Raadslid Geert Vanderplaetsen is vorige week overleden. Hij was ere-gemeenteraadslid.
Het zittingsverslag van 28 oktober 2024, dat ten minste 8 dagen vóór de vergadering op het gemeentesecretariaat ter beschikking gehouden is van de raadsleden.
Artikel 1 - Het zittingsverslag van 28 oktober 2024 wordt goedgekeurd.
Op de ministerraad van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 werd het nieuwe besluit van de rechtspositieregeling goedgekeurd.
Dit gaat om een kaderbesluit waarbij er minimale bepalingen en voorwaarden werden vastgelegd voor de aanwerving, mobiliteit, verloning, toeslagen en vergoedingen en verloven. De lokale besturen krijgen daarbij veel vrijheid om een eigen HR-koers te varen.
Vanaf de inwerkingtreding van dit besluit (18/3/2023) moet men rekening houden met deze bepalingen als men de eigen rechtspositieregeling aanpast. Dit mag evenwel gefaseerd gebeuren. Gezien de fusie van Nazareth en De Pinte moeten deze nieuwe regels nu worden meegenomen.
In het kader van de fusie is het belangrijk dat de bepalingen van de rechtspositieregeling van De Pinte en Nazareth gelijk zijn.
Om dit op elkaar af te stemmen vonden er workshops plaats met MAT-leden van de beide besturen met de ondersteuning van A&S solutions.
In de bijlage vindt u een overzicht (word-document) met de aanpassingen die werden gemaakt voor de rechtspositieregeling inzake de verloven en toeslagen van zowel lokaal bestuur Nazareth als lokaal bestuur De Pinte. U vindt eveneens de volledige teksten die door A&S werden aangepast (in geel aangeduid).
Er is onderhandeld met de werknemersafgevaardigden om tot dit voorstel te komen.
De rechtspositieregeling en het arbeidsreglement van De Pinte en Nazareth zijn na deze beslissing dezelfde zodat de medewerkers op 1/1/2025 in de nieuwe gemeente in gelijke situaties starten.
De nieuwe gemeenteraad zal deze regelingen dan zo snel mogelijk bekrachtigen.
Dit geeft rechtszekerheid aan de medewerkers en zorgt voor een vlotte werking in de samengevoegde diensten.
Er volgt naar eind 2025 een evaluatie.
Dit is een bevoegdheid van de raad.
Er is een protocol van akkoord van 08/11/2024 van het bijzonder onderhandelingscomité en hoog overlegcomité.
De financiële gevolgen van deze beslissing worden voorzien in het meerjarenplan.
Artikel 1 - Keurt de rechtspositieregeling in bijlage goed.
Artikel 2 - Keurt het arbeidsreglement in bijlage goed.
Begrotingswijziging 2024/1 van Politiezone Schelde-Leie, goedgekeurd door de Politieraad van 17 oktober 2024.
De gemeenteraden zijn verplicht om de gemeentelijke dotatie voor de politiezone goed te keuren.
De politiebegroting dienstjaar 2024 werd in de Politieraadszitting van 23 november 2023 goedgekeurd. De dotatie van de gemeente Nazareth aan Politiezone Schelde-Leie werd goedgekeurd in de gemeenteraad van 18 december 2023.
Bij de goedkeuring van de Politiebegroting 2024 werd rekening gehouden met de verdeelsleutel zoals bepaald in het koninklijk besluit van 16 november 2001:
Op het artikelnummer 33003/485-48 van de politiebegroting 2024 staat € 1.685.907,13 ingeschreven voor de gemeentelijke gewone toelage.
Op het artikelnummer 33003/685-51 van de politiebegroting 2024 staat € 109.308,75 ingeschreven voor de gemeentelijke buitengewone toelage.
Dezelfde bedragen zijn opgenomen in het exploitatiebudget en het investeringsbudget van de gemeente Nazareth.
Begrotingswijziging 2024/1
Door het laten terugvloeien van het gecumuleerd resultaat naar de gemeenten - na aftrek van een werkkapitaal ten bedrage van 500 000 euro - daalt de gezamenlijke gemeentelijke dotatie gewone dienst met 1.213.273 euro, van 5.957.269 euro naar 4.743.995 euro.
De buitengewone dotatie stijgt van 386.250 euro naar 423.250 euro, een stijging van 37.000 euro om te investeren in uitrusting.
Onze eigen gemeentelijke dotatie bedraagt, conform de verdeelsleutel van 28,30%, in de begrotingswijziging 2024/1:
De wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, in bijzonder artikel 40, derde en zesde lid en artikel 71 eerste lid.
Het koninklijk besluit van 16 november 2001, houdende de nadere regels inzake de berekening en de verdeling van de gemeentelijke dotaties in de schoot van een meergemeente politiezone.
Het decreet lokaal bestuur van 21 december 2017, zijn latere wijzigingen en zijn uitvoeringsbesluiten, meer bepaald artikel 40 en 41.
De oprichting van de politiezone Schelde-Leie waartoe naast de gemeenten De Pinte, Gavere en Sint-Martens-Latem, ook Nazareth behoort.
De voorziene bedragen opgenomen in het Meerjarenplan waren:
Dit wordt na de Begrotingswijziging 2024/1 van de Politiezone Schelde-Leie:
Artikel 1 – Keurt de dotatie goed van de gemeente Nazareth zoals ingeschreven in de Begrotingswijziging 2024/1 van de Politiezone Schelde-Leie namelijk:
Artikel 2 – Deze uitgaven worden respectievelijk geboekt op artikel:
Artikel 3 - Afschrift van deze beslissing zal voor verder gevolg worden overgemaakt aan de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen en aan de voorzitter van het politiecollege.
Begroting 2025 van Politiezone Schelde-Leie.
Volgens de wet op de geïntegreerde politie (WGP) heeft de begroting van de politiezone 2 belangrijke financieringsbronnen:
Deze moeten minimaal volstaan om de zone waar de gemeente deel van uitmaakt over voldoende middelen te laten beschikken zodat alle uitgaven kunnen worden gedekt die voortkomen uit de vervulling van haar wettelijk verplichte opdrachten.
De politiezone Schelde-Leie bedient Gavere, Sint-Martens-Latem en Nazareth-De Pinte die tussenkomen met de door gemeenten aanvaarde verdeelsleutel.
Voor het jaar 2025 zijn dit voor:
In de zitting van 21 november 2024 wordt de politiebegroting 2025 goedgekeurd.
De gemeenteraad stelt de dotatie uit de begroting 2025 vast.
Aan de fuserende gemeenten wordt gevraagd om de dotatie van de toekomstige fusiegemeente voor te leggen.
De gezamenlijke gemeentelijke dotatie bedraagt in de gewone dienst 7.422.789 euro en in de buitengewone dienst 412.901 euro.
In functie van het ontwerp van de begroting en de door de gemeenten aanvaarde verdeelsleutel wordt voor de fusiegemeente Nazareth-De Pinte volgende dotaties toegekend aan de politiezone Schelde-Leie - conform de verdeelsleutel van 49,92% voor de begroting 2025:
Decreet over het Lokaal Bestuur
Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus en wijzigingen
Koninklijk besluit van 7 april 2005 houdende de nadere regels inzake de berekening en de verdeling van de gemeentelijke dotaties in de schoot van een meergemeentenpolitiezone en wijzigingen
Besluit van de gemeenteraad van 24 juni 2024 waarbij de meerjarenplanaanpassing 2024/1 werd goedgekeurd.
De gevraagde dotaties zullen opgenomen worden in het meerjarenplan 2025 van de fusiegemeente Nazareth-De Pinte.
Artikel 1 - De gemeenteraad stelt de dotatie 2025 van de fusiegemeente Nazareth-De Pinte aan de politiezone Schelde-Leie vast, voor:
Artikel 2 - Een afschrift van onderhavige beraadslagingen zal worden overgemaakt aan de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen en aan de voorzitter van het politiecollege.
We werden gecontacteerd door de eigenaars van woning Steenweg 91 te Eke.
Zij wensen een stukje grond dat juridisch eigendom is van het lokaal bestuur Nazareth aan te kopen ten einde de muur op de grens van hun perceel te kunnen doortrekken.
De eigenaars hebben zelf een landmeter aangesteld om een opmetingsplan te maken. Uit dit opmetingsplan blijkt het te gaan om een stukje grond van 55m².
Vandaag wordt dit stukje grond in de feiten gebruikt door de eigenaars van Steenweg 91, maar juridisch is dit eigendom van het lokaal bestuur Nazareth.
Er werd door het lokaal bestuur een landmeter aangesteld om een schattingsverslag op te maken en wordt geschat op 14.000 euro.
Er is een overeenkomst voor dit bedrag.
De financiële impact is een inkomst ten bedrage van 14.000 euro.
De kosten eigen aan de akte zijn ten laste van de koper.
Artikel 1 - Kennis te nemen van het schattingsverslag en de aanvaarding van het bedrag door de koper.
Artikel 2 - Het college te belasten met het aanstellen van een notaris.
Op de hoek Drapstraat - Stropstraat ligt een stuk grond dat voor de werken aan het appartementsgebouw site Callier gebruikt werd als openbaar domein.
De juridisch was dit eveneens eigendom van ACASA en is deels getroffen door een rooilijn.
Het deelperceel niet getroffen door een rooilijn heeft een oppervlakte van 49,36m².
Het deelperceel getroffen door een rooilijn heeft een oppervlakte van 161,47m².
Er werd een schattingsverslag voor het lot niet getroffen door de rooilijn met een oppervlakte van 49,36m² => 15.710 euro.
Uit de onderhandelingen komt een prijs voort van 22.500,- € 2 a en 5 ca.
Gezien het strategisch belang om deze aankoop nu te realiseren in de aanleg van het kruispunt Stropstraat - Drapstraat en het voorzien van extra parkeerplaatsen voor de middenstand.
Mogelijks kan nog een stuk worden verkocht aan een aanpalende eigenaar.
De akte kan fiscaal vrijgesteld verleend worden gezien het openbaar nut.
De gemeenteraad keurt de akte goed die kan verleden worden door bij de notaris
Deze beslissing is niet voorzien in het goedgekeurde meerjarenplan en zal dus leiden tot een aanpassing in het meerjarenplan.
De uitgave is voorzien op 22.034 euro. De kosten verbonden aan deze akte zijn ten laste van het lokaal bestuur.
Deze aankoop wordt meegedeeld op fusiecollege gezien de nakende fusiedatum in het kader van de lopende zaken.
Raadslid Dhaenens Frank vraagt of de parkeerplaatsen voor de werken beschikbaar zullen zijn. Het is de bedoeling de aanleg samen met de werken te doen.
Raadslid Simon Van Poucke vraagt naar het verschil in de schatting en aankoop met het vorige dossier.
Artikel 1 - Keurt de aankoop goed.
Artikel 2 - Keurt de ontwerpakte goed mits aanpassing fiscale vrijstelling
Artikel 3 - Machtigt de burgemeester en algemeen directeur ter ondertekening van deze akte bij Meester Francis Lemey, notaris te Gent.
Artikel 1 - Dit agendapunt te verdagen. Er wordt een nieuw schattingsverslag opgevraagd.
Artikel 1 - Dit agendapunt te verdagen. Er wordt een nieuw schattingsverslag opgevraagd.
Nihil.
Raadslid De Jans Anja vraagt om de nadarwagen op de sportsite te verplaatsen
Raadslid Dhaenens Frank vraagt naar de stand van zaken betreffende de zitbankjes in de bushalte in Deinzestraat.
De voorzitter deelt volgende vergaderdata mee:
Naar aanleiding van de schriftelijke communicatie van 19 september 2024, vanwege de provincie Oost-Vlaanderen, departement POLIS, dienst Beleid en Ondersteuning, Cel Administratieve Sancties, waarbij lokaal bestuur Nazareth uitgenodigd wordt om Aline De Schepper aan te wijzen als bijkomende sanctionerend ambtenaar belast met het opleggen van de administratieve geldboetes.
In zitting van 11 september 2024 besliste de Provincieraad van Oost-Vlaanderen Aline De Schepper, juridisch deskundige cel Administratieve Sancties, aan te stellen als bijkomend sanctionerend ambtenaar.
De cel Administratieve Sancties heeft nood aan een bijkomend sanctionerend ambtenaar om de continuïteit van de werking te verzekeren.
Gelet op de Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, gewijzigd ingevolge de Wet van 21 december 2013 houdende diverse bepalingen Binnenlandse Zaken tot invoering van gemeentelijke administratieve sancties en inzonderheid artikel 6;
Gelet op het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
Gelet op het Provincieraadsbesluit van 11 september 2024 waarin de provincieraad Aline De Schepper, bachelor in het bedrijfsmanagement - afstudeerrichting rechtspraktijk, juridisch deskundige bij de Cel Administratieve Sancties van de Provincie Oost-Vlaanderen, heeft voorgedragen als sanctionerend ambtenaar met betrekking tot de Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS);
Overwegende dat de aanwijzing van een bijkomende sanctionerend ambtenaar noodzakelijk is om de continuïteit van de werking te verzekeren;
Overwegende dat de aanwijzing van een bijkomende sanctionerend ambtenaar maakt dat de werklast bij de provinciale ambtenaren kan gedeeld worden met een extra kracht;
Overwegende dat de aanwijzing van een bijkomende sanctionerend ambtenaar geen bijkomende kosten met zich meebrengt gezien het feit dat de lokaal bestuur Nazareth betaalt per behandeld dossier.
Artikel 1 - Stelt Aline De Schepper aan als bijkomend sanctionerend ambtenaar, in het kader van de Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS).
Artikel 2 - Een afschrift van dit besluit wordt gezonden aan:
Namens Gemeenteraad,
Steven Van de Velde
algemeen directeur
Dirk Le Roy
voorzitter