Terug
Gepubliceerd op 23/06/2023

Besluit  College van burgemeester en schepenen

wo 31/05/2023 - 17:00

Aanvraag buurtbudget voor buurtfeest Nederkouter. Goedkeuring.

Aanwezig: Danny Claeys, burgemeester
Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, schepenen
Steven Van de Velde, algemeen directeur
Aanleiding

Diverse buurten doen ieder jaar terug een aanvraag tot het bekomen van een toelage (buurtcheque) door het organiseren van een buurtfeest. Elke georganiseerde groep of tijdelijke samenwerking van buurtbewoners kan een aanvraag voor een buurtcheque indienen. Kermissen, privé-feesten, schoolfeesten en activiteiten met winstoogmerk zijn uitgesloten van ondersteuning.

Volgende buurt vroeg een buurtcheque aan:
- Hildegard Lavens diende een aanvraag in voor het organiseren van een buurtfeest in de Nederkouter op zondag 28 mei van 11u00 tem 22u00

Feiten, context en argumentatie

Het gemeentebestuur wil de inwoners kansen bieden om initiatieven te nemen die de sociale contacten en het gemeenschapsgevoel in straten, buurten en wijken bevorderen. Het reglement voorziet in de financiële ondersteuning van buurtfeesten.

Juridische overwegingen

Het koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het  wegverkeer.

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en uitvoeringsbesluiten.

Buurtfeesten die aan onderstaande voorwaarden voldoen, komen in aanmerking voor een buurtcheque:

- het buurtfeest richt zich tot alle bewoners van de straat, buurt of wijk
- de aanvraag gebeurt door minstens drie bewoners van verschillende gezinnen die in de betrokken buurt, straat of wijk wonen
- bij elke vorm van promotie vermelden de organisatoren duidelijk de steun van het gemeentebestuur Nazareth en het promotionele logo van de gemeente
- Buurten, straten en wijken kunnen slechts één keer per kalenderjaar een subsidie bekomen. Organisatoren dienen hun aanvraag minstens twee maanden voor de
  activiteit schriftelijk in bij de dienst vrije tijd. Na afloop van het buurtfeest dienen de organisatoren binnen de maand na de activiteit volgende bewijsstukken in bij de
  dienst vrije tijd:
- minstens 1 affiche of uitnodiging waaruit blijkt dat het buurtfeest openstond voor alle inwoners van de betrokken straat, buurt of wijk en waarop de steun van het
  gemeentebestuur Nazareth en het promotioneel logo van de gemeente duidelijk vermeld staan
- minstens 1 sfeerfoto van het buurtfeest
- facturen en betaalbewijzen van de gemaakte kosten. Het bewijs van betaling kan geleverd worden door een ondertekende vermelding ‘voor voldaan’ op de factuur of door een kopie van een rekeninguittreksel.

Financiële impact

De financiële impact is voorzien in het meerjarenplan en leidt niet tot aanpassingen.

Goedgekeurde aanvragen krijgen een toelage van maximaal 50% van de gemaakte kosten met een maximum van € 150. Onder gemaakte kosten wordt verstaan:

  • animatie (muzikanten,…)
  • infrastructuur (tent, stoelen, tafels,…)
  • techniek (geluid, belichting,…)
  • promotie (uitnodigingen,…)
  • verzekeringen (burgerrechterlijke aansprakelijkheid,…)
  • sabam en billijke vergoeding
  • eten en drank

De uitgave is voorzien op volgend artikel van het exploitatiebudget: 2023/GM4-03-02/0710-00/6479153/GEMEENTE/EVE/IP-GEEN

De toelage mag gestort worden op rekeningnummer BE71 8920 1027 0669.

Besluit

Artikel 1 - Neemt kennis van de aanvraag (Hildegard Lavens, Nederkouter 20 te 9810 Nazareth ) voor het organiseren van buurtfeest in de Nederkouter op zondag 28 mei 2023.

Artikel 2 - Vraagt aan het buurtcomité om binnen de maand na de activiteit volgende bewijsstukken voor te leggen om te kunnen genieten van het buurtbudget:

  • minstens 1 affiche of uitnodiging waaruit blijkt dat het buurtfeest openstond voor alle inwoners van de betrokken straat, buurt of wijk en waarop de steun van het gemeentebestuur Nazareth en het promotioneel logo van de gemeente duidelijk vermeld staan.
  • minstens 1 sfeerfoto van het buurtfeest.
  • facturen en betaalbewijzen van de gemaakte kosten, waaruit op een ondubbelzinnige wijze blijkt dat de kosten gemaakt werden voor de organisatie van het buurtfeest, met een bewijs van betaling. Het bewijs van betaling kan geleverd worden door een ondertekende vermelding ‘voor voldaan’ op de factuur of door een kopie van een rekeninguittreksel.

Artikel 3 - De organisatie neemt de nodige maatregelen om de veiligheid en het goede verloop van het buurtfeest te verzekeren. De aangelanden dienen minstens 48u op voorhand verwittigd worden van het buurtfeest en de eventuele overlast.

Artikel 4 - Een vrije doorgang van 4m dient ten allen tijde verleend te worden aan de hulpdiensten.

Artikel 5 - Uiterlijk 24u na beëindiging van het buurtfeest moet het openbaar domein in zijn oorspronkelijke staat achtergelaten worden en ontdaan worden van alle afval.

Artikel 6 - Keurt de uitbetaling van de buurtcheque goed met maximaal 50 % van de kosten en met een maximum van 150 euro. Dit mag gestort worden op BE71 8920 1027 0669.