De provincie Oost-Vlaanderen schreef in het voorjaar het lokaal bestuur Nazareth aan met de vraag tot aanpassing van de signalisatie van de fietssnelwegen om ook speedpedelecs toe te laten.
Daarmee wil ze het fietsgebruik voor trajecten over lange afstand stimuleren.
Op vandaag zijn immers enkel voetgangers en fietsers toegelaten op de fietssnelweg F45 De Pinte - Kortrijk op het grondgebied Nazareth ingevolge het onderbord type M2.
Het vervangen van de onderborden type M2 naar type M11, alsook plaatsing van 1 bijkomend bord C3 met paal wordt geraamd op ca. 1.600 euro (excl. BTW).
Het vervangen van de onderborden naar type M11 komt in aanmerking voor uitbetaling van subsidie voor onderhoud fietssnelwegen (forfaitaire subsidie), die voor 1 december 2021 aangevraagd wordt.
Advies van 6 september 2021 van de mobiliteitsambtenaar:
Gezien de populariteit van elektrische fietsen en speedpedelecs blijft groeien, is het aangewezen speedpedelecs toe te laten op fietssnelwegen, waarmee verplaatsingen over lange afstand per fiets worden gestimuleerd. Het lijkt ook aangewezen bij aanpassing van de signalisatie een communicatie naar de inwoners te voeren met een opfrissing van de wegcode betreffende speedpedelecs (plaats op de openbare weg). De wetgeving voor speedpedelecs verloopt grotendeels gelijk met bromfietsers klasse B en is dus afwijkend ten opzichte van gewone stadsfietsen.
Raadslid Dhaenens Frank vraagt of het verantwoord is dat de geruisloze speedpedelecs op de fietssnelweg rijden. Moeten ze niet beperkt worden in snelheid? Uit de bemerkingen van de leden blijkt dat dit moeilijk is en ook zou gelden voor snelle fietsers. Het gedrag van de fietsers is daar bepalend.
Raadslid Vanheel Daan merkt op dat het statuut van de fietssnelweg niet altijd even duidelijk is, onder meer doordat steeds voorrang verleend moet worden aan de overwegen. Hij vraagt naar de stand van zaken inzake het sluiten of aanpassen van overwegen zodat de autoweg niet steeds gekruist hoeft te worden en het fietspad veiliger zal worden voor alle weggebruikers. Schepen Schaubroeck stelt dat dit voor de gehele fietssnelweg zal moeten gebeuren.
Artikel 1 - Neemt kennis van de vraag van de provincie Oost-Vlaanderen tot aanpassing signalisatie fietssnelweg in functie van toelating gebruik door speedpedelecs. Voor grondgebied Nazareth betreft dit de fietssnelweg F45 De Pinte-Kortrijk.
Artikel 2 - Gaat akkoord met het voorstel tot aanpassing van signalisatie aan de fietssnelweg F45 De Pinte - Kortrijk, waardoor zowel fietsers als speedpedelecs gebruik kunnen maken van de fietssnelweg. De onderborden type M2 bij het verkeersbord C3 geplaatst aan de fietssnelweg moeten worden vervangen door onderborden type M11 op de volgende locaties: