In december 2022 werden in het kader van het nieuwe mobiliteitsplan de eerste drie fietsstraten door middel van een proefopstelling ingevoerd in Nazareth: Dorp, De Lichterveldestraat en de Stropstraat.
Door het inrichten van fietsstraten willen we een duidelijk signaal geven dat op deze locaties de fietser een duidelijke plaats heeft in het wegbeeld.
Een evaluatie van de fietsstraten is aangewezen om deze ervaringen mee te nemen voor de toekomstige fietsstraten in Nazareth en de huidige fietsstraten bij te sturen.
Uit het participatietraject van het mobiliteitsplan blijkt de invoering van fietsstraten in Nazareth zowel door inwoners als adviesraden gedragen te zijn.
In functie van de verkeersveiligheid van de schoolomgevingen werden de volgende 3 fietsstraten ingevoerd in december 2022:
De fietsstraten werden aangeduid met de verkeersborden F111 en F113. De maximale toegelaten snelheid bedraagt 30 km/u. Auto's mogen fietsers niet inhalen in de fietsstraat. Bij invoering van de fietsstraat moet ook de plaatsing van de zone 30 borden herbekeken worden.
Evaluatie fietsstraten:
Er kwam een advies vanuit het Lok, de politie, de mobiliteitsraad en de fietsersbond Nazareth betreffende de fietsstraten die ingevoerd werd.
Globaal werden volgende opmerkingen gegeven:
Vanuit de mobiliteitsraad is er een algemeen aanvoelen dat de fietsstraat op het Dorp en De Lichterveldestraat weinig gedragsverandering met zich mee heeft gebracht. Op het Dorp houden bestuurders zich niet aan de regels en worden fietsers voorbijgestoken.
De fietsersbond Nazareth voerde een uitgebreide evaluatie uit op basis van de voorwaarden vanuit Fietsberaad voor invoering van een fietsstraten kwam dit op 3 mei toelichten. De conclusie is daarbij het volgende:
'De fietsersbond verzamelde input vanuit fietsberaad rond criteria waaraan een fietsstraat moet voldoen om te kunnen werken. De belangrijkste criteria voor een fietsstraat is ‘Stap 1 – Netwerk – belangrijke route voor fietsers’. Geen een van de huidige fietsstraten voldoet daaraan. De Fietsersbond is daarom geen voorstander van fietsstraten op eender van deze locaties onder de huidige omstandigheden. De fietsstraat brengt geen gedragswijziging van weggebruikers met zich mee (zowel fietsers als andere weggebruikers). De fietsstraat in het Dorp scoort het slechtst, ook qua onveiligheidsgevoel. Veel bestuurders halen fietsers hier toch in.
In essentie kan de fietsstraat in de Stropstraat en De Lichterveldestraat behouden blijven, al bieden ze op dit moment geen grote meerwaarde. Voor de fietsstraat in Dorp zijn er bijkomende maatregelen nodig om de verkeerssituatie te verbeteren, de intensiteiten van het gemotoriseerd verkeer te verlagen en de slaagkans van de fietsstraat te vergroten.'
Op basis hiervan zouden we voorstellen de fietsstraat in De Lichterveldestraat en de Stropstraat te bestendigen en beter zichtbaar te maken door middel van de rode lijn markering in het midden van de rijweg alsook een verkeersbord om de verkeersregels te benadrukken. De fietsstraat in het Dorp kan een doelstelling blijven, maar mist vandaag zijn doel en vereist eerst andere maatregelen. Het is ook moeilijk om een rode lijn markering op het Dorp aan te brengen.
Het koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en uitvoeringsbesluiten.
Deze beslissing zal leiden tot een aanpassing van het goedgekeurde meerjarenplan.
De borden voor de fietsstraat werden reeds geplaatst voor de proefopstelling. Er moet enkel nog een nieuwe offerte opgevraagd worden voor het aanbrengen van een rode markering om de fietsstraat te accentueren alsook voor de infoborden voor de verkeersregels in de fietsstraat.
De inrichting van fietsstraten met louter bebording en markering komt in aanmerking voor subsidie 'Veilige Schoolomgeving' (50% van de kosten voor signalisatie en kleine infrastructurele maatregelen in schoolomgevingen).
Artikel 1 - Gaat akkoord met het verlengen van de proefopstelling voor fietsstraten te Dorp, De Lichterveldestraat en Stropstraat met een periode van 6 maanden.