Terug
Gepubliceerd op 01/03/2023

Notulen  Gemeenteraad

ma 30/01/2023 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Dirk Le Roy, voorzitter
Danny Claeys, burgemeester
Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, schepenen
Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Martine Van Audenaerde, Luc Goesaert, raadsleden
Steven Van de Velde, algemeen directeur
Verontschuldigd: Peter Versnaeyen, raadslid

De voorzitter wenst iedereen nog een goed 2023 toe en hoopt op een verdere goede samenwerking.

  • Openbaar

    • Algemeen bestuur

      • Zittingsverslag van 19 december 2022. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Het zittingsverslag van 19 december 2022, dat ten minste 8 dagen vóór de vergadering op het gemeentesecretariaat ter beschikking gehouden is van de raadsleden.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Het zittingsverslag van 19 december 2022 wordt goedgekeurd.

      • Ontslagaanbieding raadslid. Kennisname.

        Aanleiding

        E-mail van raadslid Femke Colenbie van 15 december 2022 houdende ontslagaanbieding als raadslid.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Martine Van Audenaerde, Luc Goesaert, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Martine Van Audenaerde, Luc Goesaert
        Resultaat: Ter kennis genomen met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Neemt kennis van het aangeboden ontslag van mevrouw Femke Colenbie als raadslid.

      • Ontslagaanbieding raadslid. Kennisname.

        Aanleiding

        E-mail van raadslid Walter Leenders van 20 december 2022 houdende ontslagaanbieding als raadslid.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Martine Van Audenaerde, Luc Goesaert, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Martine Van Audenaerde, Luc Goesaert
        Resultaat: Ter kennis genomen met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Neemt kennis van het aangeboden ontslag van de heer Walter Leenders als raadslid.

      • Opvolgend raadslid. Aanstelling. Eedaflegging. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Mevrouw Femke Colenbie heeft haar ontslag aangeboden als raadslid.

        Het mandaat van titelvoerend raadslid is bijgevolg vacant en een opvolger moet voorzien worden.

        Opvolger Martine Van Audenaerde wordt uitgenodigd tot de eedaflegging en legde haar geloofsbrieven voor.

        Juridische overwegingen

        Decreet van 8 juli 2011 houdende de organisatie van de lokale en provinciale verkiezingen en houdende wijziging van het gemeentedecreet van 15 juli 2005, het provinciedecreet van 9 december 2005 en het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.

        Decreet Lokaal bestuur.

        Tussenkomsten gemeenteraadsleden

        Voorzitter stelt dat de CD&V fractie raadslid Vermaerke Peter heeft voorgedragen als fractieleider.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - De geloofsbrieven van Martine Van Audenaerde goed te keuren.

        Artikel 2 - Kennis te nemen van de eedaflegging van Martine Van Audenaerde als gemeenteraadslid.

      • Opvolgend raadslid. Aanstelling. Eedaflegging. Goedkeuring.

        Aanleiding

        De heer Walter Leenders heeft zijn ontslag aangeboden als raadslid.

        Het mandaat van titelvoerend raadslid is bijgevolg vacant en een opvolger moet voorzien worden.

        De opvolger, mevrouw Sylvie Baert, verzaakt aan dit mandaat.

        De opvolger, de heer Filip De Rho, verzaakt aan dit mandaat.

        De opvolger, mevrouw Ann Van Durme, verzaakt aan dit mandaat.

        De opvolger, de heer David Elias, verzaakt aan dit mandaat.

        De opvolger, mevrouw Michèle Pintelon, verzaakt aan dit mandaat.

        De opvolger, de heer Steven Goesaert, verzaakt aan dit mandaat.

        De opvolger, mevrouw Christel De Groote, verzaakt aan dit mandaat.

        Opvolger Luc Goeasert wordt uitgenodigd tot de eedaflegging en legde zijn geloofsbrieven voor.

        Juridische overwegingen

        Decreet van 8 juli 2011 houdende de organisatie van de lokale en provinciale verkiezingen en houdende wijziging van het gemeentedecreet van 15 juli 2005, het provinciedecreet van 9 december 2005 en het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.

        Decreet Lokaal bestuur.

        Tussenkomsten gemeenteraadsleden

        Voorzitter stelt dat de fractie Vooruit-Groen raadslid Goesaert Luc heeft voorgedragen als fractieleider.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - De geloofsbrieven van Luc Goesaert goed te keuren.

        Artikel 2 - Kennis te nemen van de eedaflegging van Luc Goesaert als gemeenteraadslid.

      • Vaststelling rangorde raadsleden. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Raadslid Martine Van Audenaerde heeft de eed afgelegd als gemeenteraadslid in de zitting van heden.

        Raadslid Luc Goesaert heeft de eed afgelegd als gemeenteraadslid in de zitting van heden.

        Context / feiten / argumenten
         volgnr.  gemeenteraadslid eerste ambtsaanvaarding  anciënniteit op 30 januari 2023
         verkiezing 14 oktober 2018
         eedaflegging  naamstemmen
         1  Danny Claeys  01/01/1983 40 j  21/12/2018  1390
         2  Christiaan Van herzeele  02/01/1995 28 j  02/01/2019  709
         3  Ivan Schaubroeck  02/02/2004 18 j 11 m  02/01/2019  806
         4  Thomas Van Ongeval  02/01/2007 16 j  02/01/2019  1354
         5  Viviane De Preester  02/01/2007 16 j  02/01/2019  1149
         6  Dirk Vos  02/01/2007 16 j
         02/01/2019  324
         7  Annemie De Gussem  02/01/1995 13 j 3 m  02/01/2019  977
         8  Dirk Le Roy  02/01/2013 10 j  02/01/2019  551
         9  Frank Dhaenens  02/01/2013 10 j  02/01/2019  239
         10  Martine Van Audenaerde  29/09/2008 4 j 3 m
         30/01/2023  431
         11  Daan Vanheel  02/01/2019 4 j  02/01/2019  627
         12  Yves Ghyselinck  02/01/2019 4 j  02/01/2019  456
         13  Nele Le Roy  02/01/2019 4 j  02/01/2019  316
         14  Matthias Ghijs  02/01/2019 4 j  02/01/2019  284
         15  Simon Van Poucke  02/01/2019 4 j  02/01/2019  258
         16  Anja De Jans  02/01/2019 4 j  02/01/2019  209
         17  Peter Versnaeyen  02/01/2019 3 j 11 m  02/01/2019  295
         18  Peter Tolpe  04/03/2019 3 j 10 m  02/01/2019  212
         19  Charlotte Ingels  14/10/2019 1 j 3 m   25/04/2022   229
         20  Peter Vermaerke  30/05/2022 0 j 8 m
         30/05/2022  433
         21  Luc Goesaert  19/12/2022 0 j 1 m
         30/01/2023  121
        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Martine Van Audenaerde, Luc Goesaert, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Martine Van Audenaerde, Luc Goesaert
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Stelt de rangorde van de gemeenteraadsleden als volgt vast:

        1. Danny Claeys

        2. Christiaan Van herzeele

        3. Ivan Schaubroeck

        4. Thomas Van Ongeval

        5. Viviane De Preester

        6. Dirk Vos

        7. Annemie De Gussem

        8. Dirk Le Roy

        9. Frank Dhaenens

        10. Martine Van Audenaerde

        11. Daan Vanheel

        12. Yves Ghyselinck

        13. Nele Le Roy

        14. Matthias Ghijs

        15. Simon Van Poucke

        16. Anja De Jans

        17. Peter Versnaeyen

        18. Peter Tolpe

        19. Charlotte Ingels

        20. Peter Vermaerke

        21. Luc Goesaert.

      • Samenwerkingsverbanden. Vervanging vertegenwoordiging. Goedkeuring.

        Aanleiding

        De vertegenwoordiging in de samenwerkingsverbanden is in vervanging te voorzien naar aanleiding van de ontslagaanbieding van Femke Colenbie.

        Context / feiten / argumenten

        Op de gemeenteraad van 4 februari 2019 werd Femke Colenbie als afgevaardigde en/of plaatsvervanger aangeduid voor:

        Samenwerkingsverband Orgaan Afgevaardigde(n) Plaatsvervanger(s)
        ETHIAS (voor OCMW) AV Femke Colenbie Peter Vermaerke
        Gemeentelijke Holding
        AV Thomas Van Ongeval Femke Colenbie
        JENA CD&V (3x)
        Femke Colenbie, Yves Ghyselinck, Peter Vermaerke
         
        PERSONAZ VZW  CD&V (5x) Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Femke Colenbie, Yves Ghyselinck, Peter Vermaerke
         
        Raad van Europese Gemeenten   Thomas Van Ongeval Femke Colenbie
        TMVS DV (voor AG) AV Femke Colenbie Peter Vermaerke
        VOLKSHAARD CVBA AV Dirk Le Roy Femke Colenbie
        VVSG AV Femke Colenbie Peter Vermaerke
        Zefier AV Femke Colenbie Thomas Van Ongeval
        ZORGBAND AV (CD&V) Peter Vermaerke Peter Versnaeyen, Yves Ghyselinck, Femke Colenbie
        ZORGBAND AV (CD&V) Annemie De Gussem Peter Versnaeyen, Yves Ghyselinck, Femke Colenbie
        ZORGBAND AV (CD&V) Viviane De Preester Peter Versnaeyen, Yves Ghyselinck, Femke Colenbie

         

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Martine Van Audenaerde, Luc Goesaert, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Martine Van Audenaerde, Luc Goesaert
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Mevrouw Martine Van Audenaerde voor te dragen als afgevaardigde en/of plaatsvervanger, in vervanging van mevrouw Femke Colenbie, voor:

        Samenwerkingsverband Orgaan Afgevaardigde(n) Plaatsvervanger(s)
        ETHIAS (voor OCMW) AV Martine Van Audenaerde
        Peter Vermaerke
        Gemeentelijke Holding
        AV Thomas Van Ongeval Martine Van Audenaerde
        JENA CD&V (3x)
        Martine Van Audenaerde, Yves Ghyselinck, Peter Vermaerke
         
        PERSONAZ VZW  CD&V (5x) Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Martine Van Audenaerde, Yves Ghyselinck, Peter Vermaerke
         
        Raad van Europese Gemeenten   Thomas Van Ongeval Martine Van Audenaerde
        TMVS DV (voor AG) AV Martine Van Audenaerde Peter Vermaerke
        VOLKSHAARD CVBA AV Dirk Le Roy Martine Van Audenaerde
        VVSG AV Martine Van Audenaerde Peter Vermaerke
        Zefier AV Martine Van Audenaerde Thomas Van Ongeval
        ZORGBAND AV (CD&V) Peter Vermaerke Peter Versnaeyen, Yves Ghyselinck, Martine Van Audenaerde
        ZORGBAND AV (CD&V) Annemie De Gussem Peter Versnaeyen, Yves Ghyselinck, Martine Van Audenaerde
        ZORGBAND AV (CD&V) Viviane De Preester Peter Versnaeyen, Yves Ghyselinck, Martine Van Audenaerde

        Artikel 2 - Afschrift van deze beslissing over te maken aan bovenstaande intercommunales.

    • Algemene financiering

      • Aangaan van leningen ter financiering van de investeringen. Raming, opdrachtdocumenten, gunningswijze. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Het aangaan van leningen ter financiering van het investeringsprogramma van het lokaal bestuur Nazareth.

        Context / feiten / argumenten

        In het kader van de opdracht “Aangaan van leningen ter financiering van de investeringen van de gemeente Nazareth” werd een bestek met nr. FIN-2023-001 opgesteld door de financieel directeur.

        Sinds 30 juni 2017 valt het aangaan van leningen niet meer onder de wetgeving overheidsopdrachten. Dat neemt niet weg dat de gemeente bij het aangaan van een lening de beginselen van behoorlijk bestuur moet toepassen. Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van marktconsultatie zonder voorafgaande bekendmaking.

        Indiening van de offerte gebeurt tegen dinsdag 28 februari 2023 om 11u.

        De middelen moeten opgenomen worden ten laatste op 31/12/2023 en dit in functie van het rekeningresultaat en de liquiditeitsbehoeften.

        Het bestek voorziet in een looptijd van 15 jaar of 20 jaar. De rentevoetherzieningsperiodiciteit wordt beslist bij het bestellen van de lening = opname van de gelden.

        Terugbetaling gebeurt per semester met vaste tranches (gelijke kapitaalaflossingen). Intrestbetalingen gebeuren ook semesterieel.

        Juridische overwegingen

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten

        De wet van 17 juni 2013 houdende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 houdende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90 1°.

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Artikel 160 §1bis van het gemeentedecreet van 15 juli 2005, zijn latere wijzigingen en zijn uitvoeringsbesluiten.

        Financiële impact

        Het op te nemen leningsbedrag wordt geraamd op 3.500.000,00.

        De nodige kredieten zijn voorzien op volgend artikel van het liquiditeitenbudget: 2023/GB4-01-04/0040-00/173300/GEMEENTE/FIN/IP-GEEN.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Martine Van Audenaerde, Luc Goesaert, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Martine Van Audenaerde, Luc Goesaert
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 – Keurt goed de opdrachtdocumenten met nr. FIN-2023-001 en de raming ten bedrage van € 3.500.000,00 als financieringsontvangst voor de opdracht “Aangaan van leningen ter financiering van de investeringen van de gemeente Nazareth”, opgesteld door de financieel directeur.

        Artikel 2 – Volgende financiële instellingen zullen worden aangeschreven: Belfius, BNP Paribas Fortis, ING, KBC en VDK Spaarbank.

        Artikel 3 – Het college wordt gemachtigd tot verdere opvolging en gunning van bovengenoemd dossier.

    • Wegen en mobiliteit

      • Onderhoudswerken aan gemeentewegen dienstjaren 2023 tem 2026. Goedkeuring raming, bestek en gunningswijze.

        Aanleiding

        Opstarten van de overheidsopdracht "Onderhoudswerken aan gemeentewegen dienstjaar 2023-2026" en goedkeuren van de raming, bestek en gunningswijze.

        Context / feiten / argumenten

        In het kader van de opdracht “Onderhoudswerken aan gemeentewegen dienstjaar 2023-2026” werd een bestek met nr. TECH2023-002 opgesteld door de dienst openbare werken.

        Om de continuïteit en een vluggere opstart te verbeteren, wordt de mogelijkheid voorzien in het bestek om de opdracht maximaal 3 x te verlengen (dienstjaar 2024, 2025 en 2026).

        De verlenging is pas mogelijk na een positieve evaluatie van de leidend ambtenaar voor de uitgevoerde werken in 2023.

