Het zittingsverslag van 29 januari 2024, dat ten minste 8 dagen vóór de vergadering op het gemeentesecretariaat ter beschikking gehouden is van de raadsleden.
Artikel 1 - Het zittingsverslag van 29 januari 2024 wordt goedgekeurd, mits aanpassingen.
Er kwam een aanvraag van Marleen Piens, wonende te Roombaardstraat 33, tot het bekomen van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap op openbaar domein ter hoogte van Roombaardstraat 33.
Bewoner Marleen Piens en haar dochter beschikken beiden over een geldige parkeerkaart voor persoon met een handicap.
De woning van de Roombaardstraat is een halfopen woning en beschikt over een oprit waar voldoende ruimte is tot het parkeren van de wagen. De aanvrager zou hier zelf ook geregeld parkeren. De wagen van de aanvrager is voorzien van een lift achteraan de wagen om met de rolstoel in en uit te kunnen rijden en vraagt daarvoor 3m vrije ruimte achteraan de wagen.
Er is een negatief advies vanuit mobiliteit voor de inrichting van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap.
Indien alsnog een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap op openbaar domein wordt ingericht, wordt dit bij voorkeur voorzien vooraan de haag van Roombaardstraat 31, aan de linkerzijde van de oprit, zodat ook bewoner van nr. 35 de mogelijkheid heeft om vlakbij zijn woning te kunnen parkeren, er steeds voldoende ruimte zal zijn voor het uitlaten van de lift achteraan de wagen en de rolstoel ook via de verlaagde boordsteen van de oprit naar de woning kan rijden.
Deze parkeerplaats wordt gesignaleerd door het verkeersbord E9a met symbool persoon met een handicap aangevuld door blauwe markering en symbool persoon met een handicap op de grond.
De gemeenteraad keurde deze opstelling goed op 29 januari 2024.
De aanvrager gaat niet akkoord met deze goedgekeurde opstelling om een voorbehouden parkeerplaats aan de linkerzijde van de oprit te voorzien en wenst enkel een voorbehouden parkeerplaats aan de rechterzijde van de oprit.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het gemeentedecreet van 15 juli 2005.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
Het besluit van de gemeenteraad van 29 januari 2024 betreffende de aanvraag tot voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van Roombaardstraat 33.
Deze beslissing is niet voorzien in het goedgekeurde meerjarenplan en zal dus leiden tot een aanpassing.
Het voorzien van een voorbehouden parkeerplaats voor mindervaliden met verkeersbord E9a met symbool mindervalide + blauwe markering en symbool persoon met een handicap op de parkeerstrook kan geraamd worden op ca. 250 euro.
Advies mobiliteit
Vanuit mobiliteit wordt de aanvraag tot inrichten van een voorbehouden parkeerplaats aan Roombaardstraat 33, ongeacht de locatie, negatief geadviseerd omwille van volgende redenen:
Indien er alsnog een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap op openbaar domein zou worden gerealiseerd voor Roombaardstraat 33, wordt dit bij voorkeur gedaan ter hoogte van de haag van Roombaardstraat 31, aan de linkerzijde van de oprit, zodanig dat ook bewoner van nr. 35 in de nabije omgeving de mogelijkheid blijft hebben om hier te parkeren. Op deze manier blijft er achteraan de voorbehouden parkeerplaats ook steeds voldoende ruimte over om de lift achteraan de wagen uit te laten en kan dit niet gehinderd worden door geparkeerde voertuigen. Indien deze aan de rechterzijde voorzien wordt, mogen voertuigen volgens de wegcode tot op 1m afstand van het voertuig parkeren.
Voorzitter vraagt de plaats te beperken tot de gevelbreedte van huisnummer 33.
Artikel 1 - Neemt kennis van de aanvraag voor een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap op openbaar domein te Roombaardstraat 33 aan de rechterzijde van de oprit en het advies van mobiliteit.
Artikel 2 - Heft het besluit van de gemeenteraad van 29 januari 2024 op.
Artikel 3 - Gaat akkoord met het voorzien van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van Roombaardstraat 33 (beperkt tot de gevelbreedte), door middel van het verkeersbord E9a aangevuld door het symbool voor personen met een handicap en aangevuld door blauwe markering en symbool van persoon met een handicap op de grond.
Dat overeenkomstig artikel 14 van de Wet, de Koning de territoriale afbakening van de zones bepaalt, op voorstel van het provinciaal raadgevend comité van de zones, na overleg in de Ministerraad.
Het provinciaal raadgevend comité van de zones is samengesteld uit alle burgemeesters van de provincie en wordt voorgezeten door de gouverneur en dit comité het advies inwint van de autoriteiten van de verschillende gemeenten van de provincie en op basis hiervan een advies aan de Koning formuleert.
Het arrest van de Raad van State van 23 september 2011 (n°215.302) waaruit blijkt dat voorafgaand aan het provinciaal raadgevend comité de betrokken gemeenteraden hierover dienen te beraadslagen.
Het schrijven van de gouverneur van 17 november 2023 waarbij aan de burgemeesters gevraagd wordt om een gemotiveerde gemeenteraadsbeslissing over te maken indien de intentie bestaat om te veranderen van hulpverleningszone.
De goedkeuring van de definitieve fusiebeslissing door de gemeenteraden van Lokeren en Moerbeke op respectievelijk 18/09/2023 en 19/09/2023 met de vraag om de nieuwe fusiegemeente te laten behoren tot de hulpverleningszone Oost.
De goedkeuring van de definitieve fusiebeslissing door de gemeenteraden van Beveren, Kruibeke en Zwijndrecht op respectievelijk 14/11/2023, 06/11/2023 en 26/10/2023.
De gemeenteraadsbesluiten van de gemeenten Beveren, Kruibeke en Zwijndrecht op respectievelijk 12/12/2023, 18/12/2023 en 21/12/2023 met de vraag om de nieuwe fusiegemeente te laten behoren tot de hulpverleningszone Waasland.
Het gemeenteraadsbesluit van de gemeente Wichelen d.d. 20/12/2023 met de vraag om toe te treden tot de hulpverleningszone Oost.
Het gemeenteraadsbesluit van de gemeente Laarne d.d. 21/12/2023 met de vraag om toe te treden tot de hulpverleningszone Centrum.
Het gemeenteraadsbesluit van de gemeente Wetteren d.d. 19/12/2023 met de vraag om toe te treden tot de hulpverleningszone Centrum.
Het gemeenteraadsbesluit van de gemeente Lierde d.d. 27/11/2023 met de vraag om toe te treden tot de hulpverleningszone Vlaamse Ardennen.
Het schrijven aan de gouverneur van de burgemeesters van Haaltert, Denderleeuw, Erpe-Mere en Lede uit de hulpverleningszone Zuid-Oost aangaande de evolutie binnen deze zone, dat bekrachtigd werd door de verschillende gemeenteraden op respectievelijk 18, 21, 19 en 21 december.
Wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, inzonderheid de artikelen 14 en 15.
Het Koninklijk Besluit van 4 maart 2008 (gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 18 januari 2018).
Artikel 1 - Akte te nemen van de intentieverklaringen van Moerbeke-Lokeren en Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht om als nieuwe fusiegemeenten respectievelijk deel uit te maken van de hulpverleningszone Oost en de hulpverleningszone Waasland en van de intentieverklaringen van Laarne, Lierde, Wetteren en Wichelen om respectievelijk toe te treden tot de hulpverleningszones Centrum, Vlaamse Ardennen, Centrum en Oost.
Artikel 2 - Akte nemen van het, door de gemeenteraden bekrachtigd, schrijven aan de gouverneur van de burgemeesters van Haaltert, Denderleeuw, Erpe-Mere en Lede.
Artikel 3 - De voorstellen van Moerbeke-Lokeren, Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht, Laarne, Lierde, Wetteren en Wichelen gunstig te adviseren en de burgemeester te mandateren om hierover te stemmen in het Provinciaal Raadgevend Comité van Oost-Vlaanderen.
Artikel 4 - Maakt deze beslissing over aan kabinet.gouverneur@oost-vlaanderen.be
Er wordt een standplaats voor handelaars ambulante handel toegekend in de Stationsstraat aan de overzijde van CC De Brouwerij.
Op basis van de laatste inventaris ambulante handel buiten de wekelijkse markt van 15 januari 2024 stellen we volgende ambulante handelaars vast in de Stationsstraat aan de overzijde van CC De Brouwerij:
Op vandaag is er enkel op maandag, dinsdag en donderdag (nog) geen ambulante handelaar met standplaats in de Stationsstraat aan overzijde van CC De Brouwerij. De handelaars nemen hierbij de haakse parkeerplaatsen in in de Stationsstraat tussen rotonde Kerk Eke en de bushalte Eke Dorp.
Een veiliger alternatief voor ambulante handel zou een standplaats op het Kerkplein zijn, maar de hoge vergoeding die een ambulante handelaar moet betalen om op het Kerkplein te mogen staan, maakt dit niet interessant voor handelaars. Ambulante handelaars willen daarnaast ook goed zichtbaar zijn. Door eenzelfde vaste plaats te kiezen voor ambulante handelaars, vergroot ook de herkenbaarheid naar inwoners toe en zijn de handelaars eenvoudiger terug te vinden.
In het mobiliteitsplan Nazareth, definitief vastgesteld op 28 augustus 2023, wordt het volgende uitgangspunt opgenomen over haakse parkeerplaatsen:
'Ook op openbaar domein streeft Nazareth zoveel mogelijk naar een duidelijke en veilige organisatie van het parkeren. Bij het inrichten/herinrichten van wegen zal het langsparkeren worden gestimuleerd. Het haaks parkeren (zoals in de Stationsstraat ter hoogte van de Kerk in Eke) zal in het kader van veiligheid op termijn zoveel mogelijk verboden worden in de schoolomgevingen, nabij belangrijke functies en voorzieningen alsook langsheen fietsroutes.'
Voorstel tot wijziging
In afstemming met het nieuwe mobiliteitsplan en gezien het groot aantal ambulante handelaars op deze locatie, lijkt het aangewezen om de haakse parkeerplaatsen tussen de rotonde Kerk Eke en de oversteekplaats naar CC De Brouwerij te schrappen ifv ambulante handel. Er kan meer niet dan wel geparkeerd worden op deze plaatsen, wat ook niet leesbaar/duidelijk voor weggebruikers zou zijn. Daarnaast wordt er door klanten alsnog geparkeerd tussen de foodtrucks, wat ook geen veilige situatie is. De handelaars, die soms met 2 foodtrucks gelijktijdig op deze locatie staan, krijgen op die manier een veilige en goed zichtbare standplaats. Klanten van de foodtrucks kunnen daarbij ook gebruik maken van parkeergelegenheid op het Kerkplein, waar zo ook veilig kunnen parkeren, maar kunnen niet meer tussen foodtrucks parkeren. Ook de politie kan hierop dan verbaliseren. Op vandaag staat er een tijdelijke opstelling tot parkeerverbod uitgezonderd vergunninghouders, dewelke het parkeren heeft verminderd, maar waarmee het niet mogelijk is om te verbaliseren. Hierdoor wordt er alsnog onveilig geparkeerd.
Beslissing CBS 12/02/2024
CBS geeft aan het parkeren te willen behouden op dagen dat er (nog) geen ambulante handelaar een vergunning tot standplaats heeft gekregen in de Stationsstraat.
Indien er op de haakse parkeerplaatsen in de Stationsstraat nog geparkeerd mag worden op deze dagen, betekent dit dat er bij het stilstaan- en parkeerverbodsbord E3 een opstelling voorzien wordt met 2 blauwe onderborden:
Artikel 57 van het gemeentedecreet van 15 juli 2005, zijn latere wijzigingen en zijn uitvoeringsbesluiten.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd op 16 maart en de latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.
De hierna voorziene maatregelen betreffen gemeentewegen.
Deze beslissing is niet voorzien in het goedgekeurd meerjarenplan en zal bijgevolg leiden tot een aanpassing.
De kost voor het plaatsen van 2 x verkeersbord E1 met 2x onderborden Xa en Xb, 2x blauwe onderborden met opschrift 'uitgezonderd vergunninghouders' en 2x blauwe onderborden met opschrift 'uitgezonderd maandag, dinsdag en donderdag' kan geraamd worden op ca. 300 euro.
Enkel de 4 blauwe onderborden moeten nog geplaatst worden, de overige borden staan al als tijdelijke opstelling ter plaatse.
Advies mobiliteit
Voorstel vanuit mobiliteit tot het schrappen van de haakse parkeerplaatsen tussen rotonde Eke en bushalte Eke Dorp door plaatsing van verkeersbord E3 met onderbord 'uitgezonderd vergunninghouders' en de huidige opstelling te regulariseren. Dit is in overeenstemming met het goedgekeurde mobiliteitsplan en zorgt voor een oplossing voor de onveilige parkeermanoeuvres die hier uitgevoerd worden. Het gaat slechts over een beperkt aantal parkeerplaatsen.
Er is voldoende parkeerplaats rondom de kerk van Eke bij evenementen in CC De Brouwerij.
De haakse parkeerplaatsen tussen de bushalte Eke Dorp en de Brouwerijstraat blijven voorlopig wel nog behouden.
Op vandaag staat er al een tijdelijke opstelling hiervoor in het wegbeeld, maar om te kunnen verbaliseren moeten deze borden in een aanvullend reglement geregulariseerd worden.
Artikel 1 - Neemt kennis van de vraag tot wijziging signalisatie Stationsstraat in functie van standplaats ambulante handel.
Artikel 2 - Gaat akkoord met het aanvullend verkeersreglement betreffende parkeren in de Stationsstraat zodat er op dagen dat er geen ambulante handel aanwezig is, terug kan geparkeerd worden op de haakse parkeerplaatsen in de Stationsstraat.
Naar aanleiding van de aanleg van de paadjes in het Kasteelpark wordt een aanvullend verkeersreglement opgemaakt voor de Kasteelstraat.
De paden in het Kasteelpark werden nog maar recentelijk aangelegd.
Er wordt voor gekozen om het Kasteelpark toegankelijk te maken voor voetgangers en fietsers. Net na de aanleg van de paden kwamen er diverse meldingen en klachten binnen over het gebruik van de paden door ruiters, quads, mountainbikes,....
Mountainbikers vallen volgens de wegcode onder categorie 'fietsers' waardoor het moeilijk is om mountainbikers de toegang tot het park te ontzeggen.
De toegangen tot het Kasteelpark worden bijgevolg voorzien van aanvullende signalisatie om het gebruik van de paden door het Kasteelpark te verduidelijken.
Om een overkill aan borden te vermijden wordt gekozen voor het verkeersbord C3 met onderbord M2 (uitgezonderd fietsers) aangevuld door een afzonderlijk verkeersbord C15 (verbod ruiters).
Er wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt een aanvullend reglement op te maken voor de Kasteelstraat. De passage over het Kasteelpark wordt in het geel aangeduid.
Daarbij worden de volgende onderwerpen niet opgenomen in het aanvullend verkeersreglement, maar worden deze gebundeld in een afzonderlijk aanvullend verkeersreglement:
Artikel 57 van het gemeentedecreet van 15 juli 2005, zijn latere wijzigingen en zijn uitvoeringsbesluiten.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd op 16 maart en de latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.
De hierna voorziene maatregelen betreffen gemeentewegen.
Het voorzien van bijkomende signalisatie aan de paden van het Kasteelpark betreffende 4x verkeersborden C3 met onderbord M2 en 3x verkeersbord C15 kan geraamd worden op ca. 1000 euro.
Artikel 1 - Neemt kennis van het voorstel tot plaatsen bijkomende signalisatie aan de paadjes van het Kasteelpark.
Artikel 2 - Keurt het aanvullend verkeersreglement voor de Kasteelstraat goed.
Per straat wordt een aanvullend verkeersreglement opgesteld.
Daarbij worden de volgende onderwerpen niet opgenomen in de aanvullende verkeersreglementen per straat, maar worden deze gebundeld in een afzonderlijk aanvullend verkeersreglement:
De volgende aanvullende verkeersreglementen zijn terug te vinden in bijlage:
Artikel 57 van het gemeentedecreet van 15 juli 2005, zijn latere wijzigingen en zijn uitvoeringsbesluiten.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd op 16 maart en de latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.
De hierna voorziene maatregelen betreffen gemeentewegen.
Het voorzien van verkeersborden E9a voor de openbare parking, de verkeersborden A14 voor de verhoogde plateau's en de verkeersborden C9 en D10 voor de doorsteken in de Camiel Fremaultstraat, kan geraamd worden op ca. 2200 euro.
Advies mobiliteit
Er is geen bijsturing in signalisatie nodig voor de Gaston De Grootelaan en de Hoefslagstraat.
Voor de Camiel Fremaultstraat is er nog aanvullende signalisatie nodig in afstemming met de wegcode. Het gaat daarbij over de volgende wijzigingen:
In afstemming met de wegcode moeten voor de haakse parkeerplaatsen aanvullend ook verkeersborden E9a geplaatst worden. Dit wordt opgenomen in het aanvullend verkeersreglement.
Artikel 1 - Neemt kennis van het voorstel tot aanvullende verkeersreglementen voor de Gaston De Grootelaan, Camiel Fremaultstraat en Hoefslagstraat en de bijkomende signalisatie voor de Camiel Fremaultstraat.
Artikel 2 - Keurt de aanvullende verkeersreglementen van de Gaston De Grootelaan, Camiel Fremaultstraat en Hoefslagstraat goed.
Mail van Emma Van der Heyden (stafmedewerker Beleid, Dimensa) d.d. 16/01/2024, met de vraag om het toewijzingsreglement ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.
De regelgeving m.b.t. sociale huur is grondig gewijzigd. Zo zorgt de eenmaking van sociale verhuurkantoren en sociale huisvestingsmaatschappijen in woonmaatschappijen voor een hertekening van het woonlandschap.
Vlaanderen telt nu 42 werkingsgebieden, met telkens één erkende woonmaatschappij per werkingsgebied. Op die manier zal in elke gemeente nog maar één woonactor actief zijn. Door de vorming van de woonmaatschappijen wordt ook de wijze waarop sociale huurwoningen worden verhuurd, grondig hertekend.
Woonmaatschappij Dimensa is actief in volgende 11 gemeenten: Aalter, De Pinte, Deinze, Destelbergen, Gavere, Lievegem, Melle, Merelbeke, Nazareth, Sint-Martens-Latem, Zulte.
Het vernieuwde toewijzingsreglement
Volgens de nieuwe toewijzingsregels zijn er 4 instroommogelijkheden
Schematisch
Toewijzingsraad
De beleidsvoorbereidende opdracht van de toewijzingsraad bestaat eruit om een ontwerp van toewijzingsreglement op te maken. Elke gemeente heeft evenwel het laatste woord wat betreft de toewijzingsregels binnen pijler 1 en 3 voor de sociale huurwoningen op haar grondgebied. De woonmaatschappij integreert alles in een finale versie van het toewijzingsreglement.
De toewijzingsraad heeft ook een beleidsuitvoerende opdracht. De woonmaatschappij bepaalt afspraken over de versnelde toewijzingen en de toewijzingen die behoren tot een specifieke doelgroep (pijler 2). Dit over:
Voor toewijzingen volgens pijlers 1 en 3 kunnen de gemeenten van het werkingsgebied een strengere lokale binding opleggen als voorrangsbepaling.
De doelgroepenplannen (pijler 3) worden eveneens door elke gemeente apart bepaald.
Bepalingen in het toewijzingsreglement op het niveau van het werkingsgebied
Langdurige woonbinding
Alle gemeenten uit het werkingsgebied beslisten bij consensus om voorrang te geven aan kandidaat-huurders die de afgelopen 10 jaar, minstens 5 jaar onafgebroken in het werkingsgebied wonen of gewoond hebben.
Specifieke doelgroepen
voorrangsbepalingen van toepassing in alle gemeenten van het werkingsgebied:
Er zijn geen voorrangsbepalingen voor specifieke doelgroepen die gelden voor alle gemeenten in het werkingsgebied.
Bepalingen in het toewijzingsreglement op het niveau van de gemeenten
Langdurige woonbinding
10 van de 11 gemeenten (Aalter, De Pinte, Deinze, Destelbergen, Gavere, Melle, Merelbeke, Nazareth, Sint-Martens-Latem & Zulte) uit het werkingsgebied van Dimensa beslisten om geen strengere woonbinding toe te passen voorafgaand aan de decretale bepaling.
Concreet zal de langdurige woonbinding voor deze 10 gemeenten ingevuld worden a.d.h.v. onderstaande cascade:
Deze langdurige woonbinding is een voorrangsbepaling, geen inschrijvings- of toewijzingsvoorwaarde; ze is van toepassing op alle standaard toewijzingen en toewijzingen aan een specifieke doelgroep. De langdurige woonbinding is niet van toepassing op de versnelde toewijzingen uit pijler 2.
Samenvattend houdt Dimensa Woonmaatschappij bij toewijzingen in Aalter, De Pinte, Deinze, Destelbergen, Gavere, Melle, Merelbeke, Nazareth, Sint- Martens-Latem & Zulte achtereenvolgens rekening met:
Specifieke doelgroepen
Maximaal 1/3 van het totale aantal sociale huurwoningen in een gemeente kunnen bij voorrang toegewezen worden aan of voorbehouden worden voor specifieke doelgroepen.
Aan de volgende specifieke doelgroepen kan voorrang verleend worden, zonder dat hiervoor goedkeuring van de minister vereist is:
De afbakening, de motivering en het percentage worden per gemeente weergegeven in het ontwerp van toewijzingsreglement.
Voor Nazareth gaat het om volgende doelgroepen:
A. Omschrijving van de doelgroep
In Nazareth wordt een voorrangsregel bepaald voor de doelgroep ouderen, nader omschreven als de kandidaat-huurder vanaf 65 jaar (bij een koppel volstaat het dat 1 van beide partners 65 jaar of ouder is).
B. Wijze waarop sociale huurwoningen met voorrang worden toegewezen aan de doelgroepen
De voorrang is van toepassing op 17 wooneenheden. De gelabelde woningen die voor deze specifieke doelgroep zijn voorbehouden, worden opgenomen in bijlage 5.2.7 van het toewijzingsreglement
De woningen uit deze lijst worden bij voorrang toegewezen aan kandidaat-huurders (of hun partner) die ouder zijn dan 65 jaar. Woningen kunnen enkel geschrapt en/of vervangen worden uit deze lijst na goedkeuring op de gemeenteraad.
A. Omschrijving van de doelgroep
De doelgroep ‘zorgbehoevend maar zelfredzaam’ wordt als volgt gedefinieerd:
Personen die zelfredzaam zijn en die ten gevolge van een zorgbehoefte minimum 25 punten scoren op de BEL-profielschaal, van toepassing in de regelgeving van de Vlaamse sociale bescherming voor toekenning zorgpremie, waarvoor een attest afgeleverd wordt door het OCMW samen met een verklaring dat de persoon nog voldoende zelfredzaam is om zelfstandig te wonen.
B. Wijze waarop sociale huurwoningen met voorrang worden toegewezen aan de doelgroepen
De voorrang is van toepassing op 30 wooneenheden. De gelabelde woningen die voor deze specifieke doelgroep zijn voorbehouden, worden opgenomen in bijlage 5.2.7 van het toewijzingsreglement. De woningen uit bijgevoegde lijst worden bij voorrang toegewezen aan kandidaat-huurders van deze doelgroep.
Maximaal 1/3e van de sociale huurwoningen in een gemeente kunnen met voorrang worden voorbehouden voor specifieke doelgroepen. Dit contingent wordt
in Nazareth niet overschreden. In onderstaande tabel wordt een overzicht gegeven van het voorbehouden patrimonium voor doelgroepen.
Versnelde toewijzingen (pijler 2)
20% van de toewijzingen dient te gebeuren volgens pijler 2.
De specifieke regels met betrekking tot de toewijzingen volgens pijler 2 worden opgenomen in het huishoudelijk reglement.
Voorrangsregeling versnelde toewijzingen
Volgende doelgroepen komen in aanmerking voor een versnelde toewijzing:
1. Woonnood als basis voor 90% van de toewijzingen uit pijler 2
Punten in deze categorieën kunnen niet cumulatief worden verkregen.
Bijzondere omstandigheden van sociale aard worden hier niet in opgenomen.
2. Lokale ondersteuning als extra hefboom
Kandidaten kunnen 3 extra punten krijgen wanneer zij minimaal 1 maand begeleiding krijgen door eenwelzijnsdienst die actief is in het werkingsgebied van de woonmaatschappij en specifiek woonbegeleiding zal voorzien in de gemeente van het toegewezen pand.
3. Regionale verspreiding
Alle versnelde toewijzingen worden regionaal verspreid over het werkingsgebied, gebaseerd op het bevolkingsaantal per gemeente (laatst gekende cijfers, jaarlijks te herzien).
Aalter:13,5 %
De Pinte: 5,1 %
Deinze: 20,6 %
Destelbergen: 8,7 %
Gavere:6,1 %
Lievegem: 12,4 %
Melle: 5,5 %
Merelbeke: 11,5 %
Nazareth: 5,6 %
Sint-Martens-Latem: 3,8 %
Zulte: 7,3 %
4. Chronologie
Bij kandidaten die een exact gelijk puntenaantal hebben, wordt er gekeken naar de chronologie van de inschrijving in het CIR (Centraal Inschrijvingsregister).
De woonmaatschappij zal de beschikbare panden evenredig verdeeld over vier kwartalen ter beschikking stellen en op basis van de wachtlijst toewijzen.
De wijze van aanmelding en coördinatie van de toewijzingen volgens pijler 2, en de wijze waarop eventuele begeleiding van de huurders die toegewezen worden volgens pijler 2 dient voorzien te worden, staan beschreven in het huishoudelijk reglement (artikel 3.2 en 3.3)
Het toewijzingsreglement moet, volgens de bevestiging door Wonen in Vlaanderen, geen datum van inwerkingtreding bevatten.
Dimensa raadt aan de lokale besturen aan om in de gemeenteraadsbeslissing wel de datum van inwerkingtreding te vermelden. Men stelt 1 maart 2024 voor.
Bijlagen:
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 56 over de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, wat betreft de sociale huur.
Ministerieel besluit tot uitvoering van boek 6 van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 3 april 2023 betreffende de samenstelling van de technische en politieke werkgroep van de toewijzingsraad.
Besluit van de gemeenteraad van 28 augustus 2023 betreffende de beslissing om in het toewijzingsreglement geen strengere woonbinding voorafgaand aan de langdurige woonbinding op te nemen; in het toewijzingsreglement een voorrangsbepaling ‘woonbinding met het werkingsgebied’ toe te voegen en de bestaande doelgroepenplannen in Nazareth te behouden.
Artikel 1 - Keurt het ontwerp van toewijzingsreglement Dimensa Woonmaatschappij, met als datum van inwerkingtreding 1 maart 2024, goed.
Artikel 2 - Neemt kennis van het huishoudelijk reglement Toewijzingsraad Dimensa Woonmaatschappij, en in het bijzonder de bepalingen m.b.t. de samenstelling van de toewijzingsraad en de bepalingen m.b.t. de versnelde toewijzingen.
Artikel 3 - Afschrift van deze beslissing te bezorgen aan Woonmaatschappij Dimensa (Ravensteinstraat 12, 9000 Gent of Emma.Van.Der.Heyden@dimensa.be).
Het CBS nam in haar zitting van 12 februari kennis van de organisatie van de regiobib met regionaal transport.
De Regiobib Leie Schelde is een nauwe samenwerking tussen bibliotheken uit de Cultuurregio Leie Schelde. Sinds 1 januari 2020 ontvangt de Cultuurregio Leie Schelde werkingsmiddelen ter ondersteuning van deze bovenlokale cultuurwerking.
De bibliotheken kennen reeds een lange geschiedenis van samenwerking, voorheen ZOVLA genaamd (De Pinte, Gavere, Kruisem, Nazareth, Sint-Martens-Latem, Zulte, Zwalm). Sinds 1 januari 2020 voegde Deinze zich ook toe tot dit samenwerkingsverband en werken de bibliotheken gezamenlijk verder.
De bibliotheek verandert en zal in de toekomst nog verder evolueren en sterk inzetten op onder meer digitalisering en extra dienstverlening. De bib heeft de ambitie uit te groeien tot een sterke derde plek in de maatschappij, naast de eigen ‘thuis’ en de school- of werkplaats.
