Terug
Gepubliceerd op 27/04/2023

Notulen  Gemeenteraad

ma 27/03/2023 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Dirk Le Roy, voorzitter
Danny Claeys, burgemeester
Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, schepenen
Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, raadsleden
Steven Van de Velde, algemeen directeur
Verontschuldigd: Peter Versnaeyen, raadslid
  • Openbaar

    • Algemeen bestuur

      • Zittingsverslag van 27 februari 2023. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Het zittingsverslag van 27 februari 2023, dat ten minste 8 dagen vóór de vergadering op het gemeentesecretariaat ter beschikking gehouden is van de raadsleden.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Het zittingsverslag van 27 februari 2023 wordt goedgekeurd.

      • Aanpassing arbeidsreglement. Vertrouwenspersonen. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Aanpassing arbeidsreglement n.a.v. de aanstelling van drie extra vertrouwenspersonen.

        Context / feiten / argumenten

        Inge Temmerman, Lien Renaux en Ellen Brusselaers voltooiden hun opleiding tot vertrouwenspersoon.

        Bijlage 2 van het arbeidsreglement dient aangepast te worden. Zie bijlage.

        Akkoord BOC HOC op 15/11/2022 (voor Inge Temmerman) en digitaal akkoord van de werknemersorganisatie voor Lien Renaux en Ellen Brusselaers. 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Keurt de voorgestelde aanpassingen in het arbeidsreglement n.a.v. de aanstelling van drie extra vertrouwenspersonen, zoals in bijlage toegevoegd, goed.

      • IGS Westlede. Buitengewone algemene vergadering op 30 mei 2023. Agenda. Goedkeuring.

        Aanleiding

        De uitnodiging van IGS Westlede van 23 februari 2023 voor de buitengewone algemene vergadering, welke doorgaat op 30 mei 2023 om 19.30 uur, met volgende agendapunten:

        1. Vaststelling dat de vereniging de rechtsvorm dient aan te nemen van de coöperatieve vennootschap en de statuten dienen aangepast te worden volgens de regels van het Wetboek Vennootschappen en Verenigingen
        2. Opheffen van de statutair onbeschikbare eigen vermogensrekening en beschikbaar stellen van de middelen
        3. Aanneming van de volledig nieuwe statuten
        4. Bevestiging van de mandaten van het bestuur.

        De buitengewone algemene vergadering zal gehouden worden aansluitend op de gewone algemene vergadering ter goedkeuring van de jaarrekening. Voor de algemene vergadering van 19 uur volgt nog een aparte uitnodiging.

        Context / feiten / argumenten

        De gemeente is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Westlede.

        Juridische overwegingen

        Het decreet lokaal bestuur.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van het IGS Westlede van 30 mei 2023 goed:

        1. Vaststelling dat de vereniging de rechtsvorm dient aan te nemen van de coöperatieve vennootschap en de statuten dienen aangepast te worden volgens de regels van het Wetboek Vennootschappen en Verenigingen
        2. Opheffen van de statutair onbeschikbare eigen vermogensrekening en beschikbaar stellen van de middelen
        3. Aanneming van de volledig nieuwe statuten
        4. Bevestiging van de mandaten van het bestuur.

        Artikel 2 - Aan raadslid Van herzeele Christiaan wordt opdracht gegeven in te stemmen met de diverse punten op deze agenda.

        Artikel 3 - Afschrift van deze beslissing over te maken aan IGS Westlede per mail 30052023bavwl@westlede.be.

    • Wegen en mobiliteit

      • Mobiliteitsplan Nazareth. Voorlopige vaststelling.

        Aanleiding

        Het mobiliteitsplan Nazareth is afgewerkt en werd reeds goedgekeurd door de partners in de projectstuurgroep. 
        Om een afgewerkt mobiliteitsplan te hebben, moet het mobiliteitsplan nog definitief vastgesteld worden door de gemeenteraad.

        Context / feiten / argumenten

        Op vrijdag 3 maart keurde de projectstuurgroep het mobiliteitsplan en bijhorende actietabel goed, mits enkele opmerkingen:

        • Infrabel: gunstig advies zonder opmerkingen
        • NMBS: gunstig advies, mits een paar opmerkingen op formulering en wijziging actor Infrabel naar NMBS in actietabel bij bepaalde maatregelen
        • De Lijn: gunstig advies mits opmerkingen:
          • Niet akkoord met fietsstraten op busroutes (Dorp en Deinzestraat)
          • Fietsenstallingen ook te voorzien nabij bushaltes
          • Bij heraanleg centrale as/aanpak bushaltes centrale as graag voorzien dat bus op de rijweg halteert
        • MOW: gunstig advies, mits opmerkingen:
          • De lokale verbindingsweg is geen officiële wegencategorie en zal daarom op plannen van een hogere categorie niet zichtbaar zijn. De gemeente mag dit wel zo opnemen in haar mobiliteitsplan.
          • Fietsroutenetwerk: Er worden heel fijnmazige aanpassingen gevraagd zowel voor het bovenlokale als het lokale fietsroutenetwerk. Er moet rekening gehouden worden met het schaalniveau. Bovendien kan een aanpassing enkel na goedkeuring door wijzigingscommissie (BFF-route) of De Deputatie (lokale fietsroute). Het moet duidelijk zijn dat het een vraag tot aanpassing is.
          • Hoppinpunten: Meer dan enkel het hoppinpunt aan het station benadrukken
        • AWV: gunstig advies, mits opmerkingen:
          • Streefbeeld N60 is verouderd: AWV is voorstander van een actualisering. Gemeente kan zich hierin vinden op voorwaarde dat het kader overeind blijft.
          • Geen zone 30 invoeren op gewestwegen
          • Kaartjes in bijlage toevoegen ifv leesbaarheid
          • Laadpalen op carpoolparking zijn gericht op verkeer op E17, niet specifiek op inwoners van Nazareth
        • Provincie Oost-Vlaanderen: gunstig advies, mits opmerkingen:
          • Zelfde opmerking omtrent fietsroutenetwerken als MOW
          • Evaluatie van de fietsstraten is belangrijk. Ze moeten weloverwogen ingevoerd worden. 

        Het volledige verslag van de projectstuurgroep is terug te vinden in bijlage.

        Op maandag 6 maart 2023 werd een toelichting aan de Globale Raadscommissie (GRC) gegeven. De presentatie werd ook nogmaals opgeladen in bijlage.

        De volgende opmerkingen vanuit GRC werden meegenomen voor aanpassing in het mobiliteitsplan:

        • De realisatie van de fietsstraten zouden wat voorzichtiger geformuleerd moeten worden. De evaluatie van de eerste fietsstraten is van belang.
        • Bij incidenten moet duidelijke bewegwijzering het verkeer geleiden op het dragend wegennet. 
        • Schetsontwerp Hoppinpunt: inplanting van parkeerplaats voor mindervaliden/pakketautomaat bij terreinbezoek/technisch ontwerp te herbekijken. 
        • Actietabel: toevoeging actie dat we bij mobiliteitsmaatregelen van de gelegenheid gebruik maken om de wegcode op te frissen bij inwoners.
        • Actietabel: toevoeging in inleiding dat de tabel met prioriteiten en termijn al weergeeft of iets een quick-win is.
        • Aanpassing kaart mobiliteitskamers: vraag tot verduidelijking knooppunten gewestwegen.

        De definitieve versie van het mobiliteitsplan en de actietabel, met uitgevoerde aanpassingen, zijn opgenomen in bijlage.
        Op basis hiervan krijgen alle adviesraden en inwoners, die opmerkingen indienden tijdens het paricipatietraject voor de synthesenota, een terugkoppeling over hoe er met hun opmerkingen werd omgegaan.

        Op aangeven van MOW zou na de voorlopige vaststelling een openbaar onderzoek gehouden worden van 1 april tot 30 april.
        Iedereen kan nog opmerkingen of suggesties voor het mobiliteitsplan formuleren. In de maand mei zullen de opmerkingen geanalyseerd worden voor verwerking in het mobiliteitsplan.
        Het mobiliteitsplan zou dan voor definitieve vaststelling voorgelegd worden aan de gemeenteraad op 26 juni 2023.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Stelt het mobiliteitsplan Nazareth met bijhorende actietabel voorlopig vast.

        Artikel 2 - Bepaalt dat er een openbaar onderzoek over het mobiliteitsplan zal lopen vanaf 1 april tot en met 30 april waarbij iedereen opmerkingen en suggesties kan geven.

        Artikel 3 - Bepaalt dat het mobiliteitsplan Nazareth voor definitieve vaststelling voorgelegd zal worden op de gemeenteraad van 26 juni 2023.

      • Aankoop en levering van 1 duurzaam voertuig. Contractvoorstel Veneco. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Goedkeuren van het ontvangen contractvoorstel van IGEMO (Gestroomd.be) voor de aankoop van 1 duurzaam voertuig:
        E-Boxer Gesloten Bestelwagen 435 L3H2 - Electric 120 (90kW - 75kWh)
        Zowel de dienst facility als de dienst evenementen zijn vragende partij voor een nieuw voertuig ter vervanging van een bestaand voertuig.

        • Dienst facility wil de bestaande gesloten camionette van het type Ford Transit uit 2008 (15 jaar oud) vervangen.
          In 2023 is hiervoor 65.000 euro voorzien.
          • We mochten via Veneco een offerte ontvangen die € 15.000,00 boven het budget valt
        • Dienst evenementen wil de bestaande wagen met open laadbak uit 2012 (11 jaar oud) vervangen.
          In 2023 is hiervoor 50.000 euro voorzien.
          We mochten via Veneco vernemen dat het produceren van deze voertuigen door IVECO eind dit jaar stopt en dat de orders volzet zijn. 
        Context / feiten / argumenten

        Het College verleende in zitting van 4 april 2022 hun principieel akkoord om de "aankoop duurzame voertuigen" voor het Lokaal Bestuur Nazareth te gunnen via de aankoopcentrale van Veneco (Gestroomd.be).
        Nazareth wenst de begrippen duurzaamheid en energie-efficiëntie te integreren in het lokaal beleid betreffende het patrimonium in het geheel en het gemeentelijk voertuigenpark in het bijzonder.
        De gemeenteraadsbeslissing van 1 december 2014 houdende de principiële goedkeuring tot ondertekening van het Burgemeestersconvenant.
        Het Lokaal Bestuur Nazareth engageert zich eveneens om de uitstoot van CO² door het gemeentelijke voertuigenpark te beperken.
        De wagens op CNG hebben gemiddeld een hogere eco-score dan wagens met een klassieke verbrandingsmotor op benzine of diesel en bijgevolg wordt er minder schadelijke stoffen uitgestoten zoals CO².
        De aankoop van 1 duurzaam voertuig is noodzakelijk en vervangt het voertuig
        Ford Transit (2008).

        Op 27 februari 2023 werd de offerte ontvangen van IGEMO voor E-Boxer gesloten Bestelwagen 435 L3H2 - Electric 120 (90kW - 75kWh).

        Juridische overwegingen

        De wet van 17 juni 2013 houdende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 144.000,00 niet).

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 houdende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

        Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en zijn uitvoeringsbesluiten.

        Financiële impact

        De financiële impact is voorzien in het meerjarenplan en leidt tot aanpassingen (extra uitgave ten bedrage van € 16.352,76,00 incl. btw).

        De uitgave van deze opdracht wordt geraamd op € 79.386,77 incl. btw voor voertuig + € 1.965,99 commissie uitvoerende administratieve kosten (Veneco).

        De uitgave voor deze overheidsopdracht is voorzien op volgend artikel van het investeringsbudget: 2023/GB7-01-02/0119-04/243000/GEMEENTE/FAC/IP-GEBOUW (65.000,00)

        Het extra budget (€ 16.352,76) zal voorzien worden bij de eerstvolgende MJP-aanpassing.

        Tussenkomsten gemeenteraadsleden

        Raadslid Van Poucke Simon is blij dat het lokaal bestuur resoluut kiest voor een duurzame oplossing. 1.5 € per inwoner meerkost is zeker te verantwoorden.

        Raadslid Dhaenens Frank stelt twee technische vragen: gesloten laadbak ipv open laadbak, is het laadvermogen hetzelfde? Schepen Schaubroeck stelt dat er later een ander vervanging volgt.

        Schepen Vos Dirk stelt dat dit de juiste principiële beslissing is in het kader van de duurzaamheid en we daar later op verderbouwen.

        Raadslid Ghyselinck Yves pleit om ook de binnenzijde te bekleden (net zoals de vloerplaat).

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Het contractvoorstel met de technische beschrijving van IGEMO voor de aankoop en levering van 1 duurzaam voertuig: E-Boxer gesloten bestelwagen 435 L3H2 - Electric 120 (90kW - 75kWh), goed te keuren.

        Artikel 2 - Een bekleding van de zijwanden te voorzien (bestelling of zelf uit te voeren).

        Artikel 3 - Het college wordt gemachtigd tot gunning en verdere opvolging van bovenvermeld dossier.

    • Wonen en werken

      • Voorstel tot minnelijke schikking 2de gerangschikte voor de opdracht 'leveren en plaatsen van buitenschrijnwerk in aluminium voor de gemeentelijke basisschool te Eke'. Dadingsovereenkomst. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Overheidsopdracht voor werken met als voorwerp 'leveren en plaatsen van buitenschrijnwerk in aluminium voor de gemeentelijke basisschool te Eke'.
        Als gunningswijze werd geopteerd voor een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Bij besluit van 16.01.2023 wordt de opdracht gegund aan bv Tibeflex uit Sint-Amandsberg voor de prijs van 167.111,56 euro (incl. BTW).
        De tweede gerangschikte inschrijver is nv Francovera uit Wervik met een prijs van 177.362,19 euro (incl. BTW).

        nv Francovera vraagt naar erkenning van de firma ‘Tibeflex’.

        In het bestek wordt met betrekking tot de vereiste erkenning van de aannemer het volgende uiteengezet:

        “REGISTRATIE VAN DE AANNEMERS
        De gecontracteerde aannemer moet geregistreerd zijn overeenkomstig art. 299-bis van het wetboek van de inkomstenbelasting en art. 30-bis van de wet van 27/06/1969 tot herziening van de besluitwet van 28/12/1944, betreffende de Sociale Zekerheid der Arbeiders.
        De opdracht wordt slechts gegund onder voorwaarde dat de aannemer op de dag van de aanvang van de werken houder is van een niet-geschrapte registratie voor de categorie werken die het voorwerp van de opdracht uitmaakt.
        De aannemer overhandigt tijdig aan de bouwheer de nodige bewijsstukken terzake. Enige hinder tegenover de bouwheer veroorzaakt door de aannemer in verband met art. 00.720 zal dezelfde boeten, kosten e.a. aan de aannemer meebrengen zoals voorzien in art. 00.710.

        VERPLICHTING VAN DE ONDERAANNEMERS
        Onverminderd de toepassing van art. 54 van het KB van 22/04/1977 moeten al de personen die in enig stadium als onderaannemer optreden, verplicht ingeschreven zijn op de lijst van de erkende aannemers en houder zijn van een erkenning in de categorie die overeenstemt met de aard van de hun opgedragen werken, alsmede in de met hun aandeel in de opdracht overeenstemmende klasse.
        SCHRAPPING REGISTRATIE
        Is de aannemer op het ogenblik dat de betaling hem gemaakt wordt, geen houder meer van een niet-geschrapte registratie-erkenning voor de categorie die het voorwerp van de aanneming uitmaakt, dan heeft hij slecht recht op betaling van het verschil van de door hem uitgevoerde prestaties en het bedrag dat de bouwheer moet inhouden en storten aan de ontvanger en aan de Nationale Dienst voor Sociale Zekerheid, in uitwerking van de bepalingen van het KB van 5 oktober 1978 en van de artikels 59 en 61 van de wet van 4 augustus 1978 betreffende de economische heroriëntering.
        De aannemer dient de bouwheer onmiddellijk in kennis te stellen van de schrapping als erkend aannemer zo dit feit zich na het ondertekenen van de aannemingsovereenkomst mocht voordoen. Alle gevolgen, voortkomend uit het verwaarlozen van deze meldingsplicht, zowel ten opzichte van de bouwheer als ten opzichte van de leidende architect, zullen verhaalbaar zijn op de aannemer.”

        De vereiste klasse en categorie van erkenning wordt met andere woorden niet nominatim in het bestek vermeld.
        De gemeente Nazareth ging bij het uitschrijven van de opdracht kennelijk uit van een noodzakelijke erkenning ondercategorie D5 (schrijnwerk algemeen, houten spanten en trappen) klasse 2 (werken tot een 275.000,00 euro). Dit wordt in het verslag van nazicht van de offertes echter niet verder verduidelijkt.

        Context / feiten / argumenten

        De sleutelvraag in deze is of de opdracht op basis een erkenning D5 (schrijnwerk in het algemeen, houten trappen en spanten) klasse 2 aan de combinatie bv Tiberghien Gebroeders en bv Tibeflex kon worden gegund.

        Het theoretisch kader:

        • de erkenningsvereisten zijn van openbare orde, van deze vereisten kan dan ook niet worden afgeweken.
        • de categorie of ondercategorie waarin een aanneming die werken omvat die in verscheidende categorieën en/of ondercategorieën gerangschikt zijn, moet worden gerangschikt, is die waartoe het gedeelte van het uit te voeren werk behoort waarvan het bedrag het grootste percentage van de aannemingssom vertegenwoordigt. Enkel in het geval de aanneming werken van verschillende aard omvat waarvan de relatieve belangrijkheid ongeveer gelijk is, mag zij gerangschikt worden in meedere van de betreffende categoriëen of ondercategorieën. De inschrijver dient evenwel slechts erkend te zijn in één van de voorgeschreven categorieën of ondercategorieën (artikel 5 §7 KB 26.09.1991).
        • het wordt niet betwist dat het overgrote deel van de (waarde van de) opdracht bestaat uit de levering en plaatsing van aluminiumschrijnwerk.
        • in het KB van 26.01.1991 wordt een onderscheid gemaakt tussen ondercategorieën D5 (schrijnwerk algemeen, houten trappen en spanten) en D20 (metalen schrijnwerk). Er bestaat m.a.w. een afzonderlijke ondercategorie voor metalen (dus ook aluminium) schrijnwerk. Dat de term ‘schrijnwerk algemeen’ zoals gebruikt in het KB van 26.01.1991 geen betrekking heeft op metalen schrijnwerk blijkt bovendien ook uit de informatie inzake de erkenning van aannemers zoals gepubliceerd op de website van de FOD Financiën (https://economie.fgov.be/sites/default/files/Files/Entreprises/Indelingklassen-Erkende-Aannemers.pdf). Hier wordt categorie D5 omschreven als ‘Timmerwerk, houten spanten en trappen’. Uit deze omschrijving blijkt duidelijk dat D5 betrekking heeft op houten schrijnwerk

