Het zittingsverslag van 31 mei 2021, dat ten minste 8 dagen vóór de vergadering op het gemeentesecretariaat ter beschikking gehouden is van de raadsleden.
Artikel 1 - Het zittingsverslag van 31 mei 2021 wordt goedgekeurd, mits verduidelijking bij 'mededelingen van de voorzitter' dat het gaat om de motie fietspad Klapstraat.
Artikel 219, lid 2 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de algemeen directeur aan het college van burgemeester en schepenen, het vast bureau, de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn rapporteert over het organisatiebeheersingssysteem uiterlijk op 30 juni van het daaropvolgende jaar.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, art. 217-220.
Goedkeuring van de gemeenteraad van 4 november 2019 m.b.t. kader voor organisatiebeheersing.
Raadslid Vanheel Daan wenst het MAT te feliciteren met het document.
Artikel 1 - Neemt kennis van het jaarverslag organisatiebeheersing lokaal bestuur Nazareth 2020.
Jaarlijks moet de algemeen directeur rapporteren over de klachten die werden geregistreerd in het voorbije jaar.
Overzicht van 2020 in bijlage.
Raadslid Dhaenens stelt dat dit een zeer karige lijst is. Er moeten toch meer klachten binnengekomen zijn. Er is een verschil tussen klachten en meldingen. Er zijn inderdaad veel meer meldingen. In de toekomst zullen bij de rapportering ook de meldingen meegenomen worden.
Artikel 1 - Neemt kennis van de rapportering klachten lokaal bestuur 2020.
Artikel 2 - Volgend jaar zal er ruimer gerapporteerd worden over de klachten en meldingen.
Het recht van opstal voor de sportterreinen in de Zandstraat moet vernieuwd worden met de Zusters Kindsheid Jesu, Oostakker voor een periode van 15 jaar.
In bijlage de ontwerpakte.
Terreinen worden gehuurd voor een periode van 15 jaar aan de geïndexeerde cijns van € 2.500/jaar met ingang van 1 januari 2021.
Artikel 1 - Keurt de ontwerpakte goed.
Artikel 2 - Belast de burgemeester en algemeen directeur met de ondertekening.
De volgens de vennootschapswetgeving opgestelde jaarrekening van het autonoom gemeentebedrijf voor het jaar 2020 wordt ter goedkeuring aan de algemene vergadering van het autnoom gemeentebedrijf (de gemeenteraad) voorgelegd.
De Jaarrekening 2020 werd opgesteld.
Er is zowel een BBC-Jaarrekening als een NBB-Jaarrekening.
Artikel 243 DLB bepaalt dat de Raad van Bestuur van het autonoom gemeentebedrijf de jaarrekeningen vaststelt. De gemeenteraad dient een advies uit te brengen over de jaarrekening tenzij de leden van de Raad van Bestuur en die van de gemeenteraad dezelfde zijn. In casu dient de gemeenteraad geen advies uit te brengen over de BBC-jaarrekening.
De gemeenteraad zal, als algemene vergadering, van het autonoom gemeentebedrijf wel de NBB jaarrekening goedkeuren en kwijting geven aan de bestuurders (art. 235 §4 van het DLB). Artikel 235 § 4 DLB: De gemeenteraad beslist jaarlijks over de aan de bestuurders te verlenen kwijting, na goedkeuring van de rekeningen. Die kwijting is alleen rechtsgeldig als de ware toestand van het autonoom gemeentebedrijf niet wordt verborgen door enige weglating of onjuiste opgave in de rekeningen of in de rapportering over de uitvoering van de beheersovereenkomst.
De BBC-jaarrekening wordt goedgekeurd door de gouverneur.
Het decreet lokaal bestuur, specifiek de artikelen 231 t.e.m. 244 en 235§4 en 243 in het bijzonder.
Het wetboek van vennootschappen.
De statuten van het AG Nazareth, laatst gewijzigd op 1 april 2019.
NBB Jaarrekening
Activa = 3.890.534,65 euro
Passiva = 3.890.534,65 euro
Winst van het boekjaar = 157.847,33 euro
Uit te keren winst = 100.000 euro
Artikel 1 - Keurt goed, de volgens de vennootschapswetgeving opgestelde NBB Jaarrekening van het autonoom gemeentebedrijf Nazareth voor het boekjaar 2020.
Artikel 2 - Verleent kwijting aan de bestuurders over het boekjaar 2020.
De rekening van de gemeente en het OCMW voor het jaar 2020 wordt ter vaststelling aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn voorgelegd.
De rekening werd opgemaakt door de financieel directeur en bestaat uit de beleidsnota, de financiële nota, de staat van de algemene rekeningen en de toelichtingen.
Het ontwerp van jaarrekening werd digitaal aan ieder lid van de gemeenteraad overgemaakt op 14 juni 2021.
Na de vaststelling van het deel OCMW door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn, moet de Gemeenteraad vervolgens het OCMW-deel van de jaarrekening goedkeuren.
De artikelen 40-41 en 260-261 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, zijn latere wijzigingen en zijn uitvoeringsbesluiten.
Artikel 249, §3 DLB: De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen over hun deel van elk beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.
De gemeenteraad kan het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn niet goedkeuren als dat de financiële belangen van de gemeente bedreigt. In dat geval vervalt de eventuele vaststelling van het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de gemeenteraad.
Artikel 1 - Keurt het OCMW deel van de jaarrekening 2020 goed.
De jaarrekening van de Gemeente Nazareth voor het jaar 2020 wordt ter vaststelling aan de gemeenteraad voorgelegd.
De jaarrekening bestaat uit de beleidsevaluatie, de financiële nota, de toelichtingen en de documentatie.
Het ontwerp van jaarrekening werd digitaal aan ieder lid van de gemeenteraad overgemaakt op 14 juni 2021.
De vaststelling van de beleidsrapporten moet gebeuren in overeenstemming met artikel 249, §3 van het DLB van 22/12/2017. De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen over hun deel van elk beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Deze goedkeuring stelt het beleidsrapport in zijn geheel definitief vast.
De artikelen 40-41, 260-261 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, zijn latere wijzigingen en zijn uitvoeringsbesluiten.
In het bijzonder artikel 249, § 3 van het DLB.
BBC-Jaarrekening, deel Gemeente
Artikel 1 - Stelt de jaarrekening 2020 van de gemeente Nazareth vast.
De zoneraad van Hulpverleningszone Centrum heeft op 23 oktober 2020 de begroting voor het dienstjaar 2021 goedgekeurd. Voor gemeente Nazarreth waren de in de begroting 2021 opgenomen dotaties als volgt:
Net als de vorige jaren wordt de initiële begroting van de hulpverleningszone bijgestuurd. Na de bespreking ervan in de begrotingscommissie op 26 mei 2021 keurde het zonecollege van de hulpverleningszone op 26 mei 2021 het ontwerp van de begrotingswijziging voor het dienstjaar 2021 goed.
Een belangrijke aanpassing van de begroting betreft het verwerken van het begrotings-resultaat van 2020. Het volledige begrotingsresultaat (in totaal 3,4 miljoen euro) wordt in deze begrotingswijziging geristorneerd naar de verschillende gemeenten volgens het aandeel van iedere gemeente in dit resultaat (m.a.w. volgens de verdeelsleutel voor het jaar 2020). Het ristorno zal verwerkt worden via de uitgavenkredieten van de zone en staan bijgevolg los van de hieronder vermelde gewijzigde dotatie.
Een andere belangrijke aanpassing heeft betrekking op de federale dotaties. Deze dotaties zijn sterk gestegen: de federale dotaties voor de zone liggen 1,57 miljoen euro hoger dan voorzien in de oorspronkelijke begroting. De extra federale dotaties voor Zone Centrum kaderen in een algemene stijging over een periode van vier jaar van de federale middelen voor de hulpverleningszones.
De personeelskredieten werden ook herschikt en naar beneden bijgestuurd. In belangrijk mate is dit een gevolg van de aanpassing van de personeelsuitgaven aan de verwachte invulling van de personeelsbehoeften voor het jaar 2021.
Bovenstaande aanpassingen hebben tot gevolg dat de gemeentelijke dotaties opgenomen in de begrotingswijziging voor het jaar 2021 kunnen dalen.
Reden waarom deze beslissing wordt genomen
De gewijzigde dotaties van de gemeenten aan de hulpverleningszone dienen goedgekeurd te worden door de gemeenteraad. In functie van het ontwerp van de begrotingswijziging en de door de gemeenten aanvaarde verdeelsleutel worden voor het jaar 2021 door gemeente Nazareth volgende dotaties toegekend aan de Hulpverleningszone Centrum:
De goedkeuring van de toezichthoudende overheid is vereist opdat de begrotingswijziging uitvoerbaar zou zijn. Het bestuurlijk toezicht dient daarom een afschrift van de gemeenteraadsbesluiten betreffende de dotaties aan de zone te ontvangen om de begrotingswijziging voor het dienstjaar 2021 definitief te kunnen goedkeuren.
Een voor eensluidend verklaard afschrift van deze beslissing zal tevens worden overgemaakt aan de toezichthoudende overheid en aan de Hulpverleningszone Centrum.
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017, artikel 40, § 1-2.
Wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, artikelen 67 en 68.
Koninklijk Besluit van 19 april 2014 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de hulpverleningszones.
Artikel 1 - Keurt goed de gewijzigde dotatie voor het dienstjaar 2021 van 424.603,65 euro voor exploitatie- en 45.490,15 euro voor investeringsuitgaven; en de bijdrage voor de pensioenen van 1.673,52 euro.
Artikel 2 - Een voor eensluidend verklaard afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de toezichthoudende overheid en aan de Hulpverleningszone Centrum.
Jaarrekening 2020 en verslag van de politiezone Schelde-Leie.
Raadslid Van herzeele Christiaan vraagt of het overschot niet kan gebruikt worden voor de bouw van het commissariaat?
Burgemeester stelt dat daar een lening is voor aangegaan.
Artikel 1 - Neemt kennis van de jaarrekening 2020 en het verslag van de politiezone Schelde-Leie.
Opstarten van de overheidsopdracht "Uitvoeren van gladheidsbestrijding voor de winters 2021/2022, 2022/2023, 2023/2024 en 2024/2025".
In het kader van de opdracht “Uitvoeren van gladheidsbestrijding voor winter 2021/2022” werd een bestek met nr. TECH2021-024 opgesteld door de dienst openbare werken.
Om de continuïteit te verbeteren, wordt de mogelijkheid opgenomen in het bestek om de basisopdracht (winter 2021/2022) maximaal 3 x te verlengen (winters 2022/2023, 2023/2024 en 2024/2025). Deze verlenging is pas mogelijk na een positieve evaluatie van de dienst openbare werken.
De raming excl. btw bereikt de limiet van € 214.000,00 voor het gebruik van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking niet.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Als limietdatum voor het indienen van de offertes wordt 6 augustus 2021 om 10.00 uur voorgesteld.
De wet van 17 juni 2013 houdende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 214.000,00 niet) en artikel 57.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 houdende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 2°.
De financiële impact is voorzien in het meerjarenplan en leidt niet tot aanpassingen.
De uitgave van deze opdracht wordt geraamd op € 100.000,00 incl. btw (€ 25.000,00 per winter).
De uitgave voor deze overheidsopdracht is voorzien op artikel 2021-2025/GO1-01-01/0200-00/610355/GEMEENTE/OWE/IP-GEEN van het exploitatiebudget.
Raadslid Van herzeele Christaan vraagt of de aanbieders in Nazareth voldoende materiaal hebben. Dit is terug naar vroeger.
Schepen antwoordt dat dit voorzien is in bestek en ze kunnen daar ook in investeren.
Raadslid Dhaenens stelt dat de eerste codes volledig moeten gestrooid worden. Schepen antwoordt dat dit gecontroleerd wordt via track en tracing.
Artikel 1 – Keurt het bestek met nr. TECH2021-024 en de raming goed voor de opdracht “Uitvoeren van gladheidsbestrijding voor de winters 2021/2022, 2022/2023, 2023/2024 en 2024/2025”, opgesteld door de dienst openbare werken. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bijzonder bestek en zoals opgenomen in de algemene aannemingsvoorwaarden voor de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Artikel 2 - Gunt bovengenoemde opdracht bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3 – De volgende firma’s worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure:
Artikel 4 - Het college wordt gemachtigd tot gunning en verdere opvolging van bovenvermeld dossier.
Goedkeuring van de raming, bestek en gunningswijze voor de opdracht “Heraanleg De Lichterveldstraat".
De Lichterveldestraat wordt heraangelegd (wegenis en rioleringsdossier)
Thv de nieuwe verkaveling wordt een voetpad aangelegd met een breedte van 2m in grijze betonstraatstenen, daarnaast komt een schrikstrook van een 0,5m in gele, uitgewassen betonstraatstenen. De rijweg 4m (zonder goten) wordt aangelegd in uitgewassen beton. De resterende ruimte +/- 1m aan de kant van de bestaande huizen 17-15, wordt thv de opritten aangelegd in grijze betonstraatstenen, de resterende berm wordt aangelegd in gras.
De rijweg wordt maximaal opgeschoven richting huisnummer 15 zodat tussen het nieuwe fietspad ende rijweg wilgenmatten kunnen worden voorzien, dit tot en met uitrit fietspad (conform fietspad Weefstraat). Er is een verbinding voor fietsers (dubbelrichting) naar de fietswegel. Er komt een naadloze aansluiting van de fietspaden thv huisnummer 1A. De rijweg wordt aangelegd in uitgewassen beton, de ter plaatse gestorte kantstrook en trottoirband IE in beton, betonstraatstenen (grijs voor voetpaden, geel/bruin voor de schrikstrook). Het fietspad wordt aangelegd in rode cementbetonverharding.
De drempel wordt deels heraangelegd om de situatie in de 90° bocht te optimaliseren. Om de hinder voor het verkeer tot een minimum te beperken wordt deze zone aangelegd in snelhardende beton en voorzien in een afzonderlijke fase.
Er wordt eveneens een nieuw rioleringsstelsel aangelegd. Voor de huisnummer 1-15-17 dient er een afkoppeling op privaat te gebeuren.
Omdat er geen bijkomende verharding van +300m² wordt voorzien is er geen bouwvergunning noodzakelijk.
De wet van 17 juni 2013 houdende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 houdende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Artikel 56, § 3, 5° en 6° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en zijn uitvoeringsbesluiten.
De uitgave van deze opdracht wordt geraamd op €84.871,00 excl. btw of €102.693,91 incl. btw ten laste van het lokaal bestuur.
De totale kosten voor deze opdracht worden geraamd op €177.947,75 excl. btw of €195.770,66 incl. btw. (verschil ten laste van Farys)
De uitgave voor deze overheidsopdracht is voorzien op artikel van het investeringsbudget 2022/0200-00/224007/GEMEENTE/OWE/0/IP-PB2-02/U/0.
De financiële impact is tot een bedrag van 50.000 euro voorzien in het meerjarenplan (2022), de tekorten zullen moeten voorzien worden.
Raadslid Van herzeele Christiaan vraagt of er onteigeningen in zitten? Er is voorheen reeds een gratis grondafstand geweest in het verleden.
Raadslid Vanheel Daan vraagt om te bekijken of de ingang van de Biesten kan verbreed worden.
Artikel 1 - Keurt het bestek met referentie "BESTEK DOM-143-19-000-Z", de raming en de gunningswijze voor de opdracht "Heraanleg De Lichterveldestraat", opgesteld door Studiebureau Lobelle goed.
Artikel 2 - Het college wordt gemachtigd tot verdere opvolging van dit dossier.
In de gemeente Nazareth zijn er nog circa 165 ha aan onbebouwde gronden bestemd als woonuitbreidingsgebied. Maar in de strategische visie van het Beleidsplan Ruimte
Vlaanderen wil de Vlaamse overheid het bijkomend ruimtebeslag doen afnemen en zoveel mogelijk de open ruimte vrijwaren. Om deze ‘bouwshift’ ook in de gemeente
Nazareth te realiseren zullen er dus strategische keuzes moeten worden gemaakt bij de zeer grote reserve aan niet-gerealiseerde woonuitbreidingsgebieden in Nazareth.
In het kader van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan (GRS), dat dateert van 2003, werden reeds enkele woonuitbreidingsgebieden bevroren. Momenteel werkt de
gemeente Nazareth aan de opmaak van een nieuw gemeentelijk ruimtelijk beleidsplan, dat een geactualiseerde visie zal omvatten voor de woonuitbreidingsgebieden. Maar
de wettelijke procedure zal nog de nodige doorlooptijd vragen (minstens tot half 2022), voordat dit nieuw gemeentelijk ruimtelijk beleidsplan definitief kan worden vastgesteld en het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan zal worden vervangen. Daarnaast werkt de Vlaamse overheid ook aan nieuwe wetgeving in het kader van de bouwshift.
De gemeente Nazareth wil hier niet op wachten en nu reeds uitvoering geven aan de visie van het GRS om bepaalde woonuitbreidingsgebieden niet te ontwikkelen
voor wonen en deze gebieden dus te herbestemmen. Het betreft hoofdzakelijk eigendommen van (semi-)openbare besturen, want de overheid moet zelf eerst het
goede voorbeeld geven. Via de opmaak van dit RUP wil het gemeentebestuur een eerste stap zetten om de bouwshift te realiseren en dus het landelijke en groene
karakter van Nazareth te vrijwaren. Dit is noodzakelijk om ook naar de toekomst toe een duurzaam en kwaliteitsvol ruimtelijk beleid uit te zetten.
Het RUP bestaat uit drie verschillende deelplannen waarin woonuitbreidingsgebieden worden herbestemd:
In het RUP worden de gewenste bestemmingen vastgelegd en bijhorende stedenbouwkundige voorschriften opgemaakt.
Decreet tot wijziging van de regelgeving voor ruimtelijke uitvoeringsplannen teneinde de planmilieueffectrapportage en andere effectbeoordelingen in het planningsproces voor ruimtelijke uitvoeringsplannen te integreren door wijziging van diverse decreten" van 1 juli 2016
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening meer bepaald Titel II Planning, Hoofdstuk II Ruimtelijke Uitvoeringsplannen.
Raadslid Vanheel Daan vraagt of er hier een planschaderegeling mogelijk is? Vlaamse overheid vindt dat de overheden het goede voorbeeld moeten geven. Hier is de oude regeling van toepassing en mogelijks ook een intrekking zo nodig.
Raadslid Vanheel Daan vraagt of er geen toestand gewestplan moet worden toegevoegd. Bestaande toestand. Op deelplan 2 staat een verkeerde naam.
Raadslid Vanheel Daan vraagt hoe we in het ruimtelijk beleidsplan zullen omgaan met de verdichting. Kan op een GRC zeker aan bod komen.
Raadslid Dhaenens Frank vraagt om alleen de essentiële bestanden op te laden.
Artikel 1 - RUP 'Herbestemming woonuitbreidingsgebieden' voorlopig vast te stellen.
Artikel 2 - Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de ontwerper van het RUP (Veneco).
Een Regionaal Landschap is een streek in Vlaanderen met een typische identiteit. Vlaanderen telt 16 Regionale Landschapen die natuur, erfgoed, streekidentiteit, klimaat, draagvlak en beleving behouden en versterken.
Regionaal Landschap Meetjesland (vzw) - hierna RLM - is een van de drie Oost-Vlaamse Regionale Landschappen. Zij werken rond vijf grote thema's: landschap, natuur, educatie, recreatie en erfgoed. Het is een samenwerkingsverband tussen overheden, verschillende middenveldorganisaties (natuur, landbouw, toerisme, jacht, erfgoed, etc.) en de gebruikers van de open ruimte.
Als doelstelling bevordert het RLM in hoofdzaak het streekeigen karakter, de natuurrecreatie, het recreatief medegebruik, de natuureducatie, het draagvlak voor natuur en het geïntegreerd en gebiedsgericht beheer. De vereniging stimuleert en coördineert ook het beheer en de inrichting van terreinen en het herstel, de aanleg en de ontwikkeling van kleine landschapselementen.
Daarnaast biedt de vereniging ondersteuning aan gemeenten en erfgoedactoren op het vlak van landschappelijk erfgoed en helpt zij met haar publiekswerking het draagvlak voor landschappelijk erfgoed te vergroten.
Met de toetreding van Deinze en Lochristi wordt het werkingsgebied uitgebreid richting de Leiestreek en de omgeving van Gent. Ze proberen de toetreding van nieuwe gemeenten te spreiden om mee te kunnen groeien en hun capaciteit te kunnen uitbreiden om zo alle gemeenten dezelfde kwaliteit te kunnen bieden. Eerstdaags treden ook Zulte en Wachtebeke toe tot het RLM.
Een toetreding tot het RLM van Nazareth wordt geadviseerd. Het lokaal bestuur dient zich kandidaat te stellen via een GR-beslissing.
De werking van het regionaal landschap situeert zich op verschillende vlakken:
1. In hoofdzaak is het RLM erop gericht inwoners te adviseren en informeren: een steeds bredere groep van inwoners is begaan met thema’s als natuur en landschap. Het RLM vormt een ideale partner om de Nazareners verder te ondersteunen.
Basisdiensten: Het RLM stelt een basisdienstenpakket ter beschikking tegen een forfaitaire bijdrage van € 0,25 per inwoner per jaar. Het overzicht van de inbegrepen diensten in het basisdienstenpakket is terug te vinden in bijlage. Zie ook verder onder 'Financieel'
Berm- en bomenbeheerplan: Er kunnen ook specifieke overeenkomsten gemaakt worden, zoals voor het opmaken van een berm- of bomenbeheerplan.
