Terug
Gepubliceerd op 07/07/2022

Notulen  Gemeenteraad

ma 30/05/2022 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Danny Claeys, voorzitter wnd.
Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, schepenen
Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, raadsleden
Heidi Declercq, algemeen directeur wnd.
Verontschuldigd: Dirk Le Roy, voorzitter
Peter Versnaeyen, raadsleden
Steven Van de Velde, algemeen directeur
  • Openbaar

    • Algemeen bestuur

      • Zittingsverslag van 25 april 2022. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Het zittingsverslag van 25 april 2022, dat ten minste 8 dagen vóór de vergadering op het gemeentesecretariaat ter beschikking gehouden is van de raadsleden.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Charlotte Ingels, Heidi Declercq
        Voorstanders: Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Het zittingsverslag van 25 april 2022 wordt goedgekeurd.

      • Ontslagaanbieding raadslid. Kennisname.

        Aanleiding

        Schrijven van raadslid Koen De Bleeckere van 1 mei 2022 houdende ontslagaanbieding als raadslid.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Charlotte Ingels, Heidi Declercq
        Voorstanders: Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Neemt kennis van het aangeboden ontslag van de heer Koen De Bleeckere als raadslid.

      • Opvolgend raadslid. Aanstelling. Eedaflegging. Goedkeuring.

        Aanleiding

        De heer Koen De Bleeckere heeft zijn ontslag aangeboden als raadslid.

        Het mandaat van titelvoerend raadslid is bijgevolg vacant en een opvolger moet voorzien worden.

        Opvolger Peter Vermaerke wordt uitgenodigd tot de eedaflegging en legde zijn geloofsbrieven voor.

        Juridische overwegingen

        Decreet van 8 juli 2011 houdende de organisatie van de lokale en provinciale verkiezingen en houdende wijziging van het gemeentedecreet van 15 juli 2005, het provinciedecreet van 9 december 2005 en het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.

        Decreet Lokaal bestuur.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Charlotte Ingels, Heidi Declercq
        Voorstanders: Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Charlotte Ingels
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - De geloofsbrieven van Peter Vermaerke goed te keuren.

        Artikel 2 - Kennis te nemen van de eedaflegging van Peter Vermaerke als gemeenteraadslid.

      • Vaststelling rangorde raadsleden. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Raadslid Peter Vermaerke heeft de eed afgelegd als gemeenteraadslid in de zitting van heden.

        Context / feiten / argumenten
         volgnr.  gemeenteraadslid  eerste ambtsaanvaarding  anciënniteit op 30 mei 2022
         verkiezing 14 oktober 2018
         eedaflegging  naamstemmen
         1  Danny Claeys  01/01/1983 39 j 4 m  21/12/2018  1390
         2  Christiaan Van herzeele  02/01/1995 27 j 4 m  02/01/2019  709
         3  Ivan Schaubroeck  02/02/2004 18 j 3 m  02/01/2019  806
         4  Thomas Van Ongeval  02/01/2007 15 j 4 m  02/01/2019  1354
         5  Viviane De Preester  02/01/2007 15 j 4 m  02/01/2019  1149
         6  Dirk Vos  02/01/2007 15 j 4 m
         02/01/2019  324
         7  Annemie De Gussem  02/01/1995 12 j 7 m  02/01/2019  977
         8  Dirk Le Roy  02/01/2013 9 j 4 m  02/01/2019  551
         9  Frank Dhaenens  02/01/2013 9 j 4 m  02/01/2019  239
         10  Daan Vanheel  02/01/2019 3 j 4 m  02/01/2019  627
         11  Femke Colenbie  02/01/2019 3 j 4 m  02/01/2019  536
         12  Yves Ghyselinck  02/01/2019 3 j 4 m  02/01/2019  456
         13  Nele Le Roy  02/01/2019 3 j 4 m  02/01/2019  316
         14  Peter Versnaeyen  02/01/2019 3 j 4 m
         02/01/2019  295
         15  Matthias Ghijs  02/01/2019 3 j 4 m  02/01/2019  284
         16  Simon Van Poucke  02/01/2019 3 j 4 m  02/01/2019  258
         17  Anja De Jans  02/01/2019 3 j 4 m  02/01/2019  209
         18  Peter Tolpe  04/03/2018 3 j 2 m  02/01/2019  212
         19  Walter Leenders  31/08/2020 1 j 9 m  31/08/2020  165
         20  Charlotte Ingels  14/10/2019 0 m 7 m  25/04/2022  229
         21  Peter Vermaerke  30/05/2022 0 j
         30/05/2022  433
        Publieke stemming
        Aanwezig: Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Heidi Declercq
        Voorstanders: Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Stelt de rangorde van de gemeenteraadsleden als volgt vast:

        1. Danny Claeys

        2. Christiaan Van herzeele

        3. Ivan Schaubroeck

        4. Thomas Van Ongeval

        5. Viviane De Preester

        6. Dirk Vos

        7. Annemie De Gussem

        8. Dirk Le Roy

        9. Frank Dhaenens

        10. Daan Vanheel

        11. Femke Colenbie

        12. Yves Ghyselinck

        13. Nele Le Roy

        14. Peter Versnaeyen

        15. Matthias Ghijs

        16. Simon Van Poucke

        17. Anja De Jans

        18. Peter Tolpe

        19. Walter Leenders

        20. Charlotte Ingels

        21. Peter Vermaerke.

      • Vervanging lid politieraad. Voordracht. Aktename.

        Aanleiding

        Raadslid De Bleeckere Koen vertegenwoordigt Nazareth in de politieraad en maakt geen deel meer uit van de gemeenteraad.

        Context / feiten / argumenten

        Er zijn geen opvolgers aangeduid om te zetelen in de politieraad.

        Er is een voordrachtakte voor raadslid Ghyselinck Yves.

        De voordrachtakte is geldig opgemaakt.

        Juridische overwegingen

        De gemeenteraadsbeslissing van 2 januari 2019 houdende verkiezing van de leden van de politieraad.

        De wet op de Geïntegreerde Politie.

        Het decreet Lokaal Bestuur.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Heidi Declercq
        Voorstanders: Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Neemt akte van de voordrachtakte waarbij Yves Ghyselinck wordt voorgedragen als raadslid voor de politieraad. De akte is ondertekend door een meerderheid van de oorspronkelijke leden van de voordragende fractie.

        Artikel 2 - Verklaart Yves Ghyselinck verkozen als raadslid voor de politieraad van de politiezone Schelde en Leie.

        Artikel 3 - Maakt afschrift van dit besluit over aan de deputatie ter goedkeuring en aan de voorzitter van de politieraad met het oog op de eedaflegging en installatie.

      • Samenwerkingsverbanden. Vervanging vertegenwoordiging. Goedkeuring.

        Aanleiding

        De vertegenwoordiging in de samenwerkingsverbanden is in vervanging te voorzien naar aanleiding van de ontslagaanbieding van Koen De Bleeckere.

        Context / feiten / argumenten

        Op de gemeenteraad van 4 februari 2019 werd Koen De Bleeckere als afgevaardigde en/of plaatsvervanger aangeduid voor:

        Samenwerkingsverband Orgaan Afgevaardigde(n) Plaatsvervanger(s)
        ETHIAS (voor OCMW) AV Femke Colenbie Koen De Bleeckere
        IVM AV Dirk Vos Koen De Bleeckere
        JENA CD&V (3x)
        Femke Colenbie, Koen De Bleeckere, Yves Ghyselinck  
        KLEINE LANDEIGENDOM HET VOLK AV Yves Ghyselinck Koen De Bleeckere
         LOGO GEZOND+ AV Koen De Bleeckere Yves Ghyselinck
         MEDOV AV Viviane De Preester Koen De Bleeckere
         PERSONAZ VZW  CD&V (5x) Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Femke Colenbie, Koen De Bleeckere, Yves Ghyselinck  
         TMVW OV AV Koen De Bleeckere Yves Ghyselinck
         TMVS DV (voor AG) AV Femke Colenbie Koen De Bleeckere
         TMVS DV (voor gemeente) AV Koen De Bleeckere Peter Versnaeyen
         TOERISME LEIESTREEK AV Yves Ghyselinck Koen De Bleeckere
         VVSG AV Femke Colenbie Koen De Bleeckere
        Publieke stemming
        Aanwezig: Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Heidi Declercq
        Voorstanders: Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Voor te dragen als afgevaardigde en/of plaatsvervanger, in vervanging van de heer Koen De Bleeckere, voor:

        Samenwerkingsverband Orgaan Afgevaardigde(n) Plaatsvervanger(s)
        ETHIAS (voor OCMW) AV Femke Colenbie Peter Vermaerke
        IVM AV Dirk Vos Peter Vermaerke
        JENA CD&V (3x)
        Femke Colenbie, Yves Ghyselinck en Peter Vermaerke  
        KLEINE LANDEIGENDOM HET VOLK AV Yves Ghyselinck Peter Vermaerke
         LOGO GEZOND+ AV Peter Vermaerke Yves Ghyselinck
         MEDOV AV Viviane De Preester Peter Vermaerke
         PERSONAZ VZW  CD&V (5x) Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Femke Colenbie, Yves Ghyselinck en Peter Vermaerke  
         TMVW OV AV Peter Vermaerke Yves Ghyselinck
         TMVS DV (voor AG) AV Femke Colenbie Peter Vermaerke
         TMVS DV (voor gemeente) AV Peter Vermaerke Peter Versnaeyen
         TOERISME LEIESTREEK AV Yves Ghyselinck Peter Vermaerke
         VVSG AV Femke Colenbie Peter Vermaerke

        Artikel 2 - Afschrift van deze beslissing over te maken aan bovenstaande intercommunales.

      • IVM. Algemene vergadering op 8 juni 2022. Agenda en vaststelling mandaat vertegenwoordiger. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Het aangetekend schrijven van IVM van 25 april 2022 inzake de uitnodiging tot de algemene vergadering van 8 juni 2022 met de agenda en de informatie betreffende de agendapunten 1, 2, 4, 5, 6, 7 en 8.

        Het aangetekend schrijven van IVM van 29 april 2022 inzake de informatie betreffende agendapunt 3.

        Context / feiten / argumenten

        De agenda voor de algemene vergadering van IVM van 8 juni 2022, vastgesteld door de raad van bestuur in zijn zitting van 5 april 2022.

        De statuten van IVM, inzonderheid artikel 28.

        De gemeenteraadsbeslissing van de gemeente Nazareth van 4 februari 2019 inzake:

        • de voordracht van de heer Peter Versnaeyen als kandidaat lid van de raad van bestuur van IVM voor de periode van 1 januari 2019 tot en met 31 december 2021
        • de voordracht van de heer Dirk Vos als kandidaat lid van de raad van bestuur van IVM voor de periode van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2024
        • de voordracht van de heer Dirk Vos als plaatsvervangend kandidaat bestuurder van de raad van bestuur van IVM.

        De beslissing van de buitengewone algemene vergadering van IVM van 20 maart 2019 inzake:

        • de benoeming van de heer Peter Versnaeyen als vertegenwoordiger van de raad van bestuur van IVM tot en met 31 december 2021;
        • de benoeming van de heer Dirk Vos als vertegenwoordiger van de raad van bestuur van IVM  voor de periode van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2024
        • de benoeming van de heer Dirk Vos als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de raad van bestuur van IVM.

        De beslissing van de gemeenteraad van 31 januari 2022 waarbij de heer Peter Versnaeyen werd voorgedragen om het mandaat van bestuurder van IVM te volbrengen.

        De beslissing van de bijzondere algemene vergadering van IVM van 9 maart 2022 houdende de benoeming van de heer Peter Versnaeyen als bestuurder en de heer Dirk Vos als plaatsvervangend bestuurder tot het einde van de legislatuur.

        De beslissing van de gemeenteraad van 4 februari 2019 waarbij de heer Dirk Vos als vertegenwoordiger en de heer Koen De Bleeckere als plaatsvervangend vertegenwoordiger werden aangeduid om deel te nemen aan de algemene vergaderingen van IVM voor de duurtijd van de huidige legislatuur.

        Juridische overwegingen

        Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Heidi Declercq
        Voorstanders: Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Goedkeuring te hechten aan de agenda van de algemene vergadering van IVM van 8 juni 2022 en aan de afzonderlijke agendapunten die dit vereisen:

        1. Jaarverslag/verslag raad van bestuur 2021 over de werking van de intergemeentelijke vereniging.
        2. Verslag van de raad van bestuur m.b.t. de jaarrekening 2021.
        3. Verslag van de commissaris.
        4. Goedkeuring jaarrekening per 31 december 2021.
        5. Verlenen van kwijting aan de bestuurders.
        6. Verlenen van kwijting aan de commissaris.
        7. Aanstelling vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger raad van bestuur (Maldegem) – beslissing.
        8. Voordracht lid raad van bestuur met raadgevende stem (Lievegem) – akteneming.

        Artikel 2 - De vertegenwoordiger, schepen Dirk Vos, of plaatsvervangende vertegenwoordiger, raadslid Peter Vermaerke, van de gemeente te mandateren om op de algemene vergadering van IVM van 8 juni 2022 zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.

        De volmachtdrager beschikt over het totaal van het aantal stemmen waarover de gemeente beschikt, zijnde 11.574 stemmen.

        Artikel 3 - Afschrift van deze beslissing per e-mail over te maken aan IVM.

      • IGS Westlede. Algemene vergadering op 14 juni 2022. Agenda. Goedkeuring.

        Aanleiding

        De uitnodiging van IGS Westlede van 19 april 2022 voor de algemene vergadering van 14 juni 2022, welke fysiek zal doorgaan in de hoofdzetel te Lochristi, met volgende agendapunten:

        1. Goedkeuring verslag Buitengewone Algemene Vergadering 07/12/2021
        2. Goedkeuring jaarrekening 2021
        3. Verslag commissaris-revisor
        4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris–revisor
        5. Werkingsverslag 2021
        6. Remuneratieverslag 2021
        7. Varia
        Context / feiten / argumenten

        De gemeente is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Westlede.

        Juridische overwegingen

        Het decreet lokaal bestuur.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Heidi Declercq
        Voorstanders: Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Keurt de agenda van de algemene vergadering van het IGS Westlede van 14 juni 2022 goed:

        1. Goedkeuring verslag Buitengewone Algemene Vergadering 07/12/2021
        2. Goedkeuring jaarrekening 2021
        3. Verslag commissaris-revisor
        4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris–revisor
        5. Werkingsverslag 2021
        6. Remuneratieverslag 2021
        7. Varia

        Artikel 2 – Aan schepen Thomas Van Ongeval, effectief vertegenwoordiger van de gemeente en schepen Annemie De Gussem, plaatsvervanger, wordt opdracht gegeven in te stemmen met de diverse punten op deze agenda.

        Artikel 3 – Afschrift van deze beslissing per mail over te maken aan het IGS Westlede (directie@westlede.be).

      • TMVW ov. Algemene vergadering op 17 juni 2022. Agenda en aanduiding vertegenwoordiger. Goedkeuring.

        Aanleiding

        De oproepingsbrief over de algemene jaarvergadering van TMVW ov op 17 juni 2022, waarin de agenda werd meegedeeld.

        De nazending van 6 mei 2022 inzake de informatie betreffende agendapunten 1, 4 en 8.

        Context / feiten / argumenten

        Gemeente Nazareth is bij TMVW ov.

        De statuten van TMVW ov.

        Juridische overwegingen

        De bepalingen van het Decreet over het Lokaal Bestuur.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Heidi Declercq
        Voorstanders: Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - De raad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene jaarvergadering TMVW ov van 17 juni 2022 en de daarbij behorende documentatie voor het onderzoek van de agendapunten:

        1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
        2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
        3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2021
        4. Verslagen van de commissaris
        5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021
        5. b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021
        6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
        7. Actualisering presentievergoeding
        8. Statutaire benoemingen
        9. Aanstelling commissaris
        Varia

        Artikel 2 - De heer Peter Vermaerke, raadslid, wonende 's Gravenstraat 142 te 9810 Nazareth (peter.vermaerke1971@gmail.com), is aangeduid als vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van TMVW ov. De heer Yves Ghyselinck, raadslid, wonende Ten Edestraat 38A te 9810 Nazareth (yves@ghyselinck.org), is aangeduid als plaatsvervanger.

        Artikel 3 - Draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene jaarvergadering van TMVW ov vastgelegd op 17 juni 2022, te onderschrijven en haar/zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene jaarvergadering.

        Artikel 4 - Een afschrift van dit besluit zal:

        • Hetzij per post t.a.v. FARYS / TMVW, Stropstraat 1 te Gent,
        • hetzij bij voorkeur per elektronische post, 20220617AVTMVW@farys.be, gestuurd worden.
      • Fietslease. Inruiling eindejaarstoelage voor fietsmobiliteit. Goedkeuring.

        Aanleiding

        De Vlaamse regelgeving laat toe dat personeelsleden van het lokaal bestuur hun fietslease kunnen betalen met hun bruto eindejaartoelage.

        Context / feiten / argumenten

        De fietslease die vandaag binnen het lokaal bestuur voorzien is wordt betaald door de personeelsleden met hun netto-loon. Er is een toelage voorzien van het bestuur van 20 € per maand (op voorwaarde met de fiets naar werk te komen).

        Het is voor het personeelslid en lokaal bestuur voordeliger om de lease te betalen met de bruto eindejaarstoelage. Dit was juridisch nog niet mogelijk op het moment dat Nazareth startte met de fietslease.

        Voorstel is om vanaf 1/1/2023 in deze formule te voorzien. Voor de lopende contracten komt er op 1/1/2023 een aanpassing en de nieuwe vanaf 1/1/2023 starten in het nieuwe systeem.

        Bij de bespreking op het college en BOC was het de intentie om dit te laten ingaan op 1/7/2022 maar dit wordt niet toegestaan door RSZ.

        De rechtspositie wordt in die vorm aangepast.

        Voor het onderwijzend personeel blijft de huidige regeling gezien we dit niet kunnen doen met de eindejaarstoelage van het onderwijzend personeel.

        Juridische overwegingen

        Decreet lokaal bestuur.

        Aangepaste rechtspositieregeling.

        Financiële impact

        De tussenkomst van de werkgever van 20 €/maand valt weg vanaf 1/1/2023 behalve voor het onderwijzend personeel.

        Tussenkomsten gemeenteraadsleden

        Raadslid Vanheel vraagt of er de voorbije periode opmerkingen zijn gekomen vanuit de RSZ m.b.t. toelage van 20 euro. Dit was niet het geval.

        Raadslid Leenders vraagt of medewerkers in de toekomst zullen kunnen kiezen tussen beide systemen. Dit is niet het geval.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Heidi Declercq
        Voorstanders: Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Om de fietslease om te zetten naar het systeem met betaling via eindejaarstoelage.

        Artikel 2 - De aanpassing van de rechtspositieregeling in deze voor te leggen aan bijzonder overlegcomité en een volgende gemeenteraad.

    • Wegen en mobiliteit

      • Definitieve vaststelling van de rooilijn in het kader van de wijziging/verlegging van de voetweg nr. 138 Blauwhuyshoeve.

        Aanleiding

        De voetweg 138, zoals opgenomen in de atlas der buurtwegen, gelegen rond de Blauwhuyshoeve verbindt de Sticheldreef met de Klapstraat.
        Nu loopt de voetweg feitelijk langsheen de boerderij. Volgens de atlas der buurtwegen ligt ze juridisch op de linkerkant van het perceel kadastraal gekend als 1ste afdeling, Nazareth, sectie D, nr 473S. Het is wenselijk de voetweg te verleggen naar de rechterkant van perceel 436A omwille van volgende redenen:

        • Het perceel met de gebouwen wordt vrij van de lasten die de voetweg met zich meebrengt.
        • Er moet geen gracht worden overgestoken (geen aanleg brug).
        • De aanpassing wordt zo opgemaakt dat de oppervlakte voetweg dat wordt afgeschaft gelijk is aan de oppervlakte van de nieuwe ligging.
        • De nieuwe eigenaar is akkoord met de nieuwe ligging van de voetweg.
        Context / feiten / argumenten

        In functie van de verlegging van een deel van de voetweg 138 werd een rooilijnplan opgesteld die de verlegging omvat, waarbij de nieuwe rooilijn wordt vastgesteld en welk dit tracé bestemd als gemeenteweg.
        Bij deze verplaatsing geldt dat het bestaande tracé een gemeenteweg blijft totdat het nieuwe tracé openstaat voor het publiek.
        Dit dossier omvat geen afspraken omtrent de uitvoeringswijze van de nieuwe weg, dat wegens de ligging in het agrarische gebied als onverharde weg zal worden uitgevoerd.
        Er moet geen welvoeglijkheidsvergoeding (waardevermeerdering of – vermindering) conform artikel 28 van het decreet houdende de gemeentewegen worden begroot bij de aanvang van deze procedure omdat de verplaatsingen van een gemeenteweg op een goed van dezelfde eigenaar door toepassing van het decreet worden geacht elkaar te neutraliseren.

        Conform artikel 33 van het decreet houdende de gemeentewegen zijn de kosten voor de afpaling van de gemeenteweg ten laste van de gemeente. De weg wordt begrensd door middel van houten palen met touw. Er wordt geen verharding voorzien.

        Het onderhoud, na aanleg van de nieuwe gemeenteweg, valt ten laste van de gemeente conform artikel 34 van het decreet houdende de gemeentewegen;

        Overwegende dat deze aanpassingen aan de voetweg 138, na goedkeuring, met toepassing van artikel 37 zullen worden opgenomen in de gemeentelijke wegenregister.

        Het voornemen tot het wijzigen van de rooilijn van de voetweg 138 geeft uitvoering aan artikel 3 (doelstellingen) en aan artikel 4 (principes) van het Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 en het werd aan deze artikels getoetst.
        * De toetsing houdt het volgende in:
        Artikel 3 Gemeentewegendecreet:
        Voetweg 138 is een trage verbinding tussen de Sticheldreef en de Klapstraat.
        Volgens de Atlas der Buurtwegen, opgemaakt in 1841, varieert de breedte van de voetweg nr. 138 (het te wijzigen gedeelte) nr. 138 van 17 tot 19m.
        Het karakter van deze voetweg laat een aanpassing van de rooilijnen/verlegging toe zonder de huidige, noch toekomstige mobiliteitsnoden van het openbaar domein aan te tasten: de verbinding tussen de Sticheldreef en de Klapstraat blijft bestaan.

        Artikel 4 Gemeentewegendecreet:
        De aanpassing van de rooilijnen/verlegging laat toe dat
        - Het perceel met de gebouwen vrij is van de lasten die de voetweg met zich meebrengt.
        - Er moet geen gracht worden overgestoken (geen aanleg brug).
        - De aanpassing wordt zo opgemaakt dat de oppervlakte voetweg dat wordt afgeschaft gelijk is aan de oppervlakte van de nieuwe ligging.
        - De nieuwe eigenaar is akkoord met de nieuwe ligging van de voetweg.
        • Het ontwerp zal na de voorlopige vaststelling door de gemeenteraad aan een openbaar onderzoek onderworpen worden en de eventuele bezwaarschriften zullen worden voorgelegd aan de gemeenteraad.

        Het openbaar onderzoek, dat in overeenstemming met art. 17 van het Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 plaatsvond van 4 april tot en met 3 mei 2022.

        Uit het proces-verbaal van het openbaar onderzoek blijkt dat er geen bezwaren werden ingediend.

        Van de eigenaars kregen we een schrijven, zie document in bijlage, waarin uitdrukkelijk wordt vernoemd dat er geen bezwaar zal worden ingediend, maar dat men vraagt naar de mogelijkheden om sporadisch en in het kader van evenementen de weg te kunnen afsluiten.

        Juridische overwegingen

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.

        De omzendbrief ABB 2006/19 van 1 december 2006.

        Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

        Het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.

        Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2022 dat de rooilijn voor het wijzigen van de voetweg nr. 138 Blauwhuyshoeve in Nazareth voorlopig vaststelt.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Heidi Declercq
        Voorstanders: Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Het rooilijnplan definitief vast te stellen.

        Artikel 2 - Akkoord te gaan om de gemeenteweg voetweg 138 te wijzigen zoals aangeduid op het definitief vastgestelde rooilijnplan.

        Artikel 3 - Geen welvoeglijkheidsvergoeding (waardevermeerdering of – vermindering) conform artikel 28 van het decreet houdende de gemeentewegen te bepalen.

        Artikel 4 - Het college te gelasten met de uitvoering van dit besluit overeenkomstig art. 18 en 19 van het Decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019, en behoudens administratief beroep, met de realisatie van de gewijzigde gemeenteweg, voetweg 138, overeenkomstig de artikelen 26, 27, 28 en 29 van het aangehaalde decreet.

        Artikel 5 - Deze beslissing wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 18 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.

        Het rooilijnplan wordt samen met het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan onmiddellijk met een beveiligde zending bezorgd aan het departement Mobiliteit en Openbare Werken en aan de deputatie van de provincie Oost-Vlaanderen.

        Artikel 6 - Tegen deze beslissing kan binnen een termijn van 30 dagen een opschortend administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Overheid, overenkomstig art. 24 en 25 van het Decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019.

    • Wonen en werken

      • Aanpassing huishoudelijk reglement ambulante handel. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Het huishoudelijk, retributie en belastingreglement ambulante handel werd goedgekeurd in zitting van de gemeenteraad van 28 juni 2021 en trad in werking op 1 juli 2021.

        Context / feiten / argumenten

        De maandelijkse markt te Eke startte op vrijdag 19 november 2021.
        Om de opstart van de markt mogelijk te maken en deze attractief te maken voor kandidaat-standhouders, werd in zitting van 4 oktober 2021 beslist om de eerste 6 maand geen retributie aan te rekenen aan de aanwezige standhouders en in de loop van 2022 het huishoudelijk en retributiereglement uit te breiden i.f.v. deze markt.

        Het ontwerp van het aangepast huishoudelijk reglement ambulante handel, met uitbreiding i.f.v. de maandelijkse markt in Eke, in de bijlage.
        Het retributiereglement zal bij de eerstkomende aanpassing worden uitgebreid naar de maandelijkse markt in Eke.

        Juridische overwegingen

        Reglementen ambulante handel (huishoudelijk, retributie- en belastingreglement) werden goedgekeurd in zitting van de gemeenteraad van 28 juni 2021

        Financiële impact

        LOGISTIEKE ONDERSTEUNING

        Het plaatsen van de nodige signalisatie en het autovrij maken van het Kerkplein vraagt een logistieke ondersteuning vanuit de technische dienst. Het plaatsen van de nadars e.d. vóór de markt kan tijdens de reguliere werktijden gebeuren. De afbraak van de markt (vanaf 19:00 uur) impliceert evenwel het maken van overuren. In kader van de optimalisatie van de technische dienst, wordt momenteel gewerkt aan een permanente oplossing met permanente nadars + 'marktbanners' die door de marktkramers kunnen geplaatst en opnieuw weggehaald worden. Dit voor de 2 openbare markten.

        In de periode november 2021 t.e.m. april 2022 (dit betekent 6 edities, gedurende de wintermaanden) werd gratis bijkomende logistieke ondersteuning aangeboden vanuit het lokaal bestuur, bestaande uit:

        • partytenten
        • tafels
        • stoelen
        Deze ondersteuning wordt stopgezet vanaf de editie van mei 2022.

