Het zittingsverslag van 29 augustus 2022, dat ten minste 8 dagen vóór de vergadering op het gemeentesecretariaat ter beschikking gehouden is van de raadsleden.
Artikel 1 - Het zittingsverslag van 29 augustus 2022 wordt goedgekeurd mits voorgestelde aanpassingen.
Artikel 219, lid 2 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de algemeen directeur aan het college van burgemeester en schepenen, het vast bureau, de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn rapporteert over het organisatiebeheersingssysteem uiterlijk op 30 juni van het daaropvolgende jaar.
Dit rapport is nu pas ingediend bij de gemeenteraad omdat er ook een overzicht van de dienstverlening wordt voorbereid en een uitgebreide rapportering over de klachten. Dit zal gebeuren in een volgende gemeenteraadscommissie.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, art. 217-220.
Goedkeuring van de gemeenteraad van 4 november 2019 m.b.t. kader voor organisatiebeheersing.
Raadslid Vanheel Daan verwijst naar de uiterlijke datum van 30/6 die in het decreet voorzien is.
Burgemeester stelt dat het tijdig is ingediend bij het college maar dat er dan gevraagd is naar overzicht en evaluatie van het dienstverleningsmodel en het rapport over de klachten. Dit is nu gebeurd en zal op de volgende GRC worden voorgesteld.
Artikel 1 - Neemt kennis van het jaarverslag organisatiebeheersing lokaal bestuur Nazareth 2021.
In het kader van het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017 (art. 263) dient er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar te worden voorgelegd.
Het opvolgingsrapport in bijlage omvat:
Het document kan eveneens geraadpleegd worden op https://nazareth.begrotingsapp.be/beleidsopvolging
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 263.
Artikel 1 - Neemt kennis van de opvolgingsrapportering 2022 m.b.t. het meerjarenplan 2020-2025.
Goedkeuren van instap in nieuw raamcontract “Licenties Windows”.
Het huidige raamcontract van stad Brugge vervalt op 1 november 2022.
Een nieuw raamcontract werd aanbesteed door V-ICT-OR (Vlaamse ICT Organisatie binnen lokale besturen).
De overheidsopdracht ‘Raamcontract V-ICT-OR/Gemeente Aalter’ werd gegund aan Inetum Realdolmen, A. Vaucampslaan 42 te 1654 Huizingen (dezelfde leverancier als raamcontract van stad Brugge).
Het lokaal bestuur Nazareth dient geen onderhandelingen meer te voeren m.b.t. de prijs.
V-ICT-OR heeft, als Vlaamse ICT-organisatie voor lokale besturen, scherpe prijzen kunnen bedingen.
De wet van 17 juni 2013 houdende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet) en artikel 43.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 houdende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Artikel 56, § 3, 5° en 6° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en zijn uitvoeringsbesluiten.
De financiële impact is voorzien in het meerjarenplan en leidt tot aanpassingen (extra uitgave te voorzien van € 33.958,65 voor de komende 5 jaar – Phone Sys ShrdSvr ALNG SubsVL MVL PerUsr)
De uitgave van deze opdracht wordt geraamd op € 88.416,75 excl. btw of 106.984,27 (zie bijlage).
De uitgaven voor deze opdracht zijn voorzien op de volgende artikelen van het exploitatiebudget: 2022-2026/GB8-01-01/0190-00/614004/GEMEENTE/ICT/IP-GEEN.
Artikel 1 – Keurt het voorstel om in te stappen in het nieuw raamcontract V-ICT-OR/Gemeente Aalter en de raming voor “Licenties Windows” goed.
Artikel 1 - Dit agendapunt te verdagen, wegens verder onderzoek met AWV.
In zitting van 21 oktober 2019 besliste het college van burgemeester en schepenen om de wekelijkse ophaling van afval tijdens zomermaanden juli en augustus af te schaffen vanaf 2020 en zoals de rest van het jaar ook tijdens de zomermaanden de ophaling van restafval om de 2 weken te laten doorgaan.
In gevolg van deze wijziging moet het 'Gemeentelijk reglement betreffende huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen' aangepast worden.
DEEL 2 – HUIS-AAN-HUISOPHALING
Hoofdstuk I - Inzameling van huisvuil en de gemengde fractie van het vergelijkbaar bedrijfsafval
Afdeling 2 - Inzameling
Artikel 15
§ 1. Het huisvuil en de gemengde fractie van het vergelijkbaar bedrijfsafval wordt tweewekelijks, en in de maanden juli en augustus wekelijks, huis-aan-huis opgehaald langs de voor de geregistreerde inzamelaars, afvalstoffenhandelaars en -makelaars toegankelijke straten, wegen en pleinen, op de door het college van burgemeester en schepenenbepaalde dagen (zie ophaalkalender).
§ 2. Het huisvuil en de gemengde fractie van het vergelijkbaar bedrijfsafval mag niet worden meegegeven met een inzameling andere dan deze van het huisvuil en de gemengde fractie van het vergelijkbaar bedrijfsafval.
§ 3. Het is verboden voor de verwijdering van het huisvuil en de gemengde fractie van het vergelijkbaar bedrijfsafval gebruik te maken van het recyclagepark.
De vermelding "en in de maanden juli en augustus wekelijks" wordt verwijderd in het gemeentelijk reglement.
Als bijlage het gewijzigde reglement.
Gemeentelijk reglement betreffende huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 19 december 2018, aangepast in de zitting van 29 maart 2021 en in de zitting van 28 maart 2022.
Door de wekelijkse ophaling van restafval tijdens de zomermaanden niet te laten doorgaan wordt per jaar +/- € 57.000 uitgespaard.
Raadslid Vanheel Daan heeft een wrang gevoel bij dit voorstel. Er is een maand geleden een discussie gevoerd hierover. Nu komt dit voor als een besparingsoefening want we hebben alleen berekend hoeveel we gaan besparen.
Schepen Vos stelt dat alle argumenten de vorige keer zijn aangehaald. Het is hier alleen een rechtzetting van de bestaande situatie in het reglement.
Raadslid De Jans Anja had ook de indruk dat er meer dan de financiën zouden meespelen.
Raadslid Leenders Walter vindt het voldoende om de 4 argumenten toe te voegen.
Artikel 1 - Keurt de wijziging van het 'Gemeentelijk reglement betreffende huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen' in functie van de afvalophaling tijdens de zomermaanden goed.
In zitting van het college van burgemeester en schepenen van 14 maart 2022 werd de digitalisering van de Nazareth bon goedgekeurd.
Het college ging akkoord met het gunningsvoorstel en de opdracht werd gegund aan Kivalo.
Alvorens van start te kunnen gaan met de verkoop van de digitale Nazarethbon, hebben we aandacht voor het volgende:
1. Aanpassen/ wijzigen reglement
Naar aanleiding van de invoering van de Nazarethbon werd het reglement Nazarethbon goedgekeurd in de zitting van de gemeenteraad van 7 oktober 2019 en trad het reglement in werking op 1 december 2019.
Door het digitaliseren van de Nazarethbon moeten aanpassingen/wijzigingen gebeuren aan bovengenoemd reglement.
De aanpassingen aan het bestaande reglement van 2019 werden in het werkdocument gemarkeerd in fluogeel.
2. Ontwerp van de digitale bon
In zitting van 14 maart jl. werd door het college beslist om geen budget meer te voorzien voor het afdrukken van papieren Nazarethbonnen.
De digitale bon kan echter wel nog worden geprint door de aankoper of door het lokaal bestuur zelf i.f.v. een geschenk (jubilaris, geboorte, laureaat, ...).
Voor de digitalisering van de Nazarethbon is een investeringsbudget van € 14.000 voorzien op budgetartikel 2022/PA1-02-01/0500-00/211000/GEMEENTE/ECO/IP-PA1-02.
Dit volstaat voor de opstart- en abonnementskosten in jaar 1 = € 4.470,95.
De opstartkost bedraagt 2.964,50 euro incl. btw, voorzien op budgetartikel 2022/PA1-02-01/0500-00/211000/GEMEENTE/ECO/IP-PA1-02.
