Op dinsdag 5 juli deed Patrick Dequae een melding betreffende een onduidelijke verkeerssituatie ter hoogte van het kruispunt Bernstraat x Zonnestraat (grens Nazareth - Gavere). De voorrangsregeling voor fietsers op de fietssnelweg en het verkeer komende vanuit de Bernstraat zou niet duidelijk zijn en leiden tot conflicten.
Het kruispunt Zonnestraat x Bernstraat x Albert Moreelsstraat bevindt zich deels op grondgebied Nazareth en deels op grondgebied Gavere.
In principe geldt op vandaag voor het verkeer ter hoogte van het kruispunt Bernstraat x Zonnestraat x Albert Moreelsstraat voorrang van rechts. Voor fietsers op de fietssnelweg is er een stopbord aangebracht en een kleine stopstreep. In principe betekent het dus dat fietsers op de fietssnelweg moeten stoppen en voorrang verlenen, maar voor het autoverkeer of fietsers komende vanuit de Zonnestraat/Zonnehoeve is er geen stopstreep aangebracht. Dit is best een verwarrende situatie.
Mogelijke oplossingen om de leesbaarheid en veiligheid van het kruispunt te vergroten:
Om de leesbaarheid te vergroten en de veiligheid aan het kruispunt te verbeteren, is het aangewezen om de stopstreep ook in de Zonnestraat aan te brengen en een bijkomend stopbord B5 te plaatsen. Het verkeersbord B17 (voorrang van rechts) in de Bernstraat wordt dan vervangen door verkeersbord B15 (voorrangsweg).
Op die manier is het duidelijk dat al het verkeer voorrang moet verlenen komende vanuit de Zonnestraat én de fietssnelweg.
De zichtbaarheid is komende vanuit de Zonnestraat ook niet ideaal, wat een bijkomend argument zou kunnen zijn.
Dezelfde wijziging aan de voorrangsregeling zal toegepast worden aan de Albert Moreelsstraat (Asper). De gemeente Gavere zal ook de aanpassing aan de voorrangsregeling uitvoeren. Het is niet wenselijk dat verkeer op de spoorweg dient te stoppen om voorrang te verlenen. De voorrangsregeling met de Luxemburgstraat blijft behouden.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het gemeentedecreet van 15 juli 2005.
Het aanvullend verkeersreglement van de Vijverstraat goedgekeurd door de gemeenteraad op 27 augustus 2018.
De aanpassing van de voorrangsregeling is niet voorzien in de goedgekeurde meerjarenplanning.
Het aanbrengen van een stopstreep kan geraamd worden op 3,74 euro (excl. BTW) per lopende meter.
Het plaatsen van het verkeersbord B5 kan geraamd worden op ca. 150 euro (excl. BTW).
Artikel 1 – Gaat akkoord met het aanvullend reglement voor het kruispunt Zonnestraat met Bernstraat.
Artikel 2 - Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de Vlaamse minister van Mobiliteit – Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid.
Artikel 3 - Na goedkeuring wordt het reglement bekendgemaakt overeenkomstig artikel 186 van het gemeentedecreet en wordt tevens een afschrift ervan gestuurd naar: