Terug
Gepubliceerd op 24/05/2023

Notulen  Gemeenteraad

ma 24/04/2023 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Dirk Le Roy, voorzitter
Danny Claeys, burgemeester
Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, schepenen
Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, raadsleden
Steven Van de Velde, algemeen directeur
Verontschuldigd: Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, raadsleden
  • Openbaar

    • Algemeen bestuur

      • Zittingsverslag van 27 maart 2023. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Het zittingsverslag van 27 maart 2023, dat ten minste 8 dagen vóór de vergadering op het gemeentesecretariaat ter beschikking gehouden is van de raadsleden.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Het zittingsverslag van 27 maart 2023 wordt goedgekeurd, mits aanpassing van het agendapunt mondelinge vragen raadsleden.

      • Kerkfabriek OLV Geboorte Nazareth. Jaarrekening 2022. Advies. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Kerkfabriek OLV Geboorte Nazareth diende de jaarrekening 2022 in.

        Deze jaarrekening werd vastgesteld op de kerkraad van 23 januari 2023.

        Context / feiten / argumenten

        De gemeenteraad moet in deze advies verlenen aan de gouverneur die de jaarrekening uiteindelijk definitief vaststelt.

        Het saldo van de rekening over het boekjaar 2021 is in overeenstemming met de stand van de financiële rekeningen op 31 december 2021.

        De jaarrekening 2021 vertoont een overschot van € 17.048,91.

        Juridische overwegingen

        Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid artikel 54 en 55.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Adviseert de jaarrekening van de kerkfabriek OLV Geboorte Nazareth 2022 positief met volgende cijfers:

        Exploitatieontvangsten

        78.498,15

        Exploitatieuitgaven

        35.938,70

        Overboekingen

        /

        Exploitatie eigen financieel boekjaar

        42.559,45

        Overschot vorig boekjaar

        17.048,91

        Exploitatietoelage

        /

        Overschot/tekort exploitatie

        59.608,36

         

        Investeringsontvangsten

        657.538,76

        Investeringsuitgaven

            665.037,76

        Overboekingen

        /

        Investeringen eigen financieel boekjaar

        -7500,00

        Overschot/tekort vorig boekjaar

        /

        Overschot/tekort investeringen

        -22.050,38

         

        Totaal patrimonium (roerende beleggingen)

        1.597.572,62

      • Kerkfabriek Sint-Amandus Eke. Jaarrekening 2022. Advies. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Kerkfabriek Sint-Amandus Eke diende de jaarrekening 2022 in.

        Deze jaarrekening werd vastgesteld op de kerkraad van 13 maart 2023.

        Context / feiten / argumenten

        De gemeenteraad moet in deze een advies verlenen aan de gouverneur die de jaarrekening uiteindelijk definitief vaststelt.

        Juridische overwegingen

        Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid artikel 54 en 55.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Adviseert de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Amandus Eke positief met volgende cijfers:

        Exploitatieontvangsten

        40.503,15

        Exploitatieuitgaven

        58.287,01

        Overboekingen

        /

        Exploitatie eigen financieel boekjaar

        -17.783,86

        Overschot vorig boekjaar

        14.131,82

        Exploitatietoelage

        14.000,00

        Overschot/tekort exploitatie

        10.347,96

         

        Investeringsontvangsten

        0

        Investeringsuitgaven

        0

        Overboekingen

        /

        Investeringen eigen financieel boekjaar

        /

        Overschot/tekort vorig boekjaar

        /

        Overschot/tekort investeringen

        /

         

        Totaal patrimonium (roerende beleggingen)

        1.238.453,47

      • IGS Westlede. Buitengewone algemene vergadering van 30 mei 2023. Annulatie. Kennisname. Algemene vergadering op 30 mei 2023. Agenda. Goedkeuring.

        Aanleiding

        E-mail van 29 maart 2023 met de mededeling dat om juridisch-technische redenen de geplande buitengewone algemene vergadering van 30 mei a.s. om 19.30 uur aangaande de voorgestelde statutenwijziging van IGS Westlede geannuleerd werd. De eerder uitgezonden agenda en documenten, goedgekeurd in zitting van 27 maart 2023, kunnen bijgevolg als nietig en onbestaand beschouwd worden. De Raad van Bestuur van IGS Westlede zal binnenkort een nieuw voorstel van statutenwijziging agenderen en een nieuwe datum voor de buitengewone algemene vergadering vastleggen.

        E-mail van 3 april 2023 met de uitnodiging voor de gewone algemene vergadering van IGS Westlede, welke doorgaat op 30 mei 2023 om 19 uur op de zetel te Lochristi, met volgende agendapunten:

        1. Goedkeuring verslag Buitengewone Algemene Vergadering 10/01/2023
        2. Goedkeuring jaarrekening en jaarverslag 2022
        3. Verslag commissaris-revisor
        4. Goedkeuring werkingsverslag 2022
        5. Goedkeuring remuneratieverslag 2022
        6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris–revisor
        7. Varia.

        Context / feiten / argumenten

        De gemeente is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Westlede.

        Juridische overwegingen

        Het decreet lokaal bestuur.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Neemt kennis van de annulatie van de geplande buitengewone algemene vergadering van 30 mei 2023 aangaande de voorgestelde statutenwijziging van IGS Westlede.

        Artikel 2 - Keurt de agenda van de gewone algemene vergadering van het IGS Westlede op 30 mei 2023 goed:

        1. Goedkeuring verslag Buitengewone Algemene Vergadering 10/01/2023
        2. Goedkeuring jaarrekening en jaarverslag 2022
        3. Verslag commissaris-revisor
        4. Goedkeuring werkingsverslag 2022
        5. Goedkeuring remuneratieverslag 2022
        6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris–revisor
        7. Varia.

        Artikel 3 - Aan raadslid Van herzeele Christiaan wordt opdracht gegeven in te stemmen met de diverse punten op deze agenda.

        Artikel 4 - Afschrift van deze beslissing over te maken aan IGS Westlede per mail 30052023avwl@westlede.be.

      • Zefier cvba. Algemene vergadering op 8 juni 2023. Agenda. Goedkeuring.

        Aanleiding

        De uitnodiging via e-mail van 14 maart 2023 tot de gewone algemene vergadering van de cvba Zefier op 8 juni 2023.

        De ter beschikking gestelde documenten.

        Context / feiten / argumenten

        Dat de gemeente vennoot is van de cvba Zefier.

        De statuten van de cvba Zefier inzonderheid de artikelen 26, 27 en 28.

        Dat geen bezwaren voorhanden zijn om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.

        Juridische overwegingen

        Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en in het bijzonder op artikel 41.

        De wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180.

        De gemeenteraadsbeslissing van 30 januari 2023 houdende aanduiding van raadslid Martine Van Audenaerde als volmachthouder en schepen Thomas Van Ongeval als plaatsvervanger in de buitengewone, bijzondere en gewone algemene vergaderingen van cvba Zefier.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Hecht, na onderzoek van de ter beschikking gestelde documenten, zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de gewone algemene vergadering van de cvba Zefier op 8 juni 2023, zijnde:

        1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022
        2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2022
        3. Goedkeuring van de jaarrekening 2022 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting)
        4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor.

        Artikel 2 - Afschrift van deze beslissing over te maken aan cvba Zefier per mail op info@zefier.be.

      • Veneco. Algemene vergadering op 8 juni 2023. Agenda. Goedkeuring.

        Aanleiding

        De uitnodiging van de Algemene Vergadering van Veneco van 30 maart 2023, met aanduiding van de agenda voor de Algemene Vergadering van 8 juni 2023.

        Context / feiten / argumenten

        De gemeente Nazareth is vennoot van de Intergemeentelijke Vereniging Veneco.

        Juridische overwegingen

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

        Artikel 33 § 5 van de gecoördineerde statuten van Veneco van 1 juli 2020 dat stelt dat de vertegenwoordiger voor de volledige duur van de legislatuur kan worden aangeduid, de concrete inhoud van het mandaat van de vertegenwoordiger daarentegen dient herhaald te worden voor elke Algemene Vergadering.

        Artikel 436 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 met betrekking tot de onverenigbaarheden.

        De afgevaardigde mag geen lid zijn van de Raad van Bestuur.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - De agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda van de algemene vergadering van de Intergemeentelijke Vereniging Veneco die plaatsvindt op 8 juni 2023 worden goedgekeurd:

        1. Goedkeuring schriftelijke en digitale vergaderwijze wegens uitzonderlijke omstandigheden (indien noodzakelijk)
        2. Akteneming/goedkeuring verslag Buitengewone Algemene Vergadering 08-12-2022
        3. Jaarverslag 2022 Raad van Bestuur
        4. Balans, resultatenrekening, toelichting en verwerking van het resultaat
        5. Verslag van de commissaris
        6. Goedkeuring van het jaarverslag, de balans, de resultatenrekening, de toelichting en verwerking van het resultaat
        7. Verlenen van kwijting aan de bestuurders
        8. Verlenen van kwijting aan de commissaris
        9. Aanstellen commissaris
        10. Benoeming en desgevallend ontslag van bestuurders en deskundigen

        Artikel 2 - Aan de vertegenwoordiger van de gemeente Nazareth, raadslid Christiaan Van herzeele, en in voorkomend geval de plaatsvervanger, raadslid Yves Ghyselinck, houder van 1.000 aandelen, die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering van de Intergemeentelijke Vereniging Veneco die plaatsvindt op 8 juni 2023 om 18.00 u in Qubiz, business center en events, Steenweg Deinze 154 – 9810 Nazareth, wordt het mandaat gegeven om:

        • Er aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, alle voorstellen met betrekking tot de agenda goed te keuren, alle akten, stukken, notulen, aanwezigheidslijsten te ondertekenen en in het algemeen, het nodige te doen om de agendapunten van de Algemene Vergadering uit te voeren.
        • Deel te nemen aan elke latere algemene vergadering met dezelfde dagorde, in geval de op 8 juni 2023 geplande algemene vergadering niet rechtsgeldig zou kunnen beraadslagen en daarbij aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, alle voorstellen met betrekking tot de agenda goed te keuren, alle akten, stukken, notulen, aanwezigheidslijsten te ondertekenen en in het algemeen, het nodige te doen om de agendapunten van de Algemene Vergadering te realiseren.”

        Artikel 3 - Afschrift van deze beslissing over te maken aan Veneco per mail aan veronique.verstraeten@veneco.be.

      • Gaselwest. Algemene vergadering op 20 juni 2023. Agenda en vaststelling mandaat. Goedkeuring.

        Aanleiding

        De gemeente werd per aangetekend schrijven van 30 maart 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Gaselwest die op 20 juni 2023 plaatsheeft in “Maelstede, Brugsesteenweg 455, te 8520 Kuurne”.

        Context / feiten / argumenten

        De gemeente is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Gaselwest.

        Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief van 30 maart 2023 overgemaakt.

        Juridische overwegingen

        Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Goedkeuring te hechten aan de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest van 20 juni 2023:

        1. Kennisneming verslagen van Gaselwest van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2022.
        2. Goedkeuring van de jaarrekening van Gaselwest afgesloten op 31 december 2022 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
        3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV
        4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Gaselwest met betrekking tot het boekjaar 2022.
        5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
        6. Statutaire benoemingen.
        7. Statutaire mededelingen.

        Artikel 2 - De vertegenwoordiger van de gemeente, de heer Ivan Schaubroeck, of zijn plaatsvervanger, de heer Dirk Le Roy, die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest op 20 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

        Artikel 3 - Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Gaselwest, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

      • Ontwerp Ruimtelijk Beleidsplan Nazareth. Voorlopige vaststelling. Goedkeuring.

        Aanleiding

        In 2018 werd door de Vlaamse Regering de strategische visie van het Beleidsplan Ruimte Vlaanderen goedgekeurd, een formele stap op weg naar het Beleidsplan Ruimte Vlaanderen. De Vlaamse Regering wil met haar beleidsplanning een ambitieus veranderingstraject op gang trekken om het bestaand ruimtebeslag beter en intensiever te gebruiken en zo de druk op de open ruimte te verminderen. Het doel is het bijkomend ruimtebeslag terug te dringen van gemiddeld 6 hectare per dag vandaag (2018) naar 3 hectare per dag in 2025 en naar 0 hectare in 2040.
        Ook de gemeenten spelen een belangrijke rol in dit veranderingstraject. De ontwikkeling van nieuwe woningen, werkplekken en voorzieningen zal immers meer en meer moeten gebeuren op goed gelegen locaties in de steden en dorpen. Het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan van Nazareth dateert van 1 april 2003. Een vernieuwde blik op het ruimtelijk beleid dringt zich op in het licht van het beoogde veranderingstraject.

        Een ruimtelijk beleidsplan bestaat (art. 2.1.1 Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening VCRO) uit een strategische visie en één of meer beleidskader(s) die samen het kader aangeven voor de gewenste ruimtelijke ontwikkeling. Het ruimtelijk beleidsplan is erop gericht samenhang te brengen in de voorbereiding, de vaststelling en de uitvoering van beslissingen in de ruimtelijke ordening. Het is realisatiegericht. De strategische visie omvat een langetermijnvisie voor de ruimtelijke ontwikkeling.
        Een beleidskader bevat operationele beleidskeuzes voor de middellange termijn en actieprogramma's voor een thema of voor een gebiedsdeel. Beleidskaders beschrijven onder meer hoe en met wie de gewenste ruimtelijke ontwikkeling wordt gerealiseerd. Het beleidsplan wordt omkaderd door onderzoeksrapporten, beleidsacties en monitorings- en evaluatierapporten.

        Context / feiten / argumenten

        Beleidsplan:

        In de gemeenteraad van 4 december 2017 werd kennis genomen van de nota ‘van GRS Nazareth naar Beleidsplan Ruimte Nazareth’ opgemaakt door de gemeentelijk omgevingsambtenaar en werd akkoord gegaan met de principes uit de nota. In de gemeenteraad van 23 april 2018 werd de beslissing genomen om een gemeentelijk beleidsplan op te maken en dit met de goedkeuring van de offerte van de intercommunale Veneco. Veneco is opdrachthouder van het beleidsplan. Zij heeft het studiebureau Omgeving onder de arm genomen om enkele onderzoeksrapporten op te maken.

        In de Vlaamse wetgeving wordt veel belang gehecht aan een goed uitgebouwde overleg- en participatiestructuur bij de totstandkoming van een ruimtelijk beleidsplan. Het is belangrijk dat alle relevante actoren en partijen de kans krijgen om mee na te denken over het gewenst toekomstbeeld van de gemeente en dit van bij de start van het proces.

        De wijze waarop de gemeente dit overleg en deze participatie wil vorm geven, is neergeschreven in deze procesnota. De procesnota is een informatief en evolutief document dat in de loop van het planningsproces wordt aangevuld. De nota geeft dus een overzicht van de genomen en/of nog te nemen procedurestappen
        vanaf de opstart tot de goedkeuring en bevat informatie over de actoren, wijze van participatie, omgang met resultaten van participatie,…

        Actoren:

        Er zijn 3 overlegfora:
        Planteam: het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Nazareth, de algemeen directeur, medewerkers van de gemeentelijke diensten (directeur omgeving, omgevingsambtenaar, deskundige vergunningen, mobiliteitsambtenaar en milieuambtenaar) en de ruimtelijke planners van
        intercommunale Veneco (voor het onderzoekswerk aangevuld met de ruimtelijk planners van het studiebureau Omgeving).
        Gemeentelijke begeleidingsgroep: planteam, provincie Oost-Vlaanderen, departement Omgeving en een vertegenwoordiging van elke politieke fractie in de gemeenteraad (5).
        Ronde tafel: planteam + alle deskundigen van de GECORO (gemeentelijke commissie ruimtelijk ordening) + relevante gemeentelijke diensten met inzicht in ruimtelijk beleid.

        Processtappen:

        De Vlaamse wetgeving beschrijft ook de stappen die moeten worden gevolgd om tot een goedgekeurd ruimtelijk beleidsplan te komen. Er zijn vier belangrijke fasen/producten:

        • de conceptnota
        • het voorontwerp van ruimtelijk beleidsplan
        • het ontwerp ruimtelijk beleidsplan dat voorlopig wordt vastgesteld door de gemeenteraad
        • het ruimtelijk beleidsplan dat definitief wordt vastgesteld door de gemeenteraad.

        De conceptnota en het voorontwerp van ruimtelijk beleidsplan zijn het voorwerp van een ruime consultatieronde. Het ontwerp van ruimtelijk beleidsplan wordt onderworpen aan een openbaar onderzoek.

        In het najaar van 2019 en begin 2020 werd het voorontwerp van het gemeentelijk ruimtelijk beleidsplan Nazareth opgemaakt. Dit bestaat uit de volgende niet te scheiden onderdelen:

        • strategische visie
        • beleidskader “kernen en economisch netwerk”
        • beleidskader “open ruimte en groenblauwe netwerk”

        In voorbereiding van het voorontwerp van het gemeentelijk ruimtelijk beleidsplan werden ook verschillende onderzoeken en studies uitgevoerd voor de gemeente Nazareth:

        • Onderzoeksnota open ruimte
        • Onderzoeksnota kernen
        • Onderzoek woonbehoeften en afweging woonuitbreidingsgebieden.

        Vandaag ligt het ontwerp van het ruimtelijk beleidsplan Nazareth voor, dat bestaat uit de volgende niet te scheiden onderdelen:

        • strategische visie
        • beleidskader “kernen en economisch netwerk”
        • beleidskader “open ruimte en groenblauwe netwerk”

        In voorbereiding van het ruimtelijk beleidsplan werden ook verschillende onderzoeken en studies uitgevoerd:

        • Onderzoeksnota open ruimte
        • Onderzoeksnota kernen
        • Onderzoek wonen en ruimtebeslag.

        De gemeente heeft ook de milieueffecten in kaart gebracht door de opmaak van een milieueffectenrapport.

        Juridische overwegingen

        Uit het Besluit van de Vlaamse Regering tot bepaling van nadere regels voor de opmaak, de vaststelling en de herziening van ruimtelijke beleidsplannen en tot wijziging van diverse besluiten van de Vlaamse Regering in het kader van de regeling van de ruimtelijke beleidsplanning:

        Artikel 41. (05/05/2018- ...)
        Overeenkomstig artikel 2.1.11, § 2, eerste lid, 4°, van de VCRO, stelt de gemeenteraad het gemeentelijk beleidsplan ruimte of het beleidskader voorlopig vast.

        Artikel 42. (22/11/2018- ...)
        § 1. Overeenkomstig artikel 2.1.11, § 2, eerste lid, 3°, van de VCRO, onderwerpt het college van burgemeester en schepenen het ontwerp van gemeentelijk beleidsplan ruimte of het ontwerp van beleidskader aan een openbaar onderzoek dat binnen zestig dagen na de voorlopige vaststelling, vermeld in artikel 41 van dit besluit, minstens wordt aangekondigd door :
        1° een bericht in het gemeentelijke infoblad of, bij gebrek aan een dergelijk infoblad of aan een tijdige verschijning ervan, een aanplakking of digitale affichage van het bericht;
        2° een bericht in het Belgisch Staatsblad;
        3° een bericht in ten minste drie dag- of weekbladen die worden verspreid in de provincie waarin de gemeente ligt, of in een set van regionale bladen waarvan de verdeling samen het volledige grondgebied bestrijkt van de provincie waarin de gemeente ligt;
        4° een bericht op de website van de gemeente.

        De aankondiging, vermeld in het eerste lid, bevat of vermeldt minstens:
        1° een beknopte toelichting;
        2° de plaats waar het ontwerp van gemeentelijk beleidsplan ruimte of het ontwerp van beleidskader geraadpleegd kan worden;
        3° de begin- en einddatum van het openbaar onderzoek;
        4° de plaats, de datum en het uur waarop de informatie- en inspraakvergaderingen, vermeld in artikel 43, zullen plaatsvinden;
        5° de wijze waarop, waar en wanneer het publiek reacties kenbaar kan maken;

        6° een verwijzing naar de webpagina met de procesinformatie, vermeld in artikel 36.

        Het college van burgemeester en schepenen brengt het departement, de deputatie en de colleges van burgemeester en schepenen van de aangrenzende gemeenten vóór de aanvang van het openbaar onderzoek schriftelijk, analoog of digitaal, op de hoogte van de voorlopige vaststelling en de startdatum van het openbaar onderzoek.
        § 2. Het openbaar onderzoek start uiterlijk op de zestigste dag na de datum van de publicatie van de aankondiging in het Belgisch Staatsblad.
        § 3. Het openbaar onderzoek duurt negentig dagen. Tijdens het openbaar onderzoek kan het ontwerp van gemeentelijk beleidsplan ruimte of het ontwerp van beleidskader geraadpleegd worden op de website van de gemeente en in het gemeentehuis op een manier die voor iedereen toegankelijk is.
        § 4. Reacties worden uiterlijk de laatste dag van het openbaar onderzoek schriftelijk, analoog of digitaal, aan het college van burgemeester en schepenen bezorgd op het adres dat is opgenomen in de aankondiging, vermeld in paragraaf 1. De reacties kunnen ook uiterlijk de laatste dag van het openbaar onderzoek op het gemeentehuis worden afgegeven tegen ontvangstbewijs.
        Artikel 43. (05/05/2018- ...)
        Het college van burgemeester en schepenen organiseert tijdens de eerste helft van het openbaar onderzoek ten minste één informatie- en inspraakvergadering.
        Artikel 44. (05/05/2018- ...)
        De Vlaamse Regering, de deputatie en de colleges van burgemeester en schepenen van de aangrenzende gemeenten kunnen uiterlijk de laatste dag van het openbaar onderzoek een schriftelijk advies over het ontwerp van gemeentelijk beleidsplan ruimte of het ontwerp van beleidskader bezorgen aan het college van burgemeester en schepenen.
        Artikel 45. (05/05/2018- ...)
        § 1. Het college van burgemeester en schepenen bezorgt het ontwerp van gemeentelijk beleidsplan ruimte of het ontwerp van beleidskader vóór de start van het openbaar onderzoek aan de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening.
        § 2. Het college van burgemeester en schepenen brengt binnen zestig dagen na het einde van het openbaar onderzoek verslag uit over het openbaar onderzoek bij de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening. Het college van burgemeester en schepenen kan de termijn, vermeld in het eerste lid, verlengen met zestig dagen.
        § 3. Binnen negentig dagen, of honderdvijftig dagen bij verlenging van de termijn als vermeld in paragraaf 2, tweede lid, na de einddatum van het openbaar onderzoek kan de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening een standpunt uitbrengen over het ontwerp en het gevolg dat het best gegeven kan worden aan de reacties uit het openbaar onderzoek.

        Tussenkomsten gemeenteraadsleden

        Raadslid Vanheel Daan stelt namens de fractie om het structuurplan na 20 jaar te evalueren. Er is nu momenteel wel nog geen plan van Vlaanderen en/of de provincie Oost-Vlaanderen. We zijn nu bij de eersten. Moeten we niet aftoetsen met plan van Oost-Vlaanderen? De algemene principes zijn wel benoemd maar de uitwerking is niet zo duidelijk. Op lange termijn is een niet zo duidelijke stelling. Kernversterking van de dorpen is contradictorisch met de mogelijk aansnijding van woonuitbreidingsgebieden aan de randen van de kernen, die we willen versterken. Er zullen nog veel planningsinitiatieven nodig zijn. Er worden geen prioriteiten gelegd in het plan en het is niet concreet genoeg. Er worden te weinig gevolgen getrokken uit de onderzoeksnota. De fractie zal zich onthouden.

        Raadslid Dhaenens Frank vindt het belangrijk om eerst de kernversterking te doen en daarna de ontwikkeling van de woonuitbreidingsgebieden. Er is nog geen plan van Vlaanderen en Oost-Vlaanderen. De fractie zal zich onthouden.

        Raadslid Van Poucke Simon stelt dat er een bevolkingsdaling op komst is.

        Burgemeester antwoordt dat er 20 jaar geleden ook geen plan was van de provincie. Toen was er een duidelijk subsidiariteit. Nu niet meer. Het is inderdaad een globale visie op de ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente. De uitwerking is inderdaad niet voorzien. Er is natuurlijk nog veel decreetgeving in ontwikkeling (al meer dan 2 jaar). Conflict met de kernen is er niet. De vier mogelijks aan te snijden woonuitbreidingsgebieden zullen eerder residentieel zijn en dus niet in conflict met de ontwikkeling in de kernen. We schrappen wel meer dan 100 ha woonuitbreidingsgebieden.

        Raadslid Vanheel Daan vraagt nog een aantal verduidelijkingen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Anja De Jans, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde
        Onthouders: Frank Dhaenens, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels
        Resultaat: Met 13 stemmen voor, 6 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1 - Keurt de voorlopige vaststelling van het ontwerp Ruimtelijk Beleidsplan Nazareth bestaande uit de strategische visie en de twee beleidskaders 'kernen en economisch netwerk' en open ruimte en groenblauwe netwerk, goed.

      • Uitvoeren van uitbreidingswerken gemeentelijke loods. Raming, bestek en gunningswijze. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Goedkeuren van de opstart van de overheidsopdracht “Uitvoeren van uitbreidingswerken gemeentelijke loods”.

        Context / feiten / argumenten

        Het College van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 7 maart 2022 de ontwerpopdracht voor de opdracht “Uitvoeren van uitbreidingswerken gemeentelijke loods” toe te wijzen aan architect Tim Gheysen, Nederbosstraat 36 te 9810 Nazareth.

        In het kader van de opdracht “Uitvoeren van uitbreidingswerken gemeentelijke loods” werd een bestek met nr. TECH2023-013 opgesteld door architect Tim Gheysen en de dienst facility.

        De raming excl. btw bereikt de limiet van € 140.000,00 voor het gebruik van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking niet.

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Juridische overwegingen

        De wet van 17 juni 2013 houdende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 houdende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

        Artikel 56, § 3, 5° en 6° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en zijn uitvoeringsbesluiten.

        Financiële impact

        De financiële impact is voorzien in het meerjarenplan en leidt tot aanpassingen (raming hoger dan voorziene budget).

        De uitgave van deze opdracht wordt geraamd op 83.498,36 incl. btw of € 69.006,91 excl. btw.

        De uitgave voor deze overheidsopdracht is voorzien op artikel van het investeringsbudget: 2023/GB7-01-01/0119-04/221000/GEMEENTE/FAC/IP-GEBOUW (€ 65.000,00 incl. btw).

        Tussenkomsten gemeenteraadsleden

        Raadslid Vanheel Daan vraagt niet toe te wijzen alvorens er een vergunning is, als deze nodig is.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 Keurt het bestek met nr. TECH2023-013 en de raming goed voor de opdracht “Uitvoeren van uitbreidingswerken gemeentelijke loods”, opgesteld door de architect Tim Gheysen en de dienst facility. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bijzonder bestek en zoals opgenomen in de algemene aannemingsvoorwaarden voor de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.


        Artikel 2 - Bovengenoemde opdracht zal bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking worden gegund en volgende firma’s worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure + kandidaatstellingen via platform Regioleverancier:

        • Bouwwerken De Roo Wim bvba, Dosweg 9 te 9800 Deinze
        • STAR Solutions, Frans van Ryhovelaan 95 te 9000 Gent
        • Renoverbo bvba, De Lichterveldestraat 4 te 9810 Nazareth
        • Maes & Coucke, Tieltstraat 22 te 8720 Markegem.

        Artikel 3 Het college wordt gemachtigd tot gunning en verdere opvolging van bovengenoemd dossier.

      • Voorstel tot realisatie doorgang Drapstraat - Sterrenbos/Bekken door middel van onteigening. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Het lokaal bestuur was in een gerechtelijke procedure verwikkeld om de doorgang tussen Drapstraat en Sterrenbos/Bekken te bestendigen. Er is een definitief vonnis van de beroepsrechter waarin gesteld wordt dat de doorgang niet lang genoeg in gebruik is om te worden aanzien als openbare erfdienstbaarheid. De eigenaar is overgegaan tot afsluiting van de doorgang.

        Gezien het reeds lange bestaan van een doorgang en de vele mondelingen en schriftelijke vragen van de buurtbewoners is de enige manier om de doorgang te realiseren om een rooilijnplan op te maken en over te gaan tot aankoop van de wegzate. De eigenaar wenst niet over te gaan tot verkoop in der minne van de wegzate, zodat onteigening het enige alternatief is.

        Context / feiten / argumenten

        De lokale gemeenschap gebruikte de doorgang frequent en momenteel krijgen we veel vragen over het heropen stellen van de doorgang.

        Het lokaal bestuur heeft altijd achter deze doorgang gestaan en er zijn in het verleden ook investeringen aan gedaan (straatverlichting, verharding, zebrapad,...).

        Door de discussie over het eigendomsrecht is de doorgang nu afgesloten.

        De eigenaar heeft nooit het vroegere gebruik betwist en was er ook van op de hoogte bij de aankoop van de betrokken panden. Hij heeft het telkens meegenomen in zijn vergunningsaanvragen.

        De gerechtelijke procedure (Vrederechter en in beroep rechtbank van eerste aanleg) ging over het eigendomsrecht en het lang en duurzaam gebruik.

        Als lokaal bestuur kunnen we, om de doorgang te bestendigen, overgaan tot gerechtelijke onteigening. Dit wil zeggen dat het lokaal bestuur op termijn eigenaar wordt van de wegzate.

        Juridische overwegingen

        We moeten een rooilijnplan aannemen tot creatie van een ‘nieuwe’ gemeenteweg op basis van het decreet houdende de gemeentewegen. Echter vloeit uit artikel 26, §2 GWD voort dat bij de creatie van een nieuwe weg er moet worden overgegaan tot verwerving. In die zin zal de bedding aangekocht moeten worden of zal tot onteigening moeten worden overgegaan.

        Financiële impact

        Kosten voor de aanmaak van een rooilijplan.

        Procedurekosten om tot de verwerving te komen.

        Kostprijs van de wegzate (lengte X m - breedte X m).

        Tussenkomsten gemeenteraadsleden

        Raadslid Vanheel Daan stelt dat de fractie neen zal stemmen. De gevoerde procedures zijn duidelijk en we moeten ons kunnen neerleggen bij de vonnissen.

        Raadslid Dhaenens Frank stelt dat we als we dit doen vertrokken zijn voor jaren en veel geld, als het dan lukt. We vechten tegen windmolens. Het is natuurlijk jammer dat de weg er niet meer is.

        Burgemeester stelt dat de vraag wel degelijk komt van de bewoners zoals in de petitie gesteld is.

        Raadslid Van Poucke Simon begrijpt niet goed hoe de situatie vroeger is ontstaan. Waarom is het niet vroeger geregeld?

        Raadslid Van Poucke Simon vraagt of de doorgang via het kinderkasteeltje in de toekomst geen oplossing biedt.

        Raadslid De Jans Anja vindt het jammer dat het niet minnelijk kan opgelost worden, maar vindt de kosten voor de procedure ook niet opportuun.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde
        Tegenstanders: Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels
        Onthouders: Frank Dhaenens, Anja De Jans, Peter Tolpe
        Resultaat: Met 12 stemmen voor, 4 stemmen tegen, 3 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1 - Om over te gaan tot de aanleg van een gemeenteweg tussen de Drapstraat en Sterrenbos/Bekken en dit ter hoogte van huisnummer 79.

        Artikel 2 - Deze gemeenteweg te realiseren via de opmaak van een rooilijnplan en te verwerven via (gerechtelijke) onteigening.

        Artikel 3 - Het college te belasten met het opstarten van de procedures.

      • Steun Olivier Vandecasteele. Vraag tot steun door familie Vandecasteele. Motie. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Vraag tot steun Olivier Vandecasteele door familie Vandecasteele.

        Context / feiten / argumenten

        Olivier Vandecasteele, afkomstig uit Aalbeke, werd op 24 februari 2022 gearresteerd door de agenten van de Revolutionaire Garde van Iran. Hij werkte zes jaar in het land voor een humanitaire organisatie en was op dat moment in Iran om zijn appartement leeg te halen. Hij verbleef eerst in de beruchte Evin-gevangenis, waar ook dr. Ahmadreza Djalali wordt vastgehouden. Daar werd hij slachtoffer van foltering en andere mishandelingen. Hij werd ook lange tijd in een isoleercel opgesloten. Hij kreeg geen advocaat om hem bij te staan tijdens de ondervragingen.

        In augustus werd hij overgebracht naar een onbekende locatie, waar hij in een keldercel zit, zonder daglicht of frisse lucht. Sinds november is hij in hongerstaking uit protest tegen zijn voortdurende willekeurige detentie.  Op 14 december werd duidelijk dat hij veroordeeld werd tot 28 jaar cel. Er is geen informatie bekend over de aanklachten, noch over het vonnis zelf. In een consulaire meeting op 28 november werd het nieuws door Olivier Vandecasteele zelf verteld. Hij zei dat hij naar een rechtbank was gebracht en werd veroordeeld, zonder bijstand van een advocaat van zijn keuze.

        Er is bezorgdheid dat hij arbitrair wordt vastgehouden om als pasmunt te dienen voor de Iraanse autoriteiten. Amnesty International lanceerde een petitie om voor de vrijlating van Olivier Vandecasteele te pleiten. Volgens de mensenrechtenorganisatie is de detentie willekeurig en zit hij vast in omstandigheden die lijken op gedwongen verdwijning en die strijdig zijn met het verbod op foltering en andere mishandelingen.

        Juridische overwegingen

        Kennisname door het College in zitting van 12 april 2023.

        Tussenkomsten gemeenteraadsleden

        Raadslid Dhaenens Frank stelt de motie te steunen maar stelt dat de heer Vandecasteele op eigen initiatief en tegen advies in naar Iran vertrokken. Om de heer Vandecasteele vrij te krijgen gaat onze regering een gevangenenruil moeten doen.

        Burgemeester stelt dat we dit moeten steunen uit menselijk oogpunt.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - De raad beslist om:

        • Onze steun te verlenen aan de familie van Olivier Vandecasteele.
        • Iran op te roepen Olivier Vandecasteele onmiddellijk vrij te laten.
        • De veiligheid en het welzijn van Olivier Vandecasteele als absolute prioriteit te blijven beschouwen, nauwe contacten te behouden met zijn familie en alles op alles te zetten voor zijn veilige terugkeer.
        • Zolang hij vastzit, de Iraanse autoriteiten op te roepen om kenbaar te maken waar hij wordt vastgehouden, om ervoor te zorgen dat hij goed wordt behandeld, dat hij onder andere adequate medische verzorging krijgt, dat hij toegang krijgt tot een advocaat van zijn keuze en dat hij regelmatig contact kan hebben met zijn familie en met de Belgische consulaire diensten.
        • Om op te roepen dat er een onafhankelijk, doeltreffend en onpartijdig onderzoek komt naar de betrokkenen bij de mensenrechtenschendingen tegen Olivier Vandecasteele, waaronder foltering en dat zij berecht worden in een eerlijk proces.
        • De Vlaamse en Federale Regering op te roepen om in al hun contacten met de Iraanse autoriteiten de vrijlating van Olivier Vandecasteele te bepleiten.
    • Wegen en mobiliteit

      • Uitvoeren van omgevings- en beplantingswerken Vlinderpark Nazareth. Raming, bestek en gunningswijze. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Bureau cv stramien kreeg de opdracht om het bestek, meetstaat en financiële raming voor de opdracht “Uitvoeren van omgevings- en beplantingswerken Vlinderpark Nazareth” op te stellen.

        Context / feiten / argumenten

        Het College besliste in zitting van 10 januari 2022 de ontwerpopdracht voor de opdracht “Uitvoeren van omgevings- en beplantingswerken Vlinderpark Nazareth” toe te wijzen aan Stramien cv, Mechelsesteenweg 271, Bus 5.1 te 2018 Antwerpen.

        In het kader van de opdracht “Uitvoeren van omgevings- en beplantingswerken Vlinderpark Nazareth” werd een bestek met nr. TECH2023-014 opgesteld door de ontwerper, Stramien cv.

        De raming excl. btw overschrijdt de limiet van € 750.000,00 voor het gebruik van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking niet.

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

        Juridische overwegingen

        De wet van 17 juni 2013 houdende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van € 750.000,00 niet).

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 houdende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

        Artikel 56, § 3, 5° en 6° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en zijn uitvoeringsbesluiten.

        Financiële impact

        De uitgave is voorzien in het meerjarenplan en leidt tot aanpassingen (extra uitgave van € 158.716,17).

        De totale uitgave van deze opdracht wordt geraamd op € 463.716,17 incl. btw (exclusief erelonen en eventuele prijsherzieningen).

        De uitgave is voorzien op volgend artikel van het investeringsbudget: 2023/PA2-02-52/0340-00/220007/GEMEENTE/GRO/IP-PA2-02 (€ 305.000,00 incl. btw)

        Het tekort van € 158.716,17 wordt aangevuld vanuit volgende budgetartikels:

        2023/PA2-02-04/0680-00/220007/GEMEENTE/GRO/IP-PA2-02: inrichting van de groene ruimte: € 40.000

        2023/PB2-02-51/0200-00/224007/GEMEENTE/OWE/IP-PB2-02: inrichting Drapstraat (van Dorp tot Stropstraat): € 50.000 (waarbij de kosten voor het studiebureau Lobelle nog in mindering moeten gebracht worden).

        2023/PB1-01-01/0200-00/214007/GEMEENTE/OWE/IP-PB1-01: de 2 dorpskernen verbinden door een groene boulevard: € 70.000

        Tussenkomsten gemeenteraadsleden

        Raadslid Vanheel Daan vraagt naar de hogere raming. Het onderhoud de eerste twee jaar zal intensiever zijn. Wat daarna?

        Raadslid Vanheel Daan stelt dat er nog geen vergunning is en het dus mogelijk beter is om uit te stellen. Zo respecteren we niet bezwaarmogelijkheden.

        Burgemeester antwoordt dat de toewijzing maar zal gebeuren nadat het openbaar onderzoek is afgerond. Burgers hebben het plan reeds goedgekeurd.

        Raadslid Van Poucke Simon vraagt naar de aansluiting op plannen kinderkasteeltje?

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Peter Tolpe, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde
        Onthouders: Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels
        Resultaat: Met 15 stemmen voor, 4 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1 – Keurt het bestek met nr. TECH2023-014, de raming en gunningswijze goed voor de opdracht “Uitvoeren van omgevings- en beplantingswerken Vlinderpark Nazareth”, opgesteld door de ontwerper, Stramien cv, Mechelsesteenweg 271, Bus 5.1 te 2018 Antwerpen. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bijzonder bestek en zoals opgenomen in de algemene aannemingsvoorwaarden voor de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.

        Artikel 2 – Gunt bovengenoemde opdracht bij wijze van 'Vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking'.

        Artikel 3 - Het college wordt gemachtigd tot gunning en verdere opvolging van bovengenoemd dossier.

      • Aanpassing aanvullend verkeersreglement Dorp Nazareth betreffende voorbehouden parkeerplaatsen voor mindervaliden. Goedkeuring.

        Aanleiding

        De politie meldt dat het op vandaag niet mogelijk is om foutparkeerders op de voorbehouden parkeerplaatsen voor mindervaliden te verbaliseren op het Dorp wegens ontbrekende signalisatie. De politie vraagt daarom een bijsturing van het aanvullend verkeersreglement voor wat betreft parkeren op het Dorp.

        Context / feiten / argumenten

        Op vandaag zijn er verschillende parkeerplaatsen voor mindervaliden aanwezig rondom het Dorp. Zie ook inventaris in bijlage.

        De voorbehouden parkeerplaatsen worden vaak foutief ingenomen door wagens zonder geldige parkeerkaart.

        De lokale politie vraagt om bij het bord voorbehouden parkeerplaats voor mindervaliden rondom de kerk ook het onderbord Xc '6m' aan te brengen. Op die manier kunnen wel foutparkeerders worden geverbaliseerd.
        Het gaat in totaal over 3 parkeerplaatsen waar het onderbord xc '6m' aangebracht zou moeten worden bijkomend op de reeds aanwezige oranje paal met verkeersbord E9a:

        • Voorbehouden parkeerplaats voor mindervaliden aan overzijde van Dorp 32C
        • Voorbehouden parkeerplaats voor mindervaliden thv Dorp 16
        • Voorbehouden parkeerplaats voor mindervaliden thv Dorp 21

        De oranje palen zouden bijkomend ook opgeschoven worden zodat ze aan de kop van de parkeerplaats staan en duidelijk is welke parkeerplaats voorbehouden wordt voor mindervaliden. 

        Financiële impact

        Deze beslissing is niet voorzien in het goedgekeurd meerjarenplan.

        Het voorzien van 3 onderborden type Xc '6m' incl. montage kan geraamd worden op ca. 125 euro.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Neemt kennis van ontbrekende signalisatie voor voorbehouden parkeerplaatsen voor mindervaliden op Dorp Nazareth.

        Artikel 2 - Gaat akkoord met bijsturing van het aanvullend verkeersreglement voor wat betreft voorbehouden parkeerplaatsen voor mindervaliden op het Dorp ter hoogte van nummers 16 en 21 alsook aan de overzijde van Dorp nummer 32c. De borden E9a worden op deze locaties bijkomend uitgerust met onderborden Xc met opschrift '6m'.

        Artikel 3 - De aanvullende verkeersreglementen of gedeelten ervan die in strijd zijn met het huidig reglement worden opgeheven bij het in voege treden van dit reglement.

    • Vrije tijd

      • Subsidiereglement plaatselijk cultureel werk. Wijziging. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Op 28 maart 2022 keurde de gemeenteraad het vernieuwde subsidiereglement voor het plaatselijk cultureel werk goed. Begin 2023 werd dit reglement voor het eerst toegepast voor de berekening van de subsidies voor de culturele verenigingen voor het werkjaar 2021-2022.

        De herwerking van het reglement (en de verhoging van de pot) werkte het grootste pijnpunt, nl. de te lage bedragen voor de socioculturele verenigingen weg. Door niet meer te werken met verschillende deelpotten en specifieke criteria per deelgroep komen we ook tot een eerlijker systeem. Elke activiteit is voor elke vereniging nu evenveel punten en dus ook evenveel geld waard. De vooropgestelde doelstellingen voor de wijzigingen in 2022 werden dus behaald.

        Maar bij de eerste toepassing merkten we ook een aantal kleine kinderziekten op die we vooraf moeilijker konden inschatten. Deze willen we bijsturen in een kleine bijkomende wijziging van het reglement.

        Context / feiten / argumenten

        De dienst stelt volgende wijzigingen voor:

        Een gebruiksvriendelijker aanvraagformulier.

        Het Excel-formulier dat we aanleverden, was niet zo gebruiksvriendelijk. Dit willen we naar volgend jaar toe aanpakken. Team cultuur bekijkt samen met dienst ICT en communicatie hoe dit kan.

        Ouderwerkingen toevoegen aan werksoorten onder artikel 7.

        Ouderverenigingen kregen voorheen subsidies via de occasionele activiteiten binnen het jeugdreglement. We droegen deze subsidielijn over naar het cultuurreglement, maar vernoemen de ouderwerkingen nergens als mogelijke aanvrager. Dat zetten we door deze kleine wijziging recht.

        Aanvullen en verfijnen van voorbeelden in activiteitenoverzicht in artikel 9 van het reglement.

        Het is niet altijd 100% duidelijk onder welke categorie een bepaalde activiteit valt. Door de tabel met activiteiten verder uit te werken, proberen we dit verder te verduidelijken.

        • Bijv. deelname aan recepties, ontspanningsnamiddagen of bijwonen van een spelletjesnamiddag toevoegen aan ‘recreatieve activiteiten’
        • Bijv. organiseren van een culturele uitstap vervangen door organiseren van culturele uitstap of activiteit

        Opdeling maken tussen organisatie van een markt en deelnemen aan een markt met standjes.

        In het huidige reglement was er een categorie voor het organiseren van een markt, maar niet voor het deelnemen met een standje aan de markt. Nu klasseerden we dat onder ‘een activiteit voor het grote publiek die onder geen enkele andere categorie past’, maar in het aangepaste reglement zouden we het als volgt formuleren:

        • Zelf markt organiseren van A tot Z = 80 punten
        • Deelnemen met stand aan een markt = 10 punten

        Toevoegen categorie “muzieklessen”

        Momenteel was er enkel een categorie voor repetities. We hielden hierbij geen rekening met de muzieklessen die Singeleke organiseert. Als we deze op dezelfde manier als repetities van een toneelvoorstelling behandelen, leidt dat tot erg hoge punten. We stellen voor een aparte categorie voor muzieklessen toe te voegen.

        • 4 punten voor lessen tot 10 personen
        • 7 punten voor lessen met meer dan 10 personen

        Punten voor opluisteren misvieringen verlagen

        De berekening wees uit dat 10 punten per misviering aan de hoge kant is. De kerkkoren krijgen in verhouding met andere podiumkunstenverenigingen erg hoge bedragen. Dit willen we opnieuw evenwichtiger maken door de punten voor misvieringen te verlagen. Op vraag van de leden van het cultuurplatform plafonneren we ook de repetities ter voorbereiding van de misviering tot 5 punten.

        • Repetitie voor en opluisteren van een misviering = 5 punten

        Een gedetailleerd overzicht van de voorgestelde wijzigingen vind je in bijlage.

        Juridische overwegingen

        Het decreet Lokaal Bestuur.

        Het subsidiereglement plaatselijk cultureel werk zoals door de gemeenteraad goedgekeurd in zitting van 25 augustus 1986 en aangepast in zitting van 14 december 1987, 8 februari 1988, 7 november 1990, 25 oktober 1994, 14 december 1998, 2 mei 2005, 6 december 2010 en 28 maart 2022.

        Adviezen

        Het cultuurplatform bracht een positief advies uit tijdens de vergadering op 16 februari 2023. Zie bijlage.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Keurt de wijzigingen van het subsidiereglement voor plaatselijk cultureel werk goed. Dit reglement treedt in werking per 1 mei 2023.

         

      • Reglement ambulante handel en kermisactiviteiten. Aanpassing openingsuren. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Na overleg met de foorkramers voor zowel Nazareth en Eke, is er een voorstel tot aanpassing van de openingsuren van de mei kermis in Eke.

        Context / feiten / argumenten

        Voorstel nieuwe openingsuren kermis Eke:

        • Donderdag: kermis gesloten
        • Vrijdag: open vanaf 16u00 aansluitend met de thema-markt
        • Maandag: open vanaf 16u00 op vraag van de foorkramers

        De openingsuren van de kermis werden over het algemeen gelijk gezet.

        Dit waren de oorspronkelijke kermisuren:

        Plaats: Dorp Nazareth

        Data : Pinksterweekend (vrijdag tot en met dinsdag) en weekend van de 3e zondag van september (vrijdag tot en met maandag)

        Uren:

        • vrijdag: 18u tot…
        • zaterdag: 16u tot…
        • zondag: 15u tot …
        • maandag: 15u30 tot …
        • dinsdag van 16u30 tot minstens 21u.

        Plaats: Dorp Eke

        Data: Onze-Heer-Hemelvaartweekend (donderdag tem zondag) en weekend van de 1e zondag van september (vrijdag tot en met maandag) O-H-Hemelvaart:

        Uren:

        • donderdag: 16u tot....
        • vrijdag: 18 u tot…
        • zaterdag: 16u tot…
        • zondag: Hemelvaart: 11 u tot…

        Septemberkermis

        Uren:

        • vrijdag: 18u tot…
        • zaterdag: 16u tot…
        • zondag: 14u tot …
        • maandag: 16u30 tot...
        Tussenkomsten gemeenteraadsleden

        Raadslid Van herzeele Christiaan vraagt of 16 uur op vrijdag niet vroeg is?

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Keurt de aanpassing van het reglement ambulante handel en kermisactiviteiten i.h.k.v. de openingsuren, goed.

    • Varia

      • Mondelinge vragen inwoners m.b.t. de in openbare zitting behandelde punten.

        Besluit

        Nihil.

      • Mondelinge vragen raadsleden.

        Mondelinge vragen gemeenteraadsleden

        Raadslid Dhaenens Frank vraagt wanneer de nieuwe inwoners worden uitgenodigd. Op vrijdag 9 juni 2023 in cc De Zwaan.

      • Mededelingen van de voorzitter.

        Besluit
        • Globale raadscommissie op 17 mei 2023.

Namens Gemeenteraad,

Steven Van de Velde
algemeen directeur

Dirk Le Roy
voorzitter