Terug
Gepubliceerd op 30/09/2021

Notulen  Gemeenteraad

ma 30/08/2021 - 20:00 CC De Zwaan
Aanwezig: Dirk Le Roy, voorzitter
Danny Claeys, burgemeester
Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Peter Versnaeyen, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, schepenen
Christiaan Van herzeele, Koen De Bleeckere, Yves Ghyselinck, Dirk Vos, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, raadsleden
Heidi Declercq, algemeen directeur wnd.
Verontschuldigd: Femke Colenbie, Nele Le Roy, Céline Van Thienen, raadsleden
Steven Van de Velde, algemeen directeur
  • Openbaar

    • Algemeen bestuur

      • Zittingsverslag van 28 juni 2021. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Het zittingsverslag van 28 juni 2021, dat ten minste 8 dagen vóór de vergadering op het gemeentesecretariaat ter beschikking gehouden is van de raadsleden.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Peter Versnaeyen, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Koen De Bleeckere, Yves Ghyselinck, Dirk Vos, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Peter Tolpe, Heidi Declercq
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Peter Versnaeyen, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Koen De Bleeckere, Yves Ghyselinck, Dirk Vos, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Peter Tolpe
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Het zittingsverslag van 28 juni 2021 wordt goedgekeurd.

      • Steun aan overstroomde gebieden juli 2021. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Op 15 juli 2021 werd België getroffen door zware regenval. Op veel plaatsen veroorzaakten watermassa's overstromingen in rivieren en beken, grote materiële schade, gewonden en doden. Veel schade ontstond door weggespoelde bruggen en auto's en door ingestorte woningen en andere bouwwerken.

        In België werd met name plaatsen aan de oevers van de rivier de Maas en haar zijrivieren in Wallonië getroffen. Er stierven minstens 38 mensen als gevolg van de watersnood. Er zaten tot zo'n 20.000 mensen zonder elektriciteit en ook het drinkwater was vervuild.

        Context / feiten / argumenten

        Het Rode Kruis lanceerde een solidariteitsactie. Ook het lokaal bestuur Nazareth betuigt haar steun en doneert 12.000 euro (ongeveer 1 euro per inwoner).

        Financiële impact

        Deze beslissing is niet voorzien in het goedgekeurd meerjarenplan en zal dus leiden tot een aanpassing van het meerjarenplan.

        Met het akkoord van alle fracties in de gemeenteraad (zie bijlage) werd de steun reeds uitbetaald op 26 juli 2021.

        Tussenkomsten gemeenteraadsleden

        De burgemeester dankt alle de fracties die, op voorstel van Open Vld, hebben ingestemd met het versneld uitbetalen van de steun aan de overstroomde gebieden. Tezelfdertijd stelt hij vast dat de steunverlening in de praktijk bij momenten stroef verloopt. Lokale besturen tonen zich echter bijzonder veerkrachtig en slagen er door hun nabijheid in om concrete hulp te verlenen. Daarom wordt voorgesteld om contact te zoeken met één bepaalde gemeente in de getroffen gebieden, met wie het lokaal bestuur Nazareth een één op één relatie kan aangaan. Op deze manier kan er op een meer gestructureerde en gecoördineerde hulp worden geboden. Het zou hierbij in de eerste plaats gaan om praktische en materiële hulp, niet zozeer om extra financiële steun.

        De raadsleden vinden dit een positief voorstel en verklaren zich akkoord. Na bespreking worden nog volgende punten meegegeven:

        • er kan gezocht worden naar een gemeente waar inwoners nu reeds banden mee hebben;
        • het gaat bij voorkeur om een gemeente met een vergelijkbaar inwonersaantal;
        • er moeten concrete noden bestaan bij inwoners, waar vooral praktische en materiële steun kan geboden worden;
        • als er nog een (beperkte) financiële incentive nodig is, zouden gemeenteraadsleden vanuit hun voorbeeldfunctie de zitpenningen van één gemeenteraad kunnen terugstorten;
        • om aan het Rode Kruis feedback te vragen waarvoor de financiële steun wordt aangewend.

        Het college zal de praktische modaliteiten uitwerken en de gemeenteraad informeren over de ondernomen stappen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Peter Versnaeyen, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Koen De Bleeckere, Yves Ghyselinck, Dirk Vos, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Heidi Declercq
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Peter Versnaeyen, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Koen De Bleeckere, Yves Ghyselinck, Dirk Vos, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Keurt de steun aan de overstroomde gebieden goed en bekrachtigt hierbij de 12.000 euro die werd geschonken aan het Rode Kruis op rekening BE70 0000 0000 2525

      • Oprichting toegankelijkheidsraad. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Op voorstel van de N-VA fractie, kwam vanuit de gemeenteraad de vraag om een adviesraad voor personen met een beperking op te richten. Het lokaal bestuur Nazareth wenst al langer de inspraak en participatie van inwoners met een beperking en hun naaste omgeving te verhogen. Onder het motto “Niets over ons, zonder ons” werd er gekozen om de doelgroep zelf te betrekken bij het vormgeven van het nieuwe adviesorgaan. Via een online bevraging kon de doelgroep, inwoners met een fysieke/mentale beperking en/of hun vertegenwoordigers, aangeven hoe ze meer betrokken willen worden bij de verschillende beleidsbeslissingen. Aan de hand van de resultaten werd een nieuwe adviesraad, de toegankelijkheidsraad, als participatievorm gekozen.

        Context / feiten / argumenten

        De toegankelijkheidsraad behartigt en verdedigt de algemene belangen van alle inwoners uit Nazareth met extra aandacht voor personen met een fysieke en/of mentale beperking en hun omgeving. Zie de statuten en het huishoudelijk reglement in bijlage.

        Financiële impact

        Deze beslissing is niet voorzien in het goedgekeurd meerjarenplan en zal dus leiden tot een aanpassing van het meerjarenplan.
        Concreet gaat het over het jaarlijks werkingsbudget (algemene rekening 649401) en de zitpenningen van de leden (algemene rekening 613004).

        Tussenkomsten gemeenteraadsleden

        Raadslid Leenders vraagt om de term 'personen met een handicap' te gebruiken in plaats van 'personen met een beperking' omdat de nu de gangbare term is die ook daar andere instanties zoals VAPH, Unia, KVG wordt gebruikt.

        De statuten zullen in deze zin worden aangepast. In toekomstige communicatie zal de term 'personen met een handicap' worden gebruikt.

        Raadslid Dhaenens stelt zich de vraag of artikel 7 van de statuten (samenstelling) er niet toe zal leiden dat instellingen en verenigingen niet de overhand zullen hebben in de adviesraad.

        Artikel 7 zal gewijzigd worden zodat er maximum 5 instellingen/organisaties lid kunnen zijn van de adviesraad, en dat er minimum 5 individuele leden moeten zijn.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Peter Versnaeyen, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Koen De Bleeckere, Yves Ghyselinck, Dirk Vos, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Heidi Declercq
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Peter Versnaeyen, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Koen De Bleeckere, Yves Ghyselinck, Dirk Vos, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Gaat akkoord met de oprichting van de gemeentelijke toegankelijkheidsraad.

        Artikel 2 - Gaat akkoord met de statuten van de gemeentelijke toegankelijkheidsraad.

        Artikel 3 - Gaat akkoord met de interne afsprakennota van de gemeentelijke toegankelijkheidsraad.

    • Algemene financiering

      • Nominatieve subsidies 2021. Wijziging. Goedkeuring.

        Context / feiten / argumenten

        Naar aanleiding van de overstromingen op 15 juli 2021 wordt 12.000 euro geschonken aan de solidariteitsactie van het Rode Kruis.
        Er wordt een subsidiereglement voorbereid voor de ondersteuning van voorschoolse groepsopvanginitiatieven op het gebied van brandveiligheid. Omdat Kinderdagverblijf Ukkies de vraag reeds enige tijd geleden stelde, wordt er éénmalig een nominatieve subsidie gegeven.

        Tussenkomsten gemeenteraadsleden

        Voorzitter Le Roy maakt de opmerking dat het Kinderdagverblijf Ukkies de aankoop van de brandblussers als kost heeft kunnen ingeven, maar dat ze hiervoor nu wel subsidie ontvangen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Peter Versnaeyen, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Koen De Bleeckere, Yves Ghyselinck, Dirk Vos, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Heidi Declercq
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Peter Versnaeyen, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Koen De Bleeckere, Yves Ghyselinck, Dirk Vos, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Nominatieve subsidie van 12.000 euro voor Rode Kruis België n.a.v. de overstromingen

        Artikel 2 - Nominatieve subsidie van 433,18 euro voor het plaatsen van 2 brandblussers in Kinderdagverblijf Ukkies

    • Wegen en mobiliteit

      • Aanleg fietspad in halfverharding en brugje tussen Sticheldreef en Steinstraat + aanleg paden in halfverharding Kasteelpark. Raming, bestek en gunningswijze. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Opstart van de overheidsopdracht “Aanleg fietspad in halfverharding en brugje tussen Sticheldreef en Steinstraat + aanleg paden in halfverharding Kasteelpark”.

        Context / feiten / argumenten

        De ontwerpopdracht voor de opdracht “Aanleg fietspad in halfverharding en brugje tussen Sticheldreef en Steinstraat + aanleg paden in halfverharding Kasteelpark” werd gegund aan vzw Trage wegen, Kasteellaan 394a te 9000 Gent.

        In het kader van de opdracht “Aanleg fietspad in halfverharding en brugje tussen Sticheldreef en Steinstraat + aanleg paden in halfverharding Kasteelpark” werd een bestek met nr. TECH2021-028 opgesteld door de ontwerper, vzw Trage wegen, Kasteellaan 394a te 9000 Gent en de dienst openbare werken.

        De raming excl. btw bereikt de limiet van € 139.000,00 voor het gebruik van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking niet.

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Als limietdatum voor het indienen van de offertes wordt 22 september 2021 om 10.00 uur voorgesteld.

        Juridische overwegingen

        De wet van 17 juni 2013 houdende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet).

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 houdende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

        Artikel 56, § 3, 5° en 6° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en zijn uitvoeringsbesluiten.

        Financiële impact

        De financiële impact is voorzien in het meerjarenplan en leidt niet tot aanpassingen.

        De uitgave van deze opdracht wordt geraamd op 69.250,00 incl. btw of € 57.231,40 excl. btw.

        De uitgave voor deze overheidsopdracht is voorzien op artikel van het investeringsbudget 2021/PA2-02-02/0200-00/224000/GEMEENTE/OWE/IP-PA2-02.

        Tussenkomsten gemeenteraadsleden

        Raadslid Van Poucke stelt de vraag hoe men de inrichting van het Kasteelpark ziet: zal dit eerder het karakter hebben van een bos, of van een park? Is een halfverhard pad hier de optimale oplossing? Wat was het advies van Natuurpunt?

        Er wordt gekozen voor passieve recreatie, zoals wandelen en fietsen. Omwille van de toegankelijkheid wordt gekozen voor een halfverhard pad (zoals in de Langedreef). Dit zal er ook toe bijdragen dat bezoekers op de paden blijven. Deze keuze werd afgetoetst bij Natuurpunt.

        Raadslid Vanheel geeft aan dat er een stedenbouwkundige vergunning nodig zou kunnen zijn. Indien dit het geval is, zal de termijn van 31.12.2021 niet haalbaar zijn, zoals bepaald in het bestek.

        Dit zal nagevraagd worden bij de omgevingsambtenaar. Er zal hier mee rekening worden gehouden op het moment van toewijzen.

        De Open Vld-fractie kan zich hier niet in vinden en stemt daarom tegen. De N-VA fractie onthoudt zich.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Peter Versnaeyen, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Koen De Bleeckere, Yves Ghyselinck, Dirk Vos, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Heidi Declercq
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Peter Versnaeyen, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Koen De Bleeckere, Yves Ghyselinck, Dirk Vos, Anja De Jans, Walter Leenders
        Tegenstanders: Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke
        Onthouders: Frank Dhaenens, Peter Tolpe
        Resultaat: Met 13 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 2 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1 – Keurt het bestek met nr. TECH2021-028 en de raming goed voor de opdracht “Aanleg fietspad in halfverharding en brugje tussen Sticheldreef en Steinstraat + aanleg paden in halfverharding Kasteelpark”, opgesteld door de ontwerper, vzw Trage wegen, Kasteellaan 394a te 9000 Gent en de dienst openbare werken. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bijzonder bestek en zoals opgenomen in de algemene aannemingsvoorwaarden voor de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.

        Artikel 2 - Bovengenoemde opdracht zal bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking worden gegund en volgende firma’s worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure:
        - Ondernemingen N. Vindevogel nv, Neerrechemstraat 1 te 9770 Kruisem;
        - Audoorn & Co NV, Gentsesteenweg 28 te 9750 Huise;
        - Rotsart bvba, Krommewege 33 te 9990 Maldegem;
        - VMB aannemingen bvba, Aven Ackers 13 te 9130 Verrebroek;
        - GREEN ROAD NV, Brugstraat 16C te 9260 Wichelen;
        - RoadRoller, Stationsstraat 124 te 9950 Waarschoot.

        Artikel 3 - Het college wordt gemachtigd tot gunning en verdere opvolging van bovenvermeld dossier.

         
      • Aanleg U-strook en sleufsilo's gemeentelijke loods Nazareth. Raming, bestek en gunningswijze. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Goedkeuring van de opstart van de overheidsopdracht “Plaatsen U-strook en sleufsilo's gemeentelijke loods Nazareth".

        Context / feiten / argumenten

        In het kader van de opdracht “Plaatsen U-strook en sleufsilo's gemeentelijke loods” werd een bestek met nr. TECH2021-030 opgesteld door de dienst openbare werken.

        De raming excl. btw bereikt de limiet van € 139.000,00 voor het gebruik van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking niet.

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Als limietdatum voor het indienen van de offertes wordt 22 september 2021 om 10.00 uur voorgesteld.

        Juridische overwegingen

        De wet van 17 juni 2013 houdende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet).

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 houdende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

        Artikel 56, § 3, 5° en 6° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en zijn uitvoeringsbesluiten.

        Financiële impact

        De financiële impact is voorzien in het meerjarenplan en leidt tot aanpassingen (meer of minder uitgave/inkomsten).

        De uitgave voor deze overheidsopdracht is voor een budget van 40.000 euro voorzien op artikel van het investeringsbudget: 2021/GB7-01-01/0119-04/220000/GEMEENTE/FAC/IP-GEBOUW

        Daarnaast is op artikel 2021/GB7-01-01/0119-04/221000/GEMEENTE/FAC/IP-GEBOUW nog 10.000 euro beschikbaar.

        De uitgave van deze opdracht wordt geraamd op 58.550,00 euro incl. btw. Er is een tekort van 8.550 euro.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Peter Versnaeyen, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Koen De Bleeckere, Yves Ghyselinck, Dirk Vos, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Heidi Declercq
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Peter Versnaeyen, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Koen De Bleeckere, Yves Ghyselinck, Dirk Vos, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 –Keurt het bestek met nr. TECH2021-030 en de raming goed voor de opdracht “Plaatsen U-strook en sleufsilo's gemeentelijke loods Nazareth”, opgesteld door dienst openbare werken. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bijzonder bestek en zoals opgenomen in de algemene aannemingsvoorwaarden voor de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.

        Artikel 2 - Bovengenoemde opdracht zal bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking worden gegund en volgende firma’s worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure:
        - Grondwerken Eggermont, Filliersdreef 17, 9800 Deinze - info@grondwerkeneggermont.be
        - Dedeystere Nicolas bvba, Clémence Dosschestraat 4, 9800 Deinze - info@grondwerkendedeystere.be
        - Eeckhaut Bernard, Meersbloem Leupegem 15, 9700 Oudenaarde - info@eeckhautnv.be
        - Betowest BVBA, Zevekotestraat 22, 8511 Aalbeke - info@betowest.be
        - Deraedt BVBA, Schipdonkstraat 70, 9800 Deinze - info@deraedtbvba.be
        - Bouwwerken Dennis Verstaen bvba, Boswegel 23, 9870 Olsene - info@betonwerken-verstaen.be
        -
        VPBetonwerken, Kluizenmeersen 20, 9170 Sint-Gillis-Waas - info@vpbetonwerken.be

        Artikel 3 - Het college wordt gemachtigd tot gunning en verdere opvolging van bovenvermeld dossier.

    • Wonen en werken

      • Ondertekening Vlaams Energie- en Klimaatpact. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Brief van de minister Bart Somers in bijlage met vraag tot ondertekenen van het Lokaal Energie- en Klimaatpact.

        SDG 13 Klimaatactie

        Burgemeestersconvenant 2030

        Context / feiten / argumenten

        Op 22 juni 2020 ondertekende het gemeentebestuur het Burgemeestersconvenant 2030 en ging hiermee het engagement aan om op het eigen grondgebied 40% CO2 te reduceren tegen 2030.

        Het lokaal SEAP van 12 september 2016 opgemaakt voor het Burgemeestersconvenant 2020 en het lokaal klimaat- en energieactieplan (SECAP), de actualisatie van het huidige SEAP aan de vereisten van het BC 2030, opmaak voorzien vanaf september 2021 bepaalt de hoofdlijnen van het gemeentelijk klimaat- en energiebeleid en de concrete acties waarmee de klimaatdoelstellingen worden nagestreefd.

        Het BVR dd. 4 juni 2021 legt vast dat de Vlaamse Regering bijkomend wil investeren om het maatschappelijk en economisch weefsel te herstellen na de zware impact van COVID-19 (cfr. Vlaams relanceplan Vlaamse Veerkracht). Daarbij wordt ingezet op gemeentelijke klimaatacties ter realisatie van het Lokaal Energie- en Klimaatpact. Die gemeentelijke klimaatacties dragen bij aan de economische relance en ondersteunen lokale oplossingen voor klimaatadaptatie en -mitigatie.

        Met het ondertekenen van het Vlaams energie- en klimaatpact gaat de gemeente de volgende engagementen aan:

        • Burgemeestersconvenant 2030 ondertekenen en uitwerken; 
        • gemiddelde jaarlijkse primaire energiebesparing van minstens 2,09% realiseren in de gemeentelijke gebouwen (incl. technische infrastructuur, excl. onroerend erfgoed); 
        • reductie van de CO2-uitstoot van de gemeentelijke gebouwen met 40% in 2030 t.o.v. 2015; 
        • tegen ten laatste 2030 de openbare verlichting om te schakelen naar LED; 
        • draagvlak voor hernieuwbare energie te verhogen, geen heffing op hernieuwbare energie installaties in te voeren en bestaande, zoals de heffing op pylonen van windmolens, af te bouwen tegen ten laatste 2025; 
        • lokale warmte- en sloopbeleidsplannen op te maken;
        • acties en projecten opzetten binnen de vier werven van het Klimaatpact:
        1. Vergroening: aanplanting bomen, hagen, inrichting natuurgroenperken
        2. Energiebesparing en hernieuwbare energie: renovatie particuliere woningen en participatie hernieuwbare energieprojecten
        3. Mobiliteit: elektrische deelwagens en verbeterde fietsinfrastructuur
        4. Water: ontharding, infiltratie, buffering en hergebruik van hemelwater

        Elke deelnemende gemeente moet het Pact d.m.v. een gemeenteraadsbeslissing ondertekenen. De registratie van de ondertekening gebeurt door het opladen van de gemeenteraadsbeslissing via het online platform van het Agentschap Binnenlands Bestuur: https://loket.lokaalbestuur.vlaanderen.be/login voor 29 oktober 2021.

        • Bij voorkeur bevat dit engagement ook al de (indicatieve) gegevens van de geplande acties volgens de catalogus (bijlage).
        • De gemeente is vrij om projecten en klimaatacties te kiezen zolang ze bijdragen aan de doelstellingen van het Pact.
        • De gemeente moet periodiek rapporteren over de realisaties via de online tool en o.a. door een koppeling via een specifieke code in de jaarrekening met een eerste rapportage tegen 1 maart 2023. De rapportage wordt automatisch ingegeven in de rapportering voor het BC 2030. De tool kan ook als planningsinstrument gebruikt worden maar dat is niet verplicht.

        Motivering

        Wanneer de gemeente het Vlaams energie- en klimaatpact ondertekent, wordt jaarlijks een algemene werkingssubsidie ter beschikking gesteld om het gemeentelijk energie- en klimaatbeleid kracht bij te zetten met als doel de energietransitie en klimaatadaptatie een merkbare versnelling hoger te schakelen.

        De gemeente wordt bij de uitvoering van acties binnen de vier werven door diverse partners ondersteund. Door samenwerking met verschillende actoren kan de gemeente met de nodige ontzorging in één klap grote stappen vooruit zetten:

        -       Veneco klimaatregio:
        -       Katalysator voor energie- en klimaatacties:
        Het regionetwerk heeft als doel om diverse actoren in directe verbinding te stellen met elkaar: lokale besturen onderling, VVSG, Provincie Oost-Vlaanderen, Fluvius, VEB, Regionaal landschap, woonorganisaties, Energiehuis Veneco, burgercoöperaties,…
        Het regionetwerk biedt het platform bij uitstek waar gemeente zich kunnen laven aan een bron van informatie en inspiratie om hun engagement binnen het Klimaatpact na te streven.
        -       Regisseur en facilitator van regionale energie- en klimaatprojecten:
        Vanuit de regiowerking zullen elk jaar meerdere projecten worden gelanceerd, waar de gemeente kan instappen. De projecten die Veneco opstart:

        • vinden in eerste instantie hun oorsprong in de lokale klimaatactieplannen (SECAP’s)
        • kaderen steeds binnen 1 van de 4 werven binnen het Pact
        • worden besproken binnen het regionetwerk, gaan van start bij voldoende draagvlak
        • zorgen voor efficiëntiewinst en ontzorging van de gemeente
        • hebben steeds een meetbare CO2-impact binnen de gemeente en de ruimere regio

        -       Energiehuis Veneco zet volop in op Werf 2 door:

        • het verder uitbouwen van de woon- en energieloketten met professionele adviseurs
        • realisatie van een mobiel loket voor een activerende wijkdynamiek rond renovatie
        • het doorlopend organiseren van groepsaankopen voor energetische ingrepen

         -       VVSG-netwerk Klimaat:

        • experten werken bepaalde thema’s, studies en projecten uit (bv. Warmtezoneringskaart à voor elke gemeente individueel beschikbaar in najaar 2021).
        • praktijkendatabank waar gemeenten kant-en-klare acties kunnen uithalen.
        • opzetten van consortia en opschaling nog meer impact te realiseren op het terrein.
        • informatie over het Klimaatpact https://www.vvsg.be/kennisitem/vvsg/al-jouw-vragen-over-het-klimaatpact-beantwoord

        -       Provincie Oost-Vlaanderen:

        • Via het omgevingscontract worden tal van projecten aangeboden die kaderen binnen de vier werven van het Pact. In het najaar start de Provincie  met de actualisatie van het SEAP. Acties uitgevoerd ikv het Pact kunnen meegenomen worden in het mitigatie- of adaptatieplan en vice versa.

        -       Vlaams kader energiegemeenschappen:

        • De Vlaamse Regering voorziet dit najaar in de uitvoeringsbesluiten in navolging van het decreet rond energiegemeenschappen en energiedelen. Hierna kan dit concept volop in de praktijk worden uitgerold. Dit betekent een enorme opportuniteit i.f.v. het maximaal benutten van het potentieel hernieuwbare energie in de gemeente

        -       Fluvius:

        • Omschakeling openbare verlichting naar LED
        • ESCO-aanbod voor verduurzaming van gemeentelijke gebouwen

        -       VEB:

        • Raamcontracten voor verduurzaming van gemeentelijke gebouwen
        • Ondersteuning bij de vormgeving van een gemeentelijke vastgoedstrategie

        -       Regionale landschappen:

        • Vergroening en ontharding

         -       Burger- energiecoöperaties:

        • Opzetten van hernieuwbare energieprojecten met burgerparticipatie

        Financiële aspecten
        Alle deelnemende gemeenten samen krijgen in voorjaar 2022 een subsidie van 24.324.010 euro voor klimaatacties ter realisatie van een of meer van de doelstellingen van het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
        De subsidie wordt voor 4/5 verdeeld volgens het inwonersaantal van de gemeenten en voor 1/5 volgens het totale aandeel van de gemeenten en hun OCMW’s in het Gemeentefonds voor 2020.
        Voor de jaren daarna wordt er op Vlaams niveau een totaal budget van 10.000.000 euro voorzien, dit zal steeds worden vermeerderd met middelen uit het Klimaatfonds. Het bedrag per gemeente kan elk jaar verschillen. Voor Nazareth bedraagt dit 38.244 euro in 2022.
        Naast de toegekende algemene werkingssubsidie, dient 50% cofinanciering vanuit de gemeente aangetoond te worden. Deze cofinanciering kan bestaan uit personeelskosten, investeringskosten, werkingskosten of andere vormen van subsidie (bv. uit Europese projecten, Energieambassadeurs,…).
        De subsidie wordt toegekend als een algemene werkingssubsidie die voor een eerste keer zal worden uitbetaald in maart/april 2022. Acties uit 2021 kunnen voor de rapportage en behalen van de doelstellingen in aanmerking komen maar niet voor financiering.
        Deze inkomst zal worden voorbehouden voor uitgaven i.k.v. projecten en acties binnen de vier werven van het Pact.

        Interne communicatie

        Alle betrokken diensten binnen het gemeentebestuur worden op de hoogte gebracht van deze beslissing.

        Juridische overwegingen

        Artikel 40, §1 en §2 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor o.a. het bepalen van het beleid van de gemeente en daarvoor algemene regels kan vaststellen.

        Het besluit van de Vlaamse Regering (BVR) dd. 4 juni 2021 legt de toekenning van een subsidie aan de Vlaamse gemeenten voor klimaatacties ter uitvoering van het Lokaal Energie- en Klimaatpact (in bijlage) vast.

        De principiële collegebeslissing dd. 2 augustus 2021 m.b.t. het goedkeuren van het Pact.

        Financiële impact

        Voor Nazareth is een trekkingsrecht van 38.244 euro per jaar (meer indien andere gemeenten niet inschrijven) voorzien.

        Deze inkomst zal worden voorbehouden voor uitgaven i.k.v. projecten en acties binnen de vier werven van het Pact.
        De financiering van de acties gebeurt via 50% cofinanciering. De uitgaven kunnen personeelskosten, investeringskosten en/of werkingskosten zijn.
        Indien de reeds in het MJP voorziene acties via het Pact uitgevoerd worden zijn er geen extra kosten te voorzien bovenop de kosten die hiervoor reeds in het budget zijn ingeschreven.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Peter Versnaeyen, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Koen De Bleeckere, Yves Ghyselinck, Dirk Vos, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Heidi Declercq
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Peter Versnaeyen, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Koen De Bleeckere, Yves Ghyselinck, Dirk Vos, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Gaat akkoord met het ondertekenen van het Vlaams energie- en klimaatpact (in bijlage) en engageert zich om in samenwerking met diverse partnerorganisaties de doelstellingen van het Pact na te streven. De registratie van de ondertekening gebeurt door het opladen van de gemeenteraadsbeslissing via het online platform van het Agentschap Binnenlands Bestuur vóór 29 oktober 2021.

      • Repair Café Schelde-Leie vzw. Vernieuwde samenwerkingsovereenkomst. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Sinds 19/05/2021 is het lokaal Repair Café Schelde-Leie een vzw geworden.

        Context / feiten / argumenten

        Sinds 19/05/2021 is het lokaal Repair Café Schelde-Leie een vzw geworden. Bij de omvorming naar een vzw hoort ook een nieuwe samenwerkingsovereenkomst. Deze werd toegevoegd in bijlage.

        De overstap naar een vzw brengt enkele veranderingen met zich mee. Zoals het wegvallen van de gemeentelijke verzekering voor de actieve vrijwilligers. Deze dienen vanaf heden afgesloten te worden door de vzw zelf. Zo bedraagt voor het eerste jaar de verzekering BA voor de bestuursverzekering € 218,50 en voor de vrijwilligersverzekering € 592,53. Deze premies worden door de verzekeraar herzien op basis van het aantal mandagen gepresteerd in het te betalen jaar min één jaar. Een significante stijging van de premie wordt verwacht. Als gevolg van de coronaperiode en -maatregelen, was het aantal deelnemende vrijwilligers beperkt. In de toekomst zal dit aantal weer stijgen en is de stijging van de premie te verantwoorden.

        Gezien de vzw ook andere kosten heeft (oprichtingskosten en recurrente kosten, de aankoop van kwalitatief en veilig herstelmateriaal, alsook beschermingsmateriaal), vraagt de vzw om de gemeentelijke subsidie van 3x € 300 (€ 300 per gemeente) op te trekken naar 3x € 500 (€ 500 per gemeente). Door het optrekken van deze gemeentelijke subsidie kan de vzw de terugkerende kosten dekken en is er nog ruimte om andere duurzame activiteiten en/of aankopen te doen.Op die manier blijft het Repair Café Schelde-Leie ook laagdrempelig en toegankelijk voor iedereen.

        Het ondersteunen van vzw Repair Café Schelde-Leie past binnen het meerjarenplan van het lokaal bestuur:

        • PC1‐01‐02 Sensibiliseren m.b.t. afvalarme initiatieven
        • PC1‐01‐03 De circulaire economie bevorderen
        • PD1‐02‐05 Drempels wegnemen zodat iedereen kan deelnemen aan beleving en ontmoeting
        • PD3‐01‐01 In 2020‐2021 wordt een actieplan tegen eenzaamheid opgemaakt
        Financiële impact

        De gemeentelijke subsidie van € 300 voor vzw RCSL wordt geboekt op volgend budgetartikel: 2021/PC1-01-03/0300-00/649210/GEMEENTE/MIL/IP-GEEN

        Het voorziene budget zal vanaf 2022 opgetrokken worden naar € 500.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Peter Versnaeyen, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Koen De Bleeckere, Yves Ghyselinck, Dirk Vos, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Heidi Declercq
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Peter Versnaeyen, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Koen De Bleeckere, Yves Ghyselinck, Dirk Vos, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Keurt de vernieuwde samenwerkingsovereenkomst met vzw Repair Café Schelde-Leie.

      • Aanstelling van een ontwerper voor het opmaken van een globale ruimtelijke visie en ontwerp van herinrichting gemeentehuis Nazareth en ruimere omgeving. Bestek voor fase 2 van de gunningsprocedure. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Het lokaal bestuur van Nazareth gaat over tot de selectie van een ontwerper voor de globale herinrichting van het gemeentehuis en omgeving. Het bestuur wil hierbij rekening houdend met drie uitgangspunten:

        • De gemeentelijke organisatie is de laatste jaren sterk gegroeid waardoor er een tekort is ontstaan aan bureel- en vergaderruimtes.
        • Het lokaal bestuur voert een nieuw dienstverleningsmodel in gebaseerd op de principes van het ‘werken op afspraak’, een efficiënt onthaal met doorverwijzing van de inwoners en een beperkt aantal performante loketten.
        • De site van het gemeentehuis, centraal gelegen aan het dorpsplein, moet een ontmoetingsplaats zijn voor de inwoner. Met de herinrichting van de site wil het lokaal bestuur het open en uitnodigend karakter ervan verder ontwikkelen.
        Context / feiten / argumenten

        Er werd een onderhandelingsprocedure met onderhandeling opgestart. De oproep tot kandidatuurstelling gebeurt op basis van de selectieleidraad. Deze selectieleidraad werd goedgekeurd door de Gemeenteraad in zitting van 29 maart 2021.

        Kandidatuurstelling diende te gebeuren tegen uiterlijk 10 mei 2021.

        Drie ontwerpbureaus stelden zich kandidaat en werden tevens weerhouden voor fase 2 van de procedure:

        • Architectenbureau Maarten Dobbelaere, Tweekapellenstraat 15 te 9050 Gentbrugge
        • Architectenbureau Serck en Provoost Engineering, p/a Visserij 19 te 9000 Gent
        • Bureau Adam bv, Lange Lobroekstraat 201 te 2060 Antwerpen

        De hiervoor vermelde kandidaten zullen het bestek in bijlage worden toegestuurd.

        Als limietdatum voor het indienen van de offertes wordt 10 november 2021 om 10.00 uur voorgesteld.

        Juridische overwegingen

        Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
        Koninklijk besluit van 18 april 2017 houdende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
        Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
        Wet van 17 juni 2013 houdende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
        Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk.
        Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen.

        Financiële impact

        De nodige kredieten zijn voorzien op MJPA_2021-0/PE3-01-02/0190-00/221007/GEMEENTE/FAC/IP-PE3-01/U/0.

        Tussenkomsten gemeenteraadsleden

        Raadslid Vanheel stelt vast dat er geen vergoeding wordt gegeven aan de kandidaat-inschrijvers voor het opmaken van een ontwerp.

        Raadslid Dhaenens stelt zich vragen bij het feit dat er meer bureaus zouden komen, en minder loketten. Past alles nog binnen de raming?

        De inrichting van het nieuwe gemeentehuis volgt het dienstverleningsmodel: er zal meer op afspraak worden gewerkt in aparte spreekruimtes, loketten zullen meer gedeeld worden, ... . De huidige raming wordt behouden.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Peter Versnaeyen, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Koen De Bleeckere, Yves Ghyselinck, Dirk Vos, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Heidi Declercq
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Peter Versnaeyen, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Koen De Bleeckere, Yves Ghyselinck, Dirk Vos, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Keurt het bestek en zijn bijlagen goed voor het voeren van de verdere procedure - fase 2 - voor de opdracht "Aanstelling van een ontwerper voor het opmaken van een globale ruimtelijke visie en ontwerp van herinrichting gemeentehuis Nazareth en ruimere omgeving".

        Artikel 2 - Volgende weerhouden kandidaten uit fase 1 worden uitgenodigd tot het indienen van een offerte op basis van het voorliggende bestek:

        • Architectenbureau Maarten Dobbelaere, Tweekapellenstraat 15 te 9050 Gentbrugge
        • Architectenbureau Serck en Provoost Engineering, p/a Visserij 19 te 9000 Gent
        • Bureau Adam bv, Lange Lobroekstraat 201 te 2060 Antwerpen

        Artikel 3 - Het college wordt gemachtigd tot verdere opvolging van dit dossier.

      • Aankoop gronden ter uitbreiding sportsite. Principe. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Naast de huidige sportsite heeft Volkshaard gronden liggen in woonuitbreidingsgebied.

        Het lokaal bestuur wenst deze gronden te verwerven om toekomstige uitbreiding van de sportsite mogelijk te maken.

        Een ruimtelijk uitvoeringsplan zal de bestemming en gebruik in de toekomst regelen.

        Context / feiten / argumenten

        Volkshaard is bereid de gronden te verkopen.

        Afdeling vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid heeft de gronden geschat en kan onderhandelen (tot en met de akte).

        Financiële impact

        Middelen worden voorzien in de meerjarenplanning.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Peter Versnaeyen, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Koen De Bleeckere, Yves Ghyselinck, Dirk Vos, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Heidi Declercq
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Peter Versnaeyen, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Koen De Bleeckere, Yves Ghyselinck, Dirk Vos, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Om opdracht te geven aan Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid om te onderhandelen over de aankoop van de gronden - eigendom van Volkshaard, met name over de percelen 152A, 153A, 154A, 157A, 158B.

        Artikel 2 - De middelen te voorzien in de meerjarenplanning.

    • Vrije tijd

      • Interlokale Vereniging Burensportdienst Leiestreek. Jaarrekening en jaarverslag 2020. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Op 15 juni 2021 ging de algemene vergadering door van de Interlokale Vereniging Burensportdienst Leiestreek (digitaal).

        Context / feiten / argumenten

        Het verslag en de presentie van de algemene vergadering van de Interlokale Vereniging Burensportdienst Leiestreek inclusief Jaarrekening en jaarverslag 2020.

        Overzicht ondersteuning van Sport Vlaanderen in bijlage.

        Juridische overwegingen

        Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, met in bijzonder de artikelen 392 tot 395 houdende de intergemeentelijke samenwerking

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Peter Versnaeyen, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Koen De Bleeckere, Yves Ghyselinck, Dirk Vos, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Heidi Declercq
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Peter Versnaeyen, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Koen De Bleeckere, Yves Ghyselinck, Dirk Vos, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Neemt kennis van het verslag van de algemene vergadering van de Interlokale Vereniging Burensportdienst Leiestreek van 15 juni 2021.

        Artikel 2 - Keurt de jaarrekening en jaarverslag 2020 goed.

    • Leren en welzijn

      • Gemeentelijk basisonderwijs. Aanpassing schoolreglementen GBS Eke en Nazareth. Goedkeuring.

        Context / feiten / argumenten

        Er zijn in beide gemeentelijke basisscholen De Toetertrein en De Vlinderboom aanpassingen het schoolreglement doorgevoerd, volgens de richtlijnen van OVSG van mei 2021.

        In bijlagen zijn de schoolreglementen bijgevoegd. De aanvullingen zijn in fluo in één bijlage weergegeven.

        Het College verleende goedkeuring van de aanpassingen in zitting van 21 juni 2021.

        Juridische overwegingen

        Het model bao van OVSG van mei 2021.

        Het advies van de schoolraad van 3 juni 2021 is in bijlage toegevoegd.

        Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Peter Versnaeyen, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Koen De Bleeckere, Yves Ghyselinck, Dirk Vos, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Heidi Declercq
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Peter Versnaeyen, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Koen De Bleeckere, Yves Ghyselinck, Dirk Vos, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Keurt de gewijzigde schoolreglementen voor de gemeentelijke basisschool Nazareth en Eke goed, volgens de richtlijnen van OVSG van 5/2021.

        Artikel 2 - Maakt een afschrift van het gemeenteraadsbesluit over aan de schooldirecteurs.

        Artikel 3 - Het schoolreglement gewoon basisonderwijs wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via elektronische drager) aan de ouders, die tekenen voor akkoord.

      • Mandaat aan de OVSG voor de ondertekening van algemene protocollen voor de elektronische doorgifte van persoonsgegevens tussen instanties. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Schoolbesturen wisselen heel wat persoonsgegevens digitaal uit met andere Vlaamse instanties (o.m. AGODI, AHOVOKS, vervoersmaatschappij De Lijn) of externe overheden. Sedert 26 juni 2018 is het verplicht om voor de gegevensuitwisseling van persoonsgegevens een protocol af te sluiten (artikel 8 van het e-Gov decreet).
        In het protocol worden een aantal afspraken vastgelegd zodat duidelijk wordt dat aan de principes van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG/GDPR) wordt voldaan (o.m. afspraken over het doeleinde van de gegevensverwerking, de wettelijke grondslag, de beveiligingsmaatregelen, de afspraken rond de verdere verwerking van de gegevens en de bewaartermijnen). De functionarissen voor de gegevensbescherming (Data Protection Officer of DPO) van de uitwisselende instanties of externe overheden geven voorafgaandelijk een advies over het protocol.

        Context / feiten / argumenten

        In het kader van de administratieve planlastverlaging sluit OVSG algemene protocollen conform de GDPR.

        Het afsluiten van algemene protocollen houdt in dat OVSG onderhandelt voer het protocol, de DPO van OVSG een advies geeft en dat OVSG het protocol ondertekent in naam en voor rekening van de schoolbesturen.

        Elk schoolbestuur beslist wel nog steeds formeel zelf of het al dan niet effectief toetreedt.

        Zowel de Vlaamse toezichtcommissie voor de verwerking van persoonsgegevens (VTC) (advies ref. VTC/O/2019/01 en ref. VTC/O/2019/07) als de Werkgroep Informatieveiligheid VVSG (25 november 2019) hebben deze werkwijze met een vereenvoudigde procedure voor de totstandkoming van algemene protocollen en bijbehorende mandatering aan OVSG bevestigd.

