In 2022 kwam er een melding vanuit de Korte Zandstraat betreffende een probleem omtrent het parkeren voor een onthaalouder. Door het toenmalige parkeer- en stilstaanverbod is het voor ouders van de kindjes niet mogelijk om op korte afstand van de kinderopvang met de wagen te parkeren.
In januari 2023 werd een proefopstelling tot kortparkeren ingevoerd.
Aanleiding proefopstelling
De Korte Zandstraat is een doodlopende straat met slechts een 7-tal woningen. Er geldt een zone 30. Er is geen parkeergelegenheid op eigen terrein.
Het kruispunt met de Zandstraat is een voorrangsgeregeld kruispunt waarbij verkeer vanuit de Korte Zandstraat voorrang moet verlenen bij verkeersbord B5.
In de Korte Zandstraat was tot begin 2023 in de hele straat een stilstaan- en parkeerverbod van toepassing door middel van verkeersborden E3. Dit vormde een probleem voor de kinderopvang (kinderen jonger dan 2,5 jaar) die in deze straat gevestigd is. Ook laden en lossen of het laten in- en uitstappen van iemand mocht in principe niet gebeuren in deze straat.
Het inrichten van een Kiss & Ride ter hoogte van de opvang was ook geen optie, gezien het om kleine kinderen ging waarbij de ouders noodgedwongen moeten uitstappen om de kinderen naar de onthaalouder te brengen. Er was voor de ouders geen enkele mogelijkheid om conform de wegcode te parkeren op aanvaardbare afstand om hun kinderen bij de onthaalouder af te zetten.
Het parkeerverbod werd in eerste instantie ingevoerd om passage van hulpdiensten te kunnen verzekeren.
Evaluatie proefopstelling
In februari 2023 werd in de Korte Zandstraat het stilstaan- en parkeerverbod opgeheven en vervangen door een proefopstelling met zonebord voor kortparkeren (EZ9a) met symbool van de parkeerschijf en bijschrift 'max. 30 min'. Communicatie naar bewoners werd voorzien zodat passage voor hulpdiensten ten allen tijde mogelijk zou blijven en er steeds een minimale doorgang mogelijk was van 3,00m.
We vernemen sinds invoering van de proefopstelling geen klachten meer vanuit deze straat. De proefopstelling kan bestendigd worden.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het gemeentedecreet van 15 juli 2005.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 16 januari 2023 betreffende proefopstelling tot zone kortparkeren in Korte Zandstraat.
Overwegende dat de hierna voorziene maatregelen gemeentewegen treffen.
Deze beslissing heeft geen impact op het goedgekeurde meerjarenplan.
Artikel 1 - Neemt kennis van de evaluatie van de proefopstelling voor een zone voor kortparkeren door middel van het verkeersbord ZE9a en ZE9a/ met symbool van de parkeerschijf en bijschrift 'max. 30 min' in de Korte Zandstraat.
Artikel 2 - Gaat akkoord met het aanvullend verkeersreglement tot het bestendigen van de proefopstelling voor een zone kortparkeren in de Korte Zandstraat.