Het zittingsverslag van 24 april 2023, dat ten minste 8 dagen vóór de vergadering op het gemeentesecretariaat ter beschikking gehouden is van de raadsleden.
Artikel 1 - Het zittingsverslag van 24 april 2023 wordt goedgekeurd.
Het aangetekend schrijven van IVM van 20 april 2023 inzake de uitnodiging tot de algemene vergadering van 7 juni 2023 met de agenda en de informatie betreffende de agendapunten 1,2, 4, 5, 6, 8 en 9.
Het aangetekend schrijven van IVM van 3 mei 2023 inzake de informatie betreffende de agendapunten 3 en 7.
De agenda voor de algemene vergadering van IVM van 7 juni 2023, vastgesteld door de raad van bestuur in zijn zitting van 18 april 2023.
De statuten van IVM, inzonderheid artikel 28.
De beslissing van de gemeenteraad van 4 februari 2019 waarbij de heer Dirk Vos als vertegenwoordiger en de heer Koen De Bleeckere als plaatsvervangend vertegenwoordiger werden aangeduid om deel te nemen aan de algemene vergaderingen van IVM voor de duurtijd van de huidige legislatuur.
De beslissing van de gemeenteraad van 30 mei 2022 waarbij de heer Peter Vermaerke als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van IVM werd aangeduid ter vervanging van de heer Koen De Bleeckere voor de duurtijd van de huidige legislatuur.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen.
Artikel 1 - Goedkeuring te hechten aan de agenda van de algemene vergadering van IVM van 7 juni 2023 en aan de afzonderlijke agendapunten die dit vereisen:
Artikel 2 - De vertegenwoordiger, schepen Dirk Vos, of plaatsvervangend vertegenwoordiger, raadslid Peter Vermaerke, van de gemeente te mandateren om op de algemene vergadering van IVM van 7 juni 2023 zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.
De volmachtdrager beschikt over het totaal van het aantal stemmen waarover de gemeente beschikt, zijnde 11.574 stemmen.
Artikel 3 - Afschrift van deze beslissing per e-mail over te maken aan IVM.
De oproepingsbrief voor de algemene jaarvergadering van Farys ov op 16 juni 2023, waarin de agenda werd meegedeeld.
Gemeente Nazareth is aangesloten bij Farys ov.
De statuten van Farys ov.
De bepalingen van het Decreet over het Lokaal Bestuur.
Artikel 1 - De raad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene jaarvergadering Farys ov van 16 juni 2023 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2022
4. Verslagen van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de maatschappelijke jaarrekening over het boekjaar 2022 afgesloten per 31 december 2022
b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over het boekjaar 2022 afgesloten per 31 december 2022
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
Varia
Artikel 2 - De heer Peter Vermaerke, raadslid, wonende 's Gravenstraat 142 te 9810 Nazareth (peter.vermaerke@nazareth.be), is aangeduid als vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van Farys ov. De heer Yves Ghyselinck, raadslid, wonende Ten Edestraat 38A te 9810 Nazareth (yves@ghyselinck.org), is aangeduid als plaatsvervanger.
Artikel 3 - De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger / plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene jaarvergadering van Farys ov vastgesteld op 16 juni 2023, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene jaarvergadering.
Artikel 3 - Een afschrift van dit besluit zal gestuurd worden:
De oproepingsbrief voor de Algemene Jaarvergadering van TMVS dv op 20 juni 2023, waarin de agenda werd meegedeeld.
De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
De gemeente Nazareth is aangesloten bij TMVS dv.
De statuten van TMVS dv.
De bepalingen van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 1 - De raad verleent goedkeuring aan alle punten op de agenda van de Algemene Jaarvergadering TMVS dv van 20 juni 2023 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2022
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2022 afgesloten per 31 december 2022
b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over het boekjaar 2022
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
Varia
Artikel 2 - De heer Peter Vermaerke, raadslid, wonende 's Gravenstraat 142 te 9810 Nazareth (peter.vermaerke@nazareth.be) aan te duiden als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van TMVS dv. De heer Peter Versnaeyen, raadslid, wonende Deinzestraat 19 te 9810 Nazareth (peter.versnaeyen@nazareth.be) aan te duiden als plaatsvervanger.
Artikel 3 - Draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Algemene Jaarvergadering van TMVS dv vastgesteld op 20 juni 2023, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Jaarvergadering.
Artikel 4 - Een afschrift van dit besluit zal:
• hetzij per post t.a.v. TMVS dv, p/a Intercommunaal Beheer Farys, Stropstraat 1 te 9000 Gent,
• hetzij bij voorkeur per elektronische post naar het e-mailadres 20230620AVTMVS@farys.be
verzonden worden.
Aanpassing arbeidsreglement n.a.v. de aanstelling van twee extra vertrouwenspersonen.
Barbara Thys en Evelien Naessens voltooiden hun opleiding tot vertrouwenspersoon.
Bijlage 2 van het arbeidsreglement dient aangepast te worden. Zie bijlage.
Digitaal akkoord van de werknemersorganisatie voor Barbara Thys en Evelien Naessens.
Artikel 1 - Keurt de voorgestelde aanpassingen in het arbeidsreglement n.a.v. de aanstelling van twee extra vertrouwenspersonen, zoals in bijlage toegevoegd, goed.
Artikel 219, lid 2 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de algemeen directeur aan het college van burgemeester en schepenen, het vast bureau, de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn rapporteert over het organisatiebeheersingssysteem uiterlijk op 30 juni van het daaropvolgende jaar.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, art. 217-220.
Goedkeuring van de gemeenteraad van 4 november 2019 m.b.t. kader voor organisatiebeheersing.
Artikel 1 - Neemt kennis van het jaarverslag organisatiebeheersing lokaal bestuur Nazareth 2022.
In het kader van organisatiebeheersing worden volgende aspecten van het dienstverleningsmodel gemonitord:
Voor de globale resultaten, zie het jaarverslag 'Dienstverleningsmodel' 2022 in bijlage.
De voornaamste punten zijn:
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, art. 217-220.
Goedkeuring van de OCMW-raad van 4 november 2019 m.b.t. kader voor organisatiebeheersing.
Artikel 1 - Neemt kennis van het jaarverslag dienstverleningsmodel 2022.
De gemeenteraad keurt de nominatieve subsidies goed.
Sinds het Decreet Lokaal Bestuur en de regelgeving m.b.t. BBC 2020 is de lijst van nominatieve subsidies geen onderdeel meer van het beleidsrapport 'Budget'.
Ter verantwoording van de meerjarenplancijfers en als toelichting voor de raadsleden werd de lijst van de werkings- & investeringssubsidies informatief opgenomen als bijlage in het meerjarenplan.
De gemeenteraad dient de lijst van nominatieve subsidies afzonderlijk goed te keuren, het betreft een specifieke bevoegdheid van de gemeenteraad en is niet delegeerbaar naar een ander orgaan.
Uitbetaling van de verschillende nominatieve subsidies kan gebeuren na deze goedkeuring.
Kennisname door College van burgemeester en schepenen in zitting van 08/05/2023.
Nieuw zijn een nominale subsidie voor Brouwsels op straat (zie bijlage), werkingskost toegankelijkheidsraad.
Eenmalig zijn er nominale subsidies voor afvalverwerking in overgangsfase naar een nieuw reglement.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 41, 23°.
Artikel 1 - Keurt de lijst nominatieve subsidies 2023 goed.
Het lokaal bestuur Nazareth diende een omgevingsvergunningsaanvraag in voor gronden gelegen op twee verschillende percelen in het Kasteelpark, gelegen aan de ’s Gravenstraat, die de gemeente recent heeft aangekocht. Het voorste perceel, afdeling 1, sectie F, nr. 304D2, is van oudsher met hoogstambomen beplant, waaronder enkele waardevolle exemplaren. Het achterste perceel, afdeling 1, sectie F, nr. 303, is gedurende jaren gebruikt als weiland voor koeien en/of als akkerland (maïs).
Deze aanvraag werd op 21/02/2023 ingediend bij de Deputatie van Oost-Vlaanderen. Op 23/03/2023 werd het dossier volledig en ontvankelijk verklaard door de Provincie Oost-Vlaanderen.
De aanvraag omvat een administratieve aanleg van een buurtweg gelegen in het Kasteelpark.
Na de aanleg wordt de weg aangelegd als wandel- en fietspad.
Zoals vermeld in artikel 34 §1 van het Gemeentewegendecreet is de gemeente belast met het beheer van de gemeentewegen en het vrijwaren van de publieke doorgang over de volledige breedte van de gemeenteweg.
De aanvrager wenst hiervoor de rooilijn van de buurtweg aan te leggen volgens het tracé zoals voorgesteld in het plan in bijlage.
Het ontwerp van rooilijnplan, opgemaakt door landmeter-expert Niels Van Gele van 19 december 2022 waaruit duidelijk de toekomstige rooilijn van de gemeenteweg blijkt.
De aanvrager haalt volgende motivering aan:
De werken omvatten het creëren van een comfortabele fiets- en wandelverbinding doorheen het Kasteelpark, waarbij vanuit het ‘oud bos’ (kant ’s Gravenstraat) een verbinding wordt gemaakt met de Lindendreef een ook doorheen het nieuw aangeplante bos kan worden gewaad. Hierbij worden de principes en visie gevolgd van de Groene Functionele Belevingstrajecten. Bij de intekening van het pad werd rekening gehouden met de belevingswaarde voor de passant (kronkelend pad). Het voorziene pad voorziet in een zachte verbinding en maakt het parkgebied toegankelijk, wat de sociale functie van het gebied ten goede komt.
Het pad zal aangelegd worden met een halfverharding over een breedte van 2 m en een lengte van zo’n 600 m. Er zal in totaal 1.299,74 m² aan pad worden aangelegd (675,89 m2 op perceel F304D2 en 623,85 m2 op perceel F303). Het pad zal opgebouwd worden uit een 5 cm dikke toplaag van een los inert granulaat met een fractie van 0-7 mm, met daaronder een 15 cm dikke, waterdoorlaatbare fundering van COPRO-gekeurd puin met een fractie van 5-40 mm, ingepakt in een geweven geotextiel.
De afwatering van het hemelwater wordt volledig gebufferd op eigen terrein. Het hemelwater dat op het pad terecht komt, zal deels doorheen het pad dringen en deels afvloeien langsheen het pad. Deze zone is volledig waterdoorlaatbaar (gras en bosgrond).
De aanleg van het pad is dusdanig dat de aanwezige bomen gespaard worden. Er worden geen bomen gerooid. De reeds aanwezige, monumentale bomen op het terrein worden gespaard. Het pad wordt op voldoende afstand tot hun kroonprojecties aangelegd, om schade aan het wortelgestel van deze bomen te vermijden.
Het pad wordt over het ganse traject zo uitgevoerd dat machinaal onderhoud van de waterlopen met rups- of bandenkranen mogelijk blijft. Dit ook ter hoogte van het wandelpad in de noord-oostelijke hoek van het perceel, waar het pad zich bevindt binnen de 5 m erfdienstbaarheidszone van waterloop OS232. In deze zone worden ook geen andere structuren aangebracht die het ruimen van de waterloop belemmeren of verhinderen. Tevens zal te allen tijde de toegang via het perceel, vanuit de Kasteelstraat, mogelijk blijven i.f.v. het onderhoud van de waterloop.
Er worden 2 houten bruggen voorzien daar waar het pad 2 grachten kruist:
• Een 1e brug komt t.h.v. de perceelsgracht op de grens tussen percelen F303 en F304D2 op een afstand van ca. 20 m van de waterloop OS232.
• Een 2e brug wordt aangelegd over waterloop OS232 (Beerhofbeek), op voldoende ruime afstand (ca. 7,6 m) voorbij de haakse bocht van de waterloop in de noord-oostelijke hoek, om van daaruit aan te sluiten op de Lindendreef. Op deze manier worden de aanwezige lozingsconstructies van de overstorten op de rioleringen niet geïmpacteerd.
Bij deze aanleg zal oeverversteviging worden aangebracht volgens het type ‘steenbestorting, kantplanken en schanskorven (cf. document in bijlage). Deze versteviging wordt beperkt tot wat technisch noodzakelijk is en wordt maximaal uitgevoerd in natuurlijke materialen.
Bij de aanleg van beide bruggen wordt de afwatering langsheen de waterloop geenszins geïmpacteerd.
Een aanvraag tot machtiging voor het werken aan een waterloop van 2e categorie is bijgevoegd bij voorliggend dossier.
Met dit project wenst het bestuur een lokaal functioneel en recreatief netwerk aan trage wegen uit te bouwen.
Tijdens het openbaar onderzoek van 31 maart 2023 tot en met 29 april 2023 werd geen bezwaar ingediend.
De raad is, op basis van de tijdens het openbaar onderzoek ingediende bezwaren en adviezen van mening dat er een positieve beslissing over de aanleg van een gemeenteweg kan worden genomen.
Het voornemen tot het aanleggen van de gemeenteweg geeft uitvoering aan artikel 3 (doelstellingen) en aan artikel 4 (principes) van het Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 en dat het aan deze artikels werd getoetst.
Die toetsing houdt in dat de voorgestelde maatregel:
(art. 3, Gemeentewegendecreet)
De structuur, de samenhang en toegankelijkheid van de gemeentewegen vrijwaren en verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Aangezien de verbinding doorheen het Kasteelpark, waarbij vanuit het ‘oud bos’ (kant ’s Gravenstraat) een verbinding wordt gemaakt met de Lindendreef een ook doorheen het nieuw aangeplante bos kan worden gewaad, beroept de aanvrager zich op art. 3,2° (de herwaardering en de bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak) om de huidige rooilijn aan te leggen binnen de perceelsgrenzen met het oog op het toegankelijk maken van de verbinding tussen de s'Gravenstraat en Lindendreef.
(art. 4, Gemeentewegendecreet)
Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeente grensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Decreet van 3 mei 2019 houdende gemeentewegen.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen om de gemeenteraad te laten beraadslagen over het aanleg van de gemeenteweg in het kasteelpark.
Het omgevingsdecreet, in bijzonder artikel 31 dat het volgende bepaalt:
§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
§ 2. Als het college van burgemeester en schepenen niet de bevoegde overheid is die in eerste aanleg over de aanvraag beslist, dan bezorgt de gemeente de beslissing van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg binnen zestig dagen na het verzoek aan de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15.
Het omgevingsdecreet, in het bijzonder artikel 47 dat het volgende bepaalt:
Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.
De toelichting bij bovengenoemd omgevingsdecreet en –besluit:
Artikel 47. Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning herneemt de welbekende regeling van de tussenkomst van de gemeenteraad over de zaak van de wegen. Voor alle duidelijkheid wordt ook hier herhaald:
Dat het College / de vergunningverlenende overheid voorstelt om te beraadslagen over de voorliggende zaak van de wegen voor de aanvraag van de omgevingsvergunning met referentie 2023022976, ingediend voor stedenbouwkundige handelingen voor gronden gelegen op twee verschillende percelen in het Kasteelpark, gelegen aan de ’s Gravenstraat, die de gemeente recent heeft aangekocht. Het voorste perceel, afdeling 1, sectie F, nr. 304D2 en het achterste perceel, afdeling 1, sectie F, nr. 303.
Artikel 1 - Keurt voorliggende beslissing over de aanleg, wijziging, verplaatsing van een gemeenteweg goed, in het kader van de omgevingsvergunning met referentie 2023022976, ingediend voor stedenbouwkundige handelingen voor gronden gelegen op twee verschillende percelen in het Kasteelpark gelegen aan de 's Gravenstraat, m.n. afdeling 1, sectie F, nr. 304D2 en nr. 303.
Artikel 2 - Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens art. 31/1 van het Omgevingsdecreet.