        Het schoolbestuur dat een mandaat heeft gegeven, kan de toetreding tot het algemeen protocol nog ongedaan maken binnen een termijn van drie maanden na de ondertekening ervan, na een negatief advies van de eigen functionaris voor gegevensbescherming (DPO) (opt-out). Deze uittreding gebeurt schriftelijk.

        Vermits het bestuur beschikt over een functionaris voor gegevensbescherming (via de provincie Oost-Vlaanderen) en een goedgekeurd informatieveiligheidsplan, kan er mandaat worden gegeven aan de OVSG om te onderhandelen over een algemene protocollen (zie model 'Verklaring op eer' in bijlage).

        Juridische overwegingen

        Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.

        Het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer, artikel 8.

        Financiële impact

        Deze beslissing heeft geen financiële impact op het meerjarenplan.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Peter Versnaeyen, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Koen De Bleeckere, Yves Ghyselinck, Dirk Vos, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Heidi Declercq
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Peter Versnaeyen, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Koen De Bleeckere, Yves Ghyselinck, Dirk Vos, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 -  Verklaart zich akkoord met het principe van de mandatering en de verklaring op eer.

        Artikel 2 - Machtigt OVSG om te onderhandelen over het algemeen protocol.

        Artikel 3 -  Machtigt de DPO van OVSG, de Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten, om het verplicht advies te verlenen.

        Artikel 4 - Machtigt de algemeen directeur van OVSG, de Onderwijskoepel van Steden en Gemeenten, om het protocol in naam en voor rekening van het schoolbestuur te ondertekenen.

      • Aanstellen van een ontwerper ontwikkeling site Kinderkasteeltje. Selectieleidraad. Procedure. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Gezamenlijk project gesitueerd op de site van 't Kinderkasteeltje - Drapstraat 49, waarbij vzw Jeugdhulp Don Bosco Vlaanderen het CKG en kinderdagverblijf 't Kinderkasteeltje wil voorzien van een nieuwbouw, en tevens het lokaal bestuur een nieuwbouw ter vervanging van BKO Nazareth wenst te bouwen op die site.

        Context / feiten / argumenten

        Ter realisatie van het masterplan in opmaak van site CKG-IBO Nazareth worden enkele fasen doorlopen. 

        Fase 1: Om eenheid in ontwerp te creëren op de site zou eenzelfde ontwerper aangesteld worden voor de totale site en dus verschillende infrastructuren. Daartoe ligt binnen dit dossier de selectieleidraad ter goedkeuring voor. Kandidaatstelling kan tot 1/11/2021. Max. te weerhouden kandidaat-ontwerpers ligt vast op 4.

        Fase 2: Binnen een wedstrijdformule kunnen de weerhouden kandidaat-ontwerpers een ontwerp maken op basis van een uitgewerkt bestek. Dit bestek wordt ter goedkeuring voorgelegd in zitting van 29/11/2021.

        Fase 3: Gunning van de architectuuropdracht - timing april 2022.

        Tussenkomsten gemeenteraadsleden

        Raadslid Van Poucke vraagt hoe het gebouw van het Kinderkasteeltje zich zal verhouden t.o.v. de andere gebouwen.

        Het historisch gedeelte van het Kinderkasteeltje wordt los gezien van de  andere gebouwen; omdat hiervoor een derde partner wordt gezocht. Dit zal pas echter worden opgestart eenmaal er een duidelijk Masterplan is.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Peter Versnaeyen, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Koen De Bleeckere, Yves Ghyselinck, Dirk Vos, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Heidi Declercq
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Peter Versnaeyen, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Koen De Bleeckere, Yves Ghyselinck, Dirk Vos, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Keurt de procedure goed tot het aanstellen van 1 ontwerper voor het bouwproject van zowel vzw Jeugdhulp Don Bosco Vlaanderen als het lokaal bestuur in functie van het IBO Nazareth, dit binnen een wedstrijdformule.

        Artikel 2 - Keurt de ambitienota en selectieleidraad voor de site van 't Kinderkasteeltje goed.

        Artikel 3 - Neemt kennis van de vooropgestelde timing om de fasen binnen dit project te doorlopen tegen april 2022.

    • Varia

      • Mondelinge vragen inwoners m.b.t. de in openbare zitting behandelde punten.

        Besluit

        Nihil.

      • Mondelinge vragen raadsleden.

        Mondelinge vragen gemeenteraadsleden

        Raadslid Dhaenens signaleert dat de geparkeerde vrachtwagens in de Eikenstraat voor onveilige situaties zorgen.

        De vrachtwagens staan er rechtsgeldig geparkeerd. In de buurt zijn er geen veiligere alternatieven.

        Raadslid Van Poucke vraagt de stand van zaken inzake de Huisepontweg.

        De weg zal er volledig opengebroken moeten worden. De vraag werd gesteld aan Kruisem om van de gelegenheid gebruik te maken om meteen een fietspad aan te leggen (dit is enkel zinvol als dit zowel op het grondgebied van Nazareth als Kruisem gebeurt). Er wordt gewacht op het antwoord van Kruisem.

        Raadslid Vanheel signaleert dat op de raadpleegomgeving de agenda van de raad van bestuur wordt gepubliceerd, maar dat niet vermeld wordt dat het om een gesloten zitting gaat. Dit wordt aangepast.

        Raadslid De Jans vraagt om uitnodigingen voor de gemeenteraad en verslagen beter bekend te maken. Dit wordt doorgegeven aan de diensten.

      • Mededelingen van de voorzitter.

        Besluit

        Nihil.

Namens Gemeenteraad,

Heidi Declercq
algemeen directeur wnd.

Dirk Le Roy
voorzitter