Cultuurconnect definieerde samen met de bibliotheken in Vlaanderen verschillende samenwerkingsvormen, gaande van een minimale samenwerking tot één grote regiobib. Doorschuiven naar een volgende vorm van samenwerking gebeurt in onderling overleg. De Regiobib Leie Schelde wil zich engageren voor een samenwerking groep 3b - Regiobib met ééngemaakt leenreglement én met transport. Concreet betekent dit dat een lener uitgeleende, ingeleverde of gereserveerde materialen kan ophalen in alle bibliotheken van de samenwerking via een intern transportsysteem.
Cultuurconnect voorziet de inkanteling naar Groep 3a op 16 april 2024. Na evaluatie evolueert de regiobib naar Groep 3b (met intern transport).
Wat is een regiobib:
Voordelen lener:
Voordelen bibliotheken:
Verschillen tussen het ééngemaakt bibliotheekreglement van de Regiobib en het huidig bibliotheekreglement en retributiereglement van bibliotheek Nazareth:
Gelijkenissen van het ééngemaakt bibliotheekreglement van de Regiobib met het huidig bibliotheekreglement en retributiereglement van bibliotheek Nazareth
De eerste voorwaarde voor een samenwerking tussen de bibliotheken is een ééngemaakt leenreglement. Dit is een vereiste voor de technische uitrol in WISE, het bibliotheeksysteem dat alle Vlaamse bibliotheken gebruiken. Het schepenoverleg van de Cultuurregio Leie Schelde ging - na grondig onderzoek van de bibliothecarissen van de regiobib - op 12/10/2023 akkoord over het ééngemaakt leenreglement (bijlage 1)
De cultuurschepenen kozen eveneens voor een regiobib met intern transport. Ze willen aan de burger een totaalpakket aanbieden met als toegevoegde waarde de extra dienstverlening. Het bundelen van materiële en logistieke mogelijkheden zal de klantvriendelijkheid voor de lener optimaliseren. (bijlage 2 => financiële impact).
Het onderschrijven van een Regiobib Leie Schelde houdt in dat alle gemeenten:
Voorstel: In werking treden van de organisatie van de Regiobib Leie Schelde met ééngemaakt leenreglement vanaf 17 april 2024, en de implementatie van het regionaal transport binnen de regiobib in samenspraak met Cultuurconnect.
Advies van de kernraad cultuur: tijdens de vergadering van maandag 5 februari 2024 brachten de leden van de kernraad cultuur een positief advies uit over de organisatie van regiobib met regiotransport (bijlage 3).
Bijlage 2 – Bijkomende duiding intern transport en financieel overzicht
Intern transport
Uit de bevraging bij andere regiobibs + onderzoek naar diverse manieren om het transport in onze regio te organiseren is de optie voor het transportsysteem met het deelwagenplatform Cambio het meest haalbaar en betaalbaar. Het groter model van dit deelwagenplatform (Citroën Berlingo) kan een lus maken en zo alle bibliotheken bedienen. De lus bedraagt ongeveer 75 km, en voor de rij- en werktijd is berekend op minstens een halve dag. Het transport is vanaf de beginfase gepland op twee keer per week met inzet van een vrijwilliger.
=> Cultuurregio Leie Schelde neemt de structurele kosten voor de deelwagen en voor vrijwilligersvergoedingen op zich. De bibliotheken staan in voor de verdere opvolging en praktische uitwerking.
Financieel overzicht
|
2024 |
2025 |
Cultuurconnect WISE |
€ 7.260 |
€ 0 |
Transport via Cambio (Citroën Berlingo) |
€ 3.243,6 |
€ 3.243,6 |
Vrijwilligersvergoeding |
€ 2.000 |
€ 2.000 |
Transportbakken, stapelboxen, opplooibaar karretje |
€ 4.000 |
€ 0 |
Lanceringscampagne (Regiobib communicatie) |
€ 2.000 |
€ 0 |
TOTAAL |
€ 18.503,6 |
€ 5.243,6 |
=> Cultuurregio Leie Schelde voorziet de geraamde kosten op het budget van werkjaar 2024 en 2025.
Raadslid Van Poucke vraagt of er al iets geregeld is qua uitleen van doe-het-zelf materiaal. Momenteel nog niet.
Artikel 1 - Keurt de organisatie van de Regiobib Leie Schelde met ééngemaakt bibliotheekreglement en het regionaal transport goed.
Artikel 2 - Het bibliotheekreglement van de Regiobib Leie Schelde treedt in voege op 17 april 2024.
Artikel 3 - Om het vervoerssysteem te evalueren en zeker qua duurzaamheid.
De Interlokale Vereniging Burensportdienst Leiestreek, met als deelnemende gemeenten Aalter, Deinze, De Pinte, Gavere, Nazareth, St. Martens Latem en Zulte zijn sinds 27 oktober 1992 werkzaam als een feitelijke vereniging met ondersteuning door Sport Vlaanderen voor haar specifieke bevoegdheden.
In de overeenkomst staat dat de rekening van de Interlokale Vereniging jaarlijks ter goedkeuring voorgelegd moet worden aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten.
Dat naast de rekening ook het jaarverslag ter goedkeuring moet worden voorgelegd.
De algemene vergadering van het beheerscomité keurde de rekening 2023 en jaarverslag voorlopig goed.
De jaarrekening en het jaarverslag zijn pas goedgekeurd indien de gewone meerderheid van de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten ze goedkeurt.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, met in bijzonder de artikelen 392 tot 395 houdende de intergemeentelijke samenwerking
Gemeenteraadsbeslissing van 11 oktober 2004 houdende de goedkeuring van de oprichting en de overeenkomst van de Interlokale Vereniging 'Burensportdienst Leiestreek'.
Actuele statuten van de Interlokale Vereniging Burensportdienst Leiestreek, goedgekeurd in 2019.
Raadslid Vanheel Daan vraagt om het memorandum van het beweeg- en sportplatform mee te nemen naar de volgende vergadering van burensportdienst. Dit is al gebeurd en wordt verder opgevolgd. Trainersvorming is daar vroeger reeds uitgekomen.
Artikel 1 - Keurt de jaarrekening en het jaarverslag 2023 van de Interlokale Vereniging Burensportdienst Leiestreek goed.
Goedkeuren van het aangepast bestek en de heropstart van de overheidsopdracht “Leveren en plaatsen van overkapping op speelplaats gemeentelijke basisschool Eke”.
Het College van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 7 maart 2022 de ontwerpopdracht voor de opdracht “Leveren en plaatsen van overkapping op speelplaats gemeentelijke basisschool Eke” toe te wijzen aan architect Tim Gheysen, Nederbosstraat 36 te 9810 Nazareth.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 9 oktober 2024 om de plaatsingsprocedure van de overheidsopdracht “Leveren en plaatsen van een overkapping op speelplaats van GBSE” stop te zetten.
Het was aangewezen om het bestek, plannen en meetstaat te herzien en de procedure op een later tijdstip opnieuw aan te besteden.
Architect Tim Gheysen bezorgde ons op 31 januari 2024 een aangepast plan en meetstaat (geen bevestiging van overkapping aan muur en plaatsen van 7 palen ipv 4).
In het kader van de opdracht “Leveren en plaatsen van overkapping op speelplaats gemeentelijke basisschool Eke” werd een bestek met nr. TECH2024-005 opgesteld door architect Tim Gheysen en de dienst facility.
De raming excl. btw bereikt de limiet van € 143.000,00 voor het gebruik van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking niet.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De wet van 17 juni 2013 houdende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 houdende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Artikel 56, § 3, 5° en 6° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en zijn uitvoeringsbesluiten.
De financiële impact is voorzien in het meerjarenplan en leidt niet tot aanpassingen.
De uitgave van deze opdracht wordt geraamd op 44.212,20 excl. btw of € 46.864,93 incl. 6% btw.
De uitgave voor deze overheidsopdracht is voorzien op artikel van het investeringsbudget: 2024/GX1-01-03/0800-01/221000/GEMEENTE/FAC/IP-GBS
Artikel 1 – Keurt het bestek met nr. TECH2024-005 en de raming goed voor de opdracht “Leveren en plaatsen van overkapping op speelplaats gemeentelijke basisschool Eke”, opgesteld door de architect Tim Gheysen en de dienst facility. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bijzonder bestek en zoals opgenomen in de algemene aannemingsvoorwaarden voor de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Artikel 2 - Bovengenoemde opdracht zal bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking worden gegund en volgende firma’s worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure:
Artikel 3 – Het college wordt gemachtigd tot gunning en verdere opvolging van bovengenoemd dossier.
Nihil.
Raadslid Dhaenens Frank vraagt naar de nieuwe weg naar Zonnehoeve. Is nog niet correct aangeduid.Schepen De Preester antwoordt dat de weg nog niet gebruikt wordt.
Frank Dhaenens stelt een soort tractorsluis voor en een gebruik van de straat van Zonnehoeve. Dit is niet mogelijk.
Raadslid Dhaenens Frank vraagt naar de snelheidsmetingen in de Deinzestraat. Moet nog gepland worden zodra de telmachines beschikbaar zijn.
Raadslid Le Roy Nele vraagt naar de parkeerproblematiek in de Drapstraat. Is er voldoende controle na 2 uur parkeren. Bewonerskaarten controle. Personeel van het sociaal huis parkeert in de blauwe zone. Is er een dertig minuten zone mogelijk? Personeelsleden van sociaal huis zijn gevraagd om niet te parkeren in de blauwe zone. Korte duur parkeerplaatsen moeten toch door een persoon worden gecontroleerd ondanks een digitale signalisatie.
Nihil.
Namens Gemeenteraad,
Steven Van de Velde
algemeen directeur
Dirk Le Roy
voorzitter