Bij de opmaak van het laatste bestek voor het onderhoud van de wegbermen, werd een engagement genomen tot het opmaken van een bermbeheerplan, op vraag van de milieuraad. Een samenwerking met Regionaal Landschap Meetjesland voor het opmaken van een bermbeheerplan, houdt in dat het huidige bermbeheer geactualiseerd wordt alsook het digitaliseren van het bermbeheer via DIPLA, zodat aan de bermen op kaart meteen een beheersschema, planning en begroting wordt gekoppeld.
Ondersteuning en advies inzake groenonderhoud: Het RLM kan het lokaal bestuur ondersteunen bij de aanleg en onderhoud van bepaalde groenzones. In dit kader kwam al een eerste specifiek dossier aan bod. Het lokaal bestuur ontving klachten van Dhr. De Reu m.b.t. het onderhoud van de percelen gelegen aanpalend aan zijn percelen, langsheen de E17 tussen Huisepontweg en Callemoeie. Dit betreft percelen in eigendom van het Vlaams Gewest waarvoor n.a.v. de vorige ruilverkaveling in 1995 een onderhoudsovereenkomst werd afgesloten met het lokaal bestuur. Deze percelen blijken moeilijk te onderhouden. Advies en ondersteuning vanuit het RLM is hier zeker en vast een meerwaarde. Na recent overleg met het Departement Omgeving, Afdeling Gebiedsontwikkeling, omgevingsplanning en –projecten, blijkt dat ze akkoord kunnen gaan om het groenbeheer van deze zone uit te besteden aan het Loket Onderhoud Buitenbeheer van het RLM. Dit betekent dat deze percelen zouden gebeuren door het RLM waarbij het Vlaams Gewest instaat voor de financiering. Voorwaarde om deze mogelijkheid te concretiseren, is dat Nazareth lid is van het RLM.
Basisdiensten: Het basisdienstenpakket van Regionaal Landschap Meetjesland bedraagt € 0,25 per inwoner per jaar. Voor Nazareth komt dit op € 2.925,25 per jaar (op basis van 11.701 inwoners).
Dit bedrag is niet ingeschreven in het meerjarenbudget.
Bermbeheerplan: Een specifieke overeenkomst betreffende het opmaken van een bermbeheersplan kost € 50,00 per lopende kilometer berm. Voor Nazareth (294.599,45 lm bermen) komt dit op € 14.730,00.
Nadien vraagt Regionaal Landschap Meetjesland voor de actualisatie van het bermbeheersplan een forfaitair bedrag (onderhoudskost) van € 500,00 per jaar. Hierbij stuurt gemeente zelf de aannemers aan, vraagt offertes aan en maakt bestekken op.
De volledige opvolging van het actualiseren tot het aansturen, plannen en coördineren van het bermbeheerplan door Regionaal Landschap Meetjesland (incl. bestekken opmaken, werken opvolgen, e.d.) kost € 1.500,00 per jaar.
Advies en groenonderhoud: Specifiek advies m.b.t. aanleg en onderhoud van groenstroken kan worden geleverd binnen het basisdienstenpakket.
Voor onderhoud via het Loket Onderhoud Buitenbeheer van het Regionaal Landschap, van de percelen uit de vorige ruilverkaveling, in eigendom van het Vlaams Gewest, zou het Vlaams Gewest instaan voor de kosten van het onderhoud. Voorwaarde is evenwel dat het lokaal bestuur lid is van het RLM.
Raadslid Van Poucke Simon vraagt of er hier een invloed is van de regiovorming. Toetreding tot Vlaamse Ardennen zou moeilijker zijn in kader van de regiovorming.
Artikel 1 - Neemt kennis van de werking van Regionaal Landschap Meetjesland.
Artikel 2 - Gaat akkoord om zich officieel kandidaat te stellen om toe te treden tot het Regionaal Landschap Meetjesland.
Artikel 3 - Voorziet in 2021 een bedrag van € 2.925,25 om te tekenen op het basisdienstenpakket van Regionaal Landschap Meetjesland.
Artikel 4 - Brengt Regionaal Landschap Meetjesland op de hoogte van dit besluit.
Het huidig reglement ambulante handel op de markt en op het openbaar domein wordt uitgebreid met een afdeling 'organisatie van ambulante activiteiten op het openbaar domein, op plaatsen grenzend aan het openbaar domein of op commerciële parkeerplaatsen buiten de openbare markt'. Het bestaande reglement zal worden opgeheven en vervangen we door een nieuw huishoudelijk reglement.
Het bestaande reglement ambulante handel op de markt en het openbaar domein, goedgekeurd in de zitting van de gemeenteraad van 1 april 2019 en aangepast op 8 juli 2020 wordt naast de uitbreiding met een afdeling 'organisatie van ambulante activiteiten op het openbaar domein, op plaatsen grenzend aan het openbaar domein of op commerciële parkeerplaatsen buiten de openbare markt' ook uitgesplitst in enerzijds een reglement voor de organisatie van de ambulante handel en anderzijds het belasting/retributiereglement.
Navraag hierover bij VVSG leerde ons dat er in de praktijk vaak wordt gewerkt met afzonderlijke reglementen.
Naar het voorbeeld van het lokaal bestuur Gavere zal het regelen van de ambulante handel op grondgebied Nazareth gebeuren a.d.h.v. 3 documenten:
Deze reglementen regelen alle vormen van ambulante handel, zowel op openbaar als op privaat domein. Het bestaande reglement zal worden opgeheven en vervangen we door bovenstaande drie reglementen.
PRIVAAT/OPENBAAR DOMEIN
Onder privaat domein begrijpen we:
Onder openbaar domein begrijpen we:
RETRIBUTIE-/BELASTINGREGLEMENT
Het onderscheid tussen de reglementen en de financiële regeling is juridisch van aard:
FACTURATIE/AANSLAG
De periodiciteit van factureren:
TARIEVEN
Contantbelasting (losse standplaatsen)
Retributie (abonnementen)
(*) Indien er op meerdere dagen per week een standplaats wordt ingenomen, wordt het tarief vermenigvuldigd met het aantal dagen.
Retributie voor ambulante activiteiten op rondtrekkende wijze
(*) Indien er op meerdere dagen per week een activiteit van ambulante handel op rondtrekkende wijze wordt georganiseerd, wordt het tarief vermenigvuldigd met het aantal dagen.
AANVRAAG INDIENEN
De administratie beveelt aan om een toelating voor het organiseren van activiteiten van ambulante handel via een standaard aanvraagformulier te regelen.
Zie ontwerp als bijlage.
1. Wekelijkse donderdagmarkt
Zowel vaste plaatsen als risico's: geen verandering = geen financiële impact
2. Buiten de wekelijkse donderdagmarkt
We gaan uit van een scenario met minstens 5 ambulante activiteiten/week (abonnement) waarvan 2 op openbaar domein en 3 op privaat domein.
Op jaarbasis (50 weken) komen we tot de volgende bedragen;
3. Ambulante activiteiten op rondtrekkende wijze
We gaan uit van een scenario met minstens 1 ambulante activiteit (ijskar) tijdens het seizoen april t.e.m. september op basis van 1 dag/week.
Financiële impact: de ambulante activiteiten georganiseerd buiten de openbare markt genereren op jaarbasis, op basis van bovenstaande raming, een totaal opbrengst
van € 3.920.
Raadslid Vanheel Daan vraagt naar de stand van zaken betreffende de markt in Eke. Schepen antwoordt dat de markt er komt maar nog zal voorgelegd worden op de gemeenteraad.
Raadslid Vanheel vraagt naar de aantallen. Het gaat momenteel over een 8- tal vast en 2 mobiele.
Artikel 1 - Keurt het huishoudelijk reglement goed waarin de organisatie van ambulante handel op openbaar domein, plaatsen grenzend aan openbaar domein en commerciële parkings wordt geregeld; kortweg 'Reglement ambulante handel'. Dit reglement treedt in werking op 1 juli 2021.
Artikel 2 - Heft het vorige huishoudelijk reglement van 1 april 2019 en laatst gewijzigd 8 juli 2020 betreffende 'ambulante handel op de markt en op het openbaar domein' op. De opheffing gebeurt per 30 juni 2021.
Het huidig reglement ambulante handel op de markt en op het openbaar domein wordt uitgebreid met een afdeling 'organisatie van ambulante activiteiten op het openbaar domein, op plaatsen grenzend aan het openbaar domein of op commerciële parkeerplaatsen buiten de openbare markt'.
Het retributiereglement van 1 april 2019 en aangepast op 8 juli 2020 op een standplaats voor het uitvoeren van ambulante activiteiten op de wekelijkse openbare donderdagmarkt voorziet volgende tarieven;
Het retributiereglement van 1 april 2019 en aangepast op 8 juli 2020 voorziet geen tarieven voor een standplaats voor het uitvoeren van ambulante handel op openbare plaatsen, op plaatsen grenzend aan het openbaar domein en op commerciële parkeerplaatsen binnen de gemeente.
De innames buiten het wekelijks marktgebeuren zijn nadelig voor het aanbod en de aantrekkelijkheid van de werkelijks markt. Bovendien vergt de organisatie van dergelijke innames buiten het wekelijks marktgebeuren aanzienlijke inspanningen van het lokaal bestuur, op vlak van administratie, signalisatie en eventueel voorzieningen van elektriciteit.
Het is bijgevolg billijk om voor de innames voor een standplaats voor het uitvoeren van ambulante handel op openbare plaatsen, op plaatsen grenzend aan het openbaar domein en op commerciële parkeerplaatsen binnen de gemeente tarieven te bepalen.
De huidige tarieven voor een standplaats op de wekelijkse markt op donderdag in Nazareth blijven ongewijzigd.
Ingeval weigering of nalatigheid in hoofde van de debiteur om het verschuldigd bedrag te betalen, zal de invordering van de retributie ingeval van onbetwiste niet-fiscale ontvangsten gebeuren bij dwangbevel, en ingeval van betwiste niet-fiscale ontvangsten overeenkomstig de wetsbepalingen betreffende de burgerlijke rechtsprocedure.
Grondwet, artikel 173.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3 en 41 2e lid 14°
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, zoals gewijzigd bij decreten van 28 mei 2010 en 17 februari 2012.
Wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van ambulante activiteiten en de organisatie van openbare markten, en latere wijzigingen.
Decreet van 24 februari 2017 tot wijziging van artikel B en 10 van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten.
Koninklijk Besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en organisatie van ambulante activiteiten.
Besluit van de Vlaamse Regering van 21 april 2017 houdende wijziging van diverse bepalingen van het Koninklijk Besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en organisatie van ambulante activiteiten
Wetboek van de minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen van 13 april 2019.
Omzendbrief KB/ABB 2019/02 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.
Gemeenteraadsbesluit van 1 april 2019 en aangepast op 8 juli 2020 houdende vaststellen van een retributie op een abonnement op een wekelijkse standplaats voor het uitvoeren van ambulante activiteiten op de openbare markten.
1. Wekelijkse donderdagmarkt
Zowel vaste plaatsen als risico's: geen verandering = geen financiële impact
2. Buiten de wekelijkse donderdagmarkt
We gaan uit van een scenario met minstens 5 ambulante activiteiten/week (abonnement) waarvan 2 op openbaar domein en 3 op privaat domein.