E-mail ontvangen van notaris Verschueren aangaande de overdracht van percelen door de gemeente Nazareth aan Veneco.
Een perceel grond (met als kadastrale aard openbaar domein zonder toekenning van kadastrale nummers) gelegen nabij de Prijkelstraat, met een oppervlakte volgens het hierna vermelde opmetingsplan van drieënveertig centiaren (43ca), gekend onder het gereserveerde nieuwe perceelidentificatie nummersectie 44048 A 491 B P0000.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De hiervoor beschreven onroerende goederen worden kosteloos afgestaan zonder beding van prijs onder de gewone rechtsvoorwaarden, vrij van alle voorrechten en hypotheken, in volle eigendom, genot en gebruik met waarborg tegen alle stoornis, uitwinning of beletsel aan en in het voordeel van de 'Intergemeentelijke vereniging Veneco'.
Artikel 1 - Keurt de ontwerpakte van afstand en opmetingsplan, opgemaakt door notariskantoor Verschueren, 's Gravenstraat 193, inzake de kosteloze overdracht van de gemeente Nazareth aan de intergemeentelijke vereniging Veneco voor gronden gelegen in De Prijkels, goed.
Artikel 2 - De burgemeester en de algemeen directeur worden aangesteld om de akte te ondertekenen.
Het lokaal bestuur Nazareth en lokaal bestuur Gavere vroegen in een overleg met Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) op maandag 12 december voor maatregelen ter hoogte van het kruispunt N35 x Steenweg Deinze met N60 Deinse Baan.
In het halfjaarlijks overleg tussen lokaal bestuur Nazareth en AWV, gaf AWV aan ondanks de toenemende mobiliteitsproblemen geen plannen te hebben op korte termijn voor de aanpak van het kruispunt N35 x N60.
Het Agentschap Wegen en Verkeer is wegbeheerder van de N35 Steenweg Deinze en de N60 Gentse Baan.
Al jaren worden de fileproblemen op de N35 Steenweg Deinze en de Stationsstraat (grondgebied Gavere) alsmaar groter. Het verkeer maakt daarom steeds meer gebruik van sluipwegen die hinder op het lokale wegennet met zich meebrengen. De verwachting is dat de intensiteiten op de N60, maar ook op N35 nog zullen toenemen in lijn met de visie van het regionale mobiliteitsplan van de vervoerregio Gent en de wegencategorisering van de N35 en N60. De doorstroming van de N60 lijkt ter hoogte van dit kruispunt wel ok te zijn en een mogelijke stijging te kunnen opvangen. Voor de N35 is een verdere toename van het verkeer zonder ingrijpende maatregelen op dit kruispunt problematisch.
In het kader van de herziening van het mobiliteitsplan Nazareth, kwam ook naar boven dat inwoners heel veel problemen ervaren met sluipverkeer, waardoor de leefbaarheid en verkeersveiligheid afneemt.
In het halfjaarlijks overleg met AWV werd dan ook gepeild naar stand van zaken van de aanpak van het kruispunt N35 x N60.
De conclusie was daarbij het volgende:
'Gezien er geen optimalisaties aan de lichtenregeling mogelijk zijn, is de enige oplossing het bijkomend voorzien van capaciteit. AWV voorziet dit echter niet op korte termijn. Nazareth blijft echter in overeenstemming met de nieuwe wegencategorisering voorstander dat een aanpak van dit kruispunt hoog op de prioriteitenlijst komt te staan binnen de vervoerregio Gent.'
Het kan niet alleen de verantwoordelijkheid zijn van het lokaal bestuur om op alle aantakkende wegen van gewestwegen maatregelen te nemen om ervoor te zorgen dat het verkeer in de alsmaar groeiende file op de N35 zal blijven staan.
Het lokaal bestuur kan echter zelf geen maatregelen treffen voor dit kruispunt en is daarbij afhankelijk van de wegbeheerder AWV.
Tenslotte is het niet aanpakken van dit kruispunt tegenstrijdig met de visie en doelstellingen vanuit het regionale mobiliteitsplan van de vervoerregio Gent. Het kruispunt N35 x N60 is daarbij een prioritair kruispunt in lijn met de visie van wegencategorisering en mobiliteitskamers.
Het lokaal bestuur wil dan ook oproepen bij de Minister van Mobiliteit en het Agentschap Wegen en Verkeer om prioriteit te geven aan de aanpak van het kruispunt N35 Steenweg Deinze x N60 Gentse Baan.
Raadslid Van Poucke stelt dat het goed is dat Gavere betrokken wordt. Zijn er verderop nog lokale besturen betrokken?
Schepen Schaubroeck antwoordt dat er van E17 naar Gent een lagere prioriteit is van de N60. Het gaat vooral over de zijtak N35.
Artikel 1 - Vraagt de Vlaamse Minister van Mobiliteit en het Agentschap Wegen en Verkeer om het kruispunt N35 Steenweg Deinze x N60 Gentse Baan opnieuw aan te pakken in functie van een vlottere doorstroming van het verkeer op de N35 Steenweg Deinze.
Artikel 2 - Vraagt aan de gemeenteraad van Gavere en de deputatie van Oost-Vlaanderen om deze oproep te ondersteunen.
Artikel 3 - Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
De politiezone Schelde-Leie neemt haar intrek in een nieuw politiecommissariaat op 13 juni 2023. Het commissariaat en het parkeerterrein is voorzien van zichtbare vaste camerabewaking zoals toegestaan overeenkomstig artikel 25/3, §1, 1° WPA. Omdat de politie beheerder is van de besloten plaats is de toestemming van de gemeenteraad in principe niet vereist.
Evenwel werden er ook camera’s voorzien die de buitenzijde van het gebouw bewaken. Een stuk van de openbare weg valt daardoor ook binnen het filmbereik van deze camera’s. Dit kwalificeert onder een niet-besloten plaats waarvoor de toestemming van de gemeenteraad wel vereist is.
De vernoemde vaste camera’s kunnen als technisch hulpmiddel en als onderdeel van een groter pakket aan maatregelen, de politiezone ondersteunen in haar kernopdrachten. De korpschef acht het dan ook opportuun de camera’s zo efficiënt mogelijk in te zetten.
Voor de doeleinden van bestuurlijke en gerechtelijke politie, worden de camera’s ingezet conform de voorwaarden zoals bepaald in de WPA en met respect voor de beperkingen gesteld in art. 25/3, §2 en §3 WPA en de beginselen en verplichtingen inzake gegevensbescherming zoals bepaald in de wetgeving terzake.
Art. 25/4, §1, 1° WPA bepaalt dat de gemeenteraad voorafgaandelijk principiële toestemming moet verlenen om aan de politiediensten toe te laten camera’s te gebruiken op het grondgebied dat onder zijn bevoegdheid valt. De toestemmingsaanvraag van de korpschef aan de gemeenteraad dient daarbij:
De korpschef wilt met zijn toestemmingsaanvraag de leden van de gemeenteraad transparant en volledig informeren van de huidige stand van zaken van de (beoogde) inzet van camera’s door de politiezone zodat zij met kennis van zaken hun democratische rol kunnen vervullen bij de afweging van het al dan niet verlenen van hun geïnformeerde toestemming. De toestemmingsaanvraag bevat dan ook alle vereiste punten, zoals hierboven omschreven.
Dat de politiezone de camera’s zal plaatsen en de beelden ervan zal gebruiken overeenkomstig de toepasselijke bepalingen in de WPA en de wetgeving inzake gegevensbescherming.
De uitgebreide toestemmingsaanvraag van de korpschef.
Het Europees Verdrag ter bescherming van de Rechten van de Mens en fundamentele vrijheden.
De Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (AVG).
De Richtlijn (EU) 2016/680 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door bevoegde autoriteiten met het oog op de voorkoming, het onderzoek, de opsporing en de vervolging van strafbare feiten of de tenuitvoerlegging van straffen, en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Kaderbesluit 2008/977/JBZ van de Raad.
Wet van 5 augustus 1992 (Art. 25/3 ev.) op het politieambt en de uitvoeringsbesluiten ter zake.
