Evert Bastiaens (Peleton nv) diende via het e-loket van Sport Vlaanderen de aanvraag in om toelating te krijgen tot het organiseren en bewegwijzeren van de "Omloop Het Nieuwsblad Cyclo" op 26 februari 2023.
Qua doortocht op grondgebied Nazareth is dit zeer beperkt. Men rijdt via de Scheldeoever richting Sluis om via Sluis terug richting Scheldeoever te rijden.
Het koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en zijn uitvoeringsbesluiten.
Het KB van 28 juni 2019 betreffende de reglementering van de wielerwedstrijden.
De omzendbrief OOP 45 ter begeleiding van het KB van 28 juni 2019 betreffende de reglementering van de wielerwedstrijden.
Er is geen financiële impact op het meerjarenplan.
Advies college:
Het college adviseert om op het jaagpad te blijven. Volgens de huidige route dienen de fietsers het kleine afslagje (de shortcut komende van de verbindingsweg vanaf de Schelde) te nemen en de oversteek op de Grenadierslaan is een gevaarlijk punt (met het snelle verkeer dat van de brug komt).
De firma Franson (Sluis 3) heeft een vergunning van De Vlaamse Waterweg voor de inname van de weg door middel van slagbomen. Zij zijn verplicht om consequent de slagbomen te gebruiken wanneer vrachtwagens lossen. Fietsers moeten dan ‘rondfietsen’.
Artikel 1 – Aan Evert Bastiaens (Peleton nv), Ottergemsesteenweg Zuid 808 te 9000 Gent wordt de toelating verleend tot het organiseren en bewegwijzeren van de "Omloop Het Nieuwsblad Cyclo" op 26 februari 2023.
Artikel 2 – Het plaatsen van bewegwijzering moet aan de volgende voorwaarden voldoen:
• de toelating geldt alleen voor gemeentewegen
• de borden mogen ten vroegste veertien dagen voor het gebeuren bevestigd worden
• er mogen geen borden/bewegwijzering worden geplaatst op middenbermen, verkeersgeleiders of in groenzones
• de borden dienen uiterlijk twee dagen na afloop van het evenement te worden verwijderd
• schilderen of stempelen op de weg is verboden
• er mag geen restafval (afgeregende affiches, plastic binddraad,…) achter gelaten worden
• bevestiging met tape aan signalisatieborden is verboden
• alle niet-reglementair geplaatste bewegwijzeringen zullen verwijderd worden door onze diensten
Artikel 3 - De organisatie neemt de nodige maatregelen om zwerfvuil te voorkomen, zowel door eigen organisatie als door deelnemers:
Artikel 4 – De organisatie neemt de nodige maatregelen om de veiligheid en het goede verloop van het evenement te verzekeren, bovendien moet iedere deelnemer zich aan de wegcode houden.
Artikel 5 – Het college adviseert om op het jaagpad te blijven. Volgens de huidige route dienen de wielrenners het kleine afslagje (de shortcut komende van de verbindingsweg vanaf de Schelde) te nemen en de oversteek op de Grenadierslaan is een gevaarlijk punt (met het snelle verkeer dat van de brug komt).
De firma Franson (Sluis 3) heeft een vergunning van De Vlaamse Waterweg voor de inname van de weg door middel van slagbomen. Zij zijn verplicht om consequent de slagbomen te gebruiken wanneer vrachtwagens lossen. Fietsers moeten dan ‘rondfietsen’.
Artikel 6 – Onderhavige vergunning moet zich ter plaatse bevinden en moet bij elke opvordering vanwege de bevoegde overheid voorgelegd kunnen worden.
Artikel 7 – Overtreders zullen gestraft worden zoals voorzien bij wet.
Artikel 8 – Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan: