Flanders Classics en Kom op tegen Kanker dienden een aanvraag in om de toelating te krijgen tot het organiseren en bewegwijzeren van het vierdaagse fietsevenement "De 1000 km voor Kom op tegen Kanker" tijdens het hemelvaartweekend, van donderdag 18 mei tot en met zondag 21 mei 2023.
Er worden meer dan 1000 auto's verwacht voor het middagevent in De Pinte waarvoor men ruimte zoekt in de nabijgelegen bedrijvenzone Eke.
Op zondag 21 mei 2023 is er een doortocht van de verschillende pelotons doorheen Nazareth.
Het startpunt en eindpunt is in De Pinte (sportcentrum Moerkensheide) en de route loopt op grondgebied Nazareth via Landuitstraat, Steenweg, rotonde Bonaparte, N60, Stationsstraat (Gavere) om zo richting Gavere te rijden, rekening houdend met de werken aan het kruispunt N60 x Grenadierslaan.
Voor het middagevent in De Pinte verwacht men meer dan 1000 auto's. Scelta Mobility maakte op vraag van de organisator van Kom Op Tegen Kanker een mobiliteitsanalyse voor de circulatie en het parkeren van de auto's voor het middagevent in De Pinte. Dit werd besproken in een overleg met openbare werken op 4 mei (zie ook presentatie in bijlage). De grote opkomst wordt verwacht tussen 11u en 13u30, met een piekmoment rond 12u -12u30.
Er zijn geen grote parkings in de omgeving aanwezig. Parkeren is daarom aangewezen op de bedrijvenzone Eke, de bedrijven geven geen toelating tot parkeren op de private terreinen van de bedrijven tijdens het event. Ook de beschikbaarheid van het parkeerterrein van de Makro is onzeker.
Op basis van het overleg worden volgende maatregelen gevraagd in de bedrijvenzone Eke:
- Parkeren zal tijdens het event toegestaan worden op de rijweg van de bedrijvenzone Eke. Auto's zullen in visgraat parkeren op de rijweg in de bedrijvenzone en zullen daarbij begeleid worden door stewards. De bedrijven moeten ten allen tijde bereikbaar blijven en er moet steeds een doorgang voor hulpdiensten mogelijk blijven op de bedrijvenzone Eke.
- Hierdoor is er wel eenrichtingsverkeer nodig op de bedrijvenzone aangeduid middels verkeersborden C1 en F19, met uitzondering van de Rozenstraat ( segment tussen Heirweg en Begoniastraat) en Begoniastraat (segment tussen rotonde N60 en bakkerij Van Hecke). Het eenrichtingsverkeer verloopt als volgt:
- Middels deze circulatie kan het verkeer de bedrijvenzone inrijden via N60 en rotonde bedrijvenzone Eke alsook via Heirweg - Rozenstraat. De Bedrijvenzone verlaten kan naar het hogere wegennet via Begoniastraat - rotonde N60, Weefstraat-N60 of via Rozenstraat-Heirweg.
- Een bijkomend parkeerverbod wordt geplaatst in de Weefstraat middels verkeersbord E1 en blauw onderbord met opschrift '21 mei van 10u tot 14u' om te vermijden dat het verkeer op de fietspaden van de Weefstraat zal parkeren en een doorgang voor hulpdiensten gewaarborgd blijft.
Het koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
Het decreet lokaal bestuur van 17 december 2017 en zijn uitvoeringsbesluiten.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 28 februari 2023 betreffende toelating tot het bewegwijzeren van een fietsroute "Parcours Iedereen 1000 - Kom op tegen Kanker" op zondag 21 mei 2023.
Artikel 1– Bepaalt dat op advies van Scelta Mobility in aanvulling van het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 28 februari 2023 betreffende de toelating tot het bewegwijzeren van een fietsroute "Parcours Iedereen 1000 - Kom op tegen Kanker" op zondag 21 mei 2023 verdere verkeersmaatregelen genomen moeten worden.
Artikel 2 - Bepaalt dat de organisator van het evenement van Kom Op Tegen Kanker, Flanders Classic, de volgende bijkomende verkeersmaatregelen moet voorzien op de bedrijvenzone Eke:
Auto's van bezoekers kunnen parkeren op de rijweg van de bedrijvenzone in visgraat en zullen daarbij begeleid worden door stewards. De bedrijven moeten ten allen tijde bereikbaar blijven en er moet steeds een doorgang voor hulpdiensten mogelijk blijven op de bedrijvenzone Eke.
Er wordt eenrichtingsverkeer ingevoerd op de bedrijvenzone Eke aangeduid middels verkeersborden C1 en F19 vanaf 11u tot het einde van het middagevent zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage, met uitzondering van de Rozenstraat (segment tussen Heirweg en Begoniastraat) en Begoniastraat (segment tussen rotonde N60 en bakkerij Van Hecke). Op deze 2 segmenten blijft tweerichtingsverkeer mogelijk.
Artikel 3 - De organisator zal de bedrijven uit de bedrijvenzone Eke op de hoogte brengen van de tijdelijke verkeersmaatregelen op de bedrijvenzone Eke tijdens het event.
Artikel 4 – Alle verdere bepalingen uit het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 28 februari blijven verder behouden.
Artikel 5 - Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan: