Het zittingsverslag van 25 april 2022, dat ten minste 8 dagen vóór de vergadering op het gemeentesecretariaat ter beschikking gehouden is van de raadsleden.
Artikel 1 - Het zittingsverslag van 25 april 2022 wordt goedgekeurd.
Schrijven van raadslid Koen De Bleeckere van 1 mei 2022 houdende ontslagaanbieding als raadslid.
Artikel 1 - Neemt kennis van het aangeboden ontslag van de heer Koen De Bleeckere als raadslid.
De heer Koen De Bleeckere heeft zijn ontslag aangeboden als raadslid.
Het mandaat van titelvoerend raadslid is bijgevolg vacant en een opvolger moet voorzien worden.
Opvolger Peter Vermaerke wordt uitgenodigd tot de eedaflegging en legde zijn geloofsbrieven voor.
Decreet van 8 juli 2011 houdende de organisatie van de lokale en provinciale verkiezingen en houdende wijziging van het gemeentedecreet van 15 juli 2005, het provinciedecreet van 9 december 2005 en het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Decreet Lokaal bestuur.
Artikel 1 - De geloofsbrieven van Peter Vermaerke goed te keuren.
Artikel 2 - Kennis te nemen van de eedaflegging van Peter Vermaerke als gemeenteraadslid.
Raadslid Peter Vermaerke heeft de eed afgelegd als gemeenteraadslid in de zitting van heden.
volgnr. | gemeenteraadslid | eerste ambtsaanvaarding | anciënniteit op 30 mei 2022 |
verkiezing 14 oktober 2018 | |
eedaflegging | naamstemmen | ||||
1 | Danny Claeys | 01/01/1983 | 39 j 4 m | 21/12/2018 | 1390 |
2 | Christiaan Van herzeele | 02/01/1995 | 27 j 4 m | 02/01/2019 | 709 |
3 | Ivan Schaubroeck | 02/02/2004 | 18 j 3 m | 02/01/2019 | 806 |
4 | Thomas Van Ongeval | 02/01/2007 | 15 j 4 m | 02/01/2019 | 1354 |
5 | Viviane De Preester | 02/01/2007 | 15 j 4 m | 02/01/2019 | 1149 |
6 | Dirk Vos | 02/01/2007 | 15 j 4 m |
02/01/2019 | 324 |
7 | Annemie De Gussem | 02/01/1995 | 12 j 7 m | 02/01/2019 | 977 |
8 | Dirk Le Roy | 02/01/2013 | 9 j 4 m | 02/01/2019 | 551 |
9 | Frank Dhaenens | 02/01/2013 | 9 j 4 m | 02/01/2019 | 239 |
10 | Daan Vanheel | 02/01/2019 | 3 j 4 m | 02/01/2019 | 627 |
11 | Femke Colenbie | 02/01/2019 | 3 j 4 m | 02/01/2019 | 536 |
12 | Yves Ghyselinck | 02/01/2019 | 3 j 4 m | 02/01/2019 | 456 |
13 | Nele Le Roy | 02/01/2019 | 3 j 4 m | 02/01/2019 | 316 |
14 | Peter Versnaeyen | 02/01/2019 | 3 j 4 m |
02/01/2019 | 295 |
15 | Matthias Ghijs | 02/01/2019 | 3 j 4 m | 02/01/2019 | 284 |
16 | Simon Van Poucke | 02/01/2019 | 3 j 4 m | 02/01/2019 | 258 |
17 | Anja De Jans | 02/01/2019 | 3 j 4 m | 02/01/2019 | 209 |
18 | Peter Tolpe | 04/03/2018 | 3 j 2 m | 02/01/2019 | 212 |
19 | Walter Leenders | 31/08/2020 | 1 j 9 m | 31/08/2020 | 165 |
20 | Charlotte Ingels | 14/10/2019 | 0 m 7 m | 25/04/2022 | 229 |
21 | Peter Vermaerke | 30/05/2022 | 0 j |
30/05/2022 | 433 |
Artikel 1 - Stelt de rangorde van de gemeenteraadsleden als volgt vast:
1. Danny Claeys
2. Christiaan Van herzeele
3. Ivan Schaubroeck
4. Thomas Van Ongeval
5. Viviane De Preester
6. Dirk Vos
7. Annemie De Gussem
8. Dirk Le Roy
9. Frank Dhaenens
10. Daan Vanheel
11. Femke Colenbie
12. Yves Ghyselinck
13. Nele Le Roy
14. Peter Versnaeyen
15. Matthias Ghijs
16. Simon Van Poucke
17. Anja De Jans
18. Peter Tolpe
19. Walter Leenders
20. Charlotte Ingels
21. Peter Vermaerke.
Raadslid De Bleeckere Koen vertegenwoordigt Nazareth in de politieraad en maakt geen deel meer uit van de gemeenteraad.
Er zijn geen opvolgers aangeduid om te zetelen in de politieraad.
Er is een voordrachtakte voor raadslid Ghyselinck Yves.
De voordrachtakte is geldig opgemaakt.
De gemeenteraadsbeslissing van 2 januari 2019 houdende verkiezing van de leden van de politieraad.
De wet op de Geïntegreerde Politie.
Het decreet Lokaal Bestuur.
Artikel 1 - Neemt akte van de voordrachtakte waarbij Yves Ghyselinck wordt voorgedragen als raadslid voor de politieraad. De akte is ondertekend door een meerderheid van de oorspronkelijke leden van de voordragende fractie.
Artikel 2 - Verklaart Yves Ghyselinck verkozen als raadslid voor de politieraad van de politiezone Schelde en Leie.
Artikel 3 - Maakt afschrift van dit besluit over aan de deputatie ter goedkeuring en aan de voorzitter van de politieraad met het oog op de eedaflegging en installatie.
De vertegenwoordiging in de samenwerkingsverbanden is in vervanging te voorzien naar aanleiding van de ontslagaanbieding van Koen De Bleeckere.
Op de gemeenteraad van 4 februari 2019 werd Koen De Bleeckere als afgevaardigde en/of plaatsvervanger aangeduid voor:
Samenwerkingsverband | Orgaan | Afgevaardigde(n) | Plaatsvervanger(s) |
ETHIAS (voor OCMW) | AV | Femke Colenbie | Koen De Bleeckere |
IVM | AV | Dirk Vos | Koen De Bleeckere |
JENA | CD&V (3x) |
Femke Colenbie, Koen De Bleeckere, Yves Ghyselinck | |
KLEINE LANDEIGENDOM HET VOLK | AV | Yves Ghyselinck | Koen De Bleeckere |
LOGO GEZOND+ | AV | Koen De Bleeckere | Yves Ghyselinck |
MEDOV | AV | Viviane De Preester | Koen De Bleeckere |
PERSONAZ VZW | CD&V (5x) | Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Femke Colenbie, Koen De Bleeckere, Yves Ghyselinck | |
TMVW OV | AV | Koen De Bleeckere | Yves Ghyselinck |
TMVS DV (voor AG) | AV | Femke Colenbie | Koen De Bleeckere |
TMVS DV (voor gemeente) | AV | Koen De Bleeckere | Peter Versnaeyen |
TOERISME LEIESTREEK | AV | Yves Ghyselinck | Koen De Bleeckere |
VVSG | AV | Femke Colenbie | Koen De Bleeckere |
Artikel 1 - Voor te dragen als afgevaardigde en/of plaatsvervanger, in vervanging van de heer Koen De Bleeckere, voor:
Samenwerkingsverband | Orgaan | Afgevaardigde(n) | Plaatsvervanger(s) |
ETHIAS (voor OCMW) | AV | Femke Colenbie | Peter Vermaerke |
IVM | AV | Dirk Vos | Peter Vermaerke |
JENA | CD&V (3x) |
Femke Colenbie, Yves Ghyselinck en Peter Vermaerke | |
KLEINE LANDEIGENDOM HET VOLK | AV | Yves Ghyselinck | Peter Vermaerke |
LOGO GEZOND+ | AV | Peter Vermaerke | Yves Ghyselinck |
MEDOV | AV | Viviane De Preester | Peter Vermaerke |
PERSONAZ VZW | CD&V (5x) | Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Femke Colenbie, Yves Ghyselinck en Peter Vermaerke | |
TMVW OV | AV | Peter Vermaerke | Yves Ghyselinck |
TMVS DV (voor AG) | AV | Femke Colenbie | Peter Vermaerke |
TMVS DV (voor gemeente) | AV | Peter Vermaerke | Peter Versnaeyen |
TOERISME LEIESTREEK | AV | Yves Ghyselinck | Peter Vermaerke |
VVSG | AV | Femke Colenbie | Peter Vermaerke |
Artikel 2 - Afschrift van deze beslissing over te maken aan bovenstaande intercommunales.
Het aangetekend schrijven van IVM van 25 april 2022 inzake de uitnodiging tot de algemene vergadering van 8 juni 2022 met de agenda en de informatie betreffende de agendapunten 1, 2, 4, 5, 6, 7 en 8.
Het aangetekend schrijven van IVM van 29 april 2022 inzake de informatie betreffende agendapunt 3.
De agenda voor de algemene vergadering van IVM van 8 juni 2022, vastgesteld door de raad van bestuur in zijn zitting van 5 april 2022.
De statuten van IVM, inzonderheid artikel 28.
De gemeenteraadsbeslissing van de gemeente Nazareth van 4 februari 2019 inzake:
De beslissing van de buitengewone algemene vergadering van IVM van 20 maart 2019 inzake:
De beslissing van de gemeenteraad van 31 januari 2022 waarbij de heer Peter Versnaeyen werd voorgedragen om het mandaat van bestuurder van IVM te volbrengen.
De beslissing van de bijzondere algemene vergadering van IVM van 9 maart 2022 houdende de benoeming van de heer Peter Versnaeyen als bestuurder en de heer Dirk Vos als plaatsvervangend bestuurder tot het einde van de legislatuur.
De beslissing van de gemeenteraad van 4 februari 2019 waarbij de heer Dirk Vos als vertegenwoordiger en de heer Koen De Bleeckere als plaatsvervangend vertegenwoordiger werden aangeduid om deel te nemen aan de algemene vergaderingen van IVM voor de duurtijd van de huidige legislatuur.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen.
Artikel 1 - Goedkeuring te hechten aan de agenda van de algemene vergadering van IVM van 8 juni 2022 en aan de afzonderlijke agendapunten die dit vereisen:
Artikel 2 - De vertegenwoordiger, schepen Dirk Vos, of plaatsvervangende vertegenwoordiger, raadslid Peter Vermaerke, van de gemeente te mandateren om op de algemene vergadering van IVM van 8 juni 2022 zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.
De volmachtdrager beschikt over het totaal van het aantal stemmen waarover de gemeente beschikt, zijnde 11.574 stemmen.
Artikel 3 - Afschrift van deze beslissing per e-mail over te maken aan IVM.
De uitnodiging van IGS Westlede van 19 april 2022 voor de algemene vergadering van 14 juni 2022, welke fysiek zal doorgaan in de hoofdzetel te Lochristi, met volgende agendapunten:
De gemeente is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Westlede.
Het decreet lokaal bestuur.
Artikel 1 - Keurt de agenda van de algemene vergadering van het IGS Westlede van 14 juni 2022 goed:
Artikel 2 – Aan schepen Thomas Van Ongeval, effectief vertegenwoordiger van de gemeente en schepen Annemie De Gussem, plaatsvervanger, wordt opdracht gegeven in te stemmen met de diverse punten op deze agenda.
Artikel 3 – Afschrift van deze beslissing per mail over te maken aan het IGS Westlede (directie@westlede.be).
De oproepingsbrief over de algemene jaarvergadering van TMVW ov op 17 juni 2022, waarin de agenda werd meegedeeld.
De nazending van 6 mei 2022 inzake de informatie betreffende agendapunten 1, 4 en 8.
Gemeente Nazareth is bij TMVW ov.
De statuten van TMVW ov.
De bepalingen van het Decreet over het Lokaal Bestuur.
Artikel 1 - De raad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene jaarvergadering TMVW ov van 17 juni 2022 en de daarbij behorende documentatie voor het onderzoek van de agendapunten:
1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2021
4. Verslagen van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021
5. b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
9. Aanstelling commissaris
Varia
Artikel 2 - De heer Peter Vermaerke, raadslid, wonende 's Gravenstraat 142 te 9810 Nazareth (peter.vermaerke1971@gmail.com), is aangeduid als vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van TMVW ov. De heer Yves Ghyselinck, raadslid, wonende Ten Edestraat 38A te 9810 Nazareth (yves@ghyselinck.org), is aangeduid als plaatsvervanger.
Artikel 3 - Draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene jaarvergadering van TMVW ov vastgelegd op 17 juni 2022, te onderschrijven en haar/zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene jaarvergadering.
Artikel 4 - Een afschrift van dit besluit zal:
De Vlaamse regelgeving laat toe dat personeelsleden van het lokaal bestuur hun fietslease kunnen betalen met hun bruto eindejaartoelage.
De fietslease die vandaag binnen het lokaal bestuur voorzien is wordt betaald door de personeelsleden met hun netto-loon. Er is een toelage voorzien van het bestuur van 20 € per maand (op voorwaarde met de fiets naar werk te komen).
Het is voor het personeelslid en lokaal bestuur voordeliger om de lease te betalen met de bruto eindejaarstoelage. Dit was juridisch nog niet mogelijk op het moment dat Nazareth startte met de fietslease.
Voorstel is om vanaf 1/1/2023 in deze formule te voorzien. Voor de lopende contracten komt er op 1/1/2023 een aanpassing en de nieuwe vanaf 1/1/2023 starten in het nieuwe systeem.
Bij de bespreking op het college en BOC was het de intentie om dit te laten ingaan op 1/7/2022 maar dit wordt niet toegestaan door RSZ.
De rechtspositie wordt in die vorm aangepast.
Voor het onderwijzend personeel blijft de huidige regeling gezien we dit niet kunnen doen met de eindejaarstoelage van het onderwijzend personeel.
Decreet lokaal bestuur.
Aangepaste rechtspositieregeling.
De tussenkomst van de werkgever van 20 €/maand valt weg vanaf 1/1/2023 behalve voor het onderwijzend personeel.
Raadslid Vanheel vraagt of er de voorbije periode opmerkingen zijn gekomen vanuit de RSZ m.b.t. toelage van 20 euro. Dit was niet het geval.
Raadslid Leenders vraagt of medewerkers in de toekomst zullen kunnen kiezen tussen beide systemen. Dit is niet het geval.
Artikel 1 - Om de fietslease om te zetten naar het systeem met betaling via eindejaarstoelage.
Artikel 2 - De aanpassing van de rechtspositieregeling in deze voor te leggen aan bijzonder overlegcomité en een volgende gemeenteraad.
De voetweg 138, zoals opgenomen in de atlas der buurtwegen, gelegen rond de Blauwhuyshoeve verbindt de Sticheldreef met de Klapstraat.
Nu loopt de voetweg feitelijk langsheen de boerderij. Volgens de atlas der buurtwegen ligt ze juridisch op de linkerkant van het perceel kadastraal gekend als 1ste afdeling, Nazareth, sectie D, nr 473S. Het is wenselijk de voetweg te verleggen naar de rechterkant van perceel 436A omwille van volgende redenen:
In functie van de verlegging van een deel van de voetweg 138 werd een rooilijnplan opgesteld die de verlegging omvat, waarbij de nieuwe rooilijn wordt vastgesteld en welk dit tracé bestemd als gemeenteweg.
Bij deze verplaatsing geldt dat het bestaande tracé een gemeenteweg blijft totdat het nieuwe tracé openstaat voor het publiek.
Dit dossier omvat geen afspraken omtrent de uitvoeringswijze van de nieuwe weg, dat wegens de ligging in het agrarische gebied als onverharde weg zal worden uitgevoerd.
Er moet geen welvoeglijkheidsvergoeding (waardevermeerdering of – vermindering) conform artikel 28 van het decreet houdende de gemeentewegen worden begroot bij de aanvang van deze procedure omdat de verplaatsingen van een gemeenteweg op een goed van dezelfde eigenaar door toepassing van het decreet worden geacht elkaar te neutraliseren.
Conform artikel 33 van het decreet houdende de gemeentewegen zijn de kosten voor de afpaling van de gemeenteweg ten laste van de gemeente. De weg wordt begrensd door middel van houten palen met touw. Er wordt geen verharding voorzien.
Het onderhoud, na aanleg van de nieuwe gemeenteweg, valt ten laste van de gemeente conform artikel 34 van het decreet houdende de gemeentewegen;
Overwegende dat deze aanpassingen aan de voetweg 138, na goedkeuring, met toepassing van artikel 37 zullen worden opgenomen in de gemeentelijke wegenregister.
Het voornemen tot het wijzigen van de rooilijn van de voetweg 138 geeft uitvoering aan artikel 3 (doelstellingen) en aan artikel 4 (principes) van het Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 en het werd aan deze artikels getoetst.
* De toetsing houdt het volgende in:
Artikel 3 Gemeentewegendecreet:
Voetweg 138 is een trage verbinding tussen de Sticheldreef en de Klapstraat.
Volgens de Atlas der Buurtwegen, opgemaakt in 1841, varieert de breedte van de voetweg nr. 138 (het te wijzigen gedeelte) nr. 138 van 17 tot 19m.
Het karakter van deze voetweg laat een aanpassing van de rooilijnen/verlegging toe zonder de huidige, noch toekomstige mobiliteitsnoden van het openbaar domein aan te tasten: de verbinding tussen de Sticheldreef en de Klapstraat blijft bestaan.
Artikel 4 Gemeentewegendecreet:
De aanpassing van de rooilijnen/verlegging laat toe dat
- Het perceel met de gebouwen vrij is van de lasten die de voetweg met zich meebrengt.
- Er moet geen gracht worden overgestoken (geen aanleg brug).
- De aanpassing wordt zo opgemaakt dat de oppervlakte voetweg dat wordt afgeschaft gelijk is aan de oppervlakte van de nieuwe ligging.
- De nieuwe eigenaar is akkoord met de nieuwe ligging van de voetweg.
• Het ontwerp zal na de voorlopige vaststelling door de gemeenteraad aan een openbaar onderzoek onderworpen worden en de eventuele bezwaarschriften zullen worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het openbaar onderzoek, dat in overeenstemming met art. 17 van het Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 plaatsvond van 4 april tot en met 3 mei 2022.
Uit het proces-verbaal van het openbaar onderzoek blijkt dat er geen bezwaren werden ingediend.
Van de eigenaars kregen we een schrijven, zie document in bijlage, waarin uitdrukkelijk wordt vernoemd dat er geen bezwaar zal worden ingediend, maar dat men vraagt naar de mogelijkheden om sporadisch en in het kader van evenementen de weg te kunnen afsluiten.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
De omzendbrief ABB 2006/19 van 1 december 2006.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2022 dat de rooilijn voor het wijzigen van de voetweg nr. 138 Blauwhuyshoeve in Nazareth voorlopig vaststelt.
Artikel 1 - Het rooilijnplan definitief vast te stellen.
Artikel 2 - Akkoord te gaan om de gemeenteweg voetweg 138 te wijzigen zoals aangeduid op het definitief vastgestelde rooilijnplan.
Artikel 3 - Geen welvoeglijkheidsvergoeding (waardevermeerdering of – vermindering) conform artikel 28 van het decreet houdende de gemeentewegen te bepalen.
Artikel 4 - Het college te gelasten met de uitvoering van dit besluit overeenkomstig art. 18 en 19 van het Decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019, en behoudens administratief beroep, met de realisatie van de gewijzigde gemeenteweg, voetweg 138, overeenkomstig de artikelen 26, 27, 28 en 29 van het aangehaalde decreet.
Artikel 5 - Deze beslissing wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 18 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Het rooilijnplan wordt samen met het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan onmiddellijk met een beveiligde zending bezorgd aan het departement Mobiliteit en Openbare Werken en aan de deputatie van de provincie Oost-Vlaanderen.
Artikel 6 - Tegen deze beslissing kan binnen een termijn van 30 dagen een opschortend administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Overheid, overenkomstig art. 24 en 25 van het Decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019.
Het huishoudelijk, retributie en belastingreglement ambulante handel werd goedgekeurd in zitting van de gemeenteraad van 28 juni 2021 en trad in werking op 1 juli 2021.
De maandelijkse markt te Eke startte op vrijdag 19 november 2021.
Om de opstart van de markt mogelijk te maken en deze attractief te maken voor kandidaat-standhouders, werd in zitting van 4 oktober 2021 beslist om de eerste 6 maand geen retributie aan te rekenen aan de aanwezige standhouders en in de loop van 2022 het huishoudelijk en retributiereglement uit te breiden i.f.v. deze markt.
Het ontwerp van het aangepast huishoudelijk reglement ambulante handel, met uitbreiding i.f.v. de maandelijkse markt in Eke, in de bijlage.
Het retributiereglement zal bij de eerstkomende aanpassing worden uitgebreid naar de maandelijkse markt in Eke.
Reglementen ambulante handel (huishoudelijk, retributie- en belastingreglement) werden goedgekeurd in zitting van de gemeenteraad van 28 juni 2021
LOGISTIEKE ONDERSTEUNING
Het plaatsen van de nodige signalisatie en het autovrij maken van het Kerkplein vraagt een logistieke ondersteuning vanuit de technische dienst. Het plaatsen van de nadars e.d. vóór de markt kan tijdens de reguliere werktijden gebeuren. De afbraak van de markt (vanaf 19:00 uur) impliceert evenwel het maken van overuren. In kader van de optimalisatie van de technische dienst, wordt momenteel gewerkt aan een permanente oplossing met permanente nadars + 'marktbanners' die door de marktkramers kunnen geplaatst en opnieuw weggehaald worden. Dit voor de 2 openbare markten.
In de periode november 2021 t.e.m. april 2022 (dit betekent 6 edities, gedurende de wintermaanden) werd gratis bijkomende logistieke ondersteuning aangeboden vanuit het lokaal bestuur, bestaande uit:
RETRIBUTIE STANDPLAATS OPENBARE MARKT NAZARETH
Raadslid Vanheel vraagt wanneer er een evaluatie komt van de markt in Eke. De evaluatie wordt uitgesteld tot de zomermaanden, we hebben een aantal edities gehad met slecht weer wat de resultaten kan vertekenen.
Raadslid Van Poucke vraagt of het risico bestaat dat marktkramers zullen afhaken omwille van het nieuwe reglement. Ja, één kraam heeft afgehaakt (betreft een niet-commercieel initiatief waarvoor de prijs te hoog werd)
Raadslid Vanheel stelt voor om bij de opmaak van het retributiereglement niet-commerciële/informatieve initiatieven vrij te stellen van retributie. Dit zal mee onderzocht worden, dit zou dan zowel voor de markt in Eke als in Nazareth moeten gelden.
Artikel 1 - Gaat akkoord met de aanpassing van het huishoudelijk reglement ambulante handel i.f.v. de maandelijkse markt te Eke.
Artikel 2 - Gaat akkoord dat het huishoudelijk reglement in werking treedt vanaf 1 juni 2022.
De opdracht “Herinrichting speelzone Sterrenbos” met bestek nr. TECH2022-007 werd stopgezet.
De 3 ontvangen offertes werden niet weerhouden wegens het overschrijden van de goed te keuren uitgave ten bedrage van € 140.000,00 excl. btw (gekozen procedure: onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking) of substantieel onregelmatig.
Er werd een aangepast bestek en meetstaat opgemaakt waarbij volgende zaken niet langer werden opgenomen:
Het college besliste in zitting van 15 februari 2021 de ontwerpopdracht voor de opdracht “Herinrichting speelzone Sterrenbos” toe te wijzen aan Natuurstudio - KorstMos, Beislovenstraat 89 te 9620 Zottegem.
In het kader van de opdracht “Herinrichting speelzone Sterrenbos” werd een bestek met nr. TECH2022-007 opgesteld door de ontwerper, Natuurstudio - KorstMos en de dienst openbare werken.
Het college besliste in zitting van 9 mei 2022 tot stopzetting van de procedure, de raming aan te passen en een nieuwe procedure op te starten.
De raming excl. btw overschrijdt de limiet van € 750.000,00 voor het gebruik van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking niet.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De wet van 17 juni 2013 houdende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van € 750.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 houdende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Artikel 56, § 3, 5° en 6° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en zijn uitvoeringsbesluiten.
De financiële impact is voorzien in het meerjarenplan en leidt tot aanpassingen.
De uitgave van deze opdracht wordt geraamd op € 215.000,00 excl. btw.(niet uitvoeren van zitbanken en vuilbakken + aanpassing type halfverharding)
€ 143.009,54 incl. btw of € 118.189,40 excl. btw. is voorzien op volgend artikel van het investeringsbudget: 2022/PD1-01-02/0752-02/220000/GEMEENTE/AVT/IP-PD1-01.
Het budget voor speelweefsel sterrenbos zal verder worden aangevuld met budget uit andere artikels die wel gerelateerd zijn aan dat deel van de werken:
budget voorzien voor speeltoestellen
budget voorzien voor nadarwagen
budget voorzien voor aanleg trage verbindingen
budget voorzien voor ontharding
Budget heraanleg groene zones:
€ 118.000,00 extra budget toe te wijzen aan artikel 2022/PD1-01-02/0752-02/220000/GEMEENTE/AVT/IP-PD1-01.
Raadslid Van Poucke vraagt wat de oorzaak is van het grote verschil tussen de raming en de offerte die werd ingediend. Dit heeft wellicht meerdere oorzaken: de stijging van de grondstoffenprijzen, een mogelijke onderschatting door het ontwerpbureau (had een geraamd budget meegekregen voor de uitvoering), door het voeren van een gesloten procedure hebben we misschien niet de beste prijs gekregen, de timing van de werken, ... We proberen het project wel uit te voeren binnen de huidige meerjarenplan, vandaar verschuiven budgetten.
Raadslid Van Poucke vraagt of er dan geen vuilnisbakken of banken meer voorzien zijn? Waarom ontwerp niet herzien? Huidige vuilnisbakken en banken worden gerecupereerd. We wilden het ontwerp houden 1) mooi project, dat na een uitgebreid participatietraject is tot stand gekomen 2) een nieuw ontwerp maken betekent terug tijdsverlies, waardoor we o.m. het risico lopen om subsidies te verliezen. Uitstel is ook geen garantie op betere prijzen in de huidige context.
Raadslid Vanheel merkt op dat het aanpassen van halfverharding een effect kan hebben op de waterhuishouding. Er is hiervoor aandacht bij de uitvoering.
Artikel 1 - Keurt het aangepast bestek en de raming ten bedrage van € 215.000,00 excl. btw goed voor de opdracht “Herinrichting speelzone Sterrenbos”. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bijzonder bestek en zoals opgenomen in de algemene aannemingsvoorwaarden voor de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Artikel 2 - Gunt bovengenoemde opdracht bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3 - Het college wordt gemachtigd tot gunning en verdere opvolging van bovengenoemd dossier.
Tegen 1 januari 2023 wenst het lokaal bestuur Nazareth het label ‘Kindvriendelijke gemeente’ te halen. Er loopt hiervoor een traject, in samenwerking met vzw Bataljong.
Algemene situering
Nazareth, een kindvriendelijke gemeente’ is een prioritaire actie uit het meerjarenplan 2020-2025 van het lokaal bestuur Nazareth.
Het project startte begin 2020 met een eerste oriëntatie en het opmaken van een plan van aanpak. We richtten een werkgroep ‘Strategisch platform kindvriendelijke gemeente’ op met vertegenwoordigers uit de gehele organisatie.
Samen realiseerden we volgende mijlpalen
Doorheen het traject zorgde de coronapandemie voor de nodige obstakels: geplande activiteiten werden uitgesteld, dienden een andere vorm te krijgen en werden soms noodgedwongen geannuleerd. Onze creativiteit werd uitgedaagd, maar uiteindelijk konden we het ons portfoliodossier tijdig afronden kunnen we dit ter goedkeuring voorleggen aan de gemeenteraad (zie portfoliodossier in bijlage).
Visie Kindvriendelijke gemeente
We vertrekken van uit een lokale visie op kindvriendelijkheid (zie ook bijlage 5):
“In Nazareth kunnen we het zeggen. Samen geven we al onze kinderen en jongeren de ruimte om jong te zijn.”
Beleid en strategie
Op basis van de analyse, de noden- en behoeftenbevraging bij kinderen en jongeren en de stakeholdersanalyse bepaalden we acties die uitvoering moeten geven aan de visie op een kindvriendelijke gemeente.
In onze strategie (zie bijlage 4) geven we deze acties een plaats binnen het meerjarenplan van het lokaal bestuur Nazareth. Dit zijn enerzijds de reeds geplande acties uit het meerjarenplan, waar er in de uitwerking extra aandacht gegeven wordt aan het kindvriendelijke aspect. Anderzijds zijn er nieuwe acties opgenomen.
Enkele hoofdlijnen:
Volgende stappen
In juni dienen we het portfoliodossier in om het label 'Kindvriendelijke gemeente' te halen. In september verdedigen we dit tegenover een jury, in november volgt de bekendmaking. Indien we het label halen, geldt dit voor 6 jaar. In 2028 moet er een nieuw dossieraanvraag ingediend worden om het label Kindvriendelijke gemeente te behouden.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december en latere wijzigingen
Verdrag inzake de Rechten van het Kind aangenomen door de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties op 20 november 1989.
Jaarlijks is er 3.000 euro te voorzien op de actie 'Samen werken aan een Kindvriendelijke gemeente'. Dit is nog niet voorzien in het goedgekeurd meerjarenplan 2020-2025 en is toe te voegen bij een volgende aanpassing van het meerjarenplan.
De raadsleden bedanken de betrokken diensten voor hun inzet en feliciteren hen met het sterke dossier. De raadsleden wensen hun veel succes bij het verdediging voor de jury.
Raadslid Tolpe vraagt of er ook kan ingezet worden op Generatie Rookvrij. Dit is voorzien in meerjarenplan en staat klaar om uitgerold te worden in 2022-2023. Het dossier heeft vertraging opgelopen omwille van de coronapandemie en doordat de functie van deskundige gezondheid slechts gedeeltelijk werd ingevuld de voorbije paar jaar.
Artikel 1 - Keurt de lokale visie 'Kindvriendelijke gemeente' goed.
Artikel 2 - Keurt de strategie 'Kindvriendelijke gemeente' goed.
Artikel 3 - Geeft mandaat om de visie en strategie Kindvriendelijke gemeente uit te voeren en engageert zich om bij de volgende meerjarenplanaanpassing de acties en bijhorende budgetten op te nemen in het meerjarenplan.
Nihil.
Raadslid Tolpe signaleert dat de omgevingsaanvraag voor een cementcentrale in de Rozenstraat voor veel bezorgdheid zorgt bij de inwoners m.b.t. veiligheid en gezondheidsrisico's. De omgevingsaanvraag is nog maar recent ingediend, de bespreking op het college zal wellicht pas voor eind augustus zijn.
Raadslid Dhaenens vraagt naar de stand van zaken inzake het parkeerverbod Hanestraat. De evaluatieperiode is nog lopende, er kan nog geen verslag gegeven worden.
Raadslid Ghyselinck informeert naar de tractoractie van de landbouwers i.v.m. het stikstofdossier. De landbouwers hebben een voorstel van antwoord geformuleerd, het dossier moet nog op college gebracht worden, en zal daarna voorgelegd worden aan de gemeenteraad.
Raadslid Van herzeele signaleert dat de studenten die studeren in onze lokalen tijdens de blokperiode niet op hoogte zijn dat de ruimtes niet kunnen gebruikt worden tijdens de kermis. We geven dit door aan de deskundige jeugd.
Raadslid Vanheel stelt de vraag of m.b.t. zendmast aan school de gemeente in beroep is gegaan en of de discussie ten gronde werd gevoerd. Er wordt verder geïnformeerd bij de administratie.
Raadslid Vanheel stelt, naar aanleiding van het participatietraject rond site Kinderkasteeltje, welk gedeelte nu openbaar wordt. De 2ha landbouwgrond achteraan hebben we al in erfpacht (Bekken). Op site Kinderkasteeltje zelf is er nog 1ha landbouwgrond achteraan + gedeelte vooraan; maar dit is juridisch nog niet rond (complex juridisch dossier).
Volgende gemeenteraadscommissie is op 20 juni a.s., de agenda is nog te bepalen.
Namens Gemeenteraad,
Heidi Declercq
algemeen directeur wnd.
Danny Claeys
voorzitter wnd.