Terug
Gepubliceerd op 11/09/2024

Notulen  Gemeenteraad

ma 24/06/2024 - 21:30 Raadzaal
Aanwezig: Dirk Le Roy, voorzitter
Danny Claeys, burgemeester
Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, schepenen
Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Martine Van Audenaerde, raadsleden
Steven Van de Velde, algemeen directeur
Verontschuldigd: Annemie De Gussem, Vijfde schepen
Peter Versnaeyen, Luc Goesaert, Annelies Lagaert, raadsleden
  • Openbaar

    • Algemeen bestuur

      • Zittingsverslag van 27 mei 2024. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Het zittingsverslag van 27 mei 2024, dat ten minste 8 dagen vóór de vergadering op het gemeentesecretariaat ter beschikking gehouden is van de raadsleden.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Martine Van Audenaerde, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Martine Van Audenaerde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Het zittingsverslag van 27 mei 2024 wordt goedgekeurd, mits voorgestelde aanpassing.

      • Nieuwe organisatiestructuur. Organogrammen Nazareth en De Pinte implementeren. Bestaande functies toekenning binnen nieuw functiehuis. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Naar aanleiding van de fusie van Nazareth en De Pinte vanaf 1 januari 2025 is het noodzakelijk om de huidige organogrammen van de gemeenten en OCMW's te implementeren in de nieuwe organisatiestructuur.

        Deze implementatie geeft zekerheid aan de medewerkers en zorgt ervoor dat alle medewerkers in samengevoegde team kunnen aan het werk blijven

        De huidige implementatie laat ook toe dat er op korte termijn (1 juli 24 tot begin 2025) reeds bestaande vacatures kunnen worden ingevuld via interne mobiliteit.

        Grotere wijzigingen in het organogram komen pas aan bod begin 2025 als de nieuwe gemeenteraad het nieuwe organogram definitief goed zal keuren.

        Context / feiten / argumenten

        Samen met de externe partner Möbius werd een nieuwe organisatiestructuur opgemaakt waarbinnen nu alle bestaande functies en enkele nieuwe functies worden geïmplementeerd.

        De toewijzingen gebeuren vanuit de bestaande toestand van beide besturen op vandaag.

        De functies krijgen een uniforme naam en worden opnieuw gewogen. Dit alles vanuit de bestaande toestand

        De mogelijk openstaande functies zullen worden vacant verklaard intern.

        Medewerkers kunnen zo nieuwe teams maken in het kader van de nieuwe gemeente. Samen kan de werking van de teams, de optimalisering van de dienstverlening en de optimalisering van de processen verder worden uitgewerkt.

        Ondertussen zullen de teams ook samen worden gehuisvest.

        Juridische overwegingen

        Artikel 161 van decreet lokaal bestuur stelt dat de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn bevoegd zijn

        Deze implementatie wijzigt niets fundamenteels aan de bestaande functies en zorgt voor duidelijkheid bij de personeelsleden over hun tewerkstelling en plaats in het nieuwe lokaal bestuur.

        De nieuwe gemeenteraad moet in de eerste helft van 2025 hierover een nieuwe beslissing nemen.

        Financiële impact

        De huidig voorzien personeelsbudgetten zijn voldoende voor deze implementatie.

        Tussenkomsten gemeenteraadsleden

        Raadslid Vanheel Daan vraagt naar het impact van organogram op budget? We voegen toe dat het een ontwerp betreft om ons nog niet te binden.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Martine Van Audenaerde, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Martine Van Audenaerde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Keurt de implementatie van de bestaande organogrammen goed binnen het ontwerp van de nieuwe organisatiestructuur en het ontwerp van het nieuwe functiehuis.

      • Fusie Nazareth-De Pinte. Wijzigingen straatnamen en hernummering. Voorlopige vaststelling.

        Aanleiding

        Naar aanleiding van de fusie Nazareth-De Pinte moeten straten een nieuwe naam krijgen en/of hernummerd worden. Met uitzondering van de Heerweg (die Heirweg wordt), is besloten om een inspraaktraject op te starten om de straten te hernoemen.

        Context / feiten / argumenten

        Participatietraject nieuwe straatnamen

        In februari - maart 2024 konden alle inwoners en buurtcomités een voorstel indienen. In totaal kwamen er 303 suggesties binnen.

        Over deze suggesties is er

        • Een technisch advies geformuleerd vanuit de gemeentelijke administratie op basis van het Best-add protocol (zie bijlage)
        • Inhoudelijk advies gevraagd aan de Erfgoedraad/Cultuurraad van Nazareth en De Pinte tijdens een gezamenlijk overleg op 23 april 2024. Via een stemprocedure waarbij de aanwezige leden 1,2 of 3 punten konden toekennen aan een straatnaam werd per straat een volgorde bepaald.

        Op het fusiecollege van 6 mei 2024 is de stemprocedure goedgekeurd, evenals de lijst met voorstellen die ter stemming aan inwoners werd voorgelegd. In de periode van 8 mei (uitsturen brieven) tot en met 26 mei 2024 kon er gestemd worden:

        • Stemgerechtigd: inwoners van de straat ouder dan 16 jaar op 26 mei 2024 . Op adressen zonder domicilie kon de gevestigde onderneming stemmen.
        • Op het stembiljet (per straat) is een lijst van suggesties gegeven.
          • Bij de suggesties was de motivatie vermeld + rangorde die door de Erfgoedraad/Cultuurraad is toegekend.
          • Aan elk voorstel kan stemgerechtigde een aantal sterren toekennen, van 0 tot 5. De suggestie met de meeste sterren wordt voorgesteld als definitieve naam aan fusiecollege en gemeenteraad.
        • Stemmen kon zowel digitaal als op papier. Papieren stembiljetten worden verzameld in het gemeentehuis.

         We kenden een mooie respons met 69% van de respondenten van Nazareth en De Pinte die gereageerd hebben.

        Op basis van de bevraging bij inwoners stellen we volgende nieuwe straatnamen voor:

        • Boeregemstraat (N): Nazarethsesteenweg - Lokaal bestuur Kruisem zou mede de gehele straat wijzigen  - inwoners Nazareth worden momenteel herbevraagd
        • Groenstraat (N): Akkerstraat
        • Kerkplein (N): Ekedorp
        • Krekelstraat (N): Notelaarstraat
        • Lijsterstraat (N): Pauwstraat
        • Merelstraat (N): Meesjesstraat
        • Molenstraat (N): Botermolenstraat
        • Nieuwstraat (N): Rachel Duhemstraat
        • Veldstraat (N): Overwegstraat
        Voor overzicht van alle stemresultaten, zie bijlages (PDF bestanden die enkel straatnaam bevatten). Het document 'FCBS 20240603 Nieuwe straatnamen - stemresultaten' bevat een overzicht van alle stemresultaten, ook deze voor De Pinte.
        Hernummering
        Eveneens in het kader van de noodzakelijke herbenaming van een aantal straten op het grondgebied van Nazareth, dringen zich een aantal (zij het gedeeltelijke) hernummeringen op. Dit om dubbele adressen te vermijden en de logische, chronologische volgorde van nummering blijvend te kunnen respecteren. Het betreft onderstaande wijzigingen: 
        • Boeregemstraat (N): gedeeltelijke hernummering onder de nieuwe straatnaam 'Edemolenstraat'. Huisnummers 2 tem 4 worden hernummerd. Vanaf huisnummer 12 geen hernummering.
        • Deurlestraat (N): gedeeltelijke hernummering. Huisnummer 2 tem 6A worden hernummerd onder de actuele straatnaam 'Deurlestraat'. Huisnummers 8, 10 en 12 worden ondergebracht bij de 'Langedreef'.
        • Groenstraat (N): volledige hernummering onder de nieuwe straatnaam 'Akkerstraat'.
        • Heerweg (N): volledige hernummering onder de nieuwe straatnaam 'Heirweg'.
        • Kerkplein (N): geen hernummering onder de nieuwe straatnaam 'Ekedorp'.
        • Krekelstraat (N): geen hernummering onder de nieuwe straatnaam 'Notelaarstraat'.
        • Landuitstraat (N): volledige hernummering onder de actuele straatnaam 'Landuitstraat'.
        • Lijsterstraat (N): geen hernummering onder de nieuwe straatnaam 'Pauwstraat'.
        • Merelstraat (N): geen hernummering onder de nieuwe straatnaam 'Meesjesstraat'.
        • Molenstraat (N): geen hernummering onder de nieuwe straatnaam 'Botermolenstraat'.
        • Nieuwstraat (N): volledige hernummering onder de nieuwe straatnaam 'Rachel Duhemstraat'.   
        • Veldstraat (N): geen hernummering onder de nieuwe straatnaam 'Overwegstraat'. 
        Bij het opstellen van bovenstaande voorstellen tot (gedeeltelijke) hernummering werden de richtlijnen en aanbevelingen van Best-Address zo nauwkeurig mogelijk gerespecteerd (cfr. Omzendbrief van 24 september 2020). 
         Voor een gedetailleerd overzicht van alle door te voeren hernummeringen: zie kaartmateriaal per straat in bijlage (PDF-bestanden die beginnen met Fusie-Straatnaamwijziging
        Toegevoegde straat
        Op voorstel van het college van Nazareth (zie CBS van 8 april 2024) is aan de lijst de Nieuwe Steenweg toegevoegd:
        • Nieuwe Steenweg (N): gedeeltelijke hernummering onder de nieuwe straatnaam 'Kuipersstraat'. Enkel actueel huisnummer 5 kan behouden blijven. De overige vijf huisnummers worden hernummerd. 
        Verdere planning
        Een nieuwe straatnaam wordt eerst voorlopig vastgesteld door de gemeenteraad. Nadien volgt een periode van 30 dagen waarbij bezwaren kunnen geformuleerd worden. Vervolgens beslist de gemeenteraad over de definitieve aanvaarding van de voorgestelde straatbenaming en hernummering.
        Tijdens deze laatste stap sturen we eveneens een schrijven naar de inwoners van de te herbenoemen en/of te hernummeren straten. Dan zullen zij eveneens verder worden geïnformeerd over de modaliteiten om een tegemoetkoming te ontvangen (zie ook gemeenteraadsbeslissing van 29 januari 2024).
        Juridische overwegingen

        Decreet bescherming namen van openbare wegen en pleinen dd. 28/1/1977

        Omzendbrief van 24 september 2020 m.b.t. de richtlijnen en aanbevelingen voor het vaststellen en toekennen van een adres en huisnummer (Best-Address).  

        Gemeenteraadsbeslissing van de gemeente Nazareth van 29 januari 2024 m.b.t. wijzigen straatnamen n.a.v. fusiegemeente Nazareth-De Pinte op grondgebied Nazareth

        Gemeenteraadsbeslissing van de gemeente De Pinte van 5 februari 2024 m.b.t. wijzigen straatnamen n.a.v. fusiegemeente Nazareth-De Pinte op grondgebied De Pinte

        Financiële impact

        De kosten verbonden met de straatnaamswijzigingen (aanpassingen straatnaamborden en dergelijke) zijn voorzien in het goedgekeurd MJPA 2024 (actie PE3-01-04)

        Tussenkomsten gemeenteraadsleden

        Raadslid Van herzeele Christiaan vraagt om Boeregemsesteenweg of Boeregemsepontweg te overwegen, om zo Boeregem te behouden.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Martine Van Audenaerde, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Martine Van Audenaerde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Neemt kennis van de stemresultaten voor nieuwe straatnamen n.a.v. fusie Nazareth-De Pinte.

        Artikel 2 - Keurt volgende straatnamen principieel goed:

        • voor de Groenstraat: Akkerstraat
        • voor de Heerweg: Heirweg
        • voor het Kerkplein: Ekedorp
        • voor de Krekelstraat: Notelaarstraat
        • voor de Lijsterstraat: Pauwstraat
        • voor de Merelstraat: Meesjesstraat
        • voor de Molenstraat: Botermolenstraat
        • voor de Nieuwe Steenweg (gedeeltelijk): Kuipersstraat
        • voor de Nieuwstraat: Rachel Duhemstraat
        • voor de Veldstraat: Overwegstraat

        Artikel 3 - Keurt de voorgestelde hernummeringen in onderstaande straten principieel goed:

        • Deurlestraat: gedeeltelijke hernummering
        • Groenstraat: volledige hernummering
        • Heerweg: volledige hernummering
        • Landuitstraat: volledige hernummering
        • Nieuwe Steenweg: gedeeltelijke hernummering
        • Nieuwstraat: volledige hernummering

        Artikel 4 - De inwoners en de eigenaars van de betrokken straten en/of hernummeringen aan te schrijven en de betrokkenen minimaal 30 dagen te geven om opmerkingen en bezwaren in te dienen.

        Artikel 5 - De nieuwe straatnamen en/of hernummering definitief te laten bekrachtigen in de gemeenteraad van september 2024.

    • Algemene financiering

      • Algemeen retributiereglement. Wijziging. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Wijziging van het algemeen retributiereglement in functie van de start van Regiobib Leie Schelde.

        Context / feiten / argumenten

        Detail aanpassingen retributiereglement:

        • 5.1 Bibliotheek
          • wijzigingen in functie van de start van Regiobib Leie Schelde en de harmonisatie van de verschillende tarieven van de aangesloten bibliotheken
            • Reserveren van materialen in de eigen bibliotheek én de bibliotheken van Regiobib Leie Schelde wordt gratis;
            • Lenen van materialen uit andere Vlaamse openbare bibliotheken: tarief stijgt van 1 euro naar 5 euro
            • De berekening van de telaatgelden wijzigt, we gaan van een berekening per week naar een berekening per dag
              • 0,10 euro per stuk/dag in plaats van 1 euro per stuk/week
              • zowel de eerste aanmaning als de tweede aanmaning is gratis in plaats van 1 euro.
        Juridische overwegingen

        Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en zijn latere wijzigingen, m.b. art. 40.

        Het algemeen retributiereglement van de gemeente Nazareth, goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 maart 2022 en laatst gewijzigd in de gemeenteraad van 29 januari 2024.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Martine Van Audenaerde, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Martine Van Audenaerde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Keurt de aanpassing van het algemeen retributiereglement in functie van de start van Regiobib Leie Schelde, zoals toegevoegd in bijlage, goed.

        Artikel 2 - Dit retributiereglement wordt toegezonden aan de toezichthoudende overheid. Het retributiereglement wordt overeenkomstig artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur afgekondigd en bekendgemaakt.

      • Meerjarenplanaanpassing 2024/1 - AG Nazareth. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Meerjarenplanaanpassing 2024/1 van het Autonoom Gemeentebedrijf Nazareth bestaande uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting bij de financiële nota, goedgekeurd door de Raad van Bestuur van 24 juni 2024 en nu ter goedkeuring voorliggend aan de gemeenteraad.

        Juridische overwegingen

        Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zijn latere wijzigingen en zijn uitvoeringsbesluiten, m. b. artikel 243.
        Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, zoals aangepast tot op heden.
        Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, zoals aangepast tot op heden.
        Gemeenteraadsbesluit van 14 september 2015 betreffende de oprichting van het AG Nazareth en de goedkeuring van haar statuten.
        Besluit van de Raad van Bestuur van 18 december 2023 met vaststelling van de Meerjarenplanaanpassing 2024/0.

        Financiële impact

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Martine Van Audenaerde, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Anja De Jans, Peter Vermaerke, Martine Van Audenaerde
        Onthouders: Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels
        Resultaat: Met 11 stemmen voor, 6 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1 - Keurt de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (versie 2024/1) van het AG Nazareth, in bijlage toegevoegd, goed. 

        Artikel 2 - Afschrift van deze beraadslaging wordt, samen met de beleidsrapporten, verstuurd via het Digitaal Loket Mijn Binnenland binnen de 20 dagen.

      • Meerjarenplanaanpassing 2024/1 - deel OCMW. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Meerjarenplanaanpassing 2024/1 van de Gemeente en OCMW Nazareth bestaande uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting bij de financiële nota.

        Juridische overwegingen

        Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zijn latere wijzigingen en zijn uitvoeringsbesluiten
        Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, zoals aangepast tot op heden.
        Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, zoals aangepast tot op heden.

        Financiële impact

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Martine Van Audenaerde, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Anja De Jans, Peter Vermaerke, Martine Van Audenaerde
        Onthouders: Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels
        Resultaat: Met 11 stemmen voor, 6 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1 – Keurt het OCMW deel van de Meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (versie 2024/1), Gemeente en OCMW, zoals in bijlage toegevoegd, goed.

        Artikel 2 - Afschrift van deze beslissing wordt, samen met de beleidsrapporten, verstuurd via het Digitaal Loket Mijn Binnenland binnen de 20 dagen.

      • Meerjarenplanaanpassing 2024/1 - deel Gemeente. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Meerjarenplanaanpassing 2024/1 van de Gemeente en OCMW Nazareth bestaande uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting bij de financiële nota.

        Juridische overwegingen

        Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zijn latere wijzigingen en zijn uitvoeringsbesluiten
        Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, zoals aangepast tot op heden.
        Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, zoals aangepast tot op heden.

        Financiële impact

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Martine Van Audenaerde, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Anja De Jans, Peter Vermaerke, Martine Van Audenaerde
        Onthouders: Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels
        Resultaat: Met 11 stemmen voor, 6 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1 – Keurt het Gemeente deel van de Meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (versie 2024/1), Gemeente en OCMW, zoals in bijlage toegevoegd, goed. 

        Artikel 2 - Afschrift van deze beslissing wordt, samen met de beleidsrapporten, verstuurd via het Digitaal Loket Mijn Binnenland binnen de 20 dagen.

    • Veiligheid

      • Hulpverleningszone Centrum. Gewijzigde exploitatie- en investeringsdotatie voor het dienstjaar 2024. Goedkeuring.

        Aanleiding

        De zoneraad van Hulpverleningszone Centrum heeft op 25 oktober 2023 de begroting voor het dienstjaar 2024 goedgekeurd. Voor Nazareth waren de in de begroting van de zone opgenomen dotaties als volgt:

        • voor exploitatie: 534.974,00 euro
        • voor investeringen: 50.054 euro
        • bijdrage voor de pensioenen: 1.904,01 euro

        Net als de vorige jaren wordt de initiële begroting van de hulpverleningszone bijgestuurd. Na de bespreking ervan in de begrotingscommissie op 29 mei 2024 keurde het college van de hulpverleningszone op 29 mei 2024 het ontwerp van de begrotingswijziging voor het dienstjaar 2024 goed.

        Een belangrijke aanpassing van de begroting betreft het verwerken van het begrotingsresultaat van het vorig dienstjaar. Het begrotingsresultaat van 2023 van in totaal 2,9 miljoen euro wordt in deze budgetwijziging geristorneerd naar de verschillende gemeenten volgens het aandeel van iedere gemeente in dit resultaat, m.a.w. volgens de verdeelsleutel voor het jaar 2023. Het ristorno zal verwerkt worden via de uitgavenkredieten van de zone en staat bijgevolg los van de hieronder vermelde gewijzigde dotatie(s).

        Een andere belangrijk element betreft de aanpassing van de personeelsbegroting. Naast de laatste prognose inzake de evolutie van de wedde-index werd het personeelskrediet grondig bijgestuurd inzake de verwachte bezetting en invulling van de huidige vacante plaatsen op de personeelsplanning. In totaal worden de personeelskredieten met 1,1 miljoen euro verlaagd. Net als in de huidige begroting wordt er rekening gehouden met het aantal VTE dat in dient is maar om diverse redenen (gedeeltelijk) onbetaald afwezig is.

        Het totale investeringskrediet voor 2024 wordt in de voorliggende begrotingswijziging verhoogd. Globaal beschouwd verschuift een deel van het krediet voor aankopen van speciale voertuigen naar de kredieten voor aankopen van machines, interventiematerieel en uitrusting. De overige aanpassingen vinden we voornamelijk terug in het investeringsbudget voor ICT, waar het in de begroting opgenomen bedrag wordt opgetrokken. De bijsturing heeft betrekking op enerzijds de deelname van de zone aan een door de FOD Economie gesubsidieerd project inzake innovatieve 5G-toepassingen; anderzijds wordt het krediet voor ICT-investeringen bijgestuurd voor bijkomende ontwikkelingen en aanpassingen aan het huidige tijdsregistratiesysteem.

        Bovenstaande aanpassingen hebben tot gevolg dat de gemeentelijke dotaties, dewelke als sluitpost van de begroting van de hulpverleningszone dienen, herberekend worden. Het gevolg is dat de gemeentelijke exploitatiedotaties dalen, en dat de investeringsdotaties beperkt stijgen. De bijdragen van de gemeenten voor de financiering van de pensioenen wijzigen niet.

        Context / feiten / argumenten

        De gewijzigde dotaties van de gemeenten aan de hulpverleningszone dienen goedgekeurd te worden door de gemeenteraad. In functie van het ontwerp van de begrotingswijziging en de door de gemeenten aanvaarde verdeelsleutel worden voor het jaar 2024 door Nazareth volgende dotaties toegekend aan de Hulpverleningszone Centrum:

        • voor exploitatie: 525.306 euro (-9.668 euro)
        • voor investeringen: 51.180 euro (+1.126 euro)
        • bijdrage voor de pensioenen: 1.904,01 (-)

        De definitieve goedkeuring van de begrotingswijziging 2024 door de zoneraad is gepland op 26 juni 2024.

        De goedkeuring van de toezichthoudende overheid is vereist opdat de begrotingswijziging uitvoerbaar zou zijn. Het bestuurlijk toezicht dient daarom een afschrift van de gemeenteraadsbesluiten betreffende de dotaties aan de zone te ontvangen om de begrotingswijziging voor het dienstjaar 2024 definitief te kunnen goedkeuren.

        Een voor eensluidend verklaard afschrift van deze beslissing zal tevens worden overgemaakt aan de toezichthoudende overheid en aan de Hulpverleningszone Centrum.

        Juridische overwegingen

        Decreet lokaal bestuur 22 december 2017, artikel 40, § 1-2.

        Wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, artikelen 67 en 68.

        Koninklijk Besluit van 19 april 2014 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de hulpverleningszones.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Martine Van Audenaerde, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Martine Van Audenaerde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Keurt de gewijzigde dotatie voor het dienstjaar 2024 aan de Hulpverleningszone Centrum goed voor volgende bedragen:

        • voor exploitatie: 525.306 euro
        • voor investeringen: 51.180 euro
        • bijdrage voor de pensioenen: 1.904,01 euro

        Artikel 2 - Neemt kennis van het ongewijzigd blijven van de bijdrage voor de pensioenen van de zone.

        Artikel 3 - Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de toezichthoudende overheid, t.a.v. Federale diensten van de gouverneur, Kalandeberg 1 te 9000 Gent en aan de Hulpverleningszone Centrum, Roggestraat 70 te 9000 Gent.

      • Bijzonder Nood- en Interventieplan (BNIP) n.a.v. Brouwsels op straat 2024. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Jaarlijkse manifestatie ‘Brouwsels op straat’ georganiseerd door de vzw Vriendenkring Eke Dorp, die dit jaar doorgaat op zaterdag 31 augustus en zondag 1 september 2024.

        Context / feiten / argumenten

        Deze manifestatie verwachte tussen de 8.000 en 12.000 bezoekers op de twee vernoemde dagen en dit op de beperkte oppervlakte van de dorpskern in Eke met een aantal zijstraten.

        De gemeentelijke veiligheidscel heeft voor deze activiteit een aantal risico's gedetecteerd, die van die aard zijn dat de opmaak van een BNIP wenselijk is.

        Het voorontwerp van BNIP ‘Brouwsels op straat 2024’ werd voor nazicht en goedkeuring voorgelegd aan de leden van de gemeentelijke veiligheidscel op 6 juni 2024 en wordt aangepast aan de hand van de hierop geformuleerde opmerkingen.

        Juridische overwegingen

        Het KB van 16 februari 2006 betreffende de nood- en interventieplannen.

        Financiële impact

        Er is geen financiële impact op het meerjarenplan.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Martine Van Audenaerde, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Martine Van Audenaerde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 – Het BNIP ‘Brouwsels op straat 2024’ wordt aanvaard, zoals voorgelegd aan de leden van de gemeentelijke veiligheidscel op 6 juni 2024.

        Artikel 2 – Het BNIP ‘Brouwsels op straat 2024’ zal ter kennisname worden voorgelegd aan de Provinciegouverneur van Oost-Vlaanderen.

    • Wegen en mobiliteit

      • Herschilderen/markeren van fietssuggestiestroken voor dienstjaar 2024. Goedkeuring raming, bestek en gunningswijze.

        Aanleiding

        Het herschilderen van de fietssuggestiestroken in onze gemeente werd eerder ingepland voor uitvoering in dienstjaar 2024. Dit dossier werd losgetrokken van de reguliere wegmarkeringen.

        Context / feiten / argumenten

        In het kader van de opdracht “Herschilderen/markeren van fietssuggestiestroken dienstjaar 2024” werd een bestek met nr. TECH2024-011 opgesteld door de dienst openbare werken.

        De raming excl. btw overschrijdt de limiet van € 750.000,00 voor het gebruik van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking niet.

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

        Juridische overwegingen

        De wet van 17 juni 2013 houdende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van € 750.000,00 niet).

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 houdende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

        Artikel 56, § 3, 5° en 6° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en zijn uitvoeringsbesluiten.

        Financiële impact

        De uitgave is voorzien in het meerjarenplan en leidt niet tot aanpassingen.

        De uitgave van deze opdracht wordt geraamd op € 161.221,01 excl. btw of € 195.077,42 incl. btw (raming op basis van eenheidsprijzen uitvoering 2023 * 1.2).

        De uitgave voor deze overheidsopdracht is voorzien op volgende artikelen:

        • investeringsbudget: 2024/PB1-01-02/0200-00/224007/GEMEENTE/OWE/IP-PB1-01 (€ 149.000,00)
        • exploitatiebudget: 2024/GO1-01-01/0200-00/610351/BESTUUR/OWE/0/IP-GEEN

        De nodige verschuivingen worden doorgevoerd bij de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Martine Van Audenaerde, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Martine Van Audenaerde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Keurt het bestek met nr. TECH2024-011 en de raming goed voor de opdracht “Herschilderen/markeren van fietssuggestiestroken dienstjaar 2024”, opgesteld door de dienst openbare werken. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bijzonder bestek en zoals opgenomen in de algemene aannemingsvoorwaarden voor de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.

        Artikel 2 - Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

        Artikel 3 - Het college wordt gemachtigd tot verdere opvolging en gunning van bovengenoemd dossier.

      • Aanvullend reglement kruispunt Warandestraat x N437 's Gravenstraat. Bijkomende oversteek voor voetgangers en fietsers. Goedkeuring.

        Aanleiding

        De werken aan de Warandestraat x N437 ’s Gravenstraat zijn al enige tijd geleden uitgevoerd. We stellen echter vast dat er een belangrijke missing link is ter hoogte van het kruispunt voor wat betreft het oversteken van fietsers komende vanuit de Warandestraat richting Nazareth Dorp.

        Context / feiten / argumenten

        Er is op vandaag geen signalisatie, noch markering aanwezig voor fietsers om op een veilige manier over te steken.
        Er is een stopstreep voor autoverkeer, maar niet voor fietsers.
        Om fietsers vanuit Warandestraat naar Dorp te stimuleren is een bijkomende ingreep hier toch aangewezen. Het gaat toch dagelijks om heel wat fietsers die niet goed weten waar ze zich veilig kunnen/moeten opstellen om de weg over te steken.

        AWV stelde in het voorjaar 2023 een OFOS-voor en verplaatsing oversteekplaats Warandestraat ifv opstelruimte, maar dit werd negatief geadviseerd door de politie wegens geen verkeerslichten aanwezig op dit kruispunt.
        De Mobiliteitsraad van Nazareth gaf in de vergadering van 16 juni 2023 voorkeur aan een derde voetgangersoversteek ten zuiden van het kruispunt, waardoor op alle takken van het kruispunt een voetgangersoversteekplaats zou komen. Dit voorstel werd besproken in het periodiek overleg tussen AWV en lokaal bestuur Nazareth op 19 oktober 2023.
        Conclusie:
        AWV kan akkoord gaan met een derde voetgangersoversteekplaats aan dit kruispunt om de veiligheid te verbeteren. AWV plant de uitvoering hiervan in en stelt Nazareth voor uitvoering op de hoogte. De uitvoering is nog voorzien in 2024, maar moet voorafgegaan worden door een goedgekeurd aanvullend verkeersreglement.

        Op 16 mei 2024 bezorgde AWV aan lokaal bestuur Nazareth het plan voor uitvoering, ter input van het aanvullend verkeersreglement.

        Juridische overwegingen

        De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.

        Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

        Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

        Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

        Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

        De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

        De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.

        Het gemeentedecreet van 15 juli 2005.
        De hierna voorziene maatregelen betreft een gewestweg.

        Financiële impact

        Deze beslissing heeft geen impact op het goedgekeurde meerjarenplan. De uitvoering van de voetgangersoversteek en bijkomende signalisatie zal voorzien worden door AWV.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Martine Van Audenaerde, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Martine Van Audenaerde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Keurt het aanvullend verkeersreglement betreffende het kruispunt Warandestraat x N437 's Gravenstraat voor de aanleg van de bijkomende oversteekplaats voor voetgangers (en fietsers) goed.

      • Aanvullend reglement parkeerverbod N60 tussen rotonde Bonaparte en kruispunt Vogelzang in beide rijrichtingen. Goedkeuring.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Martine Van Audenaerde, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Martine Van Audenaerde
        Resultaat: Verdaagd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Dit agendapunt te verdagen.

    • Vrije tijd

      • Cultuurregio Leie Schelde. Jaarrekening 2023 en verlenging projectvereniging tot en met 2026. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Op de bestuursvergadering van 27 maart 2024 werd de jaarrekening 2023 en het revisoraal verslag van Cultuurregio Leie Schelde goedgekeurd. Conform onze statuten moet de jaarrekening ook ter goedkeuring worden geagendeerd op elke gemeenteraad van de aangesloten gemeentes. Daarom vindt u in bijlage de balans en jaarrekening 2023 van de cultuurregio, een memorie van toelichting, het revisoraal verslag en de notulen van de vergadering waarin deze werden goedgekeurd.

        In die vergadering werd ook de verlenging van de projectvereniging IGS Cultuurregio Leie Schelde met één jaar, tot en met 2026, goedgekeurd. Vanuit Vlaanderen is aangestuurd op deze verlenging, conform het Decreet Bovenlokale Cultuur, om dit beleidsdomein te doen aansluiten met het Decreet Cultureel en Onroerend Erfgoed. De termijnen voor deze beide beleidsdomeinen, eveneens binnen de werking van de projectvereniging, lopen ook telkens tot en met 2026. Pas vanaf 2027 kunnen nieuwe beleidsperiodes aanvangen. Om onze statuten te kunnen aanpassen moet ook deze verlenging aan alle aangesloten gemeentes worden voorgelegd, zie brief in bijlage met daarin de context, aanleiding en voorstel van besluit.

        Context / feiten / argumenten

        Door de toekomstige decreetswijzigingen wordt de huidige beleidsperiode van de IGS’en bovenlokale cultuur door de Vlaamse Overheid verlengd met 1 jaar. Normaal startte de nieuwe beleidsperiode op 1 januari 2026. Dat wordt nu 1 januari 2027. IGS Cultuurregio Leie Schelde heeft, zoals de meerderheid van de IGS’en bovenlokale cultuur, de vorm van een projectvereniging (PV). Die heeft een looptijd van max 6 jaar. De PV IGS Cultuurregio Leie Schelde loopt af in 2025. Door de verlenging van de huidige beleidsperiode door Vlaanderen voor bovenlokale cultuur moet de looptijd vande PV ook worden verlengd. Zo is het IGS juridisch in orde. Wat noodzakelijk is om subsidies te ontvangen van de Vlaamse Overheid voor het extra jaar.