        Bij het uitschrijven van de opdracht had men dan ook categorie D20 klasse 2 en niet categorie D5 klasse 2 als selectiecriterium dienen in te schrijven.

        Rekening houdende met het voorgaande stelt zich evident de vraag of bv Tibeflex en/of bv Tiberghien Gebroeders over de vereiste erkenning D20 klasse 2 beschikken.
        Indien een opdracht gegund wordt aan combinatie van ondernemers is het voldoende dat één onderneming die lid is van de combinatie over de vereiste erkenning beschikt. Een opzoeking op de website van de FOD Economie (https://economie.fgov.be/nl/themas/ondernemingen/specifieke-sectoren/bouw/erkenning-vanaannemers) levert het volgende resultaat op:
        • bv Tiberghien Gebroeders: erkend voor D20 in een klasse 1 (en voor D5 in een klasse 3)
        • bv Tibeflex: geen erkenning
        → Gelet op het ontbreken van de vereiste erkenning in de juiste klasse kon de opdracht dan ook niet aan de combinatie van bv Tiberghien Gebroeders en bv Tibeflex worden gegund. Deze fout kan in de huidige stand van de opdracht niet meer hersteld worden.

        In casu betekent dit dat nv Francovera slechts aanspraak kan maken op een maximum schadevergoeding ten bedrage van 16.732,28 euro, zijnde 10% van de (na rekenkundig nazicht aangepaste) offerte van nv Francovera exclusief 6% BTW (167.322,82 euro + 10.039,37 euro BTW). En dus niet op de 28.377,95 euro die in het schrijven wordt aangehaald. 

        In eerste instantie kan worden voorgesteld dat de gemeente een schadevergoeding ten bedrage van 5.577,43 euro tot slot van alle rekeningen zou betalen. Dit bedrag betreft 1/3 van 10% van de offerte van nv Francovera exclusief BTW. Het breukdeel 1/3 wordt afgeleid uit het feit dat er drie regelmatige inschrijvers op de opdracht zijn (namelijk nv Francovera, bvba J. De Win en nv Bouw & Renovatie) en nv Francovera bijgevolg een theoretische kans van 1/3 had dat de opdracht aan haar zou worden gegund.

        Dit werd ook zo voorgesteld aan de raadsheer van nv Francovera die antwoordde te kunnen akkoord gaan met een bedrag gelijk aan 2/3 - 11.154,85 euro. Dit bedrag is voor hen een ondergrens en niet meer bespreekbaar.  Er wordt verwacht dat de betaling binnen de tien dagen plaatsvindt. 

        Het advies van bureau Rasschaert is duidelijk: het tegenvoorstel aanvaarden.

        In bijlage is het voorstel dadingsovereenkomst opgenomen.

        Juridische overwegingen

        De overheidsopdracht voor werken “Leveren en plaatsen van buitenschrijnwerk in aluminium voor de gemeentelijke basisschool te Eke” die door Nazareth werd uitgeschreven.
        De beslissing van het College van 16.01.2023 om voormelde overheidsopdracht aan de combinatie van ondernemingen bv Tibeflex en bv Tiberghien Gebroeders te gunnen.
        De ingebrekestelling van nv Francovera van 25.01.2023.
        De ingebrekestelling van nv Francovera van 30.01.2023.
        De sluiting van de overeenkomst tot uitvoering van de opdracht tussen Nazareth en de combinatie van ondernemingen bv Tibeflex en bv Tiberghien Gebroeders van 08.02.2023.
        De ingebrekestelling van de raadsman van nv Francovera van 10.02.2023.

        Financiële impact

        Deze beslissing is niet voorzien in het goedgekeurd meerjarenplan en zal dus leiden tot een aanpassing in het meerjarenplan.
        De uitgaven gekoppeld aan deze beslissing zijn geraamd op 11.154,85 euro excl kosten raadsheer.

        De kosten voor de juridische bijstand door bureau Wim Rasschaert zijn wel voorzien in het goedgekeurd meerjarenplan en hebben geen invloed op het goedgekeurd meerjarenplan: 2023/GB1-01-03/0190-00/613002/GEMEENTE/ORG/IP-GEEN.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - De dadingsovereenkomst, zoals opgenomen in bijlage, van het advocatenkantoor Wim Rasschaert goed te keuren.

    • Leren en welzijn

      • Opstart Gemeenschapsdienst lokale besturen. Indiening ESF-dossier. Goedkeuring.

        Aanleiding

        Om langdurig werkzoekenden sterker te activeren en hun competenties te versterken voert de Vlaamse Regering de gemeenschapsdienst in.
        De gemeenschapsdienst zal juridisch worden uitgewerkt als een vorm van werkervaringsstage. Binnen het competentieversterkend traject gemeenschapsdienst zal de langdurig werkzoekenden kleinschalige taken uitvoeren bij lokale besturen, vzw’s en scholen om te werken aan vastgestelde generieke competenties en het opbouwen van arbeidsritme. De werkzoekende krijgt hiervoor een beperkte vergoeding.

        Context / feiten / argumenten

        WAT
        Met REACT EU-middelen wil de Vlaamse Overheid de lokale besturen ondersteunen in het opzetten van leerwerkplekken gemeenschapsdienst, in hun bijdrage aan de integratie van de meest kwetsbare doelgroepen op de arbeidsmarkt.
        De middelen voor deze actie worden voorzien vanuit Prioriteit 7, REACT-EU, Specifieke doelstelling 13 Bevordering van het crisisherstel COVID-19-pandemie.
        De Vlaamse Overheid voorziet hiervoor in een opstartfinanciering om deze leerwerkplekken te faciliteren en te coördineren met de door de VDAB geselecteerde GLOW-partners.
        De GLOW-partner voor regio Leie en Schelde is Groep Intro (GLOW staat voor "groeien en leren op de werkvloer").
        VDAB, Werken Leie en Schelde, lokale besturen, ... kunnen niet zelf toeleiden richting gemeenschapsdienst. De doelgroep wordt toegeleid richting de GLOW-partner.
        Het is dan de GLOW-partner die, samen met de werkzoekende, het meest passende traject zal bepalen (waarvan Gemeenschapsdienst er dus 1 is).

        Gemeenschapsdienst is dus 1 van de verschillende mogelijke trajecten richting werk (naast bv. IBO, TWE, ...).

        De Vlaamse Overheid stimuleert hiermee leerwerkplekken ter beschikking te stellen en hun ondersteuning kwaliteitsvol te organiseren.
        Gemeenschapsdienst dient dus niet als expliciet "dwangmiddel" beschouwd te worden, al is de begeleiding van werkzoekenden, ook binnen andere trajecten, wel steeds een "rechten- en plichten-verhaal".
        WIE
        Het indienen van een projectvoorstel is voorbehouden voor een individueel Vlaams lokaal bestuur. Ieder lokaal bestuur kan 1 lump sum aanvragen, dit kan vanuit de rechtspersoonlijkheid als gemeente/stad/OCMW/district.
        Waar districten van toepassing zijn, kan via de wettelijke basis erover een dossier per district worden ingediend.
        De uitvoering van het projectvoorstel kan toegewezen worden aan de regisseur sociale economie en werk, de wijk-werkorganisator, het intergemeentelijk samenwerkingsverband, de streekintercommunale,...
        DOELGROEP
        De doelgroep waarvoor deze opstart van gemeenschapsdienst bedoeld is, is deze van werkzoekenden met een grote afstand tot de arbeidsmarkt waarvoor een intensief traject aangewezen is. Leefloongerechtigden vallen niet binnen de beoogde doelgroep.
        De doelgroep bestaat uit uitkeringsgerechtigde werkzoekenden die minstens 2 jaar werkzoekend zijn en die nood hebben aan een intensieve begeleiding en bemiddeling via inzet van werkplekleren om de brug naar duurzame tewerkstelling te maken. Deze nood vloeit voort uit onvoldoende arbeidsmatige zelfredzaamheid.
        Deze werkzoekenden binnen gemeenschapsdienst hebben daarenboven nood aan een laag intensieve opstap via een competentieversterkende actie (werkervaringstage van minimaal 32u per maand; maximaal 64u per maand) binnen dit traject van werkplekleren. De duurtijd bedraagt maximaal 6 maanden.
        De werkzoekende ontvangt een beperkte vergoeding van VDAB van 1,3 euro/uur (200 euro/maand) bruto, een verplaatsingsvergoeding van VDAB en een vergoeding voor kinderopvang door VDAB. De werkzoekende ontvangt geen vergoeding van het lokaal bestuur.
        In de voorbereiding van het openstellen van de leerwerkplek gaat het lokaal bestuur in gesprek met de GLOW-partner (Groep Intro) om de leerwerkplek maximaal te kunnen afstemmen op de doelgroep.
        HOE
        Een individueel lokaal bestuur moet een projectvoorstel indienen via de online ESF-applicatie https://esf.vlaanderen.be/
        Een projectvoorstel wordt samengesteld door enerzijds het engagement om de vereiste acties uit te voeren en anderzijds het opvragen van de lump sum hiertoe.
        TIMING
        Het lokaal bestuur kan een projectvoorstel binnen deze oproep indienen vanaf 1 januari 2023 tot en met vrijdag 31 maart 2023 (middernacht) (uiterste indieningsdatum).
        Begin februari, maart en april 2023 worden de ingediende projectvoorstellen telkens in behandeling genomen.
        De beslissing wordt bekendgemaakt op het einde van die respectievelijke kalendermaanden.
        Het goedgekeurde project in deze oproep kent een uitvoeringstermijn tot uiterlijk 31 december 2023. Verlenging van de uitvoeringsperiode en/of uitstel van het opleveren van de vereiste output is niet mogelijk.

