Terug
Gepubliceerd op 25/05/2023

Besluit  Gemeenteraad

ma 22/05/2023 - 20:00

Algemeen retributiereglement. Aanpassing i.f.v. afvalinzameling en feestelijkheden. Goedkeuring.

Aanwezig: Dirk Le Roy, voorzitter
Danny Claeys, burgemeester
Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, schepenen
Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, raadsleden
Steven Van de Velde, algemeen directeur
Verontschuldigd: Martine Van Audenaerde, raadslid
Aanleiding

Sinds 1 september 2021 is Vlarema 8 van kracht. De wetgeving rond materialenbeheer is dermate verstrengd en legt de focus nog meer op hergebruik en recyclage. Ook de impact op afvalinzameling door gemeentediensten en bij evenementen is significant.

Vlarema 8 geeft aanleiding tot belangrijke implicaties op de praktische wijze waarop het afval van gemeentediensten en van evenementen moet worden ingezameld en behandeld. De doelstelling is een scheidingspercentage van 77,5% voor recyclage behalen.

In Vlarema 8 gaat het onder meer over het sorteergedrag van bedrijven en toezicht op de afvalinzamelaars.

Dit laatste is van belang voor IVM omwille van de acceptatie op de afvalenergiecentrale (AEC). IVM heeft enkel een erkenning voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval. Bedrijfsafval mag door IVM niet worden ingezameld, noch worden verwerkt.

Wat is te beschouwen al 'gemeentelijk' bedrijfsafval en wat niet?

  1. Afval afkomstig van de recyclageparken (aangeleverd door inwoners). Hier wordt maximaal toegezien op een correcte, selectieve inzameling. Dit blijft een aandachtspunt -> dit afval wordt rechtstreeks afgevoerd naar erkende verwerkers. Dit valt niet onder de scope van deze probleemstelling.
  2. Afval van evenementen
    • momenteel wordt al dit afval nog afgevoerd via de aan huis inzameling;
    • van zodra meer dan 3 x 60 liter restafval en/of 3 x 60 liter PMD wordt ingezameld (= 180 liter restafval/PMD) per 2 weken, wordt dit als bedrijfsafval beschouwd.
    • dit afval moet vanaf 'heden' afgevoerd en verwerkt worden via een erkende inzamelaar en verwerker.
  3. Afval van gemeentediensten waaronder:
    • afval van de openbare vuilnisbakken -> deze zakken worden momenteel meegegeven met de aan huis inzameling. Dit blijft beschouwd worden als huishoudelijk afval. De aanpak voor deze fractie blijft onveranderd;
    • afval afkomstig uit de werking van de technische dienst: o.a. opruimen van bijv. sluikstort en zwerfvuil, enz. Dit afval wordt op dit moment afgevoerd - afhankelijk van de fractie - via het recyclagepark, de aan huis inzameling en de restafvalcontainer op de loods (via een contract met een private erkende inzamelaar en verwerker). De aanpak voor deze fractie blijft onveranderd;
    • afval dat in de verschillende gemeentelijke gebouwen wordt ingezameld: bijv. gemeentehuis, bib, sociaal huis, enz. -> dit afval wordt momenteel meegegeven met de aan huis inzameling. Aangezien dit qua hoeveelheid meer is dan 3 x 60 l (per 2 weken), zal voor deze fractie een alternatief moeten worden gezocht via een private inzamelaar en verwerker;
    • restafval van de scholen (PMD kan blijvend afgevoerd worden via het 'scholenproject') -> dit afval wordt momenteel meegegeven met de aan huis inzameling. Aangezien dit qua hoeveelheid meer is dan 3 x 60 l (per 2 weken), zal voor deze fractie een alternatief moeten worden gezocht via een private inzamelaar en verwerker.
Context / feiten / argumenten

1. Afval afkomstig van (grote) evenementen buiten de CC's/sportsite

Bijvoorbeeld: KLJ-/KSA-evenementen, Winterland,...

Deze evenementen creëren meer afval dan 180 l (3 x 60 l-zakken) PMD en/of restafval. Dit afval kan niet meer worden meegegeven met de aan huis inzameling.

