De zittingsverslagen van 19 en 26 juni 2023, die ten minste 8 dagen vóór de vergadering op het gemeentesecretariaat ter beschikking gehouden zijn van de raadsleden.
Artikel 1 - De zittingsverslagen van 19 en 26 juni 2023 worden goedgekeurd.
De uitnodiging van IGS Westlede van 26 juni 2023 voor de buitengewone algemene vergadering, welke fysiek doorgaat op 10 oktober 2023 om 19 uur op de hoofdzetel te Lochristi, met volgende agendapunten:
De gemeente is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Westlede.
Het decreet lokaal bestuur.
Artikel 1 - Keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van het IGS Westlede van 10 oktober 2023 goed:
Artikel 2 - Aan schepen Thomas Van Ongeval, effectief vertegenwoordiger van de gemeente en schepen Annemie De Gussem, plaatsvervanger, wordt opdracht gegeven in te stemmen met de diverse punten op deze agenda.
Artikel 3 - Afschrift van deze beslissing over te maken aan IGS Westlede op volgend mailadres BAV20231010@westlede.be.
Het mobiliteitsplan werd voorlopig vastgesteld door de gemeenteraad op 27 maart 2023.
Het openbaar onderzoek voor het mobiliteitsplan Nazareth liep van 1 april 2023 tot en met 30 april 2023.
Het mobiliteitsplan werd naar aanleiding van het openbaar onderzoek nog beperkt aangepast en wordt bijgevolg nu voorgelegd voor definitieve vaststelling.
Het college van burgemeester en schepenen keurde het mobiliteitsplan goed op maandag 12 juni 2023.
Het openbaar onderzoek van het mobiliteitsplan liep van 1 april tot en met 30 april 2023.
We mochten daarbij diverse reacties ontvangen die met het college van burgemeester en schepenen op maandag 22 mei werden besproken.
Het mobiliteitsplan werd op basis van het openbaar onderzoek nog beperkt inhoudelijk aangepast:
Het bijgewerkte mobiliteitsplan is terug te vinden in bijlage. Ook is er een afzonderlijke nota van de bijlagen terug te vinden waarop de details beter zichtbaar zijn.
Na definitieve vaststelling van het mobiliteitsplan kunnen de quick-wins bekeken worden en kan de timing voor het actieplan meer concreet uitgewerkt worden.
Besluit van de gemeenteraad van 27 maart 2023 betreffende voorlopige vaststelling van het mobiliteitsplan Nazareth en start openbaar onderzoek.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 12 juni 2023 betreffende kennisname van het definitieve mobiliteitsplan Nazareth.
Raadslid Vanheel vraagt naar de bezwaarschriften op zich. De uitvoering van het plan zal de zaak zijn. Het is nu allemaal vaag omschreven en niemand kan daar tegen zijn. We vragen het college de actietabel concreter te maken en zo de inwoners die actie vragen een antwoord geven. Er staan goede acties in maar de uitvoering is te vaag.
Raadslid Van Poucke vraagt hoe het zal gecommuniceerd worden? Zal het vatbaar zijn voor de inwoners?
Artikel 1 - Neemt kennis van het aangepaste mobiliteitsplan Nazareth naar aanleiding van het openbaar onderzoek.
Artikel 2 - Gaat akkoord met het nieuwe mobiliteitsplan Nazareth en stelt het definitief vast.
Bij hitte/warm weer komen de zwarte banden in de bocht van de Warandestraat - Draverstraat geregeld los, wat kans op bandenschade bij voertuigen vergroot.
Een alternatieve, efficiënte oplossing voor de inrichting van dit kruispunt is aangewezen.
Het kruispunt Warandestraat x Draverstraat is een voorrangsgeregeld kruispunt. Het verkeer komende vanuit de Warandestraat (N35) moet daarbij voorrang verlenen aan het verkeer op de as Warandestraat (N437) - Draverstraat.
Probleemstelling
Bij de heraanleg van de Warandestraat enkele jaren geleden werden in de bocht zwarte banden in de as van de rijbaan voorzien om het gemotoriseerd verkeer binnen hun rijvak te houden om te voorkomen dat er een ongeval in de bocht zou ontstaan.
Bij warm weer moet Openbare Werken geregeld dan de zwarte banden gaan herstellen in de bocht omdat ze blijven loskomen. Om de opstelling te laten drogen, werden medio juni tijdelijk soldaten met knipperlicht in het midden geplaatst met als doel dat de zwarte banden minder los zouden komen. Deze tijdelijke opstelling werd door buurtbewoners toegejuicht omdat ze de snelheid in de bocht verlaagden en ook de voorrangsregeling met de Warandestraat beter afdwongen. Nadeel was er wel voor de toegankelijkheid van de oprit van woning Warandestraat nr. 12. Daarnaast stelden we bij observatie ook vast dat er bij deze opstelling in de bocht meer over het fietspad werd gereden, wat dus nadelig was voor veiligheid van fietsers.
Oplossingsvoorstel
We stellen daarom een alternatieve oplossing voor dit kruispunt voor:
- De zwarte banden worden vervangen door een witte asmarkering over de bocht, onderbroken ter hoogte van oprit voor huisnummer 12 en de aansluiting van de Warandestraat. Deze asmarkering heeft ook tot doel om het verkeer binnen het rijvak te houden, zonder daarmee het overrijden van het fietspad te stimuleren.
Hiermee kan er ook niet geparkeerd worden in de omgeving van de bocht, wat de zichtbaarheid op het kruispunt houdt. Mogelijks kan de asmarkering ook aangevuld worden door reflectoren, waardoor ook 's nachts de zichtbaarheid extra wordt benadrukt.
- De voorrangsregeling van het kruispunt blijft behouden. Om het verkeer komende vanuit Warandestraat (N35) te dwingen om voorrang te verlenen, worden de verkeersborden B1 vervangen door een verkeersbord B5 (stopbord). Het verkeer zal dan verplicht worden om te stoppen en voorrang te verlenen. Ook voor fietsers wordt de signalisatie op deze manier gewijzigd. De witte markeringen van de haaientanden worden vervangen door een stopstreep zowel op de rijbaan als voor fietsers. Deze voorrangsregeling wordt thv Warandestraat nr. 37 ook aangekondigd door het verkeersbord B7 met onderbord '100m'.
Artikel 57 van het gemeentedecreet van 15 juli 2005, zijn latere wijzigingen en zijn uitvoeringsbesluiten.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd op 16 maart en de latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.
De hierna voorziene maatregelen betreffen gemeentewegen.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 28 november 2016 betreffende het aanvullende verkeersreglement kruispunt Draverstraat - Warandestraat: voorrangsregeling.
Het besluit van de gemeenteraad van 5 december 2016 betreffende goedkeuring van aanvullende verkeersreglementen Warandestraat.
Deze beslissing heeft een impact op het goedgekeurde meerjarenplan.
De aanpassing van de voorrangsregeling door het vervangen van 2x verkeersborden B1 door verkeersbord B5, het verkeersbord B7 met blauw onderbord '100m' en het aanbrengen van een witte asmarkering met LED-reflectoren kan geraamd worden op ca. 2.000 euro.
Raadslid Van Poucke vraagt of de buurt bevraagd is? Waren spontane reacties.
Artikel 1 - Neemt kennis van voorstel tot aanpassing voorrangsregeling kruispunt Warandestraat met Draverstraat ter vervanging van de zwarte banden in de bocht.
Artikel 2 - Gaat akkoord met het aanvullend verkeersreglement voor het kruispunt Warandestraat met Draverstraat.
