Terug
Gepubliceerd op 30/03/2022

Notulen  Gemeenteraad

ma 28/02/2022 - 20:00 CC Het Centrum
Aanwezig: Dirk Le Roy, voorzitter
Danny Claeys, burgemeester
Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, schepenen
Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Koen De Bleeckere, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, raadsleden
Steven Van de Velde, algemeen directeur
Verontschuldigd: Céline Van Thienen, raadslid
  • Openbaar

    • Algemeen bestuur

      • Zittingsverslagen van 13 december 2021 en 31 januari 2022. Goedkeuring.

        Aanleiding

        De zittingsverslagen van 13 december 2021 en 31 januari 2022, die ten minste 8 dagen vóór de vergadering op het gemeentesecretariaat ter beschikking gehouden zijn van de raadsleden.

        Tussenkomsten gemeenteraadsleden

        Voorzitter stelt voor om de goedkeuring van de verslagen te verdagen omdat de N-VA fractie de voorgestelde tekst nog niet heeft bevestigd.

        Raadslid Frank Dhaenens had dit zo niet begrepen en het is niet aan de raadsleden om het verslag te maken. Hij kijkt na, zodat er de volgende keer een verslag kan zijn.

        Raadslid Daan Vanheel stelt het niet oké is om de goedkeuring van de verslagen zo lang te laten aanslepen. Dit geeft onduidelijkheid.

        De algemeen directeur stelt ze tegen de volgende vergadering op.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Koen De Bleeckere, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Koen De Bleeckere, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders
        Resultaat: Verdaagd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Dit agendapunt te verdagen.

      • IVM. Bijzondere algemene vergadering op 9 maart 2022. Agenda en vaststelling mandaat vertegenwoordiger. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Het aangetekend schrijven van IVM van 3 februari 2022 inzake de uitnodiging tot de bijzondere algemene vergadering van 9 maart 2022 met de agenda en de informatie per agendapunt.

        Het aangetekend schrijven van IVM van 11 februari 2022 inzake toevoeging agendapunt.

        Context / feiten / argumenten

        De agenda voor de bijzondere algemene vergadering van IVM van 9 maart 2022, vastgesteld door de raad van bestuur in zijn zitting van 1 februari 2022.

        De statuten van IVM, inzonderheid artikel 28.

        De beslissing van de gemeenteraad van 4 februari 2019 waarbij de heer Peter Versnaeyen als bestuurder bij IVM werd voorgedragen.

        De beslissing van de algemene vergadering van IVM van 20 maart 2019 houdende de benoeming van de heer Peter Versnaeyen als bestuurder.

        De beslissing van de gemeenteraad van 4 februari 2019 waarbij de heer Dirk Vos als vertegenwoordiger en de heer Koen De Bleeckere als plaatsvervangend vertegenwoordiger werden aangeduid om deel te nemen aan de algemene vergaderingen van IVM voor de duurtijd van de huidige legislatuur.

        Juridische overwegingen

        Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Koen De Bleeckere, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Koen De Bleeckere, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Goedkeuring te hechten aan de agenda van de bijzondere algemene vergadering van IVM van 9 maart 2022 en aan de afzonderlijke agendapunten die dit vereisen:

        1. Aanstelling vertegenwoordiger raad van bestuur (De Pinte) – beslissing.
        2. Aanstelling vertegenwoordiger raad van bestuur (Eeklo) – beslissing.
        3. Voordracht lid raad van bestuur met raadgevende stem (Eeklo) – akteneming.
        4. Aanstelling vertegenwoordiger raad van bestuur (Nazareth) - beslissing.

        Artikel 2 - De vertegenwoordiger, schepen Dirk Vos, of plaatsvervangende vertegenwoordiger, raadslid Koen De Bleeckere, van de gemeente te mandateren om op de bijzondere algemene vergadering van IVM van 9 maart 2022 zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.

        De volmachtdrager beschikt over het totaal van het aantal stemmen waarover de gemeente beschikt, zijnde 11.574 stemmen.

        Artikel 3 - Afschrift van deze beslissing over te maken aan IVM, Sint-Laureinsesteenweg 29 te 9900 Eeklo.

      • Erfpacht bibliotheek Juliaan Lampens. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Dossier werd toegelicht op de gemeenteraadscommissie van 21 februari 2022.

        In het meerjarenplan is een actie voorzien om de Bibliotheek Juliaan Lampens terug voor het publiek toegankelijk te maken.

        Context / feiten / argumenten

        Het gebouw is in private handen. Het gebouw is bescherm bij besluit van de Vlaamse Minister. Er wordt een consortium opgericht om het gebouw publiek toegankelijk te maken en een werking uit te bouwen. Er zijn verschillende subsidiedossiers ingediend door de verschillende partners.

        Er zou gewerkt worden met een erfpachtovereenkomst zodat de kosten van de investeringen kunnen worden afgeschreven over 25 jaar en we wel als eigenaar kunnen handelen. Er is onderhandeld met de eigenaar over prijs, modaliteiten.

        Juridische overwegingen

        Decreet lokaal bestuur

        Financiële impact

        Jaarlijkse canon voorzien in meerjarenplanning.

        Investeringsbudget voor herstellingen en inrichting.

        Tussenkomsten gemeenteraadsleden

        Raadslid Frank Dhaenens vraagt of de € 900 een totaal bedrag is? Het is € 750 per maand of € 9.000 per jaar die de gemeente zal betalen aan de eigenaar. De andere betrokkenen zullen betalen aan de gemeente.

        Raadslid Daan Vanheel vraagt of het mogelijk is om bij burger betrokken initiatieven niet het winstmotief te laten primeren op het openbaar nut. De € 9.000 is een klein bedrag op het jaarlijks budget van de gemeente.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Koen De Bleeckere, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Koen De Bleeckere, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Keurt de erfpachtovereenkomst in bijlage goed.

        Artikel 2 - Belast de voorzitter en de algemeen directeur met de ondertekening van de notariële akte.

    • Wegen en mobiliteit

      • Heraanleg halfverharding trage verbinding tussen Nieuwlandstraat en Mantelstraat. Goedkeuring raming, bestek en gunningswijze.

        Aanleiding

        Goedkeuren van bestek en gunningswijze voor de overheidsopdracht “Heraanleg halfverharding trage verbinding tussen Nieuwlandstraat en Mantelstraat” nl. buurtweg 164 en 85.

        Context / feiten / argumenten

        In het kader van de opdracht “Heraanleg halfverharding trage verbinding tussen Nieuwlandstraat en Mantelstraat ” werd een bestek met nr. TECH2022-006 opgesteld door de dienst openbare werken.

        De raming excl. btw bereikt de limiet van € 140.000,00 voor het gebruik van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking niet.

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Als limietdatum voor het indienen van de offertes wordt 25 maart 2022 om 10.00 uur voorgesteld.

        Juridische overwegingen

        De wet van 17 juni 2013 houdende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 houdende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

        Artikel 56, § 3, 5° en 6° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en zijn uitvoeringsbesluiten.

        Financiële impact

        De financiële impact is voorzien in het meerjarenplan en leidt niet tot aanpassingen.
        De uitgave van deze opdracht wordt geraamd op € 40.000,00 incl. btw.
        De uitgave voor deze overheidsopdracht is voorzien op artikel van het investeringsbudget: 2022/PA2-02-02/0200-00/224000/GEMEENTE/OWE/IP-PA2-02.

        Tussenkomsten gemeenteraadsleden

        Raadslid Simon Van Poucke vindt het jammer dat er geen plannetje bij zit. Er zit blijkbaar wel een plannetje bij.

        Raadslid Simon Van Poucke vraagt of deze uitvoering wel waterdoorlatend is? De uitvoering zal te vergelijken zijn met de Langedreef, dit geeft een goed resultaat.

        Raadslid Daan Vanheel vindt het jammer dat de terminologie waterdoorlatend gebruikt wordt. Dit gaat hier om een gangbare terminologie.

        (deze tekst werd bij de goedkeuring van het verslag in de zitting van 28 maart 2022 vervangen als volgt:

        "Raadslid Simon Van Poucke vindt het jammer dat er geen plannetje bij zit. De schepen wijst erop dat het plan niet afzonderlijk is opgeladen, maar is opgenomen in het bestek. Raadslid Simon Van Poucke vraagt of deze uitvoering wel waterdoorlatend is? Raadslid Van Poucke geeft mee dat de trage weg gekend staat als de Hamerwegel. De uitvoering zal te vergelijken zijn met de Langedreef, dit geeft een goed resultaat. Raadslid Daan Vanheel vindt het jammer dat de terminologie waterdoorlatend gebruikt wordt, terwijl het bestek duidelijk aangeeft dat dit pad geen water zal doorlaten. Dit is ook niet erg, gezien de ligging in een infiltrerende omgeving. De schepen antwoordt dat dit gaat om een gangbare terminologie.")

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Koen De Bleeckere, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Koen De Bleeckere, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 – Keurt het bestek met nr. TECH2022-006 en de raming voor de opdracht “Heraanleg halfverharding trage verbinding tussen Nieuwlandstraat en Mantelstraat” opgesteld door de dienst openbare werken. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bijzonder bestek en zoals opgenomen in de algemene aannemingsvoorwaarden voor de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
        Artikel 2 - Bovengenoemde opdracht zal bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking worden gegund en volgende firma’s worden uitgenodigd om deel te nemen deze onderhandelingsprocedure:

        • Ondernemingen N. Vindevogel nv, Neerrechemstraat 1 te 9770 Kruisem;
        • Audoorn & Co NV, Gentsesteenweg 28 te 9750 Huise;
        • Rotsart bvba, Krommewege 33 te 9990 Maldegem;
        • VMB aannemingen bvba, Aven Ackers 13 te 9130 Verrebroek;
        • GREEN ROAD NV, Brugstraat 16C te 9260 Wichelen;
        • RoadRoller, Stationsstraat 124 te 9950 Waarschoot.

        Artikel 3 - Het college wordt gemachtigd tot gunning en verdere opvolging van bovengenoemd dossier.

      • Vestigen ondergrondse erfdienstbaarheid in openbaar domein t.b.v. aanleg persleiding - periodieke vergoeding bij akte.

        Aanleiding

        Nu de effluentleiding van Agristo werd gerealiseerd kan een akte van ondergrondse erfdienstbaarheid op basis van de asbuilt-plannen worden opgesteld.

        Context / feiten / argumenten

        In bijlage werden de asbuilt-plannen samen met een tabel met de respectievelijke ingenomen oppervlaktes opgenomen.
        Voor Nazareth (290,72m²) is dit onder te verdelen in 2:

        • openbaar domein langsheen de Venecoweg: 290,72m²
        • toekomstig openbaar domein langsheen de Prijkelstraat (nu nog eigendom van Veneco): 155,9m² 

        Stad Deinze stelde in zitting van 1 december 2020 notaris De Proft en een beëdigd schatter aan om de waarde van de grond te bepalen.

        In het schattingsverslag wordt de waarde als volgt weergegeven:

        De vestiging van de ondergrondse erfdienstbaarheid voor de persleiding van Agristo brengt een ondergrondse inname met zich mee van ca. 715 m². Deze inname bestaat uit persleidingen en kunstwerken en zal uitgevoerd worden op openbare wegenis met verharding, riolering en nutsvoorzieningen. Het openbaar domein kan niet op de vastgoedmarkt aangeboden worden. Een financiële waarde vestigen op een openbaar domein kan hierdoor erg moeilijk en niet betrouwbaar uitgevoerd worden. In het kader van deze schatting wordt bestudeerd wat het alternatief is voor het plaatsen van de persleiding wanneer deze niet uitgevoerd kan worden op openbaar domein. De aansluitende percelen op het openbaar domein zijn hoofdzakelijk landbouwgrond. Daarom werd in dit schattingsverslag de waarde van landbouwgrond in deze omgeving bepaald (zie bijlage 4 en onderdeel 8.
        schattingsmethode). Rekening houdend met de aangehaalde vergelijkingspunten, de intrinsieke kenmerken en de evolutie van de vastgoedmarkt werd de landbouwgrond gewaardeerd op eenheidswaarde van € 7 per m².

        Veneco geeft echter aan in een e-mail van 14 oktober 2021 niet akkoord te gaan met vooropgestelde waardebepaling.

        Voor de gronden gelegen in de Prijkels wordt door Veneco (volgens schattingsverslag van beëdigd landmeter Kreps) een waardering voorgesteld aan 70% van de waarde van ‘niet realiseerbare industriegrond’, in casu 80€/m2. Dan komt dit op een vergoeding voor de erfdienstbaarheid van 56€/m2. Dit betreft het deel langs de Prijkelstraat tot aan de oversteek van de N35.

        Veneco wenst in de akte een éénmalige vergoeding aan te rekenen van 56€/m². Stad Deinze wenst te werken met een jaarlijkse vergoeding van €7/m² voor het vestigen van diezelfde erfdienstbaarheid.

        Juridische overwegingen

        Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

        Financiële impact

        De vestiging van de erfdienstbaarheid zal een inkomst genereren voor het lokaal bestuur Nazareth

        • een éénmalige inkomst van 290,72m² à €56/m² = 16.280,32 euro

        of een jaarlijkse vergoeding van:

        • 2.035,04 euro (à €7/m² cfr. prijszetting Deinze).

        Wanneer de gronden van Veneco overgedragen worden aan de gemeente Nazareth kan een bijkomende vergoeding gevraagd worden van 155,9m² à €7/m² = 1.091,3 euro.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Koen De Bleeckere, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Koen De Bleeckere, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Neemt kennis van de asbuilt-plannen betreffende de aangelegde effluentleiding door Agristo.

        Artikel 2 - Neemt kennis van het schattingsverslag opgesteld voor stad Deinze door Square Metre en het schattingsverslag van landmeter Kreps in opdracht van de gemeente Nazareth (via Veneco). De gronden gelegen langsheen (toekomstig) openbaar domein zijn industriegronden en de vergoeding voor de erfdienstbaarheid wordt bepaald op 7€/m² jaarlijks.

        Artikel 3 - Gaat akkoord met de vestiging van de ondergrondse erfdienstbaarheid in openbaar domein en voor de opstelling van de akte in deze notaris De Proft aan te stellen conform de aanstelling van stad Deinze.

        Artikel 4 - De burgemeester en algemeen directeur worden gemachtigd om de akte te ondertekenen namens het Lokaal Bestuur.

        Artikel 5 - Alle kosten verbonden aan de opmaak van de akte, notariskosten en kosten voor de opmaak van een plan om bij de akte te voegen, zullen worden verhaald op Agristo nv.

    • Wonen en werken

      • Gemeentelijk RUP ‘Herbestemming woonuitbreidingsgebieden’. Definitieve vaststelling. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Het RUP Herbestemming Woonuitbreidingsgebieden is klaar voor definitieve aanvaarding door de gemeenteraad.

        In de gemeente Nazareth zijn er nog circa 165 ha aan onbebouwde gronden bestemd als woonuitbreidingsgebied. Maar in de strategische visie van het Beleidsplan Ruimte
        Vlaanderen wil de Vlaamse overheid het bijkomend ruimtebeslag doen afnemen en zoveel mogelijk de open ruimte vrijwaren. Om deze ‘bouwshift’ ook in de gemeente
        Nazareth te realiseren zullen er dus strategische keuzes moeten worden gemaakt bij de zeer grote reserve aan niet-gerealiseerde woonuitbreidingsgebieden in Nazareth.

        Context / feiten / argumenten

        In het kader van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan (GRS), dat dateert van 2003, werden reeds enkele woonuitbreidingsgebieden bevroren. Momenteel werkt de
        gemeente Nazareth aan de opmaak van een nieuw gemeentelijk ruimtelijk beleidsplan, dat een geactualiseerde visie zal omvatten voor de woonuitbreidingsgebieden. Maar
        de wettelijke procedure zal nog de nodige doorlooptijd vragen (minstens tot half 2022), voordat dit nieuw gemeentelijk ruimtelijk beleidsplan definitief kan worden vastgesteld
        en het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan zal worden vervangen. Daarnaast werkt de Vlaamse overheid ook aan nieuwe wetgeving in het kader van de bouwshift. De gemeente Nazareth wil hier niet op wachten en nu reeds uitvoering geven aan de visie van het GRS om bepaalde woonuitbreidingsgebieden niet te ontwikkelen voor wonen en deze gebieden dus te herbestemmen. Het betreft hoofdzakelijk eigendommen van (semi-)openbare besturen, want de overheid moet zelf eerst het goede voorbeeld geven. Via de opmaak van dit RUP wil het gemeentebestuur een eerste stap zetten om de bouwshift te realiseren en dus het landelijke en groene karakter van Nazareth te vrijwaren. Dit is noodzakelijk om ook naar de toekomst toe een duurzaam en kwaliteitsvol ruimtelijk beleid uit te zetten.

        Het RUP bestaat uit drie verschillende deelplannen waarin woonuitbreidingsgebieden worden herbestemd:

        1.  In het deelplan ‘Axeldreef’ wordt het woonuitbreidingsgebied (en een strook woongebied in RUP) herbestemd voor landbouw of andere openruimtefuncties.
        2. In het deelplan ‘Ommegangstraat’ wordt het noordelijk deel van het woonuitbreidingsgebied herbestemd naar recreatie als uitbreiding van de sporten recreatievelden in open lucht bij het gemeentelijk sportcentrum.

        3. In het deelplan ‘Bekken’ wordt het noordelijk deel van het woonuitbreidingsgebied herbestemd naar publiek park en wordt het zuidelijk deel van het woonuitbreidingsgebied (en een strook woongebied langs de Drapstraat) herbestemd naar parkgebied met gemeenschapsvoorzieningen (bestaande Kinderkasteeltje en andere gemeenschapsfuncties).

        In het RUP worden de gewenste bestemmingen vastgelegd en bijhorende stedenbouwkundige voorschriften opgemaakt.

        Het ontwerp RUP werd op 28 juni 2020 voorlopig vastgesteld door de gemeenteraad.

        Het ontwerp RUP werd aan een openbaar onderzoek onderworpen van 1 september t.e.m. 30 oktober 2021. Op 15 december 2021 bundelde en coördineerde de Gecoro alle binnengekomen adviezen, bezwaren en opmerkingen en bracht haar gemotiveerd advies uit aan het schepencollege.

        Juridische overwegingen

        Overeenkomstig artikel 2.2.21 §5 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening (VCRO) bundelt en coördineert de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (gecoro)  alle adviezen, opmerkingen en bezwaren en brengt binnen negentig dagen na het einde van het openbaar onderzoek gemotiveerd advies uit bij de gemeenteraad.

        De bezwaarschriften ingediend tijdens het openbaar onderzoek en de adviezen van de andere overheden werden behandeld op de vergadering van de Gecoro van 15 december 2021

        Gunstig advies Deputatie en Vlaams Gewest.

        Op 15 december 2021 bracht de Gecoro haar gunstig advies uit.

        Tussenkomsten gemeenteraadsleden

        Raadslid Daan Vanheel vindt dat het dossier niet volledig correct is opgesteld. Niet alle documenten zijn duidelijk voor de raadsleden.

        (deze tekst werd bij de goedkeuring van het verslag op 28 maart 2022 vervangen als volgt:

        "Raadslid Daan Vanheel wijst erop dat niet enkel de bezwaren zelf, maar ook de adviezen van de Deputatie en het Gewest niet aan het dossier werden toegevoegd. Ook uit het advies van de gecoro is niet af te leiden dat zij kennis genomen hebben van deze adviezen. Raadslid Vanheel stelt dat dit dossier niet in zijn volledigheid aan de raad ter beschikking is gesteld en stelt dat het voor de raadsleden onmogelijk is om rechtsgeldig over een RUP te beslissen als zij over deze belangrijke documenten niet beschikken. De motivering in de ontwerpnotule is bovendien te summier, er wordt nergens in de beslissing geduid waarom het RUP gewijzigd werd in de loop van het proces. De gemeenteraad heeft een formele motiveringsplicht, hierop werd ook bij de voorlopige vaststelling reeds gewezen. Het is beter dit dossier correct samen te stellen en de beslissing correct op te bouwen. Raadslid Vanheel vraagt bovendien om als antwoord op het bezwaar met betrekking tot deelgebied Bekken een minimale afstand van de toegangsweg tot de perceelgrens op te nemen.")

        Raadslid Frank Dhaenens vraagt of er een raming is van de planschade in dit dossier. Burgemeester antwoordt dat dit niet aan de orde is, omdat de eigendomsstructuur steeds overheden zijn en er reeds lang een bevriezing is voorgesteld. Bij een planschade eis kan het plan nog steeds aangepast worden.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Koen De Bleeckere, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Koen De Bleeckere, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Walter Leenders
        Onthouders: Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe
        Resultaat: Met 13 stemmen voor, 7 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1 - Stelt vast dat er tijdens het openbaar onderzoek 2 bezwaarschriften werden ingediend en sluit zich aan bij de beoordeling van deze bezwaren door de Gecoro, zoals verwoord in het advies van de Gecoro van 15 december 2021.

        Artikel 2 - Het ontwerp ruimtelijk uitvoeringsplan "Herbestemming woonuitbreidingsgebieden", omvattende:

        • een grafisch verordenend plan per deelplan,
        • een register van percelen waar bestemmingswijzigingen worden doorgevoerd per deelplan,
        • de bijhorende verordenende stedenbouwkundige voorschriften,
        • een procesnota,
        • en een toelichtingsnota,

        zonder wijzigingen definitief vast te stellen.

        Artikel 3 - Een afschrift van deze beslissing en van het advies van de Gecoro per aangetekende zending te bezorgen aan de provincie Oost-Vlaanderen, Dienst Ruimtelijke Planning, Woodrow Wilsonplein 2 te 9000 Gent en aan het Departement Omgeving, Koningin Maria Hendrikaplein 70 bus 90 te 9000 Gent.

      • Leveren en plaatsen van buitenschrijnwerk in hout voor achterbouw Burgerlijk Godshuis. Goedkeuring raming, bestek en gunningswijze.

        Aanleiding

        Goedkeuren van het bestek en gunningswijze voor de overheidsopdracht “Leveren en plaatsen van buitenschrijnwerk in hout voor achterbouw Burgerlijk Godshuis”.

        Context / feiten / argumenten

        Het college verleende in zitting van 23 oktober 2017 goedkeuring aan architect Karsten Riedel tot verder zetting van zijn opdracht met fase II. Dit houdt in dat hij zal overgaan tot de opmaak van een definitief ontwerp met raming, een aanbestedingsdossier en parallel hieraan tot de opmaak van een subsidiedossier bij het Agentschap Onroerend Erfgoed.

        In het kader van de opdracht “Leveren en plaatsen van buitenschrijnwerk in hout voor het Burgerlijk Godshuis” werd een bestek met nr. TECH2022-009 opgesteld door de dienst facility.

        De technische beschrijvingen, meetstaten en raming werden ontvangen door ir.-architect Riedel Karsten.

        De raming excl. btw overschrijdt de limiet van € 750.000,00 voor het gebruik van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking niet.
        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

        Als limietdatum voor het indienen van de offertes wordt 29 maart 2022 om 10.00 uur voorgesteld.

        Juridische overwegingen

        De wet van 17 juni 2013 houdende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van € 750.000,00 niet).
        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 houdende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
        Artikel 56, § 3, 5° en 6° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en zijn uitvoeringsbesluiten.

        Financiële impact

        De financiële impact is voorzien in het meerjarenplan en leidt niet tot aanpassingen.
        De uitgave van deze opdracht wordt geraamd op € 137.000,00 excl. btw of € 165.770,00 incl. btw.
        De uitgave voor deze overheidsopdracht is voorzien op artikel van het investeringsbudget: 2022/GB7-01-01/0190-00/221007/BESTUUR/FAC/0/IP-GODHUIS

        De vastlegging van het ereloon van ir.-architect Riedel Karsten (ereloonpercentage 10%) dient te worden herzien bij de gunning van de opdracht.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Koen De Bleeckere, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Koen De Bleeckere, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 – Keurt het bestek met nr. TECH2022-009 en de raming goed voor de opdracht “Leveren en plaatsen van buitenschrijnwerk in hout voor het Burgerlijk Godshuis” opgesteld door ir.-architect Riedel Karsten en dienst facility. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bijzonder bestek en zoals opgenomen in de algemene aannemingsvoorwaarden voor de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
        Artikel 2 -  Gunt bovengenoemde opdracht bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
        Artikel 3 - Het college wordt gemachtigd tot gunning en verdere opvolging van bovengenoemd dossier.

    • Vrije tijd

      • Leveren en installeren van automatiseringsuitrusting voor de bibliotheek. Goedkeuring raming, bestek en gunningswijze.

        Aanleiding

        Goedkeuren van het bestek en gunningswijze voor de overheidsopdracht “Leveren en installeren van automatiseringsuitrusting voor de bibliotheek”.

        Naast het zorgen voor ‘harde’ infrastructuur maken we ruimte voor informele ontmoetingsplaatsen waar mensen worden uitgenodigd tot het maken van een spontane babbel, een vrijblijvend gesprek, het leggen van sociale contacten … . Zo wordt de bibliotheek heringericht en worden er speel- en ontmoetingsplaatsen voor kinderen en jongeren gecreëerd. Vanuit de inclusie-gedachten nemen we fysieke, sociale, financiële ... hindernissen weg zodat zoveel mogelijk inwoners kunnen deelnemen aan het sociale leven.

        Context / feiten / argumenten

        In het kader van de opdracht “Leveren en installeren van automatiseringsuitrusting voor de bibliotheek” werd een bestek met nr. TECH2022-008 opgesteld door Heidi Declercq en dienst facility.

        Deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:

        • Perceel 1 (Zelf)uitleenbalies;
        • Perceel 2 Domotica-systeem.

        De raming excl. btw bereikt de limiet van € 140.000,00 voor het gebruik van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking niet.

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Als limietdatum voor het indienen van de offertes wordt 1 april 2022 om 10.00 uur voorgesteld.

        Juridische overwegingen

        De wet van 17 juni 2013 houdende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 houdende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

        Artikel 56, § 3, 5° en 6° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en zijn uitvoeringsbesluiten.

        Financiële impact

        De financiële impact is voorzien in het meerjarenplan en leidt niet tot aanpassingen.

        De totale uitgave van deze opdracht wordt geraamd op  68.510,00 excl. btw of 82.897,10 incl. btw.

        • Perceel 1 - (zelf)uitleenbalies
          • basis (inclusief licentie en onderhoudscontract) € 20.750,00 excl. btw
          • met optie (betaalzuil)  € 5.500,00 excl. btw
        • Perceel 2 - domotica-systeem (inclusief licentie en onderhoudscontract) € 42.260,00 excl. btw

        De uitgave voor deze overheidsopdracht zijn voorzien op volgende artikelen:

        • Investeringen - 2022/0703-00/221000/BESTUUR/FAC/0/IP-PD1-02
        • Exploitatie - 2022/GB8-01-03/0703-00/614201/GEMEENTE/ICT/IP-GEEN.
        Tussenkomsten gemeenteraadsleden

        Raadslid Femke Colenbie vraagt naar de startdatum? Najaar 2022 is het richtpunt.

        Raadslid Peter Tolpe vraagt om te kiezen voor een ID lezer in plaats van een badge-syteem. Schepen antwoordt dat dit zal worden uitgewerkt aan de hand van de offertes.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Koen De Bleeckere, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Koen De Bleeckere, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 – Keurt het bestek met nr. TECH2022-008 en de raming goed voor de opdracht “Leveren en installeren van automatiseringsuitrusting voor de bibliotheek”, opgesteld door Heidi Declercq en dienst Facility. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bijzonder bestek en zoals opgenomen in de algemene aannemingsvoorwaarden voor de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
        Artikel 2 - Bovengenoemde opdracht zal bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking worden gegund en volgende firma’s worden uitgenodigd om deel te nemen deze onderhandelingsprocedure:

        • Kno-Tech bv, Boomsesteenweg 690 te 2610 Wilrijk (Antwerpen);
        • XAFAX BELGIUM BVBA, Assesteenweg 117, Bus 5 Unit D te 1740 Ternat;
        • Ekz Benelux België (BV), Antwerpsesteenweg 124/17 te 2630 Aartselaar;
        • Bibliotheca BELGIUM BVBA, Antwerpsesteenweg 124, Bus 71 te 2630 Aartselaar.

        Artikel 3 - Het college wordt gemachtigd tot gunning en verdere opvolging van bovengenoemd dossier.

      • Gemeentelijke subsidies verenigingen volgens reglementen. Uitbetaling zoals 2019. Principe. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Nazareth heeft een aantal subsidiereglementen waarbij verenigingen subsidies kunnen verwerven via hun werking en ledenaantallen. Dit in de sectoren sociaal-cultureel werk, cultuur, erfgoed en sport.

        Context / feiten / argumenten

        Doordat het in 2021 bijna onmogelijk was om een uitgebreide werking op te zetten met alle maatregelen die van kracht waren, is het voorstel van het college om net zoals vorig jaar de subsidies nominatief uit te betalen zonder verantwoording van de verenigingen. Er wordt hier het bedrag genomen van de uitbetaling in 2019.

        Dit geeft een waardering mee voor de verenigingen die toch een werking gehad hebben in moeilijke omstandigheden en zorgt ervoor dat de verenigingen geen financieel nadeel ondervinden.

        Financiële impact

        Bedragen zijn voorzien in de meerjarenplanning.

        Tussenkomsten gemeenteraadsleden

        Raadslid Daan Vanheel vraagt of er in die periode nieuwe verenigingen erkend zijn? Schepen antwoordt dat dit niet zo is, wel verenigingen die zouden stoppen of verminderen.

        Raadslid Daan Vanheel vraagt om de verenigingen die extra's deden en de gemeente recht hielden te ondersteunen. Het hoeft geen geld te zijn. Schepen antwoordt dat er zaken gebeurd zijn voor deze initiatieven.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Koen De Bleeckere, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Koen De Bleeckere, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Gaat akkoord dat het college de subsidiebedragen in de subsidiereglementen voor verenigingen nominatief uitbetaalt met dezelfde bedragen van 2019 en dit voor dienstjaar 2021.

        Artikel 2 - Deze maatregel is uitzonderlijk en te wijten aan de gezondheidscrisis en zijn gevolgen voor het verenigingsleven.

    • Varia

      • Mondelinge vragen inwoners m.b.t. de in openbare zitting behandelde punten.

        Besluit

        Nihil.

      • Mondelinge vragen raadsleden.

        Mondelinge vragen gemeenteraadsleden

        Ghijs Matthias vraagt wanneer er een vergadering voorzien is van de vzw Jena? Dat moet gevraagd worden aan de voorzitter van de vzw.

        Simon Van Poucke vraagt om de bomen op de Huisepontweg bij te snoeien.

        Simon Van Poucke vraagt om de houtkanten in de bochten in de Huisepontweg ook eens bij te werken. Het is een moeilijke situatie maar het is toch gevaarlijk. We moeten een consensus vinden tussen gevaar en milieu. Dit is misschien ook op andere plaatsen.

        Simon Van Poucke vraagt wat de stand van zaken is betreffende de Hanestraat. Het college heeft een reglement gemaakt tot 1 juli 2022 maar moet nog worden uitgevoerd. Raadsleden Dhaenens, Van herzeele en Van Poucke stellen dat er nu vooral geparkeerd wordt door inwoners.

        Walter Leenders vraagt of er al een vraag is gekomen naar opvang van Oekraïnse vluchtelingen. De Gouverneur heeft enkele minuten geleden de vraag gesteld. We moeten dit nog concreet bekijken. Wordt opgevolgd.

      • Mededelingen van de voorzitter.

        Mededelingen van de voorzitter
        • Globale raadscommissie op 21 maart 2022
        • Gemeenteraad op 28 maart 2022.

Namens Gemeenteraad,

Steven Van de Velde
algemeen directeur

Dirk Le Roy
voorzitter