De licentie start vanaf augustus 2022 en de maandelijkse kost hiervoor bedraagt 301,29 euro incl. btw (€ 1.506,45), voorzien op budgetartikel 2022/PA1-02-01/0500-00/604001/GEMEENTE/ECO/IP-GEEN.
Raadslid Vanheel Daan is op zich niet tegen de digitalisering van de bon, maar vraagt zich af of het nog een leuk cadeau is om te geven. Is er zicht op de verhouding van aankopen door particulieren en wat we zelf aanbieden? Als zou blijken dat mensen minder Nazareth-bonnen kopen dan toen dit fysieke cadeautjes waren, is het misschien te overwegen om een mooie cadeauverpakking aan te bieden.
Schepen De Preester Viviane stelt de cijfers ter beschikking te stellen.
Raadslid Dhaenens Frank vraagt wat er gebeurt met de niet uitgegeven bons. Dit bedrag blijft in de gemeentekas.
Raadslid Dhaenens Frank vraagt of er rekening is gehouden met ouderen en met de handelaars?
Schepen De Preester Viviane stelt dat er nog altijd bonnen kunnen worden afgehaald in het gemeentehuis. De handelaars zijn daar enthousiast over. Het is gebruiksvriendelijk en het ontzorgt de handelaars.
Artikel 1 - Keurt de aanpassing van het reglement Nazarethbon goed, waarna het reglement in werking zal treden op 01/10/2022.
De collegebeslissing van 20/6/2022 op een bijkomende stimulans te bieden aan bedrijven, gelegen in onze 5 bedrijvenzones, die mee instappen in de groepsaankoop ‘Behaag je Tuin’ van het Regionaal Landschap Meetjesland en Leievallei (RLML).
Doel is het stimuleren van bedrijven om extra groen op hun terrein aan te planten. Het is belangrijk te benadrukken dat dit gaat om groen dat niet is opgelegd als vergunningsvoorwaarde. Het betreft hier dus bijkomend groen (extra t.o.v. wat bijv. opgelegd is als groenscherm).
Concreet zal hiervoor een communicatiecampagne worden uitgewerkt (i.s.m. het RLML en de Stad Deinze). Bedrijven kunnen plantgoed bestellen via de actie van het RLML. Het betreft hier een uitgebreid aanbod van inheemse hoogstambomen, hagen en heesters. Om hen te stimuleren/ondersteunen, wordt voorgesteld om vanaf een aankoopbedrag van € 200, een extra boom te schenken/subsidiëren (op kosten van het lokaal bestuur).
De principes die worden toegepast zijn gelijk voor Deinze en Nazareth.
De financiële en praktische modaliteiten moeten worden vastgelegd in een subsidiereglement, dat moet worden goedgekeurd door de gemeenteraad.
Het RLM biedt dit aan als service aan de gemeenten die lid zijn, waaronder Nazareth sinds 2021.
Financiële tussenkomst:
Er wordt voorgesteld om vanaf € 200 aankoopbedrag, 1 boom gratis aan te bieden aan het bedrijf (in de 5 bedrijvenzones).
Het is moeilijk om een inschatting te maken van de respons op deze actie.
Er wordt uit gegaan van een respons van 10% van de bedrijven in de 5 bedrijvenzones.
Uitgaand van een kostprijs van € 30 per gesubsidieerde boom, komen we hierbij op een totaal van € 750.
Er wordt voorgesteld om deze actie te bekostigen via budgetartikel 2022/PA2-02-04/0680-00/220007/GEMEENTE/GRO/IP-PA2-02 ('projectbudget voor diverse groenprojecten'), waarop nog afdoend budget is voorzien.
Deze actie kan gelinkt worden aan verschillende acties in het meerjarenplan.
Dit voorstel speelt ook in op verschillende acties en doelstellingen die momenteel worden voorgesteld in het ontwerp klimaatadaptatieplan.
Industriezones hebben, zoals ook bleek uit de analyses i.k.v. het klimaatadaptatieplan, vaak een context van veel verharding. Dit project kan bedrijven aanzetten om in te zetten op extra groen.
Landbouwbedrijven worden thans gestimuleerd voor de aanplant van kleine landschapselementen via het subsidiereglement 'Herstel halfopen landschap'. Met voorliggend voorstel wordt ook een actie, specifiek voor de industrie, uitgewerkt.
Raadslid Vanheel Daan stelt dat de bezorgdheden van Econa niet allemaal worden gekapteerd. Er zal wel meer nodig zijn dan deze actie van Econa alleen om tot resultaat te komen. Extra flankerende maatregelen zoals Econa vraagt zijn misschien aangewezen.
Artikel 1 - Neemt kennis van het advies van vzw Econa.
Artikel 2 - Keurt het subsidiereglement ter bevordering van de vergroening van de bedrijvenzones goed.
Goedkeuren van de opstart van de opdracht “Leveren en plaatsen van buitenschrijnwerk in aluminium voor gemeentelijke basisschool te Eke.
Het College van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 7 maart 2022 de ontwerpopdracht voor de opdracht “Leveren en plaatsen van buitenschrijnwerk in aluminium voor gemeentelijke basisschool te Eke” toe te wijzen aan Architect Tim Gheysen, Nederbosstraat 36 te 9810 Nazareth.
In het kader van deze opdracht werd een bestek met nr. TECH2022-024 opgesteld door architect Tim Gheysen en de dienst facility.
De raming excl. btw bereikt de limiet van € 140.000,00 voor het gebruik van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking niet.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De wet van 17 juni 2013 houdende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 houdende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Artikel 56, § 3, 5° en 6° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en zijn uitvoeringsbesluiten.
De financiële impact is voorzien in het meerjarenplan en leidt tot aanpassingen (extra uitgave geraamd op € 46.523,11).
Huidig budget voorzien van € 76.415,09 excl. btw of 81.000,00 incl. 6% btw.
De uitgave van deze opdracht wordt geraamd op € 120.304,82 excl. btw of € 127.523,11 incl. 6% btw.
De uitgave voor deze overheidsopdracht (€ 81.000,00) is voorzien op volgend artikel van het investeringsbudget: 2022/GX1-01-03/0800-00/221000/GEMEENTE/FAC/IP-GBS
Het extra budget zal worden voorzien bij de eerstvolgende MJP-aanpassing op bovenvermeld artikel.
Artikel 1 – Keurt het bestek met nr. TECH2022-024 en de raming voor de opdracht “Leveren en plaatsen van buitenschrijnwerk in aluminium voor gemeentelijke basisschool te Eke”, opgesteld door architect Tim Gheysen en dienst facility, goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bijzonder bestek en zoals opgenomen in de algemene aannemingsvoorwaarden voor de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Artikel 2 - Gunt bovengenoemde opdracht bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3 - Nodigt volgende firma’s uit om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure + de ontvangen aanvragen via platform Regioleverancier:
Artikel 4 - Het college wordt gemachtigd tot gunning en verder opvolging van bovengenoemd dossier.
Bijkomend agendapunt ingediend door de Open VLD fractie.
In een OverKop-huis kan je als jongere tot 25 jaar gewoon binnen en buiten lopen en allerlei leuke activiteiten doen. Het is een veilige plek waar je ook een luisterend oor vindt en beroep kan doen op professionele therapeutische hulp, zonder een label opgeplakt te krijgen. De populariteit bewijst dat deze aanpak doeltreffend is en jongeren in een cruciale periode van hun leven kan ondersteunen.
In 2020 verankerde de Vlaamse Regering decretaal de werking van de “OverKop”-huizen en koppelde dit aan een oproep tot kandidaatstelling voor nieuwe locaties en een subsidie van 100.000 euro voor 3 jaar. De goedgekeurde kandidaten zijn - op 2 locaties na - reeds allemaal van start gegaan.
Er zijn momenteel 30 OverKop huizen in Vlaanderen, in 2023 komen er nog 2 bij. Voorlopig is er geen enkele in de regio Schelde-Leie. Een nieuwe oproep wordt mogelijks in de loop van 2023 verwacht, gelet op het aflopen van de subsidieperiode van de vorige oproep. Gezien de populariteit is het aan te raden om te onderzoeken of het lokaal bestuur de gesprekken op gang kan trekken om klaar te zijn voor een volgende oproep.
Onze fractie vraagt om gesprekken op te starten omtrent mogelijke samenwerkingsverbanden binnen onze regio (andere gemeenten, Opgroeien, CLB’s, Huis van het Kind, Jeugdhuizen,…) om te polsen naar interesse ter voorbereiding van een kandidaatstelling bij een volgende projectoproep. Door samen te werken met bestaande organisaties kan bestaande expertise maximaal benut worden. Kandidaatstellingen worden beoordeeld op de dynamiek die OverKop uitstraalt en de aantrekkelijkheid van het concept voor jongeren, onder meer door een sterke inzet op participatie, met veel ruimte voor creativiteit en een eigentijdse invulling van activiteiten en preventie op maat van jongeren. Er zal bovendien moeten nagedacht worden over een geschikte locatie.
Deze actie kan passen in het meerjarenplan onder PD1-02 Informele en toegankelijke ontmoeting tussen mensen mogelijk maken, PD3-05 Meer realiseren door samen te werken met partners en PD4-01 Kwaliteitsvolle opvang voor kinderen van alle leeftijden.
Schepen De Preester Viviane stelt dat dit in 2019 reeds regionaal is overlegd door de schepen van jeugd. Er was toen weinig animo hierrond. Er komt een nieuwe oproep om in elke ELZ een huis op te richten. Het voorstel is dat Nazareth dit niet alleen kan en het is de bedoeling om dit te overleggen met de andere lokale besturen van de ELZ. De eerste stappen zijn daartoe reeds gezet.
Raadslid Dhaenens Frank vraagt ook om de nood te onderzoeken.
Raadslid Versnaeyen Peter stelt dat ook moet rekening worden gehouden met de huidige initiatieven; JOC, Wagenschot, Liaan. Dit kunnen zeker linken zijn met overkophuis. Idem voor Pleegzorg.
Schepen Vos Dirk stelt dat cijfers moeilijk te vinden zullen zijn.
Raadslid De Jans Anja stelt dat dit ook kan passen binnen het project kinderkasteeltje.
Schepen Van Ongeval Thomas stelt dat er bij de aanvraag label kindvriendelijke gemeente bevraging is geweest naar deze behoefte en deze is wel aanwezig. Hier bleek ook dat niet iedereen in 'de stad' geraakt en plaatselijke antennes nuttig zijn.
Artikel 1 – Keurt het voorstel goed om het oprichten van een OverKop-huis in onze regio te onderzoeken en daarvoor op zoek te gaan naar mogelijke partners en een geschikte locatie.
Met betrekking tot agendapunt 'parkeerverbod Steenweg Deinze' stellen de heer en mevrouw Van Meirhaeghe - Orgaer Dirk en Janique, wonende Steenweg Deinze 49, dat het niet uitgewezen is dat de geparkeerde auto's de oorzaak zijn van het recente ongeval.
Mevrouw heeft samen met de buren de enquête ingevuld en vindt het niet kunnen dat 1 persoon zou kunnen beslissen over de te nemen maatregelen. De verkeerssituatie is gevaarlijk maar als iedereen voorzichtig is en goed oplet dan is dat haalbaar. Nog minder parkeerplaatsen (er staan al paaltjes en strepen) is niet haalbaar voor de bewoners zonder garage en met meer dan 1 auto. Voor bezoek is er ook geen plaats meer dan. De situatie is ook zo al 30 jaar. Ze pleiten ervoor om aan de parkeersituatie niets te veranderen.
Raadslid Vanheel Daan vraagt welke initiatieven er zullen worden genomen inzake de energiecrisis. Burgemeester antwoordt dat er nog niets is beslist. Dat gebeurt de volgende dagen samen met de administratie en we zitten ook samen met Fluvius (straatverlichting). Het zal ook nodig zijn bij de budgetbespreking.
Namens Gemeenteraad,
Steven Van de Velde
algemeen directeur
Dirk Le Roy
voorzitter