De toewijzingsraad van Dimensa Woonmaatschappij bereidt momenteel een ontwerp van toewijzingsreglement voor. Hierin kunnen bepalingen over de verstrenging van de langdurige woonbinding en bepalingen voor specifieke doelgroepen worden opgenomen. Voorafgaand aan de opmaak van dit toewijzingsreglement, vraagt Dimensa Woonmaatschappij om reeds een beslissing te maken over de strengere woonbinding, de woonbinding met het werkingsgebied en de doelgroepenplannen.
1. Strengere woonbinding
De gemeente kan voorafgaand aan de langdurige woonbinding (= tien jaar voor de toewijzing minstens vijf jaar ononderbroken in de gemeente wonen of gewoond hebben) een woonbinding toepassen die strenger is. De gemeente voegt in dat geval een voorrangsbepaling toe in het toewijzingsreglement. De voorrangsbepaling bepaalt het aantal jaar dat de kandidaat-huurder in de gemeente woont of gewoond heeft.
2. Woonbinding met het werkingsgebied
De gemeenten uit het werkingsgebied van een woonmaatschappij kunnen bij consensus beslissen dat voorafgaand aan de toepassing van de binding voor mantelzorg in het volledige werkingsgebied rekening wordt gehouden met de langdurige woonbinding van kandidaat-huurders met het werkingsgebied van de woonmaatschappij. De gemeenten voegen in dat geval een voorrangsbepaling toe in het toewijzingsreglement. In alle gemeenten in het werkingsgebied zal vervolgens voorrang worden gegeven aan kandidaat-huurders die de afgelopen 10 jaar minstens 5 jaar ononderbroken wonen of gewoond hebben in een gemeente in het werkingsgebied.
3. Doelgroepenplannen
1/3 van het patrimonium kan worden voorbehouden voor specifieke doelgroepen (op gemeenteniveau). De Vlaamse Overheid laat de woonmaatschappij toe om autonoom doelgroepenplannen op te maken voor volgende doelgroepen:
De woonmaatschappij kan voor andere doelgroepen een plan uitwerken mits verdere onderbouwing.
Voorstel
1. Strengere woonbinding
De gemeenten uit het werkingsgebied van Dimensa Woonmaatschappij stellen voor om geen strengere woonbinding voorafgaand aan de langdurige woonbinding toe te passen.
2. Woonbinding met het werkingsgebied
De gemeenten uit het werkingsgebied van Dimensa Woonmaatschappij stellen voor om de voorrangsbepaling ‘woonbinding met het werkingsgebied’ toe te voegen in het toewijsreglement. In alle gemeenten in het werkingsgebied zal vervolgens voorrang worden gegeven aan kandidaat-huurders die de afgelopen 10 jaar minstens 5 jaar ononderbroken wonen of gewoond hebben in een gemeente in het werkingsgebied.
3. Doelgroepenplannen
Gezien het aantal woningen opgenomen in een doelgroepenplan in Nazareth de grens van 1/3 van het patrimonium niet overschrijdt (rekening houdend met de overdracht van patrimonium en nieuwe projecten tegen 2028), wordt voorgesteld om de bestaande doelgroepenplannen te behouden:
Artikel 40 e.v. van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Het decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen.
De Vlaamse Codex Wonen van 2021 (VCW).
Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW).
Raadslid Vanheel Daan vraagt om rond deze problematiek een Globale Raadscommissie te organiseren samen met de leden van Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst.
Artikel 1 - Keurt het voorstel van de toewijzingsraad van woonmaatschappij Dimensa goed, om
Artikel 3 - Bezorgt een afschrift van deze beslissing aan woonmaatschappij Dimensa.
Opstarten van de overheidsopdracht “Leveren en plaatsen van overkapping op speelplaats gemeentelijke basisschool Eke”.
Het College van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 7 maart 2022 de ontwerpopdracht voor de opdracht “Leveren en plaatsen van overkapping op speelplaats gemeentelijke basisschool Eke” toe te wijzen aan architect Tim Gheysen, Nederbosstraat 36 te 9810 Nazareth.
In het kader van de opdracht “Leveren en plaatsen van overkapping op speelplaats gemeentelijke basisschool Eke” werd een bestek met nr. TECH2023-020 opgesteld door architect Tim Gheysen en de dienst facility.
De raming excl. btw bereikt de limiet van € 140.000,00 voor het gebruik van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking niet.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De wet van 17 juni 2013 houdende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 houdende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Artikel 56, § 3, 5° en 6° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en zijn uitvoeringsbesluiten.
De financiële impact is voorzien in het meerjarenplan en leidt niet tot aanpassingen.
De uitgave van deze opdracht wordt geraamd op 39.545,39 excl. btw of € 41.918,11 incl. 6% btw.
De uitgave voor deze overheidsopdracht is voorzien op artikel van het investeringsbudget:
2023/GX1-01-03/0800-01/221000/GEMEENTE/FAC/IP-GBS (€ 43.000,00 incl. btw)
Artikel 1 – Keurt het bestek met nr. TECH2023-020 en de raming goed voor de opdracht “Leveren en plaatsen van overkapping op speelplaats gemeentelijke basisschool Eke”, opgesteld door de architect Tim Gheysen en de dienst facility. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bijzonder bestek en zoals opgenomen in de algemene aannemingsvoorwaarden voor de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Artikel 2 - Bovengenoemde opdracht zal bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking worden gegund en volgende firma’s worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure + kandidaatstellingen via platform Regioleverancier:
Artikel 3 – Het college wordt gemachtigd tot verdere opvolging en gunning van bovengenoemd dossier.
Bureau-Adam bv kreeg de opdracht om het bestek, meetstaat, plannen en financiële raming op te stellen voor de opdracht “Renovatie Sociaal Huis”.
Het College wees in zitting van 20 december 2021 de opdracht 'Aanstellen van een ontwerper voor het opmaken van een globale ruimtelijke visie en ontwerp van herinrichting gemeentehuis Nazareth en ruimere omgeving' toe aan Bureau-Adam bv, Lange Lobroekstraat 201 te 2060 Antwerpen (referentie bestek: nr. TECH2021-015).
Het College verleende in zitting van 20 juni 2022 de goedkeuring aan Bureau-Adam bv om deelopdracht fase 5 – uitbreiding Sociaal Huis op te starten.
In het kader van de opdracht “Renovatie Sociaal Huis Nazareth” werd een bestek met nr. TECH2023-021 opgesteld door Bureau- Adam bv. Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De wet van 17 juni 2013 houdende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 houdende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en zijn uitvoeringsbesluiten.
De financiële impact is voorzien in het meerjarenplan en leidt tot aanpassingen (extra uitgave € 301.014,09 incl. btw op basis van raming).De uitgave van deze opdracht wordt geraamd op € 1.223.978,59 excl. btw of € 1.481.014,09 incl. 21% btw.De uitgave voor deze overheidsopdracht is voorzien op volgende artikelen van het investeringsbudget:
De extra kredieten zullen worden voorzien bij een volgende meerjarenplanaanpassing.
Artikel 1 - Keurt het bestek, plannen en bijhorende bijlagen goed met nr. TECH2023-021 en de raming ten bedrage van € 1.481.014,09 incl. btw voor de opdracht “Renovatie Sociaal Huis Nazareth”, opgesteld door Bureau-Adam bv. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bijzonder bestek en zoals opgenomen in de algemene aannemingsvoorwaarden voor de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Artikel 2 - Gunt bovengenoemde opdracht bij wijze van de openbare procedure. De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Artikel 3- De uitgave voor deze opdracht is voorzien is voorzien op volgende artikelen van het investeringsbudget:
2023/PE3-01-03/0190-00/221007/OCMW/FAC/IP-PE3-01 (€ 180.344,75)
2024/PE3-01-03/0190-00/221007/OCMW/FAC/IP-PE3-01 (€ 1.000.000,00)
Artikel 4 - Het college wordt gemachtigd tot gunning en verdere opvolging van bovengenoemd dossier.
Het kermisreglement werd op 24 april 2023 aangepast, specifiek de openingsuren met de insteek om het eenvoudiger te maken voor de inwoners.
Ondertussen zijn de kermissen in het voorjaar (mei) gepasseerd en hebben wij alles geëvalueerd.
De openingsuren werden als volgt vastgelegd:
Eke:
OLH-Hemelvaartweekend:
Deze uren werden voor iedereen goedgevonden en hoeven niet aangepast worden.
Septemberweekend:
Nazareth:
Deze aanpassingen brachten redelijk wat opmerkingen met zich mee, vooral op de vroegere openingsuren op vrijdag om 16u00 (ipv vroeger om 18u00) en de maandag te laat open om 16u00 (ipv 15u00), mits dit een feestdag is.
Een evaluatie werd gedaan bij de foorkramers van Nazareth. (zie bijlage).
Deze werd ingevuld door 11/13.
Volgende aanpassingen voor Nazareth kermis:
Artikel 1 - Keurt de aanpassing van het reglement ambulante en kermisactiviteiten, in het kader van de aangepaste openingsuren voor Nazareth en Eke kermis, goed.
Aanpassing van het schoolreglement naar aanleiding van prijsstijgingen voor schooljaar 2023-2024 en nieuwe bepalingen.
Het gewijzigde schoolreglement bevat volgende aanpassingen en toevoegingen:
Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en zijn latere wijzigingen, m.b. art. 40.
Kennisname door het College in zitting van 17 juli 2023.
Raadslid De Jans Anja vraagt om aandacht te hebben om het schoolreglement een opnieuw te lay-outen.
Artikel 1 - Keurt het gewijzigd schoolreglement voor de gemeentelijke basisschool De Toetertrein Nazareth goed.
Artikel 2 - Het schoolreglement gewoon basisonderwijs wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of digitaal) aan de ouders, die tekenen voor akkoord.
Artikel 3 - Afschrift over te maken aan de schooldirectie.
Aanpassing van het schoolreglement naar aanleiding van prijsstijgingen voor schooljaar 2023-2024 en nieuwe bepalingen.
Het gewijzigde schoolreglement bevat volgende aanpassingen en toevoegingen:
Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en zijn latere wijzigingen, m.b. art. 40.
Kennisname door het College in zitting van 17 juli 2023.
Artikel 1 - Keurt het gewijzigd schoolreglement voor de gemeentelijke basisschool De Vlinderboom Eke goed.
Artikel 2 - Het schoolreglement gewoon basisonderwijs wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of digitaal) aan de ouders, die tekenen voor akkoord.
Artikel 3 - Afschrift over te maken aan de schooldirectie.
Nihil.
Schepen Vos antwoordt op de vraag van de vorige keer betreffende de Aziatische hoornaars.
Raadslid Vanheel Daan vraagt hoe staat met het doven van de verlichting? We vragen momenteel de regimes op bij de buurgemeentes.
Raadslid Vanheel Daan vraagt naar de stand van zaken betreffende de fusie.
Raadslid Dhaenens Frank vraagt naar stand van zaken Gaversepontweg? Proefopstelling? Dit wordt nog verder onderzocht maar is niet simpel. Er is een omzeiling van de trajectcontrole op N60.
Raadslid Dhaenens Frank vraagt wat de respons is op de naamvraag voor de fusie. Het loopt nog tot 15/09/2023.
Raadslid Le Roy Nele vraagt betreffende site Callier en de stelling die nu in de weg staan in de Stropstraat.
Raadslid Le Roy Nele vraagt naar de parkeerproblematiek en de controle van het aantal garages en controle op de bewonerskaarten.
Raadslid Van herzeele Christiaan stelt dat de verlichting best blijft branden en we niet kijken naar de buurgemeentes.
Namens Gemeenteraad,
Steven Van de Velde
algemeen directeur
Dirk Le Roy
voorzitter