen tot 60% subsidies voor de restauratiewerken worden bekomen.
Om te voldoen aan de strenge eisen waarbinnen de restauratie moet gebeuren is het aangewezen een architect aan te stellen die goed op de hoogte is van de kenmerkende stijl van Juliaan Lampens.
In het kader van de opdracht "Renovatie bibliotheek Eke J. Lampens - aanstellen architectenbureau" werd een techische beschrijving TECH2023-024 opgesteld door de dienst facility.
De raming excl. btw bereikt de limiet van € 140.000,00 voor het gebruik van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking niet.
Er wordt voorgesteld om de opdracht te gunnen bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De wet van 17 juni 2013 houdende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a( de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 houdende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en zijn uitvoeringsbesluiten.
De uitgave is voorzien in het meerjarenplan en leidt niet tot aanpassingen.
De uitgave van deze opdracht wordt geraamd op € 37.500,00 excl. btw of € 45.375,00 incl. btw (raming op bouwkost 250.000,00 excl. btw).
De uitgave is voorzien op volgend artikel van het investeringsbudget: 2023/PD2-01-04/0700-00/221000/GEMEENTE/FAC/IP-PD2-01 (€ 200.000,00).
Na goedkeuring beheersplan door Onroerend Erfgoed kunnen we tot 60% subsidies voor de restauratiewerken bekomen.
Dienst facility
Naar aanleiding van het ontvangen van 3 aanvragen tot deelname na de GR van 27/11, wensen we de opdracht toch aan te besteden via onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking, meer bepaald artikel 42,§1, 1° a (goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet) in plaats van artikel 42, § 1, 1° d (i - uniek kunstwerk of artistieke prestatie).
Artikel 1 - Keurt de technische beschrijving met nr. TECH2023-024, de raming en gunningswijze goed voor de opdracht "Renovatie bibliotheek Eke J. Lampens - aanstellen architectenbureau", opgesteld door de dienst facility. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bijzonder bestek en zoals opgenomen in de algemene aannemingsvoorwaarden voor de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Artikel 2 - Bovengenoemde opdracht zal bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking worden gegund en volgende bureaus worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking:
Artikel 3 - Het college wordt gemachtigd tot gunning en verdere opvolging van bovengenoemd dossier.
De wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen bepaalt dat het schoolbestuur voor haar personeel een arbeidsreglement moet opmaken met daarin een aantal verplichte vermeldingen. Het arbeidsreglement legt de relatie tussen het schoolbestuur en het personeel vast. Enkele aanpassingen werden aangebracht.
Arbeidsreglementen voor de beide vestigingen van het gemeentelijk basisonderwijs De Toetertrein in Nazareth en De Vlinderboom in Eke zijn opgemaakt volgens model van OVSG.
ABC (vroegere ABOC) heeft gunstig geadviseerd. Verslag in bijlage.
De wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen.
Decreet basisonderwijs van 25/02/1997.
Besluit van de Vlaamse Regering van 17/04/1991 tot organisatie van het schooljaar in het basisonderwijs, in het deeltijds onderwijs en in het onderwijs voor sociale promotie georganiseerd, erkend of gesubsidieerd door de Vlaamse Gemeenschap.
Wet van 14/12/2000 tot vaststelling van sommige aspecten van de organisatie van de arbeidstijd in openbare sector.
Besluit van de Vlaamse Regering van 17/06/1997 betreffende de opdracht van het personeel in het basisonderwijs.
Omzendbrief van 30/06/2005 betreffende Puntenenveloppen voor scholen en scholengemeenschappen basisonderwijs: personeelsformatie en personeelsaspecten.
Besluit van de Vlaamse Regering van 17/04/1991 tot organisatie van het schooljaar in het basisonderwijs.
KB van 30 januari 1979.
BVR van 8 juli 2011 betreffende de volledige tenlasteneming door de werkgever in der onderwijssector van de vervoerskosten voor het openbaar vervoer naar en van het werk en de toekenning van een fietsvergoeding voor het woon-werkverkeer.
Decreet betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding.
Besluit van de Vlaamse regering van 22/05/1991 omtrent de preventieve schorsing en de tucht alsmede omtrent het ontslag van sommige tijdelijke personeelsleden in het gesubsidieerd onderwijs en in de gesubsidieerde CLB’s.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988.
Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.
Decreet betreffende het onderwijs II - 31 juli 1990.
Wet van 04/08/1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk.
KB van 28/05/2003 betreffende het gezondheidstoezicht op de werknemers.
Wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van het werk.
Koninklijk besluit van 10 april 2014 betreffende de preventie van de psychosociale risico’s op het werk.
Artikel 1 - Het aangepaste arbeidsreglement van de gemeentelijke basisschool De Toetertrein Nazareth wordt goedgekeurd.
Artikel 2 - Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de directeur van de scholen.
De wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen bepaalt dat het schoolbestuur voor haar personeel een arbeidsreglement moet opmaken met daarin een aantal verplichte vermeldingen. Het arbeidsreglement legt de relatie tussen het schoolbestuur en het personeel vast. Enkele aanpassingen werden aangebracht.
Arbeidsreglementen voor de beide vestigingen van het gemeentelijk basisonderwijs De Toetertrein in Nazareth en De Vlinderboom in Eke zijn opgemaakt volgens model van OVSG.
ABC (het vroegere ABOC) heeft gunstig geadviseerd. Zie bijlage.
De wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen.
Decreet basisonderwijs van 25/02/1997.
Besluit van de Vlaamse Regering van 17/04/1991 tot organisatie van het schooljaar in het basisonderwijs, in het deeltijds onderwijs en in het onderwijs voor sociale promotie georganiseerd, erkend of gesubsidieerd door de Vlaamse Gemeenschap.
Wet van 14/12/2000 tot vaststelling van sommige aspecten van de organisatie van de arbeidstijd in openbare sector.
Besluit van de Vlaamse Regering van 17/06/1997 betreffende de opdracht van het personeel in het basisonderwijs.
Omzendbrief van 30/06/2005 betreffende Puntenenveloppen voor scholen en scholengemeenschappen basisonderwijs: personeelsformatie en personeelsaspecten.
Besluit van de Vlaamse Regering van 17/04/1991 tot organisatie van het schooljaar in het basisonderwijs.
KB van 30 januari 1979.
BVR van 8 juli 2011 betreffende de volledige tenlasteneming door de werkgever in der onderwijssector van de vervoerskosten voor het openbaar vervoer naar en van het werk en de toekenning van een fietsvergoeding voor het woon-werkverkeer.
Decreet betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding.
Besluit van de Vlaamse regering van 22/05/1991 omtrent de preventieve schorsing en de tucht alsmede omtrent het ontslag van sommige tijdelijke personeelsleden in het gesubsidieerd onderwijs en in de gesubsidieerde CLB’s.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988.
Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.
Decreet betreffende het onderwijs II - 31 juli 1990.
Wet van 04/08/1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk.
KB van 28/05/2003 betreffende het gezondheidstoezicht op de werknemers.
Wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van het werk.
Koninklijk besluit van 10 april 2014 betreffende de preventie van de psychosociale risico’s op het werk.
Artikel 1 - Het aangepaste arbeidsreglement van de gemeentelijke basisschool De Vlinderboom Eke wordt goedgekeurd.
Artikel 2 - Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de directeur van de scholen.
ESF Capacity building is de opvolger van de vroegere ESF oproep 457 ‘outreach en activering ‘ en de ESF oproep 510 en 528 ‘lokale partnerschappen voor jongeren’.
In onze regio kwamen er onder deze oproepen volgende projecten tot stand:
Ons lokaal bestuur tekende in op I Can en LinkT Schelde Leie.
Deze projecten lopen ten einde op 31 december 2023.
Op het college van 09/01/2023 engageerde het lokaal bestuur zich om:
Bijgevolg tekende het lokaal bestuur ook de intentieverklaring in het kader van de Europa WSE (ESF) oproep inzake "Lokale Partnerschappen" 2023.