        RETRIBUTIE STANDPLAATS OPENBARE MARKT NAZARETH

        • voor een marktkramer, houder van een abonnement, € 0,50 per lopende meter, met een minimum van € 5,00 per marktdag.
        • voor een toevallige marktkramer, € 10 per marktdag
        • gebruik elektriciteit door de houder van een abonnement € 1,25 (klein verbruik) of € 2,50 (groot verbruik)
        Bovengenoemde retributie zal ook van toepassing zijn voor de maandelijkse markt in Eke.
        Het retributiereglement wordt bij een volgende herwerking hieraan aangepast.
        Tussenkomsten gemeenteraadsleden

        Raadslid Vanheel vraagt wanneer er een evaluatie komt van de markt in Eke. De evaluatie wordt uitgesteld tot de zomermaanden, we hebben een aantal edities gehad met slecht weer wat de resultaten kan vertekenen.

        Raadslid Van Poucke vraagt of het risico bestaat dat marktkramers zullen afhaken omwille van het nieuwe reglement. Ja, één kraam heeft afgehaakt (betreft een niet-commercieel initiatief waarvoor de prijs te hoog werd)

        Raadslid Vanheel stelt voor om bij de opmaak van het retributiereglement niet-commerciële/informatieve initiatieven vrij te stellen van retributie. Dit zal mee onderzocht worden, dit zou dan zowel voor de markt in Eke als in Nazareth moeten gelden.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Heidi Declercq
        Voorstanders: Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Gaat akkoord met de aanpassing van het huishoudelijk reglement ambulante handel i.f.v. de maandelijkse markt te Eke.

        Artikel 2 - Gaat akkoord dat het huishoudelijk reglement in werking treedt vanaf 1 juni 2022.

    • Vrije tijd

      • Herinrichting speelzone Sterrenbos. Goedkeuring aangepaste raming, bestek en gunningswijze.

        Aanleiding

        De opdracht “Herinrichting speelzone Sterrenbos” met bestek nr. TECH2022-007 werd stopgezet.

        De 3 ontvangen offertes werden niet weerhouden wegens het overschrijden van de goed te keuren uitgave ten bedrage van € 140.000,00 excl. btw (gekozen procedure: onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking) of substantieel onregelmatig.

        Er werd een aangepast bestek en meetstaat opgemaakt waarbij volgende zaken niet langer werden opgenomen:

        • zitbanken
        • vuilbakken
        • aanpassing halfverharding (type Langedreef)
        Context / feiten / argumenten

        Het college besliste in zitting van 15 februari 2021 de ontwerpopdracht voor de opdracht “Herinrichting speelzone Sterrenbos” toe te wijzen aan Natuurstudio - KorstMos, Beislovenstraat 89 te 9620 Zottegem.

        In het kader van de opdracht “Herinrichting speelzone Sterrenbos” werd een bestek met nr. TECH2022-007 opgesteld door de ontwerper, Natuurstudio - KorstMos en de dienst openbare werken.

        Het college besliste in zitting van 9 mei 2022 tot stopzetting van de procedure, de raming aan te passen en een nieuwe procedure op te starten.

        De raming excl. btw overschrijdt de limiet van € 750.000,00 voor het gebruik van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking niet.

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

        Juridische overwegingen

        De wet van 17 juni 2013 houdende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van € 750.000,00 niet).
        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 houdende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
        Artikel 56, § 3, 5° en 6° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en zijn uitvoeringsbesluiten.

        Financiële impact

        De financiële impact is voorzien in het meerjarenplan en leidt tot aanpassingen.

        De uitgave van deze opdracht wordt geraamd op € 215.000,00 excl. btw.(niet uitvoeren van zitbanken en vuilbakken + aanpassing type halfverharding)

        € 143.009,54 incl. btw of € 118.189,40 excl. btw. is voorzien op volgend artikel van het investeringsbudget: 2022/PD1-01-02/0752-02/220000/GEMEENTE/AVT/IP-PD1-01.

        Het budget voor speelweefsel sterrenbos zal verder worden aangevuld met budget uit andere artikels die wel gerelateerd zijn aan dat deel van de werken:

        budget voorzien voor speeltoestellen

        • 2024/PD1-02-03/0752-02/222000/GEMEENTE/BGJ/IP-PD1-02 = 10.000 euro
        • 2025/PD1-02-03/0752-02/222000/GEMEENTE/BGJ/IP-PD1-02 = 10.000 euro
          (de budgetten voor 2024 en 2025 blijven behouden ifv aanpassingen skatepark)
        • 2022/PD1-02-03/0752-02/610354/EVA/BGJ/IP-GEEN = 5.000 euro

        budget voorzien voor nadarwagen

        • 2022/GB7-01-02/0710-00/243000/GEMEENTE/EVE/IP-EVENEM = 13.000 euro

        budget voorzien voor aanleg trage verbindingen

        • 2023/PA2-02-02/0200-00/224000/GEMEENTE/OWE/IP-PA2-02 = 10.000 euro
        • 2024/PA2-02-02/0200-00/224000/GEMEENTE/OWE/IP-PA2-02 = 10.000 euro
        • 2025/PA2-02-02/0200-00/224000/GEMEENTE/OWE/IP-PA2-02 = 10.000 euro

        budget voorzien voor ontharding

        • 2022/PC2-01-01/0680-00/220007/GEMEENTE/GRO/IP-PC2-01 = 20.000 euro

        Budget heraanleg groene zones:

        • 2022/PA2-02-04/0680-00/220007/GEMEENTE/GRO/IP-PA2-02 = 30.000 euro
          (€ 43.835,53 blijft beschikbaar voor site Bekken.

        € 118.000,00 extra budget toe te wijzen aan artikel 2022/PD1-01-02/0752-02/220000/GEMEENTE/AVT/IP-PD1-01.

        Tussenkomsten gemeenteraadsleden

        Raadslid Van Poucke vraagt wat de oorzaak is van het grote verschil tussen de raming en de offerte die werd ingediend. Dit heeft wellicht meerdere oorzaken: de stijging van de grondstoffenprijzen, een mogelijke onderschatting door het ontwerpbureau (had een geraamd budget meegekregen voor de uitvoering), door het voeren van een gesloten procedure hebben we misschien niet de beste prijs gekregen, de timing van de werken, ...  We proberen het project wel uit te voeren binnen de huidige meerjarenplan, vandaar verschuiven budgetten.

        Raadslid Van Poucke vraagt of er dan geen vuilnisbakken of banken meer voorzien zijn? Waarom ontwerp niet herzien? Huidige vuilnisbakken en banken worden gerecupereerd. We wilden het ontwerp houden 1) mooi project, dat na een uitgebreid participatietraject is tot stand gekomen 2) een nieuw ontwerp maken betekent terug tijdsverlies, waardoor we o.m. het risico lopen om subsidies te verliezen. Uitstel is ook geen garantie op betere prijzen in de huidige context.

        Raadslid Vanheel merkt op dat het aanpassen van halfverharding een effect kan hebben op de waterhuishouding. Er is hiervoor aandacht bij de uitvoering.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Heidi Declercq
        Voorstanders: Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Keurt het aangepast bestek en de raming ten bedrage van € 215.000,00 excl. btw goed voor de opdracht “Herinrichting speelzone Sterrenbos”. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bijzonder bestek en zoals opgenomen in de algemene aannemingsvoorwaarden voor de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.

        Artikel 2 - Gunt bovengenoemde opdracht bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

        Artikel 3 - Het college wordt gemachtigd tot gunning en verdere opvolging van bovengenoemd dossier.

    • Leren en welzijn

      • Kindvriendelijke gemeente. Visie, strategie, budget en mandaat voor opvolging. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Tegen 1 januari 2023 wenst het lokaal bestuur Nazareth het label ‘Kindvriendelijke gemeente’ te halen. Er loopt hiervoor een traject, in samenwerking met vzw Bataljong.

        Context / feiten / argumenten

        Algemene situering

        Nazareth, een kindvriendelijke gemeente’ is een prioritaire actie uit het meerjarenplan 2020-2025 van het lokaal bestuur Nazareth.

         Het project startte begin 2020 met een eerste oriëntatie en het opmaken van een plan van aanpak. We richtten een werkgroep ‘Strategisch platform kindvriendelijke gemeente’ op met vertegenwoordigers uit de gehele organisatie.

        Samen realiseerden we volgende mijlpalen

        • gegevensverzameling kindvriendelijkheid aan de hand van kwalitatieve en kwantitatieve indicatoren (2020 - 2021)
        • analyse en bepaling van focusthema’s (2021 Q2-Q3)
        • belevingsonderzoek/nodenbepaling kinderen en jongeren (2021 Q3-Q4)
        • stakeholderstraject: input van professionals (2021 Q3-Q4)
        • visietekst (2021-2022)
        • opmaak strategie en actieplan 'kindvriendelijk Nazareth’ (2022 Q1)

        Doorheen het traject zorgde de coronapandemie voor de nodige obstakels: geplande activiteiten werden uitgesteld, dienden een andere vorm te krijgen en werden soms noodgedwongen geannuleerd. Onze creativiteit werd uitgedaagd, maar uiteindelijk konden we het ons portfoliodossier tijdig afronden kunnen we dit ter goedkeuring voorleggen aan de gemeenteraad (zie portfoliodossier in bijlage).

        Visie Kindvriendelijke gemeente

         We vertrekken van uit een lokale visie op kindvriendelijkheid (zie ook bijlage 5):

        “In Nazareth kunnen we het zeggen. Samen geven we al onze kinderen en jongeren de ruimte om jong te zijn.”

        • zeggen’ verwijst naar ‘Zegget ne keer’: de baseline van alle participatie-initiatieven in Nazareth. Ook kinderen en jongeren kunnen hun zeg doen.
        • ‘samen’ betekent dat dit geen initiatief is van één iemand of van één organisatie. ‘It takes a whole village to raise a child’: de visie kunnen we maar realiseren als we allemaal samenwerken.
        • ‘al onze kinderen en jongeren’: ons verhaal is een inclusief verhaal
        • ‘ruimte’: zowel letterlijk (plaats) als figuurlijk (psychosociaal) creëren we een veilige omgeving waarin kinderen en jongeren kunnen groeien en ontwikkelen
        • ‘jong te zijn’: jong zijn betekent leren en experimenteren, dingen uitproberen die al eens mislukken of iets anders opleveren dan verwacht … in onze visie is dit oké en vinden we dat dit hoort bij het leren leven.
          Zo willen we als kindvriendelijke gemeente bijdragen aan een betere en verdraagzamere samenleving. Kijken met deze blik naar elkaar en begrip hebben voor hoe we elk, op onze eigen stommelende en zoekende wijze, onze weg zoeken in deze wereld.

        Beleid en strategie

        Op basis van de analyse, de noden- en behoeftenbevraging bij kinderen en jongeren en de stakeholdersanalyse bepaalden we acties die uitvoering moeten geven aan de visie op een kindvriendelijke gemeente.

        In onze strategie (zie bijlage 4) geven we deze acties een plaats binnen het meerjarenplan van het lokaal bestuur Nazareth. Dit zijn enerzijds de reeds geplande acties uit het meerjarenplan, waar er in de uitwerking extra aandacht gegeven wordt aan het kindvriendelijke aspect. Anderzijds zijn er nieuwe acties opgenomen.

        Enkele hoofdlijnen:

        • Alle partijen (kinderen, jongeren, ouders, professionelen …) onderkennen het belang van voldoende ontmoetingsplaatsen voor kinderen en jongeren, bij voorkeur in een groene omgeving: speeltuintjes, hangplekken, plaatsen om te sporten en te beleven. Dit vertaalde zich in de acties rond een groene omgeving en ruimte voor ontmoeting
        • Mentaal welbevinden. We creëren geen nieuw hulpverleningsaanbod, maar zetten in op een betere bekendmaking (doelgroepgerichte communicatie)
        • Mobiliteit en veiligheid. In het meerjarenplan waren reeds veel acties voorzien, we besteden extra aandacht aan een kindvriendelijke uitwerking.
        • Voor alle kinderen (wegwerken drempels): de reeds voorziene acties in het meerjarenplan worden verder gezet.
        • Kinderen en jongerenparticipatie. Zowel kinderen als jongeren geven aan dat ze meer gehoord willen worden binnen de gemeente. Ook vanuit professionele hoek vindt men dit belangrijk: kinderen leren argumenteren, leren zich in te leven in de positie van een ander … . Binnen de algemene actie rond participatie (Zegget ne keer), werken we een specifiek aanbod voor kinderen uit.
        • Samenwerking: vooral vanuit professionele hoek is er de vraag naar meer samenhang, uitwisseling (zowel intern binnen het lokaal bestuur als met externe partners). We volgen dit verder op in de actie ‘Samen werken aan een kindvriendelijke gemeente’ en het opzetten van kindvriendelijke ‘antennes’.
        De opvolging en coördinatie inzake Kindvriendelijke gemeente wordt toegewezen aan de teamverantwoordelijke Kinderen en onderwijs.

        Volgende stappen

        In juni dienen we het portfoliodossier in om het label 'Kindvriendelijke gemeente' te halen. In september verdedigen we dit tegenover een jury, in november volgt de bekendmaking. Indien we het label halen, geldt dit voor 6 jaar. In 2028 moet er een nieuw dossieraanvraag ingediend worden om het label Kindvriendelijke gemeente te behouden.

        Juridische overwegingen

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december  en latere wijzigingen

        Verdrag inzake de Rechten van het Kind aangenomen door de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties op 20 november 1989.

        Financiële impact

        Jaarlijks is er 3.000 euro te voorzien op de actie 'Samen werken aan een Kindvriendelijke gemeente'. Dit is nog niet voorzien in het goedgekeurd meerjarenplan 2020-2025 en is toe te voegen bij een volgende aanpassing van het meerjarenplan.

        Tussenkomsten gemeenteraadsleden

        De raadsleden bedanken de betrokken diensten voor hun inzet en feliciteren hen met het sterke dossier. De raadsleden wensen hun veel succes bij het verdediging voor de jury.

        Raadslid Tolpe vraagt of er ook kan ingezet worden op Generatie Rookvrij. Dit is voorzien in meerjarenplan en staat klaar om uitgerold te worden in 2022-2023. Het dossier heeft vertraging opgelopen omwille van de coronapandemie en doordat de functie van deskundige gezondheid slechts gedeeltelijk werd ingevuld de voorbije paar jaar.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Heidi Declercq
        Voorstanders: Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Keurt de lokale visie 'Kindvriendelijke gemeente' goed.

        Artikel 2 - Keurt de strategie 'Kindvriendelijke gemeente' goed.

        Artikel 3 - Geeft mandaat om de visie en strategie Kindvriendelijke gemeente uit te voeren en engageert zich om bij de volgende meerjarenplanaanpassing de acties en bijhorende budgetten op te nemen in het meerjarenplan.

    • Varia

      • Mondelinge vragen inwoners m.b.t. de in openbare zitting behandelde punten.

        Besluit

        Nihil.

      • Mondelinge vragen raadsleden.

        Tussenkomsten gemeenteraadsleden

        Raadslid Tolpe signaleert dat de omgevingsaanvraag voor een cementcentrale in de Rozenstraat voor veel bezorgdheid zorgt bij de inwoners m.b.t. veiligheid en gezondheidsrisico's. De omgevingsaanvraag is nog maar recent ingediend, de bespreking op het college zal wellicht pas voor eind augustus zijn. 

        Raadslid Dhaenens vraagt naar de stand van zaken inzake het parkeerverbod Hanestraat. De evaluatieperiode is nog lopende, er kan nog geen verslag gegeven worden.

        Raadslid Ghyselinck informeert naar de tractoractie van de landbouwers i.v.m. het stikstofdossier. De landbouwers hebben een voorstel van antwoord geformuleerd, het dossier moet nog op college gebracht worden, en zal daarna voorgelegd worden aan de gemeenteraad.

        Raadslid Van herzeele signaleert dat de studenten die studeren in onze lokalen tijdens de blokperiode niet op hoogte zijn dat de ruimtes niet kunnen gebruikt worden tijdens de kermis. We geven dit door aan de deskundige jeugd.

        Raadslid Vanheel stelt de vraag of m.b.t. zendmast aan school de gemeente in beroep is gegaan en of de discussie ten gronde werd gevoerd. Er wordt verder geïnformeerd bij de administratie.

        Raadslid Vanheel stelt, naar aanleiding van het participatietraject rond site Kinderkasteeltje, welk gedeelte nu openbaar wordt. De 2ha landbouwgrond achteraan hebben we al in erfpacht (Bekken). Op site Kinderkasteeltje zelf is er nog 1ha landbouwgrond achteraan + gedeelte vooraan; maar dit is juridisch nog niet rond (complex juridisch dossier).

      • Mededelingen van de voorzitter.

        Mededelingen van de voorzitter

        Volgende gemeenteraadscommissie is op 20 juni a.s., de agenda is nog te bepalen.

Namens Gemeenteraad,

Heidi Declercq
algemeen directeur wnd.

Danny Claeys
voorzitter wnd.