Terug
Gepubliceerd op 07/02/2024

Notulen  OCMW-raad

ma 18/12/2023 - 21:00 Raadzaal
Aanwezig: Dirk Le Roy, voorzitter
Danny Claeys, burgemeester
Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, schepenen
Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Annelies Lagaert, raadsleden
Steven Van de Velde, algemeen directeur
  • Openbaar

    • Goedkeuren notulen

      • Zittingsverslag van 27 november 2023. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Het zittingsverslag van de OCMW-raad van 27 november 2023.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Annelies Lagaert, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Annelies Lagaert
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Het zittingsverslag van 27 november 2023 wordt goedgekeurd.

    • Algemeen bestuur

      • Aanpassing rechtspositieregeling. Goedkeuring.

        Aanleiding

        De rechtspositieregeling moet aangepast worden n.a.v. de nakende fusie, in eerste instantie op vlak van personeelsmobiliteit.

        Context / feiten / argumenten

        Aanpassing rechtspositieregeling:

        o Hoofdstuk IX. De bevordering

        o Hoofdstuk X. De vervulling van een vacature door interne personeelsmobiliteit

        o Hoofdstuk XIII. Specifieke bepalingen met betrekking tot samenvoegingsmobiliteit

         Ontwerp van RPR in bijlage, alsook een overzicht van de wijzigingen.

        Advies van BOC/HOC op 22/11/2023 (verslag in bijlage).

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Annelies Lagaert, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Annelies Lagaert
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Keurt de aanpassingen in de rechtspositieregeling zoals in bijlage toegevoegd, goed.

      • Opvang van tijdelijk ontheemden uit Oekraïne in het Godshuis de Lichtervelde. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Sinds het statuut tijdelijke bescherming geactiveerd werd op 4 maart 2022, ontvingen zo'n 75.000 personen uit Oekraïne tijdelijke bescherming in ons land.

        Anderhalf jaar na de start van de oorlog, vragen nog steeds een 50-tal personen per dag tijdelijke bescherming aan in België.

        Globaal genomen hadden reeds 17.448 personen, of 23,5% van alle tijdelijk ontheemden nood aan opvang in België. 

        De vraag naar opvang is gedaald in vergelijking met het begin van de crisis, maar in de laatste 90 dagen had nog 9,7% van de aanvragers nood aan opvang. Zij konden niet terecht bij familie, vrienden of kennissen (cijfers DVZ van 29 september 2023 en Fedasil van 8 september 2023, via Statbel).

        Het Vlaams Ondersteuningsteam (VLOT) stelt bovendien vast dat het steeds moeilijker wordt om opvangplaatsen aan te bieden aan nieuw aankomende tijdelijk ontheemden. Gezien de maximale capaciteit in het crisisopvangcentrum Ariane in Brussel reeds geruime tijd bereikt werd, worden een aantal van deze personen noodgedwongen doorgestuurd naar de nachtopvang van Samusocial in Brussel. De opvangcapaciteit is ook daar beperkt. Het VLOT vraagt daarom reeds sinds eind augustus expliciet om de opvangcapaciteit te vergroten. Er wordt in het bijzonder opvang gevraagd voor kleine families, voornamelijk moeders met jonge kinderen: 84% van de personen met een opvangnood betreft families.

        Context / feiten / argumenten

        Het Godshuis de Lichtervelde staat al geruime tijd leeg. Het gebouw is eigendom van de vzw Zorg-Saam Zusters Kindsheid Jesu en wordt aan het OCMW Nazareth ter beschikking gesteld tot eind 2025.

        Sinds de jaren '60 deed het gebouw dienst als woonzorgcentrum, waardoor het tientallen slaapkamers heeft die over eigen sanitair beschikken, en ruime gemeenschappelijke ruimtes heeft. Dit maakt het uitermate geschikt is om als opvanglocatie aan te wenden voor tijdelijk ontheemde families uit Oekraïne.

        Het nu leegstaande gebouw krijgt daarmee opnieuw een nuttige invulling, en zorgt er voor dat tijdelijk ontheemde families opgevangen worden zonder dat dit de druk op de private huurmarkt onmiddellijk verhoogt.

        Indeling van het godshuis voor de opvang van tijdelijk ontheemden:

        Gelijkvloers:

        • gezin A: leefruimte en twee slaapkamers;
        • gezin B: leefruimte en twee slaapkamers;
        • gezinnen A en B: gedeelde doucheruimte, wasruimte en keuken;
        • bureelruimte voor zitdagen van de maatschappelijk werker van het OCMW.