Op jaarbasis (50 weken) komen we tot de volgende bedragen;
3. Ambulante activiteiten op rondtrekkende wijze
We gaan uit van een scenario met minstens 1 ambulante activiteit (ijskar) tijdens het seizoen april t.e.m. september op basis van 1 dag/week.
Financiële impact: de ambulante activiteiten georganiseerd buiten de openbare markt genereren op jaarbasis, op basis van bovenstaande raming, een totaal opbrengst
van € 3.920.
Artikel 1 - Met ingang van 1 juli 2021 en dit voor een onbepaalde termijn wordt een retributie geheven op een abonnement voor het innemen van een standplaats voor het uitvoeren van ambulante activiteiten op de openbare markten, het openbaar domein, op plaatsen grenzend aan het openbaar domein en op commerciële parkeerplaatsen.
Artikel 2 - Met het innemen van een standplaats wordt bedoeld, met kraam of voertuig op dezelfde plaats van de openbare markt, het openbaar domein, de plaats grenzend aan het openbaar domein en op de commerciële parkeerplaatsen blijven staan gedurende meer dan dertig minuten.
Artikel 3 - De retributie is verschuldigd door de natuurlijke personen of, in voorkomend geval, door de vertegenwoordiger(s) van de rechtspersonen die met handels- of beroepsdoeleinden een standplaats innemen op het openbaar domein, op de openbare markt, op een plaats grenzend aan het openbaar domein of op een commerciële parkeerplaats binnen het grondgebied van de gemeente Nazareth.
Artikel 4 - Retributie
§1. Het bedrag van de retributie voor een standplaats op de openbare markt op donderdagvoormiddag wordt vastgesteld op grond van de gevellengte van de ingenomen plaats op het openbaar domein gemeten langs de kant van de uitgestalde goederen:
Alleen aangestelden van de gemeente zijn bevoegd om de gevellengte te bepalen. Elk begonnen gedeelte van een lopende meter wordt als een gehele lopende meter beschouwd.
§2. Het bedrag van de retributie voor een standplaats op alle openbare plaatsen binnen de gemeente:
(*) Indien er op meerdere dagen per week een standplaats wordt ingenomen, wordt het tarief vermenigvuldigd met het aantal dagen
Bovengenoemde tarieven worden gehalveerd bij standplaatsen op plaatsen grenzend aan het openbaar domein en op alle commerciële parkeerplaatsen binnen de gemeente, alsook voor de ambulante activiteiten op rondtrekkende wijze.
§3. Voor het gebruik van de elektriciteitskast op marktdagen is volgende retributie verschuldigd: door de marktkramer houder van een abonnement een tarief van € 1,25 (klein verbruik) of € 2,50 (groot verbruik) per marktdag.
§4. Voor het gebruik van de elektriciteitskast buiten de marktdagen is volgende retributie verschuldigd: € 2,00 (klein verbruik) of € 2,50 (groot verbruik).
Artikel 5 - De retributie wordt betaald na ontvangst van een factuur.
Artikel 6 - Bij weigering of nalatigheid om het verschuldigd recht te betalen geschiedt de invordering overeenkomstig de burgerlijke rechtspleging voor zover de schuld ten aanzien van de gemeente betwist wordt. Ingeval de verschuldigde retributie niet betwist wordt zal de invordering gebeuren bij dwangbevel na goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 7 - Het gemeenteraadsbesluit van 1 april 2019 en aangepast op 8 juli 2020 houdende vaststellen van een retributie op een abonnement op een wekelijkse standplaats voor het uitvoeren van ambulante activiteiten op de openbare markten, het openbaar domein, op plaatsen grenzend aan het openbaar domein en op commerciële parkeerplaatsen wordt opgeheven met ingang van 30 juni 2021.
Artikel 8 - Afschrift van dit besluit te bezorgen aan de betrokken diensten binnen het lokaal bestuur. Dit besluit zal bekend gemaakt worden volgens de bepalingen van artikel 285 en 286 §1 1° van het decreet over het lokaal bestuur. De toezichthoudende overheid zal in kennis worden gesteld volgens de bepalingen van artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 9 - Dit reglement treedt in werking vanaf 1 juli 2021.
Herwerking van de reglementen ambulante handel op de markt en op het openbaar domein. Het reglement wordt uitgebreid met een afdeling 'organisatie van ambulante activiteiten op het openbaar domein, op plaatsen grenzend aan het openbaar domein of op commerciële parkeerplaatsen buiten de openbare markt'.
Het retributiereglement van 1 april 2019 en aangepast op 8 juli 2020 op een standplaats voor het uitvoeren van ambulante activiteiten op de wekelijkse openbare donderdagmarkt voorziet volgende tarieven;
Het retributiereglement van 1 april 2019 en aangepast op 8 juli 2020 voorziet geen tarieven voor een standplaats voor het uitvoeren van ambulante handel op openbare plaatsen, op plaatsen grenzend aan het openbaar domein en op commerciële parkeerplaatsen binnen de gemeente.
De innames buiten het wekelijks marktgebeuren zijn nadelig voor het aanbod en de aantrekkelijkheid van de werkelijks markt. Bovendien vergt de organisatie van dergelijke innames buiten het wekelijks marktgebeuren aanzienlijke inspanningen van het lokaal bestuur, op vlak van administratie, signalisatie en eventueel voorzieningen van elektriciteit.
Het is bijgevolg billijk om voor de innames voor een standplaats voor het uitvoeren van ambulante handel op openbare plaatsen, op plaatsen grenzend aan het openbaar domein en op commerciële parkeerplaatsen binnen de gemeente tarieven te bepalen.
