Het zittingsverslag van 22 mei 2023, dat ten minste 8 dagen vóór de vergadering op het gemeentesecretariaat ter beschikking gehouden is van de raadsleden.
Artikel 1 - Het zittingsverslag van 22 mei 2023 wordt goedgekeurd.
Goedkeuren van de opstart van de overheidsopdracht “Vervangen van Windows server infrastructuur door Cloud servers”.
In het kader van de opdracht “Vervangen van Windows server infrastructuur door Cloud servers” werd een bestek met nr. TECH2023-016 opgesteld door de dienst facility en ICT.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
De wet van 17 juni 2013 houdende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 houdende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Artikel 56, § 3, 5° en 6° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en zijn uitvoeringsbesluiten.
De financiële impact is voorzien in het meerjarenplan en leidt niet tot aanpassingen.
De totale uitgave van deze opdracht wordt geraamd op € 284.00,00 excl. btw of € 343.640,00 incl. btw (éénmalige kosten + maandelijkse kosten (48)).
De uitgaven worden opgesplitst in investeringsbudget en exploitatiebudget:
Investeringsbudget: eenmalige implementatiekost raming van € 20.000,00 excl. btw
Exploitatiebudget: kosten raming € 5.500,00/maand of € 66.000,00/jaar of € 264.000,00/48 maanden (excl. btw).
Artikel 1 – Keurt het bestek met nr. TECH2023-016 en de raming goed voor de opdracht “Vervangen van Windows server infrastructuur door Cloud servers”, opgesteld door de dienst facility en ICT. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bijzonder bestek en zoals opgenomen in de algemene aannemingsvoorwaarden voor de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Artikel 2 – Gunt bovengenoemde opdracht bij wijze van openbare procedure, de bekendmaking van de opdracht wordt Europees als nationaal gepubliceerd (E-tendering).
Artikel 3 – Het college wordt gemachtigd tot verdere opvolging en gunning van bovengenoemd dossier.
Jaarlijkse manifestatie ‘Brouwsels op straat’ georganiseerd door de vzw Vriendenkring Eke Dorp, die dit jaar doorgaat op zaterdag 2 en 3 september 2023.
Het betreft een aantal praktische aanpassingen aan het BNIP van de vorige edities (update van contactgegevens).
Deze manifestatie verwacht tussen de 8.000 en 12.000 bezoekers op de twee vernoemde dagen en dit op de beperkte oppervlakte van de dorpskern in Eke met een aantal zijstraten.
De gemeentelijke veiligheidscel heeft voor deze activiteit een aantal riscio’s gedetecteerd, die van die aard zijn dat de opmaak van een BNIP wenselijk is.
het KB van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en -situaties die een coördinatie of een beheer op nationaal niveau vereisen.
Artikel 1 – Het BNIP ‘Brouwsels op straat 2023’ wordt aanvaard, zoals voorgelegd aan de leden van de gemeentelijke veiligheidscel op 9 juni 2023 (via mail).
Artikel 2 – Het BNIP ‘Brouwsels op straat 2023’ zal ter kennisname worden voorgelegd aan de Provinciegouverneur van Oost-Vlaanderen.
De volgens de vennootschapswetgeving opgestelde jaarrekening van het autonoom gemeentebedrijf voor het jaar 2022 wordt ter goedkeuring aan de algemene vergadering van het autonoom gemeentebedrijf (de gemeenteraad) voorgelegd.
De Jaarrekening 2022 werd opgesteld.
Er is zowel een BBC-Jaarrekening als een NBB-Jaarrekening.
Artikel 243 DLB bepaalt dat de Raad van Bestuur van het autonoom gemeentebedrijf de jaarrekeningen vaststelt. De gemeenteraad dient een advies uit te brengen over de jaarrekening tenzij de leden van de Raad van Bestuur en die van de gemeenteraad dezelfde zijn. In casu dient de gemeenteraad geen advies uit te brengen over de BBC-jaarrekening.
De gemeenteraad zal, als algemene vergadering, van het autonoom gemeentebedrijf wel de NBB jaarrekening goedkeuren en kwijting geven aan de bestuurders (art. 235 §4 van het DLB). Artikel 235 § 4 DLB: De gemeenteraad beslist jaarlijks over de aan de bestuurders te verlenen kwijting, na goedkeuring van de rekeningen. Die kwijting is alleen rechtsgeldig als de ware toestand van het autonoom gemeentebedrijf niet wordt verborgen door enige weglating of onjuiste opgave in de rekeningen of in de rapportering over de uitvoering van de beheersovereenkomst.
De BBC-jaarrekening wordt goedgekeurd door de gouverneur.
Het decreet lokaal bestuur, specifiek de artikelen 231 t.e.m. 244 en 235§4 en 243 in het bijzonder.
Het wetboek van vennootschappen.
De statuten van het AG Nazareth, laatst gewijzigd op 1 april 2019.
NBB Jaarrekening
Activa = 5.068.223 euro
Passiva = 5.068.223 euro
Winst/verlies van het boekjaar = -239.892 euro
Uit te keren winst = 0 euro
Artikel 1 - Keurt goed, de volgens de vennootschapswetgeving opgestelde NBB Jaarrekening van het autonoom gemeentebedrijf Nazareth voor het boekjaar 2022.
Artikel 2 - Verleent kwijting aan de bestuurders over het boekjaar 2022.
De rekening van de gemeente en het OCMW voor het jaar 2022 wordt ter vaststelling aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn voorgelegd.
De rekening werd opgemaakt door de financieel directeur en bestaat uit de beleidsnota, de financiële nota, de staat van de algemene rekeningen en de toelichtingen.
Het ontwerp van jaarrekening werd digitaal aan ieder lid van de gemeenteraad overgemaakt op 9 juni 2023.
Na de vaststelling van het deel OCMW door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn, moet de Gemeenteraad vervolgens het OCMW-deel van de jaarrekening goedkeuren.
De artikelen 40-41 en 260-261 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, zijn latere wijzigingen en zijn uitvoeringsbesluiten.
Artikel 249, §3 DLB: De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen over hun deel van elk beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.
De gemeenteraad kan het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn niet goedkeuren als dat de financiële belangen van de gemeente bedreigt. In dat geval vervalt de eventuele vaststelling van het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de gemeenteraad.
Artikel 1 - Keurt het OCMW deel van de jaarrekening 2022 goed.
De jaarrekening van de Gemeente Nazareth voor het jaar 2022 wordt ter vaststelling aan de gemeenteraad voorgelegd.
De jaarrekening bestaat uit de beleidsevaluatie, de financiële nota, de toelichtingen en de documentatie.
Het ontwerp van jaarrekening werd digitaal aan ieder lid van de gemeenteraad overgemaakt op 9 juni 2023.
De vaststelling van de beleidsrapporten moet gebeuren in overeenstemming met artikel 249, §3 van het DLB van 22/12/2017. De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen over hun deel van elk beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Deze goedkeuring stelt het beleidsrapport in zijn geheel definitief vast.
De artikelen 40-41, 260-261 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, zijn latere wijzigingen en zijn uitvoeringsbesluiten.
In het bijzonder artikel 249, § 3 van het DLB.
BBC-Jaarrekening, deel Gemeente
BBC-Jaarrekening, deel Gemeente & OCMW
Raadslid Dhaenens Frank vraagt betreffende het uitstel van dossier dekenij of een verkoop niet mogelijk is. Het zal ondertussen 15 jaar leeg staan en ons niet veel meerwaarde hebben opgebracht.
Artikel 1 - Stelt de jaarrekening 2022 van de gemeente Nazareth vast.
De zoneraad van Hulpverleningszone Centrum heeft op 26 oktober 2022 de begroting voor het dienstjaar 2023 goedgekeurd. Voor gemeente Nazareth waren de in de begroting 2023 opgenomen dotaties als volgt:
Net als de vorige jaren wordt de initiële begroting van de hulpverleningszone bijgestuurd. Na de bespreking ervan in de begrotingscommissie op 31 mei 2023 keurde het college van de hulpverleningszone op 31 mei 2023 het ontwerp van de begrotingswijziging voor het dienstjaar 2023 goed.
Een belangrijke aanpassing van de begroting betreft het verwerken van het begrotingsresultaat van het vorig dienstjaar. Het begrotingsresultaat van 2022 van in totaal 2,2 miljoen euro wordt in deze budgetwijziging geristorneerd naar de verschillende gemeenten volgens het aandeel van iedere gemeente in dit resultaat, m.a.w. volgens de verdeelsleutel voor het jaar 2022. Het ristorno zal verwerkt worden via de uitgavenkredieten van de zone en staat bijgevolg los van de hieronder vermelde gewijzigde dotatie(s).
Een andere belangrijk element betreft de aanpassing van de personeelsbegroting aan de recente evoluties inzake de wedde-index. In de oorspronkelijke begroting werden nog de vooruitzichten van april van vorig jaar gehanteerd. De voorliggende budgetwijziging houdt rekening met een aanpassing van deze index in de maanden januari en november, conform de recente verwachtingen van het Federaal Planbureau. Wat betreft de werkingskosten wordt de begroting van de hulpverleningszone in beperkte mate bijgestuurd.
Langs ontvangstenzijde worden de geïndexeerde federale dotaties in de begroting ingeschreven. In totaal liggen de federale dotaties 1,1 miljoen euro hoger dan geraamd in de oorspronkelijke begroting. Ook de subsidie van de FOD Volksgezondheid voor de financiering van het ambulancevervoer wordt bijgestuurd en aangepast aan het werkelijke bedrag voor 2023.
Bovenstaande aanpassingen hebben tot gevolg dat de gemeentelijke dotaties, dewelke als sluitpost van de begroting van de hulpverleningszone dienen, herberekend moeten worden. Het gevolg is dat de gemeentelijke exploitatiedotaties opgetrokken dienen te worden, en dat de investeringsdotaties ongewijzigd blijven. Ook de bijdragen van de gemeenten voor de financiering van de pensioenen wijzigen niet.
De gewijzigde dotaties van de gemeenten aan de hulpverleningszone dienen goedgekeurd te worden door de gemeenteraad. In functie van het ontwerp van de begrotingswijziging en de door de gemeenten aanvaarde verdeelsleutel worden voor het jaar 2023 door gemeente Nazareth volgende dotaties toegekend aan de Hulpverleningszone Centrum:
De definitieve goedkeuring van de begrotingswijziging 2023 door de zoneraad is gepland op 21 juni 2023.
De goedkeuring van de toezichthoudende overheid is vereist opdat de begrotingswijziging uitvoerbaar zou zijn. Het bestuurlijk toezicht dient daarom een afschrift van de gemeenteraadsbesluiten betreffende de dotaties aan de zone te ontvangen om de begrotingswijziging voor het dienstjaar 2023 definitief te kunnen goedkeuren.
Een voor eensluidend verklaard afschrift van deze beslissing zal tevens worden overgemaakt aan de toezichthoudende overheid en aan de Hulpverleningszone Centrum.
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017, artikel 40, § 1-2.
Wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, artikelen 67-68.
Koninklijk Besluit van 19 april 2014 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de hulpverleningszones.
Artikel 1- Keurt de gewijzigde dotatie voor het dienstjaar 2023 aan de Hulpverleningszone Centrum goed voor volgende bedragen:
Artikel 2 - Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan:
Het mobiliteitsplan werd voorlopig vastgesteld door de gemeenteraad op 27 maart 2023.
Het openbaar onderzoek voor het mobiliteitsplan Nazareth liep van 1 april 2023 tot en met 30 april 2023.
Het mobiliteitsplan werd naar aanleiding van het openbaar onderzoek nog beperkt aangepast en wordt bijgevolg nu voorgelegd voor definitieve vaststelling.
Het college van burgemeester en schepenen keurde het mobiliteitsplan goed op maandag 12 juni 2023.
Raadslid Vanheel Daan en Van Poucke Simon geven de zelfde opmerkingen als bij de voorlopige vaststelling. De vraag wordt gesteld aan het college om concrete acties te ondernemen voor de reeds gestelde problemen. De actielijst kan best geprioriteerd worden, zeker de quick-wins.
Raadslid Ghyselinck Yves vraagt waarom gekozen wordt naar een vast zone 30 ipv een wisselende?
Artikel 1 - Dit agendapunt te verdagen, wegens afwezigheid van de schepen van openbare werken.
De Vervoerregio Gent stelde op woensdag 22 maart het ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan voorlopig vast.
Op maandag 8 mei 2023 keurde minister Lydia Peeters het ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan van de vervoerregio Gent incl. Plan-MER goed. Het openbaar onderzoek werd daarna opgestart.
De gemeenteraden krijgen tijdens het openbaar onderzoek 90 dagen de tijd om eventuele adviezen/opmerkingen over te maken.
Het openbaar onderzoek loopt van 31 mei tot en met 29 juli 2023. Ook inwoners, adviesraden, actiegroepen zijn in de mogelijkheid adviezen/opmerkingen tijdens het openbaar onderzoek in te dienen.
Op dinsdag 6 juni 2023 vond een webinar plaats voor gemeenteraadsleden waarop er meer toelichting omtrent het RMP werd gegeven. De presentatie van het webinar is terug te vinden in bijlage.
Intens overleg tussen lokale besturen en Vlaamse overheid
Het Regionaal Mobiliteitsplan kadert binnen basisbereikbaarheid, de Vlaamse visie op mobiliteit. Met basisbereikbaarheid zet Vlaanderen in op een efficiënter, duurzamer en flexibeler openbaar vervoer waarin het combineren van verschillende vervoermiddelen centraal staat. Voor de realisatie van basisbereikbaarheid werden de driehonderd Vlaamse steden en gemeenten opgedeeld in 15 vervoerregio’s. Binnen deze vervoerregio’s werken de gemeenten samen een mobiliteitsplan uit, specifiek voor hun regio.
De vervoerregio Gent is samengesteld uit deze 23 gemeenten: Aalter, Assenede, Deinze, De Pinte, Destelbergen, Eeklo, Evergem, Gavere, Gent, Kaprijke, Laarne, Lievegem, Lochristi, Melle, Merelbeke, Nazareth, Maldegem, Sint-Laureins, Sint-Martens-Latem, Wachtebeke, Wetteren, Zelzate, Zulte.
Het Regionaal Mobiliteitsplan werd opgemaakt in de schoot van de vervoerregioraad en is het resultaat van intens overleg tussen de 23 betrokken gemeenten en bovenlokale mobiliteitspartners van vervoerregio Gent. Sinds 2019 werken ze samen aan een toekomstvisie voor de regio. Voorafgaand aan de vervoerregioraad van 22 maart hebben alle 23 colleges van de gemeenten, inclusief ons college, hun goedkeuring gegeven.
Wat is een regionaal mobiliteitsplan
Het Regionaal Mobiliteitsplan wordt het kader waarin staat hoe we elke vervoerswijze willen organiseren en welke acties daarvoor nodig zijn. Het plan legt de mobiliteitsvisie vast voor de middellange termijn (2030), met een doorkijk naar 2050, en omvat een visie en netwerken voor alle vervoerswijzen, zowel voor personen- als goederenvervoer. Hierbij houdt het plan rekening met andere beleidsdocumenten. Het biedt eveneens een kapstok aan de 23 gemeenten uit de vervoerregio Gent om het overkoepelende beleid naar hun lokale schaal te vertalen.
Het plan is in verschillende fases tot stand gekomen. In juli 2020 keurde de vervoerregioraad de oriëntatienota goed als vertrekbasis, de ambities en de doelstellingen werden eind 2020 vastgelegd. Na het doorlopen van heel wat inhoudelijke werkmomenten werd in januari 2022 de visienota onderschreven door de vervoerregioraad. In de visienota werden de doelstellingen, leidende principes en een geïntegreerde visie vastgelegd. Vervolgens werd tussentijds een synthesenota voorgelegd in oktober 2022. Dat document is verder uitgebreid met acties tot wat nu het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan is.
Wat staat er in dit Regionaal Mobiliteitsplan?
De shift naar duurzame mobiliteit wordt gerealiseerd door een wisselwerking tussen het mobiliteitsaanbod, de mobiliteitsvraag en de ruimtelijke ordening. Het plan zoomt in op de verschillende netwerken, ingrepen en ondersteunende maatregelen van regionaal belang, met een focus op het mobiliteitsaanbod en de mobiliteitsvraag.
7 ambities
Het plan beschrijft 7 ambities die samenvatten wat we, nu en in de toekomst, belangrijk vinden in onze vervoerregio. Ze vormen het ‘vizier’ dat we voor ogen moeten hebben bij de opmaak en het uitrollen van onze mobiliteitsvisie.
Ruimte voor voetgangers, fietsers en openbaar vervoer
De vervoerregio heeft gewerkt aan de hand van het “meer-en-minder aanpak”. “Meer” betekent het stimuleren en investeren in duurzame modi, “minder” betekent maatregelen nemen rond het vertragen en reduceren van niet-duurzame modi. Het is echter een valse tegenstelling. Het is niet mogelijk te kiezen voor of meer of minder. De vervoerregio kiest zowel voor meer (duurzame modi), als voor minder (niet-duurzame modi) want het ene kan niet zonder het andere: het is een én-én verhaal waar meer en minder hand in hand gaan.
Hierdoor maken we ruimte voor voetgangers, fietsers en openbaar vervoer en zetten we in op ontmoeting en beleving.
Deze basisfilosofie wordt concreet gemaakt in 7 strategieën, de eerste 5 zijn verder geconcretiseerd in netwerken:
Zij vormen de basis voor het beleidsscenario in het regionaal mobiliteitsplan en kregen een doorvertaling naar concrete acties en maatregelen.
De milieueffecten van dit plan
Parallel met de opmaak van het mobiliteitsplan, werd een milieu-effectenrapport (MER) opgesteld. Het MER beoordeelt alle aspecten van het mobiliteitsplan op hun potentiële milieu-effecten en geeft aanbevelingen. Deze beoordeling en aanbevelingen werden meegenomen in het regionaal mobiliteitsplan.
Openbaar onderzoek
De Vervoerregio Gent stelde op woensdag 22 maart het ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan voorlopig vast. Het openbaar onderzoek loopt van 31 mei tot en met 29 juli.
Alle documenten van het RMP en het ontwerp plan-MER kunnen geraadpleegd worden via: https://www.vlaanderen.be/basisbereikbaarheid/vervoerregios/vervoerregio-gent/openbaar-onderzoek-vervoerregio-gent
De vervoerregioraad heeft volgende bezorgdheden geformuleerd op het ontwerp RMP:
De keuze voor minder vertaalt zich in
Het ene kan immers niet zonder het andere. Alleen op die manier kan een duurzame modal shift van 60% gehaald worden.
Overwegende dat de vervoerregioraad volgende opmerkingen heeft op het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan:
Het decreet basisbereikbaarheid van 26 april 2019
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en zijn uitvoeringsbesluiten.
Het Decreet van 3 april 2019 betreffende de basisbereikbaarheid, in het bijzonder artikel 8 betreffende de taakstelling van de vervoerregioraad.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 november 2020 over de regionale mobiliteitsplannen met de integratie van de milieueffectrapportage, in het bijzonder artikel 7 §1 artikel betreffende de vaststelling van het voorlopig ontwerp van Regionaal Mobiliteitsplan.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 24 januari 2022 betreffende kennisname van en opmerkingen rond de visienota van het Regionaal Mobiliteitsplan van de vervoerregio Gent.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 13 maart 2023 betreffende de goedkeuring van de synthesenota van het voorlopig ontwerp Regionaal mobiliteitsplan Vervoerregio Gent incl. ontwerp Plan-MER.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 12 juni 2023 betreffende openbaar onderzoek Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan Vervoerregio Gent incl. Plan-MER.
Artikel 1 - Neemt kennis van het ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan van de Vervoerregio Gent.
Artikel 2 - Geeft een negatief advies omtrent het ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan vervoerregio Gent incl. Plan-MER en vraagt rekening te houden met de volgende opmerkingen:
Goedkeuring opdracht/offerte Veneco bij de ondersteuning van de realisatie van het Hoppinpunt station Eke-Nazareth in CBS van 6/2/23 met referentie CBS/2023/113.
Opmaak technisch ontwerp:
Beheersovereenkomst NMBS (zie bijlage):
Deze overeenkomst heeft tot doel de rechten en plichten van elke partij in het beheer van de stationssite Eke-Nazareth, zoals weergegeven op het bijgevoegde plan, te omschrijven. Dit is nodig voorafgaand de realisatie van het hoppinpunt én aanvragen subsidies.
Een tabel van de verdeling van de verantwoordelijkheden op de Stationssite is als bijlage toegevoegd met een overzicht van elk onderdeel dat zich op elke beheerszone van de Stationssite bevindt, de prestaties die eraan verbonden zijn en de beheerder die verantwoordelijk is voor de uitvoering en de tenlasteneming van elk van deze prestaties.
Alle specifieke installaties die verband houden met het onthaal van de reizigers van de NMBS (totems, automaten, informatiepanelen, etc.) en eigendom zijn van de NMBS worden in hun geheel beheerd door deze laatste.
Na goedkeuring door het CBS wordt de beheersovereenkomst nog voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring vooraleer de directie van NMBS tekent.
Volgende stap - na goedkeuring en kennisname startoverleg, plaatsbezoek en ontwerp hoppinpunt thv station Eke - Nazareth:
Opmeting bestaande toestand:
Het lokaal bestuur geeft aan dat er nog geen opmetingsplan is van het gekozen studiegebied en dat het ontwerp nog verder verfijnd moet worden. Studiebureau Haegebaert staat in voor een gedetailleerde opmeting van de bestaande toestand volgens Lambert72- coördinaten en TAW-hoogtepeilen én door een beëdigd en erkend landmeter/topograaf. Deze opmeting zal als basis dienen voor de verdere uitwerking van het technisch ontwerp.
De financiële impact is voorzien in het meerjarenplan en leidt niet tot aanpassingen.
In functie van onze subsidies voor realisatie hoppinpunt is het noodzakelijk dat ons hoppinpunt eind 2023 wordt gerealiseerd. De subsidies voor de deelwagens, de pakketautomaat en fietspomp/herstelkit vanuit het project 'netwerk mobipunten' moeten uiterlijk aangevraagd worden voor 31 december 2023.
Artikel 1 - Neemt kennis van het verslag van het startoverleg/plaatsbezoek op 30 maart 2023 ivm realisatie Hoppinpunt Station Eke - Nazareth.
Artikel 2 - Neemt kennis van de nota van de Lijn i.v.m. ontwerp bushaltes thv Hoppinpunt.
Artikel 3 - Neemt kennis van het ontwerpplan Hoppinpunt t.h.v. Station Eke - Nazareth van studiebureau Haegebaert.
Artikel 4 - Keurt de verdere uitwerking van het Hoppinpunt op basis van het ontwerpplan van studiebureau Haegebaert goed en zal dit ook ter goedkeuring voorleggen aan de projectstuurgroep van het hoppinpunt.
Artikel 5 - Keurt de beheersovereenkomst tussen NMBS en het lokaal bestuur Nazareth goed en gaat akkoord met ondertekening ervan.
Het lokaal bestuur Nazareth diende een omgevingsvergunningsaanvraag in voor gronden gelegen op twee verschillende percelen in het Vlinderpark, gelegen aan Bekken, die de gemeente in erfpacht heeft. Perceel F460 en F461 zijn beide landbouwpercelen omringd door woonhuizen, behalve aan de zuidkant van het perceel, waar zich nog landbouwpercelen bevinden.
Deze aanvraag werd op 28/04/2023 ingediend bij het college van burgemeester en schepenen. Op 11/05/2023 werd het dossier volledig en ontvankelijk verklaard door de Provincie Oost-Vlaanderen.
De aanvraag omvat een administratieve aanleg van een buurtweg gelegen in het Vlinderpark.
Na de aanleg wordt de weg aangelegd als wandel- en fietspad.
Zoals vermeld in artikel 34 §1 van het Gemeentewegendecreet is de gemeente belast met het beheer van de gemeentewegen en het vrijwaren van de publieke doorgang over de volledige breedte van de gemeenteweg.
De aanvrager wenst hiervoor de rooilijn van de buurtweg aan te leggen volgens het tracé zoals voorgesteld in het plan in bijlage.
Het ontwerp van rooilijnplan, opgemaakt door landmeter-expert Niels Van Gele van 2 maart 2023 waaruit duidelijk de toekomstige rooilijn van de gemeenteweg blijkt.
De aanvrager haalt volgende motivering aan:
De werken omvatten het creëren van een comfortabele fiets- en wandelverbinding doorheen het Vlinderpark, waarbij vanuit Bekken/Sterrenbos een verbinding wordt gemaakt met de Godelieve Van Pouckestraat. Hierbij worden de principes en visie gevolgd van de Groene Functionele Belevingstrajecten. Bij de intekening van het pad werd rekening gehouden met de belevingswaarde voor de passant (kronkelend pad). Het voorziene pad voorziet in een zachte verbinding en maakt het parkgebied toegankelijk, wat de sociale functie van het gebied ten goede komt
Het pad zal aangelegd worden in ternair zand (2m breed), met grindgazon aan de randen (2x50cm breed) voor een natuurlijke overgang en uitwijkmogelijkheid bij intensief gebruik. Het ternair zand heeft een fijne korrel (0-7) en heeft een minimale impact op de bodem door ook de fundering waterdoorlatend te maken. Er worden 2 bruggen voorzien in hout. Er zal in totaal 1.427,14 m² aan pad worden aangelegd (805,71 m2 op perceel F460 en 621,43 m2 op perceel F461).
De afwatering van het hemelwater wordt volledig gebufferd op eigen terrein. Het hemelwater dat op het pad terecht komt, zal deels doorheen het pad dringen en deels afvloeien langsheen het pad. Deze zone is volledig waterdoorlaatbaar.
Het pad wordt over het ganse traject zo uitgevoerd dat machinaal onderhoud van de waterlopen met rups- of bandenkranen mogelijk blijft.
Met dit project wenst het bestuur een lokaal functioneel en recreatief netwerk aan trage wegen uit te bouwen.
Tijdens het openbaar onderzoek van 13 mei 2023 tot en met 11 juni 2023 werd één bezwaar ingediend die betrekking heeft op het voorliggende rooilijnplan:
"Als bewoners van een pand gelegen ten oosten van het Vlinderpark vragen wij om de zone met bosgoed (lees ontoegankelijke ruimte) te verbreden en in evenredigheid te brengen met de andere omliggende percelen van het Vlinderpark, in het bijzonder deze aan de kant van De Godelieve Van Pouckestraat, alsook ter hoogte van Bekken 2, 27, 34, 36 & 38. In het verlengde hiervan vragen wij om het voorziene struinpad aan de achterkant van ons perceel op verdere afstand te plaatsen in overeenstemming met de overkant, dit ter verzekering van de rust en de privacy."
Het struinpad bevindt zich op een afstand van ong. 30 tot de achterste perceelsgrens van de bezwaarindiener. Tussen het pad en de perceelsgrens wordt voldoende beplanting voorzien zodat de privacy bewaard wordt.
De raad is, op basis van de tijdens het openbaar onderzoek ingediende bezwaren en adviezen van mening dat er een positieve beslissing over de aanleg van een gemeenteweg kan worden genomen.
Het voornemen tot het aanleggen van de gemeenteweg geeft uitvoering aan artikel 3 (doelstellingen) en aan artikel 4 (principes) van het Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 en dat het aan deze artikels werd getoetst.
Die toetsing houdt in dat de voorgestelde maatregel:
(art. 3, Gemeentewegendecreet)
De structuur, de samenhang en toegankelijkheid van de gemeentewegen vrijwaren en verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Aangezien de verbinding doorheen het Vlinderpark, waarbij vanuit Bekken/Sterrenbos een verbinding wordt gemaakt met de Godelieve Van Pouckestraat, beroept de aanvrager zich op art. 3,2° (de herwaardering en de bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak) om de huidige rooilijn aan te leggen binnen de perceelsgrenzen met het oog op het toegankelijk maken van de verbinding tussen de Bekken/Sterrenbos en Godelieve Van Pouckestraat.
(art. 4, Gemeentewegendecreet)
Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeente grensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Decreet van 3 mei 2019 houdende gemeentewegen.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen om de gemeenteraad te laten beraadslagen over het aanleg van de gemeenteweg in het vlinderpark.
Het omgevingsdecreet, in bijzonder artikel 31 dat het volgende bepaalt:
§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
§ 2. Als het college van burgemeester en schepenen niet de bevoegde overheid is die in eerste aanleg over de aanvraag beslist, dan bezorgt de gemeente de beslissing van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg binnen zestig dagen na het verzoek aan de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15.
Het omgevingsdecreet, in het bijzonder artikel 47 dat het volgende bepaalt:
Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.
De toelichting bij bovengenoemd omgevingsdecreet en –besluit:
Artikel 47. Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning herneemt de welbekende regeling van de tussenkomst van de gemeenteraad over de zaak van de wegen. Voor alle duidelijkheid wordt ook hier herhaald:
Dat het College van burgemeester en schepenen / de vergunningverlenende overheid voorstelt om te beraadslagen over de voorliggende zaak van de wegen voor de aanvraag van de omgevingsvergunning met referentie 2023022976, ingediend voor stedenbouwkundige handelingen voor gronden gelegen op twee verschillende percelen in het Kasteelpark, gelegen aan de ’s Gravenstraat, die de gemeente recent heeft aangekocht. Het voorste perceel, afdeling 1, sectie F, nr. 304D2 en het achterste perceel, afdeling 1, sectie F, nr. 303 goed.
Artikel 1 - Keurt voorliggende beslissing over de aanleg, wijziging, verplaatsing of aanleg van een gemeenteweg voor de omgevingsvergunning met referentie 2023045718, ingediend voor stedenbouwkundige handelingen voor gronden gelegen op twee verschillende percelen in het Vlinderpark, gelegen aan Bekken/Sterrenbos en de Godelieve Van Pouckestraat die de gemeente in erfpacht heeft. Het voorste perceel, afdeling 1, sectie F, nr. 460 en het achterste perceel, afdeling 1, sectie F, nr. 461 goed.
Op 14 juni 2021 kondigde OVAM het project handhaving zwerfvuil aan (Kennisname CBS 2/08/2021). Ondertussen is het project opgestart. Binnen dit project zetten ze 30 handhavers in tegen zwerfvuil. De handhavers zullen werken als GAS-vaststellers in Vlaanderen, in samenwerking met lokale besturen.
Via patrouilles op het terrein, ook 's avonds en in het weekend, zal getracht worden overtreders op heterdaad te betrappen. Bij vaststelling van een overtreding wordt een bestuurlijk verslag opgemaakt, er wordt niet gewerkt met waarschuwingen.
De nadruk ligt op peuken, kauwgom, flesjes, pizzadozen, ... en ook het bij zich hebben van hondenpoepzakjes. Er wordt geen controle gedaan op sluikstort.
Lokale besturen kunnen beroep doen op de handhavers van OVAM door een online aanvraag in te dienen en een opvolgend intakegesprek te voeren over de noden in de gemeente. Hiermee ging het college reeds akkoord in zitting van 27/12/2021.
Vooraf dienen de handhavers aangesteld worden door de gemeenteraad. In gemeenteraad van 31 januari 2022 werden de eerste handhavers reeds aangesteld.
De noodzaak om deze gewestelijke personeelsleden aan te stellen als vaststeller gemeentelijke administratieve sancties met het oog op de sanctionering via een gemeentelijke administratieve sanctie van overtredingen op de bepalingen van gemeentelijke reglementering de binnen hun welomschreven bevoegdheid te situeren zijn; dat deze gewestelijke vaststellers enkel binnen de omschreven bevoegdheid mogen optreden.
Dat volgende gewestelijke personeelsleden de opleiding Gemeentelijke Administratieve Sancties, georganiseerd door Campus Vesta hebben gevolgd (van 24 april 2023 tot en met 15 mei 2023):
Het brevet van Campus Vesta waaruit blijkt dat voorgaande personeelsleden de opleiding met gunstig gevolg hebben voltooid.
De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Het KB van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en de personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven van een gemeentelijke administratieve sanctie.
Het besluit van de gemeenteraad van 2 december 2019 tot goedkeuring van het GAS-reglement Schelde-Leie 2020.
De inzet van OVAM-medewerkers is gratis voor het lokaal bestuur.
De inkomsten van de GAS-boeten zijn te innen op rekening van het lokaal bestuur.
Artikel 1 - Onderstaande personen worden aangesteld als gewestelijk vaststeller voor de gemeentelijke administratieve sancties voor de gemeente Nazareth voor de vaststelling van overtredingen op artikels 40 tot en met 46 van het GAS-reglement Schelde-Leie:
In de meest recente aanpassing van het reglement voor de parkbegraafplaats en de oude begraafplaatsen (d.d. GR 30 januari 2023) werden o.a. volgende wijzigingen/aanvullingen goedgekeurd:
Bij de meest recente wijziging van het reglement voor de parkbegraafplaats en de oude begraafplaatsen (d.d. 30 januari 2023) werd de mogelijkheid opgenomen om vergankelijke urnen te laten begraven in Urnenbos 2 en de Urnenheuvel. Er werd echter nog geen tarief bepaald voor deze begraafvorm.
Aangezien er geen garantie wordt geboden dat de grond waarin een vergankelijke urne wordt begraven 20 jaar niet zal hergebruikt worden (wat wel het geval is bij bv. een zandgraf of urnengraf in Urnenbos 1), stellen we voor om de helft van het tarief voor een zandgraf of urnengraf in urnenbos 1 te hanteren:
gratis voor inwoners en € 325 voor niet-inwoners.
Daarnaast werd, omwille van het streven naar meer uniformiteit en het tegengaan van de wildgroei aan formaten, kleuren en opschriften, in artikel 24 van het reglement opgenomen dat het gemeentebestuur zorgt voor de levering, de gravure en de plaatsing van de naamplaatjes. Het reglement bepaalt ook dat er geen andere naamplaatjes zijn toegestaan.
Naamplaatjes kunnen gebruikt worden bij asverstrooiingen op het strooiperceel en bij begravingen van vergankelijke urnen, en zijn niet verplicht.
Om als lokaal bestuur deze bepaling te kunnen uitvoeren, werden verschillende graveerbedrijven gecontacteerd met de vraag naar een prijsofferte.
Volgende bedrijven werden gecontacteerd:
Een beknopt overzicht van de ontvangen prijzen vindt u in bijlage.
Graveeratelier Sint-Truiden bleek de goedkoopste leverancier en stelde voor om vrijblijvend een van onze naamplaatjes te graveren als test.
Na het graveren bleek het resultaat echter ondermaats. Hun techniek (lasergraveren) blijkt niet te werken op onze naamplaatjes.
Westdecor bezorgde de op één na gunstigste offerte. Zij hebben bovendien jarenlange ervaring in onze regio met het graveren van naamplaatjes voor gedenkzuilen.
De prijs voor een naamplaatje bedraagt momenteel € 36,91 (incl. verzending en btw, excl. aankoop blanco naamplaatje).
Aangezien de naamplaatjes tot op heden door de nabestaanden steeds rechtstreeks via de begrafenisondernemers werden aangekocht, is hier momenteel nog geen tarief voor vastgelegd.
We stellen voor om voor de levering, gravure en plaatsing van een naamplaatje een tarief van € 50 te hanteren.
Na goedkeuring van het voorstel zullen de vergankelijke urnen als begraafvorm en de naamplaatjes als optie worden toegevoegd aan het aanvraagformulier voor de begravingen.
In het ontwerp van het aangepaste retributiereglement (toegevoegd als bijlage), worden de aanvullingen geel gemarkeerd weergegeven op p. 2, 9 en 11.
Het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en lijkbezorging;
Het besluit van de Vlaamse regering van 14 mei 2004 tot organisatie, inrichting en beheer van begraafplaatsen en crematoria;
Het reglement op de parkbegraafplaats en de oude begraafplaatsen van 28 januari 2008, zoals gewijzigd in de zitting van 16 juni 2008, 3 november 2008, 13 september 2010, 3 december 2012, 1 september 2014, 14 september 2015 en 30 januari 2023
In (de aanpassing van) het MJP werd nog geen rekening gehouden met de ontvangst voor de begraving van vergankelijke urnen.
Ook de uitgave voor het laten graveren en versturen van de naamplaatjes en de ontvangst voor de aangevraagde naamplaatjes werd nog niet opgenomen in het meerjarenplan.
Raming (jaarlijks, recurrent):
Bovenstaande geraamde uitgaven en ontvangsten zullen opgenomen worden in de volgende aanpassing van het MJP.
Artikel 1 - Keurt de aanpassing van het algemeen retributiereglement goed in functie van de toevoeging van het tarief voor de begraving van vergankelijke urnen en het tarief voor naamplaatjes:
Het provinciale ruimtelijke beleidsplan ‘Maak ruimte voor Oost-Vlaanderen 2050’ werd op 22 maart voorlopig vastgesteld door de provincieraad. Sindsdien krijgen burgers en gemeenten de kans om reactie op de plannen in te dienen.
Het openbaar onderzoek is bedoeld om reacties te verzamelen en daarmee aan de slag te gaan. De procedure van het openbaar onderzoek nog tot en met 19 juli. Het lokaal bestuur kan hierbij haar reactie indienen. Na deze inspraakronde zal finaal een aangepast plan worden voorgelegd aan de provincieraad.
Op 22 maart 2023 heeft de provincieraad het ontwerp van het beleidsplan ruimte ‘Maak Ruimte voor Oost-Vlaanderen 2050’ voorlopig vastgesteld. Naast het ontwerp beleidsplan ruimte is er een ontwerp plan-milieueffectenrapport opgemaakt. Dat is verplicht zodat iedereen kan zien welk effecten het ontwerp beleidsplan ruimte zal hebben op het milieu.
Tijdens het openbaar onderzoek kunnen er reacties ingediend worden op het ontwerp beleidsplan ruimte en het ontwerp plan-MER. Het openbaar onderzoek loopt van 21 april 2023 tot en met 19 juli 2023.
Het plan bestaat uit een strategische visie en 3 beleidskaders volgens het ontwerp aan de hand van kaarten, beeld en tekst:
Artikel 1 - Ondersteunt het advies van Veneco en geeft bovenstaande aandachtspunten mee voor de verdere verfijning en aanpassing van het provinciaal Ruimtelijk Beleidsplan.
Artikel 2 - Bezorgt een afschrift van deze gemeenteraadsbeslissing aan de provincie.
Kennisname van de ontvangen offerte en gunning van de opdracht “Uitvoeren van uitbreidingswerken gemeentelijke loods”.
Het College besliste in zitting van 7 maart 2022 de ontwerpopdracht voor de opdracht “Uitvoeren van uitbreidingswerken gemeentelijke loods” toe te wijzen aan Architect Tim Gheysen, Nederbosstraat 36 te 9810 Nazareth.
In het kader van deze opdracht werd een bestek met nr. TECH2023-013 opgesteld door de ontwerper, Architect Tim Gheysen, Nederbosstraat 36 te 9810 Nazareth.
De raming excl. btw bereikt de limiet van € 140.000,00 voor het gebruik van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking niet.
De gemeenteraad besliste in zitting van 24 april 2023 om de plaatsingsprocedure te starten en volgende ondernemers uit te nodigen om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure:
De offertes dienden het bestuur ten laatste op 22 mei 2023 om 10.00 uur te bereiken.
De verbintenistermijn van 120 kalenderdagen eindigt op 19 september 2023.
Er werd 1 offerte ontvangen van MAES & COUCKE BV, Tieltstraat 22 te 8720 Markegem (€ 85.298,43 excl. btw of € 103.211,10 incl. 21% btw).
De dienst facility stelt voor om, rekening houdende met het voorgaande, de opdracht “Uitvoeren van uitbreidingswerken gemeentelijke loods” te gunnen aan de firma met de enige offerte (op basis van de prijs), zijnde MAES & COUCKE BV, Tieltstraat 22 te 8720 Markegem tegen het nagerekende offertebedrag van € 103.211,10 incl. 21% btw (€ 17.912,67 btw medecontractant).
De offerte van deze inschrijver is regelmatig, doch het gunningsbedrag excl. btw (€ 85.298,43) overschrijdt de goedgekeurde raming (€ 69.006,61) met 23,61%.
De wet van 17 juni 2013 houdende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 houdende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en zijn uitvoeringsbesluiten.
De financiële impact is voorzien in het meerjarenplan en leidt tot aanpassingen (extra uitgave van € 38.211,10 incl. btw).
Architect Tim Gheysen raamde de opdracht op € 83.498,36 incl. btw of € 69.006,91 excl. btw.
De uitgave van deze opdracht bedraagt € 85.298,43 excl. btw of € 103.211,10 incl. 21% btw.
De uitgave voor deze overheidsopdracht is voorzien op artikel van het investeringsbudget: 2023/GB7-01-01/0119-04/221000/GEMEENTE/FAC/IP-GEBOUW
Het krediettekort van € 38.211,10 incl. btw zal voorzien worden bij een volgende meerjarenplanaanpassing.
Het ereloon voor Architect Tim Gheysen bedraagt € 7.804,81 excl. btw of € 9.443,82 incl. btw (9,15 % op de bouwkost).
Artikel 1 - Neemt kennis van de gunning van de opdracht "Uitvoeren van uitbreidingswerken gemeentelijke loods" aan de firma met de enige offerte (op basis van de prijs), zijnde MAES & COUCKE BV, Tieltstraat 22 te 8720 Markegem tegen het nagerekende offertebedrag van € 103.211,10 incl. 21% btw (€ 17.912,67 btw medecontractant).
Artikel 2 - Neemt kennis dat de offerte van deze inschrijver regelmatig is, doch het gunningsbedrag excl. btw (€ 85.298,43) overschrijdt de goedgekeurde raming (€ 69.006,61) met 23,61%.
Artikel 3 - Het krediettekort van € 38.211,10 incl. btw zal voorzien worden bij een volgende meerjarenplanaanpassing.
Het decreet van 5 mei 2023 over leersteun bepaalt dat een schoolbestuur moet aansluiten bij één leersteuncentrum (LSC) naar keuze, met uitzondering van een specifiek leersteuncentrum type 4, 6 of 7, georganiseerd door een bestuur van het eigen of een ander onderwijsnet, om leersteun te kunnen ontvangen voor de leerlingen en leerkrachten van zijn scholen voor gewoon basisonderwijs.
Een dergelijk LSC biedt leersteun aan scholen voor gewoon basisonderwijs die leerlingen hebben met:
Het schoolbestuur heeft de volgende scholen voor gewoon basisonderwijs:
Deze school/scholen heeft/hebben leerlingen met de hierboven vermelde verslagen. Een dergelijk LSC kan deel uitmaken van een school voor buitengewoon onderwijs of kan een zelfstandige instelling zijn. Een specifiek leersteuncentrum type 4, 6 of 7 is een leersteuncentrum dat deel uitmaakt van een school voor buitengewoon onderwijs en dat alleen leersteun biedt voor leerlingen met een GC-verslag, IAC-verslag of OV4-verslag type 4, type 6 of type 7, in het gewoon basisonderwijs en het gewoon secundair onderwijs.
Het schoolbestuur is momenteel aangesloten bij het ondersteuningsnetwerk SYM ’t Craeneveld Oudenaarde (samenwerkingsverband GO! en OVSG).
Deze LSC’s komen in de plaats van de huidige ondersteuningsnetwerken. Volgens de ontwerptekst van de memorie van toelichting kiest de Vlaamse Regering hiermee voor een nieuw ondersteuningsmodel.
De Vlaamse Regering heeft met de representatieve verenigingen van inrichtende machten (waaronder OVSG) en het gemeenschapsonderwijs op 10 februari 2023 een protocol afgesloten over waar de LSC’s mogen worden opgericht en door welke besturen (protocol landschap LSC).
Het schoolbestuur moet zijn keuze meedelen aan het betrokken leersteuncentrum en aan AGODI uiterlijk een maand na de publicatie van dit protocol landschap LSC. Door deze zeer strakke timing heeft het college van burgemeester bij hoogdringendheid op 6 maart 2023 de volgende voorlopige beslissing genomen (zie de bijlage):
Het schoolbestuur van de:
sluit voor beide scholen op 1 september 2023 aan bij de zelfstandige instelling leersteuncentrum GO! 19 20 21, Serpentstraat 63, 9700 Oudenaarde met als zetel Ronseweg 1, 9700 Oudenaarde.
Procedurele vormvereisten
De beslissing voldoet aan de voorwaarden vermeld in art. 21 van het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad.
Op 16 maart 2023 heeft het overleg in de schoolraad plaatsgevonden (het verslag met alle standpunten is opgenomen als bijlage) en het gemeentebestuur volgt het resultaat
Verantwoording
Het schoolbestuur wenst aan te sluiten bij het LSC GO! 19 20 21 om voor de leerlingen en leerkrachten van de eigen scholen te voorzien in professionele leersteun. Deze leersteun komt in de plaats van de ondersteuning door het huidige ondersteuningsnetwerk SYM ’t Craeneveld Oudenaarde (samenwerkingsverband GO! en OVSG) dat ophoudt te bestaan.
Dit LSC is opgenomen in het protocol landschap LSC waardoor het voorlopig erkend zal zijn voor het schooljaar 2023-2024 en het schooljaar 2024-2025. Dit LSC is een zelfstandige instelling.
Het schoolbestuur voldoet aan de voorwaarden voor aansluiting zoals omschreven in de onderwijsreglementering.Het schoolbestuur moet zijn keuze meedelen aan het betrokken leersteuncentrum en aan AGODI uiterlijk een maand na de publicatie van dit protocol landschap LSC. Door deze zeer strakke timing heeft het college van burgemeester bij hoogdringendheid een voorlopige beslissing moeten nemen. De gemeenteraad moet deze voorlopige beslissing bekrachtigen om uitwerking te kunnen hebben. Bijgevolg wenst het schoolbestuur de voorlopige beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 6 maart 2023 tot aansluiting bij het vermelde LSC te bekrachtigen.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Decreet van 5 mei 2023 over leersteun
Omzendbrief 'Leersteun in het basis- en secundair onderwijs' van 5 mei 2023
Decreet basisonderwijs van 25 februari 1997
Protocol landschap LSC van 10 februari 2023.
Artikel 1 - Bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 6 maart 2023 om aan te sluiten bij een welbepaald leersteuncentrum.
Artikel 2 - Het schoolbestuur sluit bijgevolg op 1 september 2023 met zijn scholen gewoon basisonderwijs aan bij het leersteuncentrum GO! 19 20 21.
Artikel 3 - Afschrift van dit besluit wordt toegezonden aan:
Nihil.
Raadslid Vanheel Daan vraagt naar aanleiding van de fusiebeslissing of de werkgroepen nog voor de publicatie van de folder zullen samenkomen.
Raadslid Van Poucke Simon vraagt naar Aziatische hoornaar. Was is het beleid hiernaar?
Raadslid Dhaenens Frank vraagt naar de stand van zaken inzake het doven van de straatverlichting?
De voorzitter deelt mee dat Volkshaard ondertussen Dimensa noemt en wenst iedereen een goede zomervakantie.
Namens Gemeenteraad,
Steven Van de Velde
algemeen directeur
Dirk Le Roy
voorzitter