De voorzitter wenst iedereen nog een goed 2023 toe en hoopt op een verdere goede samenwerking.
Het zittingsverslag van 19 december 2022, dat ten minste 8 dagen vóór de vergadering op het gemeentesecretariaat ter beschikking gehouden is van de raadsleden.
Artikel 1 - Het zittingsverslag van 19 december 2022 wordt goedgekeurd.
E-mail van raadslid Femke Colenbie van 15 december 2022 houdende ontslagaanbieding als raadslid.
Artikel 1 - Neemt kennis van het aangeboden ontslag van mevrouw Femke Colenbie als raadslid.
E-mail van raadslid Walter Leenders van 20 december 2022 houdende ontslagaanbieding als raadslid.
Artikel 1 - Neemt kennis van het aangeboden ontslag van de heer Walter Leenders als raadslid.
Mevrouw Femke Colenbie heeft haar ontslag aangeboden als raadslid.
Het mandaat van titelvoerend raadslid is bijgevolg vacant en een opvolger moet voorzien worden.
Opvolger Martine Van Audenaerde wordt uitgenodigd tot de eedaflegging en legde haar geloofsbrieven voor.
Decreet van 8 juli 2011 houdende de organisatie van de lokale en provinciale verkiezingen en houdende wijziging van het gemeentedecreet van 15 juli 2005, het provinciedecreet van 9 december 2005 en het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Decreet Lokaal bestuur.
Voorzitter stelt dat de CD&V fractie raadslid Vermaerke Peter heeft voorgedragen als fractieleider.
Artikel 1 - De geloofsbrieven van Martine Van Audenaerde goed te keuren.
Artikel 2 - Kennis te nemen van de eedaflegging van Martine Van Audenaerde als gemeenteraadslid.
De heer Walter Leenders heeft zijn ontslag aangeboden als raadslid.
Het mandaat van titelvoerend raadslid is bijgevolg vacant en een opvolger moet voorzien worden.
De opvolger, mevrouw Sylvie Baert, verzaakt aan dit mandaat.
De opvolger, de heer Filip De Rho, verzaakt aan dit mandaat.
De opvolger, mevrouw Ann Van Durme, verzaakt aan dit mandaat.
De opvolger, de heer David Elias, verzaakt aan dit mandaat.
De opvolger, mevrouw Michèle Pintelon, verzaakt aan dit mandaat.
De opvolger, de heer Steven Goesaert, verzaakt aan dit mandaat.
De opvolger, mevrouw Christel De Groote, verzaakt aan dit mandaat.
Opvolger Luc Goeasert wordt uitgenodigd tot de eedaflegging en legde zijn geloofsbrieven voor.
Decreet van 8 juli 2011 houdende de organisatie van de lokale en provinciale verkiezingen en houdende wijziging van het gemeentedecreet van 15 juli 2005, het provinciedecreet van 9 december 2005 en het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Decreet Lokaal bestuur.
Voorzitter stelt dat de fractie Vooruit-Groen raadslid Goesaert Luc heeft voorgedragen als fractieleider.
Artikel 1 - De geloofsbrieven van Luc Goesaert goed te keuren.
Artikel 2 - Kennis te nemen van de eedaflegging van Luc Goesaert als gemeenteraadslid.
Raadslid Martine Van Audenaerde heeft de eed afgelegd als gemeenteraadslid in de zitting van heden.
Raadslid Luc Goesaert heeft de eed afgelegd als gemeenteraadslid in de zitting van heden.
volgnr. | gemeenteraadslid | eerste ambtsaanvaarding | anciënniteit op 30 januari 2023 |
verkiezing 14 oktober 2018 | |
eedaflegging | naamstemmen | ||||
1 | Danny Claeys | 01/01/1983 | 40 j | 21/12/2018 | 1390 |
2 | Christiaan Van herzeele | 02/01/1995 | 28 j | 02/01/2019 | 709 |
3 | Ivan Schaubroeck | 02/02/2004 | 18 j 11 m | 02/01/2019 | 806 |
4 | Thomas Van Ongeval | 02/01/2007 | 16 j | 02/01/2019 | 1354 |
5 | Viviane De Preester | 02/01/2007 | 16 j | 02/01/2019 | 1149 |
6 | Dirk Vos | 02/01/2007 | 16 j |
02/01/2019 | 324 |
7 | Annemie De Gussem | 02/01/1995 | 13 j 3 m | 02/01/2019 | 977 |
8 | Dirk Le Roy | 02/01/2013 | 10 j | 02/01/2019 | 551 |
9 | Frank Dhaenens | 02/01/2013 | 10 j | 02/01/2019 | 239 |
10 | Martine Van Audenaerde | 29/09/2008 | 4 j 3 m |
30/01/2023 | 431 |
11 | Daan Vanheel | 02/01/2019 | 4 j | 02/01/2019 | 627 |
12 | Yves Ghyselinck | 02/01/2019 | 4 j | 02/01/2019 | 456 |
13 | Nele Le Roy | 02/01/2019 | 4 j | 02/01/2019 | 316 |
14 | Matthias Ghijs | 02/01/2019 | 4 j | 02/01/2019 | 284 |
15 | Simon Van Poucke | 02/01/2019 | 4 j | 02/01/2019 | 258 |
16 | Anja De Jans | 02/01/2019 | 4 j | 02/01/2019 | 209 |
17 | Peter Versnaeyen | 02/01/2019 | 3 j 11 m | 02/01/2019 | 295 |
18 | Peter Tolpe | 04/03/2019 | 3 j 10 m | 02/01/2019 | 212 |
19 | Charlotte Ingels | 14/10/2019 | 1 j 3 m | 25/04/2022 | 229 |
20 | Peter Vermaerke | 30/05/2022 | 0 j 8 m |
30/05/2022 | 433 |
21 | Luc Goesaert | 19/12/2022 | 0 j 1 m |
30/01/2023 | 121 |
Artikel 1 - Stelt de rangorde van de gemeenteraadsleden als volgt vast:
1. Danny Claeys
2. Christiaan Van herzeele
3. Ivan Schaubroeck
4. Thomas Van Ongeval
5. Viviane De Preester
6. Dirk Vos
7. Annemie De Gussem
8. Dirk Le Roy
9. Frank Dhaenens
10. Martine Van Audenaerde
11. Daan Vanheel
12. Yves Ghyselinck
13. Nele Le Roy
14. Matthias Ghijs
15. Simon Van Poucke
16. Anja De Jans
17. Peter Versnaeyen
18. Peter Tolpe
19. Charlotte Ingels
20. Peter Vermaerke
21. Luc Goesaert.
De vertegenwoordiging in de samenwerkingsverbanden is in vervanging te voorzien naar aanleiding van de ontslagaanbieding van Femke Colenbie.
Op de gemeenteraad van 4 februari 2019 werd Femke Colenbie als afgevaardigde en/of plaatsvervanger aangeduid voor:
Samenwerkingsverband | Orgaan | Afgevaardigde(n) | Plaatsvervanger(s) |
ETHIAS (voor OCMW) | AV | Femke Colenbie | Peter Vermaerke |
Gemeentelijke Holding |
AV | Thomas Van Ongeval | Femke Colenbie |
JENA | CD&V (3x) |
Femke Colenbie, Yves Ghyselinck, Peter Vermaerke |
|
PERSONAZ VZW | CD&V (5x) | Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Femke Colenbie, Yves Ghyselinck, Peter Vermaerke |
|
Raad van Europese Gemeenten | Thomas Van Ongeval | Femke Colenbie | |
TMVS DV (voor AG) | AV | Femke Colenbie | Peter Vermaerke |
VOLKSHAARD CVBA | AV | Dirk Le Roy | Femke Colenbie |
VVSG | AV | Femke Colenbie | Peter Vermaerke |
Zefier | AV | Femke Colenbie | Thomas Van Ongeval |
ZORGBAND | AV (CD&V) | Peter Vermaerke | Peter Versnaeyen, Yves Ghyselinck, Femke Colenbie |
ZORGBAND | AV (CD&V) | Annemie De Gussem | Peter Versnaeyen, Yves Ghyselinck, Femke Colenbie |
ZORGBAND | AV (CD&V) | Viviane De Preester | Peter Versnaeyen, Yves Ghyselinck, Femke Colenbie |
Artikel 1 - Mevrouw Martine Van Audenaerde voor te dragen als afgevaardigde en/of plaatsvervanger, in vervanging van mevrouw Femke Colenbie, voor:
Samenwerkingsverband | Orgaan | Afgevaardigde(n) | Plaatsvervanger(s) |
ETHIAS (voor OCMW) | AV | Martine Van Audenaerde |
Peter Vermaerke |
Gemeentelijke Holding |
AV | Thomas Van Ongeval | Martine Van Audenaerde |
JENA | CD&V (3x) |
Martine Van Audenaerde, Yves Ghyselinck, Peter Vermaerke |
|
PERSONAZ VZW | CD&V (5x) | Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Martine Van Audenaerde, Yves Ghyselinck, Peter Vermaerke |
|
Raad van Europese Gemeenten | Thomas Van Ongeval | Martine Van Audenaerde | |
TMVS DV (voor AG) | AV | Martine Van Audenaerde | Peter Vermaerke |
VOLKSHAARD CVBA | AV | Dirk Le Roy | Martine Van Audenaerde |
VVSG | AV | Martine Van Audenaerde | Peter Vermaerke |
Zefier | AV | Martine Van Audenaerde | Thomas Van Ongeval |
ZORGBAND | AV (CD&V) | Peter Vermaerke | Peter Versnaeyen, Yves Ghyselinck, Martine Van Audenaerde |
ZORGBAND | AV (CD&V) | Annemie De Gussem | Peter Versnaeyen, Yves Ghyselinck, Martine Van Audenaerde |
ZORGBAND | AV (CD&V) | Viviane De Preester | Peter Versnaeyen, Yves Ghyselinck, Martine Van Audenaerde |
Artikel 2 - Afschrift van deze beslissing over te maken aan bovenstaande intercommunales.
Het aangaan van leningen ter financiering van het investeringsprogramma van het lokaal bestuur Nazareth.
In het kader van de opdracht “Aangaan van leningen ter financiering van de investeringen van de gemeente Nazareth” werd een bestek met nr. FIN-2023-001 opgesteld door de financieel directeur.
Sinds 30 juni 2017 valt het aangaan van leningen niet meer onder de wetgeving overheidsopdrachten. Dat neemt niet weg dat de gemeente bij het aangaan van een lening de beginselen van behoorlijk bestuur moet toepassen. Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van marktconsultatie zonder voorafgaande bekendmaking.
Indiening van de offerte gebeurt tegen dinsdag 28 februari 2023 om 11u.
De middelen moeten opgenomen worden ten laatste op 31/12/2023 en dit in functie van het rekeningresultaat en de liquiditeitsbehoeften.
Het bestek voorziet in een looptijd van 15 jaar of 20 jaar. De rentevoetherzieningsperiodiciteit wordt beslist bij het bestellen van de lening = opname van de gelden.
Terugbetaling gebeurt per semester met vaste tranches (gelijke kapitaalaflossingen). Intrestbetalingen gebeuren ook semesterieel.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten
De wet van 17 juni 2013 houdende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 houdende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90 1°.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Artikel 160 §1bis van het gemeentedecreet van 15 juli 2005, zijn latere wijzigingen en zijn uitvoeringsbesluiten.
Het op te nemen leningsbedrag wordt geraamd op € 3.500.000,00.
De nodige kredieten zijn voorzien op volgend artikel van het liquiditeitenbudget: 2023/GB4-01-04/0040-00/173300/GEMEENTE/FIN/IP-GEEN.
Artikel 1 – Keurt goed de opdrachtdocumenten met nr. FIN-2023-001 en de raming ten bedrage van € 3.500.000,00 als financieringsontvangst voor de opdracht “Aangaan van leningen ter financiering van de investeringen van de gemeente Nazareth”, opgesteld door de financieel directeur.
Artikel 2 – Volgende financiële instellingen zullen worden aangeschreven: Belfius, BNP Paribas Fortis, ING, KBC en VDK Spaarbank.
Artikel 3 – Het college wordt gemachtigd tot verdere opvolging en gunning van bovengenoemd dossier.
Opstarten van de overheidsopdracht "Onderhoudswerken aan gemeentewegen dienstjaar 2023-2026" en goedkeuren van de raming, bestek en gunningswijze.
In het kader van de opdracht “Onderhoudswerken aan gemeentewegen dienstjaar 2023-2026” werd een bestek met nr. TECH2023-002 opgesteld door de dienst openbare werken.
Om de continuïteit en een vluggere opstart te verbeteren, wordt de mogelijkheid voorzien in het bestek om de opdracht maximaal 3 x te verlengen (dienstjaar 2024, 2025 en 2026).
De verlenging is pas mogelijk na een positieve evaluatie van de leidend ambtenaar voor de uitgevoerde werken in 2023.
Deze opdracht is als volgt opgedeeld:
* Basisopdracht dienstjaar 2023, en het maximale bestelbedrag bedraagt € 120.000,00 incl. 21% btw;
* Verlenging 1 dienstjaar 2024, en het maximale bestelbedrag bedraagt € 120.000,00 incl. 21% btw;
* Verlenging 2 dienstjaar 2025, en het maximale bestelbedrag bedraagt € 120.000,00 incl. 21% btw;
* Verlenging 3 dienstjaar 2026, en het maximale bestelbedrag bedraagt € 120.000,00 incl. 21% btw.
De raming excl. btw overschrijdt de limiet van € 750.000,00 voor het gebruik van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking niet.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De wet van 17 juni 2013 houdende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van € 750.000,00 niet) en artikel 57.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 houdende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Artikel 56, § 3, 5° en 6° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en zijn uitvoeringsbesluiten.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan en leidt niet tot aanpassingen.
De uitgave van deze opdracht wordt geraamd op € 396.694,21 excl. btw of € 480.000,00 incl. btw (basisopdracht + 3 verlengingen) of € 120.000,00 incl. btw/dienstjaar.
De uitgave voor deze overheidsopdracht is voorzien op artikel 2023-2026/GO1-01-01/0200-00/610351/GEMEENTE/OWE/IP-GEEN van het exploitatiebudget.
Artikel 1 – Keurt het bestek met nr. TECH2023-002 en de raming ten bedrage van € 120.000,00 incl. btw voor dienstjaar 2023 (€ 480.000,00 inclusief de 3 mogelijkse verlengingen) voor de opdracht “Onderhoudswerken aan gemeentewegen”, opgesteld door de dienst openbare werken, goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bijzonder bestek en zoals opgenomen in de algemene aannemingsvoorwaarden voor de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Artikel 2 - Bovengenoemde opdracht zal bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking gegund worden. De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Artikel 3 – Het college wordt gemachtigd tot verdere opvolging en gunning van bovengenoemd dossier.
De uitbreiding van de parkbegraafplaats en het invoeren van een aantal nieuwe begraafvormen.
De wijzigingen en aanvullingen zijn gebaseerd op de inspiratienota/presentatie van de ontwerper van de uitbreiding van de parkbegraafplaats (CVC Planning), verschillende interne overlegmomenten en input en feedback van de begrafenisondernemers die actief zijn in Nazareth en de verantwoordelijke diensten van een aantal lokale besturen met relatief nieuwe begraafplaatsen.
De begrafenisondernemers die bevraagd werden (fysieke bijeenkomst, mail, telefonisch):
De lokale besturen die bevraagd werden:
Nieuwe begraafvormen en begrippen werden toegevoegd (urnenheuvel, urnenbos 2, strooiperceel (weide, vijver, vallei), vergankelijke urne, ceremoniegebouw). Waar nodig werden deze, samen met de specifieke bepalingen, toegevoegd aan de bestaande artikels;
De mogelijkheid om bovengrondse urnen te plaatsen op het urnenveld werd niet opnieuw opgenomen in het ontwerpreglement. Zowel de begrafenisondernemers als de bevraagde lokale besturen gaven een (sterk) negatief advies over deze begraafvorm, waarbij voornamelijk gewezen werd op de zeer lage vraag naar dergelijke begraafvorm;
Er werd een onderscheid gemaakt tussen urnenbos 1 (bestaand urnenbos) en urnenbos 2 (nieuw gedeelte, enkel vergankelijke urnen);
Voor de nieuwe begraafvormen worden van bij aanvang duidelijke regels vastgelegd, bijvoorbeeld:
Artikel(sub)nummering werd aangepast waar nodig, als gevolg van toegevoegde (sub)artikels;
Verduidelijkingen werden toegevoegd, bv.
Contactgegevens dienst Burgerzaken (in voettekst) geactualiseerd.
In bijlage:
Het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en lijkbezorging;
Het besluit van de Vlaamse regering van 14 mei 2004 tot organisatie, inrichting en beheer van begraafplaatsen en crematoria;
Het reglement op de parkbegraafplaats en de oude begraafplaatsen van 28 januari 2008, zoals gewijzigd in de zitting van 16 juni 2008, 3 november 2008, 13 september 2010, 3 december 2012, 1 september 2014 en 14 september 2015
Er wordt geen financiële impact op het MJP verwacht.
Raadslid Van Poucke Simon vraagt of er meerdere verlengingen mogelijk zijn. Dat zijn persoonlijke beslissingen van de familie.
Raadslid Van herzeele Christiaan stelt dat het niet gemakkelijk is om graven weg te nemen.
Artikel 1 - Keurt de aanpassing van het reglement voor de parkbegraafplaats en de oude begraafplaatsen goed.
De gemeenteraad keurde op 5 februari 2018 een terrasreglement goed waarbij in een financiële tussenkomst is voorzien voor de aankoop van parasols en windschermen voor horecazaken met een terras op of palend aan het openbaar terrein.
De gemeenteraad keurde op 3 februari 2020 een uitbreiding op het terrasreglement goed; art. 5 waarbij naast de uniforme parasols zonder reclame en gehuurd bij gemeente Nazareth op basis van de huurovereenkomst ook voortaan uniforme luifels zonder reclame en uitgevoerd in antracietgrijze kleur (RAL 7016) worden toegestaan.
Artikel 5 - Terrasinrichting
Als inrichting van een terras zijn algemeen toegelaten
Terrasmeubilair
Parasols
Terrasschermen
Plantenbakken
Luifels
Enkel uniforme luifels zonder reclame en uitgevoerd in antracietgrijze kleur (RAL 7016 structuur) worden toegestaan.
Luifels, al dan niet inschuifbaar, zijn toegelaten indien deze niet verder reiken dan de toegestane terraszone. Er is geen subsidie van toepassing op deze uitbreiding.
Het bestaande terrasreglement voorziet dat een inname van het openbaar domein in functie van een terras vanaf 1 januari 2022 enkel kan worden vergund indien het reglement strikt wordt nageleefd.
Luifels 50% gesubsidieerd
Er wordt voorgesteld de luifels voortaan te subsidiëren en het reglement aan te passen met onderstaande clausule;
Subsidies: voor de terrassen uitgebaat op openbaar domein en voor terrassen op privaat domein, palend aan en zichtbaar van op de openbare weg, voorziet het lokaal bestuur in een subsidie van luifel(s). De subsidie bestaat uit een tussenkomst van 50% van het factuurbedrag met een maximum van 5.000 euro, inclusief btw.
Luifels, zijnde handelingen aan de voorgevel, vallen niet onder artikel 2.1. en artikel 3.1. van het Besluit van de Vlaamse regering tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is.
Bij gevolg zal er steeds een voorafgaande omgevingsvergunning noodzakelijk zijn voor het plaatsen van luifels in de voorgevel.
Offertes ter illustratie
Luifels
In de bijlage twee offertes van een luifel naar het voorbeeld van de luifel destijds geplaatst aan de voorgevel Den Hert, Steenweg 95A, 9810 Eke
In 2023 is een budget van 10.000 € voor terrasmeubilair voorzien.
Het college keurde in zitting van 14 november 2022 de bestelling van parasols goed voor een bedrag van 14.379,16 euro.
Het budget 2023 wordt opgetrokken naar 20.000 €, rekening houdend met de aanpassing van het reglement waarin ook luifels worden gesubsidieerd.
Voorzitter vraagt om het reglement toch te laten ingaan op 1 februari 2023.
Raadslid Dhaenens Frank stelt dat de fractie zal tegen stemmen. Dit is te dwingend. We zien liever veelkleurige parasols. Het is nu reeds moeilijk genoeg voor de horeca. Zullen er in de toekomst in De Pinte ook grijze parasols aanvaard worden.
Raadslid Vanheel Daan stelt dat de fractie geen voorstander is van dit reglement en vraagt om het in de toekomst om te vormen naar een ondersteuning ipv een repressie. Door tussen te komen wordt er gestimuleerd. De fractie zal zich onthouden.
Artikel 1 - Keurt de aanpassing aan het terrasreglement, waarbij ook uniforme luifels zonder reclame en uitgevoerd in antracietgrijze kleur (RAL 7016 structuur) voor de helft (50%) worden gesubsidieerd, goed.
De maandelijkse markt te Eke startte met een 1ste editie op vrijdag 19 november 2021.
Het succes van de maandelijkse markt ging sedert mei 2022 zienderogen achteruit.
Er volgde een evaluatie tijdens de GRC van 17 oktober 2022.
De GRC sloot in de zitting van 17 oktober 2022 een akkoord om de maandelijkse markt in Eke niet verder te zetten.
Er zullen in de toekomst eventueel nog thema markten onder de vorm van een evenement worden georganiseerd, zoals bijvoorbeeld de feestelijke avondmarkt in juli.
Deze sporadische markten vallen niet meer onder de regelgeving ambulante handel.
Bijgevolg dient het huidige reglement te worden aangepast, zie in de bijlage 2 ontwerpen van het reglement;
Raadslid Vanheel Daan vraagt of er al een alternatief is en wat de stand van zaken is. Schepen De Preester stelt dat hier aan gewerkt wordt.
Artikel 1 - Keurt de aanpassing van het reglement ambulante handel goed, waarna het reglement in werking zal treden op 1 februari 2023.
Het subsidiereglement was niet meer up to date en kon vereenvoudiging gebruiken. Bepaalde aanvragen, die niet binnen de visie van het gemeentelijk lokale mondiaal beleid pasten, konden volgens het oude subsidiereglement toch aanspraak maken op subsidies.
De herwerking van het subsidiereglement is een samenwerking van de duurzaamheidsdeskundige en de GRIS, er werden ook meerdere adviezen gevraagd, zie luik advies. Het voorstel voor de nieuwe subsidiereglementen zit in de bijlage. Alsook de toelichting waarbij het nieuwe met het oude subsidiereglement vergeleken wordt.
Daarnaast stellen we ook voor om jongeren in de gemeente te stimuleren om een ervaring in het buitenland op te doen om zo hun visie op mondiale solidariteit te verbreden. Hiervoor vragen we een aparte subsidielijn van 900 euro per jaar, waarmee 3 jongeren (elk met een subsidie van 300 euro) een project kunnen steunen. Aangezien het meestal om een initiatief gaat dat beperkt in tijd en engagement is, willen we deze jongeren niet aan het subsidiereglement voor grotere projecten toetsen, maar dus wel via een aparte subsidielijn een incentive geven.
Verdere opmerkingen over de vernieuwde reglementen:
De bedoeling is dat beide subsidiereglementen ingaan in maart 2023.
Voor de subsidiëring van mondiale projecten is een budget van € 12.000 voorzien, dit wordt jaarlijks voorzien en zorgt voor geen aanpassingen in het meerjarenplan. Indien de aparte subsidielijn voor jongeren goedgekeurd wordt, betekent dit een extra budget van maximaal € 900. Dit is niet voorzien en zorgt voor een aanpassing in het meerjarenplan.
Voor de vernieuwing van het reglement werd advies verkregen van:
Hun opmerkingen werden mee opgenomen in het vernieuwde reglement.
Toegevoegd op vraag, zie bijlage:
- "Advies Feedback Provincie" - Verkregen via Liesbeth Viane van provincie Oost-Vlaanderen, is feedback van team "mondiaal beleid" op de eerste aanzet van het reglement.
- "Advies Werkgroepvergadering 1" - Hierbij was Jonas Raeymaekers van 11.11.11 aanwezig + een delegatie uit de GRIS
- "Advies Werkgroepvergadering 2" - Vervolg op werkgroep, enkel delegatie GRIS
- "Advies Werkgroepvergadering 3" - Vervolg op werkgroep, in de vorm van aanpassingen op het reglement
- "Advies Vergadering GRIS" - Verslag van GRIS-vergadering, waarbij vernieuwd reglement overlopen werd, hele GRIS-groep was aanwezig en ging akkoord. Zie punt 2 van verslag voor opmerkingen. Na deze vergadering werden beide subsidiereglementen tot hun definitieve versie aangepast en nogmaals doorgestuurd naar de GRIS ter goedkeuring (per mail). Er kwamen geen opmerkingen meer.
Raadslid Vanheel Daan vraagt naar de betaling aan lokale aanvragers. GRIS had daar opmerkingen over. Het gaat hier zeker niet over loonkosten, andere kosten kunnen zeker, maar met een maximum van 50% om misbruik te vermijden.
Raadslid Ghyselinck Yves vraag of de vervroeging van de aanvraagdatum niet zal leiden tot verwarring. Dit is gekomen naar aanleiding van de verlofperiode, zodat nu vroeger kan begonnen worden aan de afwerking van de dossier door de administratie.
Artikel 1 - Heft het oude subsidiereglement "Reglement subsidies Zuidprojecten in het kader van het lokaal mondiaal beleid", goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 6 november 2017, op.
Artikel 2 - Gaat akkoord met het nieuwe subsidiereglement voor projecten in het kader van het lokaal mondiaal beleid.
Artikel 3 - Gaat akkoord met een nieuwe subsidielijn voor jongeren met een bijkomend budget van € 900.
Artikel 4 - Gaat akkoord met het nieuwe subsidiereglement voor jongeren in het kader van het lokaal mondiaal beleid.
Goedkeuren van de opstart van de overheidsopdracht "Organisatie busvervoer voor de schooljaren 2023/2024 en 2024/2025".
In het kader van de opdracht “Organisatie busvervoer voor schooljaar 2023/2024 en 2024/2025” werd een bestek met nr. TECH2023-002 opgesteld door Afdeling Vrije Tijd en facility.
Deze opdracht is als volgt opgedeeld:
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
De wet van 17 juni 2013 houdende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 houdende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en zijn uitvoeringsbesluiten.
Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het Werk.
Het Reglement van 27 augustus 2007 houdende vaststelling van de modaliteiten van gemeentelijke tussenkomst voor alle onderwijsnetten in het schoolzwemmen.
De gemeenteraadsbeslissing van 3 februari 2020 aangaande de engagementsverklaring 2019-2025 met alle onderwijsnetten.
Het Koninklijk besluit van 22 mei 2014 betreffende het reizigersvervoer over de weg.
De financiële impact is voorzien in het meerjarenplan en leidt niet tot aanpassingen.
De totale uitgave van deze opdracht wordt geraamd op € 275.609,42 incl. 6% btw (gunning van 7 april 2021 + 10% indexering).
Raadslid Van Poucke Simon vraagt om de euronorm meer in aanmerking te brengen en mogelijks ook met elektrische bussen. Dit kan een groot signaal zijn naar de volgende periodes. Het signaal is hierbij zeer belangrijk.
Schepen Vos stelt dat we duurzaamheid belangrijk vinden. De busmaatschappijen zijn inderdaad aan het verduurzamen. Op dit moment is het aanbod nog te klein om dit op te leggen. Nu is het niet haalbaar wegens geen aanbod in onze regio.
Artikel 1 – Keurt het bestek met nr. TECH2023-003 en de raming ten bedrage van € 275.609,42 incl. 6% btw voor de opdracht “Organisatie busvervoer voor schooljaren 2023/2024 en 20224/2025”, opgesteld door de dienst facility, goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bijzonder bestek en zoals opgenomen in de algemene aannemingsvoorwaarden voor de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Artikel 2 – Gunt bovengenoemde opdracht bij wijze van openbare procedure, de bekendmaking van de opdracht wordt Europees als nationaal gepubliceerd (E-tendering).
Artikel 3 – Het college wordt gemachtigd tot verdere opvolging en gunning van bovengenoemd dossier.
Nihil.
Nele Le Roy vraagt waarom de raadsleden niet uitgenodigd waren bij het bezoek van de gouverneur. Burgemeester stelt dat het een persoonlijke vraag was van de gouverneur.
Nele Le Roy vraagt of er al een nieuwe datum is voor de ontvangst nieuwe inwoners.
Peter Tolpe vraagt naar het parkeren in de Weefstraat. Dit is problematisch voor de lijnbus.
Daan Vanheel vraagt naar de stand van zaken betreffende het mitigatieplan. Is nu ter inspraak.
Daan Vanheel vraagt naar de Cornelis De Schepperstraat en de tonnagebeperking. Dit is bevraagd bij de inwoners, maar is dit op de gemeenteraad geweest? Het zou nu gaan over de volledige wijk? We zullen dit opzoeken.
Yves Ghyselinck vraagt naar het busvervoer door ons georganiseerd. De bus draait zich op een gevaarlijke plaats. Dat kan meegeven worden.
Namens Gemeenteraad,
Steven Van de Velde
algemeen directeur
Dirk Le Roy
voorzitter