        Deze opdracht is als volgt opgedeeld:

        * Basisopdracht dienstjaar 2023, en het maximale bestelbedrag bedraagt € 120.000,00 incl. 21% btw;

        * Verlenging 1 dienstjaar 2024, en het maximale bestelbedrag bedraagt € 120.000,00 incl. 21% btw;

        * Verlenging 2 dienstjaar 2025, en het maximale bestelbedrag bedraagt € 120.000,00 incl. 21% btw;

        * Verlenging 3 dienstjaar 2026, en het maximale bestelbedrag bedraagt € 120.000,00 incl. 21% btw.

        De raming excl. btw overschrijdt de limiet van € 750.000,00 voor het gebruik van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking niet.

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

        Juridische overwegingen

        De wet van 17 juni 2013 houdende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van € 750.000,00 niet) en artikel 57.

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 houdende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

        Artikel 56, § 3, 5° en 6° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en zijn uitvoeringsbesluiten.

        Financiële impact

        De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan en leidt niet tot aanpassingen.

        De uitgave van deze opdracht wordt geraamd op 396.694,21 excl. btw of € 480.000,00 incl. btw (basisopdracht + 3 verlengingen) of € 120.000,00 incl. btw/dienstjaar.

        De uitgave voor deze overheidsopdracht is voorzien op artikel 2023-2026/GO1-01-01/0200-00/610351/GEMEENTE/OWE/IP-GEEN van het exploitatiebudget.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Martine Van Audenaerde, Luc Goesaert, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Martine Van Audenaerde, Luc Goesaert
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 – Keurt het bestek met nr. TECH2023-002 en de raming ten bedrage van € 120.000,00 incl. btw voor dienstjaar 2023 (€ 480.000,00 inclusief de 3 mogelijkse verlengingen) voor de opdracht “Onderhoudswerken aan gemeentewegen”, opgesteld door de dienst openbare werken, goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bijzonder bestek en zoals opgenomen in de algemene aannemingsvoorwaarden voor de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.

        Artikel 2 - Bovengenoemde opdracht zal bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking gegund worden. De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.

        Artikel 3 – Het college wordt gemachtigd tot verdere opvolging en gunning van bovengenoemd dossier.

    • Wonen en werken

      • Reglement voor de parkbegraafplaats en de oude begraafplaatsen. Aanpassing. Goedkeuring.

        Aanleiding

        De uitbreiding van de parkbegraafplaats en het invoeren van een aantal nieuwe begraafvormen.

        Context / feiten / argumenten

        De wijzigingen en aanvullingen zijn gebaseerd op de inspiratienota/presentatie van de ontwerper van de uitbreiding van de parkbegraafplaats (CVC Planning), verschillende interne overlegmomenten en input en feedback van de begrafenisondernemers die actief zijn in Nazareth en de verantwoordelijke diensten van een aantal lokale besturen met relatief nieuwe begraafplaatsen.
        De begrafenisondernemers die bevraagd werden (fysieke bijeenkomst, mail, telefonisch):

          • Uitvaart Van den Abeele (Dorpsstraat 77, 9800 Deinze)
          • Uitvaart Van de Moortele (Pintestraat 29, 9840 De Pinte)
          • Uitvaartcentrum Everaert (’s Gravenstraat 120, 9810 Nazareth)
          • Uitvaartzorg De Boever-Drijoel (Kouter 56, 9800 Deinze)
          • Uitvaartcentrum D’Hondt (Gentstraat 82, 9700 Oudenaarde)

        De lokale besturen die bevraagd werden:

          • Zulte
          • Eeklo
          • Gent
          • Knokke-Heist
          • Puurs

        Nieuwe begraafvormen en begrippen werden toegevoegd (urnenheuvel, urnenbos 2, strooiperceel (weide, vijver, vallei), vergankelijke urne, ceremoniegebouw). Waar nodig werden deze, samen met de specifieke bepalingen, toegevoegd aan de bestaande artikels;
        De mogelijkheid om bovengrondse urnen te plaatsen op het urnenveld werd niet opnieuw opgenomen in het ontwerpreglement. Zowel de begrafenisondernemers als de bevraagde lokale besturen gaven een (sterk) negatief advies over deze begraafvorm, waarbij voornamelijk gewezen werd op de zeer lage vraag naar dergelijke begraafvorm;
        Er werd een onderscheid gemaakt tussen urnenbos 1 (bestaand urnenbos) en urnenbos 2 (nieuw gedeelte, enkel vergankelijke urnen);
        Voor de nieuwe begraafvormen worden van bij aanvang duidelijke regels vastgelegd, bijvoorbeeld:

          • Urnenbos 2 en urnenheuvel:
            • Geen graftekens, grafbedekking of eigen beplanting toegestaan;
            • Opgravingen van vergankelijke urnen zijn niet toegestaan;
            • Urnengraf in urnenbos 2 en urnenheuvel is bestemd voor maximaal 1 vergankelijke urne.

        Artikel(sub)nummering werd aangepast waar nodig, als gevolg van toegevoegde (sub)artikels;
        Verduidelijkingen werden toegevoegd, bv.

          • De verplichte inhoud van een aanvraag tot opgraving;
          • Reserveringen van graflocaties zijn niet toegestaan;

        Contactgegevens dienst Burgerzaken (in voettekst) geactualiseerd.

        In bijlage:

        • de toelichtende nota met een meer gedetailleerd overzicht van de wijzigingen
        • het ontwerp van het aangepaste reglement
        • het ontwerp van het aangepaste reglement, inclusief track-changes.
        Juridische overwegingen

        Het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en lijkbezorging;
        Het besluit van de Vlaamse regering van 14 mei 2004 tot organisatie, inrichting en beheer van begraafplaatsen en crematoria;
        Het reglement op de parkbegraafplaats en de oude begraafplaatsen van 28 januari 2008, zoals gewijzigd in de zitting van 16 juni 2008, 3 november 2008, 13 september 2010, 3 december 2012, 1 september 2014 en 14 september 2015

        Financiële impact

        Er wordt geen financiële impact op het MJP verwacht.

        Tussenkomsten gemeenteraadsleden

        Raadslid Van Poucke Simon vraagt of er meerdere verlengingen mogelijk zijn. Dat zijn persoonlijke beslissingen van de familie.

        Raadslid Van herzeele Christiaan stelt dat het niet gemakkelijk is om graven weg te nemen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Martine Van Audenaerde, Luc Goesaert, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Martine Van Audenaerde, Luc Goesaert
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Keurt de aanpassing van het reglement voor de parkbegraafplaats en de oude begraafplaatsen goed.


      • Terrassenreglement. Aanpassing. Goedkeuring.

        Aanleiding

        De gemeenteraad keurde op 5 februari 2018 een terrasreglement goed waarbij in een financiële tussenkomst is voorzien voor de aankoop van parasols en windschermen voor horecazaken met een terras op of palend aan het openbaar terrein.

        Context / feiten / argumenten

        De gemeenteraad keurde op 3 februari 2020 een uitbreiding op het terrasreglement goed; art. 5 waarbij naast de uniforme parasols zonder reclame en gehuurd bij gemeente Nazareth op basis van de huurovereenkomst ook voortaan uniforme luifels zonder reclame en uitgevoerd in antracietgrijze kleur (RAL 7016) worden toegestaan.

        Artikel 5 - Terrasinrichting
        Als inrichting van een terras zijn algemeen toegelaten
        Terrasmeubilair
        Parasols
        Terrasschermen
        Plantenbakken

        Luifels
        Enkel uniforme luifels zonder reclame en uitgevoerd in antracietgrijze kleur (RAL 7016 structuur) worden toegestaan.
        Luifels, al dan niet inschuifbaar, zijn toegelaten indien deze niet verder reiken dan de toegestane terraszone. Er is geen subsidie van toepassing op deze uitbreiding.

        Het bestaande terrasreglement voorziet dat een inname van het openbaar domein in functie van een terras vanaf 1 januari 2022 enkel kan worden vergund indien het reglement strikt wordt nageleefd.

        Luifels 50% gesubsidieerd

        Er wordt voorgesteld de luifels voortaan te subsidiëren en het reglement aan te passen met onderstaande clausule;

        Subsidies: voor de terrassen uitgebaat op openbaar domein en voor terrassen op privaat domein, palend aan en zichtbaar van op de openbare weg, voorziet het lokaal bestuur in een subsidie van luifel(s). De subsidie bestaat uit een tussenkomst van 50% van het factuurbedrag met een maximum van 5.000 euro, inclusief btw.

        Juridische overwegingen

        Luifels, zijnde handelingen aan de voorgevel, vallen niet onder artikel 2.1. en artikel 3.1. van het Besluit van de Vlaamse regering tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is.

        Bij gevolg zal er steeds een voorafgaande omgevingsvergunning noodzakelijk zijn voor het plaatsen van luifels in de voorgevel.

        Financiële impact

        Offertes ter illustratie

        Luifels

        In de bijlage twee offertes van een luifel naar het voorbeeld van de luifel destijds geplaatst aan de voorgevel Den Hert, Steenweg 95A, 9810 Eke

        • Van Hoof; offerte 1222255 van 9/11/2022; 5.299,60 € (excl. btw) of 6.412,52 € (incl. btw)
        • Alfazonwering; offerte van 15/11/2022; 7.833,00 € (excl. btw) of 9.477,93 € (incl. btw)

        In 2023 is een budget van 10.000 € voor terrasmeubilair voorzien.
        Het college keurde in zitting van 14 november 2022 de bestelling van parasols goed voor een bedrag van 14.379,16 euro.
        Het budget 2023 wordt opgetrokken naar 20.000 €, rekening houdend met de aanpassing van het reglement waarin ook luifels worden gesubsidieerd.

        Tussenkomsten gemeenteraadsleden

        Voorzitter vraagt om het reglement toch te laten ingaan op 1 februari 2023.

        Raadslid Dhaenens Frank stelt dat de fractie zal tegen stemmen. Dit is te dwingend. We zien liever veelkleurige parasols. Het is nu reeds moeilijk genoeg voor de horeca. Zullen er in de toekomst in De Pinte ook grijze parasols aanvaard worden.

        Raadslid Vanheel Daan stelt dat de fractie geen voorstander is van dit reglement en vraagt om het in de toekomst om te vormen naar een ondersteuning ipv een repressie. Door tussen te komen wordt er gestimuleerd. De fractie zal zich onthouden.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Martine Van Audenaerde, Luc Goesaert, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Anja De Jans, Peter Vermaerke, Martine Van Audenaerde, Luc Goesaert
        Tegenstanders: Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Peter Tolpe
        Onthouders: Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels
        Resultaat: Met 13 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 4 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1 - Keurt de aanpassing aan het terrasreglement, waarbij ook uniforme luifels zonder reclame en uitgevoerd in antracietgrijze kleur (RAL 7016 structuur) voor de helft (50%) worden gesubsidieerd, goed.

      • Reglement ambulante handel. Aanpassing nav stopzetting maandelijkse markt te Eke. Goedkeuring.

        Aanleiding

        De maandelijkse markt te Eke startte met een 1ste editie op vrijdag 19 november 2021.

        Het succes van de maandelijkse markt ging sedert mei 2022 zienderogen achteruit.

        Er volgde een evaluatie tijdens de GRC van 17 oktober 2022.

        Context / feiten / argumenten

        De GRC sloot in de zitting van 17 oktober 2022 een akkoord om de maandelijkse markt in Eke niet verder te zetten.

        Er zullen in de toekomst eventueel nog thema markten onder de vorm van een evenement worden georganiseerd, zoals bijvoorbeeld de feestelijke avondmarkt in juli.

        Deze sporadische markten vallen niet meer onder de regelgeving ambulante handel.

        Bijgevolg dient het huidige reglement te worden aangepast, zie in de bijlage 2 ontwerpen van het reglement;

        • een bewerkte versie met doorhalingen
        • een gecoördineerde versie.
        Tussenkomsten gemeenteraadsleden

        Raadslid Vanheel Daan vraagt of er al een alternatief is en wat de stand van zaken is. Schepen De Preester stelt dat hier aan gewerkt wordt.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Martine Van Audenaerde, Luc Goesaert, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Martine Van Audenaerde, Luc Goesaert
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Keurt de aanpassing van het reglement ambulante handel goed, waarna het reglement in werking zal treden op 1 februari 2023.

    • Vrije tijd

      • Subsidiereglementen in het kader van het lokaal mondiaal beleid. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Het subsidiereglement was niet meer up to date en kon vereenvoudiging gebruiken. Bepaalde aanvragen, die niet binnen de visie van het gemeentelijk lokale mondiaal beleid pasten, konden volgens het oude subsidiereglement toch aanspraak maken op subsidies.

        Context / feiten / argumenten

        De herwerking van het subsidiereglement is een samenwerking van de duurzaamheidsdeskundige en de GRIS, er werden ook meerdere adviezen gevraagd, zie luik advies. Het voorstel voor de nieuwe subsidiereglementen zit in de bijlage. Alsook de toelichting waarbij het nieuwe met het oude subsidiereglement vergeleken wordt.

        Daarnaast stellen we ook voor om jongeren in de gemeente te stimuleren om een ervaring in het buitenland op te doen om zo hun visie op mondiale solidariteit te verbreden. Hiervoor vragen we een aparte subsidielijn van 900 euro per jaar, waarmee 3 jongeren (elk met een subsidie van 300 euro) een project kunnen steunen. Aangezien het meestal om een initiatief gaat dat beperkt in tijd en engagement is, willen we deze jongeren niet aan het subsidiereglement voor grotere projecten toetsen, maar dus wel via een aparte subsidielijn een incentive geven.

        Verdere opmerkingen over de vernieuwde reglementen:

        • Het aanvraagformulier wordt op basis van het nieuwe reglement aangepast, dit wordt een invulbaar Word-document.
        • De deadline voor indienen van de jongerensubsidie ligt een maand eerder dan die voor de volwaardige projecten. Dit om een eventuele jongere met een groot project te kunnen adviseren om voor de "grote" subsidielijn in te dienen.
        • De GRIS is vragende partij voor een groeipad van het budget in de toekomst.
        • Hoewel er geen verplichting zit in de reglementen, zal een terugkoppeling naar de inwoners van Nazareth gestimuleerd worden, om zo ook in Nazareth de mondiale solidariteit te verhogen.
        • De GRIS engageert zich om
          • Kennis te maken met de aanvragers van de projecten en meer betrokken te zijn bij zowel nieuwe als bestaande projecten
          • Een infomoment te voorzien in maart 2023 (week van de 4de pijler van 20 tot 25 maart) om de nieuwe reglementen toe te lichten en inwoners uit te nodigen om hun ideeën rond mogelijke projecten te delen en in te dienen.
          • Een uitwisseling te voorzien om de eigen projecten (en andere) te bevragen en te verbeteren.
          • Een oefening te maken naar de duurzaamheid van de projecten.

        De bedoeling is dat beide subsidiereglementen ingaan in maart 2023.

        Financiële impact

        Voor de subsidiëring van mondiale projecten is een budget van € 12.000 voorzien, dit wordt jaarlijks voorzien en zorgt voor geen aanpassingen in het meerjarenplan. Indien de aparte subsidielijn voor jongeren goedgekeurd wordt, betekent dit een extra budget van maximaal € 900. Dit is niet voorzien en zorgt voor een aanpassing in het meerjarenplan.

        Adviezen

        Voor de vernieuwing van het reglement werd advies verkregen van:

        • de dienst "Mondiaal beleid" van de provincie Oost-Vlaanderen
        • deskundige Jonas Raeymaekers van 11.11.11
        • de GRIS

        Hun opmerkingen werden mee opgenomen in het vernieuwde reglement.

        Toegevoegd op vraag, zie bijlage:

        - "Advies Feedback Provincie" - Verkregen via Liesbeth Viane van provincie Oost-Vlaanderen, is feedback van team "mondiaal beleid" op de eerste aanzet van het reglement.

        - "Advies Werkgroepvergadering 1" - Hierbij was Jonas Raeymaekers van 11.11.11 aanwezig + een delegatie uit de GRIS

        - "Advies Werkgroepvergadering 2" - Vervolg op werkgroep, enkel delegatie GRIS

        - "Advies Werkgroepvergadering 3" - Vervolg op werkgroep, in de vorm van aanpassingen op het reglement

        - "Advies Vergadering GRIS" - Verslag van GRIS-vergadering, waarbij vernieuwd reglement overlopen werd, hele GRIS-groep was aanwezig en ging akkoord. Zie punt 2 van verslag voor opmerkingen. Na deze vergadering werden beide subsidiereglementen tot hun definitieve versie aangepast en nogmaals doorgestuurd naar de GRIS ter goedkeuring (per mail). Er kwamen geen opmerkingen meer.

        Tussenkomsten gemeenteraadsleden

        Raadslid Vanheel Daan vraagt naar de betaling aan lokale aanvragers. GRIS had daar opmerkingen over. Het gaat hier zeker niet over loonkosten, andere kosten kunnen zeker, maar met een maximum van 50% om misbruik te vermijden.

        Raadslid Ghyselinck Yves vraag of de vervroeging van de aanvraagdatum niet zal leiden tot verwarring. Dit is gekomen naar aanleiding van de verlofperiode, zodat nu vroeger kan begonnen worden aan de afwerking van de dossier door de administratie.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Martine Van Audenaerde, Luc Goesaert, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Martine Van Audenaerde, Luc Goesaert
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Heft het oude subsidiereglement "Reglement subsidies Zuidprojecten in het kader van het lokaal mondiaal beleid", goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 6 november 2017, op.

        Artikel 2 - Gaat akkoord met het nieuwe subsidiereglement voor projecten in het kader van het lokaal mondiaal beleid.

        Artikel 3 - Gaat akkoord met een nieuwe subsidielijn voor jongeren met een bijkomend budget van € 900.

        Artikel 4 - Gaat akkoord met het nieuwe subsidiereglement voor jongeren in het kader van het lokaal mondiaal beleid.

    • Leren en welzijn

      • Organisatie busvervoer voor schooljaar 2023/2024 en 2024/2025. Goedkeuring raming, bestek en gunningswijze.

        Aanleiding

        Goedkeuren van de opstart van de overheidsopdracht "Organisatie busvervoer voor de schooljaren 2023/2024 en 2024/2025".

        Context / feiten / argumenten

        In het kader van de opdracht “Organisatie busvervoer voor schooljaar 2023/2024 en 2024/2025” werd een bestek met nr. TECH2023-002 opgesteld door Afdeling Vrije Tijd en facility.

        Deze opdracht is als volgt opgedeeld:

        • perceel 1 - Organisatie voorschools busvervoer voor de gemeentelijke buitenschoolse kinderopvang Ter Meeren schooljaar 2023/2024 en 2024/2025;
        • perceel 2 - Organisatie voorschools busvervoer voor de gemeentelijke buitenschoolse kinderopvang Ter Biesten schooljaar 2023/2024 en 2024/2025;
        • perceel 3 - Organisatie naschools busvervoer voor de gemeentelijke buitenschoolse kinderopvang Ter Meeren schooljaar 2023/2024 en 2024/2025;
        • perceel 4 - Organisatie naschools busvervoer voor de gemeentelijke buitenschoolse kinderopvang Ter Biesten schooljaar 2023/2024 en 2024/2025;
        • perceel 5 - Organisatie busvervoer voor de gemeentelijke brede school activiteit voor alle scholen van Nazareth naar een lokale boerderij schooljaar 2023/2024 en 2024/2025;
        • perceel 6 - Organisatie busvervoer voor de gemeentelijke basisschool Nazareth en gemeentelijke basisschool Eke voor openluchtklassen schooljaar 2023/2024 en 2024/2025;
        • perceel 7 - Organisatie busvervoer voor het schoolzwemmen gemeentelijke basisschool Nazareth en gemeentelijke basisschool Eke schooljaar 2023/2024 en 2024/2025;
        • perceel 8 - Organisatie busvervoer voor de gemeentelijke basisschool Eke voor het schoolturnen in de Sporthal Nazareth Schooljaar 2023/2024 en 2024/2025;
        • perceel 9 - Organisatie busvervoer voor sport- en educatieve activiteiten extra muros gemeentelijke basisschool Nazareth en gemeentelijke basisschool Eke schooljaar 2023/2024 en 2024/2025;
        • perceel 10 - Organisatie busvervoer voor de gemeenschappelijke sportdag 1-2-3 leerjaren basisscholen Eke naar sportsite en gemeentesite Nazareth schooljaar 2023/2024 en 2024/2025;
        • perceel 11 - Organisatie busvervoer voor culturele schoolvoorstellingen in zaal Nova Eke voor de basisscholen 2023/2024 en 2024/2025
        • perceel 12 - Organisatie busvervoer voor de vrije basisschool, Steenweg 52 te Eke voor openluchtklassen schooljaar 2023/2024 en 2024/2025;
        • perceel 13 - Organisatie busvervoer voor het schoolzwemmen vrije basisschool, Steenweg 52 te Eke schooljaar 2023/2024 en 2024/2025;
        • perceel 14 - Organisatie busvervoer voor sportactiviteit extra muros Oriëntatieloop Kluisbos van de vrije basisschool Eke, Steenweg 52 schooljaar 2023/2024 en 2024/2025;

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

        Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.

        Juridische overwegingen

        De wet van 17 juni 2013 houdende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 houdende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

        Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en zijn uitvoeringsbesluiten.

        Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het Werk.

        Het Reglement van 27 augustus 2007 houdende vaststelling van de modaliteiten van gemeentelijke tussenkomst voor alle onderwijsnetten in het schoolzwemmen.

        De gemeenteraadsbeslissing van 3 februari 2020 aangaande de engagementsverklaring 2019-2025 met alle onderwijsnetten.

        Het Koninklijk besluit van 22 mei 2014 betreffende het reizigersvervoer over de weg.

        Financiële impact

        De financiële impact is voorzien in het meerjarenplan en leidt niet tot aanpassingen.

        De totale uitgave van deze opdracht wordt geraamd op € 275.609,42 incl. 6% btw (gunning van 7 april 2021 + 10% indexering).

        Tussenkomsten gemeenteraadsleden

        Raadslid Van Poucke Simon vraagt om de euronorm meer in aanmerking te brengen en mogelijks ook met elektrische bussen. Dit kan een groot signaal zijn naar de volgende periodes. Het signaal is hierbij zeer belangrijk.

        Schepen Vos stelt dat we duurzaamheid belangrijk vinden. De busmaatschappijen zijn inderdaad aan het verduurzamen. Op dit moment is het aanbod nog te klein om dit op te leggen. Nu is het niet haalbaar wegens geen aanbod in onze regio.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Martine Van Audenaerde, Luc Goesaert, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Martine Van Audenaerde, Luc Goesaert
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 – Keurt het bestek met nr. TECH2023-003 en de raming ten bedrage van € 275.609,42 incl. 6% btw voor de opdracht “Organisatie busvervoer voor schooljaren 2023/2024 en 20224/2025”, opgesteld door de dienst facility, goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bijzonder bestek en zoals opgenomen in de algemene aannemingsvoorwaarden voor de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.

        Artikel 2 – Gunt bovengenoemde opdracht bij wijze van openbare procedure, de bekendmaking van de opdracht wordt Europees als nationaal gepubliceerd (E-tendering).

        Artikel 3 – Het college wordt gemachtigd tot verdere opvolging en gunning van bovengenoemd dossier.

    • Varia

      • Mondelinge vragen inwoners m.b.t. de in openbare zitting behandelde punten.

        Besluit

        Nihil.

      • Mondelinge vragen raadsleden.

        Tussenkomsten gemeenteraadsleden

        Nele Le Roy vraagt waarom de raadsleden niet uitgenodigd waren bij het bezoek van de gouverneur. Burgemeester stelt dat het een persoonlijke vraag was van de gouverneur.

        Nele Le Roy vraagt of er al een nieuwe datum is voor de ontvangst nieuwe inwoners.

        Peter Tolpe vraagt naar het parkeren in de Weefstraat. Dit is problematisch voor de lijnbus.

        Daan Vanheel vraagt naar de stand van zaken betreffende het mitigatieplan. Is nu ter inspraak.

        Daan Vanheel vraagt naar de Cornelis De Schepperstraat en de tonnagebeperking. Dit is bevraagd bij de inwoners, maar is dit op de gemeenteraad geweest? Het zou nu gaan over de volledige wijk? We zullen dit opzoeken.

        Yves Ghyselinck vraagt naar het busvervoer door ons georganiseerd. De bus draait zich op een gevaarlijke plaats. Dat kan meegeven worden.

      • Mededelingen van de voorzitter.

        Besluit
        • Globale raadscommissie op 20 februari 2023.

Namens Gemeenteraad,

Steven Van de Velde
algemeen directeur

Dirk Le Roy
voorzitter