Terug
Gepubliceerd op 06/02/2023

Notulen  OCMW-raad

ma 19/12/2022 - 21:00 Raadzaal
Aanwezig: Dirk Le Roy, voorzitter
Danny Claeys, burgemeester
Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, schepenen
Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Walter Leenders, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, raadsleden
Steven Van de Velde, algemeen directeur
Verontschuldigd: Femke Colenbie, Peter Tolpe, raadsleden
  • Openbaar

    • Goedkeuren notulen

      • Zittingsverslag van 28 november 2022. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Het zittingsverslag van de OCMW-raad van 28 november 2022.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Walter Leenders, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Walter Leenders, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Het zittingsverslag van 28 november 2022 wordt goedgekeurd.

    • Algemene financiering

      • Meerjarenplanaanpassing 2023/0 - deel OCMW. Vaststelling.

        Aanleiding

        Meerjarenplanaanpassing 2023/0 van de Gemeente en OCMW Nazareth bestaande uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting bij de financiële nota.

        Juridische overwegingen

        Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zijn latere wijzigingen en zijn uitvoeringsbesluiten.
        Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, zoals aangepast tot op heden.
        Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, zoals aangepast tot op heden.
        Voorstel van het College van burgemeester en schepenen en het Vast Bureau van 5 december 2022 ter agendering van de Meerjarenplanaanpassing 2023/0 gemeente en OCMW Nazareth op de gemeenteraad en OCMW-raad, van 19 december 2022.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Walter Leenders, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Anja De Jans, Walter Leenders, Peter Vermaerke, Luc Goesaert
        Onthouders: Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels
        Resultaat: Met 13 stemmen voor, 6 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1 – Stelt vast het OCMW deel van de Meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (versie 2023/0), Gemeente en OCMW, zoals in bijlage toegevoegd. Deze bevat aangepaste kredieten voor het lopende jaar 2022 en de beginkredieten voor 2023.

        Artikel 2 - Afschrift van deze beslissing wordt, samen met de beleidsrapporten, verstuurd via het Digitaal Loket Mijn Binnenland binnen de 20 dagen.

    • Welzijn

      • Reglement en aanvraagformulier voor de lokale mantelzorgpremie. Wijziging. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Algemene herwerking van het reglement en het aanvraagformulier van de lokale mantelzorgpremie.

        Ontwerp van een bijhorende engagementsverklaring.

        Context / feiten / argumenten

        Aanpassingen reglement mantelzorgpremie:

        - Artikel 1: 

        Deze mantelzorgpremie dient als stimulans voor het uitbouwen van een netwerk van toekomstige mantelzorgers.

        Motivatie: De mantelzorgpremie moet ook een stimulans kunnen zijn voor personen die nog geen mantelzorgers hebben en bijv. enkel beroep kunnen doen op thuiszorgdiensten, buren, kennissen...

        -          We merken op dat deze personen vaak weerstand ondervinden om het aanvraagformulier te ondertekenen uit angst voor bijhorende verplichtingen.

        -          Daarnaast kan de mantelzorgpremie drempelverlagend werken om hulp te vragen aan kennissen, buren… gezien de zorgbehoevende zo de mogelijkheid krijgt om een wederdienst te bieden.

        - Artikel 2:

        3° De evaluatie van de zorgbehoevendheid wordt vastgesteld door middel van bestaande attesten:

        • < 21 jaar

        ▪  attest van de zorgtoeslag voor kinderen met een specifieke ondersteuningsnood EN bijkomend minstens 4 punten op pijler 1 of minstens 6 punten op de 3 pijlers samen.

        ▪  of attest van de Intersectorale toegangspoort, een dienst van het Agentschap Opgroeien (Jeugdhulp) dat je een Persoonlijk Assistentiebudget (PAB) ontvangt.

        ▪  of attest van de zorgkas dat je een BasisOndersteuningsBudget (BOB) krijgt

        ▪  of attest van jouw kinderbijslagfonds dat je een ondersteuningstoeslag ontvangt.

         Motivatie: 

        ▪  attest van de zorgtoeslag voor kinderen met een specifieke ondersteuningsnood EN bijkomend minstens 4 punten op pijler 1 of minstens 6 punten op de 3 pijlers samen.

        Sinds 2021 is de kinderbijslag een Vlaamse bevoegdheid geworden en is het niet langer de FOD Sociale Zekerheid die instaat voor de inschaling van de verhoogde kinderbijslag. Bijgevolg veranderde de naam naar ‘zorgtoeslag’ i.p.v. verhoogde kinderbijslag & is het Kind & Gezin die instaat voor de inschaling. De puntenverdeling werd wel behouden. 

        ▪  of attest van de Intersectorale toegangspoort, een dienst van het Agentschap Opgroeien (Jeugdhulp) dat je een Persoonlijk Assistentiebudget (PAB) ontvangt.

        Deze voorwaarde stond enkel in art. 5 van dit reglement, maar was nog niet opgenomen in deze lijst van de evaluatie van de zorgbehoevendheid. Een PAB kan enkel verkregen worden tot 21 jaar, deze wordt niet uitbetaald door het VAPH maar door het Agentschap Opgroeien

        ▪  of attest van de zorgkas dat je een BasisOndersteuningsBudget (BOB) ontvangt.

        ▪  of attest van jouw kinderbijslagfonds dat je een ondersteuningstoeslag ontvangt.

        Dit budget heet niet meer budget rechtstreeks toegankelijk hulp, maar is veranderd van naam naar basisondersteuningsbudget. Vanaf 01/01/2023 wijzigt deze naam voor nieuwe aanvragen naar ondersteuningstoeslag en wordt dit uitbetaald door de kinderbijslagfondsen.

        • < 65 jaar
        1. Een blijvende invaliditeit van 50% of meer vastgesteld door de FOD Sociale Zekerheid

        Motivatie: Mensen kunnen een erkenning van hun handicap aanvragen bij de FOD Sociale Zekerheid waar er dan een totaalscore aan wordt toegekend. Bijkomend kan er echter nog een blijvende invaliditeit worden vastgesteld bijv. voor mensen die 90% blind zijn, oorlogsinvaliden of één van de onderste/bovenste ledematen volledig/gedeeltelijk zijn verloren. Deze erkenning wordt zelden toegekend gezien de strenge voorwaarden hiervoor, maar onlangs hadden we wel een cliënt die enkel op basis van dit attest recht had op de mantelzorgpremie. Budgettair verwachten we wel geen grote impact.

        ▪  of attest FOD Sociale Zekerheid: 12 tot en met 18 punten

        ▪  of attest van de zorgkas dat je een BasisOndersteuningsBudget (BOB) krijgt.

        ▪  of attest van het VAPH dat je een Persoonsvolgend Budget (PVB) krijgt.

        Motivatie: Deze voorwaarden stonden enkel in art. 5 van dit reglement, maar waren nog niet opgenomen in deze lijst van de evaluatie van de zorgbehoevendheid.

        5° Bij verblijf van de zorgbehoevende in een instelling (in het weekend thuiswonend) is er recht op de helft van de premie per maand. Dit wordt vastgesteld door een schriftelijke verklaring van de instelling.

        Motivatie: Het begrip instelling dekt een ruimere lading van de doelgroep: zowel jongeren als volwassenen kunnen hier verblijven en in het weekend thuis wonen. De formulering ‘helft van de premie per maand’ is overgenomen van art. 5 van dit reglement.

        - Artikel 3

        5° Indien er nog geen mantelzorger is op het moment van de aanvraag, ondertekent de zorgbehoevende een engagementsverklaring dat de mantelzorgpremie zal aangewend worden voor de uitbouw van het netwerk van toekomstige mantelzorgers. Deze verklaring wordt bevestigd in een sociaal verslag door een maatschappelijk werker.

        Motivatie: Zie motivatie art. 1 van dit reglement.

        - Artikel 4

        8° De toekenning van de premie wordt om de 2 jaar herzien voor personen zonder erkenning zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden. Voor personen die wel een erkenning zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden hebben, volgen we de toekenningsperiode die door de zorgkas beslist werd.

        Motivatie: Een standaard toekenning van 2 jaar is moeilijk voor mensen die een erkenning zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden krijgen, want zij krijgen soms maar een erkenning voor enkele maanden. Daarom volgen wij in voorkomend geval de toekenningsperiode van de zorgkas en bevragen wij elk kwartaal bij de bevoegde instanties of deze erkenning nog steeds loopt.  

        - Artikel 5

        1° De mantelzorgpremie bedraagt:

        • Je krijgt een Basisondersteuningsbudget (BOB) of ondersteuningstoeslag
        • Je krijgt een persoonlijk assistentiebudget van de Intersectorale Toegangspoort (bij <21 jaar)

        -      De helft van de premie per maand als de zorgbehoevende in een instelling verblijft, maar in het weekend naar huis gaat

        Motivatie: Zie artikel 2 3° en 5°.

        Aanpassingen aanvraagformulier mantelzorgpremie:

        Inlichtingen betreffende de zorgbehoevende:

        Thuiswonend:  ja        nee

        In het weekend thuis:  ja         nee

        Motivatie: Volgend op de aanpassingen in het reglement (art. 2 & art. 5), is sneller duidelijker welk bedrag van de mantelzorgpremie dient te worden toegekend.

        Bij te voegen attesten/informatie:

        < 21 jaar

        □ attest van de zorgtoeslag voor kinderen met een specifieke ondersteuningsbehoefte EN    bijkomend minstens 4 punten op pijler 1 of minstens 6 punten op de 3 pijlers samen

        □ of attest van de  Intersectorale toegangspoort, een dienst van het Agentschap Opgroeien (Jeugdhulp) van de Vlaamse overheid dat je een Persoonlijk Assistentiebudget (PAB) ontvangt.

        □ of attest van de zorgkas dat je een Basisondersteuningsbudget (BOB) ontvangt.

        □ of attest van jouw kinderbijslagfonds dat je een ondersteuningstoeslag ontvangt.

        Motivatie: Zie motivatie art. 2 3° van het reglement.

        < 65 jaar

        □ Een blijvende invaliditeit van 50% of meer vastgesteld door de FOD Sociale Zekerheid

        □ of attest FOD Sociale Zekerheid 12 tot en met 18 punten

        □ of attest van de zorgkas dat je een Basisondersteuningsbudget (BOB) ontvangt.

        □ of attest van het VAPH dat je een Persoonsvolgend Budget (PVB) krijgt.

        Motivatie: Zie motivatie art. 2 3° van het reglement.

        ▪ Instelling: 

        □ attest verblijf in instelling 

        Naam en adres instelling: …

        Motivatie: Zie motivatie art. 2 5° van het reglement.

        Wijzigingen:

        Contactpersoon bij wijzigingen 

        Verwantschap met zorgbehoevende:…

        Naam en voornaam:…

        Rijksregisternummer:…

        Adres:…

        Telefoonnummer: …     GSM:…

        Mailadres: …

        Motivatie: Bij stopzetting mantelzorgpremie t.g.v. overlijden of opname woonzorgcentrum, worden de brieven nu automatisch geadresseerd aan degene die bij aanvraag is opgegeven als mantelzorger. Het is echter niet altijd zeker dat deze persoon ook alle financiële zaken van de zorgbehoevende opvolgt of dat de onderlinge relaties niet wijzigen met tijd, dus lijkt het ons beter om hier apart naar te vragen zodat de juiste persoon de beslissing ontvangt. Deze persoon kan gedurende de toekenning van de mantelzorgpremie uiteraard nog gewijzigd worden.

        Opmaak engagementsverklaring mantelzorgpremie:

        Gezien het op dit moment maar af en toe voorkomt dat zorgbehoevenden de mantelzorgpremie willen aanwenden voor de uitbouw van een netwerk van toekomstige mantelzorgers, opteren we voor een aparte engagementsverklaring zodat we deze enkel hoeven te laten ondertekenen in voorkomend geval.

        Opmerking:

        Na goedkeuring van de aanpassingen aan het reglement en het aanvraagformulier op het vast bureau en het positief advies door het BCSD, werden we op de hoogte gebracht van de wijziging betreffende het Basisondersteuningsbudget (BOB). De naam van dit budget wijzigt, voor aanvragen vanaf 1/1/2023, naar "Ondersteuningstoeslag" en zal worden uitbetaald door de kinderbijslagfondsen. Deze wijziging werd verwerkt in bovenstaande motivering en in het reglement en het aanvraagformulier in bijlage bij dit agendapunt.

        Juridische overwegingen

        Reglement en aanvraagformulier gemeentelijke mantelzorgpremie goedgekeurd op de raad voor maatschappelijk welzijn op 03 juni 2008 en latere aanpassingen:

        • gecoördineerd na raadsbeslissing op 03 maart 2009
        • aangepast na raadsbeslissing op 10 januari 2012
        • aangepast na raadsbeslissing op 04 maart  2019
        • aangepast na raadsbeslissing op 22 juni 2020
        • aangepast na raadsbeslissing op 13 december 2021
        • aanpassing goedgekeurd mits aanpassing door het vast bureau op 21 november 2022.
        • aanpassing positief geadviseerd door BCSD op 29 november 2022
        Financiële impact

        Deze beslissing zal mogelijks een minimale financiële impact hebben op het goedgekeurd meerjarenplan. Een wijziging van het meerjarenplan dringt zich niet op.

         

        Tussenkomsten raadsleden

        Raadslid Vanheel Daan vraagt of er ook informatie verspreiding is voor mantelzorger via een netwerk-steunpunt?

        Schepen De Gussem stelt dat dit wordt opgenomen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Walter Leenders, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Anja De Jans, Walter Leenders, Peter Vermaerke, Luc Goesaert
        Onthouders: Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels
        Resultaat: Met 13 stemmen voor, 6 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1 - Keurt de voorgestelde aanpassingen aan het reglement en aanvraagformulier en aan de engagementsverklaring betreffende de aanvraag voor een lokale mantelzorgpremie goed.

    • Varia

      • Mondelinge vragen inwoners m.b.t. de in openbare zitting behandelde punten.

        Besluit

        Nihil.

      • Mondelinge vragen raadsleden.

        Besluit

        Nihil.

      • Mededelingen van de voorzitter.

        Besluit

        Nihil.

Namens OCMW-raad,

Steven Van de Velde
algemeen directeur

Dirk Le Roy
voorzitter