Sinds 1 september 2021 is Vlarema 8 van kracht. De wetgeving rond materialenbeheer is dermate verstrengd en legt de focus nog meer op hergebruik en recyclage. Ook de impact op afvalinzameling door gemeentediensten en bij evenementen is significant.
Vlarema 8 geeft aanleiding tot belangrijke implicaties op de praktische wijze waarop het afval van gemeentediensten en van evenementen moet worden ingezameld en behandeld. De doelstelling is een scheidingspercentage van 77,5% voor recyclage behalen.
In Vlarema 8 gaat het onder meer over het sorteergedrag van bedrijven en toezicht op de afvalinzamelaars.
Dit laatste is van belang voor IVM omwille van de acceptatie op de afvalenergiecentrale (AEC). IVM heeft enkel een erkenning voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval. Bedrijfsafval mag door IVM niet worden ingezameld, noch worden verwerkt.
Wat is te beschouwen al 'gemeentelijk' bedrijfsafval en wat niet?
1. Afval afkomstig van (grote) evenementen buiten de CC's/sportsite
Bijvoorbeeld: KLJ-/KSA-evenementen, Winterland,...
Deze evenementen creëren meer afval dan 180 l (3 x 60 l-zakken) PMD en/of restafval. Dit afval kan niet meer worden meegegeven met de aan huis inzameling.
Dit afval kan afgevoerd worden via 2 kanalen:
Door evenementen zelf te laten instaan voor de organisatie en betaling van hun afval, zullen zij ook gestimuleerd worden om maximaal te sorteren en de hoeveelheid afval zoveel mogelijk te beperken.
Om het sorteren van GFT mogelijk te maken bij vb. sportevents, nemen we ook de huur van een gft-container op in het retributiereglement.
2. Afval afkomstig van de CC's, de sportsite, de gemeentescholen en site gemeentehuis/bib/sociaal huis
Op deze locaties wordt 2-wekelijks meer dan 180 l (3 x 60 l-zakken) PMD en/of restafval achter gelaten. Dit afval kan niet meer worden meegegeven met de aan huis inzameling.
Voorstel is om op volgende locaties rolcontainers te plaatsen:
3. Afvalzakken
Het afval dat in de rolcontainers wordt ingezameld, moet steeds verpakt worden in doorzichtige zakken, dit om controle op de aanvaardingsregels mogelijk te maken. Deze zullen dus ook moeten aangekocht worden.
4. Retributies
Om de organisatoren van evenementen deels mee te laten betalen voor de kosten verbonden aan de afvalinzameling en -verwerking t.h.v. de CC's, technische loods en de sportsite, is het voorstel om de afvalzakken betalend te maken. Indien we uitgaan dat er max. 16 zakken van 60 l of 8 zakken van 115 l gaan in een restafvalcontainer van 1.100 l, bedraagt de reële kostprijs per zak (incl. huur en transport container en verwerking afval):
5. Aanvulling retributiereglement in functie van feestelijkheden:
Aangezien er een toevoeging vereist is in het retributiereglement nemen we graag het moment om een aanvulling te doen.
De comités die buurtfeesten en speelstraten organiseren gaven de feedback dat het kunnen huren van partytafels op locatie (buiten de cc's) interessant zou zijn.
Om die reden voegen we partytafels op locatie toe aan het retributiereglement, voor een verhuurprijs van € 10.
Partytafels die ter beschikking zijn in de cc's behoren tot die infrastructuur en zijn gratis te gebruiken in de zalen.
Artikel 1 - Keurt de aanpassing van het algemeen retributiereglement in functie van afvalinzameling en feestelijkheden goed:
Artikel 2 - Deze retributies vervangen de reeds voorziene retributies in het algemeen retributiereglement.