Het zittingsverslag van 27 februari 2023, dat ten minste 8 dagen vóór de vergadering op het gemeentesecretariaat ter beschikking gehouden is van de raadsleden.
Artikel 1 - Het zittingsverslag van 27 februari 2023 wordt goedgekeurd.
Aanpassing arbeidsreglement n.a.v. de aanstelling van drie extra vertrouwenspersonen.
Inge Temmerman, Lien Renaux en Ellen Brusselaers voltooiden hun opleiding tot vertrouwenspersoon.
Bijlage 2 van het arbeidsreglement dient aangepast te worden. Zie bijlage.
Akkoord BOC HOC op 15/11/2022 (voor Inge Temmerman) en digitaal akkoord van de werknemersorganisatie voor Lien Renaux en Ellen Brusselaers.
Artikel 1 - Keurt de voorgestelde aanpassingen in het arbeidsreglement n.a.v. de aanstelling van drie extra vertrouwenspersonen, zoals in bijlage toegevoegd, goed.
De uitnodiging van IGS Westlede van 23 februari 2023 voor de buitengewone algemene vergadering, welke doorgaat op 30 mei 2023 om 19.30 uur, met volgende agendapunten:
De buitengewone algemene vergadering zal gehouden worden aansluitend op de gewone algemene vergadering ter goedkeuring van de jaarrekening. Voor de algemene vergadering van 19 uur volgt nog een aparte uitnodiging.
De gemeente is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Westlede.
Het decreet lokaal bestuur.
Artikel 1 - Keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van het IGS Westlede van 30 mei 2023 goed:
Artikel 2 - Aan raadslid Van herzeele Christiaan wordt opdracht gegeven in te stemmen met de diverse punten op deze agenda.
Artikel 3 - Afschrift van deze beslissing over te maken aan IGS Westlede per mail 30052023bavwl@westlede.be.
Het mobiliteitsplan Nazareth is afgewerkt en werd reeds goedgekeurd door de partners in de projectstuurgroep.
Om een afgewerkt mobiliteitsplan te hebben, moet het mobiliteitsplan nog definitief vastgesteld worden door de gemeenteraad.
Op vrijdag 3 maart keurde de projectstuurgroep het mobiliteitsplan en bijhorende actietabel goed, mits enkele opmerkingen:
Het volledige verslag van de projectstuurgroep is terug te vinden in bijlage.
Op maandag 6 maart 2023 werd een toelichting aan de Globale Raadscommissie (GRC) gegeven. De presentatie werd ook nogmaals opgeladen in bijlage.
De volgende opmerkingen vanuit GRC werden meegenomen voor aanpassing in het mobiliteitsplan:
De definitieve versie van het mobiliteitsplan en de actietabel, met uitgevoerde aanpassingen, zijn opgenomen in bijlage.
Op basis hiervan krijgen alle adviesraden en inwoners, die opmerkingen indienden tijdens het paricipatietraject voor de synthesenota, een terugkoppeling over hoe er met hun opmerkingen werd omgegaan.
Op aangeven van MOW zou na de voorlopige vaststelling een openbaar onderzoek gehouden worden van 1 april tot 30 april.
Iedereen kan nog opmerkingen of suggesties voor het mobiliteitsplan formuleren. In de maand mei zullen de opmerkingen geanalyseerd worden voor verwerking in het mobiliteitsplan.
Het mobiliteitsplan zou dan voor definitieve vaststelling voorgelegd worden aan de gemeenteraad op 26 juni 2023.
Artikel 1 - Stelt het mobiliteitsplan Nazareth met bijhorende actietabel voorlopig vast.
Artikel 2 - Bepaalt dat er een openbaar onderzoek over het mobiliteitsplan zal lopen vanaf 1 april tot en met 30 april waarbij iedereen opmerkingen en suggesties kan geven.
Artikel 3 - Bepaalt dat het mobiliteitsplan Nazareth voor definitieve vaststelling voorgelegd zal worden op de gemeenteraad van 26 juni 2023.
Goedkeuren van het ontvangen contractvoorstel van IGEMO (Gestroomd.be) voor de aankoop van 1 duurzaam voertuig:
E-Boxer Gesloten Bestelwagen 435 L3H2 - Electric 120 (90kW - 75kWh)
Zowel de dienst facility als de dienst evenementen zijn vragende partij voor een nieuw voertuig ter vervanging van een bestaand voertuig.
Het College verleende in zitting van 4 april 2022 hun principieel akkoord om de "aankoop duurzame voertuigen" voor het Lokaal Bestuur Nazareth te gunnen via de aankoopcentrale van Veneco (Gestroomd.be).
Nazareth wenst de begrippen duurzaamheid en energie-efficiëntie te integreren in het lokaal beleid betreffende het patrimonium in het geheel en het gemeentelijk voertuigenpark in het bijzonder.
De gemeenteraadsbeslissing van 1 december 2014 houdende de principiële goedkeuring tot ondertekening van het Burgemeestersconvenant.
Het Lokaal Bestuur Nazareth engageert zich eveneens om de uitstoot van CO² door het gemeentelijke voertuigenpark te beperken.
De wagens op CNG hebben gemiddeld een hogere eco-score dan wagens met een klassieke verbrandingsmotor op benzine of diesel en bijgevolg wordt er minder schadelijke stoffen uitgestoten zoals CO².
De aankoop van 1 duurzaam voertuig is noodzakelijk en vervangt het voertuig Ford Transit (2008).
Op 27 februari 2023 werd de offerte ontvangen van IGEMO voor E-Boxer gesloten Bestelwagen 435 L3H2 - Electric 120 (90kW - 75kWh).
De wet van 17 juni 2013 houdende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 144.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 houdende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en zijn uitvoeringsbesluiten.
De financiële impact is voorzien in het meerjarenplan en leidt tot aanpassingen (extra uitgave ten bedrage van € 16.352,76,00 incl. btw).
De uitgave van deze opdracht wordt geraamd op € 79.386,77 incl. btw voor voertuig + € 1.965,99 commissie uitvoerende administratieve kosten (Veneco).
De uitgave voor deze overheidsopdracht is voorzien op volgend artikel van het investeringsbudget: 2023/GB7-01-02/0119-04/243000/GEMEENTE/FAC/IP-GEBOUW (65.000,00)
Het extra budget (€ 16.352,76) zal voorzien worden bij de eerstvolgende MJP-aanpassing.
Raadslid Van Poucke Simon is blij dat het lokaal bestuur resoluut kiest voor een duurzame oplossing. 1.5 € per inwoner meerkost is zeker te verantwoorden.
Raadslid Dhaenens Frank stelt twee technische vragen: gesloten laadbak ipv open laadbak, is het laadvermogen hetzelfde? Schepen Schaubroeck stelt dat er later een ander vervanging volgt.
Schepen Vos Dirk stelt dat dit de juiste principiële beslissing is in het kader van de duurzaamheid en we daar later op verderbouwen.
Raadslid Ghyselinck Yves pleit om ook de binnenzijde te bekleden (net zoals de vloerplaat).
Artikel 1 - Het contractvoorstel met de technische beschrijving van IGEMO voor de aankoop en levering van 1 duurzaam voertuig: E-Boxer gesloten bestelwagen 435 L3H2 - Electric 120 (90kW - 75kWh), goed te keuren.
Artikel 2 - Een bekleding van de zijwanden te voorzien (bestelling of zelf uit te voeren).
Artikel 3 - Het college wordt gemachtigd tot gunning en verdere opvolging van bovenvermeld dossier.
Overheidsopdracht voor werken met als voorwerp 'leveren en plaatsen van buitenschrijnwerk in aluminium voor de gemeentelijke basisschool te Eke'.
Als gunningswijze werd geopteerd voor een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Bij besluit van 16.01.2023 wordt de opdracht gegund aan bv Tibeflex uit Sint-Amandsberg voor de prijs van 167.111,56 euro (incl. BTW).
De tweede gerangschikte inschrijver is nv Francovera uit Wervik met een prijs van 177.362,19 euro (incl. BTW).
nv Francovera vraagt naar erkenning van de firma ‘Tibeflex’.
In het bestek wordt met betrekking tot de vereiste erkenning van de aannemer het volgende uiteengezet:
“REGISTRATIE VAN DE AANNEMERS
De gecontracteerde aannemer moet geregistreerd zijn overeenkomstig art. 299-bis van het wetboek van de inkomstenbelasting en art. 30-bis van de wet van 27/06/1969 tot herziening van de besluitwet van 28/12/1944, betreffende de Sociale Zekerheid der Arbeiders.
De opdracht wordt slechts gegund onder voorwaarde dat de aannemer op de dag van de aanvang van de werken houder is van een niet-geschrapte registratie voor de categorie werken die het voorwerp van de opdracht uitmaakt.
De aannemer overhandigt tijdig aan de bouwheer de nodige bewijsstukken terzake. Enige hinder tegenover de bouwheer veroorzaakt door de aannemer in verband met art. 00.720 zal dezelfde boeten, kosten e.a. aan de aannemer meebrengen zoals voorzien in art. 00.710.
VERPLICHTING VAN DE ONDERAANNEMERS
Onverminderd de toepassing van art. 54 van het KB van 22/04/1977 moeten al de personen die in enig stadium als onderaannemer optreden, verplicht ingeschreven zijn op de lijst van de erkende aannemers en houder zijn van een erkenning in de categorie die overeenstemt met de aard van de hun opgedragen werken, alsmede in de met hun aandeel in de opdracht overeenstemmende klasse.
SCHRAPPING REGISTRATIE
Is de aannemer op het ogenblik dat de betaling hem gemaakt wordt, geen houder meer van een niet-geschrapte registratie-erkenning voor de categorie die het voorwerp van de aanneming uitmaakt, dan heeft hij slecht recht op betaling van het verschil van de door hem uitgevoerde prestaties en het bedrag dat de bouwheer moet inhouden en storten aan de ontvanger en aan de Nationale Dienst voor Sociale Zekerheid, in uitwerking van de bepalingen van het KB van 5 oktober 1978 en van de artikels 59 en 61 van de wet van 4 augustus 1978 betreffende de economische heroriëntering.
De aannemer dient de bouwheer onmiddellijk in kennis te stellen van de schrapping als erkend aannemer zo dit feit zich na het ondertekenen van de aannemingsovereenkomst mocht voordoen. Alle gevolgen, voortkomend uit het verwaarlozen van deze meldingsplicht, zowel ten opzichte van de bouwheer als ten opzichte van de leidende architect, zullen verhaalbaar zijn op de aannemer.”
De vereiste klasse en categorie van erkenning wordt met andere woorden niet nominatim in het bestek vermeld.
De gemeente Nazareth ging bij het uitschrijven van de opdracht kennelijk uit van een noodzakelijke erkenning ondercategorie D5 (schrijnwerk algemeen, houten spanten en trappen) klasse 2 (werken tot een 275.000,00 euro). Dit wordt in het verslag van nazicht van de offertes echter niet verder verduidelijkt.
De sleutelvraag in deze is of de opdracht op basis een erkenning D5 (schrijnwerk in het algemeen, houten trappen en spanten) klasse 2 aan de combinatie bv Tiberghien Gebroeders en bv Tibeflex kon worden gegund.
Het theoretisch kader:
Bij het uitschrijven van de opdracht had men dan ook categorie D20 klasse 2 en niet categorie D5 klasse 2 als selectiecriterium dienen in te schrijven.
Rekening houdende met het voorgaande stelt zich evident de vraag of bv Tibeflex en/of bv Tiberghien Gebroeders over de vereiste erkenning D20 klasse 2 beschikken.
Indien een opdracht gegund wordt aan combinatie van ondernemers is het voldoende dat één onderneming die lid is van de combinatie over de vereiste erkenning beschikt. Een opzoeking op de website van de FOD Economie (https://economie.fgov.be/nl/themas/ondernemingen/specifieke-sectoren/bouw/erkenning-vanaannemers) levert het volgende resultaat op:
• bv Tiberghien Gebroeders: erkend voor D20 in een klasse 1 (en voor D5 in een klasse 3)
• bv Tibeflex: geen erkenning
→ Gelet op het ontbreken van de vereiste erkenning in de juiste klasse kon de opdracht dan ook niet aan de combinatie van bv Tiberghien Gebroeders en bv Tibeflex worden gegund. Deze fout kan in de huidige stand van de opdracht niet meer hersteld worden.
In casu betekent dit dat nv Francovera slechts aanspraak kan maken op een maximum schadevergoeding ten bedrage van 16.732,28 euro, zijnde 10% van de (na rekenkundig nazicht aangepaste) offerte van nv Francovera exclusief 6% BTW (167.322,82 euro + 10.039,37 euro BTW). En dus niet op de 28.377,95 euro die in het schrijven wordt aangehaald.
In eerste instantie kan worden voorgesteld dat de gemeente een schadevergoeding ten bedrage van 5.577,43 euro tot slot van alle rekeningen zou betalen. Dit bedrag betreft 1/3 van 10% van de offerte van nv Francovera exclusief BTW. Het breukdeel 1/3 wordt afgeleid uit het feit dat er drie regelmatige inschrijvers op de opdracht zijn (namelijk nv Francovera, bvba J. De Win en nv Bouw & Renovatie) en nv Francovera bijgevolg een theoretische kans van 1/3 had dat de opdracht aan haar zou worden gegund.
Dit werd ook zo voorgesteld aan de raadsheer van nv Francovera die antwoordde te kunnen akkoord gaan met een bedrag gelijk aan 2/3 - 11.154,85 euro. Dit bedrag is voor hen een ondergrens en niet meer bespreekbaar. Er wordt verwacht dat de betaling binnen de tien dagen plaatsvindt.
Het advies van bureau Rasschaert is duidelijk: het tegenvoorstel aanvaarden.
In bijlage is het voorstel dadingsovereenkomst opgenomen.
De overheidsopdracht voor werken “Leveren en plaatsen van buitenschrijnwerk in aluminium voor de gemeentelijke basisschool te Eke” die door Nazareth werd uitgeschreven.
De beslissing van het College van 16.01.2023 om voormelde overheidsopdracht aan de combinatie van ondernemingen bv Tibeflex en bv Tiberghien Gebroeders te gunnen.
De ingebrekestelling van nv Francovera van 25.01.2023.
De ingebrekestelling van nv Francovera van 30.01.2023.
De sluiting van de overeenkomst tot uitvoering van de opdracht tussen Nazareth en de combinatie van ondernemingen bv Tibeflex en bv Tiberghien Gebroeders van 08.02.2023.
De ingebrekestelling van de raadsman van nv Francovera van 10.02.2023.
Deze beslissing is niet voorzien in het goedgekeurd meerjarenplan en zal dus leiden tot een aanpassing in het meerjarenplan.
De uitgaven gekoppeld aan deze beslissing zijn geraamd op 11.154,85 euro excl kosten raadsheer.
De kosten voor de juridische bijstand door bureau Wim Rasschaert zijn wel voorzien in het goedgekeurd meerjarenplan en hebben geen invloed op het goedgekeurd meerjarenplan: 2023/GB1-01-03/0190-00/613002/GEMEENTE/ORG/IP-GEEN.
Artikel 1 - De dadingsovereenkomst, zoals opgenomen in bijlage, van het advocatenkantoor Wim Rasschaert goed te keuren.
Om langdurig werkzoekenden sterker te activeren en hun competenties te versterken voert de Vlaamse Regering de gemeenschapsdienst in.
De gemeenschapsdienst zal juridisch worden uitgewerkt als een vorm van werkervaringsstage. Binnen het competentieversterkend traject gemeenschapsdienst zal de langdurig werkzoekenden kleinschalige taken uitvoeren bij lokale besturen, vzw’s en scholen om te werken aan vastgestelde generieke competenties en het opbouwen van arbeidsritme. De werkzoekende krijgt hiervoor een beperkte vergoeding.
WAT
Met REACT EU-middelen wil de Vlaamse Overheid de lokale besturen ondersteunen in het opzetten van leerwerkplekken gemeenschapsdienst, in hun bijdrage aan de integratie van de meest kwetsbare doelgroepen op de arbeidsmarkt.
De middelen voor deze actie worden voorzien vanuit Prioriteit 7, REACT-EU, Specifieke doelstelling 13 Bevordering van het crisisherstel COVID-19-pandemie.
De Vlaamse Overheid voorziet hiervoor in een opstartfinanciering om deze leerwerkplekken te faciliteren en te coördineren met de door de VDAB geselecteerde GLOW-partners.
De GLOW-partner voor regio Leie en Schelde is Groep Intro (GLOW staat voor "groeien en leren op de werkvloer").
VDAB, Werken Leie en Schelde, lokale besturen, ... kunnen niet zelf toeleiden richting gemeenschapsdienst. De doelgroep wordt toegeleid richting de GLOW-partner.
Het is dan de GLOW-partner die, samen met de werkzoekende, het meest passende traject zal bepalen (waarvan Gemeenschapsdienst er dus 1 is).
Gemeenschapsdienst is dus 1 van de verschillende mogelijke trajecten richting werk (naast bv. IBO, TWE, ...).
De Vlaamse Overheid stimuleert hiermee leerwerkplekken ter beschikking te stellen en hun ondersteuning kwaliteitsvol te organiseren.
Gemeenschapsdienst dient dus niet als expliciet "dwangmiddel" beschouwd te worden, al is de begeleiding van werkzoekenden, ook binnen andere trajecten, wel steeds een "rechten- en plichten-verhaal".
WIE
Het indienen van een projectvoorstel is voorbehouden voor een individueel Vlaams lokaal bestuur. Ieder lokaal bestuur kan 1 lump sum aanvragen, dit kan vanuit de rechtspersoonlijkheid als gemeente/stad/OCMW/district.
Waar districten van toepassing zijn, kan via de wettelijke basis erover een dossier per district worden ingediend.
De uitvoering van het projectvoorstel kan toegewezen worden aan de regisseur sociale economie en werk, de wijk-werkorganisator, het intergemeentelijk samenwerkingsverband, de streekintercommunale,...
DOELGROEP
De doelgroep waarvoor deze opstart van gemeenschapsdienst bedoeld is, is deze van werkzoekenden met een grote afstand tot de arbeidsmarkt waarvoor een intensief traject aangewezen is. Leefloongerechtigden vallen niet binnen de beoogde doelgroep.
De doelgroep bestaat uit uitkeringsgerechtigde werkzoekenden die minstens 2 jaar werkzoekend zijn en die nood hebben aan een intensieve begeleiding en bemiddeling via inzet van werkplekleren om de brug naar duurzame tewerkstelling te maken. Deze nood vloeit voort uit onvoldoende arbeidsmatige zelfredzaamheid.
Deze werkzoekenden binnen gemeenschapsdienst hebben daarenboven nood aan een laag intensieve opstap via een competentieversterkende actie (werkervaringstage van minimaal 32u per maand; maximaal 64u per maand) binnen dit traject van werkplekleren. De duurtijd bedraagt maximaal 6 maanden.
De werkzoekende ontvangt een beperkte vergoeding van VDAB van 1,3 euro/uur (200 euro/maand) bruto, een verplaatsingsvergoeding van VDAB en een vergoeding voor kinderopvang door VDAB. De werkzoekende ontvangt geen vergoeding van het lokaal bestuur.
In de voorbereiding van het openstellen van de leerwerkplek gaat het lokaal bestuur in gesprek met de GLOW-partner (Groep Intro) om de leerwerkplek maximaal te kunnen afstemmen op de doelgroep.
HOE
Een individueel lokaal bestuur moet een projectvoorstel indienen via de online ESF-applicatie https://esf.vlaanderen.be/
Een projectvoorstel wordt samengesteld door enerzijds het engagement om de vereiste acties uit te voeren en anderzijds het opvragen van de lump sum hiertoe.
TIMING
Het lokaal bestuur kan een projectvoorstel binnen deze oproep indienen vanaf 1 januari 2023 tot en met vrijdag 31 maart 2023 (middernacht) (uiterste indieningsdatum).
Begin februari, maart en april 2023 worden de ingediende projectvoorstellen telkens in behandeling genomen.
De beslissing wordt bekendgemaakt op het einde van die respectievelijke kalendermaanden.
Het goedgekeurde project in deze oproep kent een uitvoeringstermijn tot uiterlijk 31 december 2023. Verlenging van de uitvoeringsperiode en/of uitstel van het opleveren van de vereiste output is niet mogelijk.
Vereisten
ACTIES EN OUTPUT
De doelgroep wordt via leerwerkplekken ingeschakeld binnen de lokale diensten en wordt zo in de samenwerking tussen de GLOW-partner en het lokaal bestuur ondersteund richting arbeidsmarkt.
Volgende vereiste output worden binnen deze opstartperiode gerealiseerd:
Deze output is rechtstreeks gekoppeld aan de lump sum.
De methode van lump sum houdt een alles of niets principe in. Bij het voldoen aan de verwachte output in relatie met het gekozen engagement (S/M/L/XL lump sum) blijft de lump sum toegekend.
Bij het niet of deels voldoen aan de verwachte output wordt de lump sum niet toegekend en het voorschot integraal teruggevorderd.
Een lokaal bestuur kiest één van onderstaande formules van lump sum als te behalen output:
Aantal leerwerkplekken | Minimum aantal opgeleide mentoren | Lump Sum | |
Small (S) | 3 | 1 | 7.396,84 euro |
Medium (M) | 6 | 2 | 14.793,69 euro |
Large (L) | 18 | 6 | 44.381,06 euro |
Extra large (XL) | 39 | 13 | 96.158,96 euro |
Ter verduidelijking: het effectief laten doorgaan van werkervaringsstages is uiteraard de doelstelling, maar vormt geen vereiste output.
Artikel 3 van het besluit van de Vlaamse Regering van 29 april 2022 tot bepaling van de lokale regierol van de gemeenten op het vlak van sociale economie en werk.
Conceptnota gemeenschapsdienst voor langdurig werkzoekenden van 10 december 2021.
Brief Vlaamse Regering betreffende de gemeenschapsdienst en toekomst wijk-werken van 27 oktober 2022.
Voor de oproep ‘Opstart Gemeenschapsdienst lokale besturen’ is een budget beschikbaar van 5 miljoen euro Europese REACT EU-middelen. Deze behoeven geen cofinanciering. Dit dossier wordt gefinancierd door 100% REACT EU-middelen.
Het ter beschikking gestelde budget per lokaal bestuur is afhankelijk van de gekozen lump sum formule (zie bovenstaande kader).
Na ondertekening van de projectovereenkomst door de Managementautoriteit ESF ontvangt het lokaal bestuur onder de vorm van voorschot van Europa WSE 80% van de lump sum.
Zodra mogelijk en uiterlijk 31/12/2023 wordt de vereiste output opgeleverd.
De rapportering wordt ingediend via de ESF-applicatie. De output wordt opgeladen in de digitale ESF-archiefruimte.
In de periode januari tot en met maart 2024 wordt de realisatie gecontroleerd door de Vlaamse Sociale Inspectie. Men zal de vereiste output ten behoeve van de aangevraagde lump sum controleren en beslissen of deze toegekend kan blijven of teruggevorderd wordt. Indien deze toegekend blijft wordt het saldo van 20% betaald.
Deze middelen werden niet als ontvangst voorzien in het meerjarenplan.
De kostprijs voor de opleiding van de mentor(en) is afhankelijk van de opleidingspartner (https://www.aanbodvormingsfonds.com/gemeenschapsdienst) en valt ten laste van het lokaal bestuur.
De kost, die kan variëren tussen 1.680 euro (+ verplaatsingskosten) en 2.176 euro, kan volledig gedragen worden door de lump sum.
Ter verduidelijking: De volledige lump sum blijft toegekend, ook wanneer er geen effectieve werkervaringsstage is doorgegaan op de werkvloer (voor zover de eerder vermelde output werd gerealiseerd).
Artikel 1 - Keurt het indienen van het subsidiedossier “Opstart Gemeenschapsdienst Lokale Besturen" binnen het ESF-programma goed. Dit houdt volgende in:
Artikel 2 - Maakt de keuze om de "medium" output te genereren (6 leerwerkplekken en minimaal 2 opgeleide mentor, lump sum van 14.793,69 euro).
Nihil.
Raadslid Dhaenens Frank stelt dat er een rattenplaag is in de Snephoek. Graag melding in de infokrant en inschakelen van Rato vzw.
Raadslid Le Roy Nele stelt dat er klachten zijn nav appartementen in de Drapstraat die hun garage niet gebruiken. Hoe verloopt de controle in de blauwe zone en is er controle op de bewonerskaarten? Burgemeester stelt dat er geen voorafgaande doorgave is wanneer er controle is.
Raadslid Van Poucke Simon vraagt naar de stand van zaken voor de paden in het Kasteelpark. Vergunning is ingediend.
Raadslid De Jans Anja stelt dat het Zilvererf een parkeerproblematiek heeft en een onveilige situatie. Hoe wordt dit verder aangepakt? Dit wordt verder aangepakt nu het mobiliteitsplan is opgemaakt.
Raadslid De Jans Anja stelt dat Nazareth een kindvriendelijke gemeente is. We ondersteunen de jeugd. KLJ Nazareth heeft een fuif gegeven in sporthal in oktober 2022. Er was schade aan de vloer in de sporthal. Er wordt nu 1.000 € aangerekend aan de KLJ Nazareth. Is deze aanrekening terecht en kan ze worden tenietgedaan. Schepen Van Ongeval stelt dat er gesprongen is op de nadarhekken, er is een gesprek geweest met KLJ Nazareth en de totale kost is ongeveer 4.000,- €. Het college krijgt rapport van dit gesprek.
Namens Gemeenteraad,
Steven Van de Velde
algemeen directeur
Dirk Le Roy
voorzitter