        Eerste verdieping:

        • gezin C: leefruimte en twee slaapkamers;
        • gezin D: leefruimte en twee slaapkamers;
        • gezin E: leefruimte en twee slaapkamers.
        • gezinnen C, D en E: gedeelde doucheruimte, wasruimte en keuken.

        De kamers zullen aanvankelijk worden ingericht om een totaal aan 15 personen in 10 kamers op te vangen: voor elk gezin wordt een tweepersoons- en een éénpersoonskamer voorzien. De capaciteit kan uitgebreid worden in deze 10 kamers door bedden bij te plaatsen, bijvoorbeeld wanneer het gaat om grotere gezinnen of gezinnen met jonge kinderen die nog op de slaapkamer bij de ouders slapen.

        Opstart:

        Om de goede werking te verzekeren, wordt gestart met twee gezinnen. Dit laat toe om om de voorzieningen en noodzakelijke ondersteuning en begeleiding te evalueren en indien nodig bij te sturen vooraleer de overige gezinnen hun intrek nemen.

        De precieze bezetting zal afhankelijk zijn van de vragen naar opvang die het OCMW binnenkrijgt en aanvaardt via het VLOT (Vlaams Ondersteuningsteam) of Fedasil.

        Volgende stappen:

        Er zijn op dit moment opknappingswerken bezig. Er werden reeds douchecabines, wasmachines, droogmachines, kookplaten en een oven geïnstalleerd.

        De verwarmingsinstallatie en hoogspanningscabine krijgen binnenkort een onderhoud. Alle technieken (elektriciteit, sanitair, internet, verwarming) worden nagekeken en zo nodig hersteld en conform gemaakt.

        Het gedeelte bestemd voor de opvang van tijdelijk ontheemden wordt afgeschermd van het gedeelte dat bestemd is voor toekomstige kinderopvang.

        Vervolgens dient de opvang gepoetst te worden door een externe firma en ingericht te worden door de technische dienst met behulp van vrijwilligers.

        Onder voorbehoud van het goede verloop van de aanpassingswerken, kunnen de eerste bewoners vanaf 8 januari 2024 opgevangen worden.

        Huishoudelijk reglement:

        Er werd een huishoudelijk reglement opgemaakt met de regels om de orde en rust, veiligheid, hygiëne en netheid, de aanwezigheid en de goede organisatie in de opvang te waarborgen.

        Elke hulpvrager neemt kennis van het huishoudelijk reglement en houdt zich er aan om de bepalingen daarvan na te leven.

        Een voorbeeld van een huishoudelijk reglement werd toegevoegd als bijlage aan dit agendapunt.

        Bezettingsovereenkomst:

        Tussen de hulpvrager en het lokaal bestuur wordt een bezettingsovereenkomst afgesloten. Om de opgevangen gezinnen de nodige tijd te geven om een eigen woning te zoeken, heeft de bezettingsovereenkomst een duur van twaalf maanden. Dit kan bij een positieve evaluatie éénmalig verlengd worden met zes maanden.

        De overeenkomst kan vroegtijdig beëindigd worden door de hulpvrager, bijvoorbeeld wanneer die een huurwoning heeft gevonden.

        Ook het lokaal bestuur kan de overeenkomst vroegtijdig beëindigen wanneer de hulpvrager de afspraken uit de bezettingsovereenkomst of het huishoudelijk reglement niet naleeft.

        Er wordt een bezettingsvergoeding van 575 euro per maand gevraagd per gezin. Wanneer er recht is op equivalent leefloon, wordt de vergoeding daarop ingehouden.

        Er dient tevens 75 euro per maand bijeengespaard worden als waarborg voor de opvangeenheid. Bij het verlaten van de opvang, wordt het saldo van de waarborg aangewend voor de huurwaarborg van de eventuele huurwoning.

        Een voorbeeld van een bezettingsovereenkomst werd toegevoegd als bijlage aan dit agendapunt.

        Begeleiding:

        Elke hulpvrager wordt begeleid door een maatschappelijk werker van het Sociaal Huis en kan rekenen op:

        • begeleiding in de opvang: de maatschappelijk werker bespreekt en evalueert de specifieke opvangbehoeften en biedt hier in de mate van het mogelijke een antwoord op. De maatschappelijk werker controleert de naleving van het huishoudelijk reglement.
        • maatschappelijke begeleiding: de hulpvrager krijgt ondersteuning en advies over het maatschappelijk leven binnen en buiten de opvangstructuur, bijvoorbeeld bij het maken van afspraken, het inschrijven van de kinderen bij een school, het zoeken van een huurwoning, …;
        • trajectbegeleiding: de hulpvrager wordt ondersteund in een traject richting activering (oriëntering naar en opvolging van inburgeringscursus, Nederlandse lessen, zoeken van werk, …).
        Juridische overwegingen

        Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

        De bevoegdheid van het bijzonder comité voor de sociale dienst.

        De organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen.

        De wet van 2 april 1965 betreffende het ten laste nemen van de steun verleend door de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen.

        De wet van 26 mei 2002 betreffende het recht op maatschappelijke integratie.

        Koninklijk besluit van 22 januari 2023 houdende een toelage voor het gebruik van de REMI-tool om aanvullende financiële steun te verlenen aan OCMW-begunstigden.

        Ministeriel besluit van 18 april 2023 ter uitvoering van artikel 2 van het koninklijk besluit van 22 januari 2023 houdende een toelage voor het gebruik van de REMI-tool om aanvullende financiële steun te verlenen aan OCMW-begunstigden.

        Advies van het bijzonder comité voor de sociale dienst in zitting van 12 december 2023.

        Financiële impact

        In MJPA 2024 werd een investeringsuitgave voorzien van € 15.000.
        € 10.468 werd reeds uitgegeven.

        Exploitatie-uitgaven en -ontvangsten werden nog niet meegenomen in MJPA 2024.

        Echter, gelet op onderstaand overzicht verwachten we een sterk positief saldo voor 2024

        De voornaamste uitgaven betreffen:

        • aankoop huishoudtoestellen (wasmachines, droogkasten, kookplaten, combi-microgolfovens) en douches: deze werden reeds aangekocht en (deels) geplaatst: 10.468 euro
        • aankoop meubilair en huisraad: € 8.000
        • de maandelijkse huurprijs: € 1.000/maand
        • maandelijks EGW + internet: geraamd op € 1.250/maand (€ 250/gezin)
        • poetsbeurt vóór ingebruikname: geraamd op € 700
        • periodiek onderhoud van de tuin.: € 325/maand (8 maanden per jaar)

        De ontvangsten betreffen:

        • +10% terugbetaling equivalent leefloon: 
          • Normaal wordt het equivalent leefloon aan 100% terugbetaald. Voor de tijdelijk beschermden uit Oekraïne bedraagt de betoelaging 110% op voorwaarde dat er een GPMI is.
          • 680 euro/maand (indien 4 gezinnen met EQLL worden opgevangen)
        • Basissubsidie voor de begeleiding:
          • Het doel van deze basissubsidie is de lokale besturen te vergoeden voor de begeleiding van tijdelijk ontheemden, zowel minder- als meerderjarigen, uit Oekraïne op basis van de registratie in het rijksregister. Deze subsidie bestaat uit enkele schijven. De volgende (en voorlopig laatste) schijf wordt berekend op basis van het aantal in Nazareth geregistreerde ontheemden op 28 februari.
          • 1800 euro (voor 15 bijkomende personen)
        • Eenmalige subsidie voor publieke slaapplekken
          • Subsidiëring van de slaapplekken gebeurt op basis van de registratie en validatie in de Vlaamse huisvestingstool.
            Om in aanmerking te komen voor deze forfaitaire subsidie moet de publieke slaapplaats 90 kalenderdagen beschikbaar zijn gesteld in de Vlaamse huisvestingstool.
          • 15.000 euro (voor 15 slaapplekken)
        • Maandelijkse subsidie voor publieke slaapplekken
          • Maandelijkse subsidie afhankelijk van het aantal slaapplekken die zich op hetzelfde adres bevinden. De voorwaarde om de subsidie te bekomen is dat de slaapplek op de laatste dag van de maand beschikbaar is en de 59 kalenderdagen daaraan voorafgaand beschikbaar is.
          • 3.300 euro/maand (voor 15 slaapplekken)
        • inkomsten bezettingsvergoeding bewoners:
          • Aan de gezinnen die opgevangen zullen worden, zal een woonvergoeding gevraagd worden van 575 euro/gezin
          • 2.875 euro/maand (voor 5 gezinnen)
        Bovenstaande ontvangsten zijn enkel deze die ontvangen zullen worden in het kader van de bijkomende opvang in Godshuis De Lichtervelde.
        Ze komen bovenop de basissubsidie voor de begeleiding van de reeds aanwezige ontheemden en de 10% extra terugbetaling van de equivalent leeflonen die aan hen uitbetaald worden.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Annelies Lagaert, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Annelies Lagaert
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Keurt de principebeslissing om tijdelijk ontheemden uit Oekraïne op te vangen in Godshuis de Lichtervelde goed.

        Artikel 2 - Voor de periode vanaf 8 januari 2024 tot en met 31 december 2025, of tot de terbeschikkingstelling van het godshuis door vzw Zorg-Saam Zusters Kindsheid Jesu aan OCMW Nazareth ophoudt. 

        Artikel 3 - Voor tijdelijk ontheemden uit Oekraïne met een opvangnood die bevestigd wordt door het VLOT, Fedasil of het OCMW Nazareth.

        Artikel 3 - De bewoners dienen kennis te nemen en akkoord te gaan met de bezettingsovereenkomst en het huishoudelijk reglement.

        Artikel 4 - De bezettingsvergoeding bedraagt 575,00 euro per maand per gezin. Er wordt tevens 75,00 euro per maand bijeen gespaard voor de waarborg.

        Artikel 5 - De opvang wordt toegekend voor een maximum van twaalf maanden, wat bij een positieve evaluatie éénmalig verlengd kan worden met zes maanden.

        Artikel 6 - De toewijzing van bewoners wordt ter kennisname voorgelegd aan het bijzonder comité voor de sociale dienst.

    • Algemene financiering

      • Meerjarenplanaanpassing 2024/0 - deel OCMW. Vaststelling.

        Aanleiding

        Meerjarenplanaanpassing 2024/0 van de Gemeente en OCMW Nazareth bestaande uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting bij de financiële nota.

        Juridische overwegingen

        Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zijn latere wijzigingen en zijn uitvoeringsbesluiten.
        Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, zoals aangepast tot op heden.
        Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, zoals aangepast tot op heden.
        Voorstel van het College van burgemeester en schepenen en het Vast Bureau van 5 december 2022 ter agendering van de Meerjarenplanaanpassing 2024/0 gemeente en OCMW Nazareth op de gemeenteraad en OCMW-raad, van 18 december 2023.

        Financiële impact

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Annelies Lagaert, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Anja De Jans, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde
        Onthouders: Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Annelies Lagaert
        Resultaat: Met 14 stemmen voor, 7 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1 – Stelt vast het OCMW deel van de Meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (versie 2024/0), Gemeente en OCMW, zoals in bijlage toegevoegd. Deze bevat aangepaste kredieten voor het lopende jaar 2023 en de beginkredieten voor 2024.

        Artikel 2 - Afschrift van deze beslissing wordt, samen met de beleidsrapporten, verstuurd via het Digitaal Loket Mijn Binnenland binnen de 20 dagen.

    • Welzijn

      • Aanvullende financiële steun via het Referentiebudget Menswaardig Inkomen (REMI). Principebeslissing. Goedkeuring.

        Aanleiding

        De Federale Regering wil de OCMW’s stimuleren om, op basis van het REMI-systeem, aanvullende financiële steun te voorzien voor huishoudens die over een ontoereikend inkomen beschikken, of dat nu gaat over een inkomen uit bijstand, uitkering of arbeid. De aanvullende financiële steun veronderstelt het meewerken aan een activeringstraject op maat (al dan niet via het bestaande GPMI).

        Met het koninklijk besluit van 22 januari 2023 werd een subsidie in het leven geroepen die de geïnteresseerde OCMW's toelaat om aanvullende financiële steun te verlenen aan personen die op basis van REMI over onvoldoende bestaansmiddelen beschikken. De subsidie dekt eveneens de kosten van de licentie voor het gebruik van de REMI-tool gedurende de subsidiëringsperiode.

        In de zitting van 13 maart 2023 keurde het Vast Bureau de deelname aan het project REMI-tool goed.
        De concrete toepassing van de REMI-tool diende nog verder uitgewerkt te worden.

        Context / feiten / argumenten

        Het Referentiebudget Menswaardig Inkomen:

        De groep kwetsbare burgers die onvoldoende inkomen hebben om menswaardig te leven wordt alsmaar groter en diverser. OCMW's zien zich dan ook genoodzaakt om meer aanvullende financiële steun toe te kennen. Omdat het toekennen van aanvullende financiële steun een discretionaire bevoegdheid is van het OCMW, zijn er grote verschillen tussen OCMW's. De richtlijnen die OCMW's opmaken over het toekennen van aanvullende financiële steun streven vaak een gelijke behandeling na, ook al hebben gezinnen andere financiële behoeften als gevolg van bijvoorbeeld medische problemen of een onevenwichtig bestedingspatroon.

        Een norm, die gebaseerd is op een wetenschappelijk kader en die het minimale inkomen weergeeft dat een gezin nodig heeft om aan de samenleving deel te kunnen nemen is dus zeker wenselijk. Op die manier kan de maatschappelijk werker op maat van elk gezin de financiële behoeftigheid nauwkeurig bepalen op basis van dezelfde criteria.

        De federale regering heeft beslist om de OCMW’s te ondersteunen in de toekenning van aanvullende financiële steun wanneer een beroep wordt gedaan op een instrument dat toelaat om de behoefteanalyse te objectiveren. Dit instrument, genaamd REMI (referentiebudget voor een menswaardig inkomen), werd reeds verschillende jaren terug ontwikkeld door expertisecentrum CEBUD van de Thomas More hogeschool. Deze aanvullende financiële steun moet het basisinkomen van de personen die hulp ontvangen kunnen aanvullen om ervoor te zorgen dat zij volwaardig kunnen deelnemen aan de maatschappij. De tool werkt op basis van wetenschappelijk onderbouwde referentiebudgetten.

        De REMI-tool kan op maat van ieder gezin vaststellen in welke mate het gezinsinkomen toereikend is om menswaardig te kunnen leven. Hiervoor vergelijkt de tool de gezinsinkomsten met de hoogte van de referentiebudgetten en gekende uitgaven zoals de huishuur. Referentiebudgetten zijn geprijsde korven van goederen en diensten die op basis van wetenschappelijk onderzoek een antwoord geven op de vraag hoeveel inkomen een gezin minimaal nodig heeft om volwaardig aan de samenleving deel te nemen. Voorbeelden van korven zijn: gezonde voeding en beweging, kleding, gezondheid, huisvesting, mobiliteit, ontspanning, …

        Via de REMI-tool kunnen OCMW-maatschappelijk werkers de referentiebudgetten, die worden ontwikkeld voor typegezinnen, aanpassen aan individuele behoefte- en leefsituaties. Wanneer het gezinsinkomen ontoereikend is, geeft de tool een negatief saldo. Daarnaast geeft REMI een gestructureerd overzicht van inkomsten en noodzakelijke uitgaven. Zo ondersteunt de tool maatschappelijk werkers en hun cliënten bij het zoeken naar effectieve wegen om de koopkracht structureel te verhogen.

        De belangrijkste meerwaarde van REMI is dat deze maatwerk toelaat én vertrekt van eenvormige criteria voor het in rekening nemen van inkomsten en noodzakelijke uitgaven. Hierdoor worden cliëntsituaties gelijkwaardig behandeld over OCMW’s en maatschappelijk werkers heen.

        Elk OCMW kan een beleid uitwerken om eventueel terugkerende financiële steun te verlenen aan cliënten die - op basis van de REMI-tool - een financieel tekort hebben. Daarmee wordt tegemoetgekomen aan de individuele situaties van de hulpvrager. In tegenstelling tot de uitkeringen die los van de situatie een gelijk bedrag uitkeren, vult REMI individueel en flexibel aan tot wat nodig is om een menswaardig bestaan te leven. Voor de ene aanvrager zal daarvoor een hoger bedrag nodig zijn dan voor de andere om tot hetzelfde niveau te komen.

        Waarom REMI:

        • REMI berekent referentiebudgetten op maat van elk gezin;
        • hiervoor houdt REMI rekening met de reële leefomstandigheden en noden van ieder gezin. Die kunnen in belangrijke mate afwijken van deze van de typegezinnen waarvoor de referentiebudgetten worden opgemaakt;
        • REMI stelt de mate van behoeftigheid vast aan de hand van het verschil tussen de hoogte van het netto beschikbare gezinsinkomen en de hoogte van het berekende referentiebudget. Ingeval van een negatief saldo, dient steeds te worden onderzocht in welke mate de gezinsinkomsten kunnen worden verhoogd en/of de vaste uitgaven kunnen worden verlaagd. Wanneer dit niet mogelijk is (op korte termijn), is een tussenkomst via aanvullende steun gewenst.
        • behalve een diagnose-instrument en een referentiekader heeft REMI ook een educatieve functie: het door REMI gegenereerde maandbudget kan bijvoorbeeld nuttig worden ingezet in een budgetbegeleidingstraject.

