Het zittingsverslag van 30 augustus 2021, dat ten minste 8 dagen vóór de vergadering op het gemeentesecretariaat ter beschikking gehouden is van de raadsleden.
Raadslid Vanheel Daan vraagt of er al duidelijkheid is over de vergunning voor het kasteelpark. Burgemeester antwoordt dat de vergunning er tegen 1 december zal zijn.
Artikel 1 - Het zittingsverslag van 30 augustus 2021 wordt goedgekeurd.
In het kader van het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017 (art. 263) dient er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar te worden voorgelegd.
Het opvolgingsrapport in bijlage omvat:
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 263.
Artikel 1 - Neemt kennis van de opvolgingsrapportering 2021 m.b.t. het meerjarenplan 2020-2025.
Het landschap van de sociale huisvestingsmaatschappijen wordt herschikt.
Lokaal bestuur Nazareth zal in de toekomst kunnen deelgenoot zijn in 1 maatschappij.
Vandaag is Nazareth deelgenoot in twee maatschappijen: Volkshaard en Vlaamse Ardennen.
Vlaamse Ardennen richt zijn werking op de regio Vlaamse Ardennen en fuseert met Ronse. Nazareth richt zich op de regio Schelde Leie en stapt uit de maatschappij.
Raadslid Vanheel Daan vraagt naar de stand van zaken voor welke woonmaatschappij er dan wel zal gekozen worden. Schepen De Gussem antwoordt dat deze oefening bijna rond is en aan de volgende gemeenteraad zal worden voorgelegd.
Artikel 1 - Om de fusie van de woonmaatschappijen Vlaamse Ardennen en Ronse goed te keuren en de nieuwe maatschappij te verlaten.
Voorafgaand aan de beraadslaging over de agenda, heeft de voorzitter het volgende uiteengezet over de beoogde fusie tussen de cvba met een sociaal oogmerk DE NIEUWE HAARD, met zetel te Franklin Rooseveltplein 11/1, 9600 Ronse, en ingeschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0400.217.644, RPR Gent, afdeling Oudenaarde (“De Nieuwe Haard”) en de cvba met een sociaal oogmerk SOCIALE HUISVESTINGSMAATSCHAPPIJ VLAAMSE ARDENNEN, met zetel te Sint-Jozefsplein 18, 9700 Oudenaarde, en ingeschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0466.370.951, RPR Gent, afdeling Oudenaarde (“SHM Vlaamse Ardennen”).
De Vlaamse Codex Wonen van 2021 legt sociale huisvestingsmaatschappijen een aantal minimumvereisten op naar schaal toe, waaronder per 1 januari 2019 minstens 1.000 sociale huurwoningen in beheer hebben. De Nieuwe Haard beantwoordt op heden niet aan deze vereiste. De Vlaamse Regering kan uitstel tot maximaal vijf jaar verlenen om te voldoen aan deze voorwaarde indien hiertoe een aanvraag wordt ingediend. Daarnaast staat een nieuwe wijziging aan het regelgevend kader op til, waarbij de diensten van sociale huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren actief in hetzelfde referentiegebied dienen te worden samengebracht tot één woonactor per gemeente, nl. een woonmaatschappij. Het werkingsgebied van De Nieuwe Haard en SHM Vlaamse Ardennen is aansluitend en valt binnen hetzelfde referentiegebied.
Gezien het voorgaande, is een fusie tussen De Nieuwe Haard en SHM Vlaamse Ardennen aangewezen. Een fusie tussen De Nieuwe Haard en SHM Vlaamse Ardennen levert een solide sociale huisvestingsmaatschappij op, waarbij kan worden ingezet op dienstverlening dichtbij de burger en een nauwe samenwerking met de lokale besturen. De fusie zal leiden tot schaalvoordelen, waaronder het bundelen van expertise en het bekomen van een financieel sterke organisatie.
Onder voorbehoud van de goedkeuring door de respectievelijke buitengewone algemene vergadering van De Nieuwe Haard en SHM Vlaamse Ardennen, zal de fusie tussen De Nieuwe Haard en SHM Vlaamse Ardennen worden gestructureerd als een fusie door overneming, in de zin van in art. 671 Wetboek van Vennootschappen / art. 12:2 Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen, tussen De Nieuwe Haard, als overgenomen vennootschap, en SHM Vlaamse Ardennen, als overnemende vennootschap, waarbij het gehele vermogen van De Nieuwe Haard, alle activa en passiva, zowel de rechten als de verplichtingen, van rechtswege en gelijktijdig, als gevolg van de ontbinding zonder vereffening van De Nieuwe Haard, overgaat op SHM Vlaamse Ardennen tegen de uitreiking van nieuwe aandelen van SHM Vlaamse Ardennen aan de aandeelhouders van De Nieuwe Haard (de “Fusie”).
Het gemeenschappelijk fusievoorstel werd opgesteld door de raden van bestuur van de beide Vennootschappen en werd op 24 juni 2021 goedgekeurd (het “Fusievoorstel”). Inmiddels werd dit Fusievoorstel neergelegd op de griffie van de bevoegde ondernemingsrechtbanken en bij uittreksel bekendgemaakt in de Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad. De vergadering neemt ook kennis van de andere documenten die haar in het kader van de Fusie ter beschikking worden gesteld, met name het bijzonder fusieverslag van de SHM Vlaamse Ardennen, het verslag van de commissaris van de SHM Vlaamse Ardennen over het fusievoorstel, het bijzonder verslag van de SHM Vlaamse Ardennen inzake de wijziging van de soorten van aandelen en het bijzonder verslag van de SHM Vlaamse Ardennen inzake de wijziging van het doel/voorwerp, alsook de nieuwe statuten die de SHM Vlaamse Ardennen na de Fusie zal aannemen (al deze documenten samen met het Fusievoorstel, hierna de “Fusiedocumentatie”).
In het kader van de Fusie, zal aan de buitengewone algemene vergadering van SHM Vlaamse Ardennen eveneens worden voorgesteld om (i) het kapitaal van SHM Vlaamse Ardennen te verminderen, (ii) het doel en voorwerp van SHM Vlaamse Ardennen te wijzigen om deze in lijn te brengen met de bepalingen van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en de Omzendbrief van 24 april 2020 OMG/W 2020/3 betreffende de impact van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen op de sociale huisvestingsmaatschappijen, (iii) de rechtsvorm van SHM Vlaamse Ardennen naar een besloten vennootschap om te zetten, en (iv) na de Fusie nieuwe statuten aan te nemen o.a. om deze in lijn te brengen met de bepalingen van het WVV, de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en bovenvermelde omzendbrief.
De vergadering dient vandaag te beraadslagen en te stemmen omtrent de Fusie met het oog op haar aanwezigheid en stemming op de buitengewone algemene vergadering van de SHM Vlaamse Ardennen.
Agendapunten
Kennisname van de Fusie tussen SHM De Nieuwe Haard en SHM Vlaamse Ardennen en van de Fusiedocumentatie;
Raadslid Vanheel Daan vraagt of de waarde van de aandelen zal worden uitbetaald. Schepen Schaubroeck stelt dat dit inderdaad zo zal zijn voor zover ze zijn volgestort.
Artikel 1 - Neemt kennis van de uiteenzetting van de voorzitter met betrekking tot de Fusie en van de Fusiedocumentatie. Een kopie van de Fusiedocumentatie zal aan deze notulen gehecht blijven als bijlage.
Artikel 2 - Neemt kennis van de intentie van de raad van bestuur van de Vlaamse Ardennen om een buitengewone algemene vergadering van aandeelhouders samen te roepen op 30 september 2021 om 17 uur, in Salons Mantovani, gelegen te Doorn 1, 9700 Oudenaarde, met dien verstande dat, indien bepaalde verslagen of documenten niet tijdig beschikbaar zouden zijn, of indien bepaalde formaliteiten in het kader van de Fusie (bijv. m.b.t. de overdracht van onroerend goed) niet tijdig kunnen worden voltooid, de buitengewone algemene vergadering zal worden gehouden zo spoedig mogelijk na hun terbeschikkingstelling of de voltooiing van de formaliteiten.
Artikel 3 - Keurt de verschillende punten van de agenda van de buitengewone algemene vergadering, zoals opgenomen in bijlage, goed.
Artikel 4 - Gezien de gemeente Nazareth in het kader van de vorming van de woonmaatschappij en de afbakening van de referentieregio niet zal aansluiten bij de vorming van de woonmaatschappij Vlaamse Ardennen besluit de vergadering dat de gemeente Nazareth ontslag neemt als bestuurder van de SHM Vlaamse Ardennen, vast vertegenwoordigd door de heer Ivan Schaubroeck.
Artikel 5 - Besluit verder om een bijzondere volmacht te verlenen aan de heer Danny Claeys om de bijzondere volmacht die verleend zal worden aan raadslid Yves Ghyselinck namens de gemeenteraad te ondertekenen, substantieel in de vorm zoals aangehecht aan deze notulen als bijlage, met het oog op het stemmen voor de goedkeuring van de verschillende agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van de SHM Vlaamse Ardennen.
Artikel 6 - Afschrift wordt, samen met de origineel ingevulde en ondertekende volmacht en het inschrijvingsformulier, overgemaakt aan de SHM Vlaamse Ardennen, Sint-Jozefsplein 18 te 9700 Oudenaarde.
De samenstelling van het dossier is niet volledig, met name ontbrekende informatie betreffende agendapunten 2 en 3 en zal bijgevolg behandeld worden op de volgende zitting.
Artikel 1 - Dit agendapunt te verdagen.
Naar aanleiding van de vraag van DVO Kruisem om de kost van de verplichte 5-jaarlijkse controle elektrische laagspanning en de jaarlijkse controle/onderhoud van de brandblusapparaten ifv de vereiste brandveiligheid door de gemeente Nazareth te laten vergoeden voor alle voorschoolse groepsopvanglocaties, werd een subsidiereglement uitgewerkt.
Dit subsidiereglement werd ter toelichting, kennisgave en goedkeuring voorgelegd op het College van Burgemeester en Schepenen op 13/9/2021.
Deze beslissing is een uitvoering van PD4-01 Kwaliteitsvolle kinderopvang
Situering:
Het DVO Kruisem telt momenteel 3 locaties voor groepsopvang:
Concreet wordt de vraag gesteld om de kosten voor de 5-jaarlijkse controle van de elektrische laagspanning en de aankoop en jaarlijkse controle van de brandblusapparaten voor Ukkies en eventueel bijkomende locaties voor groepsopvang in Nazareth te vergoeden door het gemeentebestuur Nazareth.
Motivatie en voordelen:
Schatting kosten:
Ter vergelijk: de offerte vanuit BTV (Industriepark Zwijnaarde 3B, 9052 Zwijnaarde) voor de controle van de elektrische laagspanning in 't Kinderhuis bedroeg in 2019 volgende prijzen:
- <20 kringen: 88,68 euro exclusief 21% BTW
- 20 <> 40 kringen: 155,95 euro exclusief 21% BTW
- 40 <> 60 kringen: 187,10 euro exclusief 21% BTW
Let wel, deze prijzen worden jaarlijkse geïndexeerd per 1 januari.
De locatie van 't Kinderhuis valt onder de categorie 20 <> 40 kringen, totaalkost voor de controle bedroeg dus 155,95 euro + 32,75 euro BTW = 188,7 euro. De meeste opvanglocaties voor groepsopvang DVO zijn qua infrastructuur en gebouw vergelijkbaar en vallen dus onder deze categorie.
Concreet zou dit dus een 5-jaarlijkse kost betekenen van ongeveer 200 euro voor Ukkies en elke eventueel bijkomende groepsopvanglocatie DVO op grondgebied Nazareth.
2. Geschatte grootte kost aankoop brandblusapparaten:
Ter vergelijk: de offerte van Somatifie (Industrielaan 19A, 9320 Erembodegem) voor aankoop, levering en plaatsing van twee schuimblussers in groepsopvanginitiatief Ukkies in 2021 bedroeg volgende prijzen:
Op basis van bovengenoemde schattingen werd een subsidiereglement opgesteld.
Het subsidiereglement werd ter kennisname voorgelegd aan het college van 13 september 2021.
Voor de toepassing van het subsidiereglement wordt jaarlijks een budget van 1000 euro voorzien op artikelnummer: 2021/GM2-05-02/0945-04/649140/GEMEENTE/BKO/IP-GEEN
Raadslid Vanheel Daan vraagt om ook te verwijzen naar het meerjarenplan.
Artikel 1 - Keurt het subsidiereglement goed inzake de kost van de 5 jaarlijkse controle elektrische laagspanning en de controle, het onderhoud en/of de aankoop van de vereiste brandveiligheidsinfrastructuur voor de voorschoolse groepsopvanginitiatieven in de gemeente Nazareth die aan de bepaalde voorwaarden voldoen, en dit met ingang van 27 september 2021.
De schepen van mobiliteit Ivan Schaubroeck wenst een gemeentelijke Mobiliteitsraad op te richten. In het meerjarenplan zijn heel wat projecten rond de aanleg van voetpaden en fietspaden en vernieuwing van weginfrastructuur opgenomen. Er zullen verder ook acties ondernomen worden tot het stimuleren van duurzame mobiliteit en deelmobiliteit.
De nieuw op te richten gemeentelijke Mobiliteitsraad kan vanuit de vertegenwoordiging van belangrijke actoren ook adviezen formuleren of suggesties aanbrengen met betrekking tot mobiliteit.
De gemeentelijke Mobiliteitsraad heeft tot doel adviezen uit te brengen op vraag van het lokaal bestuur Nazareth of op eigen initiatief, over zaken die rechtstreeks of onrechtstreeks te maken hebben met mobiliteit in of rond de gemeente. De Mobiliteitsraad brengt adviezen uit voor het verkeersveiliger maken van de leefomgeving en neemt ook initiatieven om inwoners aan te zetten tot een meer duurzame mobiliteit. Op heden is er in Nazareth nog geen gemeentelijke Mobiliteitsraad actief.
Voor de samenstelling van de gemeentelijke Mobiliteitsraad zal na goedkeuring door de gemeenteraad tot oprichting van de Mobiliteitsraad een oproep gedaan worden voor de invulling van stemgerechtigde leden. De samenstelling zal nog ter kennisgeving en goedkeuring opnieuw voorgelegd worden.
De beslissing is niet voorzien in het goedgekeurd meerjarenplan en zal dus leiden tot een aanpassing van het meerjarenplan.
De uitgave van 1.800 euro wordt voorzien op het artikel 2021/GB2-02-001/0290-00/649401/GEMEENTE/ORG/IP-GEEN.
Artikel 1 - Gaat akkoord met de oprichting van de gemeentelijke Mobiliteitsraad.
Artikel 2 - Gaat akkoord met de statuten en samenstelling van de gemeentelijke Mobiliteitsraad.
De provincie Oost-Vlaanderen schreef in het voorjaar het lokaal bestuur Nazareth aan met de vraag tot aanpassing van de signalisatie van de fietssnelwegen om ook speedpedelecs toe te laten.
Daarmee wil ze het fietsgebruik voor trajecten over lange afstand stimuleren.
Op vandaag zijn immers enkel voetgangers en fietsers toegelaten op de fietssnelweg F45 De Pinte - Kortrijk op het grondgebied Nazareth ingevolge het onderbord type M2.
Het vervangen van de onderborden type M2 naar type M11, alsook plaatsing van 1 bijkomend bord C3 met paal wordt geraamd op ca. 1.600 euro (excl. BTW).
Het vervangen van de onderborden naar type M11 komt in aanmerking voor uitbetaling van subsidie voor onderhoud fietssnelwegen (forfaitaire subsidie), die voor 1 december 2021 aangevraagd wordt.
Advies van 6 september 2021 van de mobiliteitsambtenaar:
Gezien de populariteit van elektrische fietsen en speedpedelecs blijft groeien, is het aangewezen speedpedelecs toe te laten op fietssnelwegen, waarmee verplaatsingen over lange afstand per fiets worden gestimuleerd. Het lijkt ook aangewezen bij aanpassing van de signalisatie een communicatie naar de inwoners te voeren met een opfrissing van de wegcode betreffende speedpedelecs (plaats op de openbare weg). De wetgeving voor speedpedelecs verloopt grotendeels gelijk met bromfietsers klasse B en is dus afwijkend ten opzichte van gewone stadsfietsen.
Raadslid Dhaenens Frank vraagt of het verantwoord is dat de geruisloze speedpedelecs op de fietssnelweg rijden. Moeten ze niet beperkt worden in snelheid? Uit de bemerkingen van de leden blijkt dat dit moeilijk is en ook zou gelden voor snelle fietsers. Het gedrag van de fietsers is daar bepalend.
Raadslid Vanheel Daan merkt op dat het statuut van de fietssnelweg niet altijd even duidelijk is, onder meer doordat steeds voorrang verleend moet worden aan de overwegen. Hij vraagt naar de stand van zaken inzake het sluiten of aanpassen van overwegen zodat de autoweg niet steeds gekruist hoeft te worden en het fietspad veiliger zal worden voor alle weggebruikers. Schepen Schaubroeck stelt dat dit voor de gehele fietssnelweg zal moeten gebeuren.
Artikel 1 - Neemt kennis van de vraag van de provincie Oost-Vlaanderen tot aanpassing signalisatie fietssnelweg in functie van toelating gebruik door speedpedelecs. Voor grondgebied Nazareth betreft dit de fietssnelweg F45 De Pinte-Kortrijk.
Artikel 2 - Gaat akkoord met het voorstel tot aanpassing van signalisatie aan de fietssnelweg F45 De Pinte - Kortrijk, waardoor zowel fietsers als speedpedelecs gebruik kunnen maken van de fietssnelweg. De onderborden type M2 bij het verkeersbord C3 geplaatst aan de fietssnelweg moeten worden vervangen door onderborden type M11 op de volgende locaties:
Het college vraagt om dit agendapunt te verdagen, zodat overleg met Stad Deinze nog mogelijk zou zijn.
Artikel 1 - Dit agendapunt te verdagen.
De gemeente Nazareth is bezig met de opmaak van haar ruimtelijk beleidsplan in samenwerking met Veneco.
De raad van bestuur van Veneco heeft op 24 augustus 2021 de raamovereenkomst voor de opmaak van plan-MER bij de gemeentelijke ruimtelijke beleidsplannen gegund aan het studiebureau Antea Group.
Dit bureau was de enige inschrijving die werd ontvangen, voldeed aan de kwalitatieve selectie van de inschrijving, het formeel en materieel nazicht van de offerte en behaalde ook een zeer goede beoordeling op alle gunningscriteria (prijs, methodologie, uitvoeringstermijnen en teamsamenstelling).
In bijlage het volledige verslag van nazicht van de offerte.
Veneco heeft de opmaak van het bestek en de gunningsprocedure als gratis dienstverlening op zich genomen voor alle 21 gemeenten binnen haar werkingsgebied. Veneco fungeert hier enkel als aankoopcentrale; dus de gemeenten behouden het autonome beslissingsrecht om gebruik te maken van deze raamovereenkomst.
Rekening houdende met het feit dat Veneco momenteel reeds vier gemeentelijke ruimtelijke beleidsplannen (voor Nazareth, Lochristi, Merelbeke en Lievegem) opmaakt, kunnen deze gemeenten in principe als eerste gebruik maken van deze raamovereenkomst.
Voor de eerste vier gemeenten bedraagt de kostprijs van elk plan-MER afzonderlijk € 63.342,55 (inclusief BTW), dus per gemeente. Uit navraag bij andere overheden blijkt dat de voorgestelde prijzen uit de offerte marktconform zijn voor dit soort van opdracht.
Het college ging in zitting van 1 september 2021 principieel akkoord om in te stappen op deze raamovereenkomst en legt deze beslissing ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad.
De wet van 17 juni 2013 houdende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 144.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 houdende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en zijn uitvoeringsbesluiten.
De financiële impact is NIET voorzien in het meerjarenplan en leidt tot een aanpassing van het meerjarenplan. Er is een bijkomend budget te voorzien van 63.342,55 euro (inclusief BTW) op het artikel 2021/PA2-01-01/0600-00/214000/GEMEENTE/STE/IP-PA2-01.
De nodige kredieten moeten voorzien worden bij de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing.
Visum onder voorbehoud van krediet én goedkeuring Gemeenteraad.
Gunstig mits aanpassing visum VSM/2021/0031 van Jeffrey De Cock van 27 augustus 2021
Artikel 1 - Gaat akkoord om voor de opmaak van een plan-MER voor het gemeentelijk ruimtelijk beleidsplan gebruik te maken van de raamovereenkomst van Veneco (Port Arthurlaan 11, 9000 Gent) en dit voor de prijs van 63.342,55 euro (incl. BTW).
Artikel 2 - Het budget hiervoor is te voorzien op artikel 2021/PA2-01-01/0600-00/214000/GEMEENTE/STE/IP-PA2-01.
Projectvereniging Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde - Versterkte samenwerking tussen VDAB en lokale besturen 2020-2025.
E-mail van september 2020 van Ilse Umans, netwerkmanager VDAB, ivm versterkte samenwerking tussen VDAB en het lokaal bestuur. Deze mail was gericht naar alle lokale besturen uit de regio Leie en Schelde. (De Pinte, Destelbergen, Deinze, Gavere, Melle, Merelbeke, Nazareth, Sint-Martens-Latem en Zulte)
VDAB wenst met bovengenoemde besturen, een samenwerkingsovereenkomst af te sluiten.
Als antwoord op deze vraag heeft het college in zitting van 12 oktober 2020 beslist om deel te nemen aan de voorbereidende vergaderingen, de opmaak samenwerkingsovereenkomst, de stuurgroep en de uitwerking van het actieplan in samenwerking met de medewerkers van de Projectvereniging Leie en Schelde Wijk-Werken.
In vier samenkomsten tussen alle afvaardigingen van de besturen De Pinte, Deinze, Destelbergen, Gavere, Melle, Merelbeke, Nazareth en Zulte werd vorm gegeven aan de samenwerking.
Het ontwerp dat vandaag voorligt is het resultaat van deze samenkomsten tussen VDAB, de lokale besturen en de projectvereniging Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde.
Deze overeenkomst is opgemaakt vanuit tweeërlei;
De samenwerkingsovereenkomst dient bij te dragen tot een passend beleid als opstap naar participatie en integratie in onze lokale samenleving.
Dit met als ultieme doelstelling positieve effecten te genereren op zowel individuen (eigenwaarde, gezondheid, perspectief, financiële draagkracht) maar ook op het lokale ondernemingsklimaat.
Als lokaal bestuur vervullen we immers een belangrijke faciliterende rol inzake lokaal economisch beleid.
Bedrijven krijgen zo de mogelijkheid om gemotiveerde en goed opgeleide medewerkers te rekruteren in de eigen omgeving.
Het is aangewezen om deze samenwerkingsovereenkomst met VDAB aan te gaan om als lokaal bestuur een passend beleid te kunnen voeren op vlak van werk en tewerkstelling.
Deze samenwerkingsovereenkomst biedt ons de mogelijkheid in te spelen op lokale noden en tendensen en is gebaseerd op de 10 samenwerkingsprincipes vastgelegd in overleg tussen VDAB, VVSG en afgevaardigden van lokale besturen.
De samenwerking draagt bij tot een duurzame tewerkstelling van zoveel mogelijk burgers, met betrokkenheid van lokale partners uit allerlei sectoren.
Deze samenwerkingsovereenkomst beoogt een gezamenlijke arbeidsmarktstrategie tussen de lokale besturen regio Leie en Schelde, de projectvereniging Leie en Schelde en VDAB Oost-Vlaanderen en zet in op drie centrale ambities:
1. Meer mensen aan de slag
2. Sterke werkgeversdienstverlening
3. Levenslang leren - sterkere loopbanen binnen een stimulerend leerklimaat
Via een doorgedreven samenwerking met VDAB kunnen we ambities waarmaken zodoende een positief effect te hebben op de lokale gemeenschap en het lokale ondernemingsklimaat.
Tevens biedt een doorgedreven samenwerking de mogelijkheid om een actieve arbeidsmarktstrategie te voeren en een gezamenlijke verantwoordelijkheid op te nemen. Zo komen we tot een geïntegreerd beleid op vlak van werk tussen de verschillende beleidsdomeinen.
Bijlagen:
ontwerp actieplan regio Leie en Schelde
samenwerkingsovereenkomst tussen het lokaal bestuur van De Pinte, Destelbergen, Deinze, Gavere, Melle, Merelbeke, Nazareth, Zulte, de projectvereniging Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde en VDAB
Persmoment op donderdag 18 november 2021 - 11u te Nazareth.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Meerjarenplan 2020-2025, vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 16 december 2019.
Deze samenwerking vereist geen financiële tussenkomt vanuit het lokaal bestuur.
Raadslid Dirk Vos stelt dat levenslang leren belangrijk is. Het is goed dat volwassenenonderwijs wordt meegenomen.
Artikel 1 - Keurt de samenwerkingsovereenkomst 'Samen sterk voor lokaal werk' tussen het lokaal bestuur van De Pinte, Destelbergen, Deinze, Gavere, Melle, Merelbeke, Nazareth, Zulte, de projectvereniging Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde en VDAB goed.
Nihil.
Raadslid Van Thienen Céline vraagt naar de werken in de Stationsstraat. Voor een bepaalde woning is er een groot gat gemaakt.
Raadslid Vanheel Daan vraagt naar de stand van zaken inzake de wegenis aan Zonnehoeve. De vergunning is in aanvraag. Mogelijks wordt de ontsluitingsweg verkocht door het lokaal bestuur.
Raadslid Ghijs Matthias stelt dat er in de Sint-Pieterlaan in het beton een voeg is uitgespoeld.
Raadslid Ghijs Matthias vraagt naar de stand van zaken over de markt in Eke. Voorlopig wordt gewerkt naar de 3de vrijdag van november. Daarna telkens de tweede vrijdag.
Raadslid Tolpe Peter vraagt of er borden gezet worden alvorens de veegmachine passeert? 1 keer per jaar wel, anders niet.
Raadslid Dhaenens Frank vraagt om op het middenstandsoverleg ook de gemeenteraadsleden uit te nodigen. Dit informatief. Schepen antwoordt dat dit een werkoverleg is om de 3 maanden.
Namens Gemeenteraad,
Steven Van de Velde
algemeen directeur
Dirk Le Roy
voorzitter