Nadien werden volgende stappen gezet:
De grootste toeleiders zijn VDAB en de lokale besturen.
Het partnerschap wil de meest kwetsbare burgers bereiken, inclusief zij die nog niet gekend zijn bij welzijnspartners, VDAB en lokale besturen of zij die door hen of de andere reguliere kanalen niet of moeilijk kunnen worden bereikt.
Er zal ingezet worden op:
Het project zal om dit te realiseren instaan voor een integrale begeleiding van de meest kwetsbare burgers. Dit zal gebeuren door 2,5 VTE aan integrale trajectbegeleiders die ingezet zullen worden over de hele regio. Het geheel zal gecoördineerd worden door een coördinator (0,6 VTE gedurende de eerste 2 jaar van het project en 0,4 VTE gedurende de daaropvolgende jaren.
Het project vraagt een uitstroom van 20% richting werk te realiseren. Om deze resultaten zeker te realiseren wenst het samenwerkingsverband Werken Leie en Schelde in te zetten op arbeidstrajectbegeleiding die ingezet kan worden in alle deelnemende besturen. De cofinanciering van de lokale besturen kan aangewend worden om de arbeidstrajectbegeleiders te financieren.
Gelet de omvang van het dossier is er nood aan ondersteuning van Werken Leie en Schelde die het penhouderschap kan opnemen. De eindverantwoordelijke voor de financiële afhandeling zou eveneens gedragen worden vanuit de cofinanciering. De Stad Deinze deed het voorstel hierin te voorzien.
De totaliteit aan personeelsinzet zorgt jaarlijks voor maximaal 75 trajecten (rekening houdend met de intensiteit van deze trajecten.) Deze kunnen als volgt verdeeld worden over de lokale besturen op basis van hun bijdrage in de cofinanciering:
De Pinte |
5 trajecten |
Destelbergen |
9 trajecten |
Deinze |
23 trajecten |
Gavere |
5 trajecten |
Melle |
6 trajecten |
Merelbeke |
10 trajecten |
Nazareth |
6 trajecten |
Sint-Martens-Latem |
2 trajecten |
Zulte |
9 trajecten |
De partnerschapsovereenkomst werd toegevoegd in bijlage.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Decreet van 17 februari 2012 betreffende de ondersteuning van het ondernemerschap op het vlak van de sociale economie en de stimulering van het maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Besluit van de Vlaamse Regering tot bepaling van de regierol van gemeenten op het vlak van de lokale sociale economie, vermeld in artikel 15 van het decreet van 17 februari 2012 betreffende de ondersteuning van het ondernemerschap op het vlak van de sociale economie en de stimulering van het maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Besluit van de Vlaamse regering van 25 september 2017 betreffende wijk-werken.
Decreet over regiovorming en tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het Regiodecreet genoemd.
De statuten van de projectvereniging Wijk-Werken Leie en Schelde.
Volgende uitgave werd opgenomen in het MJP, maar verdwijnt vanaf 2024 aangezien dit project ten einde loopt op 31 december 2023:
In totaal wordt er voor het nieuwe samenwerkingsverband een minimale cofinanciering gevraagd voor een bedrag van € 61.540,01 (gedeelte lokale besturen).
De cofinanciering in loonkost van de 2 halftijdse arbeidstrajectbegeleiders vanuit Werken Leie en Schelde en de financieel verantwoordelijke vanuit de Stad Deinze telt binnen het project als volgt:
functie |
brutoloon |
Tewerkstellings- breuk |
startdatum toewijzing (dd/mm/jjjj) |
einddatum toewijzing (dd/mm/jjjj) |
KOST |
Arbeidstrajectbegeleider |
3458,16 |
19/38 |
1/1/2024 |
12/31/2024 |
35.688,21 |
Arbeidstrajectbegeleider |
3541,49 |
19/38 |
1/1/2024 |
12/31/2024 |
36.548,18 |
Financieel verantwoordelijke |
4958,09 |
3/38 |
1/1/2024 |
12/31/2024 |
8.074,23 |
Totaal |
80.310,62 |
De effectieve loonkosten op basis van berekeningen in Cipal Schaubroeck en rekening houdend met eventuele loonpremies zijn begroot op:
functie |
brutoloon |
Tewerkstellings-breuk |
startdatum toewijzing (dd/mm/jjjj) |
einddatum toewijzing (dd/mm/jjjj) |
KOST |
Arbeidstrajectbegeleider |
3458,16 |
19/38 |
1/1/2024 |
12/31/2024 |
28.761,52 |
Arbeidstrajectbegeleider |
3541,49 |
19/38 |
1/1/2024 |
12/31/2024 |
21.751,90 |
Financieel verantwoordelijke |
4958,09 |
3/38 |
1/1/2024 |
12/31/2024 |
7.654,01 |
Totaal |
58.167,43 |
De kostenverrekening zal gebeuren op basis van onkostennota’s vanuit Werken Leie en Schelde op basis van reële loonkost.
Artikel 1 - Is akkoord om in te stappen in het project Capacity Building en laat de partnerschapsovereenkomst ondertekenen door de burgemeester en de algemeen directeur.
Artikel 2 - Belast de projectvereniging Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde met het penhouderschap van dit dossier.
In zitting van 6/2/2023 keurde het CBS de instap in de UiT-pasregio Leie-Schelde principieel goed, incl. het principe van de solidaire kostendeling (20-40-40).
De voorbije maanden werd heel wat voorbereiding genomen om tegen 1/1/2024 de UiT-Pas in deze regio uit te rollen. Enkele principiële keuzes en specifieke elementen leggen we ter bevestiging voor.
1) We voorzien de start van gebruik van de UiT-pas vanaf eind januari 2024 voor alle activiteiten van het lokaal bestuur. Het voorstel is om het eerste half jaar nog geen verenigingen mee te nemen in dit verhaal, maar dit wel voor te bereiden richting midden 2024.
2) Retributie: de aankoop van een pasje kost €5 in het algemeen voor +25-jarigen (zonder kansentarief), €2 in het algemeen tot en met 25-jarigen (zonder kansentarief) en slechts €1 voor kansengroepen. Deze retributie wordt mee opgenomen in ons algemeen retributiereglement.
3) Doelgroep: In collegezitting van 6/2/2023 werd akkoord gegeven om de doelgroep van rechthebbenden op een UiTpas met verdeelsleutel gelijk te stellen in alle deelnemende gemeenten.
Volgende doelgroep behoort minimaal tot doelgroep met kansentarief, zoals opgelegd door Vlaanderen:
4) Voortbestaan vrijetijdscheques
Het voordeel van gebruik van de VT-cheques is het feit dat dit een effectief betaalmiddel is waardoor de gebruiker volledig gratis kan deelnemen aan activiteiten van zowel lokaal bestuur als van de verenigingen.
Het voorstel is om bij toekennen van nieuwe VT-cheques de vervaldatum te beperken tot 31/12/2024 en de toepassing van de VT-cheques op dat moment te stoppen. De doelgroep van VT-cheques valt binnen de kansengroep voor UiT-pas. Zij zullen dan ook gestimuleerd worden om de UiT-pas te gebruiken door VT-cheques niet cumuleerbaar te maken met de UiT-pas.
5) Welkomstvoordelen en omruilvoordelen
Bij aankoop van een UiT-pas kan men enkele welkomstvoordelen krijgen bij 1 van deelnemende gemeenten naar keuze. De welkomstvoordelen variëren per gemeente, maar per UiT-pashouder kan voor max. aan €5 aan welkomstvoordelen opgehaald worden. Op die manier compenseert dit de aankoopprijs van de pas.
Door punten te sparen via de UiT-pas kunnen omruilvoordelen gespaard worden (vb. koffie in de bib, korting op voorstelling,...). Deze omruilvoordelen zijn geen vaststaand gegeven, maar kunnen naargelang het aanbod dat er is wijzigen.
Raadslid Vanheel Daan vraagt waar ze zullen kunnen verkocht worden. Dit moet zeker outreachend zijn. Er mag geen drempel zijn om de pas aan te kopen.
Artikel 1 - Keurt de inhoud van volgende overeenkomsten goed, nodig om de UiT-pas binnen de regio te implementeren:
Artikel 2 - Neemt kennis van de gevolgen van deze goedkeuring zijnde dat de basisdoelgroep van de UiT-pas zoals bepaald door Vlaanderen wordt aangevuld met volgende doelgroepen:
Artikel 3 - Neemt kennis van de timing zijnde dat de UiT-pas vanaf eind januari 2024 wordt toegepast voor het vrijetijdsaanbod van het lokaal bestuur en het eerste half jaar van 2024 de principes worden bekeken in functie van gebruik van de UiT-pas bij verenigingen.
Artikel 4 - Neemt kennis van de overgangsperiode voor het gebruik van vrijetijdscheques als betaalmiddel tot 31/12/2024. Cumulatie van UiT-pas en VT-cheques worden in 2024 niet toegestaan.
Linda De Backer vraagt of De Pinte een autonoom gemeentebedrijf heeft. Nee, maar het autonoom gemeentebedrijf gaat over naar de nieuwe gemeente. Verder wordt er bestudeerd hoe het verder kan worden ontwikkeld.
Linda De Backer vraagt of het sociaal huis ook op twee plaatsen blijft. Ja, het zal ook op twee plaatsen blijven voor de inwoner.
Schepen De Preester Viviane deelt mee dat er een voorstel zal worden ingediend om een overkophuis te laten subsidiëren binnen onze eerstelijnszone. Het gaat over 100.000 €. Aalst is penhouder en wil deze kost doorrekenen.
Raadslid Vanheel Daan stelt dat we een bouwverordening hebben (1985) voor planten van bomen. Is het een bewuste keuze om dit aan te houden? Misschien moeten we dit eens bekijken? Burgemeester stelt dit inderdaad te bekijken.
Raadslid Dhaenens Frank vraagt of de gemeente van plan is een sterrenregister aan te leggen? Burgemeester stelt dat we dit zullen opnemen en we hebben al een sterretjesweide.
De schriftelijke communicatie van 17 november 2023, vanwege de provincie Oost-Vlaanderen, departement POLIS, dienst Beleid en Ondersteuning, Cel Administratieve Sancties, waarbij de gemeente NAZARETH uitgenodigd wordt om de heer Piet Van Caenegem aan te wijzen als bijkomende sanctionerend ambtenaar belast met het opleggen van de administratieve geldboetes.
Dat de aanstelling van een bijkomende sanctionerend ambtenaar noodzakelijk is om de continuïteit van de werking te verzekeren. Dat de aanstelling van een bijkomende sanctionerend ambtenaar maakt dat de werklast bij de provinciale ambtenaren kan gedeeld worden met een extra kracht.
De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, gewijzigd ingevolge de Wet van 21 december 2013 houdende diverse bepalingen Binnenlandse Zaken tot invoering van gemeentelijke administratieve sancties en inzonderheid artikel 6.
Het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Het Provincieraadsbesluit van 15 november 2023 waarin de provincieraad Piet Van Caenegem, licentiaat in de rechten, juridisch deskundige bij de Cel Administratieve Sancties van de Provincie Oost-Vlaanderen, heeft voorgedragen als sanctionerend ambtenaar met betrekking tot de Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS).
De aanstelling van een bijkomende sanctionerend ambtenaar brengt geen bijkomende kosten met zich mee gezien het feit dat de gemeente Nazareth betaalt per behandeld dossier.
Artikel 1 - De heer Piet Van Caenegem wordt aangewezen als sanctionerend ambtenaar in het kader van de Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS).
Artikel 2 - Een afschrift van dit besluit wordt gezonden aan:
Namens Gemeenteraad,
Steven Van de Velde
algemeen directeur
Dirk Le Roy
voorzitter