        Het gaat om een verlenging met 1 jaar, dus tot en met 31 december 2026, van de huidige werking en dus de verdere uitvoering van de bestaande cultuurnota. Met de huidige lokale besturen is er al een consensus over de cultuurnota die in uitvoering is. De financiële bijdrage voor dit extra werkjaar is conform de andere werkjaren.

        Juridische overwegingen

        Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, deel 3, titel 3 betreffende de intergemeentelijke samenwerking in het bijzonder.
        Het Vlaamse decreet Bovenlokale Cultuurwerking van 15 juni 2018.
        De goedkeuring van de statuten van de projectvereniging Cultuurregio Leie Schelde door de Raad van Bestuur op 9 juli 2019, artikel 5: Duur van de projectvereniging.

        Tussenkomsten gemeenteraadsleden

        Raadslid van Vanheel Daan vraagt of er ook een aanpassing nodig is in kader van de fusie?

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Martine Van Audenaerde, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Martine Van Audenaerde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Keurt de jaarrekening 2023 en het revisoraal verslag van Cultuurregio Leie Schelde goed.

        Artikel 2 - Keurt de verlenging van de projectvereniging Cultuurregio Leie Schelde met één jaar, tot en met 2026, goed.

        Artikel 3 - Afschrift van deze beslissing per mail over te maken aan Cultuurregio Leie Schelde (jolien@cultuurregioleieschelde.be).

      • Vernieuwen afdak KLJ Nazareth en plaatsen voorzetwanden lokalen KLJ Nazareth. Opstart investering AG Nazareth. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Het Autonoom Gemeentebedrijf Nazareth doet een investering van meer dan € 25.000 en dat vraagt een goedkeuring van de gemeenteraad.

        Context / feiten / argumenten

        In het kader van de opdracht “Vernieuwen afdak van KLJ Nazareth” werd een bestek met nr. TECH2024-013 opgesteld door architect Tim Gheysen en de dienst facility.

        De raming excl. btw bereikt de limiet van € 143.000,00 voor het gebruik van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking niet.

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        De raad van bestuur van het AG Nazareth volgt het dossier op.

        Juridische overwegingen

        De wet van 17 juni 2013 houdende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000 niet).

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 houdende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

        Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en zijn uitvoeringsbesluiten.

        Financiële impact

        De uitgave is voorzien in het meerjarenplan en leidt waarschijnlijk tot aanpassingen (extra uitgave).

        De uitgave van deze opdracht wordt geraamd op 90.000 excl. btw of € 108.900 incl. btw.

        De uitgave is voorzien op volgend artikel van investeringsbudget: 2024/GB7-01-01/0752-03/229100/EVA/FAC/IP-JEUGD.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Martine Van Audenaerde, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Martine Van Audenaerde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Geeft toestemming aan het Autonoom Gemeentebedrijf Nazareth om de investering voor het vernieuwen van het afdak KLJ Nazareth en plaatsen van voorzetwanden in lokalen KLJ Nazareth op te starten.

    • Leren en welzijn

      • Wijk-werken Leie en Schelde. Jaarrekening en jaarverslag 2023. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Toelichting van het jaarverslag en de jaarrekening van 2023 op de raad van bestuur van Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde van 8 mei 2024.

        Context / feiten / argumenten

        De jaarrekening en het jaarverslag van wijkwerkorganisatie Leie en Schelde over het jaar 2023 werden samen met het controleverslag van het boekhoudkantoor toegelicht tijdens de raad van bestuur van Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde van 8 mei 2024.

        De gemeenteraden van de deelgenoten dienen de jaarrekening goed te keuren, conform artikel 19 van de statuten van de vereniging.

        Juridische overwegingen

        Wet van 26 mei 2002 betreffende recht op maatschappelijke integratie.
        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
        Besluit van de Vlaamse regering van 25 september 2017 betreffende wijk-werken.
        De statuten van de projectvereniging Wijk-Werken Leie en Schelde.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Martine Van Audenaerde, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Martine Van Audenaerde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Keurt de jaarrekening van 2023 van Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde goed, zoals toegevoegd in bijlage.

        Artikel 2 - Neemt kennis van het jaarverslag van 2023 en het controleverslag van het boekhoudkantoor.

      • Wijk-werken Leie en Schelde - Digibanken / Digistroom. Samenwerkingsovereenkomst en samenwerkingsstrategie ikv verlenging. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde dient, in het kader van de verlenging van het project Digistroom (Digibanken) tegen 1 september 2024 volgende documenten af te leveren aan het departement werk en sociale economie:

        • de ondertekende samenwerkingsovereenkomst;
        • de inhoudelijke samenwerkingsstrategie;
        • de nauwkeurige begroting;
        • de concrete planning;
        • een btw-verklaring per partner die kosten zal inbrengen;
        • het rsz-schuldenattest.

        Om de samenwerkingsovereenkomst ondertekend aan Vlaanderen te bezorgen is het belangrijk dat deze nog voorkomt op het bevoegde adviesorgaan van elke gemeente.

        Context / feiten / argumenten

        Het Wijk-Werken is de opvolger van de vroegere PWA’s.
        De projectvereniging ‘Wijk-Werken Leie en Schelde’ werd opgericht per 1 januari 2018 met als deelnemende besturen Merelbeke (maatschappelijke zetel), Deinze, De Pinte, Destelbergen, Gavere, Melle, Nazareth, Nevele, Sint-Martens-Latem en Zulte.

        In de statuten van de projectvereniging is voorzien dat, naast het Wijk-Werken, ook andere tewerkstellingsinitiatieven voor doelgroepen binnen de vereniging kunnen worden georganiseerd worden. Zo werd in 2019 beslist dat de projectvereniging de regierol sociale economie op zich kan nemen.

        Vanuit Vlaanderen werd ook de mogelijkheid geboden aan lokale besturen om in te zetten op Digibanken. Hiervoor werd een werkgroep samengesteld met het oog op het onderzoeken van de noden en knelpunten op het vlak van e-inclusie.

        De werkgroep tekende in op het voortraject en na een geslaagd traject ging per 1 januari 2023 Digistroom in de regio Leie en Schelde van start.

        Vanuit Vlaanderen werd de mogelijkheid geboden om in te tekenen op een verlenging van het project. Het vast bureau ging akkoord met de indiening voor de verlenging in de zitting van 2 oktober 2023.  

        Er werd toen ingezet op:

        • Een basisbedrag van 350.000 euro wanneer tot 1.000 gebruikers bereikt worden.
        • Een tweede schijf van 100.000 euro wanneer 1.001 tot 1.500 gebruikers bereikt worden.

        Dit zou betekenen dat het project nog 450.000 euro kan ontvangen met als doel de Digibanken lokaal te kunnen verankeren.De indiening van het dossier werd goedgekeurd en toegekend op basis van het Ministerieel Besluit tot verlenging van de toekenning van projectfinanciering voor Digibanken.

        Om het voorschot te bekomen dienen voor 1 september 2024 volgende documenten opgeleverd te worden:

        • een samenwerkingsovereenkomst,
        • een samenwerkingsstrategie,
        • een planning,
        • een begroting.

        Partners en engagement

        Momenteel bestaat het huidige samenwerkingsverband uit volgende partners:

        • Gemeente De Pinte
        • Gemeente Destelbergen
        • Stad Deinze
        • Gemeente Gavere
        • Gemeente Melle
        • Gemeente Merelbeke
        • Gemeente Nazareth
        • Gemeente Sint-Martens-Latem
        • Gemeente Zulte
        • VDAB
        • Emino
        • Groep Intro
        • Avansa Regio Gent
        • Ligo Gent – Meetjesland – Leieland
        • De Zorgband
        • Deinze Industrie

        Beego maakt eveneens deel uit van het partnerschap maar als dienstverlener. Sinds de (gefaseerde) opstartfase van het project tot nu zijn reeds meer dan 750 individuele deelnemers bereikt.

        Het verlengen van het project Digistroom met de door Vlaanderen voorziene middelen dient ervoor te zorgen dat het project maximale kansen krijgt om verankerd te worden in het huidig lokaal beleid.

        Bijlagen:

        • samenwerkingsovereenkomst
        • samenwerkingsstrategie
        • planning
        • begroting.
        Juridische overwegingen

        Wet van 26 mei 2002 betreffende recht op maatschappelijke integratie.
        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
        Besluit van de Vlaamse regering van 25 september 2017 betreffende wijk-werken.
        Programmadecreet van 23 december 2021 bij de begroting 2022, artikel 82.
        Besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot vaststelling van de regels voor de toekenning van projectfinanciering voor digibanken, artikel 14.
        Ministerieel Besluit tot verlenging van de toekenning van projectfinanciering voor digibanken.
        De statuten van de projectvereniging Wijk-Werken Leie en Schelde.

        Financiële impact

        Alle kosten kunnen gedragen worden door Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde, vanuit de subsidie. Er is geen weerslag voorzien op de lokale besturen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Martine Van Audenaerde, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Martine Van Audenaerde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Neemt, inzake de verlenging van het project Digistroom, kennis van het ontwerp van de samenwerkingsovereenkomst, de samenwerkingsstrategie, de planning en de begroting.

        Artikel 2 - Keurt de samenwerkingsovereenkomst, zoals toegevoegd in bijlage, goed en verklaart zich akkoord met de ondertekening ervan. 

        Artikel 3 - Verklaart zich akkoord stappen te zetten om de Digibanken te verankeren in de dagelijkse werking door ondermeer blijvend in te zetten op digitale inclusie.

    • Varia

      • Mondelinge vragen inwoners m.b.t. de in openbare zitting behandelde punten.

        Besluit

        Nihil.

      • Mondelinge vragen raadsleden.

        Besluit

        Raadslid Vanheel Daan stelt dat er geen verwittiging is geweest voor werken in de Stationsstraat/Brouwerijstraat.

        Raadslid De Jans Anja stelt dat het jammer is dat de opening van Vlinderpark gepland is op 30/06/2024 om 12.00 uur. Dit is een raar uur voor de omwonenden.

        Raadslid Ghyselinck Yves vraagt naar het e-mail adres van de raadsleden om op de sharepoint te kunnen. We vragen dit na.

      • Mededelingen van de voorzitter.

        Besluit
        • Globale raadscommissie van 8 juli 2024 gaat niet door.

Namens Gemeenteraad,

Steven Van de Velde
algemeen directeur

Dirk Le Roy
voorzitter