        Voordelen:

        • uniforme, gelijkwaardige steunverlening over maatschappelijk werkers en OCMW's heen;
        • onderbouwde beslissingen voor het BCSD;
        • op basis van enkele werkelijke inkomsten en uitgaven;
        • tijdsbesparing voor de maatschappelijk werker door de automatisch berekende referentiebudgetten;
        • niet bindend gebruik - beslissingsbevoegdheid om al dan niet aanvullende financiële steun toe te kennen ligt nog steeds bij lokaal bestuur;
        • vereenvoudiging van verschillende soorten aanvullende reglementen voor specifieke doeleinden bij lokaal bestuur;
        • beter inzicht voor cliënt in zijn huishoudbudget;
        • de tool werd geïntegreerd in het bestaande softwarepakket van Cipal Schaubroeck (Sierra 2.0);
        • de licentie van REMI en het bedrag van de aanvullende financiële steun is nu gesubsidieerd, terwijl dit tot voor kort niet het geval was;
        • bij verhuis kan een dossier doorgegeven worden aan een ander OCMW.

        Elk OCMW kan een beleid uitwerken om financiële steun te verlenen aan personen die - op basis van de REMI-tool - een financieel tekort hebben. Op die manier wordt tegemoetgekomen aan de individuele situaties van de hulpvrager.

        Invulling door het OCMW Nazareth: maandelijks aanvullende financiële steun:

        Een aanvraag budgetbegeleiding of budgetbeheer gebeurt vaak naar aanleiding van een crisissituatie. Een deurwaarder die beslag is komen leggen op de inboedel, een relatiebreuk, een vonnis tot uithuiszetting, een afsluiting van de watertoevoer, verlies van inkomen, enz. De cliënten liggen dan in de knoop met zichzelf en hun omgeving. Op deze momenten is het belangrijk om de rust te bewaren en perspectief te bieden aan de cliënt om deze knoop te ontwarren.  Vanuit de sociale dienst wordt er dan geprobeerd om samen met de cliënt een duidelijk zicht te krijgen op de situatie om van hieruit de passende hulpverleningsvorm voor te stellen.  Dit vraagt tijd.  Tijd die er vaak niet is omwille van de druk van de gerechtsdeurwaarders, verhuurders, schuldeisers,…

        Door aan deze personen tijdelijk aanvullende financiële steun (AFS) via REMI toe te kennen, krijgt de cliënt weer ademruimte en de schuldhulpverlener extra ruimte om een haalbaar afbetalingsplan te bekomen met de schuldeisers.  Tegelijkertijd kan de schuldhulpverlener samen met de cliënt het uitgavenpatroon bekijken en bijstellen waar mogelijk/nodig.

        De aanvullende financiële hulp wordt dus aangewend om een menswaardig leefgeld te betalen of om schulden (eventueel versneld) af te betalen.  Als gevolg worden intresten, invorderingskosten, en uithuiszettingen beperkt.

        Via deze manier worden oorzaken aangepakt en er wordt ingezet op preventie van nieuwe schulden.

        We richten ons in eerste instantie op personen die worden toegelaten tot budgetbegeleiding of budgetbeheer en niet op personen die zijn toegelaten in de procedure van de collectieve schuldenregeling.  De invorderingskosten bij cliënten in budgetbeheer of budgetbegeleiding worden niet stopgezet door een gerechtelijke procedure en kunnen dus niet rekenen op een kwijtschelding van schulden zoals dat bij de collectieve schuldenregeling wel mogelijk is.

        Het bepalen van de doelgroep en de toe te kennen aanvullende financiële steun:

        Doelgroep: voor volgende personen waarvoor OCMW Nazareth bevoegd is:

        • personen die een nieuwe aanvraag budgetbegeleiding of budgetbeheer doen en hiertoe toegelaten worden door OCMW Nazareth;
        • personen met een lopend dossier budgetbegeleiding of budgetbeheer bij OCMW Nazareth, indien zij in de laatste drie maanden een significant inkomensverlies hebben meegemaakt;
        • personen in collectieve schuldenregeling komen niet in aanmerking.
        Voorwaarden: voor volgende personen waarvoor OCMW Nazareth bevoegd is:
        • die meerderjarig zijn, niet-begeleid minderjarige zijn of ontvoogd zijn door zwangerschap, het ten laste hebben van een kind of het huwelijk;
        • die een geldig verblijfsrecht hebben;
        • die toegelaten werden tot budgetbegeleiding of budgetbeheer;
        • die in de laatste drie maanden een significant inkomensverlies kenden, wanneer het een lopend dossier budgetbegeleiding of budgetbeheer betreft;
        • personen die opgenomen zijn in collectieve schuldenregeling komen niet in aanmerking;
        • die meewerken aan een traject om hun uitgaven te verlagen;
        • die meewerken aan een traject om hun inkomsten te verhogen, hetzij door het aanvragen van een uitkering, hetzij door actief op zoek te gaan naar werk tenzij er billijkheidsredenen van toepassing zijn.
        Bedrag: het maandelijkse maximum aanvullende financiële steun bedraagt:
        • 100,00 euro per maand voor een alleenstaande;
        • 50,00 euro per gezinslid met een maximum van 200,00 euro per gezin voor alle andere situaties;
        • begrensd tot het via REMI berekende tekort.
        Looptijd:
        • de steunverlening wordt door het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst toegekend voor een initiële periode van vier maanden;
        • bij positieve evaluatie kan dit éénmalig verlengd worden met een bijkomende vier maanden;
        • het betreft een proefproject. De subsidiëring en de toekenning van de aanvullende financiële steun loopt hoe dan ook ten einde op 31 december 2024;
        • er wordt geen aanvullende financiële steun meer uitbetaald wanneer het toegekende subsidiebedrag opgebruikt is.
        In te rekenen bestaansmiddelen

        Het OCMW heeft de bevoegdheid om te bepalen welke inkomsten ingerekend worden.

        In het sociaal onderzoek wordt rekening gehouden met volgende inkomsten van de aanvrager en alle feitelijke en meerderjarige samenwonenden, waar zij effectief over beschikken:

        • netto-inkomsten uit tewerkstelling of zelfstandigenactiviteit vóór loonbeslag;
        • maaltijdcheques;
        • inkomsten uit sociale zekerheid of sociale bijstand (werkloosheids-, invaliditeits- of ziekte-uitkering, pensioen, inkomensvervangende tegemoetkoming, leefloon en groeipakket, ...);
        • regelmatige giften;
        • voordelen in natura, zoals huisvestingskosten die betaald worden door niet-inwonende derden;
        • huurinkomsten, huursubsidies of huurpremies;
        • ontvangen alimentatiegelden (zowel voor de kinderen als voor zichzelf);
        • het kapitaal, na betaling van de vaste kosten, dat 2 maal het gezinsinkomen overschrijdt. Vakantiegeld, een erfenis, de teruggave van de belastingen, een tussenkomst vanuit de maximumfactuur en de éénmalige gift worden als kapitaal meegerekend;
        • de studietoelage, schoolpremie of schooltoelage. Indien het bedrag nog niet gekend is, wordt rekening gehouden met het maximumbedrag;
        • het forfait voor chronisch zieken wanneer effectief remgeld wordt ingerekend als uitgave;
        • andere mogelijke inkomsten.
        Volgende inkomsten worden vrijgesteld:
        • onregelmatige inkomsten zoals de installatiepremie, een geboortepremie, vrijwilligersvergoeding of mantelzorgpremie;
        • ecocheques;
        • de integratietegemoetkoming voor personen met een beperking.

        Het retroactief verkrijgen van inkomsten of niet aangegeven inkomsten kan tot een herziening of terugvordering leiden.

        In te rekenen uitgaven

        In het sociaal onderzoek wordt rekening gehouden met volgende uitgaven van de aanvrager en alle samenwonenden:

        • huur en hypotheekaflossingen;
        • gas, elektriciteit, rekening houdend met de minimale levering elektriciteit of aardgas;
        • aankoop van hout, houtpellets, stookolie; gasflessen voor de verwarming van de woning, verminderd met eventuele verwarmingstoelagen (Federale en OCMW-verwarmingstoelage);
        • water;
        • internet, televisie, telefonie;
        • alimentatiegelden voor ex-partner/kinderen;
        • kinderopvang;
        • ziekenfondsbijdrage, zorgverzekering, hospitalisatieverzekering;
        • brandverzekering, familiale verzekering;
        • provinciebelasting, gemeentebelasting;
        • vakbondsbijdrage;
        • de kosten voor één auto begrensd tot het referentiebudget van CEBUD (bijlage 1 in het afsprakenkader);
        • schulden met een afbetaalplan;
        • remgeld medische zorgen en medicatie wanneer er gezondheidsproblemen zijn die de gewone gezondheidsproblemen overschrijden, bijvoorbeeld chronisch zieke personen met hoge medische kosten daaraan gekoppeld (kinesist, dure medicatie, …).

        Volgende uitgaven worden niet meegerekend:

        • de kosten voor de tweede of meer auto’s;
        • streamingabonnementen zoals Spotify, Netflix, Disney+;
        • uitgaven die reeds via het referentiebudget meegerekend worden, zoals kosten voor voeding en dranken, kledij, onderhoud van de woning, sparen, …
        Juridische overwegingen

        Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

        De bevoegdheid van het bijzonder comité voor de sociale dienst.

        De organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen.

        De wet van 2 april 1965 betreffende het ten laste nemen van de steun verleend door de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen.

        De wet van 26 mei 2002 betreffende het recht op maatschappelijke integratie.

        Koninklijk besluit van 22 januari 2023 houdende een toelage voor het gebruik van de REMI-tool om aanvullende financiële steun te verlenen aan OCMW-begunstigden.

        Ministeriel besluit van 18 april 2023 ter uitvoering van artikel 2 van het koninklijk besluit van 22 januari 2023 houdende een toelage voor het gebruik van de REMI-tool om aanvullende financiële steun te verlenen aan OCMW-begunstigden.

        Goedkeuring van het Vast Bureau van 13 maart 2023 tot deelname van het project REMI-tool.

        Kennisname door het Vast Bureau op 4 december 2023.

        Advies door het bijzonder comité voor de sociale dienst van 12 december 2023.

        Financiële impact

        Deze beslissing is niet voorzien in het goedgekeurd meerjarenplan, en leidt niet tot een aanpassing daarvan.

        Subsidie via de POD MI:

        • Over de periode 1 mei 2023 tot en met 28 februari 2024 (eerste toelageperiode): maximum 10.997,80 euro voor de aanvullende steun (100% betoelaging) en 1.379,40 inclusief BTW voor de licentie van de REMI-tool. Wanneer de toelage gedeeltelijk wordt gebruikt, dan wordt het niet-gebruikte deel teruggevorderd. De OCMW’s die de toelage niet gebruiken tijdens de eerste toelageperiode, kunnen geen aanspraak maken op de toelage tijdens de tweede toelageperiode.
        • Over de periode 1 maart 2024 tot en met 31 december 2024 (tweede toelageperiode) is het subsidiebedrag nog niet gekend.
        De beschikbare subsidies worden per toelageperiode verdeeld worden over de deelnemende OCMW's via een verdeelsleutel die voor 75% bepaald wordt op basis van het aantal leefloongerechtigden voor 25% op basis van het aantal personen met verhoogde tegemoetkoming die in de gemeente verblijven op 1 januari van het vorige kalenderjaar.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Annelies Lagaert, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Annelies Lagaert
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Keurt de principebeslissing voor de toekenning van aanvullende financiële steun via het referentiebudget menswaardig inkomen goed.

        Artikel 2 - Voor de periode van 1 december 2023 tot en met 31 december 2024.

        Artikel 3 -  Voor volgende personen waarvoor OCMW Nazareth bevoegd is:

        • die meerderjarig zijn, niet-begeleid minderjarige zijn of ontvoogd zijn door zwangerschap, het ten laste hebben van een kind of het huwelijk;
        • die een geldig verblijfsrecht hebben;
        • die toegelaten werden tot budgetbegeleiding of budgetbeheer;
        • die in de laatste drie maanden een significant inkomensverlies kenden, wanneer het een lopend dossier budgetbegeleiding of budgetbeheer betreft;
        • personen die opgenomen zijn in collectieve schuldenregeling komen niet in aanmerking;
        • die meewerken aan een traject om hun uitgaven te verlagen;
        • die meewerken aan een traject om hun inkomsten te verhogen, hetzij door het aanvragen van een uitkering, hetzij door actief op zoek te gaan naar werk tenzij er billijkheidsredenen van toepassing zijn.

        Artikel 4 - De aanvullende financiële steun bedraagt maximaal:

        • 100,00 euro per maand voor een alleenstaande;
        • 50,00 per gezinslid met een maximum van 200,00 per gezin voor alle andere situaties;
        • begrensd tot het via REMI berekende tekort.
        Artikel 5 - De steun wordt toegekend voor een maximum van vier maanden, wat bij een positieve evaluatie éénmalig verlengd kan worden met bijkomend vier maanden.

        Artikel 6 - De individuele aanvragen voor de toepassing van deze maatregel worden ter goedkeuring voorgelegd aan het bijzonder comité voor de sociale dienst.

    • Varia

      • Mondelinge vragen inwoners m.b.t. de in openbare zitting behandelde punten.

        Besluit

        Nihil.

      • Mondelinge vragen raadsleden.

        Besluit

        Nihil.

      • Mededelingen van de voorzitter.

        Besluit

        Nihil.

Namens OCMW-raad,

Steven Van de Velde
algemeen directeur

Dirk Le Roy
voorzitter