Het zittingsverslag van 27 mei 2024, dat ten minste 8 dagen vóór de vergadering op het gemeentesecretariaat ter beschikking gehouden is van de raadsleden.
Artikel 1 - Het zittingsverslag van 27 mei 2024 wordt goedgekeurd, mits voorgestelde aanpassing.
Naar aanleiding van de fusie van Nazareth en De Pinte vanaf 1 januari 2025 is het noodzakelijk om de huidige organogrammen van de gemeenten en OCMW's te implementeren in de nieuwe organisatiestructuur.
Deze implementatie geeft zekerheid aan de medewerkers en zorgt ervoor dat alle medewerkers in samengevoegde team kunnen aan het werk blijven
De huidige implementatie laat ook toe dat er op korte termijn (1 juli 24 tot begin 2025) reeds bestaande vacatures kunnen worden ingevuld via interne mobiliteit.
Grotere wijzigingen in het organogram komen pas aan bod begin 2025 als de nieuwe gemeenteraad het nieuwe organogram definitief goed zal keuren.
Samen met de externe partner Möbius werd een nieuwe organisatiestructuur opgemaakt waarbinnen nu alle bestaande functies en enkele nieuwe functies worden geïmplementeerd.
De toewijzingen gebeuren vanuit de bestaande toestand van beide besturen op vandaag.
De functies krijgen een uniforme naam en worden opnieuw gewogen. Dit alles vanuit de bestaande toestand
De mogelijk openstaande functies zullen worden vacant verklaard intern.
Medewerkers kunnen zo nieuwe teams maken in het kader van de nieuwe gemeente. Samen kan de werking van de teams, de optimalisering van de dienstverlening en de optimalisering van de processen verder worden uitgewerkt.
Ondertussen zullen de teams ook samen worden gehuisvest.
Artikel 161 van decreet lokaal bestuur stelt dat de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn bevoegd zijn
Deze implementatie wijzigt niets fundamenteels aan de bestaande functies en zorgt voor duidelijkheid bij de personeelsleden over hun tewerkstelling en plaats in het nieuwe lokaal bestuur.
De nieuwe gemeenteraad moet in de eerste helft van 2025 hierover een nieuwe beslissing nemen.
De huidig voorzien personeelsbudgetten zijn voldoende voor deze implementatie.
Raadslid Vanheel Daan vraagt naar het impact van organogram op budget? We voegen toe dat het een ontwerp betreft om ons nog niet te binden.
Artikel 1 - Keurt de implementatie van de bestaande organogrammen goed binnen het ontwerp van de nieuwe organisatiestructuur en het ontwerp van het nieuwe functiehuis.
Naar aanleiding van de fusie Nazareth-De Pinte moeten straten een nieuwe naam krijgen en/of hernummerd worden. Met uitzondering van de Heerweg (die Heirweg wordt), is besloten om een inspraaktraject op te starten om de straten te hernoemen.
Participatietraject nieuwe straatnamen
In februari - maart 2024 konden alle inwoners en buurtcomités een voorstel indienen. In totaal kwamen er 303 suggesties binnen.
Over deze suggesties is er
Op het fusiecollege van 6 mei 2024 is de stemprocedure goedgekeurd, evenals de lijst met voorstellen die ter stemming aan inwoners werd voorgelegd. In de periode van 8 mei (uitsturen brieven) tot en met 26 mei 2024 kon er gestemd worden:
We kenden een mooie respons met 69% van de respondenten van Nazareth en De Pinte die gereageerd hebben.
Op basis van de bevraging bij inwoners stellen we volgende nieuwe straatnamen voor:
Decreet bescherming namen van openbare wegen en pleinen dd. 28/1/1977
Omzendbrief van 24 september 2020 m.b.t. de richtlijnen en aanbevelingen voor het vaststellen en toekennen van een adres en huisnummer (Best-Address).
Gemeenteraadsbeslissing van de gemeente Nazareth van 29 januari 2024 m.b.t. wijzigen straatnamen n.a.v. fusiegemeente Nazareth-De Pinte op grondgebied Nazareth
Gemeenteraadsbeslissing van de gemeente De Pinte van 5 februari 2024 m.b.t. wijzigen straatnamen n.a.v. fusiegemeente Nazareth-De Pinte op grondgebied De Pinte
De kosten verbonden met de straatnaamswijzigingen (aanpassingen straatnaamborden en dergelijke) zijn voorzien in het goedgekeurd MJPA 2024 (actie PE3-01-04)
Raadslid Van herzeele Christiaan vraagt om Boeregemsesteenweg of Boeregemsepontweg te overwegen, om zo Boeregem te behouden.
Artikel 1 - Neemt kennis van de stemresultaten voor nieuwe straatnamen n.a.v. fusie Nazareth-De Pinte.
Artikel 2 - Keurt volgende straatnamen principieel goed:
Artikel 3 - Keurt de voorgestelde hernummeringen in onderstaande straten principieel goed:
Artikel 4 - De inwoners en de eigenaars van de betrokken straten en/of hernummeringen aan te schrijven en de betrokkenen minimaal 30 dagen te geven om opmerkingen en bezwaren in te dienen.
Artikel 5 - De nieuwe straatnamen en/of hernummering definitief te laten bekrachtigen in de gemeenteraad van september 2024.
Wijziging van het algemeen retributiereglement in functie van de start van Regiobib Leie Schelde.
Detail aanpassingen retributiereglement:
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en zijn latere wijzigingen, m.b. art. 40.
Het algemeen retributiereglement van de gemeente Nazareth, goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 maart 2022 en laatst gewijzigd in de gemeenteraad van 29 januari 2024.
Artikel 1 - Keurt de aanpassing van het algemeen retributiereglement in functie van de start van Regiobib Leie Schelde, zoals toegevoegd in bijlage, goed.
Artikel 2 - Dit retributiereglement wordt toegezonden aan de toezichthoudende overheid. Het retributiereglement wordt overeenkomstig artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur afgekondigd en bekendgemaakt.
Meerjarenplanaanpassing 2024/1 van het Autonoom Gemeentebedrijf Nazareth bestaande uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting bij de financiële nota, goedgekeurd door de Raad van Bestuur van 24 juni 2024 en nu ter goedkeuring voorliggend aan de gemeenteraad.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zijn latere wijzigingen en zijn uitvoeringsbesluiten, m. b. artikel 243.
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, zoals aangepast tot op heden.
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, zoals aangepast tot op heden.
Gemeenteraadsbesluit van 14 september 2015 betreffende de oprichting van het AG Nazareth en de goedkeuring van haar statuten.
Besluit van de Raad van Bestuur van 18 december 2023 met vaststelling van de Meerjarenplanaanpassing 2024/0.
Artikel 1 - Keurt de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (versie 2024/1) van het AG Nazareth, in bijlage toegevoegd, goed.
Artikel 2 - Afschrift van deze beraadslaging wordt, samen met de beleidsrapporten, verstuurd via het Digitaal Loket Mijn Binnenland binnen de 20 dagen.
Meerjarenplanaanpassing 2024/1 van de Gemeente en OCMW Nazareth bestaande uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting bij de financiële nota.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zijn latere wijzigingen en zijn uitvoeringsbesluiten
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, zoals aangepast tot op heden.
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, zoals aangepast tot op heden.
Artikel 1 – Keurt het OCMW deel van de Meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (versie 2024/1), Gemeente en OCMW, zoals in bijlage toegevoegd, goed.
Artikel 2 - Afschrift van deze beslissing wordt, samen met de beleidsrapporten, verstuurd via het Digitaal Loket Mijn Binnenland binnen de 20 dagen.
Meerjarenplanaanpassing 2024/1 van de Gemeente en OCMW Nazareth bestaande uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting bij de financiële nota.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zijn latere wijzigingen en zijn uitvoeringsbesluiten
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, zoals aangepast tot op heden.
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, zoals aangepast tot op heden.
Artikel 1 – Keurt het Gemeente deel van de Meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (versie 2024/1), Gemeente en OCMW, zoals in bijlage toegevoegd, goed.
Artikel 2 - Afschrift van deze beslissing wordt, samen met de beleidsrapporten, verstuurd via het Digitaal Loket Mijn Binnenland binnen de 20 dagen.
De zoneraad van Hulpverleningszone Centrum heeft op 25 oktober 2023 de begroting voor het dienstjaar 2024 goedgekeurd. Voor Nazareth waren de in de begroting van de zone opgenomen dotaties als volgt:
Net als de vorige jaren wordt de initiële begroting van de hulpverleningszone bijgestuurd. Na de bespreking ervan in de begrotingscommissie op 29 mei 2024 keurde het college van de hulpverleningszone op 29 mei 2024 het ontwerp van de begrotingswijziging voor het dienstjaar 2024 goed.
Een belangrijke aanpassing van de begroting betreft het verwerken van het begrotingsresultaat van het vorig dienstjaar. Het begrotingsresultaat van 2023 van in totaal 2,9 miljoen euro wordt in deze budgetwijziging geristorneerd naar de verschillende gemeenten volgens het aandeel van iedere gemeente in dit resultaat, m.a.w. volgens de verdeelsleutel voor het jaar 2023. Het ristorno zal verwerkt worden via de uitgavenkredieten van de zone en staat bijgevolg los van de hieronder vermelde gewijzigde dotatie(s).
Een andere belangrijk element betreft de aanpassing van de personeelsbegroting. Naast de laatste prognose inzake de evolutie van de wedde-index werd het personeelskrediet grondig bijgestuurd inzake de verwachte bezetting en invulling van de huidige vacante plaatsen op de personeelsplanning. In totaal worden de personeelskredieten met 1,1 miljoen euro verlaagd. Net als in de huidige begroting wordt er rekening gehouden met het aantal VTE dat in dient is maar om diverse redenen (gedeeltelijk) onbetaald afwezig is.
Het totale investeringskrediet voor 2024 wordt in de voorliggende begrotingswijziging verhoogd. Globaal beschouwd verschuift een deel van het krediet voor aankopen van speciale voertuigen naar de kredieten voor aankopen van machines, interventiematerieel en uitrusting. De overige aanpassingen vinden we voornamelijk terug in het investeringsbudget voor ICT, waar het in de begroting opgenomen bedrag wordt opgetrokken. De bijsturing heeft betrekking op enerzijds de deelname van de zone aan een door de FOD Economie gesubsidieerd project inzake innovatieve 5G-toepassingen; anderzijds wordt het krediet voor ICT-investeringen bijgestuurd voor bijkomende ontwikkelingen en aanpassingen aan het huidige tijdsregistratiesysteem.
Bovenstaande aanpassingen hebben tot gevolg dat de gemeentelijke dotaties, dewelke als sluitpost van de begroting van de hulpverleningszone dienen, herberekend worden. Het gevolg is dat de gemeentelijke exploitatiedotaties dalen, en dat de investeringsdotaties beperkt stijgen. De bijdragen van de gemeenten voor de financiering van de pensioenen wijzigen niet.
De gewijzigde dotaties van de gemeenten aan de hulpverleningszone dienen goedgekeurd te worden door de gemeenteraad. In functie van het ontwerp van de begrotingswijziging en de door de gemeenten aanvaarde verdeelsleutel worden voor het jaar 2024 door Nazareth volgende dotaties toegekend aan de Hulpverleningszone Centrum:
De definitieve goedkeuring van de begrotingswijziging 2024 door de zoneraad is gepland op 26 juni 2024.
De goedkeuring van de toezichthoudende overheid is vereist opdat de begrotingswijziging uitvoerbaar zou zijn. Het bestuurlijk toezicht dient daarom een afschrift van de gemeenteraadsbesluiten betreffende de dotaties aan de zone te ontvangen om de begrotingswijziging voor het dienstjaar 2024 definitief te kunnen goedkeuren.
Een voor eensluidend verklaard afschrift van deze beslissing zal tevens worden overgemaakt aan de toezichthoudende overheid en aan de Hulpverleningszone Centrum.
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017, artikel 40, § 1-2.
Wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, artikelen 67 en 68.
Koninklijk Besluit van 19 april 2014 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de hulpverleningszones.
Artikel 1 - Keurt de gewijzigde dotatie voor het dienstjaar 2024 aan de Hulpverleningszone Centrum goed voor volgende bedragen:
Artikel 2 - Neemt kennis van het ongewijzigd blijven van de bijdrage voor de pensioenen van de zone.
Artikel 3 - Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de toezichthoudende overheid, t.a.v. Federale diensten van de gouverneur, Kalandeberg 1 te 9000 Gent en aan de Hulpverleningszone Centrum, Roggestraat 70 te 9000 Gent.
Jaarlijkse manifestatie ‘Brouwsels op straat’ georganiseerd door de vzw Vriendenkring Eke Dorp, die dit jaar doorgaat op zaterdag 31 augustus en zondag 1 september 2024.
Deze manifestatie verwachte tussen de 8.000 en 12.000 bezoekers op de twee vernoemde dagen en dit op de beperkte oppervlakte van de dorpskern in Eke met een aantal zijstraten.
De gemeentelijke veiligheidscel heeft voor deze activiteit een aantal risico's gedetecteerd, die van die aard zijn dat de opmaak van een BNIP wenselijk is.
Het voorontwerp van BNIP ‘Brouwsels op straat 2024’ werd voor nazicht en goedkeuring voorgelegd aan de leden van de gemeentelijke veiligheidscel op 6 juni 2024 en wordt aangepast aan de hand van de hierop geformuleerde opmerkingen.
Het KB van 16 februari 2006 betreffende de nood- en interventieplannen.
Er is geen financiële impact op het meerjarenplan.
Artikel 1 – Het BNIP ‘Brouwsels op straat 2024’ wordt aanvaard, zoals voorgelegd aan de leden van de gemeentelijke veiligheidscel op 6 juni 2024.
Artikel 2 – Het BNIP ‘Brouwsels op straat 2024’ zal ter kennisname worden voorgelegd aan de Provinciegouverneur van Oost-Vlaanderen.
Het herschilderen van de fietssuggestiestroken in onze gemeente werd eerder ingepland voor uitvoering in dienstjaar 2024. Dit dossier werd losgetrokken van de reguliere wegmarkeringen.
In het kader van de opdracht “Herschilderen/markeren van fietssuggestiestroken dienstjaar 2024” werd een bestek met nr. TECH2024-011 opgesteld door de dienst openbare werken.
De raming excl. btw overschrijdt de limiet van € 750.000,00 voor het gebruik van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking niet.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De wet van 17 juni 2013 houdende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van € 750.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 houdende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Artikel 56, § 3, 5° en 6° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en zijn uitvoeringsbesluiten.
De uitgave is voorzien in het meerjarenplan en leidt niet tot aanpassingen.
De uitgave van deze opdracht wordt geraamd op € 161.221,01 excl. btw of € 195.077,42 incl. btw (raming op basis van eenheidsprijzen uitvoering 2023 * 1.2).
De uitgave voor deze overheidsopdracht is voorzien op volgende artikelen:
De nodige verschuivingen worden doorgevoerd bij de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing.
Artikel 1 - Keurt het bestek met nr. TECH2024-011 en de raming goed voor de opdracht “Herschilderen/markeren van fietssuggestiestroken dienstjaar 2024”, opgesteld door de dienst openbare werken. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bijzonder bestek en zoals opgenomen in de algemene aannemingsvoorwaarden voor de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Artikel 2 - Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3 - Het college wordt gemachtigd tot verdere opvolging en gunning van bovengenoemd dossier.
De werken aan de Warandestraat x N437 ’s Gravenstraat zijn al enige tijd geleden uitgevoerd. We stellen echter vast dat er een belangrijke missing link is ter hoogte van het kruispunt voor wat betreft het oversteken van fietsers komende vanuit de Warandestraat richting Nazareth Dorp.
Er is op vandaag geen signalisatie, noch markering aanwezig voor fietsers om op een veilige manier over te steken.
Er is een stopstreep voor autoverkeer, maar niet voor fietsers.
Om fietsers vanuit Warandestraat naar Dorp te stimuleren is een bijkomende ingreep hier toch aangewezen. Het gaat toch dagelijks om heel wat fietsers die niet goed weten waar ze zich veilig kunnen/moeten opstellen om de weg over te steken.
AWV stelde in het voorjaar 2023 een OFOS-voor en verplaatsing oversteekplaats Warandestraat ifv opstelruimte, maar dit werd negatief geadviseerd door de politie wegens geen verkeerslichten aanwezig op dit kruispunt.
De Mobiliteitsraad van Nazareth gaf in de vergadering van 16 juni 2023 voorkeur aan een derde voetgangersoversteek ten zuiden van het kruispunt, waardoor op alle takken van het kruispunt een voetgangersoversteekplaats zou komen. Dit voorstel werd besproken in het periodiek overleg tussen AWV en lokaal bestuur Nazareth op 19 oktober 2023.
Conclusie:
AWV kan akkoord gaan met een derde voetgangersoversteekplaats aan dit kruispunt om de veiligheid te verbeteren. AWV plant de uitvoering hiervan in en stelt Nazareth voor uitvoering op de hoogte. De uitvoering is nog voorzien in 2024, maar moet voorafgegaan worden door een goedgekeurd aanvullend verkeersreglement.
Op 16 mei 2024 bezorgde AWV aan lokaal bestuur Nazareth het plan voor uitvoering, ter input van het aanvullend verkeersreglement.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het gemeentedecreet van 15 juli 2005.
De hierna voorziene maatregelen betreft een gewestweg.
Deze beslissing heeft geen impact op het goedgekeurde meerjarenplan. De uitvoering van de voetgangersoversteek en bijkomende signalisatie zal voorzien worden door AWV.
Artikel 1 - Keurt het aanvullend verkeersreglement betreffende het kruispunt Warandestraat x N437 's Gravenstraat voor de aanleg van de bijkomende oversteekplaats voor voetgangers (en fietsers) goed.
Artikel 1 - Dit agendapunt te verdagen.
Op de bestuursvergadering van 27 maart 2024 werd de jaarrekening 2023 en het revisoraal verslag van Cultuurregio Leie Schelde goedgekeurd. Conform onze statuten moet de jaarrekening ook ter goedkeuring worden geagendeerd op elke gemeenteraad van de aangesloten gemeentes. Daarom vindt u in bijlage de balans en jaarrekening 2023 van de cultuurregio, een memorie van toelichting, het revisoraal verslag en de notulen van de vergadering waarin deze werden goedgekeurd.
In die vergadering werd ook de verlenging van de projectvereniging IGS Cultuurregio Leie Schelde met één jaar, tot en met 2026, goedgekeurd. Vanuit Vlaanderen is aangestuurd op deze verlenging, conform het Decreet Bovenlokale Cultuur, om dit beleidsdomein te doen aansluiten met het Decreet Cultureel en Onroerend Erfgoed. De termijnen voor deze beide beleidsdomeinen, eveneens binnen de werking van de projectvereniging, lopen ook telkens tot en met 2026. Pas vanaf 2027 kunnen nieuwe beleidsperiodes aanvangen. Om onze statuten te kunnen aanpassen moet ook deze verlenging aan alle aangesloten gemeentes worden voorgelegd, zie brief in bijlage met daarin de context, aanleiding en voorstel van besluit.
Door de toekomstige decreetswijzigingen wordt de huidige beleidsperiode van de IGS’en bovenlokale cultuur door de Vlaamse Overheid verlengd met 1 jaar. Normaal startte de nieuwe beleidsperiode op 1 januari 2026. Dat wordt nu 1 januari 2027. IGS Cultuurregio Leie Schelde heeft, zoals de meerderheid van de IGS’en bovenlokale cultuur, de vorm van een projectvereniging (PV). Die heeft een looptijd van max 6 jaar. De PV IGS Cultuurregio Leie Schelde loopt af in 2025. Door de verlenging van de huidige beleidsperiode door Vlaanderen voor bovenlokale cultuur moet de looptijd vande PV ook worden verlengd. Zo is het IGS juridisch in orde. Wat noodzakelijk is om subsidies te ontvangen van de Vlaamse Overheid voor het extra jaar.
Het gaat om een verlenging met 1 jaar, dus tot en met 31 december 2026, van de huidige werking en dus de verdere uitvoering van de bestaande cultuurnota. Met de huidige lokale besturen is er al een consensus over de cultuurnota die in uitvoering is. De financiële bijdrage voor dit extra werkjaar is conform de andere werkjaren.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, deel 3, titel 3 betreffende de intergemeentelijke samenwerking in het bijzonder.
Het Vlaamse decreet Bovenlokale Cultuurwerking van 15 juni 2018.
De goedkeuring van de statuten van de projectvereniging Cultuurregio Leie Schelde door de Raad van Bestuur op 9 juli 2019, artikel 5: Duur van de projectvereniging.
Raadslid van Vanheel Daan vraagt of er ook een aanpassing nodig is in kader van de fusie?
Artikel 1 - Keurt de jaarrekening 2023 en het revisoraal verslag van Cultuurregio Leie Schelde goed.
Artikel 2 - Keurt de verlenging van de projectvereniging Cultuurregio Leie Schelde met één jaar, tot en met 2026, goed.
Artikel 3 - Afschrift van deze beslissing per mail over te maken aan Cultuurregio Leie Schelde (jolien@cultuurregioleieschelde.be).
Het Autonoom Gemeentebedrijf Nazareth doet een investering van meer dan € 25.000 en dat vraagt een goedkeuring van de gemeenteraad.
In het kader van de opdracht “Vernieuwen afdak van KLJ Nazareth” werd een bestek met nr. TECH2024-013 opgesteld door architect Tim Gheysen en de dienst facility.
De raming excl. btw bereikt de limiet van € 143.000,00 voor het gebruik van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking niet.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De raad van bestuur van het AG Nazareth volgt het dossier op.
De wet van 17 juni 2013 houdende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 houdende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en zijn uitvoeringsbesluiten.
De uitgave is voorzien in het meerjarenplan en leidt waarschijnlijk tot aanpassingen (extra uitgave).
De uitgave van deze opdracht wordt geraamd op € 90.000 excl. btw of € 108.900 incl. btw.
De uitgave is voorzien op volgend artikel van investeringsbudget: 2024/GB7-01-01/0752-03/229100/EVA/FAC/IP-JEUGD.
Artikel 1 - Geeft toestemming aan het Autonoom Gemeentebedrijf Nazareth om de investering voor het vernieuwen van het afdak KLJ Nazareth en plaatsen van voorzetwanden in lokalen KLJ Nazareth op te starten.
Toelichting van het jaarverslag en de jaarrekening van 2023 op de raad van bestuur van Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde van 8 mei 2024.
De jaarrekening en het jaarverslag van wijkwerkorganisatie Leie en Schelde over het jaar 2023 werden samen met het controleverslag van het boekhoudkantoor toegelicht tijdens de raad van bestuur van Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde van 8 mei 2024.
De gemeenteraden van de deelgenoten dienen de jaarrekening goed te keuren, conform artikel 19 van de statuten van de vereniging.
Wet van 26 mei 2002 betreffende recht op maatschappelijke integratie.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Besluit van de Vlaamse regering van 25 september 2017 betreffende wijk-werken.
De statuten van de projectvereniging Wijk-Werken Leie en Schelde.
Artikel 1 - Keurt de jaarrekening van 2023 van Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde goed, zoals toegevoegd in bijlage.
Artikel 2 - Neemt kennis van het jaarverslag van 2023 en het controleverslag van het boekhoudkantoor.
Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde dient, in het kader van de verlenging van het project Digistroom (Digibanken) tegen 1 september 2024 volgende documenten af te leveren aan het departement werk en sociale economie:
Om de samenwerkingsovereenkomst ondertekend aan Vlaanderen te bezorgen is het belangrijk dat deze nog voorkomt op het bevoegde adviesorgaan van elke gemeente.