Wet van 21 maart 2018 tot wijziging van de wet op het politieambt om het gebruik van camera’s door de politiediensten te regelen, tot wijziging van de wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s, tot wijziging van de wet van 30 november 1998 houdende regeling van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten en tot wijziging van de wet van 2 oktober 2017 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid.
Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.
Artikel 2, §2 van het Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur.
Artikel 25/4 Wet op het politieambt bepaalt dat de gemeenteraad voorafgaandelijk een principiële toestemming moet verlenen om de politiediensten camera’s te laten gebruiken overeenkomstig art. 25/3. De korpschef vraagt de toestemming aan de gemeenteraad.
Artikel 285 t.e.m. 286 Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur
Artikel 1 - Verleent principiële toestemming aan politiezone Schelde-Leie om op het grondgebied van de gemeente gebruik te maken van de zichtbare vaste camera’s van het politiecommissariaat, overeenkomstig de wettelijke bepalingen en overeenkomstig de gebruiksmodaliteiten zoals omschreven in de toestemmingsaanvraag.
Artikel 2 - Afschrift van deze beslissing over te maken aan de politiezone Schelde-Leie.
Sinds 1 september 2021 is Vlarema 8 van kracht. De wetgeving rond materialenbeheer is dermate verstrengd en legt de focus nog meer op hergebruik en recyclage. Ook de impact op afvalinzameling door gemeentediensten en bij evenementen is significant.
Vlarema 8 geeft aanleiding tot belangrijke implicaties op de praktische wijze waarop het afval van gemeentediensten en van evenementen moet worden ingezameld en behandeld. De doelstelling is een scheidingspercentage van 77,5% voor recyclage behalen.
In Vlarema 8 gaat het onder meer over het sorteergedrag van bedrijven en toezicht op de afvalinzamelaars.
Dit laatste is van belang voor IVM omwille van de acceptatie op de afvalenergiecentrale (AEC). IVM heeft enkel een erkenning voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval. Bedrijfsafval mag door IVM niet worden ingezameld, noch worden verwerkt.
Wat is te beschouwen al 'gemeentelijk' bedrijfsafval en wat niet?
1. Afval afkomstig van (grote) evenementen buiten de CC's/sportsite
Bijvoorbeeld: KLJ-/KSA-evenementen, Winterland,...
Deze evenementen creëren meer afval dan 180 l (3 x 60 l-zakken) PMD en/of restafval. Dit afval kan niet meer worden meegegeven met de aan huis inzameling.
Dit afval kan afgevoerd worden via 2 kanalen:
Door evenementen zelf te laten instaan voor de organisatie en betaling van hun afval, zullen zij ook gestimuleerd worden om maximaal te sorteren en de hoeveelheid afval zoveel mogelijk te beperken.
Om het sorteren van GFT mogelijk te maken bij vb. sportevents, nemen we ook de huur van een gft-container op in het retributiereglement.
2. Afval afkomstig van de CC's, de sportsite, de gemeentescholen en site gemeentehuis/bib/sociaal huis
Op deze locaties wordt 2-wekelijks meer dan 180 l (3 x 60 l-zakken) PMD en/of restafval achter gelaten. Dit afval kan niet meer worden meegegeven met de aan huis inzameling.
Voorstel is om op volgende locaties rolcontainers te plaatsen:
3. Afvalzakken
Het afval dat in de rolcontainers wordt ingezameld, moet steeds verpakt worden in doorzichtige zakken, dit om controle op de aanvaardingsregels mogelijk te maken. Deze zullen dus ook moeten aangekocht worden.
4. Retributies
Om de organisatoren van evenementen deels mee te laten betalen voor de kosten verbonden aan de afvalinzameling en -verwerking t.h.v. de CC's, technische loods en de sportsite, is het voorstel om de afvalzakken betalend te maken. Indien we uitgaan dat er max. 16 zakken van 60 l of 8 zakken van 115 l gaan in een restafvalcontainer van 1.100 l, bedraagt de reële kostprijs per zak (incl. huur en transport container en verwerking afval):
5. Aanvulling retributiereglement in functie van feestelijkheden:
Aangezien er een toevoeging vereist is in het retributiereglement nemen we graag het moment om een aanvulling te doen.
