Terug
Gepubliceerd op 01/09/2023

Besluit  Gemeenteraad

ma 28/08/2023 - 20:00

Aanvullend verkeersreglement voor kruispunt Warandestraat x Draversstraat. Goedkeuring.

Aanwezig: Dirk Le Roy, voorzitter
Danny Claeys, voorzitter wnd.
Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, schepenen
Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, raadsleden
Steven Van de Velde, algemeen directeur
Verontschuldigd: Peter Versnaeyen, Peter Tolpe, raadsleden
Aanleiding

Bij hitte/warm weer komen de zwarte banden in de bocht van de Warandestraat - Draverstraat geregeld los, wat kans op bandenschade bij voertuigen vergroot.
Een alternatieve, efficiënte oplossing voor de inrichting van dit kruispunt is aangewezen. 

Context / feiten / argumenten

Het kruispunt Warandestraat x Draverstraat is een voorrangsgeregeld kruispunt. Het verkeer komende vanuit de Warandestraat (N35) moet daarbij voorrang verlenen aan het verkeer op de as Warandestraat (N437) - Draverstraat. 

Probleemstelling

Bij de heraanleg van de Warandestraat enkele jaren geleden werden in de bocht zwarte banden in de as van de rijbaan voorzien om het gemotoriseerd verkeer binnen hun rijvak te houden om te voorkomen dat er een ongeval in de bocht zou ontstaan.

Bij warm weer moet Openbare Werken geregeld dan de zwarte banden gaan herstellen in de bocht omdat ze blijven loskomen. Om de opstelling te laten drogen, werden medio juni tijdelijk soldaten met knipperlicht in het midden geplaatst met als doel dat de zwarte banden minder los zouden komen. Deze tijdelijke opstelling werd door buurtbewoners toegejuicht omdat ze de snelheid in de bocht verlaagden en ook de voorrangsregeling met de Warandestraat beter afdwongen. Nadeel was er wel voor de toegankelijkheid van de oprit van woning Warandestraat nr. 12. Daarnaast stelden we bij observatie ook vast dat er bij deze opstelling in de bocht meer over het fietspad werd gereden, wat dus nadelig was voor veiligheid van fietsers. 

Oplossingsvoorstel

We stellen daarom een alternatieve oplossing voor dit kruispunt voor:

- De zwarte banden worden vervangen door een witte asmarkering over de bocht, onderbroken ter hoogte van oprit voor huisnummer 12 en de aansluiting van de Warandestraat. Deze asmarkering heeft ook tot doel om het verkeer binnen het rijvak te houden, zonder daarmee het overrijden van het fietspad te stimuleren.
Hiermee kan er ook niet geparkeerd worden in de omgeving van de bocht, wat de zichtbaarheid op het kruispunt houdt. Mogelijks kan de asmarkering ook aangevuld worden door reflectoren, waardoor ook 's nachts de zichtbaarheid extra wordt benadrukt. 

- De voorrangsregeling van het kruispunt blijft behouden. Om het verkeer komende vanuit Warandestraat (N35) te dwingen om voorrang te verlenen, worden de verkeersborden B1 vervangen door een verkeersbord B5 (stopbord). Het verkeer zal dan verplicht worden om te stoppen en voorrang te verlenen. Ook voor fietsers wordt de signalisatie op deze manier gewijzigd. De witte markeringen van de haaientanden worden vervangen door een stopstreep zowel op de rijbaan als voor fietsers. Deze voorrangsregeling wordt thv Warandestraat nr. 37 ook aangekondigd door het verkeersbord B7 met onderbord '100m'.

Juridische overwegingen

Artikel 57 van het gemeentedecreet van 15 juli 2005, zijn latere wijzigingen en zijn uitvoeringsbesluiten.

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd op 16 maart  en de  latere wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik  van de openbare weg.

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.

De omzendbrief MOB/2009/01 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

De hierna voorziene maatregelen betreffen gemeentewegen.

Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 28 november 2016 betreffende het aanvullende verkeersreglement kruispunt Draverstraat - Warandestraat: voorrangsregeling. 

Het besluit van de gemeenteraad van 5 december 2016 betreffende goedkeuring van aanvullende verkeersreglementen Warandestraat.

Financiële impact

Deze beslissing heeft een impact op het goedgekeurde meerjarenplan.

De aanpassing van de voorrangsregeling door het vervangen van 2x verkeersborden B1 door verkeersbord B5, het verkeersbord B7 met blauw onderbord '100m' en het aanbrengen van een witte asmarkering met LED-reflectoren kan geraamd worden op ca. 2.000 euro.

Tussenkomsten gemeenteraadsleden

Raadslid Van Poucke vraagt of de buurt bevraagd is? Waren spontane reacties.

Publieke stemming
Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Steven Van de Velde
Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1 - Neemt kennis van voorstel tot aanpassing voorrangsregeling kruispunt Warandestraat met Draverstraat ter vervanging van de zwarte banden in de bocht.

Artikel 2 - Gaat akkoord met het aanvullend verkeersreglement voor het kruispunt Warandestraat met Draverstraat.