Het Wijk-Werken is de opvolger van de vroegere PWA’s.
De projectvereniging ‘Wijk-Werken Leie en Schelde’ werd opgericht per 1 januari 2018 met als deelnemende besturen Merelbeke (maatschappelijke zetel), Deinze, De Pinte, Destelbergen, Gavere, Melle, Nazareth, Nevele, Sint-Martens-Latem en Zulte.
In de statuten van de projectvereniging is voorzien dat, naast het Wijk-Werken, ook andere tewerkstellingsinitiatieven voor doelgroepen binnen de vereniging kunnen worden georganiseerd worden. Zo werd in 2019 beslist dat de projectvereniging de regierol sociale economie op zich kan nemen.
Vanuit Vlaanderen werd ook de mogelijkheid geboden aan lokale besturen om in te zetten op Digibanken. Hiervoor werd een werkgroep samengesteld met het oog op het onderzoeken van de noden en knelpunten op het vlak van e-inclusie.
De werkgroep tekende in op het voortraject en na een geslaagd traject ging per 1 januari 2023 Digistroom in de regio Leie en Schelde van start.
Vanuit Vlaanderen werd de mogelijkheid geboden om in te tekenen op een verlenging van het project. Het vast bureau ging akkoord met de indiening voor de verlenging in de zitting van 2 oktober 2023.
Er werd toen ingezet op:
Dit zou betekenen dat het project nog 450.000 euro kan ontvangen met als doel de Digibanken lokaal te kunnen verankeren.De indiening van het dossier werd goedgekeurd en toegekend op basis van het Ministerieel Besluit tot verlenging van de toekenning van projectfinanciering voor Digibanken.
Om het voorschot te bekomen dienen voor 1 september 2024 volgende documenten opgeleverd te worden:
Partners en engagement
Momenteel bestaat het huidige samenwerkingsverband uit volgende partners:
Beego maakt eveneens deel uit van het partnerschap maar als dienstverlener. Sinds de (gefaseerde) opstartfase van het project tot nu zijn reeds meer dan 750 individuele deelnemers bereikt.
Het verlengen van het project Digistroom met de door Vlaanderen voorziene middelen dient ervoor te zorgen dat het project maximale kansen krijgt om verankerd te worden in het huidig lokaal beleid.
Bijlagen:
Wet van 26 mei 2002 betreffende recht op maatschappelijke integratie.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Besluit van de Vlaamse regering van 25 september 2017 betreffende wijk-werken.
Programmadecreet van 23 december 2021 bij de begroting 2022, artikel 82.
Besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot vaststelling van de regels voor de toekenning van projectfinanciering voor digibanken, artikel 14.
Ministerieel Besluit tot verlenging van de toekenning van projectfinanciering voor digibanken.
De statuten van de projectvereniging Wijk-Werken Leie en Schelde.
Alle kosten kunnen gedragen worden door Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde, vanuit de subsidie. Er is geen weerslag voorzien op de lokale besturen.
Artikel 1 - Neemt, inzake de verlenging van het project Digistroom, kennis van het ontwerp van de samenwerkingsovereenkomst, de samenwerkingsstrategie, de planning en de begroting.
Artikel 2 - Keurt de samenwerkingsovereenkomst, zoals toegevoegd in bijlage, goed en verklaart zich akkoord met de ondertekening ervan.
Artikel 3 - Verklaart zich akkoord stappen te zetten om de Digibanken te verankeren in de dagelijkse werking door ondermeer blijvend in te zetten op digitale inclusie.
Nihil.
Raadslid Vanheel Daan stelt dat er geen verwittiging is geweest voor werken in de Stationsstraat/Brouwerijstraat.
Raadslid De Jans Anja stelt dat het jammer is dat de opening van Vlinderpark gepland is op 30/06/2024 om 12.00 uur. Dit is een raar uur voor de omwonenden.
Raadslid Ghyselinck Yves vraagt naar het e-mail adres van de raadsleden om op de sharepoint te kunnen. We vragen dit na.
Namens Gemeenteraad,
Steven Van de Velde
algemeen directeur
Dirk Le Roy
voorzitter