        Vereisten
        ACTIES EN OUTPUT
        De doelgroep wordt via leerwerkplekken ingeschakeld binnen de lokale diensten en wordt zo in de samenwerking tussen de GLOW-partner en het lokaal bestuur ondersteund richting arbeidsmarkt.
        Volgende vereiste output worden binnen deze opstartperiode gerealiseerd:

        1. Een actief aanbod van competentieversterkende leerwerkplekken aan de GLOW-partner (Groep Intro) (aantal bepaald via keuze voor small, medium, large of extra large).
        2. Een plan van aanpak met rollen en verantwoordelijkheden (governance), dat het uitbouwen van de relatie met de GLOW-partners, in functie van het ter beschikking stellen van leerwerkplekken voor gemeenschapsdienst, faciliteert.
          Bewijs van 1+2 via een per unieke leerwerkplek gemeenschapsdienst ingevulde fiche, afgetekend door de directe leidinggevende van de mentor, verantwoordelijke HR of de algemeen directeur.
        3. Het opleiden van mentoren (interne leerwerkplekbegeleiders) binnen het personeelsbestand van het lokaal bestuur (aantal bepaald via keuze voor small, medium, large of extra large).
          Bewijs via certificaat van deelname.

        Deze output is rechtstreeks gekoppeld aan de lump sum.
        De methode van lump sum houdt een alles of niets principe in. Bij het voldoen aan de verwachte output in relatie met het gekozen engagement (S/M/L/XL lump sum) blijft de lump sum toegekend.
        Bij het niet of deels voldoen aan de verwachte output wordt de lump sum niet toegekend en het voorschot integraal teruggevorderd.
        Een lokaal bestuur kiest één van onderstaande formules van lump sum als te behalen output:

          Aantal leerwerkplekken Minimum aantal opgeleide mentoren Lump Sum
        Small (S) 3 1 7.396,84 euro
        Medium (M) 6 2 14.793,69 euro
        Large (L) 18 6 44.381,06 euro
        Extra large (XL) 39 13 96.158,96 euro

        Ter verduidelijking: het effectief laten doorgaan van werkervaringsstages is uiteraard de doelstelling, maar vormt geen vereiste output.

        Juridische overwegingen

        Artikel 3 van het besluit van de Vlaamse Regering van 29 april 2022 tot bepaling van de lokale regierol van de gemeenten op het vlak van sociale economie en werk.
        Conceptnota gemeenschapsdienst voor langdurig werkzoekenden van 10 december 2021.
        Brief Vlaamse Regering betreffende de gemeenschapsdienst en toekomst wijk-werken van 27 oktober 2022.

        Financiële impact

        Voor de oproep ‘Opstart Gemeenschapsdienst lokale besturen’ is een budget beschikbaar van 5 miljoen euro Europese REACT EU-middelen. Deze behoeven geen cofinanciering. Dit dossier wordt gefinancierd door 100% REACT EU-middelen.
        Het ter beschikking gestelde budget per lokaal bestuur is afhankelijk van de gekozen lump sum formule (zie bovenstaande kader).
        Na ondertekening van de projectovereenkomst door de Managementautoriteit ESF ontvangt het lokaal bestuur onder de vorm van voorschot van Europa WSE 80% van de lump sum.
        Zodra mogelijk en uiterlijk 31/12/2023 wordt de vereiste output opgeleverd.
        De rapportering wordt ingediend via de ESF-applicatie. De output wordt opgeladen in de digitale ESF-archiefruimte.
        In de periode januari tot en met maart 2024 wordt de realisatie gecontroleerd door de Vlaamse Sociale Inspectie. Men zal de vereiste output ten behoeve van de aangevraagde lump sum controleren en beslissen of deze toegekend kan blijven of teruggevorderd wordt. Indien deze toegekend blijft wordt het saldo van 20% betaald.

        Deze middelen werden niet als ontvangst voorzien in het meerjarenplan.

        De kostprijs voor de opleiding van de mentor(en) is afhankelijk van de opleidingspartner (https://www.aanbodvormingsfonds.com/gemeenschapsdienst) en valt ten laste van het lokaal bestuur.
        De kost, die kan variëren tussen 1.680 euro (+ verplaatsingskosten) en 2.176 euro, kan volledig gedragen worden door de lump sum.

        Ter verduidelijking: De volledige lump sum blijft toegekend, ook wanneer er geen effectieve werkervaringsstage is doorgegaan op de werkvloer (voor zover de eerder vermelde output werd gerealiseerd).

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Steven Van de Velde
        Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Keurt het indienen van het subsidiedossier “Opstart Gemeenschapsdienst Lokale Besturen" binnen het ESF-programma goed. Dit houdt volgende in:

        • Een engagement op de vermelde acties in de oproepfiche
        • De naleving van de projectovereenkomst ESF (als sjabloon toegevoegd bij de oproep)
        • De eventuele machtiging aan Werken Leie en Schelde (regisseur regierol sociale economie en werk) tot registratie van het lokaal bestuur, indiening van het dossier uiterlijk 31/03/2023 en rapportering van de output uiterlijk 31/12/2023

        Artikel 2 - Maakt de keuze om de "medium" output te genereren (6 leerwerkplekken en minimaal 2 opgeleide mentor, lump sum van 14.793,69 euro).

    • Varia

      • Mondelinge vragen inwoners m.b.t. de in openbare zitting behandelde punten.

        Besluit

        Nihil.

      • Mondelinge vragen raadsleden.

        Besluit

        Raadslid Dhaenens Frank stelt dat er een rattenplaag is in de Snephoek. Graag melding in de infokrant en inschakelen van Rato vzw.

        Raadslid Le Roy Nele stelt dat er klachten zijn nav appartementen in de Drapstraat die hun garage niet gebruiken. Hoe verloopt de controle in de blauwe zone en is er controle op de bewonerskaarten? Burgemeester stelt dat er geen voorafgaande doorgave is wanneer er controle is.

        Raadslid Van Poucke Simon vraagt naar de stand van zaken voor de paden in het Kasteelpark. Vergunning is ingediend.

        Raadslid De Jans Anja stelt dat het Zilvererf een parkeerproblematiek heeft en een onveilige situatie. Hoe wordt dit verder aangepakt? Dit wordt verder aangepakt nu het mobiliteitsplan is opgemaakt.

        Raadslid De Jans Anja stelt dat Nazareth een kindvriendelijke gemeente is. We ondersteunen de jeugd. KLJ Nazareth heeft een fuif gegeven in sporthal in oktober 2022. Er was schade aan de vloer in de sporthal. Er wordt nu 1.000 € aangerekend aan de KLJ Nazareth. Is deze aanrekening terecht en kan ze worden tenietgedaan. Schepen Van Ongeval stelt dat er gesprongen is op de nadarhekken, er is een gesprek geweest met KLJ Nazareth en de totale kost is ongeveer 4.000,- €. Het college krijgt rapport van dit gesprek.

      • Mededelingen van de voorzitter.

        Mededelingen van de voorzitter
        • Data volgende raadszittingen:
          • Globale Raadscommissie op 17 april 2023
          • Gemeenteraad op 24 april 2023
          • Globale Raadscommissie op 17 mei 2023 i.p.v. 15 mei 2023
          • Gemeenteraad op 22 mei 2023
          • Globale Raadscommissie op 19 juni 2023
          • Gemeenteraad op 26 juni 2023.
        • Over de VVSG Ronde van Vlaanderen van 14 maart 2023 te Gent betreurt de voorzitter dat hij als enige vertegenwoordiger voor de gemeente Nazareth aanwezig was op deze bijeenkomst. Zeker voor recentere raadsleden kon dit een leerrijke ervaring zijn.
          Annemie De Gussem liet weten dat het die avond Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst was.

Namens Gemeenteraad,

Steven Van de Velde
algemeen directeur

Dirk Le Roy
voorzitter