De huidige tarieven voor een standplaats op de wekelijkse markt op donderdag in Nazareth blijven ongewijzigd.
Ingeval weigering of nalatigheid in hoofde van de debiteur om het verschuldigd bedrag te betalen, zal de invordering van de retributie ingeval van onbetwiste niet-fiscale ontvangsten gebeuren bij dwangbevel, en ingeval van betwiste niet-fiscale ontvangsten overeenkomstig de wetsbepalingen betreffende de burgerlijke rechtsprocedure.
Grondwet, artikel 41, 162 en 170 §4.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 14°.
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.
Wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van ambulante activiteiten en de organisatie van openbare markten, en latere wijzigingen.
Wetboek van de minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen van 13 april 2019.
Decreet van 24 februari 2017 tot wijziging van artikel 8 en 10 van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten.
Koninklijk Besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en organisatie van ambulante activiteiten.
Besluit van de Vlaamse Regering van 21 april 2017 houdende wijziging van diverse bepalingen van het Koninklijk Besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en organisatie van ambulante activiteiten.
Omzendbrief KB/ABB 2019/02 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.
1. Wekelijkse donderdagmarkt
Zowel vaste plaatsen als risico's: geen verandering = geen financiële impact
2. Buiten de wekelijkse donderdagmarkt
We gaan uit van een scenario met minstens 5 ambulante activiteiten/week (abonnement) waarvan 2 op openbaar domein en 3 op privaat domein.
Op jaarbasis (50 weken) komen we tot de volgende bedragen;
3. Ambulante activiteiten op rondtrekkende wijze
We gaan uit van een scenario met minstens 1 ambulante activiteit (ijskar) tijdens het seizoen april t.e.m. september op basis van 1 dag/week.
Financiële impact: de ambulante activiteiten georganiseerd buiten de openbare markt genereren op jaarbasis, op basis van bovenstaande raming, een totaal opbrengst
van € 3.920.
Artikel 1 - Voor de aanslagjaren 2021 tot en met 2025 wordt een belasting geheven:
Artikel 2 - Met het innemen van een standplaats wordt bedoeld, met kraam of voertuig op dezelfde plaats van de openbare markt, het openbaar domein, de plaats grenzend aan het openbaar domein of de commerciële parkeerplaats blijven staan gedurende meer dan dertig minuten.
Artikel 3 - Met ambulante activiteiten op rondtrekkende wijze wordt bedoeld het zich regelmatig verplaatsen langs een traject met tussenstops korter dan 30 minuten.
Artikel 4 - De belasting is verschuldigd door de natuurlijke personen of, in voorkomend geval, door de vertegenwoordiger(s) van de rechtspersonen die met handels- of beroepsdoeleinden een standplaats innemen op het openbaar domein, op de openbare markt, op een plaats grenzend aan het openbaar domein of op een commerciële parkeerplaats binnen het grondgebied van de gemeente Nazareth.
Artikel 5 -
§1. Het bedrag van de belasting wordt als volgt vastgesteld
§2. Voor het gebruik van de elektriciteitskast is volgende belasting verschuldigd:
Artikel 6 - De belasting dient contant betaald te worden aan de beambte aangesteld door het college van burgemeester en schepenen. Bij gebrek aan contante betaling wordt deze belasting ambtshalve ingekohierd en is ze onmiddellijk eisbaar. De eventueel ingekohierde belasting wordt vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 7 - De belastingschuldige kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de datum waarop de contantbelasting in principe moet worden geïnd. Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstbewijs afgegeven, binnen vijftien dagen na de indiening ervan.
Artikel 8 - De vestiging en de invordering van de belasting, alsook de regeling van de geschillen ter zake gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.
Artikel 9 - Deze verordening treedt in werking op 1 juli 2021.
Artikel 10 - Dit besluit zal bekend gemaakt worden volgens de bepalingen van artikel 285 en 286 §1 1° van het decreet over het lokaal bestuur. De toezichthoudende overheid zal in kennis worden gesteld volgens de bepalingen van artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur.
Jaarverslag 2020 ontvangen van de Erfgoedcel en cultuurwerking en de jaarrekening 2020 (interne balans), alsook het verslag van de revisor.
Artikel 404, § 5 van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 1 - Keurt het jaarverslag en de jaarrekening 2020 van Cultuurregio Leie Schelde goed.
Nihil.
Nele Le Roy stelt dat een inwoner een mail heeft gestuurd met drie punten en maar 1 antwoord heeft gekregen. Algemeen directeur zal nazien.
Frank Dhaenens vraagt naar de stand van zaken betreffende de dekenij? Burgemeester stelt dat de onderhandelingen nog lopen.
Daan Vanheel vraagt naar het schoolverkeer in de Delmeirenlaan? Schepen Versnaeyen antwoordt dat dit georganiseerd is om de drukte op de Steenweg te verminderen. We streven naar een half-half (leerlingen) oplossing. In de buurt is gecommuniceerd.
Anja De Jans vraagt naar de aankondiging aan de inwoners dat de gemeenteraad terug fysiek doorgaat.
Anja De Jans vraagt of er zomerschool is? Schepen Versnaeyen deelt de datum en het aantal mee.
Anja De Jans vraagt waarom er niet gecommuniceerd is over de proclamatie van de gemeenteschool. Gemeenteraadsleden zijn niet uitgenodigd.
Nihil.
Namens Gemeenteraad,
Steven Van de Velde
algemeen directeur
Dirk Le Roy
voorzitter