De comités die buurtfeesten en speelstraten organiseren gaven de feedback dat het kunnen huren van partytafels op locatie (buiten de cc's) interessant zou zijn.
Om die reden voegen we partytafels op locatie toe aan het retributiereglement, voor een verhuurprijs van € 10.
Partytafels die ter beschikking zijn in de cc's behoren tot die infrastructuur en zijn gratis te gebruiken in de zalen.
Artikel 1 - Keurt de aanpassing van het algemeen retributiereglement in functie van afvalinzameling en feestelijkheden goed:
Artikel 2 - Deze retributies vervangen de reeds voorziene retributies in het algemeen retributiereglement.
Jaarrekening 2022 ontvangen van Cultuurregio Leie Schelde, alsook het jaarverslag, verslag van de revisor, memorie van toelichting en tussentijds rapport voor de bovenlokale cultuurwerking.
Kennisname door het College in zitting van 26 april 2023.
Artikel 404, § 5 van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 1 - Keurt de jaarrekening 2022 en het jaarverslag van Cultuurregio Leie Schelde goed.
Artikel 2 - Afschrift van deze beslissing per mail over te maken aan Cultuurregio Leie Schelde (jolien@cultuurregioschelde.be)
De Interlokale Vereniging Burensportdienst Leiestreek, met als deelnemende gemeenten Aalter, Deinze, De Pinte, Gavere, Nazareth, St. Martens Latem en Zulte zijn sinds 27 oktober 1992 werkzaam als een feitelijke vereniging met ondersteuning door Sport Vlaanderen voor haar specifieke bevoegdheden.
In de overeenkomst staat dat de rekening van de Interlokale Vereniging jaarlijks ter goedkeuring voorgelegd moet worden aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten.
Dat naast de rekening ook het jaarverslag ter goedkeuring moet worden voorgelegd.
De algemene vergadering van het beheerscomité keurde op 14 maart 2023 de rekening 2022 en jaarverslag voorlopig goed.
De jaarrekening en het jaarverslag zijn pas goedgekeurd indien de gewone meerderheid van de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten ze goedkeurt.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, met in bijzonder de artikelen 392 tot 395 houdende de intergemeentelijke samenwerking
Gemeenteraadsbeslissing van 11 oktober 2004 houdende de goedkeuring van de oprichting en de overeenkomst van de Interlokale Vereniging 'Burensportdienst Leiestreek'.
Actuele statuten van de Interlokale Vereniging Burensportdienst Leiestreek, goedgekeurd in 2019.
Artikel 1 - Keurt de jaarrekening en het jaarverslag 2022 van de Interlokale Vereniging Burensportdienst Leiestreek goed.
Nihil.
Raadslid De Jans Anja vraagt naar een plan voor herinschakeling van de straatverlichting. Er is een studie gevraagd bij Fluvius.
Raadslid De Jans Anja vraagt naar de werking naar de jeugdraad. Er zouden vertegenwoordigers het woord ontnomen zijn. Verschillende jeugdraden is dit het geval. Na te vragen bij de jeugdconsulent.
Raadslid Van Poucke Simon vraagt naar het gras op kruispunt N35 - Warandestraat.
Raadslid Tolpe Peter vraagt naar de handhavers van het zwerfvuil. De handhavers hebben zich niet goed uitgedrukt. Er blijkt ook een boete te zijn gegeven voor minder dan 3 zakjes bij te hebben. Na te vragen.
Raadslid Dhaenens Frank vraagt naar de petitie van Gaversepontweg. Stand van zaken. Burgemeester stelt dat er nagevraagd is bij de politie over een oplossing. CBS zal een proefopstelling doen voor plaatselijke verkeer. Politie is daar geen voorstander van.
Nihil.
Namens Gemeenteraad,
Steven Van de Velde
algemeen directeur
Dirk Le Roy
voorzitter