Terug
Gepubliceerd op 01/06/2023

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 08/05/2023 - 15:00

Evaluatie fietsstraat Stropstraat, Dorp en De Lichterveldestraat in functie van aanvullende politieverordening. Kennisname.

Aanwezig: Danny Claeys, burgemeester
Thomas Van Ongeval, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, schepenen
Steven Van de Velde, algemeen directeur
Verontschuldigd: Viviane De Preester, Tweede schepen
Aanleiding

In december 2022 werden in het kader van het nieuwe mobiliteitsplan de eerste drie fietsstraten door middel van een proefopstelling ingevoerd in Nazareth: Dorp, De Lichterveldestraat en de Stropstraat. 

Door het inrichten van fietsstraten willen we een duidelijk signaal geven dat op deze locaties de fietser een duidelijke plaats heeft in het wegbeeld.
Een evaluatie van de fietsstraten is aangewezen om deze ervaringen mee te nemen voor de toekomstige fietsstraten in Nazareth en de huidige fietsstraten bij te sturen. 

Feiten, context en argumentatie

Uit het participatietraject van het mobiliteitsplan blijkt de invoering van fietsstraten in Nazareth zowel door inwoners als adviesraden gedragen te zijn.

In functie van de verkeersveiligheid van de schoolomgevingen werden de volgende 3 fietsstraten ingevoerd in december 2022:

  • Fietsstraat Stropstraat: Er komen heel wat meldingen binnen over de verkeersonveiligheid in de Stropstraat, waar de School Van Morgen zich bevindt. Het invoeren van de fietsstraat in de volledige Stropstraat zou een duidelijk signaal zijn. Dit vormt een eerste stap in de verbetering van de verkeersveiligheid van deze schoolomgeving in afwachting van verdere plannen rond de Kiss & Ride op schooldomein.
  •  Fietsstraat De Lichterveldestraat: Tussen de Steenweg en de fietsoversteek in de Lichterveldestraat zou ook een fietsstraat ingevoerd kunnen worden ter verbetering van de verkeersveiligheid. De toegang tot de school is gelegen in de fietsstraat. Het zou ook de veiligheid ter hoogte van de schooltoegang kunnen verbeteren. 
  •  Fietsstraat Dorp: Tussen rotonde en slagerij D'Oosterlinck zouden we een fietsstraat invoeren om de plaats van de fietsers duidelijker te benadrukken. Ondanks de pleininrichting wordt er te snel gereden en voelen fietsers zich niet veilig. Het is ook een belangrijke schakel in de schoolfietsroute. Het inrichten van de fietsstraat zou een duidelijk signaal zijn naar de weggebruiker toe.

De fietsstraten werden aangeduid met de verkeersborden F111 en F113. De maximale toegelaten snelheid bedraagt 30 km/u. Auto's mogen fietsers niet inhalen in de fietsstraat. Bij invoering van de fietsstraat moet ook de plaatsing van de zone 30 borden herbekeken worden. 

Evaluatie fietsstraten:

Er kwam een advies vanuit het Lok, de politie, de mobiliteitsraad en de fietsersbond Nazareth betreffende de fietsstraten die ingevoerd werd.
Globaal werden volgende opmerkingen gegeven:

  • De fietsstraat enkel aanduiden met bebording is niet duidelijk. Er is nood aan meer zichtbaarheid van de fietsstraat, zoals het aanbrengen van de rode lijn markering in het midden van de straat.
  • Veel bestuurders kennen de regels van een fietsstraat niet. In buurgemeenten worden vaak de regels van een fietsstraat kenbaar gemaakt door een aanvullend bord.

Vanuit de mobiliteitsraad is er een algemeen aanvoelen dat de fietsstraat op het Dorp en De Lichterveldestraat weinig gedragsverandering met zich mee heeft gebracht. Op het Dorp houden bestuurders zich niet aan de regels en worden fietsers voorbijgestoken.

De fietsersbond Nazareth voerde een uitgebreide evaluatie uit op basis van de voorwaarden vanuit Fietsberaad voor invoering van een fietsstraten kwam dit op 3 mei toelichten. De conclusie is daarbij het volgende:

'De fietsersbond verzamelde input vanuit fietsberaad rond criteria waaraan een fietsstraat moet voldoen om te kunnen werken. De belangrijkste criteria voor een fietsstraat is ‘Stap 1 – Netwerk – belangrijke route voor fietsers’. Geen een van de huidige fietsstraten voldoet daaraan. De Fietsersbond is daarom geen voorstander van fietsstraten op eender van deze locaties onder de huidige omstandigheden. De fietsstraat brengt geen gedragswijziging van weggebruikers met zich mee (zowel fietsers als andere weggebruikers).  De fietsstraat in het Dorp scoort het slechtst, ook qua onveiligheidsgevoel. Veel bestuurders halen fietsers hier toch in.
 
In essentie kan de fietsstraat in de Stropstraat en De Lichterveldestraat behouden blijven, al bieden ze op dit moment geen grote meerwaarde. Voor de fietsstraat in Dorp zijn er bijkomende maatregelen nodig om de verkeerssituatie te verbeteren, de intensiteiten van het gemotoriseerd verkeer te verlagen en de slaagkans van de fietsstraat te vergroten.'

Op basis hiervan zouden we voorstellen de fietsstraat in De Lichterveldestraat en de Stropstraat te bestendigen en beter zichtbaar te maken door middel van de rode lijn markering in het midden van de rijweg alsook een verkeersbord om de verkeersregels te benadrukken. De fietsstraat in het Dorp kan een doelstelling blijven, maar mist vandaag zijn doel en vereist eerst andere maatregelen. Het is ook moeilijk om een rode lijn markering op het Dorp aan te brengen. 

Juridische overwegingen

Het koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het  wegverkeer.

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en uitvoeringsbesluiten.

Financiële impact

Deze beslissing zal leiden tot een aanpassing van het goedgekeurde meerjarenplan.

De borden voor de fietsstraat werden reeds geplaatst voor de proefopstelling. Er moet enkel nog een nieuwe offerte opgevraagd worden voor het aanbrengen van een rode markering om de fietsstraat te accentueren alsook voor de infoborden voor de verkeersregels in de fietsstraat.

De inrichting van fietsstraten met louter bebording en markering komt in aanmerking voor subsidie 'Veilige Schoolomgeving' (50% van de kosten voor signalisatie en kleine infrastructurele maatregelen in schoolomgevingen).

Besluit

Artikel 1 - Gaat akkoord met het verlengen van de proefopstelling voor fietsstraten te Dorp, De Lichterveldestraat en Stropstraat met een periode van 6 maanden.