Het huidig reglement ambulante handel op de markt en op het openbaar domein wordt uitgebreid met een afdeling 'organisatie van ambulante activiteiten op het openbaar domein, op plaatsen grenzend aan het openbaar domein of op commerciële parkeerplaatsen buiten de openbare markt'. Het bestaande reglement zal worden opgeheven en vervangen we door een nieuw huishoudelijk reglement.
Het bestaande reglement ambulante handel op de markt en het openbaar domein, goedgekeurd in de zitting van de gemeenteraad van 1 april 2019 en aangepast op 8 juli 2020 wordt naast de uitbreiding met een afdeling 'organisatie van ambulante activiteiten op het openbaar domein, op plaatsen grenzend aan het openbaar domein of op commerciële parkeerplaatsen buiten de openbare markt' ook uitgesplitst in enerzijds een reglement voor de organisatie van de ambulante handel en anderzijds het belasting/retributiereglement.
Navraag hierover bij VVSG leerde ons dat er in de praktijk vaak wordt gewerkt met afzonderlijke reglementen.
Naar het voorbeeld van het lokaal bestuur Gavere zal het regelen van de ambulante handel op grondgebied Nazareth gebeuren a.d.h.v. 3 documenten:
Deze reglementen regelen alle vormen van ambulante handel, zowel op openbaar als op privaat domein. Het bestaande reglement zal worden opgeheven en vervangen we door bovenstaande drie reglementen.
PRIVAAT/OPENBAAR DOMEIN
Onder privaat domein begrijpen we:
Onder openbaar domein begrijpen we:
RETRIBUTIE-/BELASTINGREGLEMENT
Het onderscheid tussen de reglementen en de financiële regeling is juridisch van aard:
FACTURATIE/AANSLAG
De periodiciteit van factureren:
TARIEVEN
Contantbelasting (losse standplaatsen)
Retributie (abonnementen)
(*) Indien er op meerdere dagen per week een standplaats wordt ingenomen, wordt het tarief vermenigvuldigd met het aantal dagen.
Retributie voor ambulante activiteiten op rondtrekkende wijze
(*) Indien er op meerdere dagen per week een activiteit van ambulante handel op rondtrekkende wijze wordt georganiseerd, wordt het tarief vermenigvuldigd met het aantal dagen.
AANVRAAG INDIENEN
De administratie beveelt aan om een toelating voor het organiseren van activiteiten van ambulante handel via een standaard aanvraagformulier te regelen.
Zie ontwerp als bijlage.
1. Wekelijkse donderdagmarkt
Zowel vaste plaatsen als risico's: geen verandering = geen financiële impact
2. Buiten de wekelijkse donderdagmarkt
We gaan uit van een scenario met minstens 5 ambulante activiteiten/week (abonnement) waarvan 2 op openbaar domein en 3 op privaat domein.
Op jaarbasis (50 weken) komen we tot de volgende bedragen;
3. Ambulante activiteiten op rondtrekkende wijze
We gaan uit van een scenario met minstens 1 ambulante activiteit (ijskar) tijdens het seizoen april t.e.m. september op basis van 1 dag/week.
Financiële impact: de ambulante activiteiten georganiseerd buiten de openbare markt genereren op jaarbasis, op basis van bovenstaande raming, een totaal opbrengst
van € 3.920.
Raadslid Vanheel Daan vraagt naar de stand van zaken betreffende de markt in Eke. Schepen antwoordt dat de markt er komt maar nog zal voorgelegd worden op de gemeenteraad.
Raadslid Vanheel vraagt naar de aantallen. Het gaat momenteel over een 8- tal vast en 2 mobiele.
Artikel 1 - Keurt het huishoudelijk reglement goed waarin de organisatie van ambulante handel op openbaar domein, plaatsen grenzend aan openbaar domein en commerciële parkings wordt geregeld; kortweg 'Reglement ambulante handel'. Dit reglement treedt in werking op 1 juli 2021.
Artikel 2 - Heft het vorige huishoudelijk reglement van 1 april 2019 en laatst gewijzigd 8 juli 2020 betreffende 'ambulante handel op de markt en op het openbaar domein' op. De opheffing gebeurt per 30 juni 2021.