Dit afval kan afgevoerd worden via 2 kanalen:

  • via de raamovereenkomst met Renewi, die IVM afsloot (zie brief in bijlage). Hierbij komt het lokaal bestuur niet tussen, noch administratief, noch financieel.
  • via een restafvalcontainer die zal geplaatst worden t.h.v. de loods in de Sticheldreef (1 rolcontainer van 1.100 l, maandelijkse ophaling). De kostprijs hiervan zal via de verkoop van de restafvalzakken worden gerecupereerd (zie verder onder punt 2).

Door evenementen zelf te laten instaan voor de organisatie en betaling van hun afval, zullen zij ook gestimuleerd worden om maximaal te sorteren en de hoeveelheid afval zoveel mogelijk te beperken.

Om het sorteren van GFT mogelijk te maken bij vb. sportevents, nemen we ook de huur van een gft-container op in het retributiereglement.

2. Afval afkomstig van de CC's, de sportsite, de gemeentescholen en site gemeentehuis/bib/sociaal huis

Op deze locaties wordt 2-wekelijks meer dan 180 l (3 x 60 l-zakken) PMD en/of restafval achter gelaten. Dit afval kan niet meer worden meegegeven met de aan huis inzameling.

Voorstel is om op volgende locaties rolcontainers te plaatsen:

  • CC De Brouwerij (in combinatie met afval van CC Nova): 1 rolcontainer voor restafval - maandelijkse ophaling;
  • CC Centrum: 1 rolcontainer voor restafval - maandelijkse ophaling;
  • CC De Zwaan (in combinatie met gemeentehuis/bib/sociaal huis): 1 rolcontainer voor restafval - maandelijkse ophaling;
  • sportsite (in combinatie met GBS Nazareth): 1 rolcontainer voor restafval + 1 rolcontainer voor PMD - 2-wekelijkse ophaling;
  • GBS Eke: 1 rolcontainer voor restafval - maandelijkse ophaling;
  • Gemeentelijke loods: 1 rolcontainer voor restafval - maandelijkse ophaling

3. Afvalzakken

Het afval dat in de rolcontainers wordt ingezameld, moet steeds verpakt worden in doorzichtige zakken, dit om controle op de aanvaardingsregels mogelijk te maken. Deze zullen dus ook moeten aangekocht worden.

4. Retributies

Om de organisatoren van evenementen deels mee te laten betalen voor de kosten verbonden aan de afvalinzameling en -verwerking t.h.v. de CC's, technische loods en de sportsite, is het voorstel om de afvalzakken betalend te maken. Indien we uitgaan dat er max. 16 zakken van 60 l of 8 zakken van 115 l gaan in een restafvalcontainer van 1.100 l, bedraagt de reële kostprijs per zak (incl. huur en transport container en verwerking afval):

  • 60 l zak: € 3,78 -> voorstel om deze te verkopen aan € 4/zak;
  • 120 l zak: € 7,42 -> voorstel om deze te verkopen aan € 7,5/zak;
In de praktijk zorgen we dat de zakken te herleiden zijn naar de gebruiker, zodat indien nodig sorteerkosten van niet goed gesorteerde zakken op de gebruiker kunnen verhaald worden.

5. Aanvulling retributiereglement in functie van feestelijkheden:

Aangezien er een toevoeging vereist is in het retributiereglement nemen we graag het moment om een aanvulling te doen.

De comités die buurtfeesten en speelstraten organiseren gaven de feedback dat het kunnen huren van partytafels op locatie (buiten de cc's) interessant zou zijn.

Om die reden voegen we partytafels op locatie toe aan het retributiereglement, voor een verhuurprijs van € 10.

Partytafels die ter beschikking zijn in de cc's behoren tot die infrastructuur en zijn gratis te gebruiken in de zalen.

Publieke stemming
Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Steven Van de Velde
Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1 - Keurt de aanpassing van het algemeen retributiereglement in functie van afvalinzameling en feestelijkheden goed:

  • Afvalbak restafval 60L – incl. 1 zak en ophaling afval : € 4,00
  • Afvalbak pmd 60L – incl. 1 zak en ophaling afval: € 4,00
  • Afvalbak pmd 120L – incl. 1 zak en ophaling afval: € 7,50
  • Afvalbak restafval 120L – incl. 1 zak en ophaling afval : € 7,50
  • GFT-container – incl. sticker en ophaling afval: € 1,50
  • Partytafel op locatie: € 10,00

Artikel 2 - Deze retributies vervangen de reeds voorziene retributies in het algemeen retributiereglement.